1. Представяне в Комисията по отбрана на удостоени с указ на Президента на Републиката офицери с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
2. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-0039, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2018 г.
3. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 37
На 13 септември 2018 г, четвъртък, се проведе заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне в Комисията по отбрана на удостоени с указ на Президента на Републиката офицери с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
2. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-0039, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2018 г.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Имаме кворум. Откривам заседанието.
Предлагам дневният ред да бъде от обявените три точки. Други предложения? Няма.
Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува. За – 19, против и въздържали се няма. Приема се.
Искам да поздравим колегите от Инженерни войски, които днес имат празник! Тук са представени от ръководството на Министерството на отбраната. Приемете нашите благодарности за свършената работа.
Преминаваме към
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Моля вицепремиера Каракачанов да представи ген. Илиев и ген. Михайлов, назначени с указ на Президента на съответните длъжности.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, първо ще представя ген. Димитър Илиев – заместник-началник на отбраната, а след това – бр. ген. Маргарит Михайлов – директор на дирекция „Операции и подготовка“ в Щаба на отбраната. Нека да им бъде дадена думата, за да се представят сами.
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: От 1 август т. г. съм назначен с указ на Президента за заместник-началник на отбраната и повишен в звание „Генерал-лейтенант“. Идвам от длъжност заместник-командир на Корпус за бързо развръщане на НАТО в Солун, където България има няколко позиции, но това е най-високата българска позиция в структурата на силите на НАТО.
Роден съм в Асеновград 1963 г. Завършил съм Висшето артилерийско училище в Шумен – специалност „Земна артилерия“. Бил съм в Симеоновград, Шумен, Академията в София, Асеновград, Военната акадезмия „Раковски“, генерал-щабен курс „Стратегическо управление ва отбраната в Карлайл – Пенсилвания – 2008 г. След това съм заемал редица длъжности в артилерията до командир на артилерийски полк. В „Сухопътни войски“ съм бил заместник-началник на сектор, заместник-началник на „Съвместна поддръжка“ и на отдел „Операции“, командир на Втора механизирана бригада. В Гърция престоях на длъжността си две години и два месеца. Имам мисия в Ирак. Бил съм председател на Комисия за ротация в Афганистан и Ирак. Завършил съм редица наши и международни курсове за повишаване на квалификацията.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Богата военна кариера!
Моля да ни кажете как ще използвате своя опит в по-нататъшната си работа.
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Не мога да имам различна визия от тази на началника на отбраната. Ще го подпомагам при стратегическото управление на Българската армия, та тя да постигне необходимите способности, за да изпълнява в пълен обем конституционните си задължения. Поставил съм си за цел да предложа на началника на отбраната редица функции и способности на Българската армия, които в момента са застъпени по-слабо или въобще не са застъпени в нашите структури като стратегическа комуникация, психологически операции, таргетинг. Можем да задълбочим нещата и съвместно с партньорите си да изградим структура, която да е от полза в национален мащаб и в съвместната ни работа с партньорите.
МАРГАРИТ МИХАЙЛОВ: Повишен съм с Указ № 109 от 18 април т.г. на Президента в звание „бригаден генерал“ и назначен на длъжност „директор операция и подготовка“ в МО. Роден съм 1968 г. в гр. Харманли. Завършил съм военното си образование в 1990 г. във Висшето военно училище „В. Левски“ във В. Търново и след това започнах службата си в 53 полк, първи батальон – Болярово. Преминах през всички длъжности от командир на взвод, командир на рота, командир на батальон през гарнизоните в Харманли, Ст. Загора, Казанлък. През 2005 г. завърших Военната академия „Г. С. Раковски“. Продължих службата си във Втора механизирана бригада като началник на отделение и заместник-началник щаб. В 2013 г. завърших Сухопътния колеж на американската армия в Пенсилвания. След завръщането ми бях номиниран за началник-щаб на 61 механизирана бригада – Карлово. Военната ми кариера продължава в командването на Сухопътните войски – началник на отдел „Бойна подготовка“. Накрая бях заместник-началник щаб в Сухопътните войски. Имам завършени курсове и мисии в Афганистан и Грузия.
