Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
02/11/2017
    1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г.
    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 15


    На 2 ноември 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г.
    2. Разни.

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и на гостите.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията Константин Попов.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми господа народни представители, имаме кворум. Комисията може да заседава.
    Позволете ми да представя заместник-министъра на отбраната господин Величков, началника на отбраната ген.-лейтенант Боцев, господин Антон Ластарджиев – постоянен секретар, господин Маринов – директор на Дирекция „Планиране, програмиране и бюджет“, госпожа Ваня Деневска – парламентарен секретар.
    Министърът няма възможност да присъства. Доколкото разбрах, има среща с македонския министър на отбраната. Сигурен съм, че е положил основни и големи усилия в борбата с Министерството на финансите, чийто представител имаме тук и ще Ви го представя след малко – госпожа Маруся Гърбачева, и е гласувал този Проектобюджет и в частност бюджета на Министерството на отбраната, който ще бъде представен и защитен, ако това е възможно, от неговия екип.
    Представител на Министерството на финансите, както казах, е госпожа Маруся Гърбачева.
    От гражданските организации не виждам никой, което е добре донякъде.
    Всички сте запознати с предложения Ви дневен ред, като:
    1. Обсъждане и гласуване на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г..
    2. Разни.

    Има ли предложения? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Имаше колеги, които се обадиха.
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Искам да кажа, че подкрепям предложението, тъй като трябва да изляза.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Велков също се обади.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ.
    Преди да дам думата на господин заместник-министъра Величков, ще кажа няколко думи по бюджета за 2018 г. и специално за бюджета на Министерството на отбраната.
    Искам да отбележа, че мотивите към бюджета на страната за 2018 г. са представени в актуализираната средно срочна бюджетна прогноза за периода 2018 – 2020 г., което днес също е обект на разглеждане.
    Прогнозата е разработена с осем части и Приложение:
    В част първа подробно са дадени икономическите перспективи за периода 2020 г.
    Част втора разглежда средно срочните цели и предизвикателствата пред фискалната политика и мерки за постигане на фискалните цели.
    Част трета – политиките по приходите и разходите.
    Следващите – пета, шеста и седма част, съответно са показани фискалната децентрализация и взаимоотношенията с общините.
    В последната част са разгледани перспективите за развитие на публичните финанси.
    В областта на политиката за отбрана е спазено изискването средствата да не са по-ниски от размера на одобрения минимум за сектора в отбраната.
    По отношение на републиканския бюджет за 2018 г. държавата ще разполага с повече пари и се планират разходи общо за над 39 млрд. лв.
    Правителството е обявило приоритетните области, като: образование, отбрана и сигурност, социална сфера и здравеопазване.
    Правителството съответно залага и увеличение на заплатите в редица сектори, включително и в системата на Министерството на отбраната с около 1 млрд. лв. повече са и социалните разходи. Половината от тях са за предвидено увеличаване на пенсиите от средата на 2018 г. с 3,8%. По ведомства най-голямото увеличение на разходите получава Министерството на образованието и науката – с около 20%.
    Да преминем към основната част.
    Давам думата на заместник-министър Величков за доклад и представяне на бюджета на правителството пред Комисията по отбрана в Сектор „Отбрана“.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията по отбрана, във връзка с обсъждането в Комисията по отбрана към Народното събрание на Проекта на закон за държавен бюджет на Република България за 2018 г. и актуализираната средно срочна бюджетна прогноза за периода 2018 – 2020 г. обявявам, че от името на министъра на отбраната Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2018 г. е подкрепен, включително в частта за Министерството на отбраната.
    Представяме на Вашето внимание по-детайлна информация по следните два въпроса:
    Първо, по Законопроекта за държавен бюджет.
    Второ, по актуализираната средно срочна бюджетна прогноза.
    Първо, по законопроекта.
    С Проекта на бюджет на Министерството на отбраната за 2018 г. е направена важна стъпка за нарастване на разходите за отбрана в абсолютна стойност спрямо бюджета за 2017 г.
    След четиригодишно замразяване се увеличават разходите за персонал и с цел създаване на условия за мотивация и професионален подбор на кадрите, необходими за изпълнението на политиките в областта на отбраната и сигурността, както и поетапното справяне с некомплекта от личен състав.
    С този бюджет се продължава политиката за модернизация на въоръжените сили, съгласно Програма 2020, като са осигурени средства за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за придобиване на авиационна техника и многофункционални модулни патрулни кораби, както и допълнителни средства за държавните висши военни училища, което, информирам, даде сериозното основание на министъра на отбраната да гласува Проекта за държавен бюджет за 2018 г.
    Финансовите параметри на бюджета и трансфера на висшите училища са определените с чл. 11, ал. 1 и ал. 4 и са в размер на 1 млрд. 219 млн. 120 хил. лв., тоест сбора между бюджета на Министерството на отбраната от 1 млрд. 193 млн. 319 хил. лв. и трансфера за висшите училища в размер на 25 млн. 801 хил. лв.
    Увеличението на бюджета на Министерството на отбраната и трансфера за училищата, спрямо утвърденото ниво със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. е със 113 млн. 117 хил. лв. в повече, като:
    - 70 млн. лв. увеличаване възнагражденията на личния състав;
    - 30 млн. лв. за поетапно попълване на вакантните длъжности в изпълнение на Плана за развитие на въоръжените сили до 2020 г., тоест назначаване на 1300 военнослужещи в течение на 2018 г., както и осигуряване на обезщетенията за военнослужещите при освобождаване от военна служба;
    - 7 млн. лв. за промените в размера на минималната работна заплата – от 400 е променена на 510 лв. и ще бъде в сила за 2018 г. и увеличението на размера на осигурителните вноски за Фонд „Пенсии“ с 1% нагоре;
    - 6 млн. лв. за осигуряване на промените в Закона за отбраната и въоръжените сили, вследствие на които издръжката, под формата на храна, стипендии, облекло на курсантите следва да се осигурява вече по Функция „Отбрана“ от бюджета на Министерството на отбраната;
    - 65 хил. лв. увеличение субсидията на висшите училища.
    Това като цяло в процент означава нарастване с 10,22% в сравнение с предходния.
    В бюджета на Министерството на отбраната за 2018 г. са осигурени средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в това число средства за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за придобиване на авиационна техника и многофункционалните модулни патрулни кораби за военноморските сили.
    В рамките на определените разходни тавани Проектобюджетът на министерството се разпределя, както следва, разбира се, сравнено с числото на вече нарасналия предвиждан брутен вътрешен продукт, който в бюджета на Министерството на финансите е разчетен на 105 млрд. 609 млн.
