1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, № 702-01-42, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г., приет на първо гласуване на 21 декември 2017 г. – за разглеждане в Комисията по отбрана за второ гласуване.
2. Разни
П Р О Т О К О Л
№ 20
На 18 януари 2018 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили, № 702-01-42, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г., приет на първо гласуване на 21 декември 2017 г. – за разглеждане в Комисията по отбрана за второ гласуване.
2. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Имаме кворум. Откривам заседанието.
Запознати сте с дневния ред. Има ли предложения? Няма.
Които са съгласни с дневния ред, моля да гласуват. „За“ – 16, против и въздържали се няма. Приема се.
Преминаваме към
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Между първо и второ гласуване в съответствие с чл. 83, ал. 1 от Правилника са постъпили предложения за изменение и допълнение от н.п. Константин Попов. Същите целят прецизиране на формулировките на някои текстове, хармонизиране на отделни текстове със съществуващите закони. Предложенията са пред Вас.
Колеги, имате думата за изказвания по наименованието на Законопроекта.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Бих помолил за интерпретация от Вас, г-н Попов, на понятието „чужди въоръжени сили“. При сътрудничество взаимодействието между службите се използва понятието „партньорски и приятелски служби“. Приятелски са тези, с които членуваме в различни формации, а партньорските са по-широко понятие. Питам: чужди ли са въоръжените сили на Република Северна Корея?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: В Допълнителната разпоредба е записано: „Съюзнически са задълженията, произтичащи от международни договори по т. 2, а чужди въоръжени сили са въоръжените сили на държава или на международна организация, които не са съюзнически“.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Заглавието е прието още през 2005 г.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Исках интерпретация на понятието. През 2005 г. средата за сигурност беше друга. Нямаше я Ислямска държава, а Северна Корея имаше съвсем друга политика.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Преминаваме към гласуване на наименованието на Законопроекта. „За“ – 16, против и въздържали се няма. Приема се.
Параграф 1 третира чл. 13, ал. 2. Изказвания? Няма.
Който е съгласен с § 1, моля да гласува. „За“ – 14, против няма, въздържали се – 5. Приема се.
По § 2 има предложение от н.п. Константин Попов.
Съображения?
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Моля за обяснение относно статута на цивилния контингент при влизане, във и при напускане на Република България относно освобождаването му от гранични проверки в информационните масиви на МВР. Този информационен масив е интегриран с други информационни системи. Ако лица от цивилния контингент преди напускане на територията са под подозрение за извършено престъпление, ще подлежат ли на проверки в масива?
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Този въпрос го обсъждахме при първо гласуване.
ЕЛЕНА МАРИНОВА: Текстът е предложен от МВР. Трябва да се гарантира облекчен режим, когато влизат въоръжени сили на наша територия и обслужващ ги цивилен компонент. Преди да се случи това влизане, цялото мероприятие подлежи на разрешение или от министъра на отбрана, или от Министерския съвет, може би и Народното събрание. След това цялата дейност се координира от МО и службите, които отговарят за сигурност в страната. Не допускам МВР да предложи текст, който да не гарантира сигурността.
Проверките се правят на лица поименно, които задължително се подават от изпращащата страна. Този член дава облекчен процедурен ред за пропускането на тези контингенти. Той е резултат от проверки и предварителни уведомления.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Процедурата, планирането и провеждането на тези мероприятия е доста по-продължителна, отколкото за останалите хора. Тук отговорност носят освен нашите институции и изпращащата страна. Това е привидно облекчен режим, но не е по-лек от този за гражданско лице.
ЕЛЕНА МАРИНОВА: Ако граждани на други държави решат да влязат на територията на страната, ние нямаме уведомление, не се подготвя мероприятие, те не участват в такава дейност. В случая този компонент (заедно с въоръжените сили) са част от организирано мероприятие на две държави. Те идват в резултат от система на уведомления.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Става въпрос за философията на закона, а не за самоинициативни пътувания. Има огромна информационна работа, преди да пребивават тук. Изпращащата държава има ангажименти по информационното осигуряване, както и приемащата държава.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Аз казах „при напускане“, а Вие ми отговаряте „при влизане“. Казах „цивилен контингент“. Ако такова лице е извършило престъпление, какво е основанието да не бъде проверявано от информационния масив на МВР при излизане?
Пример. Преди години в Унгария американски сержант извърши убийство, макар и по непредпазливост. Беше изведен от Унгария със самолет, без да минава гранична проверка. Говорим за чужди военни сили, дори не от НАТО.
СПАС ПАНЧЕВ: Когато Български въоръжени сили посещават чужди държави, използват ли привилегиите, които ние даваме тук?
АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Категорично да.
Към господин Велков: ако нямаме специално споразумение по статута на пребиваващите сили, което Народното събрание да е ратифицирало, че освобождаваме служителите на тази държава от наказателна отговорност, ние ги задържаме, независимо че са от цивилния компонент.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: След приемането ни в Шенген ще трябва да дискутираме този въпрос.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Тогава тук можем да включим: „с изключение на случаите по двустранни споразумения“.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Когато има двустранно споразумение, то си важи. Защо трябва да го включваме?