Ще фокусирам моите усилия и на целия състав на дирекцията в поддържане и развитие на способностите на Въоръжените сили за изпълнение на поставените задачи и мисии по отбрана, за международния статут на Въоръжените сили. Второ, като член на направляващата комисия в групата за подготовка на НАТО ще съдействам за разширяване на българското участие в международни съюзни учения, подготовки и тренировки. Трето, ще поддържам и развивам междуведомствената координация с МВР при необходимост от участие на Въоръжените сили за преодоляване на миграционния натиск, охрана на държавната граница, противодействие на тероризма, подкрепа на населението при бедствия. Четвърто, ще акцентирам върху усвояването на новоприетата директива за бойна готовност, контрола при нейното прилагане, ще поддържам експертиза за надграждане и промяна на нормативната база.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Поздравявам ръководството на МО, защото в министерството се номинират хора, които имат много сериозен опит в България и чужбина. Пожелавам успех!
Колеги, имате думата.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ:Аз съм полковник от армията, четвърти мандат в Комисията по отбрана.
Следващата точка е Докладът за състоянието на националната сигурност за 2017 г. Отчитаме три съществени момента, касаещи Българската армия – недофинансиране, недокомплект, морално остаряло въоръжение и техника.
Вие няма как да повлияете относно недофинансирането.
По вторите два момента бих искал да чуя Вашето мнение. В следващия период Вие ще бъдете ръководещи на Българската армия. Какво трябва да се направи от законодателна гледна точка, за да повишим престижа на военната служба? Второ, виждате ли от Ваше ниво проблеми при въвеждане на ново въоръжение за трите рода въоръжени сили – корабите, самолетите и бойните машини? Какво бихте желали да Ви се помогне от Народното събрание, за да ръководите по-добре Въоръжените сили в следващите години?
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Тези три проблема, които очертахте, са взаимно свързани. Системното недофинансиране доведе до редица странични ефекти, включително до недокомплекта с личен състав. Армията има рейтинг, но той все повече пада. Последното изследване показва, че одобрението и неодобрението са на една стойност. Армията губи своето представителство пред обществеността. Това стана след отказа от наборната военна служба.
Виждам нашето взаимодействие и подкрепа от Народното събрание в аспект да стане лесно придобиването на нова техника. От нормативната база срещаме затруднение да осъществим покупка на техника. Тук виждам най-сериозното поле на взаимодействие, за да може с използване структурите на НАТО да можем да придобиваме военна техника.
Другият аспект е издигане авторитета на българския военослужещ и на Българската армия.
МАРГАРИТ МИХАЙЛОВ: Имаме пълна готовност при придобиването на новата техника да работим с нея. Военнослужещите са готови и ще дадат всичко необходимо от себе си. Копнеят за случването на тези събития.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: До какво ниво виждате страткома? Какво ще се прави? Старши лейтенантът има ли задачи, които да изпълнява в този стратком за издигане и утвърждаване авторитета на Българската армия?
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: „Стратком“ е съкращение на стратегическа комуникация. Това е концепция на НАТО относно говоренето от различните нива на управление, което да бъде в съгласие с действията. Страткомът обуславя комуникация между всички нива, но не всички да говорят едно и също, а да работят в една посока. В Гърция от тази година ще бъде установено управление, което да се занимава с този въпрос. Ще се включват няколко аспекта, имащи за цел стратегическата рамка от НАТО да се разпространява до по-ниските нива на управление. При нас този въпрос предстои да бъде разглеждан по-късно. Няма да установяваме стратком-структури на всички нива на управление, но трябва да установим хъб, който да е наясно с достиженията на нашите съюзници и да установява взаимодействие с други нива на управление.
В дирекция „Връзки с обществеността“ в министерството се разработват такива концепции за по-нататъшни действия.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ще следим с интерес напредъка Ви по тази дейност.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Пожелавам успех на колегите! Удовлетворен съм от кадровото развитие на ген. Илиев. Бивш министър на отбраната казваше, че артилерист не може да командва механизирана бригада, но ген. Илиев направи пробив и съм убеден, че един ден ще може да командва Българската армия.
