1. Изслушване на Министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана, съгласно т. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 58
На 6 юни 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбраната при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Изслушване на Министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана, съгласно т. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбраната, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по отбраната Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, преди да започнем по същество, има много неща, които се случиха в Комисията по отбрана.
Колеги напуснаха Комисията по отбраната – уважаемият господин Велков.
Имаме нов член на Комисията – госпожа Грозданова. Добре дошла, госпожа Грозданова.
Имаше много рождени дни. От Комисията по отбрана са изпратени поздравителни адреси.
Предполагам, че тук трябва да спомена: доста пъти бях обвиняван за това, че имам лични пристрастия към определени членове на Комисията като господин Витанов, но всъщност народът доказа, че това не са лични пристрастия, това е една висока оценка и той беше избран за наш представител в Европарламента. Вземете си поука – председателят на Комисията не греши!
Гости на нашето заседание са:
- министърът на отбраната господин Красимир Каракачанов;
- заместник-министър Анатоли Величков;
- заместник-министър Атанас Запрянов;
- началникът на отбраната генерал Андрей Боцев;
- началникът на политическия кабинет господин Илия Налбантов;
- постоянният секретар господин Антон Ластарджиев.
Дневният ред ви е изпратен и включва две точки:
1. Изслушване на Министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана, съгласно т. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Който е за така предложения дневен ред, моля да гласува:
За – 13, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА ПО АКТУАЛНИ ВЪПРОСИ НА ПОЛИТИКАТА ЗА ОТБРАНА, СЪГЛАСНО Т. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Знаете Правилника. Ще помоля да се ограничавате във времето. Пак да напомня: от всяка парламентарна група по два въпроса, като въпросът трябва да е в рамките на две минути, отговорът – три минути, реплика – две минути, дуплика – две минути. Две минути означава 120 секунди. (Оживление.) Съобразявайте се.
Започваме с въпроси от парламентарната група на ГЕРБ.
Аз имам въпрос, господин Министър.
Знаете, че темата за модернизацията на Българската армия е изключително важна за обществото. Ние, като Комисия по отбрана, също живо се интересуваме от тези неща. В тази връзка има три проекта, които Народното събрание е приело. И трите проекта са изключително важни за бъдещето.
Затова моят въпрос е: на какъв етап са и трите проекта?
И втора част на въпроса: оттук нататък какви са перспективите? Как сте ги заложили? Разчитате ли на успех и кога?
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, по първия проект със самолетите мисля, че няма какво повече да добавя от това, което преди два или три дни всички научихме. Ние огласихме информацията. Има рамка, която е дадена от конгреса, тя е в рамките на 1 млрд. 673 млн. долара. Подчертавам, тъй като няколко пъти го обяснявам, още преди няколко месеца, че това, което ще гласува Конгресът, не е цената, на която ще бъде сключен договорът. Това е таванът на рамката, в която американското правителство може да сключи договор с България. Преговорите продължават.
Само да Ви информирам – генерал Запрянов, заместник-министър на отбраната, ръководи преговорния екип от страна на Министерството на отбраната. Надяваме се да постигнем цена, която е приемлива, съобразена с решението на парламента. Не искам сега да влизам в подробности или по-точно в прогнози каква би могла да бъде тази цена, но само да ми припомни генерал Запрянов кога очакваме да получим тяхното предложение. Сега тече 15-дневният срок.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Точно така. Съгласно направената нотификация е до две седмици. По принцип срокът би могъл да бъде и по-дълъг, но за България е избран две седмици. Благодаря.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: След това ще получим официалното предложение на Сената и ще продължим разговорите, ако то по някакъв начин се разминава с нашите очаквания.
Това е по този проект.
Другият проект – за бронираната машина. По настояване на командира на Сухопътни войски, удължих срока до утре, след което ще пристъпим към следващата фаза – изпращането на предложенията за оферта.
Четири са фирмите, които са заявили интерес към темата. Четирите фирми са гласувани в ПИР (Проект за инвестиционен разход). Не искам да влизам в коментари кое и какво би могло да ни предложат, не би се тълкувало коректно.
По темата с корабите – проекта ръководи заместник-министър Величков. Там бяха отворени офертите буквално преди два-три дни и сега се прави анализ на предложенията, които са ни направени. Там са три фирми: „Финкантиери“, „Люрсен“ и „Делфин“.
Това е към момента.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: За перспективите. Перспективите са, че ако успеем да завършим трите проекта, това ще бъде един принос към модернизацията на българската армия – една толкова дълго време отлагана стъпка. Ако успеем, разбира се, всичко да е наред. Надявам се.
По другите части, касаещи сроковете и начина на плащане, знаете, че четири министри се занимаваме със самолета специално. Това е в прерогативите на Министерството на финансите. В делегацията, която беше в Съединените щати, водена от заместник-министър Запрянов, имаше и заместник-министър на финансите, имаше и заместник-министър на икономиката, и постоянният секретар на Министерството на външните работи. Това беше съставът на делегацията. Всеки в своя ресор проведе съответните срещи. Има обобщен доклад, който току-що генерал Запрянов ми докладва, че е готов, за да бъде изпратен като информация на премиера. И продължаваме по стъпките.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Може би малко допълнителна информация, сигурен съм, че имате предвид това и като вицепремиер, и като министър на отбраната, но наистина би трябвало, съгласно Вашите оплаквания и Вашите планове, които, разбира се, е възможно да бъдат променени, тъй като има договарящи се страни, това не е единствено само наша воля, но най-вероятно така ще се случи, че ще има голямо финансово натоварване на бюджета, ако трите проекта се движат така успешно, както Вие казвате, през тази и през следващата година. Затова малко повечко информация как ги виждате тези неща и дали ще се налага промяна на годишния бюджет на държавата, ако всичко върви така, както Вие го планирате, или не.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Имате предвид ако се наложи да платим еднократно сумата за самолетите.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не само еднократно. Имам предвид, че ако трябва да се платят и да започнат трите проекта едновременно – плащания и за самолети и за кораби най-вероятно тази година, пък дай боже, ако в края на годината сме готови и с бойната машина, е възможно наистина да се получи натоварване на бюджета, което може и да е над това, което сме предвидили. Дали това го имате предвид?
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Знаете, че по трите проекта годишната вноска, която трябваше да се прави при принципа на разсроченото плащане, беше 371 млн. лв., ако не ме лъже паметта, за тази година. В годините има известни разлики, защото и за бронираната машина, и за кораби са различни вноските.
Ако се наложи да се плати еднократно тази година цялата сума за самолетите, това може би ще наложи и някаква промяна. Но не искам аз да се произнасям, тъй като все пак това си е прерогатив на Министъра на финансите. Не ми се ще обаче това да бъде за сметка на останалите два проекта. Това не би било добре, защото веднага ще създаде впечатлението в самата армия и в обществото, че фаворизираме единия вид въоръжена сила за сметка на другите два. И не би било добре това да е за сметка на другите два проекта.
Според мен то няма и как да стане за сметка на другите два, защото ние сме в процедура, която няма как да спреш и няма как да отложиш във времето с три години, примерно кораба.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Колегите от „БСП за България“?
Заповядайте, господин Цонков.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Вицепремиер, господа заместник-министри, уважаеми господин Началник на отбраната! Моят въпрос е свързан със стратегическия преглед на отбраната, който върви. Бих искал да получим малко повече информация докъде е стигнал, на какви проблеми се натъквате, какво предстои? Като цяло ми се иска да получим информация по отношение на хода на стратегическия преглед. Благодаря Ви.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Заместник-министър Запрянов ще отговори.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, стратегическият преглед на отбраната е в хода. С решение на Съвета по сигурността вие знаете, че ние провеждаме преглед на отбраната и сигурността. Аз ще докладвам за мероприятията по прегледа на отбраната, които са в пълномощията и отговорностите на министъра на отбраната.
Издадена е заповед на министъра на отбраната, създадени са четири работни групи. Едната я ръководя аз – по политико-военните въпроси. Тя е изготвила съответните документи, за които ще спомена. Втората се ръководи лично от Началника на отбраната – по военните способности, състава и структурата на въоръжените сили и въпросите на изграждане на способностите от гледна точка на военната експертиза. Третата група по направление се ръководи от моя колега заместник-министър Величков, нейната работа също е стартирала, касае въпроса по отношение управление на ресурсите в областта на отбраната, по отношение на търговски дружества, икономическата част, усъвършенстване, индустриалните въпроси и така нататък. И четвъртата група, която е създадена със заповед на министъра на отбраната, стартирала своята работа, се ръководи от постоянния секретар господин Ластарджиев, който се занимава с преглед и предложения по интегрираното Министерство на отбраната, развитието на човешките ресурси, справянето с дефицита, с личен състав, образователната система.
Нито една дейност от функционалната политика отбрана, която е възложена на министъра на отбраната, не е изключена от прегледа, тоест в тези четири направления са включени всички въпроси.
По отношение на политико-военната група, която аз ръководя, е направена до момента стратегическа оценка на средата за сигурност и са дефинирани приоритетите в отбранителната политика, които са приети от политико-направляващата група, тъй като четирите групи провеждаме заседания. Под ръководството на началника на отбраната вече са приети и утвърдени сценариите за планиране, които също са много важна част, за да продължи работата на другите две работни групи. Предстои на 14-и този месец ние, ръководителите на четирите направления, да приемем три документа, които касаят дългосрочното планиране на способностите, които касаят развитието на отбранителната политика в дългосрочен план, като сме изготвили вече и сме приели като предварителен документ на предното заседание на направляващата група, и проекта на програмата, тоест какво ще съдържа програмата като раздели, глави.
Мисля, че прегледът на отбраната се движи в график, както министърът е заповядал. Амбицията е по заповедта на министъра до края на тази година ние да бъдем готови с два ключови стратегически документа. Това е проект на програма за развитие на отбранителните способности до 2032 г. и дългосрочна проекто-инвестиционна програма също. На този етап не виждам някакви затруднения.
Използвам случая да благодаря на Държавна агенция „Разузнаване“, че също участва активно в оценката на средата за сигурност и други институции по сигурността, с които се намираме в непрекъснато взаимодействие. Всичко, което касае прегледа на сигурността и отбраната към Министерския съвет, като документи, които ние изготвяме, също сме ги представили на горната инстанция. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Доста подробно беше.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Нямам въпроси.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Колегите от „Обединени патриоти“ въпроси? Няма.
От ДПС няма колеги.
От „Воля“? Няма.
Започваме втори кръг.
Въпроси от ГЕРБ? Няма въпроси.
От „БСП за България“?
Заповядайте, генерал Милев?
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Вицепремиер и министър на отбраната, уважаеми господин Генерал, уважаеми заместник-министри! Моят въпрос е свързан с модернизацията на Сухопътните войски. Знаем, че в Проекта за придобиване на бронирани бойни машини няма предвидена машина за ПВО на батальонните групи и в момента това се осъществява от зенитно-ракетните комплекси „Оса“.
Въпросът ми към Министерството на отбраната е: какви са намеренията на Министерството за модернизация на тези съществуващи зенитно-ракетни комплекси „Оса“, тъй като те в момента в цял са 200 и никой не мисли да ги съкращава, да ги унищожава, да се модернизират. Има възможности даже за модернизация от Украйна и Беларус. Въпросът е на какъв етап е нашето виждане по тяхната модернизация и какви мерки ще се вземат? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви господин Генерал.
Ще отговори генерал Бочев. Заповядайте.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми членове на Комисията по отбрана! Трябва да знаем, че зенитно-ракетният комплекс „Оса“ в Сухопътни войски е над 30 години на въоръжение. Основно дивизионите са в механизираните бригади. Към момента от 60 до 80% са изправни бойните машини и до момента се поддържат от личния състав с резервни части от обучения личен състав в състава на бригадите. За тази година е проведена дефектация и е стартирана процедура за 519 хил. лв. за закупуване на резервни части за този комплекс. И съответно да може процентът на техническа неизправност да бъде намален, като в дългосрочен план ще направим пълна дефектация на комплекта, ще се търси начин да се сключи договор за доставка на резервни части – това, което е в нашата компетентност. Ще продължим да го поддържаме. Също така ще искаме да се промени и системата на опознаване „чужд – свой“ и да се сключи дългосрочен договор за поддръжка на този комплекс до придобиване на нови такива.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
За реплика – генерал Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Благодаря, господин Генерал.
Може би в бъдеще ще се наложи и с външни фирми да се сключват договори и дори усвояването на някои изделия и при нас в „Терем“. Доколкото разбрах извън Русия вече изстрели се произвеждат за тези комплекси, така че…
АНДРЕЙ БОЦЕВ: И модернизация вече има от фирми наши, НАТО-вски, които извършват и модернизация на тези комплекси.
КОЛЬО МИЛЕВ: Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбрах, че няма нужда от дуплика.
Колегите от „Обединени патриоти“? Няма въпроси.
От ДПС – няма.
От „Воля“ – няма.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Аз имам въпрос.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Радев, Вие сте офицер, реагирате бързо.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Да се възползваме, толкова експерти има тук – господин Министърът и господата заместник-министри, постоянният секретар, началникът на отбраната.
Аз ще Ви върна пак към хората. Щом говорите за техника и като слушах, реших да Ви питам: какво стана със заплатите, с онова, което казахте, че вече започнали да влизат повече, отколкото излизали от българската армия. Това, за което се говореше и което беше само преди година – заплатите. Предполагам, че правителството продължава да подкрепя увеличението с 10-те процента. Има ли желаещи за военнослужещи? Продължава ли тази тенденция, за която ни докладвахте предишния или по-предишния път?
Въобще в тази сфера, освен техниката, за което за Ви поздравявам лично, чухме въпроса на господин Попов и Вие отговорихте, аз съм доволен, че не се шуми много по тези три проекта. Не трябва да се приказва, дано станат! Това добре, ама колегата пита и за други модернизации. Модернизациите – да. Техника трябва да има. И една от причините хората да идват и да служат в Българската армия и в Министерството на отбраната въобще, е да има и добра техника, да има къде да работят, да има перспектива.
Моят въпрос е какви са тенденциите? Политически отговор очаквам. Продължава ли това? Те могат ли да очакват увеличение на заплатите си отново? И ако искате, споменете, че тези 20 заплати няма да се махат. Питаха ме и мен вече: вярно ли, че ще махате пак заплатите? Това предизборно ли беше, кой го шуми пак? Има ли такова нещо в главите на някои?! Хубаво е министърът да каже: „Няма!“, ако няма, както аз предполагам. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз Ви благодаря, господин Радев.
Това е лесен отговор. Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Действително такива спекулации имаше, че ще се намаляват заплатите при напускане на служба. Напротив, ние предвиждаме в прегледа не намаляване на 20-те заплати, а разширяване на социалния пакет. Тоест точно обратното. Никой въобще не е обсъждал въпрос да намаляваме тези 20 заплати. Въобще не е коментирано подобно нещо. Това си бяха може би някакви предизборни спекулации, както редица, много други неща чисто предизборно. Както беше казал Бисмарк: „По време на лов и на избори се лъже много“. В това няма нищо вярно!
Предвидено е следващата година да увеличим заплатите за пореден път, тоест три поредни години. Така е и в програмата на правителството. Знаете, че тогава го коментирахме и ние се движим от Програмата за управление за увеличаване доходите на военнослужещите. Така че и тук няма разколебаване и съмнение.
Аз така разбрах и въпроса на генерал Попов – ако се наложи да платим за самолетите изведнъж, това би ли създало други проблеми? Мисля, че по никакъв начин не трябва да се стига дотам. Това, че може да се наложи да бъдем по-гъвкави при начините на плащане, не би следвало да бъде за сметка на социалния пакет на военнослужещите или за сметка на третото поредно увеличение на заплатите следващата година. Така че никой не е обсъждал такива неща.
За четвъртата година вече не знам. Ще трябва да го обсъждаме отново в Комисията по отбрана. Аз съм убеден, че тук ще получим подкрепа. Дай боже икономиката да се движи добре, защо да не увеличим и последната година, за четири поредни години? Това ще бъде прецедент в най-новата българска история.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Господин Радев.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Само не ми казахте, но предполагам, че има и желаещи да служат в армията.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Извинявайте.
Това, което забелязвам и лично, не само като доклади, които получаваме, е на тези мероприятия от кампанията „Бъди войник“, придружени с покази на военна техника, има интерес, има записващи се и проявяващи желание и за военнослужещи, и за военните училища. Продължаваме да се сблъскваме с един проблем, свързан с медицинските комисии. Това е въпросът.
Примерно, последният случай беше едно момче, което е с английска гимназия, перфектен английски, иска военно училище, спортист. Мерят му кръвното, викат: Високо ти е кръвното, негоден! Оттам бащата се притеснява, води го по частни доктори. Оказва се всъщност, че момчето или се е притеснило в дадения момент, или нещо се е раздвижило в дадения момент. Здрав.
Не може за всяко нещо министърът да се обажда и да иска нова комисия, нов преглед, за да можеш да спасиш един мераклия за офицер. Ето този формализъм трябва да се преодолее. Не е лесно. Тук е проблемът. Иначе има повече желаещи.
Генерал Боцев може да каже за последните конкурси какво е съотношението. Забравих точно цифрите, но за определен брой места имаше два-три пъти повече кандидати, отколкото преди. Нека той да каже.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Генерал Боцев.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Само накратко за кандидатстването, действително има повишаване на интереса и пускането на документите. Последният конкурс в Сухопътни войски за 176 длъжности бяха допуснати около 450 и няколко кандидати. В момента над 500 текат в трите вида въоръжени сили. В Гвардията и специалните сили също сме пуснали конкурс, но резултатите за него ще са в началото на месец юли.
Също така предложихме промени в самата процедура, няколко пъти сме говорили, че трябва да се намали процедурата, за да могат тези войници да се назначават в специалния щат на министъра, след като издържат и докато чакат документите за класифицирана информация, да минат обучението. Също така намалихме срока за прием на документи и за преминаване на изпитите и тестовете. За да може периодът да е по-малък, а не както се получаваше – чакат по два-три месеца за допуск до класифицирана информация, през това време си намират работа и се отказват.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Колеги, с това приключваме и втория тур от въпроси и с първа точка от дневния ред.
Да благодарим на участниците.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Нямам нищо специално. Само като информация, че идват достатъчно учения от Министерството на отбраната – учение на Шабла, на Ново село. Ако някой има желание да се поинтересува, ако няма информация да попита сътрудниците.
Нещо друго дали има за днес? Няма.
С това приключваме и по втора точка от дневния ред.
Благодаря Ви.
Закривам заседанието.