Комисия по отбрана
28/11/2019
Становище на Министерство на отбраната относно: Становище на МВР по проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфер но противопехотни мини и на тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12.11.2019 г.
СТАНОВИЩЕ
на Министерството на отбраната
ОТНОСНО: Становище на МВР по проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфер но противопехотни мини и на тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12.11.2019 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Министерството на отбраната се запозна със становището на Министерството на вътрешните работи по проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и на тяхното унищожаване /ЗИККБКЗИСПТ1II1МТУ/, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12.11.2019 г., като ангажираме следното становище по него:
По първото възражение: В действащата разпоредба на чл. 17 от ЗИККБКЗИСПТППМТУ именно ГД „Национална полиция" е предвидена като национален орган за издаване на разрешение за транспортиране на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини на територията на Република България с цел унищожаване. Предвид факта, че при унищожаването на касетъчни боеприпаси и противопехотни мини извън територията на страната в хипотезата на предложения чл. 27а от законопроекта, ще се наложи неминуемо транспортирането им и през територията й, то същият национален орган - ГД „Национална полиция" би следвало да издава разрешението за транспортирането им и в тези случаи.
По второто възражение: В действащата разпоредба на чл. 20 от закона е посочена процедурата по издаването на самото разрешение за транспортиране с цел унищожаване на територията на страната, а именно: директорът на ГДНП оценява пълнотата и съответствието на подадените документи с изискванията за издаване на разрешение, като последните са посочени в чл. 19. Т.е. и в настоящия момент се изисква проверка единствено на съответствието на подадените документи с предвидените в чл. 19 от закона. В този смисъл в хипотезата на чл. 27а, ал.2 от законопроекта няма да се изисква различен подход. В допълнение следва да се посочи, че в чл. 27а от законопроекта се предвижда отклонението от общия ред по издаването на разрешение за транспортиране, но само по отношение на субектите, на които следва да се издаде то и допълнителните документи, които следва да се представят. По отношение на самата процедура по издаването на разрешението следва да се спазва досегашния ред.
По третото възражение: ЗИККБКЗИСПТППМТУ не съдържа препратки към Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия в частта на траспортирането, поради което не би следвало да се правят аналогии с изключения или правомощия, посочени в последния закон. В изискванията за издаване на разрешение за транспортиране, посочени в чл. 19 и следващите от действащия ЗИККБКЗИСПТППМТУ не е посочено такова, свързано със съхранението на касетъчните боеприпаси и противопехотни мини. В този смисъл дейностите по съхранение и транспортиране са различни по своята същност и това е валидно и по отношение на техния контрол.