Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по отбрана
Комисия по отбрана
21/05/2020
    1.Представяне в Комисията по отбрана на офицери, удостоени с указ на Президента на Републиката с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България:

    2.Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2019 г., № 002-03-9, внесен от Министерски съвет на 16.04.2020 г.

    3.Информация за провеждането на Стратегическия преглед на системата за защита на националната сигурност и Стратегически преглед на отбраната (Решение на Министерски съвет № 26/18.01.2019 г.) в рамките на Министерството на отбраната (предвижда се закрито заседание).

    4.Други.
    П Р О Т О К О Л
    № 78

    На 21 май 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне в Комисията по отбрана на офицери, удостоени с указ на Президента на Републиката с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България:
    2. Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2019 г., № 002-03-9, внесен от Министерски съвет на 16.04.2020 г.
    3. Информация за провеждането на Стратегическия преглед на системата за защита на националната сигурност и Стратегически преглед на отбраната (Решение на Министерски съвет № 26/18.01.2019 г.) в рамките на Министерството на отбраната (предвижда се закрито заседание).
    4. Други.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по отбрана.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по отбрана
    Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
    1. Представяне в Комисията по отбрана на офицери, удостоени с указ на Президента на Републиката с висше военно звание в съответствие с чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България:
    2. Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2019 г., № 002-03-9, внесен от Министерски съвет на 16 април 2020 г.
    3. Информация за провеждането на Стратегическия преглед на системата за защита на националната сигурност и Стратегически преглед на отбраната (Решение на Министерски съвет № 26 от 18 януари 2019 г.) в рамките на Министерството на отбраната (предвижда се закрито заседание).
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    За – 21, против и въздържали се – няма.
    Предложения за промяна в дневния ред? Няма.
    Дневният ред е приет.
    И само още едно гласуване. Предвид факта, че в трета точка има информация, която касае сигурността на информацията, Ви предлагам да бъде закрито заседанието по точка три.
    Който е съгласен с това, моля да гласува.
    За 21, против и въздържали се няма.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Една процедура.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин заместник-министър, господин Адмирал, уважаеми гости! Използвам процедурата като начин, предполагам от името на цялата Комисия съм сигурен, от мое име и от името на гостите да поздравя с днешния празничен за председателя ден, това означава и за цялата ни Комисия – имен ден. Един достоен български генерал, един стожер на националната сигурност и в момента като парламентарист. В личен план нека да бъде винаги така усмихнат, винаги здрав, винаги бодър и където и да се намира, да знае, че в нашенеца има искрени приятели, които винаги ще го подкрепяме, а в семеен аспект да бъде щастлив дълги години и Бог да бъде с него и с цялата му фамилия.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Искам да благодаря на всички Ви. Мисля, че вършим добра работа, съгласно убежденията си, в името на въоръжените сили и на Българската армия.

    Предлагам Ви да преминем към първа точка:
    ПРЕДСТАВЯНЕ В КОМИСИЯТА ПО ОТБРАНА НА ОФИЦЕРИ, УДОСТОЕНИ С УКАЗ НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ С ВИСШЕ ВОЕННО ЗВАНИЕ, В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 136, АЛ. 3 ОТ ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ.
    Ще бъде представен от заместник-министър Запрянов, адмирал Емил Ефтимов, който е назначен с Указ на президента на 30 март тази година за началник на отбраната и е удостоен с висше офицерско звание „адмирал“.
    Държа да подчертая, че това е първият български офицер, надявам се не последният, удостоен с това висше офицерско звание.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател!
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Съгласно чл. 136, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България офицерите, след удостояване с висше офицерско звание с Указ на Президента на Републиката, се представят в Комисията по отбрана на Народното събрание от министъра на отбраната или определен от него заместник-министър.
    Както Вие отбелязахте, господин Председател, министърът възложи на мен да представя пред Вас удостоения с висше офицерско звание „адмирал“ и назначен за началник на отбраната адмирал Емил Василев Ефтимов.
    С Указ № 75 от 30 март 2020 г. на Президента на Република България вицеадмирал Емил Василев Ефтимов е освободен от длъжността заместник-началник на отбраната, назначен е на длъжността началник на отбраната и е удостоен с висше офицерско звание „адмирал“, считано от 30 март 2020 г. Същият е роден на 16 август 1961 г. в град Варна. Образование – висше. Образователно-квалификационна степен – магистър, военна квалификация – Военноморски колеж на САЩ Ню Порт, Род Айлънд, стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили, Военноморска академия в Санкт Петербург – Русия, и Висшето военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“ – корабоводене. На военна служба е от 1 септември 1984 г.
    Както казах, във военно звание „адмирал“ е от 30 март 2020 г. След завършване на специалността „стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ е заемал следните по-основни длъжности: началник на управление в Главния щаб на Военноморските сили; началник на Щаба на военноморска база, командир на Военноморска база, заместник-директор на Дирекция „Сътрудничество и регионална сигурност“ в Международния военен секретариат на НАТО, директор на Дирекция „Сътрудничество и регионална сигурност“ в Международния военен секретариат на НАТО, заместник-началник на отбраната от 16 юли 2016 г. до 30 март 2020 г. Владее английски език и руски език. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Господин Адмирал, заповядайте.
    АДМИРАЛ ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Уважаеми господин Председател! Първо, позволете ми да Ви честитя именния ден от името на военното ръководство. Живот и здраве, просперитет на всички Ваши близки хора и нека внуци да Ви носят името.
    Уважаеми членове на Комисията по отбрана, благодаря за възможността в качеството си на новоназначен началник на отбраната да споделя пред Вас някои приоритети, които са споделени от моя екип.
    Поех длъжността в период на извънредна обстановка, породена от пандемията с Ковид-19 и нарастваща нестабилност в глобален и регионален аспект. Това е огромно предизвикателство пред военното ръководство и се надявам с усилията на целия екип, с политическа и обществена подкрепа, да продължим да работим за развитието на отбранителните способности на Българската армия както са заложени в програмите и Националния план.
    В дух на приемственост ще продължа да работя за развитие на постигнатото от моите предшественици. И тук е моментът да благодаря на генерал Попов като бивш началник на отбраната, на генерал Симеонов, на вицеадмирал Манушев като заместник-началник на отбраната, на други колеги, които са били в редовете на Българската армия, за постигнатото досега и за положените усилия. Не съм на вълната, че всичко започва отначало. Напротив, трябва да разбираме това, което е направено, да го ценим и да се стремим да го надградим в светлината на новите условия.
    Аз лично ще положа усилия, от позицията на началник на отбраната, моята работа да се измерва с постиженията, усърдието, самочувствието и желанието, с които всички мъже и жени под пагон служат в Българската армия.
    Задълженията на началника на отбраната досега са ясно написани в Закона за отбраната и въоръжените сили, но основното усилие, естествено, е Българската армия да е в състояние да изпълнява конституционните си задължения. За да бъде в такова състояние, както казах, трябва да съхраним, да поддържаме и да надграждаме необходимите отбранителни способности в целия им спектър. Всички знаем, че те се състоят от осем елемента – доктрина, организация, подготовка, материални ресурси, ръководство, личен състав, оборудване и оперативна съвместимост. Това е един доста сложен комплекс.
    В организационно отношение, естествено, ще приложим резултатите от провеждания на момента стратегически преглед и в точка трета от заседанието на Комисията ще Ви представим повече детайли със заместник-министър Запрянов. Целта е не просто трансформация, козметична промяна, а организационна промяна, която ще адресира функциите и задачите на Българската армия в светлината на разработените планиращи сценарии, така че тази организационна структура да бъде в състояние да поддържа необходимия набор от способности в мирно време и да ги надгражда във военно време.
    Хората в отбраната, като най-основен елемент от отбранителната способност, са и най-ценният капитал и ще продължим да търсим пътища за повишаване на мотивацията на личния състав, спиране на отлива на подготвени хора от редиците на Българската армия и попълване на незаетите длъжности. Въвеждам практика всички, които са подали рапорти за освобождаване от военна служба, най-вече офицерите и тези, които не са навършили 10 години на служба, да беседвам лично с тях, за да съм запознат с тяхната мотивация, тяхното виждане и да има обратна връзка за процесите във всички категории военнослужещи.
    Положихме доста усилия последните години в тази насока. Има известен успех, но ние сме реалисти, резултатите не ни удовлетворяват, некомплектът все още е висок и ще търсим начини за повишаване интереса на българските граждани да изпълняват служба и в доброволния резерв.
    По отношение осигуряването с материални ресурси – този процес продължава да бъде сериозно предизвикателство. Причините са ясни. Ще стане въпрос и в Доклада за състоянието на отбраната. Фактът, че армията толкова години е недофинансирана, създава технологично изоставане, което трябва да бъде преодоляно.
    Какви са начините? Какви са възможните начини? Ще бъда и ще се старая да давам безпристрастен военен съвет на политическото ръководство, което осигурява материалните ресурси, така че това, което иска войската, да бъде реалистично, да бъде адекватно, да отговаря на възможностите на страната.
    Трите модернизационни проекта са основата на този процес. Работим върху осигуряване на тяхната свързаност. Не може основните модернизационни проекти да нямат елементи на съвместимост по отношение на комуникационни, информационни системи, създаване на информационна среда. Трите ни вида въоръжени сили трябва да бъдат съвместими и наистина да могат да действат в така наречената джойнт среда. За да действат, трябва да имат съответните способности и да прилагат съответните стандарти както по отношение на техниката, така и по отношение на процедури, и най-вече подготовка.
    Надявам се неотменен елемент от Стратегическия преглед на отбраната да бъде Инвестиционен план програма, който да претвори ангажимента на държавното и политическото ръководство за развитието на тези способности до 2032 г., като гарант за тяхното материално осигуряване.
    Подготовката винаги е била и ще бъде наш приоритет. Ще продължим да увеличаваме не само броя на проведените учения, а и тяхната сложност. Надявам се това, което е планирано за тази година – коронавирусът не ни попречи на подготовката, тъй като пикът ни е през лятото и есента, флотът ще изпълни едно упражнение, което не е правено отдавна, през месец юни. За първи път ще имаме бригадно учение на Сухопътни войски в пълен обем, където искам да тествам системата за командване и управление на стратегическо оперативно, и тактическо ниво. Тоест да се развива една бригада и да бъдат осигурени всичките връзки за отработване на тази система. Така че се стремим в това отношение да направим подготовката по-предизвикателна за всички нива.
    Казаното дотук ще намери, естествено, израз в новата стратегическа и доктринална рамка на въоръжените сили. До края на годината имаме амбицията да преработим някои основни доктринални документи. Оценката от военностратегическа страна да дефинираме по-адекватно отбранителните цели на страната и да очертаем пътищата за постигането им.
    Като началник на отбраната подпомагам министъра при изпълнение на функционалните му задължения по изготвяне и изпълнение на отбранителната политика и използването на въоръжените сили чрез представяне на военна експертиза. За изпълнение на тази функция ще разчитам основно на Щаба на отбраната, както е записано в Закона. То остава да бъде предизвикателство пред Щаба на отбраната, да изпълнява ролята си на стратегически щаб на въоръжените сили. Затова ще продължим да работим и една от задачите ни в прегледа е да обхванем процесите на отбранително планиране, на използване на силите така, че наистина в рамките на зададения интегриран модел да имаме реално функциониращ стратегически щаб, който може да задейства системата за отбраната на страната на стратегическо ниво.
    В заключение, уважаеми членове на Комисията по отбрана, искам да изкажа благодарност към всички Вас за подкрепата в развитието на Българската армия, на въоръжените сили. Вярвам, че тази чуваемост, това сътрудничество ще продължи и занапред. Ще мога да разчитам на политическата воля, на обществения консенсус за изграждане на така необходимите способности на Въоръжените сили в съвременната глобална среда за сигурност и на многото неизвестности, пред които всички сме изправени. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
    Наистина сериозно, подготвено, ясно и точно.
    Заповядайте, колеги, имате думата.
    Адмирал Манушев, заповядайте.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин Адмирал, Заместник-министър, господа генерали, уважаеми народни представители! Не мога да не взема думата и да не кажа няколко думи във връзка с удостояването на адмирал Ефтимов с това звание и с назначаването му за началник на обраната.
    Наистина той е първият български морски офицер – четиризвезден, на действителна служба в историята на Българския военноморски флот, така че го поздравявам искрено. Радвам се, че съдбата ни събра. С него сме заедно от 1984 г., насам. Доста пъти сме служили заедно, непосредствено един до друг, един след друг. Правили сме много неща, и то в доста трудните години, особено в годините по подготовката на Военноморските ни сили на Военноморската база за интеграцията ни с НАТО, за постигане на стандартите на НАТО и за приемането ни за членство в НАТО.
    Определено мога да кажа, че Флотът има изключително високи заслуги за това. Там има и лични заслуги на адмирал Ефтимов, тъй като този път заедно сме го изминали. Поздравявам го още веднъж.
    С удоволствие слушах това, което говори. Моето огромно желание от доста години беше наистина да видим Сухопътни войски на ниво – бригада, как правят учения, как планират, как работят щабовете им. Това нещо не се случи досега. Не зная по какви причини. По-скоро по субективни, отколкото обективни. Много ме радва това, което той каза. Виждам, че има един много задълбочен, сериозен поглед върху нещата, които се случват в Министерството на отбраната по отношение на цялостната отбранителна политика.
    Искам да му пожелая наистина попътен вятър, успех, по-малко подводни камъни, да стигне до мястото и целите, които са поставени и пред него лично, и пред Българската армия. Може да има в наше лице – в Комисията по отбрана, говоря от свое име, но и от повечето от колегите, искрена подкрепа за това, за да изпълни той своите задачи, за да може Българската армия да бъде гарант за националната ни сигурност. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
    Колеги? (Реплики.)
    Заповядайте, господин Генерал.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, честит имен ден! Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми Адмирал, господин Кръстев, уважаеми колеги! Също искам да поздравя адмирал Ефтимов за званието, за длъжността, че той отстоя себе си за тази достойна длъжност.
    Вярно е, че има големи предизвикателства пред началника на отбраната и това, което той сподели – че трудно може да се постигне, ако няма единодействие с политическото ръководство. Този исторически Щаб на отбраната не само на думи, но и на дела трябва да почне да работи.
    Имам притеснение по отношение на окомплектоването на Българската армия. В Доклада, ще стане въпрос, че се увеличават жените в армията, което е хубаво, разбира се, но означава, че нямаме младежи, които да я попълват. Има проблем с декларираните сили, които трябва да бъдат попълнени. Те се попълват от останалите, които са за отбрана. В това отношение адмирал Ефтимов има много да работи. Ясно е, че постфактум да се викат младите офицери, след като са подали вече рапорт, така трябва да направим, че те да не подават рапорта там, където има вече проблем, рецидив. От командирите да има обратна информация и да не се допуска подаването на рапорти. Подават рапорти тези, които не са доволни или не виждат перспектива по отношение на управлението на началниците си.
    Следващото е – вярвам, че ние имаме подготвени бригади. Сухопътни войски има две бригади – няма, какво да се заблуждаваме. Двете са подготвени и могат да проведат всяко учение, което може да бъде от полза за всички. Все пак трябва да помислим, говорим за командващи – да има две командвания, на видовете въоръжени сили държим на командири. Те са тези, които реално подготвят, обучават и предоставят на командващите да могат да покажат това, което са научили във формированията. Затова лично аз предлагам тази дума „командири“, изобщо на базата на командващ от руската армия, съветската армия да не повтаряме, но то си остава. Командващ едно, сега второ на специалните сили командване. А пък те командири, което принизява. Командирите са до командир, хайде да го кажа на бригада. Другите са командващи. (Реплики.)
    По отношение на Флота, виждам така че днес, говорихме с адмирал Милушев къде е много, не само на Флота, изобщо на армията много ангажименти по отношение на декларираните сили. Съмнявам се, че в един момент ние няма да можем да ги спазим тези ангажименти. Бих искал Вашето мнение: какво е? Това, което ние сме поели от видовете въоръжени сили, от Българската армия като ангажименти – способни ли сме да ги предоставим на НАТО в един момент? Освен това да си опазим, както се казва нашите сили за националната отбрана. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Ако може да отговорите, но съвсем като имате предвид, че открито заседание. Това ще го дискутираме достатъчно дълго в точка трета.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Съветската доктрина се коментира по оперативно-тактически формирования до командир на корпус. В съветската доктрина оперативните обединения от армия и нагоре са командващи. В натовската система няма командващи, всички са командири – от четиризвездните фронтови командири, до командира на взвода. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
    Да не влизаме в този спор сега, има време, ще поспорим.
    Други колеги?
    Генерал Симеонов, заповядайте.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господин Адмирал, господин заместник-министър, уважаеми колеги! Най-напред искам да поздравя адмирал Ефтимов с длъжността и със званието, да му пожелая успех.
    Тук всички говорят за оперативно, стратегическо, но аз ще си позволя да кажа нещо друго, с което малко хора са се сблъсквали. Може би това е от кухнята.
    Господин Адмирал, искам да пожелая да бъдете борбен, да защитавате интересите на Българската армия, в това число и на Щаба на отбраната, като част от тези, които са Ви подчинени, защото ще има много атаки и нападения. Нищо, че генерал Запрянов сега е в качеството си на заместник-министър, но той много добре помни едни други времена, защото политиците и някои бивши военни, които стават министри и заместник-министри, започват да си мислят, че те вече могат да командват и са в час. Тоест от гражданския контрол в армията нараства желанието за военен контрол и политически контрол. Няма нищо лошо в гражданския контрол, но да бъде такъв, какъвто трябва, затова началникът на отбраната е един. Уважаеми колеги, ако се вземе протоколът, държавният протокол – къде се намира позицията на началника на отбраната, той се намира, когато не всички участват, но в общи линии е на шесто място, иначе е на 24-то, да, 24-то – 25 то, тъй като никога не могат от държавния протокол да се съберат всичките на едно място. Та мисълта ми е, че след министърът на отбраната е началникът на отбраната.
    Затова, господин Адмирал, от все сърце Ви желая успех, да командвате и си позволявам да пожелая още нещо, което е, когато подписвате за сдаване и приемане със следващия Ви колега, който ще поеме, тъй като това е животът – няма вечни неща, да го подпишете с лека ръка, защото аз, когато го подписах с адмирал Николов и преди да сложа подписа си се усмихнах. След това им обясних на колегите – усмихвам се, защото ми падна един голям товар от гърба, защото сдадох Българската армия и за пет години като началник на отбраната и нямаше нито един загинал български военнослужещ в контингентите зад граница и като цяло нещата бяха добре. Но това е заслуга на всички, не е моя заслуга.
    От тази гледна точка Ви пожелавам, господин Адмирал, успешна, здрава служба, в интерес на Българската армия и да водите армията така, както трябва. Успех!
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин генерал!
    Други колеги?
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, уважаеми колеги, честито първо! Между другото, първи щеше да бъде адмирал Манушев, но му се размина за малко да поеме тази отговорност. Сега казват, че ти си първият от Военноморските сили. (Реплики.) Предполагам, просто си спомням времената назад.
    Но аз имам две неща да ти кажа: че отговорността е много голяма, чухте тук, колегите Ви казаха. Тази среща с нас, народните представители, аз така си я представям и затова ми се иска да направя две забележки. Първото нещо, трябва много да внимавате какви съвети давате – Вие се отърквате в политиците, стоите до президента, стоите до министъра. Ако можете да избягате от това да не се опитвате да давате политически съвети, а чисто професионални, аз го чух в експозето между другото, обективно затваряте очите и казвате истината. Те да правят какво искат след това – заместник-министри, министри, но не им ли кажете истината, тоест тя да ескалира така отдолу всичко, което стига до Вас, и Вие казвате. Доста грешки през годините поне аз забелязах от това нещо. Тук има в залата колеги, които съм ги поздравявал за това, че стават в Съвета по отбрана и казват какво мислят, а не казва: „Ами той началникът на отбраната, нали той каза вече“. Те са членове на Съвета – да си казват, а Вие като най-старшия военнослужещ трябва да казвате истината. Това е първото.
    Второто, ще Ви следя изкъсо – Военноморските сили взехте властта сега, ВВС бяха дълго време, сега да не вземете да завивате към Военноморските сили. Затова Ви хвали Манушев – от 1984 г. ли казвате, че сте заедно? Сигурно е така, сигурно имате данни и сте дали нещо и Вие на Военноморските сили като офицер.
    Внимавайте с баланса! Сухопътните войски изостанаха, а те са гръбнакът на армията! И всички други си го говорим много пъти, че всеки път, когато дойдете в тази зала и питате, и аз съм тук, предполагам, че и другите колеги, задължително ще Ви гледам под лупа: какво говорите за Сухопътните войски. Разбира се, за баланса – Военноморските сили.
    И третото, последното: гледайте за баланса между всички силни структури в държавата. Кръстев седи до Вас, негова задача е това, разбира се, част от задачите му, но и вие като на такова ниво, няма как да не гледате МВР, да не гледате службите и другите. Дори за годините в момента, три години отгоре – другите не са. Ред други неща има, които са дисбаланси, които се виждат и някъде тлеят, включително и за набирането на кадри за армията.
    И последното, видях справката и като ще отговаряте и на други въпроси, кажете: не може за 36 години да нямате нито едно наказание?! Е, как ще кажете напреко нещо на министъра? Признай си някакъв грях! (Реплики) Моля?
    Е, наградите може, ако е бил малко по-така, но да няма никакво наказание за 36 години, някак си ми се видя …?! Явно са скрили нещо кадровиците. Благодаря Ви. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря. (Реплики)
    Господин Михов, заповядайте.
    МИЛЕН МИХОВ: Господин Адмирал, преди да Ви поздравя, ще Ви пожелая три неща да се случат през Вашия мандат. Първото, да поставите първите отличителни български знаци на новите ни самолети F-16, Блок 70. Второ, се сещате – да вдигнете българския флаг на новите български кораби. И третото, най-важното, което се надявам да се случи при Вашия мандат, е вдигнете знамената на първите български бронирани машини. Тези три неща Ви ги пожелавам да се случат и тогава наистина ще бъдете първият български морски офицер – адмирал, и първият военноначалник, който е направил толкова много неща за Българските въоръжени сили. За да се случи това обаче бих Ви пожелал и да Ви поздравя с Вашето високо звание, да помагате на министъра на отбраната - на днешния, а може би и бъдещия, и следващия, и който дойде, защото няма ли единство между военно и политическо ръководство, няма успех в нито едно начинание в полза на отбранителните сили. Това сме си го патили и в мирно, а най-вече във военно време. И седем фута под кила, това което адмирал Манушев пропусна в своето професионално задължение, а аз съм любител на флота и му го пожелавам искрено. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Михов.
    Други колеги?
    Ако няма, и аз от името на цялата комисия, надявам се, че ще се обединим да пожелаем успех на адмирал Ефтимов в новата позиция.
    С адмирал Ефтимов се познаваме от доста време, работили сме заедно – перфектен офицер, който има стратегическото мислене, има смелостта да взема нестандартни решения, отворен е към диалог и с подчинени, и с други структури, умее да намира решението. Видяхте как беше построен Докладът – съвсем съвременно, съгласно най-модерните концепции, отбелязаха се взаимовръзките. Приветствам и това, което споделихте за стратегическия щаб. Това сме го говорили с колегите от ГЕРБ и с колегите от БСП, и с другите парламентарни групи. Това ще го подкрепим, ако министерството вземе такова решение – стратегическият щаб наистина да придобие своите функции и своята организационна структура. Сигурен съм, че разчитайки на този стратегически щаб, както подчертахте и във Вашето изказване, Въоръжените сили в тяхната цялост – и като въоръжение, и като хора, ще направят успешна Българската армия в интерес на българската държава.
    Успех, господин Адмирал! Наистина за мен е чест, че имам възможността днес да бъда заедно с Вас заедно с Комисията по отбрана. Успех Ви желая!

    Колеги, преминаваме към втора точка:
    ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2019 Г.
    Давам думата на заместник-министър Запрянов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Докладът за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2019 г. е разработен в изпълнение на чл. 23 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. На базата на извършените експертни анализи, Докладът представя на Народното събрание и на българското общество обективна оценка на състоянието на отбранителните способности и отчита изпълнението на поетите ангажименти в областта на отбраната.