    Първо. Разходи по държавния бюджет за 2017 г. – 1 млрд. 106 млн. лв., проект 2018 г. – 1 млрд. 219 млн. лв. Разликата в плюс е 113 млн. 117 хил. лв. В това число, разходите на Министерството на отбраната, без тези за висшите училища в сравнение с 2017 г., когато са били 1 млрд. 80 млн., понастоящем – 1 млрд. 193 млн. лв.
    Трансфера от бюджета на министерството за висшите училища е увеличен с разлика от 65 хил. лв.
    По основните бюджетни показатели.
    Средствата на Министерството на отбраната са разпределени, както следва по основните три показателя: персонал, издръжка и капиталови разходи.
    За 2017 г. персонал – 804 млн. лв., по Проектобюджет за 2018 г. – 911 млн. лв., или разлика от 107 млн. лв.
    За издръжка разликата е в повече с 5 млн. 900 хил., близо 6 млн. лв.
    Капиталовите разходи се задържат на близки до предишните нива, тоест от 55 млн. 314 хил. лв. на 55 млн. 364 хил. лв., или всичко бюджет 2017 г. – 1 млрд. 80 млн. лв., бюджет 2018 г. – 1 млрд. 193 млн.
    С цел изпълнение на основните приоритети в политиката в областта на отбраната и инвестиционните проекти за модернизация на въоръжените сили в централния бюджет са разчетени за 2018 г. 397 млн. лв. разпределени са, както следва7
    - 26 млн. лв. за осигуряване на летателната годност на самолетите „МиГ-29“;
    - 200 млн. лв. за придобиване на нов тип боен самолет;
    - 171 млн. лв. за придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб.
    Размерът на средствата, определени за Министерството на отбраната в бюджета за 2018 г., тоест събирателно, бюджета на министерството, трансфера на висшите училища и средствата за модернизация от централния бюджет нараства и достига 1,53% от брутния вътрешен продукт. Ако направим сравнението с 2017 г., увеличението е от 0,017%. Тогава е било 1,513.
    Определеният за Министерството на отбраната бюджет за 2018 г. по становището на министъра на отбраната, за което Ви осведомявам, е в значителна степен по-добър от бюджета за 2017 г. и по параметрите за реално увеличение на средствата за персонал и за капиталови разходи от гледна точка на предвидените в централния бюджет.
    Второ, по актуализираната средно срочна бюджетна прогноза за периода 2018 – 2020 г. По тази бюджетна прогноза са предвидени по 100 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на личния състав в системата на Министерството на отбраната за всяка една година от този период.
    За издръжка на курсантите, по бюджета на Министерството на отбраната, се осигуряват допълнително 6 млн. лв. за 2019 г., като за 2020 г. такива средства не са планирани.
    Това ежегодно увеличение на средствата за личен състав ще позволи да повишим мотивацията и аргументацията на кандидатите към служба и ще повиши атрактивността на военната професия, разбира се, като се справим с некомплекта от личен състав и да го сведем до разумни граници.
    В правителството досега не са залагали ежегодно увеличение на средствата за личен състав и тази мярка показва решимостта на правителството и на министъра на отбраната лично да проведе политика по отношение на личния състав като приоритет.
    За реализирането на основните приоритети в областта на отбраната за периода 2028 – 2020 г. са предвидени средства за модернизация на въоръжените сили в размер до 1 млрд. 191 млн. лв., разпределени по години, както следва:
    - 678 млн. лв. за замяната на изтребителите „МиГ-29“ с нов тип изтребител, като са разчетени по 226 млн. лв. за всяка година от периода.
    С тези средства ще се осигури достатъчно количество самолети и изправна авиационна техника, което да гарантира изпълнението на поставените задачи по осигуряването на въздушния суверенитет на държавата и задачите по ерпалисинг, както и изпълнението по оказване на помощ на населението.
    Освен тези 678 млн. лв. за замяната са планирани 513 млн. лв. за придобиването на новите бойни кораби като са разчетени по 171 млн. лв. за всяка една от тези три години за посочения период.
    Изпълнението на този проект за военноморските сили дава възможност да се постигне пълна оперативна съвместимост със структурите на НАТО, да се гарантира независимост на доставките от резервни части, свързани с ремонта и поддръжката на корабите, както и задачите по колективната сигурност в Черноморския район.
    Както многократно са заявявали и министъра на отбраната, и премиера, а такава е и политиката в областта на модернизацията на въоръжените сили, не се допуска подценяване на един вид въоръжена сила спрямо друг.
    В тази връзка за Проекта за модернизация на „Сухопътни войски“, известният за придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на Механизирана бригада, не са предвидени средства, поради факта че не е приет от Народното събрание.
    За осигуряването, каквато беше и препоръката на Временната комисия на парламента, на едновременното изпълнение на трите приоритетни проекта за модернизация, Министерството на отбраната изготвя в момента и ще предложим за приемане от Министерския съвет, а впоследствие и от парламента промяна на финансовите и времеви рамки на Проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов боен самолет с разсрочване на проекта за по-дълъг период. С освободения финансов ресурс ще бъде гарантиран проекта на „Сухопътни войски“ за придобиване на нова бойна машина.
    Господин председател, уважаеми членове на комисията по отбрана, предлагам Комисията по отбрана да приеме Бюджет 2018 в частта му за Министерството на отбраната. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, уважаеми господин заместник-министър.
    Преди да дам думата за дискусия, ще дам думата и на госпожа Гърбачева.
    Заповядайте.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Бюджетът на Министерството на отбраната е част от държавния бюджет и отговаря и е съобразен с актуализираната средно срочна прогноза за периода 2018 – 2020 г., също така и възможностите на държавния бюджет да осигури допълнителни средства за изпълнение на отбранителните програми.
    В допълнение към изложеното от заместник-министъра на отбраната мога да кажа, че освен тези средства по централния бюджет за инвестиционните проекти са предвидени пари за комплексната автоматизирана система, за която се разпределят тези пари от Междуведомствен съвет и също така средства за подпомагане на дейността на Военно-медицинската академия, която до 2018 г. ще трябва да се разплати, съгласно сключеното споразумение с Банката за развитие, чийто срок на погасяване на тези задължения е 2018 г. Така по наши разчети процента от брутния вътрешен продукт за разходите за отбрана са 1,55%. Това, което не беше казано.
    Иначе всичко, представено от заместник-министъра е така, както е обсъждано и разглеждано и в Министерството на финансите, и в Министерския съвет, който е одобрил Проекта.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви за допълнителната информация.
    Заповядайте, господин Ерменков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин генерал, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги! Изказването, което правя днес в тази комисия, го направих и вчера на обединеното заседание на три комисии – по икономика и туризъм, по енергетика и Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.
