Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
14/05/2020 първо гласуване

    Проект на решение за налагане на мораториум върху проект за инвестиционен разход "Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираната бригада", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 8 юни 2018 г. и актуализиран проект за инвестиционен разход "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 19 юли 2018 г., № 054-02-27, внесен от народните представители Пламен Христов, Полина Цанкова-Христова и Албена Найденова на 13.04.2020 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ОТБРАНА


    ДОКЛАД

    Относно: Проект на решение за налагане на мораториум върху проект за инвестиционен разход "Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираната бригада", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 8 юни 2018 г. и актуализиран проект за инвестиционен разход "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 19 юли 2018 г., № 054-02-27, внесен от народните представители Пламен Христов, Полина Цанкова-Христова и Албена Найденова на 13.04.2020 г.

    На редовно заседание, проведено на 14 май 2020 г., Комисията по отбрана обсъди Проект на решение за налагане на мораториум върху проект за инвестиционен разход "Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираната бригада", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 8 юни 2018 г. и актуализиран проект за инвестиционен разход "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 19 юли 2018 г., № 054-02-27, внесен от народните представители Пламен Христов, Полина Цанкова-Христова и Албена Найденова на 13.04.2020 г.
    На заседанието присъстваха 18 народни представители.

    В заседанието участваха Веселин Марешки и Пламен Христов – народни представители от 44-то Народно събрание; Анатолий Величков, заместник-министър на отбраната и бригаден генерал Радостин Илиев, директор на дирекция „Отбранителна политика и планиране“ в МО.

    Изложение с мотивите към проекта на решение за налагане на меморандум направи господин Пламен Христов. От името на вносителите, той призова членовете на Комисията по отбрана да подкрепят проекта на решение. Според вносителите, всички големи разходи, предвидени в държавния бюджет, които не са спешни и не се отнасят до анти-кризисни мерки, свързани с предпазване, ограничаване и преодоляване на заразата с вируса на COVID-19, трябва да бъдат отложени за по-добро време. Приоритетите при разходването на обществените средства трябва да започват със здравето и икономиката. Нищо не налага харченето на огромна сума за въоръжение в момента.

    Заместник-министърът на отбраната Величков, запозна членовете на Комисията по отбрана със становището на Министерството на отбраната по проекта на решение за налагане на мораториум. Министерството на отбраната категорично не подкрепя налагането на мораториум върху проектите за модернизация и счита, че мотивите на вносителите са несъстоятелни и не отчитат последиците за отбраната и националната сигурност на страната.

    В становището на Министерството на отбраната се посочва, че след 1989 г. Българската армия премина през редица трансформационни промени, които на практика са довели до значително намаляване на личния и състав и отбранителните способности. Най-сериозни са били съкращенията на финансовите средства за армията по време на финансово-икономическата криза от 2008-2009 г., когато бюджетът за отбрана е бил намален с повече от 38% като освободените ресурси от отбраната са били пренасочени към други отрасли. Заместник-министър Величков подчерта, че средата за сигурност и съюзническите ни ангажименти изискват извършването на сериозна модернизация. Параметрите за развитие и основните насоки за изграждане на отбранителните способности на Въоръжените сили са разписани в редица стратегически документи, които са разработени чрез ангажиране на политическите, икономическите, технологичните, информационните, военните и гражданските ресурси на страната, включително и на Народното събрание. Той посочи, че въвеждането на мораториум върху инвестиционните проекти ще направи безсмислени усилията на държавните институции и труда на стотиците военни експерти, участвали в тяхната подготовка. Искането за отлагане на проектите на практика ще доведе в най-добрия случай до повторното им стартиране след 2025 година, а до тогава ще е изтекъл жизненият цикъл на много от наличните системи въоръжения, което ще доведе до лишаване от ключови отбранителни способности в резултат на което, системата за отбрана на страната ще изпадне в колапс. Провежданият в момента Стратегически преглед на отбраната се очаква да констатира огромен дефицит от отбранителни способности. Заместник-министърът на отбраната посочи, че средата за сигурност предявява все по-високи и комплексни изисквания към Въоръжените сили и ангажиментите ни по отношение на колективната отбрана в НАТО и ЕС изискват да се продължи с модернизацията. Кризата с COVID-19 не отменя, а напротив изостря рисковете и заплахите, пред които България е изправена и правителствата по света не намаляват своите разходи за отбрана. Становището на Министерството на отбраната е, че сумите, необходими за реализация на двата проекта, визирани в предложението за мораториум ще се изплащат разсрочено през годините, което няма да доведе до сериозни затруднения за бюджета. Опитите за рестартирането на проектите на по-късен етап ще струват по-скъпо на държавата, защото цените на въоръжението на международните пазари растат със значителен процент всяка година. Беше посочено, че чрез заложените изисквания за индустриално сътрудничество, проектите ще доведат, освен до подобряване на отбранителните способности на Българската армия и до инвестиции в българската икономика и създаване на нови работни места.

    В последвалата дискусия отношение взеха народните представители Веселин Марешки, Владимир Тошев, Милен Михов, Христо Гаджев, Пламен Манушев, Борис Вангелов.

    В изказването си народният представител Марешки изрази загриженост за избирателите и поиска модернизацията на армията да започне след ликвидиране на бедността сред населението. Според него приоритетите на държавата трябва да са здравеопазване, образование, доходи на гражданите, а чак след това армията. Според него, в рамките на Въоръжените сили първо трябва да се обърне внимание на хората, а след това на техниката.

    Тези възгледи не срещнаха подкрепа от другите изказали се, които категорично се противопоставиха на предлагания мораториум. Посочи се, че в Проектът на решение за налагане на мораториум не са отчетени перспективите пред средата на сигурност, и липсват анализи на очакваните ползи от мораториума, съпоставени с последствията, които ще има върху развитието на въоръжените сили. Като констатираха, че дълго време отбраната е била недофинансирана всички изказали се подкрепиха неотложността на проектите за модернизация и се обявиха срещу противопоставянето на различните държавни сектори и срещу мораториума като цяло. Според тях сигурността трябва да е първи приоритет на държавата и с нея не бива да се правят компромиси. Беше посочено, че изграждането на отбранителните способности е комплексен процес. Личният състав е един от компонентите на този процес, който освен това включва още: въоръжение, инфраструктура, подготовка и редица други компоненти и в крайна сметка трябва да се намери необходимия баланс между отделните компоненти на процеса. Бяха изтъкнати редица предимства на проектите, като разсроченото заплащане, което ще сведе тежестите към бюджета до относително ниски нива и изискванията за индустриално сътрудничество, което ще позволи средствата по проектите да останат в българската икономика. От друга страна изгражданите способности ще гарантират изпълнение на мисиите на Въоръжените сили и ще доведат до издигне ролята на България в НАТО.

    След приключване на дебатите, членовете на Комисията по отбрана със 11 (единадесет) гласа „ЗА“; 1(един) глас „ПРОТИВ“ и 0 (нула) гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“ приеха следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Комисията по отбрана не подкрепя Проект на решение за налагане на мораториум върху проект за инвестиционен разход "Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираната бригада", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 8 юни 2018 г. и актуализиран проект за инвестиционен разход "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС", приет с Решение на 44-то Народно събрание от 19 юли 2018 г., № 054-02-27, внесен от народните представители Пламен Христов, Полина Цанкова-Христова и Албена Найденова на 13.04.2020 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума