Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
09/11/2017
    1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика, съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 16

    На 9 ноември 2017 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика, съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добър ден, уважаеми господа, имаме кворум. Откривам заседанието.
    Предлагам дневния ред да бъде от две точки, като моето предложение е, първо, да преминем към точка „Разни“ съвсем накратко. Имам няколко съобщения, след което може да преминем към следващата точка – изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на отбранителната политика съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували 20 народни представители: за – 20, против – няма, въздържали се – няма.
    На нашето заседание присъстват и очакваме да дойде министър Красимир Каракачанов, заместник-министър Анатолий Величков; началник на отбраната – генерал-лейтенант Андрей Боцев, г-н Илия Налбантов – началник на политическия кабинет, постоянен секретар –господин Антон Ластраджиев, Валя Деневска; от Движение „Защита на гражданите“ – Димитър Асенов, Денчо Балев, проф. Петьо Хаджиев; от Граждански форум „Промяна“ – Красимира Атанасова, Николай Говедаров; от Национално движение на българските граждани – Красен Петков, Кръстин Златков, Йордан Пенков. Тук е и съветникът на президента – господин Илия Милушев.
    Няколко съобщения по точка първа от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Ще Ви предоставя малко информация на изнесеното заседание на Комисията по отбрана, което го планираме за 17 ноември, петък, следващата седмица. Ще бъде организирано отпътуване от София в 13,00 ч., след което ще посетим 61-ва бригада (реплики), където ще проведем заседанието. Ще има изготвена програма, ще има статичен показ. Командирът на Сухопътните войски, ако има възможност да представи няколко слайда за Сухопътните войски съвсем накратко, за да има възможност депутатите да се информират с въпросите, тоест командирът на 61-ва бригада, след което ще минем към дневния ред, който ще Ви бъде предложен за следващата седмица.
    Ще имаме среща с кмета и се предвижда Комисията по отбрана да поднесе цветя на паметника на Васил Левски. Ще има и организира вечеря за тези, които желаят. Всичко това е организирано и съвпада по време, в навечерието на празника на Сухопътните войски, който смятам, че трябва да уважим и да отбележим по този начин.
    За повече информация ще помоля да се обръщате към господин Николай Доцев. Ще помоля тези, които ще присъстват, предварително да дадат информация, за да може да се организира транспорта и самото посещение на място. (Реплики и уточнения.) Мисля, че адмирал Манушев ще бъде зает за 17 ноември, а г-н Нунев също няма да може да присъства. Добре, ако има някаква промяна, обърнете се, разбира се, към г-н Доцев.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Искам да помоля, ако е възможно, да ни бъде изпратена програмата по имейлите. Специално аз смятам да пътувам със собствен транспорт и това са моите съображения.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбира се, ще Ви бъде изпратена Програмата.
    Второто съобщение, е, че имахме тук презентации, които бяха направени от определени фирми. Не отказваме и аз като председател на Комисията няма причина да отказвам такива презентации. Напротив, мисля, че по-добрата информираност на Комисията по отбрана е добро като практика. Затова има предложение от финландската фирма „Патрия“, която да дойде, а по начина по който бяха представени други фирми, и в Комисията да бъдат представени техните предложения. Срещата е планирана за 14 ноември, вторник, от 14,00 ч., в същата тази зала. Който има възможност, нека да заповяда в зала 232, от 14,00 ч., на 14 ноември, вторник.
    Имате ли нещо друго? Аз приключих със съобщенията. (Реплики.)
    Понеже ще имаме и официално мероприятие, като поднасяне на венци и цветя пред паметника на Васил Левски, предлагам Ви да бъдем в тази си част с вратовръзки и да уважим, разбира се, празника на Сухопътните войски, а там на място ще решим за промяна на униформата в движение – сваляме вратовръзките и ставаме малко по-нормално.
    Нещо друго да има да добавим към точка „Разни“? Няма.
    Дали министърът е успял да дойде?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Господин Председател, току-що ме информира началника на кабинета, че всеки момент пристига. Забавил се е в канцелариите на президентството. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Милушев, трябваше да ни информирате! (Реплики.) Заповядайте, г-н Велков.
    СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Може ли преди да почнем само да кажа, че в момента участвам в обучението на една много внушителна група от 61-ва бригада, а това ген. Боцев го знае и ще ми бъде приятно другата седмица да видим какво са научили там, на място.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Велков.
    Аз всъщност трябва да кажа и следното: за голяма част от Сухопътните войски и предвид празника командирът на Сухопътни войски е обявил неприсъствен ден. Така че в петък част от хората от 61-ва бригада, които ще бъдат там, и поради факта, че сме там, ще бъдат допълнително натоварени. Надявам се, че ген. Боцев може да поеме ангажимент да бъдем компенсирани и да бъдем извинени за това нещо. Благодаря.
    Добре дошъл, господин Министър! Разбрахме какви са Ви задълженията.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Дължа извинение, но днес явно е ден за блиц контрол. Вицепрезидентът ме покани на един разговор по Балканските въпроси, тъй като знаете, че на Балканите нещата са много тънки и нямаше как за 40 минути да свършим, закъснях, за което съжалявам.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, че по най-бързия начин отреагирахте и успяхте да се включите.