    Проблемът на програмните бюджети, поне както го разбирам като програмен бюджет, е освен числата в разходната част, които са написани и които сигурно са добре сметнати като възможност на бюджета на държавата – не искам да го коментирам сега, ще го коментираме, когато обсъждаме Проекта на закон за бюджет на Република България, … думи, количествени, качествени и цифрови изражения на това какво трябва да постигнем с тези политики. Казвам го съвсем условно – колко ще бъде намален недокомплекта в армията в резултат на разходите, които ще бъдат извършени, колко самолета очакваме да бъдат в бойна готовност, каква техника и т.н. В противен случай в момента боравим с числа, които са разходи, обществен ресурс, който плащаме всички ние, но срещу тези левове не виждаме точно каква ще бъде принадената стойност в чистия й вид като показатели, като резултати. Това е недостатъка на целия държавен бюджет, не само тук, в тази част. Видимо такава е методиката за изготвянето.
    В момента не можем да разглеждаме реални разходи като точно числа, какви ще бъдат изразходвани и да не знаем за всеки лев обществен ресурс какво ще получим накрая като резултат от цялата тази дейност.
    Това е едно от нещата, поради които ние няма да гласуваме за този бюджет и да го подкрепим. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
    Преди да дам думата за заместник-министъра, тук е и директора на Дирекция „Планиране и бюджетиране“ господин Маринов. Най-вероятно ще Ви запознаят, че може би, не твърдя с абсолютна сигурност, Министерството на отбраната има, ако не най-добрата система, то поне една от добрите системи за планиране на бюджета, тъй като специално се разработват програмни меморандуми с ръководители и общо взето може би сме по-добре от доста други министерства в това отношение. Вследствие на което се изготвя материален план и т.н. Може да е малко тромава системата, но общо взето като че ли е по-добре организирана отколкото в други ведомства, но да не взимам думата.
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря за поставения въпрос.
    Разбира се, в изложението, което направих пред Вас, със сигурност няма да мога да обоснова детайлно тези чиста какви политики защитават.
    Конкретно на въпроса. Предвид това, че основният приоритет и на министерството, и на правителството беше да реши въпроса с увеличението на средствата за възнаграждение на персонала, беше доразвита и другата политика – за гарантиране на некомплекта.
    С 30-те милиона за поетапно попълване на вакантните длъжности в изпълнение на Плана за развитие на въоръжените сили до 2020 г. е предвидено тези средства да бъдат използвани за назначаване на 1300 военнослужещи.
    Надявам се с това да отговарям конкретно на поставения въпрос – освен възнагражденията като сума за увеличение на възнагражденията, какво решаваме и по отношение на комплекта. Хиляда и триста военнослужещи.
    Всички сме наясно, че това няма да се случи, разбира се, от първо число на месец януари. Ще тече в рамките на годината като една част от предвидените средства със сигурност Министерството на отбраната ще използва за гарантиране на обезщетения.
    По отношение на конкретно поставения въпрос за придобиване на нов боен самолет. На практика … продължава от етапа на класирането. Така повелява решението и доклада, който всъщност беше представен от Временната комисия. Тоест по отношение на това волята на парламента и министъра на отбраната ще я изпълни. Иде реч за девет бойни самолета от нов тип.
    По отношение на летателната годност на самолетите „МиГ-29“ в началото на този месец ще пристигне група по дефектация от руска страна, в съответствие с подписания Меморандум между Министерството на отбраната и РСК „МиГ“, като предвидения срок за извършване на дейностите по обследване и одит на самолетите „МиГ-29“ в брой – 15 броя, ще бъде извършено до началото на месец декември. В момента е в ход подготовка на Рамков договор, който Министерството на отбраната има амбицията да подпише не по-късно от средата на месец декември, което предполага ремонтни дейности … на самолетите и по фюзалаж, и по двигателите, включително с перспективата това да бъде доразвито и като Проект за модернизация, впоследствие като минимум ниво SD.
    Така че от гледна точка на защитаването с тези финансови средства на политиките, които Министерството на отбраната е длъжно да гарантира, смятаме, че сме разчели правилно средствата и за модернизация, и за придобиване на нов тип боен самолет.
    Както правилно отбеляза председателя на Комисията, основните програми и ръководителите на основните програми съгласуват на Програмен съвет разпределението на финансовите средства. Както това се случва всеки месец, когато има необходимост и от преразпределение, така това ще се случи в този месец – ноември, за планирането на разпределение вътре по основните програми, които може би знаете, до момента са 10 основни програми. Първите три – „Сухопътни войски“, „Военновъздушни сили“ и „Военноморски сили“, тази година ще имаме увеличение за още една отбрана – 68-ма бригада „Специални сили“. Благодаря, господин председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Господин Маринов, да добавите нещо за програмните меморандуми?
    АНГЕЛ МАРИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана мога да добавя, че министерството е изготвило програмен формат на бюджета. Изпратен е Програмният меморандум по надлежния ред в Министерството на финансите.
    Действително нашето министерство изпълнява в пълния обем всички дейности по изготвяне на Програмния меморандум, тъй като имаме отношение по линия на НАТО по тези въпроси. От там ни следят стриктно и постоянно изпращаме информация по изпълнение на Програмния формат на бюджета. Поради тази причина действително може и да сме водещи в тази област, но детайлите точно къде са насочени средства е изписано в абсолютни детайли какво се постига, какво не е осигурено. Това е един документ, който е от порядъка може би на 1000 страници, като детайли.ПРЕДС.
    КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Маринов.
    Понеже с господин Ерменков бяхме заедно в Сърбия и установихме добри контакти.
    Заповядайте.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Искам да благодаря на господин заместник-министъра за добрата подготовка, която демонстрира по отношение на бюджета. Явно, че наистина сте работили сериозно. Искам да кажа, че Вие сте министерството, което, поне досега от четирите, които съм слушал, сте единствените, които давате някакви качествени показатели и някакви параметри, които ще бъдат реално постигнати в края на бюджетната година, при условие че бъдат изпълнени всички процедури.
    Исках да взема думата, за да благодаря, защото наистина в другите министерства си говорихме за изпълнението на някакви стратегии по някакъв начин, без да стане ясно как. Тук поне имаме яснотата какво, къде и как ще бъдат изразходвани парите и какво в края на годината очакваме да има, което пък, от друга страна, ще бъде нашата задача да Ви питаме в края на годината какво сте постигнали от това.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
    Заповядайте.
    МИЛЕН МИХОВ: Господин Ерменков, щях да започна, че не съм съгласен с Вас, но ще започна: съгласен съм с Вас. Изненадвам се на учудването Ви, че точно това министерство повелява такива качества и съм задоволен от Вашата радост, че господин заместник-министъра показа една висока информираност, която отразява добрата работа на министерството.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Други изказвания?
