1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 68
На 14 ноември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Списъците на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от господин Константин Попов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми колеги, добре дошли на всички!
Имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по отбрана.
Преди да обявя дневния ред, искам да съобщя, че днес госпожа Жулиета Георгиева има рожден ден. Да е жива и здрава, да работи в интерес на армията и на Комисията по отбрана!
На заседанието днес присъстват: вицепремиерът и министър на отбраната господин Красимир Каракачанов, заместник-министърът на отбраната господин Анатолий Величков, началникът на отбраната – генерал Андрей Боцев, началникът на политическия кабинет – господин Налбантов, и госпожа Валя Деневска – парламентарен секретар.
Дневният ред Ви е изпратен предварително и включва две точки:
1. Изслушване на министъра на отбраната по актуални въпроси на политиката за отбрана съгласно чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Който е „за“ така предложения дневен ред, моля да гласува.
Дневният ред е приет единодушно.
За процедура – господин Михов, заповядайте.
МИЛЕН МИХОВ: Господин Генерал, с Ваше разрешение да докладвам – полковник о.з. Васил Михов навършва днес 90 години и по този повод има втори бонбон от сина му, който е тук.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Аз очаквах да съобщите и за 5 декември, но може би, ще го направите в точка разни.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА ПО АКТУАЛНИ ВЪПРОСИ НА ПОЛИТИКАТА ЗА ОТБРАНА СЪГЛАСНО ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Започваме по така установения дневен ред.
Има ли въпроси от политическа партия ГЕРБ? Няма.
От „БСП за България“?
Заповядайте, господин Цонков.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър, уважаеми господин Генерал, гости! Моят въпрос е свързан с хората в отбраната. Не веднъж съм повдигал тази тема, включително и на миналото заседание, говорейки и обсъждайки в Комисията на първо четене бюджета за отбраната.
Бих искал да попитам конкретно за кадровата политика на Министерството на отбраната и по-конкретно при назначаването на висши служители в Министерството, в частност дирекция „Инфраструктура в отбраната“, дирекция „Отбранителна аквизиция“, които са важни, основни дирекции в Министерството на отбраната. Важно е какви хора с какъв опит, компетенции застават там, дали имат и необходимия опит да извършват специфичната работа, която се изисква от Вас?
Не на последно място, повдигам въпроса в общия план за кадровата политика на Министерството на отбраната, свързан с директора на „Военна информация“, който също от доста време изпълнява длъжността. Това е всъщност свързващото между двете дирекции, които споменах, и служба „Военна информация“ – и на трите позиции изпълняват длъжността хората, които заемат ръководните постове и в този смисъл искам да попитам: какво е Вашето намерение, политика, ще обявявате ли конкурси, кога ще имаме вече назначени директори в трите споменати от мен – две дирекции и служба „Военна информация“? Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
Заповядайте, господин Министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин председател, ако разрешите, преди да отговоря да се възползвам от повода, че сме се събрали, да поканя всички членове на Комисията по отбрана. В събота в Плевен от 11,30 ч. започват тържествата – в 12,00 ч. е официалното откриване на паметника на Девета пехотна девизия – паметникът на генерал Владов – една композиция от пет фигури. Мога да кажа, че подобен паметник – не само войнишки, не е изграждан в България последните 40 години. Изграждането се осъществи с разбирането на община Плевен, но и до голяма степен с помощта на Министерството на отбраната, две от парламентарните групи в българския парламент – „Обединени патриоти“ и ГЕРБ, бяха така добри да подпомогнат финансово проекта, разбира се и народни представители отделно, и в събота го откриваме. Ще бъде нещо внушително, така че колегите, които са свободни – избрали сме събота, почивен ден, заповядайте, трябва да сте получили покана в Комисията.
По отношение на кадровата политика мога определено да кажа, че в кадровата политика на Министерството на отбраната не сме се ръководили от политически критерии. Хората, които са заемали или заемат постовете директор на дирекция, са хора от системата.
Инфраструктура на отбраната – там не се обявява конкурс, там се назначава директор на дирекция. Назначен е, имаше изпълняващ длъжността докато определим кой ще заема тази длъжност – Елица Попова, която е началник отдел „Държавна собственост…“. Това се наложи тъй като предишния титуляр госпожа Александрова в края на май подаде оставка и напусна. По отношение на аквизицията – човекът, който изпълнява длъжността е познат на системата на Министерството на отбраната, който преди това е бил началник на отдела. (Реплика от заместник-министър Анатолий Величков.)
Когато на подобни места се налага да се назначат хора, ние търсим такива, които са в системата. Мога да кажа, че нито колегите от ГЕРБ, нито колегите от „Обединени патриоти“ са оказвали някакво политическо давление за издигането на този или онзи. Просто по имената Вие ги познавате, работили сте в Министерството на отбраната, имате близки в Министерството на отбраната, знаете, че политически подбор няма.
По отношение служба „Военна информация“. След рапорта за напускане на генерал Ангелов, разговаряли сме тук и с колегите от Комисията от отбрана, с господин Лазаров – председателя на Комисията за контрол на службите, общото мнение беше, че трябва да търсим въпреки промяната и възможността в Закона длъжността да се заеме и от цивилен със съответния опит. Общото мнение беше, че е добре начело на тази служба да бъде човек от системата, човек с военно звание, човек, който е завършил военно училище и се е движил в кариерата. Такъв е именно и полковник Атанасов, завършил е Военното училище във Велико Търново, три години е командир на парашутно-разузнавателен взвод, специализации в специалните сили, след което преминава на работа в структурата на „Военна информация“, с мисии зад граница, полковник, директор на дирекция, преди да бъде определен за изпълняващ длъжността от мен.
Вие знаете, че до назначаването му за титуляр има процедура, а тя е свързана с мое предложение до Министерския съвет, гласуване и указ на президента. Знаете, че там, където има укази на президента, е необходимо съгласуване. Тъй като той не е престоял три години на полковническа длъжност, за да бъде произведен генерал, ще се наложи да изпълнява длъжността като полковник, подобно на случая във Военното училище във Велико Търново с полковник Маламов. В момента тече процедурата по съгласуване с върховния главнокомандващ, какъвто е и редът, за да може да стигнем до указ.
Разговаряли сме веднъж по въпроса. Той трябва да си е провел съответните разговори, проучване, за да чуем неговия отговор и тогава ще пристъпя към официалното предложение. От 3 или 5 август е временно изпълняващ – три месеца и половина вече. Това е. Ако имате нещо допълнително…
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Господин Цонков, реплика.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря.
Благодаря за отговора. Радвам се, че първо, за Военна информация, като една основна и важна служба в Министерството на отбраната и в целия сектор „Сигурност“, която участва и във формирането на отбранителна политика, имаме ясно виждане, че трябва да имаме компетентен човек, израснал в кариерата на тази служба, военен, за което и ние настоявахме и за това бяхме против поправката, която обсъждахме и приехме. От думите Ви разбирам, че и Вашето виждане в крайна сметка е такова и се радвам, че вървим напред и скоро, може би, ще имаме и назначен директор на служба „Военна информация“, който да си е с перспектива занапред.
Във връзка с двете дирекции – в Министерството възникна въпросът, че „Инфраструктура в отбраната“ е дирекция, на която директор е все пак държавен служител. От тази гледна точка, не би ли трябвало също да има конкурс, говорейки в тази посока.
По отношение на аквизицията, искам да Ви попитам дали сте огледали необходимите изисквания за всеки един кандидат, който би могъл да заеме тази длъжност. Добре е, че сегашният директор, който управлява дирекцията, е от системата, но отговаря ли на необходимите изисквания по Закона за държавния служител и като необходим опит, и като стаж, и ранг, във връзка с йерархията на държавните служители? Струва ми се, че там има някакво разминаване – конкретно за аквизицията. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков за доуточняващите въпроси.
Добре дошъл, господин Ластарджиев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Когато говорихме за служба „Военна информация“, наистина имаше консултации, обмяна на мнения. Аз подчертах какво е било мнението на двамата председатели на Комисията по отбрана и Комисията по контрол на службите. Това е и категоричното мнение на щаба по отбраната в лицето на началника на отбраната и генерал Боцев. Мога само да кажа след толкова изписани неверни неща – да не употребя думата глупости, че никога, никой не е имал намерение да назначава цивилен от някъде по какъвто и да било повод, така че този въпрос го изчистихме.
Господин Ластарджиев, практиката за назначаване, когато става въпрос за дирекции, тези въпроси се обсъждат в политическия кабинет на министъра, съгласуват се с постоянния секретар, всъщност има едно общо обсъждане, те не са плод на някакви еднолични решения на министъра. Това е и моят подход като работа. Затова е този политически кабинет, затова имаш екип, с който да обсъждаш кадрите, на които поверяваш съответна отговорност.
Господин Ластарджиев може само да допълни дали, както каза господин Цонков, има някакви разминавания по отношение на изискванията специално за аквизицията.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Ластарджиев.
АНТОН ЛАСТАРДЖИЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, господин Министър! За конкретните длъжности, които визира господин Цонков, за инфраструктура на отбраната е извършен конкурентен подбор. Това е законно установена процедура в Закона за държавния служител, която позволява да избереш служител вътре от системата, който отговаря на условията и е изявил желание да заеме тази длъжност.
За аквизицията не знам каква Ви е информацията. Ние в момента нямаме титуляр директор, имаме изпълняващ длъжността заместник-директор, който е натоварен със заповед на министъра да изпълнява длъжността. Титулярната длъжност е вакантна. Що се касае до лицето, което я изпълнява и отговаря на тези условия, за титуляр не отговаря по ранг, все още няма оценка и затова не е титуляр, но такава е преценката на министъра – да прецени в един обозрим хоризонт дали човекът, който изпълнява тази длъжност, може да продължи да бъде титуляр. Това е стандартна практика и се прилага от всяко министерство. Ако нямаме подготвени вътрешни кадри, естествено сме обявявали в годините и конкурси за длъжности, но точно в момента тази процедура е блокирана в цялата администрация и предвид въвеждането на централизиран подход и все още няма наредба, която е почти на финала, в процес на приемане, и тя ще въведе допълнителни критерии, включително към ръководните длъжности. Трябва да минава първо през централизиран конкурс и после ние провеждаме втората процедура. За мен няма абсолютно нищо извънредно или нещо притеснително, което да не отговаря нито на закона, нито на нормалната практика за ведомството.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Ластарджиев.
Преминаваме към следващите въпроси.
„Движението за права и свободи“, имате ли въпроси? Не.
„Обединени патриоти“, въпроси? Не.
„Воля“, въпроси? Няма.
Преминаваме към втори кръг от въпроси.
От политическа партия ГЕРБ? Няма въпроси.
От „БСП за България“?
Заповядайте.
ЛЮБОМИР БОНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Вицепремиер и министър, моят въпрос ще бъде относно инфраструктурата в отбраната. Става въпрос за сградния фонд.
По публични документи, с които разполагаме, те са публични на страницата на Министерския съвет. Към 2010 г. – говоря за сградния фонд, са били 8500 обекта с приблизителна площ 3 млн. 500 хил. кв. м. Към 2014 г. обектите са 800 до 900 с площ 400 000, които ще бъдат използвани.
Във връзка с това, че в бюджета са предвидени допълнително 50 милиона за капиталови разходи, което е добре в случая, по-голямата част от сградите, собственост на Министерството на отбраната по един или друг начин са компрометирани, тоест даже няма и да се ползват. Въпросът ми към Вас е: какво ще направите с тези сгради? Всичко е провокирано във връзка с трагичния инцидент в Хасково с падналата стена – в този контекст ми е въпросът.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, благодаря Ви.
Господин заместник-министър Величков, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Правилно отбелязахте, че в значителна степен сградният фонд, особено този, който се води като отпаднала необходимост за Министерството на отбраната е компрометиран и то с течение на годините. Основната причина винаги, както и сега бихме казали, е системното недофинансиране. Факт е, че в настоящия бюджет, с увеличението на капиталовите разходи, а бих казал и разходите за издръжка, задачата, която стои и пред политическото ръководство и пред Главна дирекция „Инфраструктура на отбраната“ може да се каже, че се облекчава. Защо го казвам? Защото Главната дирекция работи в три основни направления по отношение на сградния фонд. Хората, които са били в системата го знаят.
Първото основно направление, това е освидетелстването и бракуването на сгради. За целта разполагаме в четири района с отдели на Дирекцията, които постоянно, регулярно обследват сградния фонд с отпаднала необходимост и след освидетелстване се взема решение за пристъпване към бракуване.
Бих искал да споделя няколко числа, които да подпомогнат това, което Вие споделихте.
За 2018 г. са освидетелствани 83 сгради с отпаднала необходимост в девет района. За 2019 г. имаме готовност за премахване на 88 сгради в 11 освободени войскови района. Като казвам имаме, една част от тези процедури вече са със сключени договори, другата част предстои да бъдат сключени до края на годината.
За 2019 г. както казах, освидетелствани от 48 броя сгради, като 24 от тях вече са съборени.
По второто направление – премахването на сградния фонд. През 2018 г. стойността, която е разходвало Министерството на отбраната за премахване в тези девет освободени войскови района е била 900 240 лв. – говорим за 88 сгради.
За 2019 г. в 11 освободени войскови райони. Знаете, че в един войскови район обикновено има повече от една сграда. Стойността, която сме разходвали към момента, е 409 хил. лв.
По третия стълб на дейността на Главната дирекция – „Администриране и охрана“ имаме на практика 247 от над 1000 освободени войскови района, в които имаме назначена охрана. В значителна степен тази охрана вече е над 90%, преминала в сключени договори със собствената на Министерството на отбраната структура …
Остават може би три договора, които до края на годината изтичат и на практика всички освободени войскови райони, които се охраняват... Охраняват се тези, в които има складови райони, в които има вещево имущество, такива, които има смисъл да бъдат охранявани. До 1100 и повече сгради, тоест само една четвърт се охраняват, за което се изразходват финансови средства. Охранителите, които охраняват към момента тези войскови райони и което е пак дейност на администриране на Главната дирекция, са 1470.
С оглед приключването на дейността на прегледа на отбраната, аз ръководя направлението по ресурсите, където една от работните групи има основната задача да изгради визията за бъдещето на тези освободени войскови райони. Визията, която към момента като философия смея да споделя с Вас, че изграждаме, е в бърз, ускорен темп да бъдат премахвани всички сгради, които са компрометирани, да бъдат продавани на търгови процедури, какъвто е Законът или да бъдат предоставяни в управлението на общини чрез отнемане от областния управител по процедурите на Закона за държавната собственост и в значителна степен, ако разрешите, тези, които могат да служат като инвестиционни имоти, да бъдат представяни чрез решение на Министерския съвет като апортни вноски в дружествата на Министерството на отбраната, с оглед на това те да бъдат капитализирани и да носят доход. Това са всъщност и трите основни направления, които ни разрешава Закона и по които да работим. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Предполагам, че ще има реплика, защото въпросът беше насочен и за многократно увеличените капиталови разходи, които ще гласуваме в бюджета.
ЛЮБОМИР БОНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Репликата е в това, че са предвидени допълнително 50 милиона за капиталови разходи. Не е ли редно все пак в малко по-близък порядък тези сгради да се премахват, защото компрометирането им всяка една година води след себе си допълнителни разходи на Министерството, тоест амортизации, които било то през охрани, било то през други средства, които се дават. Визирам премахването, не говоря за продажбите, на тези, които могат да се запазят. Това ми е репликата. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря.
Аз затова насочих отговора си в посока за освободените войскови райони, за които питахте. Ние там капиталови разходи не влагаме, ние премахваме. Капиталовите разходи по отношение на строителството са в посока на районите, които се експлоатират във военните формирования. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
От „Движението за права и свободи“ има ли въпроси? Няма.
„Обединени патриоти“ – въпроси? Няма.
От „Воля“? Няма.
С това приключваме първа точка.
Благодаря на всички участвали – на Министерството на отбраната, на господин министъра.
Преминаваме към втора точка:
РАЗНИ.
Съобщението може би касае и Министерството на отбраната.
Господин Михов, заповядайте.
МИЛЕН МИХОВ: Уважаеми колеги, стана утвърдена традиция в навечерието на 8 декември – празника на българското студентство, Комисията по отбрана да бъде домакин на една представителна група от Националния военен университет. От няколко години това става съвместно с Министерството на отбраната.
На 5 декември тази година ще се състои тази среща, от 14 часа, след края на нашето заседание. Преди това, до колкото знам, ще бъде Министерството на отбраната.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Ние ги приемаме, показваме им Министерството, а на Вас оставяме по-приятната работа – да ги изслушате.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Министър.
Надявам се, че ще има достатъчно присъствие от народните представители.
Благодаря.
Закривам заседанието.