    Само да припомня регламента: от всяка парламентарно представена група по два въпроса, като се започва от най-голямата към най-малката – 2 минути въпрос, 3 минути отговор, 2 минути реплика, 2 минути дуплика. Да се съобразяваме горе-долу с Правилника. Добре. Заповядайте, колеги от ГЕРБ. (Реплики.) Ако няма от ГЕРБ...
    Добре, заповядайте, ген. Милев.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, господин ген. Боцев, уважаеми господин Заместник-министър!
    Знаем, че през 2014 г. беше подписан Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа за унищожаване на специалните горива, и този въпрос в момента така стои на дневен ред. Доколкото знам за тази година още не са заделени необходимите средства за тяхното унищожаване.
    Господин Министър, ще планирате ли през следващата година този въпрос да се реши чрез бюджета, защото централният, надявам се, няма да даде необходимите средства, както тази година? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря Ви.
    Ще дам думата на заместник-министър Анатолий Величков, който е ресорен по този въпрос, за да Ви отговори конкретно. Справка нямам, но мисля, че той е запознат с темата.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Величков, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател, ще се постарая.
    На по-предходното заседание на Комисията заместник-министър Запрянов подробно осведоми за развитието на проблематиката около унищожението на касетъчните боеприпаси. В тази връзка аз бих само добавил и след това ще се постарая да отговоря конкретно на въпроса, че ще имаме сериозен разговор по темата за възможността остатъчните продукти от утилизацията, защото това ще стане по линия на NSPA, което означава метал и взривно вещество, да бъдат продадени или оставени на място на структурата, дружеството, което ще бъде избрано по линия на NSPA, да неутрализира тези боеприпаси. А остатъчните компоненти, ако бъдат върнати в България, това означава още по-голямо оскъпяване на процеса по утилизация.
    Във връзка с ракетните горива, които са остатъчен продукт от утилизацията на няколко вида ракетни системи – SS-23, на Frog и на Skad, се съхраняват понастоящем в складове с известна към момента опасност, посочена от нашите специалисти и особено в дирекция „Логистика“, за това, че слоят метал на танковете, в които се съхранява, започва да изтънява, както и предвид стареенето на материала, а това ще бъде сериозна предпоставка за взимане на бързи решения.
    В тази връзка Министерството на отбраната е предприело необходимите действия още в предходния мандат с опит да бъдат осигурени средства вече и по линия на ОССЕ, като поискахме разрешение това да стане, а след като ни беше отказано да има други донори за финансиране унищожението на тези горива, да го финансираме със средства от нашия бюджет.
    Понастоящем сме в процедура по съгласуване с Комисията, която е към Министерския съвет, за отпускане на такива средства. Отговорът по-скоро ще бъде отрицателен предвид на непряката насоченост на тези средства за утилизация на горива. Това означава, че в рамките на планирането на програмен съвет, който предстои да бъде произведен в Министерството на отбраната, ще следва да заделим средства от бюджета на Министерство на отбраната за утилизиране на тези горива. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
    Реплика? Да.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Надявам се, че около 5 милиона и нещо са необходими, и ще намерите възможност да ги заделите. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Мисля, че няма нужда от дуплика в този случай. Преминаваме към следващия въпрос.
    Обединени патриоти? Няма.
    ДПС – заповядайте, господин Ибрямов.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Благодаря, господин Председател, господин Министър, уважаеми гости!
    Колеги, аз ще задам един въпрос, който е от изключителна важност. В брой на вестник „Българска армия“, от 3 ноември 2017 г., който се издава от Министерството на отбраната, в раздел „Национална сигурност“ има един анализ на професор Татяна Дронзина, който е поместен много обширно, със заглавие: „Има ли радикализация сред мюсюлманите в България?“ Много внимателно изчетох този анализ, който е публикуван, касаещ нейно изследване сред области в страната, където се …(Реплика.)
    Ами, не е посочено. Казват, че това са нейни фокус групи, които са изследвани. Обръщам внимание, защото вътре има сериозни констатации, че мюсюлманите в България има радикален ислям, при положение че правителството не е излязло с такова становище – нито службите най-малко, нито пък имаме становище на Министерство на отбраната.
    Ние не сме запознати с такъв вид изследване. Обезпокоителното е, че едва ли не се внушава, че това е имало корени в България и дори се констатира как е задържан гражданин с български паспорт, без да се споменава какъв е, и е екстрадиран от България, защото е бил част от подобен род организации.
    Моят въпрос към Вас е: Вие запознат ли сте с тази публикация, или не, и дали е уместно точно по този начин да бъдат представени нещата в България? Не ме разбирайте погрешно, аз също съм мюсюлманин, изповядвам исляма и знам какво означава да разбера и да знам, че наистина в България има радикален ислям. Но наистина се интересувам дали Вие сте запознат с тази публикация и знаете ли Вие защо е поместена в този брой.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Ибрямов.
    Предполагам, че Вие, господин Министър, лично ще отговорите.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Все пак това е изследване на един научен работник. Това, че е публикувано във вестник „Българска армия“, може би е предимство за вестника. Аз мисля, че подобни неща е хубаво да се знаят от нашата общественост, макар и като научни изследвания, а не само като политическо говорене.
    Не си представяйте, че вестник „Българска армия“ е вестник, който идва на бюрото на началника на отбраната или на моето бюро, а преди да влезе в печатницата ние го цензурираме, контролираме или им казваме какво да пишат.
