1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, (ЗПППТРБСЧВС), № 02-01-122, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Разни
П Р О Т О К О Л
№ 18
На 23 ноември 2017 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, (ЗПППТРБСЧВС), № 02-01-122, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми господа народни представители, добре дошли!
Имаме кворум.
Откривам осемнадесетото заседание на Комисията по отбрана.
В днешното заседание ще вземат участие: господин Анатолий Величков – заместник-министър на отбраната; госпожа Милена Маринова – началник на отдел „Международно право“ в дирекция „Правно нормативна дейност“, и госпожа Ваня Деневска – парламентарен секретар.
Гости на днешното заседание са: от Движението „Защита на гражданите“ – господин Димитър Асенов, господин Денчо Балев и господин Петьо Хаджиев; Граждански форум „Промяна“ – госпожа Красимира Атанасова и господин Николай Говедаров; Национално движение на българските граждани – господин Красен Петров, господин Кръстин Златков и господин Марио Воденичаров; Съюз но офицерите и сержантите от запаса и резерва господин Стоил Съйков.
Колеги, предлагам следния дневен ред на днешното заседание:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, (ЗПППТРБСЧВС), № 02-01-122, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – за първо гласуване.
2. Разни
Предложения по дневния ред? Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласувате.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет. (Реплики встрани от микрофоните.)
Генерал Симеонов и господин Михов се обадиха.
Преди да открия дискусията по темата съвсем накратко ще Ви запозная с някои неща.
По точка първа: с решение на Министерския съвет е одобрено разполагането на територията на Република България на щабен елемент за интегриране силите на НАТО. В Република България е разположен и функционира Център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способностите на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия. В посочените по-горе структури работят военнослужещи, изпратени от други държави-членки на НАТО, като заедно с тях на територията на страната пребиват и членове на техните семейства, наричани „зависими лица“. Като страна домакин Република България е задължена да осигури своевременно и в пълнота статусът им, съгласно действащите международни договори, по които тя е страна.
Ще изброя три от тези договори.
Първият е Протокол за статута на международните военни щабове, създадени в съответствие с Евроатлантическия договор, подписан в Париж на 28 август 1952 г., тъй нареченият „Парижки протокол“; Споразумение между страните по Североатлантическия договор относно статутът на техните въоръжени сили и ратифициран със Закон, приет от Тридесет и деветото народно събрание на 14 юли, ратифициран със Закон, приет от Четиридесет и четвърто народно събрание, Споразумение между Република България и Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол, така нареченото „допълнение към Парижкия протокол“.
Горните обстоятелства налагат предприемането на мерки по установяване на националните механизми за прилагане на споразуменията на НАТО, свързани с дейността на неговите структури, на която България е домакин. За да приложат международните договори в сила в България, относно разполагане структури на НАТО в страната, за да се изпълняват точно задълженията си, е необходимо да се предприемат редица нормативни мерки, а именно изменението в Закона за преминаването и пребиването.
Основната цел на Законопроекта е да бъде регламентирана хипотезата за установяване в Република България на постоянна структура на НАТО. Такива, както казах вече, съществуват у нас понастоящем. Законът урежда случаите на пребиване и преминаване на чужди или на съюзнически въоръжени сили за провеждане на отделни мероприятия, учения, тренировки и други подобни дейности и поради това наличната правна регламентация се оказва недостатъчна, за да осигури международните задължения с постоянен характер, поети от Република България като страна домакин.
Предвид това с параграфи от 1 до 5 се предлагат изменения в членовете 13, 26, 27, 31, 33 на действащия Закон, а с § 6 се предлага създаването на нова Глава пета, която да формулира специфичните разпоредби. С „Преходните и заключителни разпоредби“ се предлагат съответните изменения и допълнения в три закона: Закона за чужденците, Закона за влизането, пребиваването и напускането и Закона за българските лични документи.
Законопроектът с мотивите към него, предварителната оценка на въздействието, справка за отразяване на получените становища и справка за съответствията с Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, и с практиката на Европейския съд по правата на човека е разпределен с Разпореждане 750-01-149 от председателя на Народното събрание на Комисията по отбрана и Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Водеща е нашата Комисия.
В предварителната оценка за въздействието Министерството на отбраната посочва, че предложените нормативни промени ще наложат разходване на средства по осигуряване издаването на нови национални документи, с което се идентифицира пребиването на членовете на личния състав на структурите на НАТО и придружаващите ги членове на семейства. Предлаганият Проект за закон осигурява изпълнението от Република България на поетите в рамките на Алианса задължения като страна домакин на структурите на НАТО. Това е съвсем накратко.
