Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
07/11/2019
    1. Представяне и обсъждане в Комисията по отбрана на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен в Народното събрание на 31 октомври 2019 г.
    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 67



    На 7 ноември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане в Комисията по отбрана на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен в Народното събрание на 31 октомври 2019 г.
    2. Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум. Съгласно чл. 33 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание можем да проведем заседанието на Комисията по отбрана. (Председателят изчита списъка с гостите.)
    Добре дошли! Това е силен сигнал от Министерството на финансите, че не само на теория, но и на практика отбраната е приоритет.
    Откривам заседанието.
    Дневният ред, който Ви е изпратен предварително, включва две точки:
    1. Представяне и обсъждане в Комисията по отбрана на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен в Народното събрание на 31 октомври 2019 г.
    2. Разни.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува „за“.
    За – 20, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2020 Г.
    Преди да дам думата на Министерството на отбраната, ще отбележа, че мотивите към Законопроекта за бюджета на страната за 2020 г. са представени подробно като съдържание. Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2019 – 2022 г., която също е обект на разглеждане. Прогнозата е разработена в осем части и предложение. В Част първа са изложени икономическите перспективи за периода от 2020 г.
    В Част втора се разглеждат средносрочните цели и предизвикателства пред фискалната политика и мерки за постигане на целите.
    В Част трета са показани политиките по приходите и разходите. В следващите: пета, шеста и седма съответно са показани фискалната децентрализация, взаимоотношенията с общините и така нататък.
    В областта на политиката за отбрана специално искам да се спря – отразена на страница 85 – 87, спазено е изискването разходите да са в съответствие с Националния фонд за повишаване на разходите за отбрана на 2% от брутния вътрешен продукт до 2024 г.
    Ще дам думата на заместник-министър Величков, след което евентуално министърът, ако дойде, да допълни.
    След това, ако ми позволите, ще дам думата на вицеадмирал Евтимов и накрая на заместник-министър Велкова.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председателю.
    Уважаеми членове на Комисията по отбрана, Вие започнахте с представянето на основните мотиви при изграждането на Проектобюджет 2020 г. В същия ракурс пред Комисията ще представя нашето виждане в два плана – първият, по отношение на Проекта за бюджет; вторият, по отношение на Актуализираната средносрочна прогноза.
    По Проекта за Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 г. уведомяваме, че във връзка с течащите дискусии по отношение на Проекта за бюджет, Министерството на отбраната изразява и ангажира положително становище по отношение на Частта „Министерство на отбраната“ в частност.
    Проектът на бюджет е изграден на базата, както Вие правилно споменахте, на Националния план за нарастване на разходите за отбрана до 2% до 2024 г. Това представлява 1,61% за 2020 г. Съответствието е пълно не само в частта „Макропараметри“ като процент от брутния продукт, но и като съотношение между капиталови разходи, разходи за издръжка и разходи за персонал.
    Финансовите параметри на бюджета за 2020 г., включително с трансфера за висшите военни училища е в размер на 1 млрд. 545 млн. 546 хил. лв.
    Увеличението на бюджета на Министерството в сравнение с 2019 г. е в размер на 103 млн. 237 хил. лв. Няма да споделям как са разпределени, въпреки че сами разбирате – голямата част от това увеличение е в средствата за работни заплати, осигурителни вноски на личния състав в системата на Министерството на отбраната.
    Ако трябва да направя едно кратко сравнение с това как изглежда Проектът на бюджет за 2020 г. и този който към момента изпълняваме, не са претърпели промяна по никакъв начин приходите, които се очакват от нас като собствени приходи. Тоест в настоящата година 2019 г. имаме да изпълняваме 44 милиона, такива са заложени като параметри от страна Министерството на финансите и за 2020 г. Тоест, нямаме повишение на очакваните собствени приходи на Министерството на отбраната. Отварям една скоба –знаете, че приходи тук се реализират от продажба на недвижимости с отпаднала необходимост за армията, както и от търговските дружества и от Изпълнителната агенция.
    По отношение на разходите. За 2019 г. те бяха 1 млрд. 442 млн. 309 хил. лв. Понастоящем са планирани 1 млрд. 545 млн. 546 хил. лв. Отново повтарям: това е разликата от 103 милиона.
    В забележката за 2019 г., която докладвах преди малко, не са включени разходите, които направихме за покупката на новия боен самолет в размер на 2 млрд. 100 млн. лв.
    По отношение на основните бюджетни показатели на Министерството на отбраната средствата са разпределени, както следва: персонал за 2020 г. – 1 млрд. 95 млн. 514 хил. лв. Разликата в сравнение с настоящата 2019 г. е 99 млн. 592 хил. лв., което е близо 100 млн. лв. разлика в частта „Разходи за персонал“.
    Издръжката намалява, като планираната в бюджета за 2019 г. беше в размер на 314 млн. 891 хил. лв., а в Проекта за бюджет за 2020 г. е 272 млн. 254 хил. лв. Тоест имаме абсолютно намаление с 42 млн. 636 хил. лв.
    По третия основен показател – капиталовите разходи, планираните за 2019 г. средства бяха в размер на 103 млн. 397 хил. лв., предвидените в бюджета капиталови разходи за Министерството на отбраната за 2020 г. са 146 млн. 296 хил. лв. или това е увеличение в частта „Капиталови разходи“ с 42 млн. 898 хил. лв.
    По отношение на средствата, които са планирани в централния бюджет, те са в размер на 495 млн. 500 хил. лв. Знаете, че те на практика представляват капиталови разходи, ангажирани по отношение на проекти за инвестиционни разходи. Тук споменавам този за придобиването на многофункционалния модулен патрулен кораб. Предвидените средства за 2020 г. са изместени. Същото е числото, което присъстваше и за 2019 г., тоест 171 млн. лв. Сто милиона лева – отново с отстъпление от миналата година, изместваме схемата за плащане – 100 млн. лв. за основна бойна техника за изграждане на батальонните бойни групи.
    Новото – това е познато, разбира се. Новото са 100 млн. лв. предвидени за изграждане на интегрирана система и инфраструктура за усвояване, експлоатация и осигуряване на новия тип боен самолет.
    Новост е, разбира се, и разликата до 495 млн. лв., това са 124,5 милиона за попълване на некомплекта от личен състав във Въоръжените сили, осигуряване на средства за обезщетения на военнослужещите, провеждане на подготовка съгласно стандартите на НАТО, изпълнение на част приетия план „Цели по способност 2017“, както и реализиране на проекти на Министерството на отбраната.
    Размерът на средствата, определени за Министерството в държавния бюджет за 2020 г. – бюджетът на Министерството плюс този на военните училища, достига 2 млрд. 41 млн. лв., което както споделих в началото е съобразено с плана и представлява един процент, 1,61% от брутния продукт. Брутният продукт за 2020 г. по данни на Министерството на финансите, на базата на който налагаме този процент 1,61, е 126 млрд. 768 млн. лв.
    По отношение на спазването на процентното съотношение за разходите „персонал, издръжка и капиталови разходи“ споделям, че то ще бъде в съотношение 56% от разходите по отношение на персонала, 14% разходи за издръжка и 30% капиталови разходи, което съответства напълно на Националния план за нарастване на средствата за отбрана до 2%.
    Средствата в централния бюджет в размер на 124 млн. лв., за които последно докладвах от четирите позиции – кораба, бойната машина, инфраструктурата и тези 124 милиона, които са явяват разлика, ще бъдат разпределени по следния начин: 29 млн. 804 хил. лв. за назначаване на 800 военнослужещи във Въоръжените сили и изплащане на обезщетения по Закона за отбраната и въоръжените сили; 9 млн. 74 хил. лв. за издръжка основно за закупуване на горива за провеждане на подготовката и 85 млн. 621 хил. лв. капиталови разходи основно за придобиване на 3D-радари, ремонти и модернизация на зенитно-ракетен комплекс С 300 и частична модернизация на фрегатите клас Е-71. Това е по отношение на Проекта за бюджет за 2020 г.
    По отношение на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020 – 2022 г. са предвидени необходимите средства за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за модернизация на Българската армия, но обръщам внимание – не е спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от брутния продукт за 2021 и 2022 г.
    В Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за този период е спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от брутния продукт, в съответствие с Националния план само за предстоящата 2020 г.
    Или за 2020 г., както вече казах, 2 млрд. 41 млн. лв., които представляват 1,61 от брутния продукт, в съответствие с Националния план; 2021 г. – 1 млрд. 952 млн. 600 хил. лв., което е понижение на процента на 1,45, а планираният е 1,64 и за 2022 г. – 2 млрд. 197 млн. лв., което представлява 1,53% от прогнозния брутен вътрешен продукт или разликата е до 1,70 – 17-процентни пункта от този, който е определен в Националния план.
    Намалението спрямо предвиденото в Националния план – поетапно увеличение за 2021 и 2022 г. в процентно съотношение е 0,19 по-малко планирани за 2021 г. и 0,17% планирани по-малко за 2022 г.
    В стойностно отношение това представлява съответно: 260 млн. лв. за 2021 г. по-малко и 240 млн. лв. за 2022 г. по-малко.
    За тези две години в централния бюджет са предвидени средства за – споменах Ви в началото при започване на представянето на актуализираната средносрочна прогноза: модернизацията на Въоръжените сили чрез проектите за придобиване на патрулни кораби и придобиване на основна бойна техника, това са проекти одобрени от Вас, от Народното събрание.
    На второ място, изпълнение на международни договори във връзка с придобиването на нов тип боен самолет, включително транспорт и застраховки, и за изграждане на интегрираната система и инфраструктура, която ще позволи да се усвоява и да се експлоатира новият тип боен самолет.
    В заключение ще споделя, че Министерството настоява при изпълнение на бюджетната процедура за 2021 г. да се осигурят средствата според плана, както ги споделих – 260 милиона за 2021 г. и 240 милиона за 2022 г., които съответстват на изискването по Националния план за нарастване на разходи.
    С положителното становище на Министерство на отбраната за Бюджет 2020 г., господин Председател, завърших.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Заповядайте, господин Вицеадмирал.
    ВИЦЕАДМИРАЛ ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана, уважаеми заместник-министри! На базата на доложеното от заместник-министър Величков и предложените материали, анализът на Щаба на Отбраната посочва следните основни изводи.
    По средства за персонал. Средствата за персонал ще ни позволят да задържим положителната тенденция на увеличаване на личния състав с назначаване на около 800 военнослужещи и изплащане на обезщетения. Подчертавам, изплащане на обезщетения, тъй като през 2020 г. първите матроси и войници, които са договорна военна служба, започват да навлизат в пределна възраст – за следващата година имаме 150 войници и матроси да напуснат редовете на Българската армия по пределна възраст.
    По средствата за издръжка. Средствата за издръжка ще ни позволят да повишим броя на националните международни учения. Аз имам точни справки, имам предвид това, че заседанието е открито и ще се въздържа от цифри, но с две-три батальонни учения ще имаме възможност да проведем повече.
    Стана въпрос вече те са намалени с 40 милиона. Това по никакъв начин няма да се отрази на подготовката на Българската армия, още повече че по отношение на големите международни учения, които провеждаме извън и на територията на страната, има известна цикличност, като тя е на две години. Тази година бяхме домакини на доста големи учения, предстои следващият такъв цикъл да бъде през 2021 г.
    Възможност за изпълнение на по-сложни комплексни сценарии – доближаване на стандарта за подготовка на оперативна съвместимост със съюзниците. Също имам точно справка за броя летателни часове, часове на море и полеви лагери. За 2019 г. спрямо 2018 г. летателните часове са увеличени между 10 – 15% за различните видове авиация.
    Тук ще спомена инициативата за готовност, която беше приета на политическо ниво в НАТО. Съгласно тази инициатива, ние сме поели определени ангажименти за подготовка на определени формирования, като представихме в НАТО индивидуалните планове за подготовка на тези формирования, които трябва да декларират своята готовност към 2024 г. Така че средствата за издръжка на персонал и капиталови разходи в Щаба на Отбраната се разходват със строг отчет на заявените формирования по новите инициативи на НАТО.
    Също така ще ни позволят осигуряване поддръжката и ремонта на въоръжението и техниката – на старо и ново придобито, подобряване на съществуващата и изграждане на нова инфраструктура за отбрана.
    По капиталовите разходи. Отново на базата на предоставените данни, нашият анализ сочи, че ще имаме възможност да работим по проекти за декларирани формирования по Пакета „Цели за 2017“, за изпълнението на трите модернизационни проекта – вече беше доложено, като ще имаме възможност да възстановим и да извършим частична модернизация на наличното въоръжение и техника.
    Доложих, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Вицеадмирал.
    Заповядайте, госпожо Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Общо-взето няма какво в тази част да допълня. Може би да изпреваря въпроса, който ще възникне: защо 2021 и 2022 г. разходите за отбрана не съответстват на процентите от брутния вътрешен продукт по Националния план?
    Първо, разходите за 2021 и 2022 г. са индикативни и те ще бъдат коригирани при актуализиране на средносрочната бюджетна прогноза, след като изчакаме да видим резултатите от одита, който възложи Народното събрание на Сметната палата за съответствието на разходите за отбрана към класификацията на НАТО, който, доколкото знам, към края на година трябва да Ви бъде представен.
    През март и април, когато правим актуализация, разходите ще бъдат коригирани в съответствие с резултатите от одита – ако има пълно съответствие и то бъде потвърдено от Сметната палата, разходите ще бъдат коригирани. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, госпожо Заместник-министър.
    Аз ще обявя, че министърът на отбраната е възпрепятстван, тъй като е при президента и когато се освободи, веднага ще дойде.
    Едно нещо към Министерството на финансите. Разбира се, че цифрите са важни и така нататък, но все пак става въпрос и за способности и, когато ние сме планирали този процент да се увеличава, сме имали предвид придобиването на способности. Така че за нас по-важно е способностите, отколкото процентите. Разбирате ли?
    И, ако, да речем, след извършения одит, този одит попречи на провеждането на стратегическия преглед за отбрана, все пак цифрите могат да бъдат променени и актуализирани, както и Вие казахте. Благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси.
    Генерал Милев, заповядайте.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми госпожи и господа заместник-министри, уважаеми Вицеадмирал! На първо четене Проектът за бюджет в частта му за отбраната показва, че приходите остават същите – в размер на 44 млн. лв., като имаме увеличение на разходите по направленията, които докладваха заместник-министрите и заместник-началникът на отбраната.
    Да Ви кажа: това увеличение и тази година в този проектобюджет за следващата 2020 г. няма да доведе до това, което всички искаме – за повишаване на боеспособността на Българската армия и решаване на проблемите на отбраната. Вие видяхте, че дори 800 души планирани за назначаване, които през тази година също не можа да се изпълни, няма да доведат до попълването на този недокомплект, който имаме, от 25% почти и който може би наближава 5 хил. души. Разходите за самата издръжка, които са предвидени, нарастват около 10% на база на увеличение на заплатите, се стопяват от инфлацията и увеличението на цените на всички направления за издръжката на хората.
    В капиталовите разходи също има увеличение, но увеличението им е минимално – колкото да се поддържат заявените намерения за изпълнението на проектите и плащанията по интегрираната система, може би за Граф Игнатиево. Но тези капиталови разходи няма да доведат до ремонтиране, първо, за поддръжката на инфраструктурата, която имаме, до модернизиране на техниката, която имаме такава в момента и на неизправната техника, а също така и за издръжката на армията, макар че има увеличаване – става въпрос за ГСМ, за свързочни материали и дори за дрехи.
    Аз считам, че ние, като една бедна държава, не можем да си поставяме големи цели, че едва ли не съвсем скоро ще достигнем тези 2%, които искаме от брутния вътрешен продукт и както виждате дори Министерство на финансите не може да се ангажират, че тази дългосрочна прогноза ние ще я спазим през годините и винаги слагаме, с извинение, ламаринката, намалявайки този процент с всяка измината година.
    Поради тази причина аз считам, че докато не се изяснят всички тези проблеми между първо и второ четене, ние няма да подкрепим в този му вариант предложения проектобюджет. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал. Аз предполагам, че има отговори на въпросите от Министерството на финансите. И инфлацията беше споменато 10% ли ще е.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Средногодишната инфлация за 2020 г. се прогнозира на 2,1%, а в края на годината на 2,3% – края на 2020 г.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    И господин Заместник-министър, може би и Вие имахте нещо да кажете.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Господин Председател, всъщност въпроси нямаше, имаше коментар за капиталовите разходи. Може би това е всъщност гордостта на всички нас, предполагам и на Комисията по отбрана, защото тя е основният стожер за идеята да се увеличат капиталовите разходи с оглед на това да се дадат възможности темпът на модернизация и превъоръжаване да бъде съществен.
    Тази година, която идва – 2020 г., Министерство на отбраната, мога смело да кажа: никога в бюджетите на военните, откакто сме членове на НАТО, не е имало такъв размер на капиталови разходи. Никога!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    От 50 на 150 горе-долу в сравнение с 2018 г.
    Господин Полковник, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми заместник-министри, колеги, адмирали, вицеадмирали! След шегата, която направи колегата Милев, аз честно казано, накрая си бях записал вижте какво: този път всички вероятно ще гласуват „за“, а вие започнахте „не сме съгласни с бюджета“.
    Аз такъв бюджет не съм виждал. Ще Ви кажа числа и ще подчертая неща, които те не знам не се хвалят толкова с тях. От десет години такъв бюджет не е имало твърдо, не знам дали и от 2004 г. не е имало, отпреди промените. (Реплики.)
    Единствено Станишев, когато беше – спомням си 2009 г., ама там беше излишно, там накупихте едни неща, които на никого не бяха нужни. Защото сега те не го казаха, вицеадмирала не го чух, може би го каза: бойни способности се купуват. Ако се ремонтира нещо, където ще има възражения, и то е за бойни способности. Вие и тези работи не видяхте, но аз няма да Ви обсъждам Вас сега. Просто искам да ги похваля хората за бюджета.
    Правителството е направило нещо, което други в програмата го нямат. Аз и друг път съм го казвал: нашите приоритети са други. Сутринта премиера говори за това – 50 хиляди станаха децата, които вкарват, бандитчета, които ще влязат, ромчета и така нататък.
    И след това другите и на пето място мисля, че беше когато правихме управленската програма, бяхме сложили и аз много скачах там, и исках да е малко па-напред сигурността, да не говорим за отбраната само.
    Сега аз като гледам даже се чудя дали не сме на първо място по приоритет, така се изместиха нещата по ред причини. Такъв бюджет – над два милиарда, най-после, между другото, финансите, се нормализираха нещата. По едно време МВР имаше по-голям бюджет, което не беше правилно. Сега след тези плащания, които се направиха, с новите покупки отново казвам за бойни способности, нещата станаха според мен нормализирани.
    Това, което може би Вие трябваше да го видите, не знам защо не го виждате и говорите за капиталови разходи, аз такива капиталови разходи даже не съм си и мечтал като заместник-министър и след това като колега. Вижте какво става 55, не знам защо казват 56, но тук са дали едно число 55 и нещо за персонал. (Реплики.) Петдесет и пет сте написали тук, даже ще Ви кажа процента. Направете справка, това е важно, защото ще го кажем и в парламента – 55,12 е за персонал.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Извинявам се, че вземам думата без председателя на Комисията, но за да продължите.
    От тези 146 милиона, с които правим четвърта позиция в централния бюджет, а не на Министерство на отбраната в бюджета – от тях 85 милиона или 86 са за капиталови разходи. (Шум и реплики.)
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Става въпрос за разпределението, не за милионите. Става въпрос за това, че трябваше да 60-20-20. Спомнете си. Поне 20 бяха, пет, шест, та десет, та седем ли последно. Сега като гледам са 56-15-30. За това говоря.
    Просто ти каза 56, а аз ги гледам тук 55 и 12. Ще го уточните.
    Стана така, че 30. Вместо 20, Вие за капиталови 30 – с една трета сте над капиталовите разходи. Това е махало. Сега ще дадем малко повече за капиталови и сигурно след една и друга година ще ги намалите надолу. Ами браво за това, защото капиталовите разходи са много важни и те са 140, числото е 146 и не знам си колко закръгля милиона. Колеги, срещу 14 милиона на МВР?! Вчера в тази зала го обсъждахме – десет пъти повече, отколкото на другия сектор.
    Има причини за това. аз не казвам, че не трябва да е така, това ще се нормализира, но браво, че сте успели и това да направите. Освен че гоним двата процента, за които ще стане дума, Вие успяхте и това. Браво!
    Браво за бойните способности! Браво за „Ф-16“! Не съм толкова браво за едни други неща, за които ще стане дума след малко.
    Сто милиона за бойните батальонни групи, бойни способности. Браво, че за сухопътните войски и там отделяте за 2020. Сто седемдесет и един милиона – закръглям числата просто до милиони – патрулните. Сто милиона за „Ф-16% - говоря за догодина, които са отделени. (Шум и реплики.) Тоест, всичко – това са бойни способности, ако не възразяваш. Не са, но бойни способности, аз с това започнах. Говоря за бойни способности, които ги виждам в числа, и то стотици милиони в бюджета за 2020 г. Тридесет милиона са отделени за тези 800 души, които казахте, че ще назначите. Сто милиона близо и малко повече може би са за тези 10%, с които увеличаваме заплатите – за пореден път. Аз такъв златен дъжд в Министерството, с такива партньори, ще взема да мина от ВМРО. Направо не мога да се нарадвам на тези работи. (Шум и реплики.)
    И вие, опозицията, не виждате нещо положително в това. но за да знаете какви са слабостите ще Ви кажа аз какви слабости виждам, защото иначе ще говорите неща, които няма да са верни сигурно.
    Приходите – браво на колегата Милев, той ги видя. Четиридесет милиона са малко – Величков е ресорния предполагам заместник-министър. Стигнахме по едно време до 60 милиона. И ще Ви кажа защо, няма да влизам в подробности, само ще спомена: и тогава имаше неща, които продавахме, сега повече остаряха, тоест има още да продавате. Обърнете внимание, това е само вметка, и си мисля, че това някаква мънинка слабост, която и аз забелязвам, както и колегата Милев е видял.
    Забавяне на проектите, твърдо ги забавиха и сухопътни войски и военноморските. Аз няма да Ви казвам сега, защото опозицията се възползва какво говореше министърът – тази дата, онази дата, до Нова година, до не знам си коя година. Ще станат, хубаво е, че има и пари заложени. Този дисбаланс – помните назад през годините, дори и Попов знае, изсипвахме милиони и продължаваме да изсипваме ВВС. Казал съм много пъти и опасностите не са точно, които ще ги решаваме с ВВС само. Това също според мен е някаква слабост.
    И едно нещо, което също го виждам тук: дадохме много пари за стара техника. Да, за бойни способности. И СУ-тата са бойни способности, и танковете са бойни способности, това е положително. Но аз държа на това, не го споделяйте, решили сте нещо друго, предполагам, че военните са Ви дали тази идея, защото политическата воля надали ще го реши това – докато дойдат новите самолети и докато направим нещо друго и купим кораби примерно, дайте да поддържаме ръста.
    Аз не знам къде е границата, но според мен, ако бяхме по-рязко спрели плащанията за съветска, немска техника по-бързо и Манушев щеше да е доволен и такива като мен – от „Сухопътните войски“. Ето Ви едни слабости и да знаете за какво да говорите, колегите от опозицията.
    Обърнете внимание, това го казвам, който има уши и знае за какво става дума ще го разбере, като говоря за тези проекти и гледам вицеадмирала: вижте кои са ни декларираните сили и съветвайте правилно политическото ръководство.
    Последното, което ще кажа за двата процента. Нямам никакви притеснения, за двата процента. Тук е Финансовото министерство, чудят се как да ги попълнят тези два процента. Въобще не ги гонете. Ако е тук финансовият министър на Германия, ще го залеем с въпроси защо техният не е 2%! В богата Германия, примерно. Не знам дали е коректно да споменаваме държави, но вече споменах и така нататък. Трябва да има баланс и правителството съм сигурен, че ще го намери.
    Така че да не залитаме в тези 2% и това не е кос нито за опозицията, нито за нас. По-добре да ги дадем за икономиката, отколкото да ги дадем някъде, но трябва да има баланс и аз се надявам от това, което виждам в бюджета, че този баланс е намерен.
    Накрая няма да завърша по начина, по който бях решил, че всички ще сме „за“, защото очевидно някои няма да са, да им се чудиш, но ще ги питаме и в залата. А ГЕРБ, а сигурно и колегите от ВМРО и другите, които са нашата вълна, ще подкрепим този бюджет. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Добре, господин Радев.
    Споменахте, че по-голям бюджет е имало по времето на господин Станишев. Това донякъде може да е вярно като проценти, но като абсолютна стойност никога не сме имали такъв бюджет.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Аз това казах: 2,9%, нали?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да. Това е важно да бъде уточнено. Но според мен би трябвало да уточните и какъв беше в абсолютна стойност бюджетът по времето на премиера Орешарски преди пет години да речем, което не е много далечно време, ако можете да знаете, за да можем да направим едно сравнение в пет години?
    Заповядайте за реплика генерал Милев.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Една реплика само.
    Уважаеми колеги, нали не се заблуждаваме, че през следваща година, изпълнявайки този бюджет българската армия или отбраната ще цъфти с много нови способности, които тук се споменават? Нито патрулните кораби ще бъдат налице, нито батальонните бойни групи ще бъдат налице, нито самолетите ще бъдат налице.
    Дълги години, поддържайки този нисък процент на капиталовите разходи 5% сега да говорим, че се увеличават – 2, 3, 5, 10 пъти да се увеличи, това е капка в морето. Това не може да реши проблемите на армията и никой да не се заблуждава, че за една, две години тези проблеми ще се решат. Няма да се решат, дори с назначаването на тези 800 души, за които говорим, това е една пета, даже и по-малко. Даже и тези осем човека ги няма в България да ги назначим. Това е другият проблем.
    Дайте толкова да не говорим с хвалебствия. Аз се радвам, че Министерският съвет е дал на Министерството на отбраната тези средства и те са правилно планирани в годините, но те поне до една, две години нищо не решават.
    Ние само си говорим, че до 2024 г. трябва да достигнем някакъв процент. Брутният вътрешен продукт, ако се вдигне много, дори и на 1,5, дори е по-добре. Но не се вдига с толкова, колкото го планирах. Така че, благодаря Ви и тази еуфория да не ни обхваща толкова бързо. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Трета реплика има ли? Не виждам.
    Заповядайте, господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Парите по времето на Орешарски просто не исках да ги споменавам. Срамна работа! Под 1%, доколкото си спомням или 1,1%? Но това не е толкова важно, а онези наистина съм съгласен трябва да го подчертаем, там са 2,9% от брутния вътрешен продукт по абсолютна стойност може би ще го проверя и това за голямата зала. Може би такива пари…(Реплики извън микрофона!) ...е било. Значи никога не е имало такъв бюджет, какъвто в момента се дава.
    Тук да Ви отговоря на Вас. Вие няколко пъти го подчертавахте. Аз съм напълно съгласен за една, две години няма да се оправи това и тези момчета от ВМРО и тези от правителството, които са от ГЕРБ според мен трябва да стоят на власт повече от две години, за да се оправят нещата. Почнали са добре – голям бюджет, много мъдро беше, много ми хареса това.
    Поне още един мандат след това, за да оправим армията, господин Заместник-министър и господин Адмирал. Така схванах Вашата реплика и съм съгласен напълно.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Цонков, моля Ви да не се намесвате! (Смях, оживление.)
    Други изказвания?
    Генерал Симеонов, заповядайте.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господа и дами, заместник-министри, господин вицеадмирал! Моят приятел, така мога да кажа бившият министър на вътрешните работи добре се изказа с много еуфоричен тон, в което няма нищо лошо, разбира се.
    Това сравнение отново пак с МВР – бюджета на МВР всички го знаем колко беше от 2009 г. насам в сравнение с бюджета на Военното министерство. Еуфорията е много хубаво нещо! Вярно, има крачка напред, както и миналогодишният бюджет. Но не трябва да се заблуждаваме, че решаваме всички неща и всички проблеми са решими.
    Какво имам предвид? Казано от сега почва да расте 2 цяло и кусур процента в годините, докато до 2024 г. задължително трябва да бъде 2%, съгласно Дъблинското споразумение.
    Дами и господа, отчитайте, че тези пропуски, които са правени в бюджета, когато беше едно, едно, едно и три и с годините, когато не беше поддържана техниката и личният състав, нещата не се решават само с един бюджет или два бюджета. Казвам похвално е това, което се прави, но не е решаващо.
    Искам да задам един въпрос, който вълнува силно военнослужещия. Защо през 2009 г. базовата ставка за заплатите не е променена, а си остава 385 лв.? Тук веднага го връзвам с недостига на кадри в армията. Ако този въпрос е решен – вярно 10% миналата година, тази година и по-догодина, е глътка въздух, отново казвам.
    Това не решава основният ни проблем. Ето, адмиралът е тук, той ще каже колко са новопостъпилите? Вярно, стопиран е този отлив, но все пак, за да стане престижна военната професия за всички млади хора, трябва да има съответното заплащане.
    Вторият ми въпрос е много важен. Искам да напомня за един проблем, който не е решаван с години. Става дума за утилизацията. Един от най-болните проблеми в армията и в държавата. Не се отделят необходимите пари за утилизация и оттам в различни години този въпрос е решаван с различен успех. Все пак ежегодно излизат боеприпаси от годност, които трябва да бъдат утилизирани. Какво предвижда Министерството на отбраната в новия бюджет за решаване на тези проблеми?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Генерал.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Господин Председателю, има сериозен резон в това, което споделя пред Комисията генерал Симеонов. Истина е, че базата за определяне на възнагражденията не е пипана от години. Засега решението, което намираме и е в унисон и сътрудничество с Министерството на финансите, е на базата на увеличение на разходите за персонал през бюджета на Министерството, на база на броя военнослужещи и увеличение на възнагражденията. Това беше направено в бюджета за 2018 г., в бюджета за 2019 г. и с предвидените сега още близо 100 милиона, включително за обезщетенията в бюджета за 2020 г.
    Бих казал, че благодарение на усилията на управляващото мнозинство, включително и на Комисията по отбрана, най-вече с нейната подкрепа, три пъти увеличение на възнаграждението за военнослужещите в армията не е имало от много години.
    В допълнение бих искал да кажа и това, че процентното увеличение на заплатите не е еднакво за всички. Има офицерски състав, за който увеличението е в размер 6-7%, но до 11% за младши офицерски, за войнишки и сержантски състав, което практически означава търсене и стимулиране на привличането на военнослужещи в редовете на армията в състава на войнишкия и сержантския състав с по-приоритетно нарастване на размера на заплатите.
    Иначе, разбираме, че този дефект в скоро време следва да бъде преразгледан като повишение на базата. В крайна сметка военнослужещият го интересува дали има увеличение на възнаграждението. Три години подред това го има.
    По отношение на утилизацията отново бих споделил, че сте прав. Това като констатация е вярно. Въпросът е, че разчетите за заплащане при утилизирането на конвенциални боеприпаси по 2 лв. на тротилов еквивалент на килограм не е адекватно към момента. Има и Вие го знаете най-вероятно структури, които разполагаха с технологично оборудване за утилизиране в района на Балкана от северната му страна в централна България, които изнесоха своите производства. Испанските инвестиции вече практически ги няма в България. То е свързано и с промяната в европейското законодателство. Остават способности за утилизиране в България, които са минимални в частта терен по отношение на едно от дружествата, което се намира на югоизток от София и което има способност да утилизира много боеприпаси, които могат да бъдат утилизирани в камбаната и тази екипировка е с много малък потенциал.
    Основният ни проблем продължава и ще продължава да стои по отношение утилизацията на боеприпасите, които следва да се утилизират със специално оборудване. Търсят се варианти в момента, включително работи създадената с решение на Министерския съвет Междуведомствена група, между Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи.
    По отношение на касетъчните боеприпаси също се правят усилия за решаване на този въпрос, първо, чрез законодателна инициатива, която, надявам се, всички членове на Комисията по отбрана да подкрепят и след нейното решение, надявам се, в съвсем скоро време да пристъпим и към решение на този въпрос по отношение на утилизирането на касетъчните боеприпаси.
    Вярно е това, че всяка година излизат огромен брой боеприпаси. Може би са между 3000 и над 3000 тона годишно, за които най-добрият вариант за утилизация е търговската реализация. Въпросът е да не стигаме до утилизация, защото това означава харчене на пари от бюджета на Министерството – или да се продават, включително на цени, които са абсолютно пазарни, но да достигаме до търговски контрагент или другият вариант – да се изстрелват по време на учения. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Господин Цонков, заповядайте.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Госпожи и господа заместник-министри, уважаеми вицеадмирал Евтимов, дами и господа народни представители! Не мога да изразя такъв оптимизъм, какъвто някои от моите колеги изразиха по повод на представения ни проектобюджет, по различни причини, които сега ще изкажа пред Вас, но ми се иска да изтъкна и някои положителни страни на проектобюджета на Министерството на отбраната, които виждам.
    Похвално е, че увеличаваме средствата за възнаграждения на военнослужещите. Похвално е, че увеличаваме и капиталовите разходи.
    Трябва да увеличаваме боеспособността на българската армия и тя може да се случи както с целенасочена работа по отношение на хората в отбраната, така и с модернизация на Българската армия, конкретно говорейки за трите вида въоръжени сили.
    Но ми се иска да върна разговора обратно – за хората в отбраната. Защото, да, добре е, че три години подред увеличаваме с 10% възнагражденията, но да Ви припомня, че всяка година през тези три се увеличават в целия публичен сектор с 10% възнагражденията.
    Ако сравним ръста на възнагражденията и средната работна заплата на пазара на труда, какво се оказва – че все пак продължаваме да изоставаме.
    Една от причините очевидно е основната ставка, основната база, от която изчисляваме. Не може да продължаваме да държим на 380 лв. тази основна база и да очакваме, че ще стимулираме военнослужещите и всички работещи в системата на сигурността, защото тук става въпрос не само за системата на отбрана, а е обвързана и с всички работещи в сектор „Сигурност“.
    Затова ми се струва, че трябва в бюджета да се работи, още по целенасочено да се търсят резерви за стимулиране на възнагражденията, дори бих дал един пример и предложение за порциона. Защо не помислим най-накрая – последно 2013 г. е увеличен порционът, да увеличим порциона на военнослужещите, също? Защо? (Реплики.)
    Ето, приветствам, видях, че се увеличава вещевото доволствие. Добре. Макар че, да, не е достатъчно, защото доколкото знам цената на екипировката, специално на дрехите, е много по висока от тази сума, която се дава на годишна база за дрехи специално. (Реплики.)
    По отношение на ръста на разходите за отбрана от БВП. Това, че естествено се повишава БВП на годишна база, защото имаме икономически растеж, не означава, че 2024 г. ще ги стигнем тези 2%. Тук ще припомня на някои, че Министерският съвет е взел решение и има Национален план за постигане на 2%. Министерският съвет има решение, ако не се лъжа, не само НАТО има решение на високо ниво.
    Трябва все пак да се съобразяваме като се вземат решения от Министерския съвет?! Така смятам аз.
    По отношение на капиталовите разходи бих искал да кажа, че във връзка с подобряване на условията на военнослужещите не само трябва да модернизираме българската армия, а трябва да подобряваме и техните условия на труд – повече да се отделя за подобряване на сградния фонд, за ремонта на сградния фонд, защото сега, ако отидем в някои формирования, включително и в Долна Митрополия не ми направи много добро впечатление материалната база, отвън. Вътре някои от сградите са добре. Това е само един пример, който давам. Има някои формирования, в които условията са много по-лоши отколкото цитираното в случая.
    Затова трябва конкретно да наблегнем на хората в отбраната и това трябва да стане с подобряване на техните условия за стимулиране на хората да дойдат в редиците на Българската армия.
    Искам да попитам тези 800 военнослужещи, които се предполага, че ще се запишат в Българската армия, осигурени ли са средства за тях за заплати? Важно е, защото обикновено планираме на базата на списъчен състав. (Реплики.)
    Ето защо ние не виждаме сериозна крачка напред. И още един път ще кажа, че хората в отбраната са по-важни, защото да не се окаже в един момент, че с тази техника и въоръжение няма кой да оперира с тях и да ги използва. Трябва много драстично да променим условията, да се замислим в тази посока. Сто милиона очевидно не са достатъчни.
    Иска ми се да направим изчисления при повишаване на основната база и обвързването ѝ с минималната работна заплата, какво би се случило? Колко ще струва на бюджета? Не смятам, че ще бъде нещо кой знае колко голямо като тежест на държавния бюджет, не само на Министерството на отбраната на бюджета – от там да тръгнем.
    Иначе съм съгласен, добре, радвам се, че увеличаваме разходите, но не достатъчно. Ето защо няма да подкрепим бюджета. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Съвсем накратко.
    Всъщност дадох отговор за това, че базата в скоро време трябва да бъде преразгледана. Към момента сме решили този въпрос чрез нарастване на средствата за персонал.
    Сами разбирате, че след като определяме в рамките на 161 бюджета за 2021 г., за което четири или пет пъти повторихме и аз, и председателят, и колегите, че това е в съответствие с Националния план за нарастване на разходите, а не в съответствие с плановете на НАТО. Всъщност това ни е основната теза, защото той е приет с решение на Министерския съвет. Нарастването вътре, в този обем средства, към момента да речем, 2 милиарда и отгоре милиона лева, ако бъдат преразпределени в по-голяма степен по отношение на персонала, веднага ще отиде намаление на средствата за издръжка, тоест, неизпълнение на ангажименти по отношение на съвместни учения, със структури на НАТО и така нататък. Ще намалеят пък средствата за капиталови разходи.
    Ние пак подчертаваме, че сме спазили съотношението за 2021 г., както е разписано 54:13 на съответните разходи за капиталови разходи, което трябва да достигне към 2020 г. 60:20:20. Тоест, и като абсолютен обем средства по отношение на процент 1,61 и по отношение на вътрешното разпределение ние сме го спазили. В този смисъл отговарям положително. Ние работим така, щото да отговорим на разписаното по решението на Министерския съвет.
    По отношение на лоши условия, най-вероятно е така, както Вие казвате. В Долна Митрополия аз съм го чувал лично от командирите и заместник-командирите на авиобазата там, че условията не са добри, но имайте предвид, че то беше в състава на Военния университет във Велико Търново.
    Само през 2017 г., включително с подкрепата на Комисията по отбрана, ние отделихме средства от излишъците на бюджета на Министерството за 2017 г., които ги дадохме – 16 милиона, основно за Велико Търново, за Военна академия и малко за Военноморското училище във Варна. Те не са усвоени до момента. Не е отговорност все пак на Министерството на отбраната провеждането на обществени поръчки от началника на Военния университет. Не се усвоени наистина още. Порицателно е!
    В този смисъл сме дали достатъчно средства за обновяване на жилищния фонд, който е под управление на Изпълнителната агенция „Военни клубове и военно почивно дело“, която отговоря за настаняването на военнослужещите.
    Тази година систематично се обновяват апартаменти в София, защото основните нужди са: София, Пловдив, Варна и Бургас. Има последователна програма и тази година имаме до края на годината отделени четири милиона за строителни и ремонтни работи само в Изпълнителната Агенция, което е свързано на сто процента със създаването на условия за хората в отбраната – по отношение на 800-те военнослужещи.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Вицеадмирал.
    ЕМИЛ ЕФТИМОВ Благодаря Ви.
    В бюджета за 2020 г. са осигурени средства за издръжка на персонал и увеличение на списъчния състав с 800 души.
    Благодарен съм и записах всички коментари, но едва ли има генерал и адмирал, който да каже, че средствата за отбрана са достатъчно – мисля, че това е безспорно. Искам да напомня, че ние се намираме в условията на провеждащия се стратегически преглед на системата за отбрана и всичко това, което се дискутира в Комисията по отбрана, Ви уверявам, че намира отражение в процеса на прегледа, в крайния резултат, когато ние ще предложим организационна структура, дислокация, окрупняване на базови и налични складове именно с цел да се осигурят и ефективно да се използват средства в бюджета – най-вече, на първо място, по отношение на хората.
    Дали базовата ставка е толкова – не съм финансист да кажа, че ще направим същите разчети, но безспорно на пазара на труда ние се намираме в неизгодна ситуация. Това са реалностите и си мисля, че всички правим всичко възможно да го преодолеем.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Надявам се, че не се надявате на световната икономическа криза да има сериозна безработица и така да си попълним състава на армията.
    ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Не искам, защото ще се отрази на бюджета.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Реплика от господин Цонков. (Реплики.)
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Цонков, аз много благодаря, че цитирате управленската програма – за хората в отбраната е написано там. Във Вашата визия няма такива работи – там има други неща, не можах да ги намеря и трите, за да Ви ги прочета. Ще Ви ги издиктувам, защото ги знам, но двете ми се губят. Едното е, че трите жилища в районите и гарнизоните, където военнослужещите служат. Това знаете ли кога сме го отрекли още? Това го има във визията, и ето такива неща. Вие говорите за хора в отбраната и вижте какви неща предлагате. Ще имам реплики и ще Ви питам.
    Говорите да се увеличи храната, да се увеличат дрехите – разбирате ли за какви малки пари става дума тук. Те са го направили и той министърът каза какво си мисли. След това ще строите – сградният фонд ще поправяте. Хората в отбраната са във фокуса не само на тях и на нашата комисия и ние това го говорим почти винаги. Хубаво е, че говорите и Вие, но това ми е репликата, въпросът ми към Вас е: откъде да вземем и да ги дадем на хората за отбраната? Питам Ви провокативно – не защото не знам откъде. Те са казали: „ние даваме бойни способности“ и не забравяйте, че това предложение към политическото ръководство е дадено от Съвета по отбрана. Там военните са казали: сега ни трябва ремонт на танковете, F-16, и не знам какво си.
    Разбира се, ако ни увеличите с 10% заплатите или искаме 800 лева за персонал. Те са го преценили т и политическата власт казва: ей, това може, това не може и общо взето са казали: всичко може тоя път.
    И Вие сега ми казвате: хората в отбраната! Просто Ви слушам и Ви се чудя откъде ги изписахте тези работи. Какви хора в отбраната?! Кой не се грижи с тоя бюджет за хората в отбраната? Ние се грижим не за хората в отбраната, а за хората в държавата с тоя бюджет – ако не сте схванали. Сигурността е на първо място от човешките нужди. Това на студентите го разказвам – Вие сте доцент.
    Първо, сигурност и след това всички останали нужди. И ние затова сме направили тоя бюджет. Държавата е защитена с военния си бюджет, а не хората в отбраната, за които много неща са направени. Та, откъде ще ги вземем? Посочете откъде да извадим малко, за да ги дадем там?
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Други реплики има ли към господин Цонков?
    Господин Цонков, заповядайте.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Радев, ако не беше подценен за пореден път брутният вътрешен продукт, щяхте да знаете, че има резерв, а не в края на годината да се появят едни два милиарда и да се хвърлят през прозореца.
    Между другото, точно Вие да говорите за хората в отбраната, при когото, ако си спомням, около 1300 военнослужещи офицери напуснаха по Ваше време армията?! Все пак трябва малко по-внимателно да подхождате. Резерв има в централния бюджет да се осигурят още пари за сигурност и отбрана. Аз съм съгласен, че сигурността и отбраната са на първо място за всяка държава, за да функционира правилно и ефективно.
    Бих обърнал внимание и на господин заместник-министъра – да преценят дали правилно са планирали приходите, защото виждам за втора година едни и същи приходи. Общо-взето едно и също – все едно е пренесено.
    Разбирам, че това е свързано с реализацията на имотите с отпаднала необходимост, но трябва очевидно да се промени начинът по който се управляват тази собственост и имоти, защото не малко пари се дават и от бюджета, ако не се лъжа. Това коментирахме тук и с колеги – 15 – 20 милиона на година точно за охрана на тези имоти, което не е най-разумното. Могат да бъдат използвани и за нещо друго – например за хората, както говорихме. (Реплики.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Нецов, Вие? Много сериозен бюджет ли Ви се вижда, или…?
    Заповядайте. (Реплики.)
    СЛАВИ НЕЦОВ: Мога да кажа и нещо положително.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа заместник-министри, господин Вицеадмирал, колеги! Аз подкрепям Цонков в крайното изказване, защото не може държавата да дава 10% на всички служители в администрацията. Някои, които съм сигурен, че са излишни и тегнат на бюджета, а на армията пак 10%. Както разбрах – едните са 8 средно, другите 11 зависи от длъжността, която изпълнява военнослужещият. Ами, то се изравнява. Всички други вземат кой може и кой не може, кой заслужава и кой не заслужава – държавният служител 10%, и на армията 10%.
    Щом господин Радев казва, че армията е приоритет, не може да ги сравнява с писарушките, които вземат комисионни за една или друга услуга, а армията, която се бори и всеки ден се излага на опасност и някой не дай боже получават нараняване, да не е нещо по-страшно, да ги сравняваме с едни хора, които могат да не получават такова възнаграждение. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Нецов.
    Разбрах, че Вие сте за увеличаване на военния бюджет. (Реплики.) Разбира се, че сме съгласни да се увеличи военният бюджет по принцип.
    Адмирал Манушев, после господин Тошев.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми дами и господа заместник-министри, господин Председател, господин Вицеадмирал! И аз ще кажа няколко думи. Колегите от БСП говориха много за базата от 380 лева, но базата е еднаква за Министерството на отбраната и на МВР, на ДАНС е съвсем друг коефициентът. Базата може да си остане и ако умножиш по 10,1 и ако умножиш по 1,8 ще е друго. Министерството има къде в тая насока да работи, така че тя не е определяща, а Вие и двамата говорехте за базата, по която се изчисляват после заплатите и възнагражденията на военнослужещите.
    Само искам с две думи да ми кажете – тези 800 човека, ако се назначат, наистина къде ще отиде тенденцията за намаляване на некомплекта. Запазва ли се с някакви темпове, тъй като знам, че има такъв план в Министерството на отбраната за справяне с този некомплект, който е напред в годините. За колко години ще го решим или изобщо ще го решим? Първите една, две, три пет евентуално с тези темпове – това е като сложено число тук за военнослужещите.
    Казахте ми 85,250 хил. лв. капиталови разходи за 3D радари, за фрегати и работи. Не зная дали имате информацията, но искам да знам колко процента е за фрегатите и колко за радарите? (Шум и реплики.) Защото ако 1% е за фрегатите, пък за радарите е 99, то значи за фрегатите няма да има почти нищо?!
    Сто милиона има за инфраструктура за подготовка на инфраструктурата за приемане на новите самолети. Не зная колко струва цялата модернизация на инфраструктурата. Самолетите ще дойдат след три или четири години и ако 100 милиона е следващата година, колко години ще я правим тази инфраструктура? Ако не е необходимо да я правим догодина, защо даваме толкова пари, като можем да ги дадем за съществуващите кораби и бойните машини – така че не зная колко ще струват, нито съм се интересувал, но 100 милиона за инфраструктура, ми се струва, догодина похарчени. Ако трябва да я направим догодина е едно, не зная какви са плановете и изискванията, но ако трябва да я правим докато дойдат самолетите – те след две, три години може да се разхвърли и тя, както плащането за тези големите инвестиционни проекти. Това е, което исках да Ви кажа. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
    За личния състав – вицеадмиралът, а за другите въпроси – заместник-министърът.
    Заповядайте, господин Вицеадмирал.
    ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Господин Адмирал, темпът за наваксване на изоставането в списъчния щатен състав на Българската армия зависи от темпа на напускане. В момента сравнителните данни показват, че около 20% е прирастът от некомплекта. Ако са напуснали 500 души, а са постъпили 700 – тоест имаме разлика от 200 души. Това са съвсем точни данни за 2019 г.
    За следващата година посочих, че поради естествения ход на нещата ще се увеличи броят на напусналите под пределна възраст. Средства в бюджета на Министерството на отбраната за персонала ще има достатъчно осигурени.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Вицеадмирал.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председателю!
    Господин Адмирал, конкретно на втория въпрос, свързан със средствата, които са необходими за изграждане на инфраструктура, за да може да бъде експлоатиран и усвояван новият тип боен самолет. Средствата, които планираме са 100 милиона за 2020 г., плюс още два пъти по 100 в Средносрочната актуализирана прогноза за 2021 г. и 2022 г.
    Какво включва като обхват? Това е преди всичко модифициране, ремонт на авиобазата на летището с всичките рульожки, които са необходими за експлоатацията на новия тип боен самолет. Включва също така и изграждането на хангарите, които следва да приютят новите самолети, както и необходимата инфраструктура към тези хангари. Включва също така и наземно оборудване, необходимо за експлоатацията на самолетите.
    Възможно е да съчетаем, което към момента не можем да го кажем, една част от тези разходи с разходите по Програмата за инвестиции в сигурността на НАТО, но това ще стане ясно след месец януари, господин Адмирал, ако не се лъжа. (Реплики.) Следващата седмица до януари трябва да имаме отговора с анализа колко ще бъдат всъщност тези средства, необходими за инфраструктурата за експлоатацията на новия самолет.
    По отношение на разходите в размер на 85 милиона, които ги разчитаме като част от това увеличение от 124. Обхватът, който цитирах, и не е пълен. Казваме: „..3D радари, модернизацията на зенитно-ракетния комплекс, модернизацията на фрегатите и други“. Тоест ние не ги разчитаме като еднократен разход, на базата на който да изчислим само за един от тези проекти или процедури разход, а е разположено и във времето. Например: закупуването на 3D радарите няма как да се случи в рамките на една година, то ще бъде проект за закупуването най-вероятно влизането в експлоатация на F 16, защото към момента – на 2024 г. ние трябва да имаме придобити средства осигуряващи радарното покритие.
    За фрегатите сме предвидили всичките дейности, които не успяхме да реализираме през тази година. Те включват ремонт на кораби агрегати, водолазната екипировка, недокови ремонти, корабни резервни части, сервизно обслужване на корабните системи, доставката на корабни двигатели не е за тях. Техническо обслужване на корабните радиолокационни станции, доставка на криптори на ниво поверително – то е пак за флота, и пантерите на касаят поддръжката на фрегатите. Не мога да Ви кажа от тези 85 милиона, какво е числото, което касае модернизацията.
    От друга страна, можем да направим следната сметка. Проектът, който беше изграден в Министерството на отбраната и не беше финансиран – два пъти подред имахме откази за него, беше в размер на 71 млн. лв., ако се не лъжа. От тях 20 милиона бяха усвоени. Останаха 50 и тук е въпрос на приоритизиране – какво от тези дейности, които касаят предимно корпуса, корабните системи, въоръжението и КИС-системите и бойната информационна система на фрегатите ще бъдат приоритизирани.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря.
    Това, което чух, ме удовлетворява. Пък за 100-те милиона за инфраструктурата попитах, защото Щатите като видят пари за да правят авиобаза, правят голф. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Господин Адмирал, съжалявам, че издадох нашите планове пред Министерството на финансите. (Смях, оживление.)
    Господин Гаджев.
    ХРИСТО ГАДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, дами господа! Бих искал да кажа няколко кратки думи по Проекта за бюджет.Започвам с отговор на въпрос, който беше зададен: Колко беше последният бюджет на БСП за отбраната? Ами той беше 1 млрд. 20 млн. лв. през 2014 г., а сега е 2 млрд. 40 млн. или с един милиард отгоре. (Реплики.) По-предният беше милиард и 400 впрочем. От 2013 г. – приетият от правителството на ГЕРБ до правителството на Орешарски беше свален с 300 милиона. За времето о т2014 г. до 2020 г. има увеличение с около един милиард.
    От 10 години – откакто наблюдавам приемането на Закона за държавния бюджет, мога да кажа, че очевидно си личи безалтернативността на бюджета и липсата на аргументи против от страна на опозицията, защото за първи път от 10 години опозицията не поиска министърът да си защитава бюджета, което винаги е искала до момента. Най-вероятно ще го направи в залата, с което очевидно се цели търсене на пиар, а не на реален дебат по бюджета за отбраната.
    Колкото до някои от аргументите, които бяха изтъкнати против, бих искал да кажа по два от тях. Единият е за увеличението на заплатите. Все пак да не забравяме, че това е трето подред увеличение на заплатите за последните три години в Министерството на отбрана за военнослужещите, докато за публичния сектор е, тоест сравняваме 10% с 30%. А инфлацията би изяла увеличение от 10% и 2% – явно господин Гечев трябва да преподаде малко макроикономика в групата на БСП за България.
    Относно спекулациите с базата, много неща се казаха, но има едно нещо, което също трябва да се каже – че базата за Министерството на отбраната и за Министерството на вътрешните работи може да се регулира с вътрешен акт на министъра на отбраната. Заместник-министър Величков няколко пъти подчерта, че те използват тези механизъм в рамките на парите за заплати, които имат в Министерството и които както виждаме се увеличават.
    Колкото до самия бюджет, увеличението на капиталовите разходи, увеличение на възнаграждения – всичко това е добре, но искам едно нещо да се случи с бюджета от 2020 г., а това е много повече инвестиции в иновации – инвестиции в нови технологии, най-вече в догонване на нивото на развитие с другите натовски армии, защото с продължаващи инвестиции в стара техника и в техника на по 20-30 години ние няма как да имаме напълно обновяеми способности, които да отговарят на съвременната среда за сигурност и на съвременните предизвикателства.
    Надявам се това да е един от основните фокуси за работа оттук нататък на Министерството на отбраната, защото добре, поддръжката на техника докато дойде новата е о`кей, но оттук нататък да гледаме напред за нови техники и нови способности – съвременни, които да отговарят на новите технологии.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Гаджев.
    Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ:Господин Председател, колеги! Тази година десети път ще гласувам бюджет на Република България и на отбраната. Казвам Ви, че няколко пъти съм гласувал, благодарение на това, че съм дисциплиниран като офицер и като партиен член. Сега ще гласувам с удоволствие бюджета. Няма да се аргументирам защо и кога се е случило това.
    Искам да кажа, че впечатляващото и това, за което благодаря на Министерството и военното ръководство е, че не се обърна много внимание на разпределението по трите пера: 56:14:30. Ако на година тук гласуваме 60:20:20 това ще бъде велико. Много малко армии в НАТО постигат това. Това е истината за бюджета, другото са подробности и числа, които можем да тълкуваме както си желаем.
    Сериозното е, че този бюджет е стабилна крачка напред към укрепване и развитие на въоръжените сили. Важно е да се каже, че от доста години назад правим сериозна крачка към подобряване на способности, които сме подписали преди 15 години и все още не сме достигнали. Няма да ги достигнем и 2020 г., колеги, но вървим сериозно напред, за да ги постигнем тези 50 и няколко способности.
    Следващото нещо, което трябва да се подчертае за бюджета, че той решава и дава продължение на решаването на проблеми, които са от десетки години във Въоръжените сили – не от вчера и не от онзи ден, не от Станишев и не от Орешарски в този период. Няма да се спирам по-нататък, само ще припомня на младите колеги: четете история, за да не я повторим.
    Това, което колегите тук желаят – изпреварващо развитие на заплатите на военнослужещите, се е случило 1967 г. в Гърция, 1973 г. в Чили и 1980 г. в Турция. Аз не желая да гласувам такива заплати. (Реплики.) Желая изпреварващо заплатите да растат в реалния сектор, защото те дават основа и право да растат заплатите на военнослужещите и на целия сектор „Сигурност“.
    Колеги, нека да бъдем реалисти и за нещо друго. В момента, в който опозицията гласува бюджета на държавата, няма да има нужда от следващи избори. Това трябва да го разберем. Опозицията ще се заяжда догодина и заради това, че папката, в която е внесен бюджетът в парламента, е била синя, а не червена на цвят и пак ще намерят за какво да се заядат. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Тошев.
    Реплики към господин Тошев?
    За изказване – господин Ибрямов.
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости! Разбира се, обсъждането на бюджета на Министерството на отбрана винаги представлява голям интерес за всички нас, както и на присъстващите гости. Много кратко ще кажа, че има много добра положителна тенденция. За това всички бяхме говорили още с конструирането на това Народно събрание и съответно тази Комисия – оценката е добра, разбира се.
    На фона на общия държавен бюджет ние от Движението за права и свободи няма да подкрепим бюджета и на отбраната. Ще се въздържим при гласуването като цяло.
    Явно политическата еуфория от изминалите избори все още не ни е напуснала. С апломба, с който говорят някои колеги, може би довежда до онзи вътрешен смях, който се въздържаме да покажем.
    Уважаеми колеги, ние сме политици и трябва да отчитаме положителното и всичко това, което не е постигнато в отбраната години наред. Когато си поставим някакви задачи и цели във връзка с подобряване на състоянието на Българската армия – повече средства както за персонал, за текущи ремонти, обновяване на техниката – това е добре.
    Бих искал да знам по-подробно тези 146 милиона, които са за капиталови, искам развит анализ за какво точно ще бъдат използвани, не в проценти, разбира се, тези 103 милиона увеличение, които казахте, като цяло в бюджета на армията, който предстои, желая да разбера по-подробно за какво ще бъдат използвани по пера. Ако е необходимо, изпратете на имейла на колегите, за да се запознаем с цялостната политика, която планува Министерството на отбраната.
    Другото, което бих добавил. Министерството на отбраната има пълното право да определя как да изглежда, да внася в Министерския съвет след това в Народното събрание бюджета на отбраната, но ще добавя следното. Ако Движението за права и свободи не беше подкрепило бюджета, тоест закупуването на новата бойна техника, на база на въпроса, който адмирал Манушев зададе за тези 100 милиона инфраструктура, в която е вложен той (реплики) – той е записан в договора, господин Манушев, който ние трябва да изпълняваме с американците, от които купуваме тази техника.
    Просто давате в ръцете на опозицията... (Реплики.) Може би тези въпроси трябва да се обсъждат предварително, за да бъдат поставени на по-деликатно обсъждане. Този договор е факт, ние сме поели ангажимент и трябва да си го изпълняваме. Не можем да оправим инфраструктурата, когато имаме вече тази бойна техника. Това е в друг аспект.
    Да, когато даваме примери с минали години, разбира се, както опозицията, така и управляващите винаги могат да изтъкват най-различни аргументи защо бюджетът сега е по-добър, а пък кой кабинет не бил толкова добър. Винаги могат да се намерят 1001 причини защо този бюджет не е бил на тези параметри, в които е сега.
    Ако сме сериозни политици, миналото е за поуките, а не да казваме кой с каква папка... Ами, ако бюджетът е с лилава папка, какво правим?!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Единодушно го приемаме! (Смях, оживление.)
    ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Нали?!
    Затова пак казвам: положителна е тенденцията от това, което виждаме през последните години като бюджет на Министерството на отбраната, но като цяло ще се въздържим в подкрепата на този бюджет.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Ибрямов.
    Заповядайте, господин Михов.
    МИЛЕН МИХОВ: Две изречения за протокола.
    Защо ще го подкрепим? Не само защото имаме съществен принос в лицето на господин Каракачанов като министър на отбраната, не само поради колегиални коалиционни отношения. В целия дебат се изказаха два аргумента, които казват защо трябва да гласуваме – този на колегите от ГЕРБ, че това е един много добър проектобюджет и този на опозицията, който каза, че той е много добър, но не е достатъчно добър.
    Пожелавам им, ако един ден дойдат на власт, да предлагат много по-добри от този бюджет. Ние ще го подкрепим.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Михов.
    Бихте ли казали за разбивката, като се има предвид че тази разбивка не може точно да бъде дадена, а след приемането.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Исках да дам предложение и ако, господин Председателю, го приемете и разпоредите, на следващото заседание на Комисията по отбрана в нормален времеви хоризонт да представя визията, защото най-общо капиталовите разходи при планирането им се разчитат по тези договори, при които имаме продължаващо изпълнение – тоест при сключен договор за интегрирана логистична поддръжка, да речем 2017 или 2018 година, ние задължително, ако е четиригодишен, планираме средствата по тези договори и за 2020 г.
    Второто нещо, което е принцип при разработването на бюджета за капиталовите разходи, е да съобразяваме със заявените цели по способности. Естествено, остатъкът е част от решението на военната част, тоест 12 програма, в която се съдържат проектите за капиталови разходи, свързани с инвестиционни проекти за постигане на оперативна съвместимост с партньорите от НАТО.
    В този смисъл на едно следващо заседание бихме могли да дадем по-голяма конкретика. И понеже смятаме, че това е нормална прозрачност в работата между Министерството и Комисията, да бъде поискана от Комисията, на което ние ще отговорим положително.
    В момента има 30 позиции, които мога да споделя, но по-добре е към момента да не го правя, защото няма да бъда коректен в това планиране.
    Инак перспективата, за която говорим, е планираните разходи сега с План 2020 г. да са началото на един дългосрочен инвестиционен план до 2032 г., който ще намери своето основание при приключване на Прегледа на отбраната. Когато приключи Прегледът, ние ще имаме възможността да изградим инвестиционен план за 12 години. Това е само началото. Съгласен съм, че за една година няма да постигнем способности, които желаят всички да има Българската армия, но поне даваме началото, и то благодарение на Министерството на финансите, с което може да сме били на различни позиции при планирането на разходите за отбрана, но сме намирали разумен диалог винаги. Благодаря, разбира се, и на Комисията по отбрана.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Тъй като започнахме да се повтаряме, искам да благодаря на всички участници и искам да взема отношение по въпроса, че не е необходима еуфория. Независимо че съм оптимист по природа, не съм повлиян от резултатите в изборите в Пловдив – не са задоволителни за нас. Затова не съм настроен еуфорично.
    Смятам, че не е необходима еуфория, но това не ни пречи да отчетем, че бюджетът е положителен. Има заложени добри тенденции. Има заложени средства и като философия бюджетът е правилен. Като абсолютна стойност в бюджета може да се желае винаги много повече, но такъв бюджет като абсолютна стойност ние сме нямали.
    Смятам, че ние ще подкрепим бюджета, защото той е бюджет на развитието и на растежа и на придобиването на способности.
    Закривам разискванията и предлагам да преминем към гласуване на Законопроекта за държавния бюджет за 2020 г.
    Моля да гласуваме.
    За – 11, против – 6, въздържали се – 3.
    Комисията ще обяви становището си по бюджета.

    По точка Разни, колеги?
    Ще обявя, че на 19 ноември е празникът на Сухопътни войски и Комисията по отбрана е поканена от 10,00 ч. във Военната академия.
    Закривам заседанието на Комисията.
    Форма за търсене
    Ключова дума