    Заповядайте, ген. Милев.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми ген. Боцев, уважаеми колеги и гости! Аз също много добре познавам планирането в Министерството на отбраната и програмите, и меморандумите, и това, което се предлага, наистина е добре по програмите. Обаче разбирам, че и тази 2018 г., която идва, няма да имаме нов боен самолет, няма да имаме патрулен катер, няма да имаме и договор за бойна машина в „Сухопътни войски“. (Реплики.)
    Боен кораб.
    Говорим за много целеви, примерно боен самолет и това е Решението на Народното събрание, а говорим за изтребител, ако е за „Air Policing“ – тук има по-големи специалисти от мен, този въпрос трябва да го уточним. Ние много целеви изтребител ли ще купуваме или за „Air Policing“, само за охрана на въздушното пространство.
    Тъй като всеки бюджет е много добър, но неговото изпълнение накрая на годината показва, че не си е изпълнил ролята. Както виждаме тук, всички средства са насочени в политики в две области – едната „Отбранителни способности“, да кажем, там 1 млрд. 193 млн. лв. и другата е в областта на съюзната и международната сигурност. Но с тези, освен минималното увеличение на заплатите, на социалните осигуровки може би трябва да помислим да се дават средствата на командирите на формирования по техния щатен състав и да дадем възможност на командирите на формированията да провеждат тази политика по попълването на формированията си, а не да им определяме – тази година примерно 1300 души.
    Аз питам: в момента имаме ли разпределение тези 1300 души по всяко формирование колко ще се приемат и командирите да носят отговорност, примерно те да провеждат тази политика по привличането на кадрите.
    Казах го онзи ден: до 2010 г. аз, като командир на 61-ва бригада не съм имал проблеми с окомплектоването на бригадата. Даже бях и за наказание, че сме свръх комплект. Имаше голям наплив дори и на жени. А сега от 2010 г. какво става до 2017 г. – планираме винаги, решаваме, „Сухопътни войски“ изостанаха тотално. „МиГ“-те, тепърва говорим за двигатели. Азбучна истина е, че не могат да се ремонтират в държави, които нямат лиценз за техния ремонт. Губим времето през тези години и се чудим защо армията няма…
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин генерал, говорим за бюджета, който е предложен, а не за последващото управление.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Точно за политики говорим чрез бюджета, уважаеми господин генерал. За политики говорим.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбирам Ви.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Това са две направления политики чрез бюджета. Този бюджет половината отива за личния състав, другото, което е, за капиталови и за модернизацията, ако не се случи, какво правим?
    Питам аз: тази година, които са отделени за модернизация и за капиталови, ако до Нова година не са използвани, как ще бъдат разпределени и ще ги получи ли министерството или ще бъдат като резерв за следващата година? Така че ние ще се въздържим, дори няма да подкрепим, разбира се.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбрах Ви много ясно.
    Между другото, може би щях да прехвърля това към края, но имам едно предложение. Тъй като на 17-ти сме поканени от ген. Боцев да бъдем в Карлово, може би една от точките, ако нямате нищо против, е да видим, ако Министерството на отбраната е готово, да ни запознае с изпълнението на бюджета за 2017 г. и за това какво смята да постигне с този бюджет през 2018 г. и за разпределението на ресурсите, ако нямате нищо против? Именно в тази връзка, с което ген. Милев се изказа.
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин председател.
    Благодаря и за поставените въпроси, които отново бяха в ракурса за качествените измерения на планираните финансови средства.
    По отношение на първия въпрос, свързан с увеличението на средствата за възнаграждения. Казахте, че е минимално.
    Увеличението не е никак минимално. Справката, която сме подготвили за периода 2012 – 2016 г., говори за следното.
    Персонал: увеличение в 2013 спрямо 2012 г. – 113 млн. лв. Това е реално увеличение на средства за заплати, за възнаграждения.
    През следващите години:
    - 2014 г. спрямо 2013 г. – намаляват се средствата в Министерството на отбраната за планирания личен състав;
    - 2015 г. спрямо 2014 г. – на практика имаме съкращение в персонала;
    - 2016 г. спрямо 2015 г. – средствата до тогава са отрицателни величини. В 2016 г. спрямо 2015 г. имаме 34 млн. лв. в плюс, но тези средства са, за да покрият недостига на фактически заетия личен състав;
    - 2017 г. спрямо 2016 г. – има плюс 77 млн. лв., но, както е известно, от тези 77 млн. лв. 70 млн. лв. са за промяната на осигуровките на военнослужещите от 46 на 66%.
    Реално сега, с предложението на този бюджет, 2018 г. спрямо 2017 г. се планират 77 млн. лв., които са за заплати и 30 млн. лв. – за назначения.
    Не можем да кажем, че става дума за минимално увеличение. Ръста, който смятахме, беше в размер на 10,22 на възнагражденията. Това не е правено от тогава.
    В този смисъл бих бил доволен, ако използването определено минимално мине в ракурса реално увеличение.
    По следващия въпрос – „Сухопътни войски“. Изказвате, разбира се, неувереност за това, че този проект не е тръгнал. Той няма и как да тръгне, ако в Министерството на отбраната не свършим необходимата работа, за да представим Проекта за инвестиционен разход в Министерския съвет. Уверявам Ви, че това ще се случи този месец.
    След това в Министерския съвет не мога да гадая, но предполагам, че амбицията и на правителството, и на Министерството на отбраната е трите проекта, както Вие, Народното събрание, сте повелили в доклада да вървят успоредно. Затова и докладвахме необходимостта да разсрочим и във времето и да намалим част от средствата за проекта за нов боен самолет.
    По отношение на „Военноморските сили“ и Проекта за инвестиционен разход. Следва да кажем, че комисията работи, разглежда офертите и предполагам в рамките на месец декември е напълно възможно да се стигне до подписване на договор. Това е предположение. Разберете, нито министъра на отбраната, нито ние от политическото ръководство в момента сме царе на управляването на процеса по одобряване на офертите. В момента това е в ръцете на управлението на проекта.
    Поставихте въпроса и за „Военновъздушните сили“. Нов самолет, така както е разпоредил и одобрил Проекта за инвестиционен разход парламента.
    По отношение на ремонтите докладвахме предния път за това какви препятствия срещаме във връзка с доставките на двигатели и на КСА-та за осигуряване на летателната годност на „МиГ-29“.
    Надявам се, въпреки коментарите в медиите, в много от случаите непрофесионални, но това беше част от аргументацията за отказа в Граф Игнатиево да бъдат осъществени полети в рамките на една седмица. Твърдя, че Министерството на отбраната е подходило съвсем отговорно и няма да допусне при доставката на двигателите и на КСА-тата да има пропуски, защото това е свързано и с безопасността на летците, и с безопасността на цивилното население.
    Надяваме се 26-те милиона, гласувани в рамките на тази година, и те са също в централния бюджет, да бъдат оползотворени, както и 171 млн. лв., които са за многоцелевия патрулен кораб.