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: На някои граници, имам предвид Афганистан, преминаванията са на общ режим. Така е и по митническите проверки.
АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Вие вземате решение за съюзнически и чужди войски. Афганистан за нас не е съюзническа държава. Има разлика между третирането на съюзническите сили и чуждите войски.
ЕМИЛ ХРИСТОВ: Не схващам логиката в изказването на господин Велков. Ако едно лице е извършило нарушение и е влязло в масивите на МВР, то вече е идентифицирано като част от еди-кой си контингент. Те знаят къде е дислоциран контингентът. Едва ли трябва да го търсим на границата.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Пример: днес в 23,30 ч. лице от цивилния контингент извършва умишлено престъпление. В 0,45 ч. минава през Капитан Андреево. Няма го в информационните масиви и той минава без проверка. Той минава през границата с презумпцията, че няма да бъде проверяван.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Още от 1994 г., от „Партньорство за мир“, имаме практика. Сега я доусъвършенстваме. Когато отива цяла организационна единица, не може да се случи примерно човек да изнасили някоя девойка и да си тръгне сам през границата. Не може да премине границата, без да бъде проверяван, ако не е с взвода си.
А американските войници, за които въпросът стои по друг начин, те не могат да бъдат съдени, дори да извършат атентат. По този закон обаче нямаме отношение към Съединените американски щати. (Народният представител Емил Христов напуска заседанието и моли неговият глас да бъде зачитан „за“ по отделните параграфи на Законопроекта.)
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на н.п. Константин Попов.
За – 14, против – няма, въздържали са – 6.
А сега гласуваме приемането на текста на вносителя по § 2 – по принцип, с уточнението.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Параграф 2 е подкрепен с предложената редакция.
Преминаваме към § 3 – текст на вносителя и предложението на Константин Попов.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Не става въпрос за заяждане. Бихме искали да си изясним онова, което ще гласуваме. (Чете текста на вносителя по § 3.)
Моля вносителите да видят чл. 39, алинеи 2 и 3. Нещата се преповтарят.
ЕЛЕНА МАРИНОВА: Първата част на Законопроекта до чл. 39 регламентира влизането и напускането на чужди или съюзнически въоръжени сили за временни кратки мероприятия. Със създаването на новата Глава тридесет и девет и надолу отразяваме нова реалност – България е домакин на щабове на НАТО. Тези структури имат специфичен статут, който трябва да отразим. Въвеждаме аналогичен режим за кратките мероприятия и аналогичен режим при влизане и напускане на служителите на НАТО за работа в структурите на наша територия. В първия случай облекчаваме движението на въоръжените контингенти с цивилния контингент, който ги обслужва, докато в чл. 39 същият облекчен режим се прилага и спрямо зависимите лица. Ако такъв човек дойде да работи тук три години, трябва да живее със семейството си. НАТО изисква от нас да гарантираме същия облекчен режим и за зависимите лица – членове на семейството, но не само, а и тези, които изпращащата държава прецени. Затова категорията не е само относно семействата.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на Константин Попов.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6. Приема се.
Подлагам на гласуване предложението на вносителя – по принцип.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6. Приема се.
Параграф 3 е подкрепен с направената редакция.
По § 4 има само текст на вносителя.
По § 5 – също.
Има ли предложения по параграфи 4 и 5? Няма.
Подлагам на гласуване параграфи 4 и 5.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6. Приема се § 6.
Параграф 6 е относно третирането на точното пребиваване и зависимите лица.
Към параграфа има предложение от Константин Попов.
АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Имам техническа забележка – в заглавието и в чл. 39, ал. 1 е записано „влизане, пребиваване във и напускане“. Не трябва ла да бъде не „във“, а „в“?
ВЯРА МАЦЕВА: Правилно е да се напише „във“. Това е правна техника.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Има ли изказвания? Няма.
Гласуваме предложението на Константин Попов.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Предложението е подкрепено.
Моля да гласуваме предложението на вносителя по принцип.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Параграф 6 се приема с направената редакция.
По § 7 също има предложение на Константин Попов.
Изказвания? Заповядайте, господин Велков.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Господин Председател, моля да ми обясните понятието „цивилен компонент“ или „компонент“, а не „контингент“.
ПРЕДС. КОНСТНТИН ПОПОВ: Това го разгледахме далеч преди това и го гласувахме. Контингент означава самостоятелна единица, с един началник, а компонент означава част от контингента, който ще дойде. Приемаме, че цивилните, които ще дойдат, ще подпомагат военните, които са изпратени тук, но няма да са самостоятелна бойна единица, за която трябва отделно разрешение.
Други изказвания по § 7? Няма.
Гласуваме предложението на Константин Попов.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване текста на вносителя – по принцип.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Параграф 7 с направената редакция се подкрепя.
„Преходни и заключителни разпоредби“.