    По отношение на това, че българското правителство няма подобно изявление – че в България има радикален ислям, това е така, но не сте прав, че службите нямат подобни анализи. Още по времето на президента Плевнелиев в един от Консултативните съвети по национална сигурност за пръв път, а това беше преди приблизително година и половина, имаше подобна констатация. В анализите на специализираните служи има подобни анализи и това го казвам. Аз лично смятам, че това е голям проблем. Това не е проблем, който можем и трябва да замитаме под килима от гледна точка на някаква политкоректност, или да не би някой да ни се разсърди в чужбина, или да обидим част от нашите граждани.
    Истината е, че проявление на радикален ислям има сред някои от циганските общности в някои от гетата и сред някои от районите в Източните Родопи. Не го казвам, защото с Вас сме говорили много по темата, а го казвам, за да се знае, тъй като тук има и медии – при българските турци прояви на радикален ислям няма. То има при българите мюсюлмани и това са изолирани случаи около хора, които поради социални проблеми, са ставали стипендианти от немай-къде и са учили по 8 – 10 години в частни ислямски университети. Няма да споменавам държавите, за да не създавам международни конфликти и проблеми, но в частност един от тях е в родния град на бившата дясна ръка на Бен Ладен – Заркауи.
    Тези хора около себе си създават подобни групи и пак подчертавам, че това са предимно групи от етнически българи, изповядващи исляма в Родопите, и групи от български цигани. Факт е, че част от проявленията ги правят заради пари: брадите, бурките и други атрибути те ги използват, защото получават възнаграждение.
    Аз винаги съм го казвал, макар че това е малко извън темата на Министерство на отбраната. Като изключим факта, че е публикувано във вестник „Българска армия“, то това изследване е публикувано в много други медии. Казвам го вече в качеството си на вицепремиер по сигурността: това е проблем не защото тези хора, слагат фереджета или пускат бради, а защото в момента получават възнаграждение за това. Техните деца, които израстват в подобна среда и се раждат в подобна среда, утре могат да направят проблемите, които наблюдаваме в страни като Белгия, Холандия, Франция, Великобритания, Германия – родени от светски родители мюсюлмани, самите те се радикализират, защото са получавали подобно възпитание в джамиите, или в разни други религиозни институции.
    И когато подобни факти се изнасят в медиите, държа да го подчертая, това не трябва да създава повод за отношение към българските мюсюлмани въобще, а те са между 800 – 900 хиляди от българските граждани и това са наши сънародници. Фактите, които съществуват, ако ние продължаваме да ги премълчаваме и не ги анализираме, и не ги говорим публично с цел да вземем реалните мерки, това може да ни създаде огромни проблеми и то, на първо място, като една омраза между религиозните общности или омраза между етносите.
    Вие знаете много добре, тъй като самият Вие сте мюсюлманин и контактувате с подобни хора, че между самите имами има проблеми – между тези, които са традиционните, по-старото поколение имами и част от тези, които се появиха от някои страни, за които споменах. Те са получили образование в държави с един ислям, който не е характерен дори за времето на Османската империя и това създава конфронтация между самите мюсюлмани.
    Това би било голям проблем, ако държавата не отчете проблема и не вземе необходимите мерки. Пак казвам, че не е част от тематиката, свързана с отбраната, като изключим факта, че цитирате вестник „Българска армия“, това го цитираха и много други медии. Това са проблемите, за които трябва да се говори. Аз смятам, че е по-добре да се говори и да се вземат мерки, отколкото да мълчим и като се случи нещо, да се чудим как да търсим обяснение.
    Казвам го официално: това не е отношение и не трябва да бъде отношение към религиозните общности. Утре някое друго религиозно вероизповедание може да излъчи подобни радикални хора, а нашето отношение трябва да е еднакво към тях и ние не трябва да делим хората, както е записано в нашата Конституция – нито по етнос, нито по религия.
    Но тези, които призовават за промяна на държавния ред, промяна на Конституцията, призовават за това да не се спазват законите, призовават за нетърпимост към другите, би следвало според същата тази Конституция и същите тези закони, да получават заслуженото наказание.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър, за обширния отговор.
    Мисля, че въпросът беше малко по-страничен.
    Заповядайте, господин Ибрямов, за реплика.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Не смятам, че е страничен, господин Председател, защото става дума за вестник „Българска армия“.
    Господин Министър, колеги, съгласен съм с това, че наистина радикалните проявления, независимо в каква сфера, трябва да бъдат наказвани с най-голямата жестокост на закона – всякакъв вид тероризъм и така нататък. С едно не съм съгласен – между мюсюлманите в България няма противопоставяне, нито между имамите. Няма!
    Второ, когато се излагат обективни данни от изследване, щом се говори, че има анализ на 23 области, прочетете и ще видите, а аз не видях да е цитирана нито една друга област освен Пазарджик и ромската общност, то тогава ще съм съгласен. Но да се поставят всички мюсюлмани под общ знаменател, то това вече е опасно за националната сигурност на страната. Затова Ви попитах дали Вие знаете за този публикуван анализ, или не.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Председател, ако разрешите!
