Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
27/02/2020

    Становище на Комисиятa за защита от дискриминация по текстове от проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България /ЗОВСРБ/ № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020 г.
    Приложено Ви изпращаме становището на Комисията за защита от дискриминация (КЗД), гласувано и прието на заседание на деветчленния състав на КЗД, относно текстове от проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България /ЗОВСРБ/ № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020 г. Към становището прилагаме и особено мнение от инж. Наско Атанасов, член на Комисията за защита от дискриминация, гласувал против насюящото становище при неговото приемане.

    СТАНОВИЩЕ ПО ТЕКСТОВЕ ОТ ПРОЕКТОЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ на ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ /ЗОВСРБ/ № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020 г.

    УВАЖАЕМИ Г-Н ПОПОВ,
    УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

    Във връзка с Ваше искане за становище с вх. № 60-00-2806.02.2020 г., относнс конкретни евентуално дискриминационни текстове в Законопроекта за изменение v допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България сле* анализа им, изразяваме следното становище:

    1. По §4 от Проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ.
    С текста / се създава нова ал. 4 на чл. 160/ и е предложено увеличаване с три годим на пределната възраст за военна служба (по чл. 160, ал. 1 и 2 от ЗОВСРБ) за военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия и с пет години по -висока от посочената в ал.З.

    От анализа на предложения текст и мотивите към Законопроекта в тази им част, К3£ прави обоснования извод, че текста не създава предпоставки за неравно третиране v дискриминация, тъй като хипотезата безспорно попада в изключенията, регламентирани Е чл. 7 от Закона за защита от дискриминация. /ЗЗДискр./:
    - аргумент т. 8, чл. 7 от ЗЗДискр., - „изискванията за възраст и определен от закон; трудов или служебен стаж за целите на пенсионното осигуряване попада в изключенията i не представлява дискриминация.

    -аргумент - т. 2 чл. 7 от ЗЗДискр. - „различното третиране на лица на основата н< характеристика, отнасяща се до признак по чл.4 ал.1, когато тази характеристика порад1 естеството на определено занятие или дейност, или условията, при които се осъществява ( съществено и определящо изискване, целта е законна, а изискването не надхвърл? необходимото за постигането й."

    За прецизност на изложението ще посочим, че дори хипотетично да се приеме, ч( текста не попада в цитираните по-горе изключения по чл. 7 от ЗЗДискр., следва да се вземе предвид обстоятелството, че лицата, които вече са упражнили правото си на пенсия, не сг в сравнимо сходно положение с лицата, които не са упражнили това право и за които с( отнася изменението на ЗОВСРБ, което на свое собствено основание изключва наличие нг дискриминация установявана по общия ред.

    Принципът за равно третиране, който е провъзгласен с разпоредбата на чл. 6, ал. 2 о" Конституцията на РБ, представлява основен принцип и на правото на ЕС, закрепен в чл. 20 ^ 21 от Европейската социална харта /обн. ДВ бр. 43 от 2001 г./.
    Този принцип изисква да не се третират по различен начин сходни положения и да не се третират еднакво различни положения, освен ако такова третиране не е обективне обосновано. Разликата в третирането е обоснована, когато се основава на обективен i> разумен критерий, т.е. когато е свързана с допустима от закона цел и когато средствата зг постигането й са съразмерни.
    КЗД намира, че именно такива са мотивите на предложената законодателна промяна основно, свързани със стремежа за справяне с некомплекта във въоръжените сили, което е от особено важно значение за националната сигурност, за да могат въоръжените ни сили дг изпълняват основното си конституционно задължение като гарантират суверенитета сигурността и независимостта на страната и защитават нейната териториална цялост.

    В заключение - предложената разпоредба на § 4 от Законопроекта не създавг ограничение в правата на определен кръг от военнослужещите, а напротив - увеличавг права (пределната възраст за военна служба) на голям кръг от военнослужещите.

    2.По §2 от Проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ извън зададения във молбата ви за становище въпрос, КЗД намира за нужно да посочи, че промените, предвидени в & 2 и от ЗИД и касаещи чл. 141, ал. 1, т. 2, ЗОВСРБ, отноенс увеличаване на възрастта за назначаване на служба във въоръжените сили за всичм категории военнослужещи също попадат в изключенията по чл. 7 от ЗЗДискр., а именно- т 6, тъй като посоченото в мотивите към законопроекта, че „офицерският състав е нг критичен минимум" и „тази промяна ще разшири кръга на потенциалните кандидати" Ьм могло да се обоснове като обективно оправдано за постигане на законна цел.

    аргумент -т. 6. чл.7 ЗЗДискр. - „определянето на максимална възраст за наемане на работа, което е свързано с необходимостта от обучение за заемане на съответната длъжност или с необходимостта от разумен срок за заемане на длъжността преди пенсиониране, при условие, че това е обективно оправдано за постигане на законна цел и средствата за постигането й не надвишават необходимото."
    КЗД счита, че предлаганата промяна представлява позитивна мярка с директен ефект за постигането на заложената законова цел, както е записано и в мотивите към ЗИД: „Увеличаването на възрастта за приемане ще разшири кръга на потенциалните кандидати, най-вече за войнишките /матроските/ длъжности".