Сега ще си позволя да дам думата на заместник-министър Величков – ако има нещо като становище на Министерството на отбраната, като вносител, да запознаете членовете на Комисията. Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председателю!
Господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! В експозето, което ще представя пред Вас, всъщност са засегнати основните моменти, за които предостави информация господин Председателят. Моята роля в този случай ще бъде само да изградя някои детайли към тази информация с цел взимане на информирано решение от Ваша страна.
С Решение на Министерския съвет от 9 април 2015 г. е одобрено разполагането на територията на Република България на щабен елемент за интегриране силите на НАТО (NATO Force Integration Unit - NFIU), за което господин Председателят говори, аз ще спестя вече споделената информация, а освен тази структура на НАТО на наша територия е разположен и функционира Център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способности на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия. Този Център също се ползва със статут на Международна военна организация по силата на Парижкия протокол. В тези структури работят военнослужещи, изпратени от други държави членки, като с тях пребивават и лица, членове на семействата им, които господин Председателят правилно формулира, те са наречени „зависими лица“. Като страна домакин България е задължена да осигури своевременно и в пълнота статуса им, включително привилегии, с които се ползват.
С цел хармонизиране на националните практики и създаване на оптимални условия за работа от страна на НАТО е предвиден типов Проект за допълнение на Парижкия протокол, с който се доразвива и разширява не само статусът на самата структура, но и на неговия персонал и зависимите лица.
Горните обстоятелства налагат да се предприемат незабавни мерки за установяване на националните механизми за прилагане на споразуменията на НАТО, свързани с дейността на неговите структури. От началото на тяхната дейност в практиката са установени редица проблеми, като един от тях е липсата на адекватна форма за идентифициране на тези лица, като лица със специален статут, а от там, разбира се, и упражняването на права, привилегии и имунитети.
Министерството на отбраната инициира работна група, междуведомствена, в състав от представители на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи. Проведени са разширени заседания с участието на още структури – структурата Служба „Военна полиция“, Министерството на правосъдието, Националната здравноосигурителна каса, НАП, НОИ, Комисията за регулиране на съобщенията, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“, Агенция „Митници“ и Столична община.
В резултат на дискусиите, проведени по време на тези разширени заседания е изяснено, че да се приложат международните договори в сила в България относно разполагането на структури на НАТО и страната да изпълнява точно задълженията си по тях, е необходимо – като една от основните национални мерки е да се въведе издаването на карта, която да удостоверява пребиваването на личния състав на тези структури и на зависимите лица, установено е, че тази карта трябва да бъде български личен документ. Трябва да съдържа личен номер, който се генерира от системата на Министерството на вътрешните работи, за да може да бъде разпознаваема от всички държавни и административни органи при идентифициране на статуса на тези лица.
В резултат на работата на експертната група е оформено предложение за изменение и допълнение на Закона за преминаване през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и/или чужди въоръжени сили, което се явява специален закон уреждащ влизането и пребиваването на въоръжени сили на територията на страната, както и отговорностите на националните органи по тяхното осигуряване. Като цяло целта на измененията и допълненията са: разграничаване на статуса на различните категории лица, влизащи в България за целите на участие в мероприятия, свързани с Въоръжените сили, с оглед хармонизирането им с действащите международни договори, и на второ място, уреждане на специални условия за влизане, пребиване на личния състав на структури на НАТО и техните зависими лица, и установяването на принципа, че те удостоверяват своя статус с карта, която се издава съгласно Закона за българските лични документи.
В частта „Преходни и заключителни разпоредби“ на Проектозакона се предлагат съответните изменения и допълнения в Закона за чужденците в Република България, Закона за влизането, пребиваването и напускането на граждани на Европейския съюз, които не са български граждани и членове на техните семейства и, третият закон – Закона за българските лични документи. Тези изменения са необходими, за да се въведе в специалното българско законодателство новият тип личен документ, предвиден за чуждестранните военнослужещи и членовете на техните семейства, докато изпълняват служебните си задачи в страната.
Господин Председател, завърших.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник министър.
Използвам случая, от името на членовете на Комисията да поздравим новия заместник-председател на Народното събрание. Статутът на Комисията се издига. Да му пожелаем ползотворна работа като заместник-председател на Народното събрание и още по-ползотворна работа в Комисията! (Шум и реплики.) Ще помоля членовете на Комисията да не злоупотребяват с близостта си със заместник-председателя за лични цели! (Шум, реплики и смях.)
Честито още веднъж!
Откривам форума за дискусии, становища, въпроси – да използваме случая, че заместник-министърът на отбраната е тук, ако има неясноти.
Между другото госпожа Милена Маринова работи по тази тема от две-три години. (Реплики.)
Заповядайте.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Да, по тази тема работя от много време.