    Честно казано този брой с този анализ във вестника не съм го чел и, за съжаление, нямам толкова много време да гледам нито телевизия, нито да чета вестници, защото нямам много време. За да Ви успокоя, че колегите от вестник „Българска армия“ не са целели да внесат каквото и да е било настроение, ще Ви кажа: във Българската армия като военнослужещи има и български мюсюлмани.
    Мога да Ви гарантирам, а и не само на Вас, тъй като и медиите са тук, че в редовете на Българската армия българските граждани, които служат в нея и са от мюсюлманско вероизповедание, нямат никакви проблеми и си изпълняват задълженията към страната на база на клетвата, която са положили, на устава, по който са длъжни да работят.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    От Политическа партия „Воля“, господин Нецов, заповядайте.
    СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми гости, уважаеми колеги! Имам един въпрос към господин Каракачанов. Запознахме се с намеренията за увеличаване на бюджета на Министерството на отбраната с близо 100 млн. лв., които ще отидат за минималното увеличение на заплатите на военнослужещите и цивилните служители, и назначаването на около 1300 войници.
    През 2012 г. бе приет Законът за резерва на въоръжените сили на Република България, според който се предвиждаше на доброволен принцип, да бъдат назначени до 3000 резервисти, които в голяма степен биха спомогнали за преодоляването на кадровия срив във въоръжените сили.
    В доклада за състоянието на отбраната на въоръжените сили на Република България, приет от Народното събрание на 29 септември 2017 г., е посочено, че комплектоването на доброволния резерв в края на 2016 г. е около 20%. Проблемът се задълбочава поради липсата на финансови средства за обявяване на всичките места, както и недостатъчно кандидати за обявените места за попълване на доброволния резерв.
    Какви мерки сте набелязали през 2018 г., за да преодолеете посочените слабости и предвидени ли са средства за попълването на доброволния резерв в съответствие с изискванията на Закона за резерва на въоръжените сили на Република България? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Нецов.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря Ви, прав сте.
    Според прогнозата за развитие на въоръжените сили до 2020 г. числеността на доброволния резерв трябва да бъде до 3000 човека. Няма да коментирам тази цифра достатъчна ли е, но това е планът, който е приет – 3000. Разбира се, тази бройка не е запълнена. Поставени са ангажименти още от предишното ръководство на Министерството през 2018 г. резервистите да бъдат до 1000 човека и така поетапно – 2019 г., 2020 г., 2021 г., 2022 г., да се запълни бройката от 3000 човека.
    Един от начините, който сме замислили, тъй като няма голям интерес към тази дейност, е да се направи конкурс, тъй като сега се провеждат конкурси за това нещо и да се даде възможност на бивши военнослужещи да поемат подобна функция. Предвидените средства за 2018 г. са за около 220 – 230 човека. (Реплика от заместник-министър Величков.)
    Да, 700 хил. лв. е точната цифра – подсказва ми зам.-министър Величков, и по този начин да се опитаме да попълним резерва.
    Разчетът, който направих и го изброих, то към момента резервът не е запълнен. Не знам, господин Генерал, трябва ли да споменаваме точни цифри?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не, имайте предвид, че все пак не е необходимо.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Е, открито е, ама да не информираме …
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Нещо, господин Нецов? Няма.
    Преминаваме към следващия кръг от въпроси.
    От ГЕРБ? (Реплика: „след малко“.) Добре, тогава след БСП.
    Заповядайте, господин Цонков, виждам, че имате готовност.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър, господин Началник на отбраната, колеги, гости! Моят въпрос е насочен към Военномедицинска академия.
    Знаете, че има сериозен ресурс, който всяка година се управлява, а и естествено периодична модернизация на апаратурата, обновление. Сега разбрах, че се подготвя обществена поръчка за придобиване на нов ядрено-магнитен резонанс, който е на стойност 2 млн. лв., а сега работещият е на 17 години. Разбирам, че поръчката не е достатъчно добре разработена от гледна точка на софтуерните продукти, с които да работи този ядрено-магнитен резонанс, а е свързана и с придобиването на един ехограф, което по-скоро ще ограничи възможностите на тази апаратура.
    Затова искам да Ви попитам: имате ли повече информация и да ни запознаете какво точно се предвижда?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    Господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Цонков, прав сте. Между другото още преди два месеца стана на въпрос – разговаряли сме с изпълняващия длъжността във Военномедицинска академия, дали ехографа е на 15, или може би Вие сте прав, че е на 17 години, не е голяма разликата. Но тъй като ресорен по въпроса за Военномедицинска академия е заместник-министър Величков, ще му дам думата да отговори в конкретика. Да, стар е и трябва да се закупи нов.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Заместник- министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, ресорен по въпроса от гледна точка на ангажимента по наблюдение на дейността на Военномедицинската академия е заместник-министър Запрянов, а моята част е по отношение на ресурсите и правилно ще следва аз да отговарям на този въпрос. Доколкото ми е известно и при разговори с началника – полк. Мутафчийски, е предвидена процедура, която е стартирала преди три седмици, ако не се лъжа. Процедурата е точно за подмяна на ядрено-магнитния резонанс и включително знам, че компонентите или функциите, които ще изпълнява, са повече отколкото тези, които към момента можем да осигурим.