Французите бяха заели позицията „командир на корпуса“, но френският генерал година и половина не беше стъпил на това място. След среща с ген. Костаракус – председател на Военния комитет на ЕС, той предложи позицията „зам.-командир“ да се заеме от български генерал, което е пробив в системата на НАТО.
Това, че сте били на мисии в Ирак, Афганистан и в Грузия, дава допълнителен принос във Вашия опит. Успехи!
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Биографиите Ви са впечатляващи. Поздравявам ген. Боцев с избора му за заместник и за началника на дирекция „Операции и подготовка“. Има нужда от хора като Вас. Удовлетворен съм от това, което казахте. Радвам се, че в нашата комисия загърбваме дребните политически борби, че сме отговорни да работим за националната сигурност и за армията! Пожелавам Ви успех!
МИЛЕН МИХОВ: Предстои отбелязването на една от най-големите победи в Първата световна война – битката при Дойран. Вашите биографии и професионалната Ви подготовка са изключително авторитетни.
Относно рейтингите – рейтингът на армията през 2017 г. се е повишил и надхвърля 51 %, а неодобрението е спаднало на 33 %. Убеден съм, че военното командване и цивилното ръководство на МО ще задълбочи положителния тренд през 2018 г. Успехи!
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други изказвания? Няма.
Всички се обединяваме около добрите пожелания за успех. Стореното от политическото и военното ръководство на МО може да служи за пример как се издигат качествени и отговорни хора!
Благодарим Ви за участието.
А сега давам думата на вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов по
ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: По принцип господин Кръстев ще представи доклада, но помолих председателя на Комисията да ми даде първо думата на мен.
Годишният доклад за състоянието на националната сигурност на Република България за 2017 г. е приет с Решение № 518 от 20 юли 2018 г. на Министерския съвет. Той дава адекватна оценка на състоянието на средата за сигурност и обективно отчита развитието и проблемните области по секторните политики. В качеството ми на вицепремиер, отговарящ за сигурността, както съм го защитил и съм го подкрепил в заседанието на Министерския съвет, изразявам също подкрепа пред народните представители и пред Народното събрание.
Ще повторя това, което каза и полковник Тошев по темата за отбранителната политика. Валиден остава нашия основен извод, че Българските въоръжени сили са в затруднение и при повишен риск изпълняват задачите по своите мисии. Това се дължи на хроничния недостиг на средства през всичките тези години, липсата на визия за модернизация и обновление на нашата бойна техника, недокомплекта.
От 2016 г. започна политика на промяна в тази ситуация с първите два проекта – за флота и за авиацията, добавяйки тази година вече и Проекта за бойните машини за пехотата, увеличението на заплатите, отделянето на 30 милиона допълнителни средства за попълване на щата, а не по списък да се отпускат средства за личния състав.
Министерство на отбраната винаги е срещало подкрепата на Комисията по отбрана и мисля, че с общи усилия тези недъзи ще бъдат преодолявани.
Аз не споделям крайно оптимистичните виждания на някои анализатори, че нещата могат да се оправят за година-две. Ако вземем, че изринем старата руска техника, няма как да я заменим по бърз начин с нова техника. Все пак трябва да се съобразяваме и с другите нужди в различните сектори на държавното управление, но въпреки това за пръв път през последните 28 години се отделят толкова средства за отбрана. Ако тази политика я продължим и през 2019, 2020 и в следващите години, мисля, че в рамките на седем-осем години, но не по-рано, можем да преодолеем недъзите.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Господин Кръстев, заповядайте.
ГЕОРГИ КРЪСТЕВ: Годишният доклад за състоянието на националната сигурност през 2017 г. е подготвен от работна група, създадена със Заповед на министър-председателя № Р-27 от 19 февруари 2018 г. В групата са включени представители на всички министерства, на редица държавни агенции и на Българската академия на науките. Докладът следва структурата на Стратегията за националната сигурност във вида, в който беше одобрена в нейния актуализиран вариант от Народното събрание през тази година и обнародвана в „Държавен вестник“ № 26 от 23 март.