    ОСОБЕНО МНЕНИЕ
    От Наско Руменов Атанасов Член на КЗД
    ПО С Т А Н 0 В И Щ Е НА КЗД ПО ТЕКСТОВЕ ОТ ПРОЕКТОЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ на ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ /ЗОВСРБ/ № 002-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2020 г.

    УВАЖАЕМА Г-ЖО ДЖУМАЛИЕВА, УВАЖАЕМИ ЧЛЕНОВЕ НА КЗД,

    Във връзка с молба за становище с вх. № 60-00-2/06.02.2020 г., относно конкретни евентуално дискриминационни текстове в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България след анализа им, изразявам следното становище:

    1. По §4 от Проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ.
    С текста / се създава нова ал. 4 на чл. 160/ и е предложено увеличаване с три години на пределната възраст за военна служба (по чл. 160, ал. 1 и 2 от ЗОВСРБ) за военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия и с пет годин^ по -висока от посочената в ал.З.

    В предложението се засягат два вида права. Едното е правото на труд /пределна възраст/, другото е във връзка с придобиване правото на пенсия. Не би трябвало да се налагат ограничения на едното, във връзка с другото.
    Пределната възраст за упражняване правото на труд като военослужеш е специфично и има своите особености. Военната служба е в интерес на държавата. Националния интерес трябва да бъде поставян преди всичко, а не личния интерес на някаква определена група или категория хора. В този смисъл промените, които трябва да се направят трябва да доведат след себе си до прогрес, а не до регрес.
    Военослужещият трябва да изпълнява специфични задачи при изпълнение на задълженията си. на длъжност трябва да се назначават военнослужещи на базата на техните лични и професионални компетенции.
    Затова законодателя трябва да предвиди възраст за започване на носенето на военна служба и пределна възраст за заемане на длъжност като военослужещ.
    Отделно от това тези възрасти трябва да са диференцирани в зависимост от това каква длъжност и какво звание притежават военослужащите във връзка със специфичните задачи, които изпълняват и натовареността и отговорностите, които носят.
    Увеличението с 3 години е единствено в полза на тесен кръг лица и ще доведе до едно още по-продължително затапване на възможностите за реализация на по-млади и не по-малко кадърни военнослужещи. Длъжностите в армията се заемат до време и когато това време изтече, заемащите ги трябва да ги освободят. В това няма нищо срамно и обидно. Тези специфични изисквания за пределна възраст за изпълнение на военната служба не бива да се смесват с изискванията за пенсиониране и дали са се възползвали или не от правото си на пенсия.
    От анализа на предложения текст и мотивите към Законопроекта в тази им част, аз правя обоснован извод, че текста поставя в неравностойно положение военослужещите придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване и упражнили това право спрямо тези военослужещи, придобили това право, но не възползвали се от него.

    Мотиви:

    Принципът за равно третиране, който е провъзгласен с разпоредбата на чл. 6. ал. 2 от Конституцията на РБ. представлява основен принцип на правото на ЕС, закрепен в чл. 20 и 21 от Европейската социална харта /обн. ДВ бр. 43 от 2001 г.А Този принцип изисква да не се третират по различен начин лица в сходни положения и да не се третират еднакво лица в различни положения, освен ако такова третиране не е обективно обосновано.
    Военнослужещите, които са придобили право на пенсия при условията на Кодекса за социално осигуряване и по собствено убеждение и не са се възползвали от това право е лично тяхно решение. Факта, че не са се възползвали, не е основание да се ограничат правата на други военнослужещи, които по свое убеждение и спазвайки закона са упражнили това право.
    Във връзка с мотива за облекчение на бюджета на НОИ, то може да се появи обратния
    ефект и тези всички , които са придобили право на пенсия ,но не възползвали се до този
    момент могат в един и същ момент да се възползват от това право и тогава бюджета на НОИ
    ще се срине. 7

    Отделно от това след като се въведе ново изискване във връзка с упражняване правото на труд, то това изискване би следвало да действа не за вече придобилите право на пенсия, независимо от това дали са се възползвали или не от това право, а за тези, които ще придобият това право след приемане на Закона за изменение и допълнение.

    Ако целта е да не се допуска упражнили правото си на пенсия да продължат да работят като военослужещи и да получават законно и пенсия, то и към настоящият момент, министърът на отбрананата има инструмент - Чл. 166. От ЗОВС „(1) Договорът за военна служба може да се прекрати и военнослужещият да се освободи от военна служба без предизвестие, когато е упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване.", т.е. и сега, без промени в ЗОВС, в интерес на службата може да бъдат освободени военнослужещи, упражнили правото си на пенсия.

    Всеки опит да се задоволят исканията на определена категория военнослужещи ще доведе до нови проблеми. Промените трябва да се решават принципно за всички, а не на „парче". Така предложената промяна в ЗОВС ще има отрицателен ефект и би задълбочил разделението между отделните категории военнослужещи.

    2 .По §6 от Преходни и заключителни разпоредби на Проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ.

    Текста на § 6 от преходни и заключителни разспоредби може да доведе до различно третиране на лицата упражнили правото си на пенсия в зависимост от субективното решение на министъра на отбраната. Реда за определяне на кого да бъде увеличена или не пределната възраст е изключително субективен, без да са разписани ясни и точни критерии.
    Форма за търсене
    Ключова дума