    Точната стойност е за 2 млн. 400 хил. лв., което е с 1/3 по-малко от пазарните стойности, на които се търгуват подобни апарати в момента. Не знам дали ще успеят да се справят от гледна точка на това, че търсят да съчетаят оптимално функционалност и цена. Процедурата е обявена по най-ниската цена, а в случая няма подсигурен финансов ресурс за 2017 г. в бюджета.
    Вие сигурно го знаете, че бюджетът в целия комплекс на Военномедицинска академия е около 156 млн. лв. В края на годината има възможност, при положение че и ние го реимбурсираме от страна на Министерството на отбраната това да се случи. Но категорично в този момент не мога да дам отговор, че тази процедура ще бъде приключена за 2017 г. – предвидена е и е стартирана. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    Заповядайте, господин Цонков.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател!
    Господин Министър, господин Заместник-министър, уважаеми колеги и гости! Обръщам Ви внимание за тази обществена поръчка, защото, както и Вие сам разбирате, стойността на подобна апаратура е достатъчно висока, а вече имаме подобен случай на придобит скенер, който няма сходимост с компютрите – пак там във ВМА и не работи в момента, и да не се получи нещо подобно. Защото в информацията, която имам, разбрах, че не са посочени изискванията по отношение на софтуерните продукти, които са важни за функционирането на този ядрено-магнитен резонанс, включително и допълнителните съоръжения, като бобини и други подобни, и мисля, че е предвидено да бъдат взети. Така само ще се оскъпи апаратурата, ако допълнително и на час по лъжичка се закупува, то да се окомплектова цялостно този апарат. Затова Ви обръщам внимание, за да се информирате, за да не се допускат подобни грешки.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Лично ще поема ангажимента да информирам, ще проследя как ще се придвижи тази поръчка до края на годината. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Господин Гаджев, заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър, господин Генерал! Съжалявам за забавянето, но, първо, исках да прочета малко по диагонал от Закона за касетъчните боеприпаси. Но само, за да направя една бърза бележка по отговора, който дадохте, и възможността материалите, които остават след утилизацията да останат за утилизиращия най-общо казано.
    Едно подобно нещо би трябвало да бъде предхождано от промени в Закона за държавната собственост и Закона за боеприпасите, бойните вещества и така нататък – с едно доста дълго име. Такива опити са правени и от Министерството на отбраната в миналото, така че най-вече предстоят интересни преговори по темата с Министерството на финансите.
    Въпросът ми е свързан с друга основа. Преди няколко седмици стана тема на публично достояние състоянието на фирма “Моба”, но тук не бих искал да говоря конкретно за самата фирма и за нейното състояние. Разбира се, ще съм благодарен, ако дадете малко повече информация като цяло за политиката по осъществяване на охраната и не само на обектите, които са действащите обекти от страна на „Моба“, но въобще и за охраната на терените и на имотите с отпаднала необходимост. Каква е политиката, как мисли Министерството да се справя за в бъдеще с това?
    Тъй като сме го коментирали много пъти на комисии, това са сериозни разходи за Министерството на отбраната за неща, които всъщност Министерството не ползва. Съответно при едно оптимизиране на имотите биха могли да се освободят ресурси за нуждите на армията, а от друга гледна точка, имайки предвид, че Министерството на отбраната е принципал на единственото държавно охранително дружество по Закона за частните охранителни фирми, то дали не е добре самото дружество да поеме изцяло охраната на обектите. Това ще спомогне и за неговото стабилизиране и за оставяне на разходите в рамките на Министерството. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Гаджев.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Гаджев, прав сте и това е правилното решение. По-голямата част и впоследствие всички от тези обекти да преминат на охрана към “Моба”, а в края на краищата с парите, които отделяме, ще подпомагаме една наша структура. Това е едно, като 15 са милионите и не са хич малко.
    Тъй като ние имаме ясното разбирателство и с министър-председателя, и с министъра на финансите, че пари от продажба на подобни имоти с отпаднала необходимост ще бъдат връщани на Министерството на отбраната за решаване на нашите нужди, то ние сме предприели политика за ликвидиране на подобни имоти. Сам Вие знаете, че една част от тези имоти представляват някакъв интерес, но има имоти, които по няколко пъти се пускат на търг. Вероятно не са атрактивни, нека да го кажем, и няма интерес от хората да ги закупят. Но това ни е политиката.
    Според мен изключително голяма грешка е да съхраняваме и да охраняваме имоти, на които плащаме всички консумативи, включително и охраната, а тези имоти могат да бъдат продадени и с тях да бъдат вкарани немалко средства, с които в един оперативен порядък – ако бъдат върнати от Министерството на финансите, ние да решаваме нуждите на Министерството на отбраната и на въоръжените сили.
    По отношение на конкретните цифри около “Моба”, тъй като преди една седмица имаше подобен въпрос, то имаше и една спекулация, най-вероятно породила се от липса на достатъчно проверена информация, че изпълнителният директор на фирмата е бил адвокат – не искам да споменавам имена от политическите сили, но съм длъжен да Ви уведомя, че информацията, която беше публикувана в един столичен ежедневник не е вярна. Човекът няма как да е адвокат на известен български бизнесмен и политик в момента поради простата причина, че човекът не е юрист по образование, а е военен по образование, а просто колегите от вестник „Дума“ не си бяха проверили информацията.