Има предложение от Константин Попов от наименованието на подразделението – наименованието да стане „Заключителни разпоредби“. Това е в съответствие със Закона за нормативните актове.
Гласуваме предложението.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Предложението е подкрепено.
Гласуваме текста на вносителя за наименованието по принцип.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6. Приема се.
Приема се заглавието „Заключителни разпоредби“.
По § 8 има предложение от народния представител Константин Попов.
Има ли съображения по предложението и по текста на вносителя? Не виждам.
Първо ще гласуваме предложението на народния представител.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Предложението се приема.
Гласуваме текста но вносителя по принцип.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Параграф 8 е подкрепен от Комисията с направената редакция.
По § 9 има предложение от н. п. Константин Попов за изменение на текста на вносителя.
Изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на Константин Попов.
За – 14, против – няма, въздържали се – 6.
Предложението е прието.
Гласуваме текста на вносителя по принцип.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Параграф 9 е приет с направената редакция.
По § 10, който третира измененията в Закона за българските лични документи, има предложение от н. п. Константин Попов.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Ако Народното събрание ратифицира Истанбулската конвенция… (н. п. Милен Михов се смее).
Питам съвсем сериозно. В чл. 18, ал. 4, т. 4 има понятието „пол“. Ако ратифицираме конвенцията, ще има нови изисквани при издаването на лични документи. Тогава отново ли ще променяме Закона?
МИЛЕН МИХОВ: Усмивката ми беше породена от това, че се сетих какво ще питате предварително.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не мога да коментирам невлезли в сила законопроекти.
Предлагам да гласуваме съобразно съществуващата законодателна основа. След промяна в законодателството ще има промяна в много нормативни актове.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Запазвам правото си да Ви го напомня.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други съображения? Няма.
Гласуваме предложението на Константин Попов.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Предложението е прието.
Гласуваме текста на вносителя по принцип.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Параграф 10 е подкрепен с направената редакция.
Има предложение от н. п. Константин Попов за създаване на нов § 11.
Изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване предложението.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Предложението за нов § 11 е подкрепено.
Има предложение от Константин Попов да се създаде § 12.
Изказвания? Няма.
Гласуваме.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Предложението за нов параграф е подкрепено от Комисията.
По § 11 на вносителя, който третира поднормативните актове за прилагането на Закона, има предложение от Константин Попов – досегашният § 11 да стане § 13.
Който е съгласен с предложението, моля да гласува.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Предложението е подкрепено.
Гласуваме теста на вносителя.
За – 14, против няма, въздържали се – 6.
Приема се.
Има предложение на н. п. Константин Попов – да се създаде § 14, който третира въпроса за влизането в сила на § 12 от 1 януари 2019 г.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 20, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
А сега преминаваме към:
ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: В присъствието на член на Комисията имахме разговори с министър Каракачанов относно правото на офицерите и генералите от запаса да носят униформа по време на национални празници. По съвет на министъра, който споделям, бих искал да поставим този въпрос и да върнем положението, когато на Гергьовден и на национален празник можеше офицер от запаса да облече своята униформа.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Това е добре. Ако се върнем назад, имаше предложения от министър Аньо Ангелов – да се въведе и съответният знак, че си офицер от запаса и резерва, за да можеш да си носиш униформата.
Този въпрос не се третира в Закона, а е записан в Устава за войсковата служба. Там могат да се регламентират тези неща. В правата на министъра е да даде такова разрешение.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Дали колегите от Комисията биха подкрепили подобна заповед на министъра?
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз също съм в контингента, който сега коментирате. Но кой ще ме контролира как изглеждам, когато излезем, защото знакът може да не бъде ясен за много от хората – кой е на действителна служба, кой е запасен, кой е резерв?! Трябва обаче да обмислим сериозно въпроса, тъй като много от нашите сержанти и офицери използват униформите си за ежедневно работно облекло.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Каква друга освен празнична парадна форма трябва да има това облекло, ушито в „Интендантско обслужване“?!
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Официално е разрешено по Устав.
КОЛЬО МИЛЕВ: Ако министърът има такова желание, има ред и начин да го осъществи.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако го направи, ние като членове на Комисията по отбрана можем да го коментираме след това.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Това е прерогатив на министъра.
СЛАВЧО ВЕЛКОВ: Няма нищо опозиционно в моето изказване. Ако отида и си поръчам за 825 лв. празнична парадна форма, то за какво ми е тя, ако не мога да я нося на 6 май?!
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Имаш право да я носиш. Но не и ако вземеш последната униформа, с която си бил в армията и си копал царевица с нея…
* * *
МИЛЕН МИХОВ: Колеги поставиха въпроса да се установи по-тесен контакт между народни представители и армията. Попитаха дали армията няма да ни покани да постреляме с огнестрелно оръжие? По случай 3 март бихме могли да направим турнир по стрелба по инициатива на Комисията по отбрана.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Тук присъстват достатъчно журналисти, които ще отразят Вашето предложение. Стига да е законно, ще го направим.
Други въпроси? Няма.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16.00 ч.)