По отношение на основния договор, който скоро стана факт за България, а именно Изменението на Парижкия протокол, започнахме 2013 г., дори по-рано, България беше първа, а всъщност завърши последна. Не можем да си придвижим нещата бързо, има много ведомства, които не разбират като че ли това, че Международният договор е задължение за държавата, но по този Проект на закон специално с МВР работим от година и половина. Той се списа в резултат на работа на една доста широка междуведомствена група, в която освен МВР, участваха МВнР и други институции, където обсъдихме това, каква да бъде тази карта, защото понастоящем членовете на този международен щаб изпитваха големи проблеми да бъдат разпознати, да могат да си упражняват гражданските права и възможности на територията на страната, и Министерството на отбраната получи доста писма, в които разбрахме, че имат проблеми и, че не могат да бъдат разпознати, освен ако не се издаде съответният национален документ, който да оказва този статут. Това провокира работата на групата, идентифицирането на проблемите и формата за решаването, която е пред Вас.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Да кажем за колегите – в момента горе-долу колко човека са назначени от длъжности в двата щаба, приблизително?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Може би 50 – 60 човека. Не можем да Ви кажем и за …
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Около 50 – 60 човека, грубо.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Не можем да Ви кажем точно, защото и зависимите лица…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не, не – говоря само за хората, които… Зависимите лица, доколкото знам, не са много, защото никой не иска да дойде, поради статута си.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Да, по тези причини, че не може да се установи.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре.
Заповядайте, колеги.
Заповядайте, господин Панчев.
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Председател, господин Заместник-министър, колеги!
Преди близо две години и половина беше решено и аз се радвам, че в България вече има щабен елемент за интегриране на силите на НАТО. Естествено, когато има чужди военнослужещи, които служат постоянно тук или преминават през страната, трябва да има и съответно законодателство, което да регламентира престоя и преминаването, и беше необходимо този Закон да го има. В голямата си степен той отговаря на изискванията, още повече че има утвърдена практика извън Договора за Парижкия протокол, но в наши партньорски държави има такива закони, трябва да го има и в България. Там коректно е показана картата, която трябва да притежават съюзническите сили или цивилният компонент, който ги придружава, но естествено и тези, които имат право да бъдат в страната ни с членове на техните семейства, както е записано в Договора „зависими лица“, също да притежават определен статут и правила на тяхното пребиваване.
Според мен коректно би било между първо и второ четене да обърнете внимание още малко на медицинските услуги и обучението, защото когато някой идва за определен период от време и се придружава от своето семейство, трябва да има и определени правила за съпруга, съпругата или децата, които го придружават. Тогава по-малко главоболия ще има и в Министерството, а и пребиваването на тези хора ще бъде по-спокойно в страната ни.
Иначе, като цяло, намирам, че Законът отговаря на изискванията и Ви поздравявам за това.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Панчев.
Мисля, че я има темата за спешна медицинска помощ, включена е в Закона. Това е съвсем нормално. Всеки, който е в България, няма значение мигрант ли е, не е ли мигрант, като има нужда от спешна медицинска помощ се отзоваваме.
От опита, който имам в Полша като началник Щаб, работих по тази тема, защото аз водих преговорите от името на НАТО с Полша, там за нула време се решиха тези проблеми. Не знам с данъците какво стана – с ДДС и други, те решени ли са? Тук не са решени в този Закон, извинявам се, че отклонявам леко темата – възстановяват ли се ДДС-тата сега? Доколкото си спомням, работихме по този въпрос.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Режимът за възстановяване на данъци е уреден в това Споразумение за допълнение на Парижкия протокол, както казах, влезе в сила преди месец.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ама, на практика, правихме ли го?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Това Споразумение изисква специални процедури по отношение структурите на НАТО. Сега сме предприели действия – работни групи да действаме. Реално в Закона за ДДС си има една обща процедура, за това че щабове на НАТО могат да осъществяват дейност без ДДС. Имаме проблеми с финанси, но си ги решаваме в оперативен порядък.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, защото малко по всеобхватни са нещата. Спомням си имаше един голям документ с три поддокумента – правните въпроси, комуникации, битови въпроси, уреждане въпросите с училища и така нататък. Доста сложна е темата, тук е само част от нея.
Заповядайте, господин Генерал.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми Заместник министър, уважаеми колеги!
Хубаво е така, че се регулират отношенията между държавите, и най вече контингентите, които присъстват при нас. Понеже Ново село е в област Сливен, мога да кажа, че наистина има проблем с ДДС-то там и той се поставя много често. Може би с тази карта, която имат, ще имат и някакъв друг статут пред органите на реда. Военнослужещите в някои отношения създават проблеми вечер, особено по заведенията, и когато ги арестуват трудно се легитимират, а така донякъде са на ръба на Закона. Поради тази причина е хубаво да се изчистят всички тези проблеми, които ги имаме, и ние, нашата група, ще се въздържим този път от подкрепата. Може би в залата ще се уточнят точно нещата. (Реплики.)
Казах, че има още въпроси, които не са доизчистени по отношение на Споразумението – както виждате, в момента се уточняват. Инначе съм „за” правови отношения на всички военнослужещи. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Други? Ако няма, да закриваме дебата.
Смятам, че това, което е направено, е направено много прецизно. Доста се поработи по въпроса. Има, разбира се, и поднормативни актове, които трябва може би да се гледат след приемането, ако приемем тези изменения. Оценявам това, че се регулират взаимоотношенията вътре между Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната – кой за какво е отговорен.
Аз имам въпрос: такива карти, които се издават, издават ли се на тези, които идват в Ново село? (Шум и реплики.) Ще се издават ли?
Заповядайте, госпожо Маринова.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Базите, в така наречените в публичното пространство „Бази в Ново село“, всъщност са продукт на Споразумението за по-тясно сътрудничество в областта на отбраната със Съединените американски щати. С тях имаме специфичен договор, който урежда всички тези въпроси и реално там присъстват само американски въоръжени сили и уредбата е по този специфичен договор. По него, пак с участието на МВР, е изработена система за идентифициране на американските военнослужещи. Това са едни специални отметки в едни карти, които аз не съм виждала, затова не мога да коментирам, но важното е, че по отношение на тях има специфичен договор, той действа от 2006 г. в България, ратифициран е, така че и там имаме ред и са разписани нещата.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Това предполага отговорът, за Ново село, а за тези, които преминават, които идват на учение за пет дни, издава ли му се такава карта?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Не.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря. За това говорим. Два щаба, които уреждат техния престой за продължителен период от време, въз основа на сключени договори – всяка държава си е определила взаимоотношенията: колко пари дава, какви хора праща, на какви позиции, за колко време и така нататък. Става въпрос за тези хора и техните съпрузи, деца и така нататък, които ги придружават. За тях става въпрос за издаване на карти – като отиде за заем в банката, да си покаже тази карта, да се види, че има някакво номерче, да може да изтегли заем от която си иска банка, да речем. Иначе има проблеми в това отношение, грубо казано.
Имаше още нещо за зависимите лица – стана дума за въпрос от господин Ерменков, преди това говорихме. Тези зависими лица, които влизат, тези 50 – 60 човека, които работят в постоянните щабове, те също не влизат в базата данни на Министерството на вътрешните работи, нали така?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Да.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Те влизат ли в травел ордера от държавата, която ги изпраща?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Травел ордерът е документ, който регламентира военния контингент, който се изпраща.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Точно.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Но доколкото знам, понеже лично аз не работя с тези видове документи, не съм забелязала такива имена, но има практика, доколкото знам…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Аз ще Ви кажа. В травел ордера се изписват членове на семейството, защото като отидеш в някакво си щабче в НАТО, извинявам се за умалителното, в Щаб на НАТО, там ти ги пишат и те ти ги водят, защото те се ползват от съответните си права. Без да влязат в травел ордера те не влизат. Затова и мисля, че това е отрегулирано в нашите взаимоотношения тук, в Закона. В новия Проект това е отрегулирано.
МИЛЕНА МАРИНОВА: Отрегулирано е как да бъдат идентифицирани.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Господин Председател!
Може ли да ми обясните каква е разликата между тези служители, където са в Ново село, и тези съюзнически сили, където ще се издават тези документи… (Реплики.) Има ли някаква разлика?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Като статут има дребни разлики. Основната разлика е, че тези, които са в Ново село, са изпратени от правителството на САЩ в качеството му на държава.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: А те не са ли войници на НАТО?
МИЛЕНА МАРИНОВА: Вярно, членка на НАТО, но по линия на двустранното сътрудничество България – САЩ…
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Разбрах. Благодаря.
МИЛЕНА МАРИНОВА: …докато това са структури на НАТО, организацията на НАТО и НАТО изпраща тези лица.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други въпроси, уточнявания? Няма.
Да преминем към гласуване на Закона за изменение и допълнение на Закона за пребиване и преминаване на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – за първо гласуване.
Който е „за”, моля да гласува.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Благодаря Ви.
На първо четене в Комисията по отбрана предложеният Закон за изменение и допълнение Закона за пребиване и преминаване на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – за първо гласуване, е приет.
Преминаваме към точка втора „Разни”:
Аз към точна „Разни“ нямам нищо.
Имате ли някакви съобщения? Не.
Закривам заседанието.