    По отношение на цифрите за състоянието на „Моба” – аз отговарях няколко пъти на въпроси, но справката не е пред очите ми. Ще дам думата на господин Величков и съвсем накратко в рамките на няколко изречения да оповести някои от данните за фирмата. Нашият стремеж е към оздравяване и включително към това да са осигурени средствата за изплащане на дължимите заплати и обезщетения, които се дължат всъщност от 2014 г. От колко време – година или две? (Реплика.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председателю.
    Господин Гаджев, въпросът Ви беше в посока какви действия ще предприемем, за да можем да снижим тези разходи, които от години тегнат на Министерството на отбраната. На практика за всички имоти с отпаднала необходимост, които към момента са около 1100, то за една част от тях има предписания, дадени от Военна полиция. Тя е структурата на пряко подчинение на министъра на отбраната, която казва: имот от отпаднала необходимост следва да бъде охраняван и тази охрана следва да бъде физическа, въоръжена или с други средства, примерно, да речем със СОТ инсталации.
    Предвид на това ние сме длъжни да изпълним предписанията, но предстои разговор със служба Военна полиция в посока да можем да снижим тези разходи и да преминем поетапно към имоти, за които е очевидно, че няма необходимост да бъдат охранявани с жива сила, да бъдат сведени до охрана с технически средства.
    Знаете, че по тези имоти ние практически харчим пари за три компонента: веднъж, като плащаме данъци, защото една немалка част от тях са преобразувани от имоти публична държавна собственост в имоти на частна държавна собственост и ние плащаме данъци; второ, административни разходи; трето, тези по охраната. Уверявам Ви, че това, което в момента се прави в дирекция „Инфраструктура на отбраната“, е насочено в тази посока, тоест, да бъдат преразгледани възможностите за охрана на тези обекти с технически средства.
    По отношение на „Моба“ само две думи. Потвърждавам казаното преди седмица във връзка с публикациите – че вървим успешно към стабилизиране на компанията, включително чрез поемане на дълг – банков заем, и предвид на това, че принципалът е министърът, а той няма право да субсидира търговските дружества на Министерството на отбраната и потвърждавам, че увереността ми към края на годината да излезем нула на нула по отношение на задълженията на фирмата, те ще се потвърдят. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    Господин Гаджев, заповядайте.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър! Радвам се, че се върви към една политика за ограничаване на разходите в ненужни за отбраната сфери – прехвърлянето към продажбата, но и друг вариант – прехвърлянето към общини, към други ведомства, което също би го облекчило. Малко в кръга на шегата: общините са много щастливи от имотите с частна държавна собственост, тъй като това е един приход за тях, който те винаги търсят да си приберат.
    Мисля, че един министър го спомена и че една добра мярка е прехвърлянето на охраната на тези имоти с отпаднала необходимост към фирма “Моба”, тъй като практиката с частните охранителни дружества, които ги охраняват до момента, е показала, че не е работеща и тези имоти постоянно се разграбват. В крайна сметка няма нужда да се харчат допълнителни публични средства за частни фирми, при положение че Министерството е принципал на една подобна, която е създадена точно с тази цел. И ако това наистина е политиката, то тя би била правилна. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Гаджев.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: По отношение на интереса на общините към онези имоти, които в голямата си част представляват някакъв търговски интерес. Примерно, с много редки изключения, има такова подобно искане от София за гробищен парк за такава социална нужда, от община Свищов има имот, който сме предлагали за продаване и за създаване на парк, но не се продава и така нататък. Интересът е предимно към имоти, които спокойно може да си ги продадем ние и няма защо да бъдат харизвани, да бъдат подарявани на някой друг.
    Абсолютно сте прав. Давам Ви възможност, но лошото е, че общините искат имоти, които в голямата си част и ние можем да продадем.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Само едно бързо уточнение, съжалявам, господин Председател. Става въпрос, че общините, когато са частна държавна собственост, прибират данъците от местните данъци и такси, което е един допълнителен плюс за общините, а особено големите, които не са толкова атрактивни, то за тях е голям плюс, че всъщност са държавна собственост, тъй като държавата им плаща допълнително дивиденти. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря за разяснението, господин Гаджев.
    От „Обединени патриоти“? Няма.
    Колегите от ДПС? Заповядайте, господин Ибрямов.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Благодаря.
    Господин Министър, колеги! Въпросът ми е свързан с придобиването на нов боен тип самолет. Преди около два месеца ние приключихме тази процедура със създаването на Временната комисия, която обследва старата процедура. Върнахме я в етап, където Министерството трябва да разгледа допуснатите грешки и да предложи на Народното събрание варианта, в който очакваме да го видим, и да бъде от полза, естествено, за ВВС.
    Питам Ви, тъй като в предишния кабинет предишният министър, Вашият предшественик Ненчев, беше направил сериозни промени в екипите, които управляват този процес, беше освободил заместник- министъра, който направлява процеса и носи политическа отговорност, като създаде нов борд за управление на Проекта с началника на ВВС, който дава основната тежест върху този Проект.
    Идеята ми е следната, тъй като при Вас вече е тази задача: дали има промяна в екипите, които управляват този процес, дали има наложен от Вас човек, който контролира този процес, и кога да очакваме в Народното събрание или по-точно до края на годината, дали ще имаме възможността да се запознаем с процедурата такава, каквато обществото очаква да види?
    И ако ми позволите, допълнителен въпрос – преди две заседания говорихме за ремонтираните двигатели МиГ и четирите нови, които трябва да придобием, а впоследствие във Ваше изявление чухме, че са получени тези документи, които бяха липсващи, ако не ме лъже паметта: на какъв етап е и този процес?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ибрямов.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Генерал Боцев, заповядайте.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа депутати! Във връзка с Проекта на военновъздушните сили или поне доклада, който е от управляващия на борда – ген. Стойков, не са допуснати пропуски и е следвана точно процедурата. Но след като излезе докладът и се прие в пленарна зала, ние сме длъжни да го изпълним. В момента се работи по ПИР-а за отстраняване на забележките, които са поставени и в най-скоро време очакваме да влезе в пленарна зала, поради вкарване на двата проекта и на Сухопътни войски, и за приемане на нова рамка за разплащане.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: За втория въпрос, за двигателите?
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: В момента сме влезли във връзка относно двигателите, чакаме необходимите документи и КСА, за да може тези четири нови двигатели, да почнат да се монтират и да се …
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Тоест, документи ги има за старите, така ли, доколкото разбрах?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Заповядайте, господин Величков.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Темата е с развитие, защото смея да кажа, че почти всеки ден, като кризисен щаб, заседаваме по въпроса за двигателите. Днес включително се информирахме и с началника на отбраната докъде е стигнал този процес. Не са получени тези документи, които са оригиналните формуляри на производител, а те продължават да са тези, които са от ремонтната организация. Но поискахме с нарочна поща, както Ви информирах, да получим отговор за това дали заводите на Чернишов са и заводите- производители на тези двигатели. Получихме категорично утвърдителен отговор в тази посока – изброени са по номерата на двигателите, за да няма съмнение, че иде реч точно за тези шест възстановени двигатели.
    Следващото нещо, което поискахме, и включително проведохме две срещи с представителя – не знам дали да споменавам в залата, ресорен по въпроса от страна на Руската федерация в България за бързо съдействие и категоричен отговор от руска страна, то получихме чрез информация от компанията – доставчик на двигателите, и причините, които са водили до съответните ремонти през годините. Това бяха и основните въпроси, които ние поискахме да бъдат изяснени. В договора с доставчика, освен че искаме формулярите от производител и/или ремонтна организация, които да станат част от поправка в допълнително споразумение, ние искахме да знаем в жизнения им цикъл тези двигатели какъв нальот са имали, каква наработка, какви са били, ако е имало аварийно-ремонтни работи, или други сервизни дейности. Така че тази информация сме я получили.
    Възникна една допълнителна, свързана – информирам Комисията, със специалното масло за промивка на двигателите IРМ 10, за което все още очакваме разрешение от Федералната служба за технически и експортен контрол на Руската федерация. Надяваме се и затова произведохме още една среща със същите представители, за да бъде получено това масло, за да могат първите четири двигатели – новите, за които коментираме, да бъдат подкачени на авиационната техника, а след тях и тези, които са реновираните. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Величков.
    Господин Ибрямов, за реплика.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Благодаря.
    Относно вторият въпрос за МиГ-те – нямам, а по първия – за придобиване на нов боен самолет. Изненадан съм от това, което казахте, господин Генерал. Народното събрание го върна, защото има пропуски в самата процедура, а не защото няма.
    Аз затова се обърнах към министър Каракачанов, за да разбера кой в момента е пряко отговарящ за този процес и кой го следи. Защото именно там бяха пропуските, които доведоха впоследствие до тези обърквания, да не използвам по-тежка дума, в самата процедура, а и нямам спомен – може колегите да ме поправят, да сме излезли със становище, че трябва да го има в ПИР-а, както казахте. Това е Проектът за инвестиционен разход, тоест да има промяна. Доколкото знам на предишно заседание имаше отговор, че сумата е тази, а дори в настоящия бюджет вече има заделена сума, с която да се стартира. Нали така?
    Въпросът ми касаеше кой е отговорният евентуално, ако има заместник-министър или не, който отговаря за самия процес. В момента ние очакваме с нетърпение да го видим в Народното събрание.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ибрямов.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Ибрямов, има си борд за управление. Ние не желаем с прибързани действия или с подмени на този борд да създаваме Шулц системата и да бъдем обвинявани, че едва ли не е по политически причини.
    Генерал Цанко Стойков – началникът на отбраната, имаше предвид, тъй като той се концентрира основно около проблема с бронираната машина, че и този разход трябва да бъде вкаран. Тук темата е малко по-дълга и мисля, че…
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, не е необходимо, когато му дойде времето. Благодаря.
    Нека да завършим с колегите от „Воля“. Имаме ли нещо? (Реплика.) Извинявайте, господин Велков.
    Заповядайте, господин Професоре, съвсем накратко, за да има време и за господин Велков.
    ПЕТЬО ХАДЖИЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Искам да Ви кажа за един проблем, който е свързан с имунната система Българската армия. Присъстваме тук на много заседания и виждаме, че основният проблем за решаването на все по-задълбочаващите се финансови проблеми на Българската армия, които в края на краищата ще доведат до нейната парализа, ако продължава така. Каква е тенденцията?! Тя е все по-нарастваща инфлация, изискваща все по-големи и по-големи средства.