    Що се отнася до комплекта, 1300 човека Министерството на отбраната не разпределя. Разпределя ги началника на отбраната. В момента, в който, господин Таско Ерменков и господин Милев, вдигнете ръце и одобрите Проекта на бюджет 2018 година в частта на Министерството на отбраната ще дадете зелена светлина на началника на отбраната да свърши тази влиятелност – по разпределението.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Само няколко думи да кажа по това нещо. Всъщност винаги сме били свидетели, може би само с изключение на 1-2 години назад, капиталовите разходи бяха винаги около 50 млн. лв. Винаги толкова се въртяха – 50 млн. лв. С изваждането на „МиГ-29“ в централните плащания, тези 26 млн. лв., всъщност вдигаме капиталовите разходи с близо 50%.
    Що се отнася до назначаването на 1300 човека, пожелавам успех на ген. Боцев. Това не е лесна задача – да ги намерим. Дори да ги намерим. Дай Боже, да ги намерим и по този начин да се облекчи работата и на останалите, които сега вършат тяхната работа.
    Заповядайте, ген. Боцев.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! Само искам да допълня заместник-министър Величков по въпроса на ген. Милев относно личния състав.
    За никой от Вас не е тайна, че за да стигнем до това ниво на незаети щатове в Българската армия доведе не системното даване на бюджета по щатен състав и постепенно стигнахме този некомплект. Ако беше даван през години по щатен състав, може би нямаше да е такъв некомплекта.
    Ред други причини, които сме изтъквали и пред Вас, това е ниското заплащане, непривлекателността на военната служба и ред други социални причини, които доведоха до това състояние. Не на последно място, и развитието в някои от основните бригади, които имаме, ръста на икономиката, с което много от нашите военнослужещи бяха привлечени от по-високото заплащане.
    На всеки тук е ясно, че ние за година-две даже и да имаме бюджет, не можем да попълним тези места. Всяка година правим по два конкурса от 2014 г. насам, и миналия път Ви докладвах, че 2013 2014 г. имахме по 5-6 човека за едно място, 2015-2016 г. стана едно към едно, даже и под едно, и последният конкурс, който мина преди няколко месеца, сега в момента пак тече конкурс и още сме на ниво подаване на документи, но на последния конкурс, който завърши преди няколко месеца, се яви за три места един човек.
    Надяваме се с този бюджет, който се отпусна, да направим конкурсите и искрено се надявам и ген. Попов, както каза, дано да съберем тези 1300 човека, в което се съмнявам.
    Относно процеса за обявяване на конкурсите, реда е точно такъв, какъвто си го спомняте – лично на командирите, с министерска заповед, разпределят се бройките по тяхно искане. Те дават длъжностите, дават и за какви длъжности искат по щат да направят конкурси. С министерска заповед се упълномощават, създават и лично под тяхна диктовка се извършва целия процес до назначаването. Включително сега справката ми е на масата, поради това, че знаете, че командирите, като се отпуснат някакви пари, всички се втурват да подават бройки за назначаване, защото всеки си гледа неговото военно формирование, по проценти, за да може справедливо да се разпредели на кой командир колко длъжности ще се дадат, за да може да се проведе този конкурс за 1300 войника.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин генерал.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Председател, господин Заместник-министър, въпросът ми ще бъде много кратък. Не се съмнявам, че бюджета е балансиран и ще бъде изпълнен през годината.
    Имам един въпрос: какъв е процента на брутния вътрешен продукт 2017 г. и 2018 г.? Бихте ли ми казали процентното съотношение?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Както докладвах брутния вътрешен продукт за 2018 г., включително и изчисленията, върху които са направени нашите разчети е за 105 млрд. 609 млн. лв. Брутният продукт, върху който са правени изчисленията, предполагам само каква е същината на Вашия въпрос, процентно увеличение, е на база 99 млрд. 624 млн. лв. Това е по актуализираната справка на Министерството на финансите от октомври месец тази година. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
    Заповядайте.
    ПЕТЪР ВИТАНОВ: Останах с впечатление, че не сме разбрали. Отношението за отбраната, вместо да гоним Уелския критерий от 2014 г. – двата процента, сякаш пада с бюджета, предвиден за 2018 г.? На практика така излиза.
    Тук не говорим за абсолютни стойности, а за относителна тежест. Това е подхода, който е възприет навсякъде.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Витанов.
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря. Процентът се увеличава, макар и минимално и макар със сигурност 0,017% ръст да не задоволява всички нас – знам, че в Комисията по отбрана няма сторожници за друга идея, освен за тази предвидените средства да изграждат способности, защото те не са самоцел – двата процента, те са проценти, които дават самочувствие на всяко едно министерство в рамките и на способностите за осигуряване сигурността на държавата, суверенитета, както и за колективната сигурност, да може да изгражда своя бюджет. Със сигурност не е задоволително числото, но то е ръст и тенденцията, която наблюдаваме за бързо увеличение в абсолютна стойност и по показател „Персонал“, и по отношение на средствата като капиталови разходи, ни дава основание да считаме, че в бъдеще време, както показва и тригодишната бюджетна прогноза, актуализираната 2018, 2019, 2020 г., това ще се случва и като процентно съотношение.
    Изненада за всички, но приятна, е, че смятаме за една година ръст на брутния продукт от 99 млрд. лв. на 105 млрд., близо 106 млрд. лв.
    От тази гледна точка съотношението в ръста като процент и този, който е в абсолютна стойност, смятам, че с отговорите, които дадохме, дават пълно основание, ако има становища в посока да не бъде подкрепен бюджета в частта на Министерството на отбраната, поне да има словесна подкрепа, която да ни даде кураж и на нас, в Министерството на отбраната, да продължим да работим в тази посока. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
    Очевидно е, че бюджета може да бъде и по-голям и тук всички сме изразявали и това становище, за да има повече и за подготовка и много други причини, но наистина пък са отразени основните приоритети и това, което говорихме дълги години за личен състав, за личен състав, ето, има и увеличение и на заплащане, има увеличение и като бройки.
    Други, които желаят да вземат отношение?
    ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Предполагам, че в залата ще има също достатъчно време за дискусия.
    Господин председател, тъй като имам ангажимент, ако разрешите, да напусна.
    Моля да имате предвид, че ще гласувам „против“.
    РЕПЛИКА: Ако беше останал до края, можеше да си промениш мнението.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, разбира се.
