Комисия по отбрана
27/02/2020 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020.
На заседание, проведено на 27 февруари 2020 г. Комисията по отбрана разгледа за първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020.
В заседанието от Министерството на отбраната участваха заместник-министър Атанас Запрянов, заместник-началника на отбраната вицеадмирал Емил Евтимов, постоянния секретар Антон Ластарджиев, директор на дирекция „Правно нормативна дейност“ Елена Маркова, заместник директора на дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“ полковник Станчо Кайков и парламентарния секретар Ваня Деневска.
Председателят на Комисията по отбрана Константин Попов посочи, че законопроектът е внесен на основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията на Република България. С разпореждане на председателя на Народното събрание е разпределен на Комисията по отбрана и още две комисии, като водеща е Комисията по отбрана. Поздрави Министерството на отбраната за полаганите усилия за хората, които са основния капитал в изграждането на отбранителните способности. Изрази мнение, че трябва да се направи внимателен анализ, да се изяснят всички въпроси. Например въвеждането на срок за престояване на една длъжност за полковници и генерали по принцип е правилно, но в други армии това се прави и на средното ниво, където базата е по-широка. Това помага да се придобие опит и повиши квалификацията на военнослужещите. Важно е да се разработи система от принципи при вземане на решение за прилагането на тази мярка, както и за удължаване на пределната възраст, за да се избегне субективизмът. Необходимо е да се изпрати положително послание, че промените са в интерес на военнослужещите и въоръжените сили.
Законопроектът беше представен от името на вносителите от заместник-министър Атанас Запрянов, който подчерта, че главната цел на промените е по-нататъшно намаляване на некомплекта на въоръжените сили, за което се предлага увеличаване с три години на пределната възраст за военна служба за военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия, а за длъжностите, за които се изисква хабилитация и военнослужещите не са упражнили правото си на пенсия – с пет години. Предлага се също така създаване на законова възможност за увеличаване на пределната възраст до три години на военнослужещите, упражнили право на пенсия, които са нужни на въоръжените сили, по решение на министъра на отбраната след предложение по команден ред. Предлага се и регламентиране на възрастта за приемане на военна служба на 40 години за всички категории военнослужещи. В законопроекта е заложено въвеждане на срок за престояване на длъжност за военнослужещите с висши офицерски звания и с военно звание „полковник“ („капитан І ранг“), които са заемали длъжност повече от 4 години и откажат да бъдат преназначени на предложената им равна или по-висока длъжност за срок една година.
Народните представители Кольо Милев и Таско Ерменков по принцип приветстваха усилията за преодоляване на некомплекта. Поставиха въпроси във връзка с предложената промяна в Закона за военното разузнаване. Беше посочено че има въпроси, които се налага да бъдат изяснени и беше изразено опасение от противопоставяне между военнослужещите.
Народният представител Милен Михов изрази категорична подкрепа за промените, с които след първите добри резултати в преодоляване на некомплета личен състав, Министерството на отбраната предприема и по нататъшни решителни стъпки и се ангажира с решаването на сериозни предизвикателства. Принципът на ротацията е добър, а след оценка на резултатите в Министерството на отбраната може да се обмисли прилагането му и в други ведомства.
Народният представител Валентин Радев поздрави Министерството на отбраната за смелите предложения. Препоръча да има синхрон при подобни промени с останалите ведомства в сектор сигурност. Помоли да се изясни и доуточни как се съотнасят възрастта за пенсиониране и предлаганата пределна възраст и как е обосновано увеличението с пет години за хабилитираните лица. Смята, че в параграф 6 е необходимо категорично да се вземат мерки за минимализиране на субективизма при вземане на решение за удължаване на пределната възраст. Не бива също така офицерите да се чувстват морално виновни, че са упражнили законното си право на пенсия.
Народният представител Христо Гаджев посочи, че с поредното предложение за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили се цели да се задържат хората на служба. Важно е каква ще е ефективността на мярката, както и да се повишава интересът на входа, за да постъпват повече млади хора.
Народният представител Николай Цонков изрази опасение, че с предлаганите промени може да се предизвика несигурност и отлив на военнослужещи. Изрази съмнение, че увеличаването на пределната възраст за военна служба може да доведе до предложения за промяна на категорията труд на военнослужещите. Постави въпроса, защо не се изчака завършването на Стратегическия преглед на отбраната и тогава да се приемат мерки, включително и промени в закона.
Народният представител Симеон Симеонов подчерта, че не бива да се противопоставят военнослужещите упражнили и не упражнили правото на пенсия, а е важно да се вземат мерки, за да се успокоят и да бъдат мотивирани да продължават да служат. Посочи, че въвеждането на срок за престояване на длъжност за военнослужещите с висши офицерски звания и с военно звание „полковник“ („капитан І ранг“) следва да е много добре прецизирано. Постави въпроса да се прави прогноза за кадровото развитие на полковниците и генералите.
В отговор на поставените въпроси заместник-министър Запрянов поясни, че мандатът за престояване на длъжност няма да е задължителен. Мярката се предлага по искане на военното командване и сега най-важното е да се реши проблемът при генералите и полковниците. Прилагането й при повече звания поставя редица социални въпроси при преместване на военнослужещите и техните семейства. Изменението и допълнението в Закона за военното разузнаване се налага, защото, съгласно действащия текст от закона „директор на службата“ може да бъде военнослужещ с висше военно звание, като не е уточнено изрично, че е част от висшия команден състав. С този текст се определя и видът на правоотношението, ако бъде предложен за назначение цивилен директор на службата, като и в двата случая това ще става по предложение на министъра на отбраната и Правителството с указ на Президента. Категорично бе подчертано, че Министерството на отбраната няма да предлага промени на чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване, който определя режима за пенсиониране на военнослужещите. Всеки ще има избор, след като е покрил изискванията за прослужени години и възраст, да реши дали да се пенсионира. Промените се предприемат сега, за да се запазят военнослужещи, които тази години навършват пределна възраст, а след Стратегическия преглед ще бъдат предложени още мерки за повишаване мотивацията и кадровото развитие на военнослужещите.
Според заместник-началника на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов промените са наложителни, военнослужещите са запознати с тях и са се убедили, че имат избор. Мотивацията и спокойствието в армията са запазени.
Постоянният секретар на отбраната Антон Ластарджиев посочи, че предлаганите мерки са комплексни и не се отменят а се дават права на военнослужещите. Поясни, че прогноза за кадровото развитие се прави за всички, които завършват генерал-щабна академия.
Председателят на Комисията по отбрана Константин Попов информира, че е поискал и е получил положителни становища в подкрепа на законопроекта от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и от Комисията за защита от дискриминация.
В последвалото гласуване с 12 (дванадесет) гласа „ЗА“, 0 (нула) гласа „ПРОТИВ“ и 7 ( седем ) гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“, Комисията по отбрана прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020.