1. Законопроект за ратифициране на международен договор (LOA) BU-B-UCB, „Материали, доставка на оборудване, софтуерни актуализации, услуги и обучение за поддръжка на Комплектомобилна производствена линия за метални конструкции (Ultimate Building Machine – UBM)“, № 902-02-31, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 71
На 11 декември 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за ратифициране на международен договор (LOA) BU-B-UCB, „Материали, доставка на оборудване, софтуерни актуализации, услуги и обучение за поддръжка на Комплектомобилна производствена линия за метални конструкции (Ultimate Building Machine – UBM)“, № 902-02-31, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията господин ВЛАДИМИР ТОШЕВ.
* * *
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Колеги, имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по отбрана.
На заседанието ще присъстват: Атанас Запрянов – заместник министър; генерал Андрей Боцев – началник на отбраната.
Дневният ред Ви е изпратен предварително и включва две точки:
1. Законопроект за ратифициране на международен договор (LOA) BU-B-UCB, „Материали, доставка на оборудване, софтуерни актуализации, услуги и обучение за поддръжка на Комплектомобилна производствена линия за метални конструкции (Ultimate Building Machine – UBM)", № 902-02-31, внесен от Министерски съвет на 06.12.2019 г.
2. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕЖДУНАРОДЕН ДОГОВОР (LOA) BU-B-UCB, „МАТЕРИАЛИ, ДОСТАВКА НА ОБОРУДВАНЕ, СОФТУЕРНИ АКТУАЛИЗАЦИИ, УСЛУГИ И ОБУЧЕНИЕ ЗА ПОДДРЪЖКА НА КОМПЛЕКТОМОБИЛНА ПРОИЗВОДСТВЕНА ЛИНИЯ ЗА МЕТАЛНИ КОНСТРУКЦИИ (ULTIMATE BUILDING MACHINE – UBM)", № 902-02-31, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 06.12.2019 Г.
Давам думата на заместник-министър Атанас Запрянов, за да ни представи Законопроекта, който е внесен от МС.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател!
Уважаеми господа народни представители, както сте запознати с мотивите на основание Решение, № 6989 на Министерския съвет от 22 ноември 2019 г., заместник министър-председателят по обществения ред и сигурността и министър на отбраната Красимир Каракачанов на 27 ноември подписа договор за доставка на материали, оборудване, софтуерни актуализации, услуги и обучение за поддръжка на комплектномобилна производствена линия за метални конструкции. Този договор е съгласно американското законодателство. Договорът обединява доставката и е пакет на обща стойност от 478 651 щатски долара, като срокът на валидност на офертата изтича на 30 декември тази година. Посочената линия за метални конструкции е закупена през 2007 година, когато министър на отбраната беше господин Николай Цонев, тоест с генералната идея тя да бъде използвана за реализация на проектите по изграждането на съоръжения и метални конструкции.
През последните 11 години в нашата армия такива съоръжения не се е налагало да се изграждат, тъй като в мисиите ни зад граница – генерал Боцев може да потвърди, ние настаняваме нашите войски в друг тип съоръжения и фургони, които ги наемаме, особено в Ирак и други места, така че не ни се е налагало да се строи. С цел поевтиняване на инфраструктурата на летище Граф Игнатиево и на летище Безмер анализът на нашите експерти показа, че вместо да поръчаме тази дейност да се извърши от фирма на САЩ, специализирала в това строителство, ние ъпгрейдваме софтуера и подготовката на личния състав. Машината е в отлично състояние и се съхранява в логистичния полк на „Сухопътни войски“ в Пловдив, то може да я приведем в готовност за използване, а по разчета на нашите експерти ще поевтини минимум пет пъти изграждането на тези съображения – 60 евро на кв. метър е реално себестойността. Тача че ние предлагаме на Комисията по отбрана и парламента да ратифицира този договор, с цел да използваме пълноценно и ефективно машината, каквото е било намерението при нейното закупуване. Ако сега няма да я използваме, по-добре да се освободим от нея, но тя е необходима за този тип конструкции.