    Заповядайте, господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър, господин генерал, гости! Бих започнал, както на миналото заседание на Комисията по външна политика, ако може да започнем с шега: единственият доволен от министрите при разглеждането на бюджета обикновено е министъра на финансите. Досега, по принцип, винаги министрите искат повече пари, отколкото е възможно в рамките на бюджетите. В крайна сметка, всеки един министъра на отбраната би искал двойно, ако не и тройно на тези рамки, за да може да реши проблемите, които са натрупани в системата, но, за съжаление, за добро или за лошо, възможностите на държавата към този момент са такива, освен ако не мине на драстично увеличение на данъците, няма как се събира по-голяма събираемост, тъй като правителството в крайна сметка прави всичко възможно да събира всички приходи, които може.
    От гледна точка на самия бюджет за отбрана увеличението е видимо и тук, между другото, искам много ясно да кажа, че в дебата стана ясно, че липсата на Проекта за бойна машина на Пехотата, искам още веднъж да наблегна, не е благодарение на Народното събрание, както беше казано в началото, а е поради това, че все още няма внесен Проект в Народното събрание. Да не се казва, че едва ли не ние бавим Проекта, тъй като в становището излиза така, че Народното събрание бави Проекта за бойна машина, което не е така.
    Средствата за личния състав са на една добра стъпка и се надявам и през годината, с възможностите на бюджета и посредством Закона за публичните финанси тези цифри, които гледаме в момента, да бъдат подобрени с допълнителни инжекции, така да кажа.
    Едно нещо ми направи впечатление, за което искам уточнение, като казахте, че ще има допълнителни средства за интегрирана информационна система. Мисля, че нещо такова казаха от Министерството на финансите. Ако може малко повече информация за какво точно става въпрос и за каква сума, все пак да имаме като разчет.
    В крайна сметка, подкрепям идеята за едно такова заседание на Комисията, за да можем да се запознаем и с изпълнението на бюджета до момента, тъй като колкото и пари да гласуваме, ако не се разходват качествено и за създаване на способности, няма как да намерим правилно решение. Но не виждам смисъл да го правим по време на изнесеното заседание, тъй като това означава, че трябва да разкарваме специалисти от планирането и бюджетирането на министерството до Карлово. Имайки предвид, че предстои блиц контрол на министъра мисля, че можем да съчетаем двете неща в заседание в София.
    Ако може малко повече да се каже за тази интегрирана информационна система?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, госпожо Гърбачева.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Това е така наречената Комплексна автоматизирана система за управление при извънредно положение, военно положение или положение на война (КАС „Грамада“), което е и класифицирана информация. До миналата година са 4 млн. лв.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Достатъчно, благодаря Ви.
    Предполагам, че отговорът Ви задоволи?
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Да, благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, ген. Симеонов.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин генерал, господин заместник-министър, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Първо, за разлика от всички други бюджети този дава малко въздух по отношение на личния състав. Това трябва да го признаем. Но паралелно с това до тук е хубавата новина, защото с годините трупаният проблем, няма да постигнем необходимия ефект, който очакваме.
    Защо казвам това? Генерал Боцев предвижда да бъдат назначени 1300 души. Но при една груба сметка, като се разделят парите и заплатите, всъщност заплатата на кадровия войник – някъде бях чувал, не знам колко е вярно, че от 1 до 15%, в зависимост от категорията, ще бъде увеличено заплащането на военнослужещите. От тази гледна точка, за да има някакъв коренен прелом в назначаването на нови кадрови войници, трябва да има много по-добро заплащане – говоря не само за тях, а и за сержантския и офицерския състав.
    Защо? Не говоря само за заплащане, а за това, че армията има вече нови задължения, нови функции по отношение на границата, борба с тероризма и разни други неща, които знаете много по-добре от мен.
    Още веднъж казвам: тази глътка въздух е добра, но не е достатъчна. Това са възможностите на страната. Това го оценяваме, но въпреки всичко трябва да се гледа напред и само обещания, които бяха – тук при някои от колегите прозвуча изпълнението на тазгодишния бюджет как ще върви и догодина дали ще бъде реализирано всичко това, което говорим, защото звучи много хубаво. Дано да се случи, за да може да има напредък.
    Затова запитах от тази гледна точка: като се разпределят тези 77 млн. лв. за заплати, какво качествено увеличение ще има за различните категории? Защото това предопределя колкото е по-голяма заплатата, процента на хората, които са с образование – говоря средно, полувисше и висше образование, ще се явят на тези конкурси. Съответно, ако е същото заплащане, няма да има никакъв ефект и придвижване напред.
    Тук ми направи впечатление, не знам дали правилно съм го разбрал 678 млн. лв. за нов многоцелеви изтребител за три години, нали така? По 226 млн. лв. говорите.
    Това означава ли, че остава сумата 628 млн. лв., пък половината или няма промяна в това, което обсъждахме на Временната комисия за самолета 1,5 млрд. лв. Милиард и половина си остава? Това исках да попитам.
    Тук трябва да прояви гъвкавост Министерството на отбраната, след като до един месец ще бъде готов Проекта За „Сухопътни войски“. Единственият шанс да има такава гъвкавост, това са сроковете за разплащане, за да може да тръгнат и двата проекта. Защото и най-мощните западни държави в един и същи момент, в едно и също време не могат да променят тотално въоръженията си на трите вида въоръжени сили.
    Друг е въпроса обаче, защото говорим все напред, а е хубаво да гледаме положителните неща, но защо се допуснаха тези грешки? Беше прекалено ясно, че ремонта от Полша и това залитане и забавяне на договорите с „МиГ-29“, за да не ги обсъждаме сега и толкова въпроси имаше по тях, не съм пилот, но за тях стана повече дискусия. Защо беше допусната тази грешка, още повече че Министерството на отбраната има горчивия опит с ремонта на хеликоптерите „Ми-17“ и „Ми-24“, фирма „Елбит“ и там не беше признат от руската страна и не стана този договор, та и българското министерство тогава плащаше допълнителни пари на израелската фирма.
    От тази гледна това забавяне коства на един вид въоръжена сила и като цяло на армията за губене на определени оперативни способности. Все пак това се случи в правителството Борисов 2. Вярно, тогава бяха други коалиционни партньори, това може и да е оправданието, но в края на краищата трябва да се вземат мерки да се гледа обективно, да се върви напред и някакви субективни фактори да не правят така, че цялата отбрана и Сектор „Отбрана“ да страна. Това трябва да се има предвид.
    Повтарям още веднъж: радвам се, че има такава глътка въздух, но категорично казвам, а и Вие сами го осъзнавате, уважаеми колеги, че това е крайно недостатъчно за Министерството на отбраната, но все пак е крачка напред.