Това даде възможност за пръв път в доклада да присъстват такива раздели като „Транспортна сигурност“, в сферата на съобщенията отново присъства Раздел за киберсигурност.
Съгласно утвърдената вече почти 20 години традиция, докладът е разделен на три части.
В първата част се описва средата на сигурност.
Във втората са политиките за сигурност по отделните раздели, като въпреки наличието на достатъчно силен акцент върху дейността на съответните министерства и ведомства, стремежът на работната група е да представи общата политика за сигурност по отделните направления, а не отчет на администрациите.
В третият раздел са дадени основните задачи и направления за следващия период.
Относно разделите за отбрана трябва да се има предвид, че Народното събрание прие вече Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили. Годишният доклад няма за цел да представя подробно състоянието на отбраната, тъй като за това има нарочен доклад. Целта е да се представи общата картина на националната сигурност и общата оценка на политиките за сигурност.
Бих искал да отбележа, че бележките, които се правят, и критиките, които се отправят в рамките на разглеждането на Годишния доклад от комисиите на Народното събрание, са особено важни за подготовката на следващия годишен доклад, тъй като работната група много внимателно проследява и изучава докладите и стенограмите с цел да се отстранят направените бележки, да се подобри качеството на този документ, който е разпореден от Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност и от Стратегията за национална сигурност.
С това предлагам да приключи общото представяне. Ако има въпроси, ще отговорим с колегите.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Само за информация на колегите – Доклада е разпределен на 17 комисии. Предполагам, че нашата част е била лесно записана в този Доклад, тъй като наистина не всички ведомства и не всички раздели, които са вътре, имат такъв Доклад по състоянието за отбраната.
Заповядайте, колеги.
КОЛЬО МИЛЕВ: Аз прочетох Доклада за националната сигурност за 2017 г. и мога да кажа, че в общи линии той отразява това, което трябва да има един Доклад за национална сигурност. Той едва ли не е сбор от общи доклади на министерствата и ведомствата, които имат отношение по националната сигурност, но не могат да дадат ясна представа какво е реалното състояние, а пък да не говоря, че няма никаква съпоставка с 2016 г. и да видим дали не сме по-зле от 2016 г., защото знаете, че там имаше проблеми при приемането на доклада, няма какво правим през тази година, за да не се случи това, което е било през 2017 г.
Четейки хвалебствията в Доклада, ние стигаме до извода, че едва ли не нямаме проблеми в различните видове сигурност в България по секторите – дори и за енергийната система, екологичната система и всички останали. Виждаме, че всеки ден държавата ни е изправена пред различни кризисни ситуации и неслучайно имаме и кризисни щабове, които за съжаление се задействат, след като се е случило бедствието.
Не се прекалява с хвалебствията по отношение на отбраната, но 20 процентовият недокомплект, който имаме в армията, не може да го подминем с лека ръка и да говорим, че имаме някаква национална сигурност.
Националната сигурност се осигурява със средствата, които се отделят за нея. Ако претендираме, че сме демократична държава, трябва да обърнем внимание на сигурността на отделния човек, на отделния гражданин. А тя, по моему, в нашата държава е на много ниско ниво или пък е загърбена донякъде.
Пак казах, всичко това става с финансови средства, имайки предвид, че 67% от брутния вътрешен продукт идва от услугите. С 30% икономика ние не можем да очакваме в бъдеще някакви положителни резултати, но въпросът е да посочим в каква насока работим и какво искаме да постигнем.
Поради тези разминавания в Доклада нашата група ще се въздържим и ще посочим по-подробно нашите мотиви в пленарна зала.
БОРИС ВАНГЕЛОВ: Много внимателно прочетох предложения доклад, който сте изработили. Той е в услуга на ръководството на държавата и на парламентарната комисия, на изпълнителната власт и показва, че сериозни аналитични структури са работили и са го подготвили.
Докладът е много обективен и липсват хвалебствия. Цитирам: „Забавянето на придобиването на нов тип боен самолет, при неяснота относно ремонта и поддръжката на личната авиационна техника, поставя пред висок риск поддържането на способностите за изпълнение на задачите във ВВС. Запазва се тенденцията за намаляване на летателните часове на пилотите. Това противоречи на изискванията на Съюзническия стандарт…“ – тук няма хвалебствия. „…Във формированията продължава да няма бойна система с възможности за опознаване на свой-чужд в режим 5, радарното покритие продължава да се осигурява със затруднение, поради липса на резервни части…“ и така нататък, и така нататък.
Докладът е безпощадно обективен, особено в частта му за отбрана, и това е негово достойнство. Аз мога да продължа да цитирам, но всеки има текста пред себе си и може да го прочете.
Освен това, когато се говори за макрорамката и общите параметри на икономиката, също не намирам някакво пресилване на нещата.
Икономиката на България върви напред, във всички сектори се отбелязва напредък – някъде той е по-малък, някъде по-голям. Наскоро чух за колабиране на цели сфери в държавата, което не може да бъде доказано с нито един факт. Проблеми има във всички държави, във всяка една сфера на държавно управление. Проблеми винаги може да има и ще има. Не можем да отречем икономическия ръст, ръста на брутния вътрешен продукт, огромния ръст на заплатите на учителите, ръста на заплатите в отбраната, в МВР, в държавния и частния сектор.
Далеч съм от мисълта, че всичко е цветя и рози, но не мога да се съглася, че това е крайно необективен, псевдообективен доклад. Затова ние ще го подкрепи и в пленарна зала.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Преди малко генерал Милев каза: „Няма сравнителния анализ.“. В предходната 2016 г. има много негативни части в политиката за отбрана. Посочени са намаляване на летателните часове, куп неща – няма да ги чета.
Какво е направено през 2017 г.? Трябва да има анализ за 2016 и 2017 г., за да видим каква е обективната реалност в момента в армията. Иначе, според мен, всичко това са приказки – не казвам, че са празни, но логиката води някъде натам. Поради тази причина, че не е точна и ясна картината – визуално и детайлно – ние ще гласуваме „въздържали се“.
ГЕОРГИ КРЪСТЕВ: Работната група по доклада се стремеше към обективност на оценките. Затова отбелязах, че ние се стремяхме да не превръщаме този документ в отчет на отделните министерства и ведомства. В същото време не можем да минем в спектъра на необоснована самокритика или някакво самобичуване, не защото е изпълнено всичко, но от гледна точка на посочените рискове и опасности за сигурността. Системата за защита на националната сигурност функционира достатъчно ефективно.
Има критични бележки в сферата на енергетиката. Те са критични в смисъл, че са отбелязани рискове и опасности, на които следват да бъде реагирано и е посочено какво ще се случи, ако не се реагира.
Що се отнася до сигурността на отделния човек, още във варианта от Стратегията за национална сигурност от 2011 г. е изведено усещането у гражданите за сигурност като индикатор за наличие на сигурност в страната. Така че ние с този документ от 2011 г., потвърден през 2018 г., си даваме не просто сметка, а сме заложили като основен критерий за оценка на сигурността в страната доколко гражданите се усещат сигурни.
Ще си позволя съвсем накратко един коментар по предишната точка – в смисъл одобрение и неодобрение на българската армия. Аз не мисля, че има 30% неодобрение на армията, по-скоро става дума за някакво безпокойство, за някакво желание да бъде по-добро, както за армията, така и за сектора „Сигурност“. Критичността, безпокойството, всички тези неща при подготовката на доклада сме ги отчели. За нас е много важно да чуем конкретни бележки по доклада. Това, което беше споменато за липсата на сравнение, е един методологичен въпрос и може би трябва да се помисли и да се направи такъв подраздел към всеки от основните раздели. Друг е въпросът дали от година до година може да се прави такава съпоставка.
С решение на Съвета по сигурността се подготвя стратегически преглед на сигурността и отбраната, което ще се прави за първи път. Анализ на динамиката на сигурността, на политиките за сигурност, ще бъде даден там. Този преглед трябва да приключи в началото на 2020 г. Ще се осъществява през следващата година. Сега тече неговата подготовка на експертно ниво. Ние много добре си даваме сметка, че е необходим един анализ на динамиката на промените, на политиките, но дали в годишния доклад за състоянието трябва да се прави преглед на промените, е един методологичен въпрос, който ние ще отчетем. Ще помислим това да бъде отразено. Досега въпросът не е поставян.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря на екипа за огромния труд, който е положил.
Би трябвало колегите от ляво да са доволни, защото за разлика от преди липсват имена на държави и на театри на военните действия, което е дипломатичен израз на подготовката и представянето на този доклад.
В сферата на киберсигурността нямаме закони, нямаме ресорна комисия. Мисля, че трябва всички ние – имам предвид министерствата, агенциите, общинските структури на държавата и Народното събрание много внимателно и бързо да се сработим на високи обороти.
Знам за Закона, гледахме го, надявам се скоро да влезе нещо, което да може да ни свърши работата и да даде старт на тази дейност. Имайте предвид, че се сриват цели сектори и цели икономики, много по мощни от България и от българската икономика. Банковото дело, отбраната и въоръжените сили не са изключени от тази работа. Разчитаме на GPS-системата и я приемаме за даденост, включително и армията, но в малко по-друг аспект, обаче тя е на някого, контролира се от някой и може да бъде атакувана. Може да ни се срине държавата от това, ако ние бързо не вземем мерки за защита на киберсигурността.
Последната тема беше за Търговския регистър. Като бивш специалист в IT сектора мога да кажа, че нещата нито са лесни, нито са елементарни. В тази връзка благодаря на правителството, че ни дава изходна точка, от която да можем да говорим за киберсигурност. Киберсигурността касае абсолютно всеки – от селския кмет до всяко министерство. Все още сме встрани от интересите на големите играчи и затова все още имаме въздух, в който можем да се раздвижим и да направим нещо. Това, което се говори, че са манипулирани изборите в огромни държави, не само в Щатите, въобще не е еврейски заговор или празни приказки.
По отношение на доклада се надявам колегите от останалите политически сили да вземат отношение и да кажат „благодаря“ на колегите от ляво, че ще се въздържат и няма да гласуват „против“. Става въпрос за национална сигурност. Нека да си балансираме приказките, защото има хора които следят много внимателно какво се говори и анализират всяка приказка. Има колеги, които използват силни изрази, за да се харесат на народа, но да не останат изненадани, че ще трябва да предприемат действия, които няма да им харесат. Не говоря празни приказки.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Искам да взема отношение и да благодаря на господин Кръстев и на цялата работна група.
Много сериозен доклад. Обхванати са три основни раздела – достатъчно подробно, достатъчно детайлно. Тук се присъединявам към господин Вангелов – прекалено критично, самобичуващо критично, което е добре.
Колегите от опозицията повдигнаха въпроса, че трябва да има сравнение. Ако няма сравнение, как да се похвалиш, че си свършил добра работа. Работната група е взела това решение. Докладът е изключително сериозен.
В трите раздела – по отношение на армията, Въоръжените сили, сектор „Отбрана“ докладът като цяло е достатъчно детайлен. Ние категорично ще го подкрепим.
Има какво да се работи в сферата за националната сигурност. И тази критичност на доклада смятам, че спомага затова. Наистина структурите надолу ще имат предвид темите, по които трябва да се работи, направленията за работа за в бъдеще. Това е целта на този критичен доклад.
Благодаря на господин Кръстев и на колегите.
Предлагам да преминем към гласуване на Годишния доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-00-39, внесен от Министерския съвет.
За – 11, против – няма, въздържали се – 8. Приема се.
Преминаваме към
ТРЕТА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Първо, планираме изнесено заседание на Комисията по отбрана от 29 септември до 1 октомври.
Второ, ще има една презентация на 18 септември, от 15,00 ч, която ще бъде във връзка с проекти за модернизация. Изпратени са покани до всеки. Който има намерение да ходи на тази презентация, нека да се информира.
Господин Нецов, имате думата.
СЛАВИ НЕЦОВ: Ще поставя пред Вас два въпроса.
Първо, в град Троян ще се открие паметник на генерал Вазов. Това е на 15-и, от 17,00 ч. Редно е, ако Вие вземете решение Комисията да поднесе венец, някой от Комисията да отиде.
Второ, ходихме в Ново село, Македония. Ако нашата комисия реши, ние да поемем шефство над гробищата. Когато отидохме, тревата беше висока, над гробовете. Не можехме да видим нищо. Цветята, които са поставени преди, когато е ходил президентът, бяха натрупани, разхвърляни. Ако поемем инициатива, можем да съберем пари от всички нас, там да намерим човек, за да може да поддържа този гробищен парк, защото гледката е грозна. Другите гробища – на македонците, са чисти, а в нашите – трева колкото масата. Ако можем да решим тези неща, ще бъде добре.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Прекрасно, господин Нецов. Предлагам да започнем отзад-напред. Разбира се, поемам ангажимента да се допитам индивидуално до всеки един от членовете на Комисията. Изглежда ми прекрасна тази инициатива.
Второ, поемам ангажимента да осигурим венец за 15-и, за паметника на генерал Вазов. Искам да знам дали някой има желание да отиде. (Уточняват се кой ще отиде.)
Надявам се, че сътрудниците ни записаха и ще осигурят необходимия венец от Комисията по отбрана.
Сега господин Александров ще ни запознае с програмата за изнесеното заседание от 29 септември до 1 октомври 2018 г.
АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ: Планирано е заседание на Комисията по отбрана от 29 септември, събота, до 1 октомври, понеделник. Пътуването е предвидено за събота. Ще бъде организиран и транспорт от Народното събрание, също и връщането на 1 октомври.
Заседанието на Комисията е планирано за 1 октомври. Изготвена е програма от командването на Флота със съдействието на председателя на Комисията и адмирал Манушев. Ще Ви бъде изпратена на всички.
Първият ден, на 29-и има официална вечеря от командира на Флота – контраадмирал Петев.
На 30 септември от 10,00 ч. програмата започва с посещение на пункт за базиране във Варна. Ще има преход и демонстрация на бързоходни плавателни средства, представяне на морски специален разузнавателен отряд, представяне на вертолет „Пантер“, посещение на минен ловец „Цибър“, посещение на спасителен кораб „Протео“ и представяне на водолазна група от Военноморските сили, посещение на фрегата „Смели“.
От 12,30 до 13,00 ч., преход до Висшето военноморско училище „Вапцаров“. Обяд от началника на училището.
О 14,00 до 17,00 ч. – три часа запознаване с Военноморското училище – учебна материална база, процес на обучение и т.н. Три часа лично време във военно-почивен дом „Флагмен“, където ще бъдат настанени всички народни представители.
Вечеря – официална, от кмета на град Варна – господин Портних.
В понеделник, на 1 октомври, от 10,00 ч. присъствие на всички народни представители в откриването на новата учебна година в Морското училище.
От 11,00 до 13,00 ч. в командването на Военноморските сили ще бъде проведено изнесеното заседание на Комисията. Предварително планираната тема на изнесеното заседание е „Роля и място на Военноморските сили в отбраната на страната и процеса на развитие на отбранителните им способности“, което дава възможност на командването на Флота да покаже значението на Военноморските сили за отбраната на страната, процеса на развитие на неговите отбранителни способности, включително и Проекта за модернизация – до каква степен е и как се развива.
Връщането е веднага след обяд, който ще бъде даден в ресторант. Към 14,30 ч. – изпращане на Комисията.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, на адмирал Манушев за съдействието, което оказа, за връзката с командването на Флота и Военноморското училище.
Изключително ще е полезно да присъстваме на откриването на учебната година. Това е добро послание – на 1 октомври да бъдем там и да обърнем поглед към тези млади момчета и момичета, които постъпват на служба в интерес на България.
Някакви други въпроси? Ако няма – приключваме, закривам заседанието.