Нещо повече, от американска страна заявиха уверение, че ако наистина пуснем тази машина за нашите нуждите, ще я наемат по отношение на изграждане на съоръжения за техните нужди на наша територия. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин заместник-министър.
Господин Генерал, желаете ли да добавите нещо?
Заповядайте, генерал Боцев.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Генерал Запрянов го каза малко снизходително, но трябва да знаете, че това беше 10 години ходене по мъките за „Сухопътни войски“ - само и само да пуснем в експлоатация тази машина. През 2014 г. при прегледа от военното формирование, определено точно за тази цел – 91 инженерен батальон, за да се занимава само с тази дейност. Не знам дали някой от Вас е запознат, но би трябвало да сте запознати с възможностите на машината. Първо, много бързо може да строи елементи, може да покрива стени с изолация и абсолютно всякакъв вид строителство може да прави, като не говорим само за халета, заседателни зали с канцеларии и така нататък, бързо строи и възможностите й са много големи. Предполагам, че генерал Милев е запознах с тази машина и многократно сме демонстрирали възможностите й. Най-после намерихме начин, по който да преминем обучението на личния състав, за да може да я пуснем в производство, като предполагам, че тя ще допринесе много за подобряването на материалната база в Българската армия.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Генерал.
Колеги, преди да Ви дам възможност да изкажете мнение, становище по разглежданата точка от дневния ред, искам да кажа две изречения. Когато насрочихме заседанието по спешен порядък, имаше въпроси от всички колеги – защо го правим толкова спешно и защо не са реагирали по-бързо и навреме от Министерство на отбраната, мисля, че всички разбрахме че Министерският съвет е подписал договор от българска страна 27 ноември, което е факт. Второ, трябва да го гледаме в залата. Ако Законопроектът премине Комисията и в залата гласуването е положително, то е необходимо веднага да бъде даден за публикуване в Държавен вестник, за да може да влезе в сила преди Коледа, да усвоим тези 480 000 долара, и разбира се, да помогнем на Армията – „Сухопътни войски“ да вкарат най-после в експлоатация тази машина. Това е накратко.
Заповядайте, генерал Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Благодаря, уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги!
Става въпрос за 10 броя машини, които сглобяват една поточна линия за изграждане на такива хангари. Поточната линия беше закупена през 2009 г. от Николай Цонев и от цялата сума бяха платени 50%, а следващият министър – Николай Младенов, плати още 30% и остава да се платят около 20%. Въпросът е дали ние ще можем да уплътним възможностите на тази поточна линия, тъй като тя може да изработи към 1000 кв. метра на час. Тя може да се използва не само за хангари, а може да се използва дори за казарми и за бедствия и аварии, и за помещения, и за спасителни операции на Червения кръст, и други. Вярно е, че договорът ние сме го сключили. Целесъобразно е формированията на 91 батальон – вече не е отделен батальон, а е към полка в Белене, да се обучават и да строят тези хангари, но трябва да видим какви са технико-икономическите показатели. Доколкото знам, ако се уплътни напълно, то до три-четири години може да се възстанови на 100% – дори плащанията по договора, и пак без американска страна и без външни възложители. Аз считам, че машината не може да се уплътни на 100%. Това трябва да искаме от американците – и за Безмир, и за Граф Игнатиево, и за Ново Село, и за мисиите в чужбина. Въпросът е дали могат да се изнасят навън и в каква комплектовка тези хангари.
След като Правителството е сключило този договор, то донякъде освобождава и „Сухопътните войски“, и инженерните подразделения донякъде, докато получим допълнителна информация за възможностите, които ще се открият и за колко години ще се възстанови тази поточна линия. Тази линия беше свързана с арестуването и на министър Цонев, и с много други проблеми, така че нашата група засега ще се въздържи от гласуване, а за залата ще решим в петък. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Генерал.
Заповядайте, заместник-министър Запрянов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
Да ви информирам, тъй като генерал Милев спомена за плащането. Машината е на 100% българска собственост, като имаме преписка между фирмата и Министерство на отбраната от тази година, с която фирмата доставчик категорично заявява, че договорът е изпълнен. Машината е българска и оттук насетне ние можем да я експлоатираме. Според този договор тя е готова да ъпгрейдва софтуера, да обучава и даже ще започнем да строим в тяхно присъствие, а и материалите ще бъдат доставени, както каза генерал Боцев.
Освен това в програмата има около 300 милиона за летищата, тоест тази машина ще извършва доста сериозна по обем дейност по инфраструктурното изграждане в следващите три години. Това са данните и Ви ги давам, за да ги имате предвид. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Заповядайте, полковник Радев.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър – да, тази машина стана историческа!
През 2009 г. ние бяхме първото правителство, което плати и платихме даже за метрото, а доколкото си спомням, платихме 4 милиона. Проблемът на тази машина е, че материалът, с който се работи –ламарината, е американска и не може да се работи с нашата поцинкована ламарина, а може да купуваме само от тях и затова много критикувахме господин Цонев, който беше сключил договора, защото тогава той оглавяваше Министерството. Също така за какво ще се използва, то не беше ясно. „Браво!“ на Министерството, че са намерили все пак за какво да я използват след 11 години. Чухме, че ще уплътнят използването на машината докъдето могат, така че проблем няма да има.
Дано решите да подкрепите това и Законопроектът да мине в залата, защото машината е нещо полезно – купена е с държавни пари, а вече 11 година стои и чака някой да се сети за какво да я използва. Дали ще купуваме F-16, или ако бяхме купили Gripen, дали ще я ползваме? Не знам това, но все едно са намерили някаква връзка, ще използваме тази машина и нейните възможности и, както каза колегата, след няколко години дори ще изплати стойността си. Браво за това!
Аз искам да обърна внимание и на друго, за което каза и Председателят. Не разбрах защо ни притиснахте да го приемем сега. Аз знам, че всяка година трябва да дадем едни пари, но вече 11 години стои, а Вие надали сте взели решението през пролетта на тази година, за да се сетите за какво да я ползвате. През лятото подписват американците, през месец ноември прочетох, че при нас има някаква справка и дайте днес да го приемем, защото няма време до Нова година. Навсякъде Ви хваля, че Министерството на отбраната е най-подреденото, а да притискате народните представители така... Това е единствената ми забележка: друг път просто не го правете!
В момента трябваше да бъда в друга комисия, а всъщност съм тук, защото съм ангажиран с темата и знам, че е нещо полезно и че трябва да гласувам. Аз се надявам, че колегите ще го подкрепим. Дайте да видим какво ще излезе от това, дали ще се използва и дали ще се използва правилно, и всички да сме доволни.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин Радев.
Аз мисля, че забележката не може да бъде забравена, защото тя влезе завинаги в аналите на Народното събрание. Предполагам, че Министерството на отбраната ще има предвид практиката да не е точно такава занапред.
Заповядайте, заместник-министър Запрянов, за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
През месец октомври ние имахме намерение да използваме машината, но още нямахме яснота по инфраструктурата. През месец октомври американските експерти заедно с ВВС-експертите направиха обследване на нашите авиобази – Граф Игнатиево и Безмер, и тогава стана ясно, че съоръженията, които ще строим, съответстват на възможности на тази машина, както каза и генерал Боцев. Те дори видяха машината и казваха, че тя е перфектна за това нещо, така че ние вече имаме яснота как може да я натоварим, за което генерал Милев попита.
Ние имахме заделен ресурс за инфраструктурното изграждане и за нас беше един добър шанс със собствени сили да построим и да я поевтиним тази инфраструктура. Затова парите са заделени в последния момент, както се казва – месец ноември, и трябва да ги похарчим през тази година. Ако го ратифицирате догодина, ще трябва да търсим тези пари от бюджета за следващата година. Аз разбирам и високо оценявам готовността на Комисията по отбрана и на залата, дай боже, да ратифицира този договор, защото договорът е за добро. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин заместник-министър.
Заповядайте.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Сетих се за още нещо. Искам да кажа, че гледах нейната цената и това е половин милион. (Реплика: „Не, цената е 3 млн. лв.“) Когато купувахме машината, ние критикувахме господин Цонев, че е купил нещо, което няма да се използва. Сега се установява, че към машината няма софтуер и всъщност трябва да се осъвременява. Много пари са това. По каква причина е това? Просто не е ясно от материала, който виждам.
Аз тъкмо мислих едва ли не да правим паметник на Цонев, а сега изведнъж… Колко бяха парите? (Шум и реплики.) Кажете ни каква е причината, защото на мен ми прави впечатление, че един милион са много пари.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Заповядайте, генерал Боцев.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Аз малко по-директно ще Ви кажа, защото дотук тази машина ми отне 10 години.
Първо, ние не си спазихме договора, който бяхме сключили с американската фирма. По една или друга причина към договора имахме и 330 000 долара за обучение на личния състав, а беше и във Варна на магазинаж и не се плащаше ДДС, то машината я получихме след 2 години, а периодът беше тригодишен. Не се случи обучението и дълго време ние се разправяхме с право-нормативни неща. От фирмата изпратиха отговор, че за тях договорът е изтекъл след тригодишния срок и искат да сключим нов договор за обучението. Нашата страна пък беше на другото мнение, че за тях договорът е в действие и това добави няколко години, докато се случи това със строежа и американците се съгласиха да минем по FMS. Ако бяхме продължили по същия начин, както преди, това нямаше да се случи и сега нямаше да сме тук.
Моята молба е да приемете тази машина, защото ми е много важна. Достатъчно ядове брахме през тези години. Естествено е, че след 10 години влиза нов софтуер за строителство плюс материалите. Имайте предвид, че материалите в момента са американски, но може и с български материали да се извършва строителството. (Реплики.)
Не мисля, че трябва да ви обяснявам защо трябва да са от там материалите. Те ще проведат обучение и държат да се извършва с техни материали. Преди това ни се бяхме подготвили, за да дойдат на обучение, бяхме закупили подобни на техните материали и нямаше проблем от американска страна, че обучението може да се проведе. Всъщност точно в Хасково щяхме да правим хангари, басейни и така нататък. Това не е проблем.
В Италия я има същата машина, само че те няма как да ни дадат удостоверение, че можем да боравим с машините, а трябва бъде от фирмата-производител. Италианците също работят с техни ламарини, материали и нямат проблем.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин Генерал.
Заповядайте, господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Аз още един път ще подчертая, че ние наистина ще се въздържим при гласуването на ратификацията по няколко причини.
Първо, не виждаме необходимостта с такава спешност да се решават нещата. Какво ще стане, ако догодина го направим това? Тези разходи така или иначе са от бюджета. Вторият въпрос, който ни притеснява, е от кое перо точно са взети парите от Министерството на отбраната и са пренасочени от едно място да отидат на друго място? Дали тези пари не са били необходими някъде другаде за решаване на други възможности, които е трябвало да има? Третият въпрос, който ни притеснява, е, че тази машина след 12 години едва ли отговаря на най-съвременните условия и както и да го нагласяме и независимо какви изследвания правим, трябва да си даваме сметка, че това е машина, която е направена преди 12 години – 2007 г.
Искам да задам един въпрос. Хубаво, ние ще направим хангарите за купените самолети и най-вероятно това е едно от изискванията. Изискването беше залегнало в договора, че трябва да има такъв тип хангари, които да отговарят на съответните изисквания, а не на нашите партньори, които ни продават самолетите. Какво правим след това с тази машина? Ще я имаме, защото ще можем да стоим някакви хангари, някакви казарми и зали, защото Министерството на отбраната въобще няма собственост и няма недвижимост?! Те се чудят как да се отърват от тях, а ние ще строим нови.
В момента за нас този разход не е толкова спешен и срочен, за да налага приемането му до края на годината и да ни поставя под напрежение, без да можем спокойно да го обсъдим и да видим дали няма други варианти. Аз съм учуден от това, че може да се работи с български материали. Господин Радев, Вие сте прав като казахте, че една от причините, за да не заработи, беше необходимостта да бъдат именно американски материали. Знам го това нещо, а откога може да станат български, то е друга тема.
И последно, тази машина може да отговаря на изискванията на готовите обекти, които ще бъдат построени за американската армия и американските въоръжени сили, но ние имаме европейски изисквания и не съм сигурен дали ще отговарят на новите стандарти и изисквания, които влизат в сила догодина.
В тази връзка Ви казвам, че ние няма да сме „против“, а ще се въздържим. Аз съм убеден, че и без нашите гласове ще приемете тази ратификация, но нека това да Ви бъде като една жълта лампичка, че така не се правят нещата.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Ерменков.
Аз мисля, че двамата специалистите, които са най-добрите в залата, са генерал Милев и генерал Боцев, като и двамата казаха изключително добри неща. Иначе уважаваме вашето мнение, вашите аргументи и се надявам се до петък да продължите да разсъждавате по въпроса, и в залата да ни подкрепите.
Заповядайте, господин Вангелов.
БОРИС ВАНГЕЛОВ: Ще кажа две думи. Първо, естествено е, че за 10 години софтуерът е остарял, но ще бъде осъвременен, тоест тук не виждам никакъв проблем. Предполагам, че е това няма да са единствените строежи, които ще построи тази машина в рамките на Българската армия.
Поправете ме, ако греша, но като чувам какви възможности има, тя ще има приложение и в извънредни ситуации за спасяване на цивилното население – когато се налага бързо изграждане на закрития, когато трябва да се подслонят хора при бедствия, наводнения, бедствия, земетресения, не дай си боже, тоест тя е изключително необходима на държавата като цяло.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Вангелов.
Заповядайте, господин Гаджев.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги!
Това не историческа тема, а машината направо си стана легендарна Повече от 10 години се разиграва историята и всяко едно ръководство на Министерство на отбраната за периода имаше своя идея как да я вкара в употреба, а за момента така и не се случи. Дано това се случи и да може да се използва тази машината, тъй като тя е закупена от България и вече е платена.
Дали трябва да се осъвремени софтуерът и да се обучат хора – не вярвам да има останали служители и въобще военнослужещи в Министерството на отбраната, които са били обучавани и в момента да са на служба. Както всяка една техника, логично е да се осъвременява и софтуерът. В крайна сметка всички си ъпдейтвате телефоните в доста по-кратки срокове, така че това звучи логично.
Как ще се използва машината? Самата машина не е никак лоша, а е много хубаво съоръжения особено за полеви условия и за бързо извършване на строителство на терен. Доколкото може да се използва за продукция, която да бъде изнесена извън територията на България, физически не знам как би могло да стане това – примерно да се сгъне един хангар и да се изнесе, така че по-скоро ще се използва само на територията на България. През годините имаше идеи да се строят бежански центрове, фургони и други неща, но дано може да се вкара в употреба тук.
Имам два конкретни въпроса и една бележка. Забележката: от 27 ноември до момента има две седмици, дори да беше минал по редовно заседание и без да стартирана бързане и сроковете за ратификация, влизане в сила и плащане до края на годината, то сроковете бяха възможни за хващане. Минаваме го по-бързо с опасение да не стане някъде грешка и да се забавят нещата. Министерството иска да се презастрахова и това е разбираемо.
Господин Ерменков попита откъде са дошли средствата и дали са от преразпределение, Министерството може да отговори. Ние обхващаме тези пари и ги сключваме чрез Агенция, всъщност са департамента на Министерството на отбраната на Съединените щати.
Първият въпрос е: кой ще извърши обучението на персонала за софтуера – самото Министерство или негови контрагенти? Второ, стана ясно, че материалът, с който работи машината – ламарина, е само американска, но само едно юридическо лице беше доставчик на материалите за България. Въпросът е: може ли машината да работи с българско производство и Министерството на отбраната как е планирало доставката на материали – през Агенция на Щатите, от държава към държава, или чрез частна фирма?
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин Гаджев.
Заповядайте, господин Заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Говорим за една сума по FMS, а това значи, че агенцията на САЩ – DCSI, е сключила договор точно с тази фирма и няма кой друг да е. Договорът е между нас и правителството на Америка и знаем, че това фирмата, която ни е доставила машината. Ние сме вече в разговори с тази фирма пред агенцията, тоест не е възможно друга фирма да извършва обучението, да ъпгрейдва софтуера и така нататък, и това е ясно.
В договора влизат и материалите, които ще бъдат използвани по време на обучението, но те няма да бъдат вложени за нещо учебно, което няма да ни е нужно. Ние ще започнем реално изграждане на реални съоръжения с тяхно присъствие и участие – под формата на обучение, след което те ще сертифицират нашите експерти и хората, които обслужва тая машина. Засега в тези пари няма материали за цялостното изграждане, а след това ще сключваме договори за доставка на материали, ако това питате. Тоест в тези пари нямаме договор за някаква чисто българска доставка на материали, която нашите експерти, след като са обучени, ще продължат да я изграждат. Това ще бъде друг договор.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин заместник-министър.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Благодаря за разяснението. Въпросът ми беше за в бъдеще при същинското използване на машината, след обучението. Министерството на отбраната планира ли да продължи със сключването на междудържавен договор такъв какъвто е, и ще се проведат ли процедури по Закона за обществените поръчки, така че и български компании да могат да участват?
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви.
Заповядайте.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Искам да кажа, че 12 години са минали от закупуването на машината. За тези години България напредна технологично и съм сигурен, че може да произведе такава ламарина. Това не може да бъде проблем и стига да отговаря на определени характеристики и сертификат да има, това е категорично. След 10-годишно мъдро управление на Герб, мисля, че имат такива възможни.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Заповядайте, господин заместник-министър. (Реплики.)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря.
За съжаление, не се състоя изнесеното заседанието на Комисията в Боровец, където министърът щеше да ви запознае с разпределението на средствата от нереализирани договори и спестявания от други направления. Мога да кажа, че се преразпределят средства, които не са само за тази машина, а и за други нужди, поръчки, доставки и други дейности.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин заместник-министър.
Заповядайте, генерал Михов.
МИХО МИХОВ: Аз имам един кратък въпрос. Господин Боцев, споменахте, че такава машина има в Италия. В региона има ли такава машина и имаме ли информация как другите държави експлоатират такива съоръжения?
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Заповядайте.
АНДРЕЙ БОЦЕВ: Аз ви казах, че в Италия има такава машина и даже я експлоатират. Те ни предложиха помощта си, но няма как да ни сертифициран, за да може нашите да работят на нея. Затова прибягнахме до американската фирма, защото само тя може да ни обучи и да ни даде сертификат. Знам, че такава машина има закупена и от Румъния, и се ползва за същите нужди.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря ви, господин генерал..
Заповядайте, господин Милев.
КОЛЬО МИЛЕВ: Искам да кажа, че пускането на машината в действие става възможно благодарение на сключения договор за доставката на самолетите F-16, блок 70. На тази база сключихме договора с американците и не е необходимо да се използват Законът за обществените поръчки както за доставката на ламарината, така и на материалите за обучението. Това е едно.
Второ, има българска стомана, която може да се използва. Господин Гаджев, ще ви кажа, че съоръженията не се изнасят като комплект, а се докарват с цели самолети и кораби, така че това са сглобяеми елементи, които се подготвят. Това е набор от машини, които подготвят тези елементи, и това е голяма машина, която започва да огъва ламарина. Това е цяла поточна линия, която строи тези гаражи. На базата на договора, който имаме за самолетите, те няма да позволят на някоя чужда фирма да дойде и да прави съоръжения на Граф Игнатиево, а после да ги приемат. Те няма да си губят времето и да наблюдават тази фирма дали правилно изпълнява съоръжения и после да ги сертифицира, така че нещата са обвързани именно с договора за доставката на тези самолети. Знаете, че според договора има планирани по 100 милиона за всяка година. Тази сума е голяма и може би нарочно се планира така сумата, но не се знае през коя година ще се усвоят тези пари. Затова се планира за 3 години, за да може тези 100 милиона да се ползват.
Другото, което е факт, е, че ние трябва да използваме възможностите за възлагане на поръчки чрез американската страна за уплътняване на възможности – 1000 кв. метра на денонощие, за да може тя да се изплати по-бързо и да не остарее във времето, а тези, които ще се подготвят и ще се обучават да работят на нея, да не се уволнят и след това да няма кой да работи на машината. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Милев.
Заповядайте, господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, господин Генерал, колеги! Бих искал да чуя колко пари е започнала да плаща българската държава? Тя е изплатила машината, както казахте Вие – един път 50, 30, 20… Колко пари са вложени досега и как например реакторите стоят и ние трябва да ги ползваме? Трябва ли тази машина да се ползва, или е по-добре да я спрем, ако ни товари допълнително?
Все пак има една фирма, която може да сертифицира. Казвате, че не може или италианци, или румънци, или някакви други. Когато тази фирма е единствената, тя определя сама цената, която ще иска за обучение, за най-различни неща, консумативи… Това е малко притеснително. Аз, ако съм от тази фирма, ще поставя условия и Вие ще плащате, защото няма друг избор. Ако има друга, господин Ерменков ще каже: аз ще направя сертификацията, ще дам материалите, но ще ги сваля с 20%. Това е малко притеснително. Не е кой знае какво, но е харч за България. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря.
Явно трябва да повторим, че машината е закупена от правителството на тройната коалиция и министър Николай Цонев.
Конкретно по въпросите, които зададохте, заместник-министър Запрянов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Стойността на машината е 10 млн. лв. Те са платени, тя си е наша.
По отношение на ценообразуването, такава опасност като на монополист, която Вие казвате, няма, защото договорът е по FMS и фирмата не може да обяви други цени за обучение и действие, освен такива, каквито дава и на американската армия. Тоест FMS процедурата не позволява фирмата да даде други цени, различни от тези, които дава на американската армия. Ще стоим на същите цени. Благодаря.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Колеги, мисля, че доста подробно и в дълбочина обсъдихме всички проблеми и аспекти около предлагания законопроект.
Генерал Симеонов, заповядайте.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги, ще Ви кажа някои неща. Малко предистория.
Между другото, чухте цената, която беше дадена. Това стана през месец януари – делегация от Министерството на отбраната замина в Съединените щати, което ние разбрахме по-късно. Двама души са били там – вицеадмирал Люцканов, като първи заместник-началник на Генералния щаб, и един от цивилното ръководство, не мога да се сетя за името. Искам да кажа, че явно са имали оферти и стана без проучване в армията тази покупка, защото след това имаше и съдебен процес по този въпрос.
Какво искам да обявя на всички?
Този тип машина, така да я нарека, целия комплекс от машини, се използва за държави, които имат големи армии. В Съединените щати, за да не бъркам, да изпадам в други крайности, са под 10, да не кажа някъде около пет такива машини. Както чухте – за Италия е една машина. И тогава беше само да работи с поцинкована ламарина или друг материал.
Парите, както каза заместник-министър Запрянов, бяха отнети, аз бях командващ ВВС тогава, бяха отнети от бюджета на ВВС, да не употребя точната дума… (Оживление.)
Какъв е въпросът обаче сега? Поставени сме в една ситуация, където машината, както беше докладвано от генерал Боцев и от заместник-министър Запрянов, десет години и повече е неизползвана. Сега вече има надежда, както чувам от специалисти, че вече българска ламарина може да се използва за построяването на такива обекти.
Тук по-скоро виждам въпроса: какво може се направи? Така и така сега са дадени народни пари, за да може да се работи и да има някаква полза, Българската армия да има подготвени специалисти. Аз така го разбирам като по-важно, по което към момента трябва да се вземе решение.
Трябва да се види каква ще бъде ползата от тази машина да се въведе в строя, защото, построявайки съоръженията, примерно, на Граф Игнатиево и евентуално в Безмер, както каза и един от колегите: не, дай боже, при природни бедствия тази машина може да върши много хубави работи.
Уважаеми колеги, казвам Ви, примерно, че в Афганистан ползва само една такава машина, може и две да са, защото са в различни райони. Това означава огромно строителство. Вие знаете колко бази има в Афганистан, особено Кабул, Кандахар и базата „Баграм“, където е чисто американска база. Трябва да се вземе по-скоро решение, аз така го виждам, някакво спасително мероприятие и да може тази техника да бъде използвана, а да не стои на земята неизползваема, буквално казано, и да бъде в полза на армията и на обществото, ако се наложи такава необходимост.
Първоначалната ми реакция беше да кажа: не, защото много ядове брах като командващ ВВС, като ми отнеха тогава 12 млн. лв. от бюджета, но отчитайки реалността и какво трябва да се направи, по-скоро идеята е да се подкрепи, за да може Министерството на отбраната да изпълни нещо, което ще бъде в полза после при оборудването на двете летища и за приемането на новия изтребител и бъдещи проекти. Дано тази българска ламарина бъде по-евтина и да намали себестойността на проектите. Това е.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Генерал.
Колеги, прекратяваме дебатите и преминаваме към гласуване.
Моля да гласуваме следното становище:
Комисията по отбрана предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Международен договор (LOA) BU-B-UCB, „Материали, доставка на оборудване, софтуерни актуализации, услуги и обучение за поддръжка на Комплектомобилна производствена линия за метални конструкции (Ultimate Building Machine – UBM)“, № 902-02-31, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г.
Който е за, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 8.
Комисията по отбрана прие предложеният законопроект да влезе за разглеждане в залата.
Имам молба от страна на Комисията: господин Заместник-министър и господин Генерал, отделете си време, точката е първа в петък. Заповядайте, най-вероятно ще се наложи да вземе отношение пак, за да обясним на всички колеги за какво става въпрос.
Благодаря Ви за участието в заседанието.
Колеги, преминаваме към втора точка – РАЗНИ.
Ръководството на Комисията няма нищо по тази точка.
Господин Гаджев, заповядайте.
ХРИСТО ГАДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, в точка „Разни“, тъй като и миналата година предлагам, и тази година в последните заседания преди края на годината да изслушаме Министерството на отбраната за преразпределението на финансовите средства към края на годината. Както направихме миналата година, така и тази все пак да се запознаем.
ПРЕДС. ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Вие, колеги, разбрахте, че трябваше да изслушаме това на изнесеното заседание. Не се състоя.
Благодаря за предложението на господин Гаджев. Ще го предложа на ръководството на Министерството за следващата седмица да изслушаме тази информация.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.