    Нашата група няма да подкрепи на първо четене и ще Ви кажа защо – защото ще искаме по-голям бюджет за Министерството на отбраната. Това е причината, за да не Ви подкрепим. Между първо и второ четене ще искаме това да се случи, защото Министерството на отбраната дълги години през последните години беше орязвано с този бюджет непрекъснато. Прекрасно разбирам, тъй като и аз съм бил отговорник на Програмата за ВВС, след това за цялата армия. Когато е отнета възможността всяка година да се върви напред и за една година като се дадат 100 млн. лв. те няма да решат проблемите.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин заместник-министър, ако може по-кратичко.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Ще се съобразя с препоръката, господин председател.
    Благодаря за това, че правилно сте отгатнали този въпрос, свързан с вътрешното разпределение на тези 77 млн. лв. Естествено и на вниманието на Министерството на отбраната и по разпореждане на министъра е създадена група по координация, която наблюдава постоянния секретар по отбраната. Естествено е заключението, ако бъдат увеличени с един и същи процент базовите нива – този, който е на 730 лв., този, който е на 1000 или на 1300 лв., естествено, че в абсолютна стойност някой ще бъде облагодетелстван. Именно с препоръката да бъдат съобразени не с 1% нарастване, а разпределени между различните нива на заплащане, със сигурност отговорът на този въпрос се бъде предоставен от страна на постоянния секретар.
    Надявам се, че от Ваша страна, както в началото беше поставен въпроса от страна на ген. Милев и на господин Ерменков за качествените показатели, Вие сега обръщате въпроса за количествените. Опитали сме се да направим и едното, и другото в посока на изпълнение на задълженията по Закона за отбраната и въоръжените сили.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Предполагам, че имате готовите цифри? Ако може да ни ги съобщите?
    Заповядайте.
    АНТОН ЛАСТАРДЖИЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, опитваме се с парите, които са предвидени за личен състав в Проектобюджета за 2018 г. да направим едно справедливо разпределение. Имам предвид следното.
    Ясното ни е, че с тези 100 млн. лв. няма да решим насложените в годините проблеми. Категорично! Това не е панацеята на решаването на проблемите с личния състав.
    Предвид това, че в годините пробвахме абсолютно всичко, което не касае увеличаване на заплащането, и в крайна сметка ефекта не е голям и некомплекта се увеличи. Идеята в момента е, ако не го подобрим, поне да стигнем точката на пречупване, да не го влошаваме. А догодина или по-догодина, ако продължи да се развива с едни положителни темпове увеличаването на заплащането в армията, тогава вече можем да говорим и за доста по-добри качествени параметри.
    В момента се стремим да направим следното. Не е нормално в годините да остане таблицата в различните звания, защото основната заплата в армията е за военно звание. Ако се почне от 608 лв. за редника, ефрейтора е 609 лв. Ако говорим – тук станаха доста сравнения в абсолютни и в относителни цифри, че сега искаме да увеличим този марж с 5 лв., което в абсолютна стойност не е много, но в относителни числа е пет пъти.
    Идеята ни е да развържем таблицата по начин, по който да дадем първоначалната крачка и във времето това нещо да се засили.
    В процентно увеличение за войниците и сержантите увеличението ще е по-голямо – 70 лв. около тази цифра за военно звание, което е 10-11%. За офицерския състав обсъждаме цифри 90 лв., които са от порядъка на 5-6% в зависимост от нивата.
    Така че относителният показател със сигурност е насочен към категориите, в които имаме проблем. Трудно намираме хора, все по-трудно и се опитваме да решим този въпрос. Няма да го решим напълно, но полагаме всички усилия да направим първата крачка. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ластарджиев.
    Заповядайте, господин Симеонов.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Благодаря за този отговор, господин Ластарджиев. Казах всичко това със загриженост, защото и за тримата най-високи представители от Министерството на отбраната, визирайки заместник-министър, началник на отбраната, постоянния секретар, идвайки насам, срещнах представители от Гвардейската национална част. Тъй като ги познавам, хората споделиха, че вече не могат да покрият всички мероприятия, защото не могат да направят два екипа, включително гвардейския духов оркестър не може вече да се раздели на две. Отчитайте докъде стигаме. Защото последната войскова част, която ще бъде разформирована, условно, в армията, ако се съкращава всичко друго, това ще бъде Гвардейската национална част. Виждате ли докъде сме я докарали.
    Затова Ви казах, че нашата цел ще бъде да искаме повече пари за бюджета между първо и второ четене.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, адмирал Манушев.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин заместник-министър, господин генерал, господин постоянен секретар, уважаеми членове на Комисията! Говорим за бюджет, може би не е сега мястото да обсъждаме това нещо и да променяме нещата, но това, което каза и постоянния секретар, много сериозният проблем е, че не може да се намерят хора да служат в бойните поделения и на непривлекателните длъжности като механик водачи и в танкове, и на корабите. Хората искат да стоят в щабовете, по регистратури и т.н.
    Смятам, че заплащането преди за звание и длъжност беше по-справедливо и там длъжността на командирите, на матросите, на сержантите, които служеха в бойните поделения, беше по-различна и по-висока. Трябва да диференцираме това плащане, за да напълним поделенията, в които са бойците ни. Иначе всички искат да са писари, да носят пликовете, а не да носят снарядите.
    Така че не помислим ли за това нещо някой ден, защото с вкарването на това плащане за звание изравнихме всички. Аз имах проблеми, всички Вие, които сте служили, не можем да докараме никой в щабовете. Искат да стоят по бойните поделения и по корабите, да взимат парите, но да не носят отговорност. Трябва да има диференциация върху тези неща, за да привлечем хора на непривлекателните длъжности. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин адмирал.
    Предполагам, че тук отговор не се изисква от заместник-министъра.
    Заповядайте, господин Цонков.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин заместник-министър, ген. Боцев, господин постоянен секретар, Уважаеми колеги! Приветствам увеличаването на бюджета за отбрана. Хубаво е, че се тръгва в тази посока. Още по-добре е, че е осъзнат реално проблема, който съществува с личния състав, с хората и трябва да започне час по-скоро неговото решаване.
    В крайна сметка ме притеснява основната тенденция, която продължава, свързана с военния бюджет, с разходите за отбрана. Всъщност неслучайно и моите колеги Ви обърнаха внимание, че като цяло разхода за отбрана, тенденцията е отрицателна, а не положителна. Разбира се, това, че се увеличава брутния вътрешен продукт и от там се увеличава разхода за бюджета за отбрана, това са икономически дадености. Въпросът е: каква е философията? А тази философия виждам, че по-скоро е обърната.
    Направих си труда, което е една проста сметка, 1,13 е разхода за отбрана от брутния вътрешен продукт. Сто и пет милиарда база. Хубаво е да се помисли по този въпрос.
    Има нещо друго, което е по-важно. Ние увеличаваме минималната работна заплата. Това не касае обаче Министерството на отбраната. Знаете, че там има един проблем с основното месечно възнаграждение. Какво правим с него? (Уточнение извън микрофоните.)
    Знам, че има съвсем минимално увеличение, но това е недостатъчно, при положение че толкова бързо нараства минималната работна заплата.
    Другото, което ми се иска да коментираме за Министерството на отбраната е решаването на некомплекта и пазара на труда. Очевидно там има една тотално скъсана връзка в момента не можем да отговорим на очакванията на пазара на труда. Затова и говорим, че няма желаещи, не можем да попълним този некомплект.
    Ние от „БСП за България“ категорично настояваме за увеличаване на парите за отбрана в бюджета на Министерството на отбраната. Смятаме, че има достатъчно резерв в държавния бюджет. Това са основните ни аргументи, за да не подкрепим внесения от Вас бюджет в частта му за Министерството на отбраната. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Предлагам първо заместник-министъра на отбраната, а след това госпожа Гърбачева да изясни откъде е този резерв, за да може и ние да знаем от кои сектори да вземем и да настояваме за увеличение.
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
    На въпроса за средствата в размер на 1,15% предполагам, че сте пропуснали калкулацията на предвидените средства в централния бюджет както за … (Уточнение извън микрофоните.)
    Но те са разходи за отбрана. Винаги са калкулирани в процента, който ние смятаме спрямо брутния вътрешен продукт. Винаги!
    Второто нещо, чисто хипотетично да предположим, че брутния вътрешен продукт е нараснал от 100 на 200 млрд. лв. В този момент дори да имаме спад в процента, ако бюджета ни е 130 140 млрд. лв. и той задоволява качествено поставените въпроси от страна на колегите от ляво – и на ген. Милев, и на Таско Ерменков, и изпълнява поставените задачи пред армията, пред въоръжените сили за изграждане на способности, тогава аз бих бил доволен, включително предполагам, че и ген. лейт. Боцев, ако процентно по-ниско, но като в абсолютна стойност изпълняваме, тогава не би следвало да имаме възражения от тази гледна точка.
    По отношение на въпроса за базата, отново ще предложа да вземе отношение постоянния секретар, на чието внимание стои този въпрос.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Ластарджиев.
    АНТОН ЛАСТАРДЖИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    По отношение на базата и разликата с минималната работна заплата имахме предложение за отсек от една година, в смисъл минималната работна заплата, която към момента е 460 лв., с толкова да се изравни базата. Но цифрите в абсолютна стойност очевидно са доста големи, които за момента не могат да бъдат удовлетворени.
    Истината е, че, ако мога да се включа и към първата част на въпроса, бюджета, да речем, за една Германия е 1,5 от брутния вътрешен продукт. В абсолютни стойности е ясно, че и там е огромна разликата. Но при нас са толкова насложени проблемите с времето, че колкото и да го увеличаваме – и в абсолютна, и в относителна стойност, много трудно ще го направим от раз.
    Затова апелирам в Комисията, доколкото нивото ми е такова, поне да не сте „против“ бюджета. Тази крачка е положителна и ще се случат по-добри неща отколкото са били досега. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, госпожо Гърбачева, за да ни разкриете тайните.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Благодаря, господин Председател.
    По принцип всеки депутат има право на законодателна инициатива. Когато се правят такива предложения за увеличаване на един бюджет, трябва да се посочи и източника. В предложението, което се прави за увеличението на един бюджет, трябва да се предложи и източника от съответния депутат.
    Министерството на финансите е предложило Проект на бюджет, който е одобрен от Министерския съвет, така че някакъв друг източник извън държавния бюджет няма.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Предполагам, че господин Цонков след това ще разкрие източника си.
    Заповядайте, господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Просто искам да добавя една бърза реплика, че не трябва да се гледа само това, което е в частта „Разходи за Министерството на отбраната“, а и тези, които са в централния бюджет – разходите за модернизация. В крайна сметка да се има предвид, че в бюджета за отбрана на България не влизат разходите за пенсии на военнослужещите, каквито всъщност се отчитат в много от бюджетите на НАТО, така че отличниците в някои страни включват в тях и пенсиите. Нека да не говорим много в относителни цифри, за да не се стигне, че и бюджета на Германия от 1,5 от брутния вътрешен продукт да не ни е достатъчен.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Гаджев.
    Заповядайте.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Мога да направя само уточнение, че във връзка с увеличението на осигурителните вноски всъщност и средствата за пенсии влизат в този процент.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, благодаря Ви.
    Други, които желаят да вземат отношение? Не виждам.
    Бих искал да благодаря за добрата новина, че има идеи откъде още да се вземат пари. Благодаря за добрата дискусия.
    Благодаря на госпожа Гърбачева и да напомня и аз като председателя на една друга комисия, да кажа нещо важно: ако има бюджет в края на годината, Министерството на отбраната има необходимите възможности да го усвои с цел подобряване оперативните и бойните способности на българската армия, за което ние сме изключително загрижени и се надяваме в тясна координация с господин Ангел Маринов, със заместник-министър Величков, с началника на отбраната, за което му благодаря, че е тук, и с постоянния секретар да може да бъдат финансирани някои разходи и до края на годината, ако има такава възможност, а ние от Комисията ще благодарим за това.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Който е съгласен с така предложения Проектобюджет, моля да гласува.
    За – 11, против – 8, въздържал се – 1.
    С това Комисията по отбрана приема Проектобюджета.

    Преминаваме към точка втора – РАЗНИ.
    Това, което имам да Ви съобщя по т. „Разни“, е относно изнесеното заседание на Комисията по отбрана в гр. Карлово, за което, пак да повторя, получихме официална покана от началника на отбраната. То е свързано и с празника на „Сухопътни войски“, затова е предложена и 61-ва бригада.
    Започната е една предварителна организация, която ще Ви доведа до знание:
    На 17 ноември 2017 г. отпътуване от София – 13,00 ч.; пристигане в Карлово в 15,00 ч.
    Посрещане и статичен показ от 15,00 до 16,00 ч.
    Заседание на Комисията от 16,00 ч.
    За тези, които ще останат и ще вечерят, и ще нощуват в Карлово ще им е осигурено. За тези, които имат други планове – по личен план.
    На 18 ноември 2017 г. се предвижда отпътуване за София или за други места в 21,00 ч.
    Завръщане в 23,00 ч.
    Смятам, че така изнесеното заседание ще бъде полезно и с оглед на предстоящия Проект на „Сухопътни войски“, който се надявам да подкрепим в скоро време в Комисията.
    Ще има необходимата предварителна информация за организиран транспорт.
    Ще помоля да кажете кой, кога, с какво и как иска да пътува; кой ще нощува, за да може колегите да организират нещата по-добре.
    Има ли други теми, които ни вълнуват по т. „Разни“? Не виждам.
    Благодаря.
    Закривам заседанието.
    Желая на всички успех!
    Форма за търсене
    Ключова дума