    На миналото заседание се каза, че се отпускат пари за хиляда и колко нови хора, които няма откъде да ги вземем, няма да дойдат. Защо? Защото преди с 1000 лв., колкото е там заплатата им, или 1500 лв., можеха да се покрият такива разходи на личността, за които сега, в този момент, при тази ценова обстановка, са необходими 10 хил. лв. Кога официално бюджетът ще осигури 10 хил. лв. на своите бойци и командири, за да имаме здрава и сплотена армия?! Никога!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, господин Професоре. Имайте предвид, че …
    ПЕТЬО ХАДЖИЕВ: Много Ви моля, искам да…
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Знам, че ме молите. Може ли аз да Ви помоля за по-кратко изявление? Благодаря Ви.
    ПЕТЬО ХАДЖИЕВ: Искам да проглася апел към изпълнителната и законодателната власт – от името на гражданската власт да създадем нов механизъм за финансиране и самофинансиране на българската армия. Ако ние не пречупим из основи досегашния механизъм за финансиране на армията и на полицията, разчитайки само на донорството на бюджета, ние обричаме армията на застой и загниване.
    Отправям апел към изпълнителната и законодателната власт, в лицето на техните върхове, събрани тук, и заедно с гражданската власт да разработим нови методи и инструментариум за самофинансиране, за да постигнем принципа на западните демокрации – бюджетът на армията да бъде винаги по-голям от необходимия. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви за изявлението, господин Професор.
    Господин Велков, заповядайте.
    СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Благодаря, аз ще се постарая да бъда кратък.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, господин Генерал, господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Смятам, че нашата Комисия по отбраната е достатъчно значима и ще се обединим около едно мнение. Ще задам въпрос на министъра, разбира се, но бих искал да подкрепя не отговора, но да дам малко информация на колегата Ибрямов, тъй като тук става въпрос за заплаха за националната сигурност.
    Само да кажа следното. Ако преди няколко дни бяха декласифицирани, приложените специални разузнавателни средства по делото в Пазарджик, и ако ги прочетете, ще видите колко са напред тези хора в радикализацията – говорим за ромската махала, и колко са назад в познаването на исляма. Казвам го не за друго…(Реплика.) Напротив, ние можем да излезем с позитивно послание, защото българските мюсюлмани са наши братя и сестри, разбира се.
    Смятам, че ако говорим за радикализация, тя е най-вече, на първо място, в онези малки групи, но добре организирани, които дойдоха от горещите точки, от района на Близкия изток и от Афганистан, а след това и в тези общности, за които говорим. Казвам Ви го, господин Ибрямов, като преподавател по история на исляма и Корана.
    Във връзка с въпроса към министъра. Господин Министър, днес вече видяхме в залата бюджета, видяхме и стремежа бюджетът на сектор „Отбрана и сигурност“, да бъде нещо като под един знаменател, но въпросът ми е следният: ако говорим за чисто военен бюджет, както се нарича, или за отбрана и въоръжени сили, делът му от брутния вътрешен продукт и срещата на върха в Уелс, сега чисто военният бюджет е около 1,19 приблизително, без тези на МВР, на службите, на ДАНС и така нататък.
    Ако се отиде на вариант и какъвто растеж е заложен – дай, Боже, да го постигне страната ни до 2020 г., ние ще имаме брутен вътрешен продукт около 110 млрд. лв. Смятате ли, че в рамките на две бюджетни години ще можем да се вложим и да имаме до 2 млрд. 200 млн. лв. в този сектор, който вече казвам, защото толкова са 2%? Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Велков.
    Само да поясня, но това е по изключение някакъв въпрос. Господин Велков, отворихте ми проблем…
    Заповядайте, господин Ибрямов, за процедура, а после – господин Михов. Нека да се изслушваме и знам, че имаме желание за изказ.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Господин Велков, нямам съмнение към Вашите качества. Бъдете сигурен, че аз също съм се запознал с тези материали, които Вие цитирате.
    Моят въпрос касаеше анализа на проф. Татяна Дронзина. Недопустимо е и затова попитах министъра дали го е чел, а той каза, че не е видял. (Реплика от министър Красимир Каракачанов.)
    Защото е внушение, че в България мюсюлманите изповядват радикален ислям, това беше. Ние сме запознати с проблемите, които възникват и не само към исляма, а и към всички религии в България – за това става дума. А това, че службите за сигурност, правосъдието трябва да си свършат работата, е факт.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Понеже това беше процедура, а на процедура няма как да има отговор. Моля Ви, да не обръщаме тук разговора и без това излязохме от темите. (Реплика.)
    Господин Михов имаше процедура.
    Заповядайте, господин Михов.
    МИЛЕН МИХОВ: Първо, мислех да Ви критикувам, но ще Ви похваля, господин Председател, че дадохте думата на господин Велков извън процедурата. Ние великодушно от „Обединените патриоти“ отстъпваме правото си на нашия въпрос и той да си зададе този много важен въпрос, и господин Каракачанов да има възможност да отговори. Така че Ви похвалвам, че творчески прилагате процедурите – в духа на управленската програма на „Обединени патриоти“ и ГЕРБ.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Михов, за похвалата. Мисля, че я заслужих и с това приключихме. Благодаря на всички за участието.
    Успешен и ползотворен ден! Закривам заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума