1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно т. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 65
На 3 октомври 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно т. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, имаме кворум.
Откривам заседанието на Комисията по отбрана.
На заседанието присъстват: министърът на отбраната Красимир Каракачанов, заместник-министърът Анатолий Величков, заместник началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов, постоянният секретар Антон Ластарджиев, началникът на политическия кабинет, разбира се, и парламентарният секретар Ваня Деневска.
Добре дошли на всички!
Дневният ред Ви е изпратен предварително, включва две точки:
1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА ПО АКТУАЛНИ ВЪПРОСИ НА ПОЛИТИКАТА ЗА ОТБРАНА СЪГЛАСНО ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Знаете Правилника. Моля Ви да го спазваме – две минути въпрос, три минути отговор, две минути реплика, две минути дуплика.
Започваме по ред.
От парламентарната група на ГЕРБ ще си позволя аз да задам един въпрос към министъра.
Знаете, уважаеми господин Министър, има доста спекулации по медии относно двата основни проекта за модернизация на Българската армия – Сухопътните войски и Военноморските сили. Знам, че днес провеждате конференция за Сухопътни войски. Очевидно се работи по двата проекта, но много е важно да бъдем информирани съвсем накратко за тях. Въпросът ми е: има ли сериозни рискове за отлагане на проектите, или, не дай си боже, за някакви по-сериозни неща, свързани с невъзможност за изпълнение?
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители! Конференцията, за която Вие споменахте, е два дни – вчера и днес. От страна на политическото ръководство на конференцията присъстваше и участваше заместник министър Величков. Заместник-министър Запрянов е във Финландия по ангажименти.
Ще дам думата на заместник-министър Величков да Ви информира за хода на конференцията. Тя приключва днес. Ако имате допълнителни въпроси по това, което чуете, конкретно ще Ви отговорим.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Конференцията днес започна в 10,00 ч., приключи в 13,30 след обяд. Бяха представени и четиримата участници. Ще ги повторя: това са представителите от Финландия „Патрия“, “Дженерал дайнемикс“, „Артек“ от Германия и „Некстер“ от Франция. Всички присъстваха. Въпросите, които бяха поставени, по регламент следваше да получат отговори в писмен вид. Задаването на въпроси приключи преди десет дни, отговорите бяха подготвени. Днес бяха представени отговорите на над 100 въпроса, поставени от фирмите участници. В допълнение уточняващи въпроси, които днес бяха зададени, свързани включително с гаранция и схема на финансиране, ще получат отговор в най-кратък срок, тоест до седмица. Така обещахме на участниците от Борда за управление на проекта – да получат тези отговори не по късно от една седмица, броено от днес.
Обявихме в началото на конференцията, че по настояване на компаниите – основно три компании, от които получихме писмени искания с желание за удължаване на срока за подготовка на офертите, че има политическа воля, а такова е и виждането на Борда за управление на проекта, тоест на Сухопътни войски, и такова предложение ще стигне до министъра на отбраната, за което ще последва негова санкция, да бъде удължен срокът за предоставяне на отговори до средата на месец декември.
Беше поставен въпрос: дали това поставя в риск Проекта? Не, тъй като за тази година финансирането е преразпределено за следващите години, за което Ви осведомих на последното събиране на Комисията.
Второто нещо, което информирахме участниците в Конференцията, за което, разбира се, очакваме тяхната положителна реакция, е, че вследствие на съгласуване с Министерството на финансите, каквото право имаме по разписания ПИР от Вас в Народното събрание, съгласувахме промяна в схемата на плащане, която е от 12 години, гласувана при първоначалния вариант, вече да я съобразим с годините на придобиване, тоест осем години. На практика сме разчели в последните две години по голяма част от разходите по придобиването. Това ще им даде възможност да построят по-добро кешфлоу, респективно да не включват в цената, която ще ни предоставят, евентуални лихвени плащания по взети от тях кредитни линии.
Общо взето с това приключи Конференцията. Не виждаме риск от това Проектът да не се реализира, предвид така разписаната финансова схема, потвърдена от Министерството на финансите. Благодаря Ви, господин Председател.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник министър.
Може би под формата на реплика да дам възможност и за Проекта на Военноморските сили да се кажат няколко думи.
ВИЦЕАДМИРАЛ ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Уважаеми господин Председател на Комисията по отбрана, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Вицепремиер! Дами и господа, кратка справка по отношение на хода на Проекта за придобиване на нов многофункционален патрулен кораб. Въз основа на първия доклад на работната група, която разгледа офертите и направи техния анализ и оценка, не беше възможно те да бъдат оценени подобаващо и класирани. На базата на нов доклад и заповед на министъра беше създадена нова работна група, която трябва да завърши своята работа до 4 октомври тази година.
Същевременно беше изпратено писмо до министъра на финансите, където беше одобрена актуализирана схема за извършване на плащанията по този проект в рамките от 2020 до 2025 г.
С цел недопускане на двусмислие относно обема на интегрираната логистична поддръжка, както и минималните изисквания се наложи промяна на текстовете в един раздел от поканата към участниците. Извършените промени са насочени към дефиниране на минималните задължителни изисквания към интегрираната логистична поддръжка, включващи всички задължителни елементи за поддръжка на корабните системи и механизми, и трябва да бъдат съобразени при подаване на съответните оферти. Оценяването ще се извърши по критерий най-добро съотношение между полезност и разходи при определени показатели за оценка, относителните им тегла и начинът за тяхното оценяване. След като им бъдат изпратени офертите, фирмите ще имат 30 дни, за да актуализират своите предложения.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Адмирал.
Господин Министър, да обобщите, ако имате желание.
Лично мен отговорите ме удовлетворяват. Очевидно е, че това е процес, който е динамичен. Той не зависи единствено и само от Министерството на отбраната, има други страни и така нататък. От това, което чух, разбрах, че, да, може да има някакви предизвикателства, но общо взето и двата проекта вървят.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Двата проекта вървят. Предизвикателства има. Може би се предоверихме на част от експертите в Сухопътни войски, които ни уверяваха, че бързо ще приключим с Проекта за бронираната машина. Но тъй като подобен проект не е развиван. Помните, още преди 2017 г. имаше Проект за двата кораба и за самолетите, се оказа, че има много неща, които в движение трябваше да се връщаме и да ги коригираме, за да постигнем придобиването на машина, която да задоволи нуждите на Сухопътни войски.
Както говорихме още преди сключването на договора за самолетите, най-вероятно към пролетта на следващата година, ако е рекъл господ, ще стигнем до договор за бронираната машина.
Амбицията ни е до края на тази година да приключим с кораба, но както виждате, както докладва и адмирал Ефтимов, наложи се да се търси коригиране на офертите. Знаете, че сме се влияли на първо място от изискванията в ПИР-а. От опитите да се внушава, че едва ли не този проект е организиран в името на една фирма, за да дадем възможност на фирмите, които участват, да си коригират офертите, за да може действително да няма подобни съмнения, се наложи да удължим срока до 4 октомври 2019 г.
Не знам дали е необходимо да влизаме в техните ценови параметри, но според мен на открито заседание не е необходимо и не е възможно. Има реалната възможност да приключим успешно и с този проект.
Знаете предишния път бяхме приключили, бяхме пред подписване на договора и бяхме задоволили абсолютно всички изисквания, включително с допълнително решение на Министерския съвет и Министерството на финансите – говоря за месец декември 2017 г., и в последния момент фирмата, която трябваше да подпише договора се отказа от подпис. Така че ние от страна на Министерството на отбраната ще гледаме да направим всичко възможно, а оттам нататък…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Колегите от парламентарната група на „БСП за България“?
Заповядайте, господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Видимо е, господин Председател, че въоръжението на Българската армия е важен въпрос, защото и моят е свързан с това.
Господин Министър, господин Заместник-министър, господин Председател, и Командир! Трудно ми е да свикна с „Командир на Военноморски сили“, свикнал съм с „Командващ Военноморските сили“.
Казвам го по принцип, знам че е помощник началник.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заместник-началник на отбраната.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, заместник-началника на отбраната.
По принцип споменавам, че Командир започна да става вече много общо, а пък не е ли хубаво да се върнем към командващ? Но, това е отделно.
Връщам се към темата. Явно сме фокусирани върху новото въоръжение, но мен ме интересува преди всичко политиката на правителството и Министерството на отбраната за това какво правим със съществуващото въоръжение, особено в областта на Военноморските сили. Хубаво е да имаме нови кораби, хубаво е те да бъдат с комплексно въоръжение, със съответните бойни способности за отбрана, в това число и собствена, но това, което чухме миналия път на заседанието по отношение на съществуващите бойни кораби и тяхното състояние, леко ме притесни. Затова искам да попитам каква е политиката на правителството и на Министерството на отбраната и какви са приоритетите за осигуряване на бойните способности на сега съществуващите наши кораби? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ерменков.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители! Уважаеми господин Ерменков, закупуването за нова техника е процес, който се движи благодарение на политиката и логиката на работа на правителството за модернизиране на нашите въоръжени сили.
Другият аспект е поддръжката и модернизацията на това, което съществува. Ще кажа три изречения по отношение на Военновъздушните сили. Няма бойна платформа във военновъздушните сили, за която да не сме положили усилия за възстановяване на нейната годност (реплика), и да няма подсигурени договори, както подсказва заместник-министърът Величков, за МИГ-29, СУ-25, ЕЛ-39, МИ-17, МИ-24, спартаните, кугърите, пилатосите – всичко.
По отношение на Флота, знаете има един отдавна належащ проблем, свързан с фрегатите. Освен фрегатите, в момента тече процедура за закупуване на два минни ловци, по принцип подобен на този, по който бяха придобити фрегатите.
Същото касае като усилия и Сухопътни войски. На ремонт минаха и вече са излезли от ремонт десет ТЕ-72.
Няколко изречения за дейностите по фрегатите и минните ловци. Ще предоставя думата на адмирал Ефтимов. Той е морски началник, но е заместник-началник на отбраната. Морски началник е, защото е флотски офицер.
Две изречения от заместник-министър Величков по отношение на Сухопътни войски, затова каква е визията ни възстановяване, а в някои от случаите и за модернизацията на съществуващата техника.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Предполагам, че отговорът основно беше насочен към Военноморските сили, така че нека да се спрем на военноморските сили.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Добре. За другите имаме виждане.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Вицеадмирал.
ВИЦЕАДМИРАЛ ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Ще започна от договорът, който се работи в момента, за придобиване на два кораба клас Tripartite от Кралство Нидерландия. Военноморските сили притежават кораб от този клас минен ловец „Цибър“, който е получен от Кралство Белгия.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Извинявайте, господин Адмирал, това го слушахме на миналото заседание. Заместник-министър Величков го каза, Вие не присъствахте. Моля, ако може по-кратичко за проблемите.
ВИЦЕАДМИРАЛ ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Надяваме се да решим проблемите с изработения Проект, който беше озаглавен „Доразвиване на противоминните способности“, с придобиването на два кораба от Кралство Нидерландия. Знаете и параметрите на предложението. Надяваме се на тяхното придобиване след внасянето на пакета документи, който е почти готов, в Министерския съвет, тъй като е международен договор. Чакаме потвърждение на договора от нидерландската страна и в рамките на 7 млн. лв. да придобием тези два кораба, включително с транспортирането им до България.
Флотските специалисти са убедени, че поне единият кораб ще бъде успешно въведен в експлоатация, с последващи стъпки за втория кораб.
По отношение на фрегатите тип Е-71, ръководството на Министерството на отбраната никога не е деляло обхвата способности на видовете въоръжени сили в рамките на нови или в рамките само на трите модернизационни проекта в целия комплекс съществуващи способности. Трите проекта не решават проблемите на въоръжените сили.
В тази връзка търсим разумното ресурсно осигуряване на ремонтите на фрегатите тип Е-71. В момента се работи по оферти за тяхното комуникационно и радиолокационно въоръжение, които са в рамките на доста солидна сума. Нормално е военното и политическото ръководство да постави въпроса за целесъобразността на изхарчването на тази сума в рамките на продължаващата експлоатация на корабите и възстановяването на съответна бойна способност, тъй като с тези средства ние не възстановяваме бойната способност на корабите. Като приоритет за нас е да възстановим противовъздушната отбрана на тези кораби.
Работим в рамките на това да направим логическата връзка между Проекта за новите кораби и възстановяването на фрегатите тип Е 71, имайки предвид, че фирмите доставчици на основното въоръжение и в трите предложения са едни и същи. Работим заедно с дирекциите от общата и специализираната администрация, водят се преговори с фирмите, така че с ремонтирането на комуникационното и радиолокационно въоръжение да се стигне до разумно предложение за възстановяване на една от способностите на кораба. Доложих, господин Председател.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Някаква реплика, господин Ерменков?
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин Председател, моля, заместник-министър Величков само да допълни по темата за Флота, а не за Сухопътните войски. Наистина кратко.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря.
Надявам се да ме разберете правилно. Предположих, че в изказа на господин Ерменков думата „обезпокоен“ е по-скоро „обнадежден“ за Флота и ще кажа защо. (Оживление.)
Осведомих миналия път, а и вицеадмиралът спомена, за придобиването на двата нови минни ловци. Работим по Проекта за преоборудване на два морски транспорта в минни заградители. Това се развива като Проект.
В допълнение имаме въвеждане на въоръжение във военноморските сили на трети хеликоптер и това се случва сега, в средата на месец октомври. Тоест, включително се увеличават с още един хеликоптер способностите на Флота за водене на противолодъчна война. Загубихме един, но възстановяваме тази способност и респективно всички докови ремонти са извършени. Няма поискан доков ремонт за корабите – и бойните, и спомагателните, който да не е влязъл и да не е извършен. Респективно на такъв доков ремонт съвсем скоро ще влезе и фрегатата „Дръзки“. Така че знакът във Флота с новия проект е по-скоро положителен за развитие, отколкото да имаме безпокойство за изоставане на някои процеси.
Имайте предвид, че за надграждането на БИОС-а и на КИ-системите на фрегатите от 2014 г., включително до тази година, са похарчени 20 млн. лв. Пълното обследване на корабите е възложено на Висшето военноморско училище и експертен състав от 12 висши офицери от Военноморското училище, който извърши пълен и обстоен преглед и на трите фрегати. Анализът е предоставен в Министерството на отбраната. Той включва девет показателя, като се започне от корпус, енергетични установки и се свърши с спасителните средства и със системите за комуникация, навигация и управление на оръжията.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
От обнадеждения господин Ерменков дали има реплика?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз пак казвам какви са ми притесненията, нищо че ми говорите за надежди. Притесненията ми са, че говорим в бъдеще време за някои от нещата, и имайки предвид, че сме в първата десетдневка на месец октомври и не е останало кой знае колко време за процедури, затова казвам това, за да обърна внимание на Министерството, че бойните способности на корабите не се изчерпват само с двата нови и двата модернизирани кораба, а трябва да бъдат взети мерки за фрегатите, така че, когато сме част от съвместни мисии, командващият обединените мисии да не мисли как да ни спасява фрегатата, а тя да може сама да се справя с тази дейност. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Господин Министър, нещо?
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Имаме го предвид, разбира се, включително търсим решение на проблема с подводницата по системата на придобиването на двата минни ловци сега от Холандия, а преди на фрегатите от Белгия. За съжаление, с партньорските държави, с които сме разговаряли, се оказва, че те самите са в затруднено положение по отношение на подводниците.
Министър Радев ще Ви напомни случая, когато преди 10 – 12 години е имало такава възможност, но тогава не сме я реализирали. Сега, както се казва, търсим и тази възможност. Това е за допълнително обнадеждаване на колегата Ерменков. (Реплики извън микрофон.)
Музейният експонат сме го осигурили на музея във Варна и Варна трябва да реши какво прави с подводницата, която е предоставена преди години. Говорим за действаща подводница, която има екипаж със свой командир и така нататък. Търсим решение и на този въпрос. Ако изпадне подобна възможност, както с минните ловци, ще я реализираме веднага.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Очевидно е, че Министерството на отбраната, подпомогнато и от парламента, е заинтересовано за сигурността в Черно море.
Въпроси от парламентарната група „Обединени патриоти“ има ли? Няма.
Въпроси от парламентарната група „Воля – Българските Родолюбци? Няма.
Отново към парламентарната група на ГЕРБ.
Заповядайте, господин Гаджев.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми господин Заместник-министър, господин Вицеадмирал! Въпросът ми по-скоро е продиктуван от предишния отговор и се сетих за тази тема. Става въпрос за арбитражното дело с „Юрокоптер“ именно заради неизпълнението на неустойката при добиването на кугърите и пантери. Водиха се много дела и мисля, че стойността на овсета, който не беше изпълнен беше около 20 млн. евро. Предишното ръководство на Министерството на отбраната беше платило милиони за адвокатски хонорари в защита на това арбитражно дело. Когато чух за това, че френската страна ще ни предаде хеликоптер, предположих, че има нещо общо с това арбитражно дело. Ако може да ми кажете как вървят нещата и как се развиват? Сагата, която е от много години.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Гаджев.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Да, Вие сте прав. По времето на моя предшественик е сключен подобен договор. Наистина точната сума не е милиони, но те са дадени за адвокатски хонорари, тоест за юридическо обслужване. Тази сага приключи отдавна. Още миналата година се стигна до Споразумение между двете страни. Много правилно предположихте, че третият хеликоптер, за който говори заместник-министър Величков, е плод на това споразумение. В началото се бяхме спрели на „Дофин“. И сега е „Дофин“, но тъй като Флотът допълнително предяви изисквания за модернизацията на хеликоптера, третият – възстановеният хеликоптер, за който говори заместник-министър Величков, е плод точно на това споразумение между двете страни – Френската компания „Юрокоптер“ и Министерството на отбраната. Това се случи още миналата година.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Господин Гаджев, реплика?
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Тоест ние по Споразумението получаваме хеликоптер и с това приключва арбитражният спор?
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: От наша страна да. От страна на Министерството на икономиката инвестицията във фирма „Латекоер“ от 11 или 12 млн. лв. беше призната за другата част от Споразумението. Тоест спорният въпрос беше за член с признаването на инвестицията на „Латекоер“ и хеликоптера. Това е. Не се сещам през кой месец, но беше миналата година.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Колегите от парламентарната група на „БСП за България“?
Заповядайте, господин Цонков.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Заместник-началник на отбраната, дами и господа! Моят въпрос е свързан с първия въпрос на уважаемия от мен колега генерал Попов. Специално бих искал да попитам за Модернизационния проект на Сухопътните войски. Разбирам, че той все пак бавно, но се движи. Процедурите вървят, но бих искал да фокусирам вниманието Ви върху българския интерес. Там ние може би ще го защитим най-добре – поне така беше заложено в Проекта за инвестиционен разход, от гледна точка на индустриалното сътрудничество, което е възможно и реалистично.
В този смисъл моят въпрос е към всички, които участват в процедурата: дали ще успеем да реализираме по най-добрия начин, поне Проекта за Сухопътните войски, индустриално сътрудничество, с което от една страна ще развием способности за българската икономика, от друга страна ще създадем отбранителни способности на Сухопътните войски? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Цонков.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Уважаеми господин Цонков, уважаеми колеги! Не само за Сухопътните войски, а и за Флота има изисквания. При Флота е минимум един от двата кораба да бъде построен в България. Полуофициална е информацията, и много е вероятно, фирми да предложат и двата кораба да бъдат построени в България, за да спечелят точки в съревнованието.
По отношение на самолетите, няколко пъти съм го казвал, такава възможност за индустриално сътрудничество и участие на български фирми при изграждането на самолет, пък бил той и някакъв друг, а не F-16, нямаше. Просто нямаше такава възможност.
При бронираната машина има поставено много ясно условие – минимум 20%, и асамблирането на машината тук. Минимум 20%! Това не е въпрос на надежда да се случи, това е част от оценката, която ще получат фирмите.
По наша информация, тъй като все пак следим процеса, всички фирми, или по-скоро три от четирите фирми, които сериозно гледат на този проект, са направили своето проучване, провеждат и са провеждали срещи с български фирми с различни възможности, за да могат да покрият тези 20% от изискуемите по нашите условия 20% българско участие. Така че това ще се случи. Не мога само да кажа, а тук не може и да се месим, коя от фирмите – участнички с кого да комуникира, или кого да предпочете. Това е на пазарен принцип и въпрос на тяхно решение.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Господин Цонков, реплика?
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря.
Поставих този въпрос, защото преди няколко дни излезе информация за американска фирма, която не само проявява интерес, а е готова да реализира Проекта и то на територията на Република България. Очевидно, така направено предложението отчита най-добре българският интерес и в двете посоки – и за изграждане на отбранителни способности, и за развитие на българската икономика. Затова исках да разбера и Вашето отношение.
Това, което разбирам също, е, че в крайна сметка те няма как да се включат, а ми се струва, че в някои отношения може би трябва да сме по гъвкави, още повече след като вече имаме реално стратегическо партньорство със Съединените американски щати като държава, можем да помислим и в тази посока.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: За съжаление не можем, защото Проектът е стартирал след Решение на правителството, след Решение на Народното събрание, определени са фирмите, до които ще бъдат изпратени предложения за предоставяне на оферти. Ще Ви кажа, че от половин година насам се появиха още фирми, които започват с подобни обещания: „Ние тук ще направим завод“. Добре, чудесно, но две години ние не можем да знаем колко фирми по света биха проявили желание във някаква фаза от развитието на Проекта.
Специално за американската фирма, за която говорим, няма да говоря с имена, те поискаха среща в Министерството на отбраната и беше реализирана среща със заместник-министрите Запрянов и Величков, в началото на септември. След това имаше реализирана среща и с мое присъствие, беше заместник-министър Запрянов и други членове на ръководството на Министерството. Фирмата не произвежда подобни машини 8 х 8. Те зададоха въпроса: бихме ли се съгласили да изгледаме демонстрация? Ние казахме: да, заповядайте, когато прецените, ние сме готови да видим машината, докарайте я в България, да видим способностите й, да видим за какво става дума. Но им обяснихме, че няма как да спрем Проекта и да го започнем отначало. Има четири фирми, с които се работи. Ако спрем процеса и започнем отначало да вкараме 5-и, 6-и или друг участник, това означава да дадем възможност на тези фирми да оспорят нещата, да се върнем в началото и да загубим още една година и по никакъв начин няма да ни реши проблема – в следващия момент може да се появи друга фирма.
Сега бяхме на правителствено посещение в Южна Корея. Там също се представи една фирма, която прави не лоша машина, разбира се, южнокорейска, която също заяви желание и намерение. Винаги ще се появява някой в някакъв етап от развитието, на който и да е проект. Обяснихме им, че на този етап, няма как Проектът да бъде стартиран отначало, за да се включат други участници, но те могат, ако са сериозни в намеренията си да изграждат мощности за производство на подобна техника, ние сме отворени на разговор. Това е само първата част от Проекта, а и, ако действително машината, за която те говорят, е конкурентна и би намерила реализация на други пазари освен на българския, ние сме готови да съдействаме за всякакво производство, на каквато и да е военна техника, включително и на бронирана машина.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Само да поправя заместник-министър Величков. Много важен елемент в Проекта, който е гласуван от парламента, е да се изпратят предложения за предоставяне на оферти до фирми, които имат произведени такива машини, които вече са на въоръжение в страните – членки на НАТО. Такава машина тази фирма няма.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Колегите от парламентарната група „Обединени патриоти“ имат ли въпроси? Нямат.
Колегите от парламентарната група „Воля – Българските Родолюбци“ имат ли въпроси? Нямат.
Преди да приключим с първа точка, само да помоля министъра и ръководството да останат за втора точка „Разни“.
Преминаваме към точка:
РАЗНИ.
Да напомня отново, че имаме изнесено заседание на Комисията в Долна Митрополия в понеделник и вторник.
Знам, че някои колеги са ангажирани с някои дела, но да припомня на всички колеги, че има приоритети. Според мен националният приоритет винаги стои по-високо от местния приоритет.
Колеги други теми има ли?
Ако няма друго по точка втора, закривам заседанието. Благодаря.