    Преди да започна по същество искам да Ви благодаря за подкрепата и проявеното разбиране за важността на нашите действия. През цялата 2019 г. ние чувствахме подкрепата на Комисията по отбрана по много въпроси и решения, които се взеха и които бяха за доброто на нашата армия.
    През 2019 г. във фокуса на нашите усилия стоеше волята за решаването на проблемите на отбраната. Приоритетни задачи за нас бяха: модернизацията на въоръжените сили модернизацията на въоръжените сили, попълването с личен състав на формированията и тяхната подготовка, и планомерното нарастване на разходите за отбрана.
    Основният извод в Доклада е, че състоянието на отбранителните способности на българските въоръжени сили позволява изпълнението на задачите по мисиите, произтичащи от конституционните им задължения, но с ограничения по време и обем на изпълняваните задачи. Основните фактори, влияещи негативно върху състоянието на отбранителните способности, са остарялото и неизправно въоръжение и техника, недостатъчното финансиране и в най-голяма степен – незадоволителното състояние на окомплектоването на формированията с личен състав.
    Темата за остарялото въоръжение я повдигаме за пореден път пред Вас и ще продължим да я поставяме и занапред. Това, което искам да отбележа, е успехът в процеса на превъоръжаване и модернизация през изтеклата година. Той беше постигнат със стартирането на проекта за нов тип боен самолет. С придобиването на новите самолети F-16, ВВС ще изградят способности, отговарящи на стандартите на НАТО. На ход са и другите два проекта – за патрулните кораби и за бронираните машини, реализирането на които разглеждаме като стратегическа потребност.
    Както много пъти сме подчертавали трите проекта касаят бойните способности на въоръжените ни сили.
    Основен инструмент за преодоляване на ограниченията и натрупаните дефицити в способностите остава планомерното нарастване на разходите за отбрана. Трябва да отбележа, че именно изпълнението на Националния план за повишаване на разходите за отбрана до 2% от БВП до 2024 г. доведе до реално им нарастване през 2019 г. с над 240 млн. лв. Заедно със сумата за плащанията на самолетите F-16, разходите за отбрана надхвърлиха 3% от БВП. Въпреки това обаче, те остават недостатъчни, за да компенсират натрупаните в годините дефицити на способностите, причинени от липсата на планомерни и адекватни инвестиции за превъоръжаване и модернизация. Настоящите потребности надхвърлят значително ресурсите, които страната може да си позволи да отдели за отбрана.
    По този въпрос ще говорим в следващата точка с конкретни цифри.
    Правилните решения, когато се отнасят до ресурсите за отбрана, изискват обективна оценка, рационален мениджмънт базиран на ефективност и ефикасност, които бяха приоритет в дейността на МО през изминалата година.
    Както споменах в началото, в центъра на нашите усилия остана работата за попълване на големия брой вакантни длъжности. Към края на 2019 г. – Вие имате данните от доклада, въоръжените сили бяха окомплектовани с личен състав на около 79%. Най-сериозен е процентът на неокомплетковане в Сухопътните войски -около 26%, а доброволният резерв е попълнен едва на около 14%. В резултат на предприетите комплексни действия, окомплектоваността с военнослужещи през 2019 г. се запази, като за пръв път от няколко години беше спряна тенденцията за увеличаване на броя на вакантните длъжности. В тази насока целенасочено работихме и за повишаването на привлекателността на военната професия и създаване на условия за по-висока мотивация. В началото на 2020 г. за трета поредна година бяха увеличени доходите на заетите в системата.
    Успешно се изпълняват задачите в ръководени от НАТО и ЕС мисии и операции за опазване на международния мир и борбата с глобалния тероризъм.
    Подготовката остана водещ приоритет, като през 2019 г. се наблюдаваше повишение на реално проведените учения спрямо 2018 г. и в трите вида въоръжени сили. Общо за въоръжените сили проведените учения са с 30 повече спрямо миналата година. Около 8% от планираните учения бяха отложени поради неизправност на основно въоръжение или неокомплектованост на формированията с личен състав.
    Намаляват инцидентите във въоръжените сили, като за 2019 г. те са с 4% по-малко в сравнение с 2018 г.
    Развитието и поддържането на способности от декларираните формирования и на приетите за изпълнение Цели на способностите на НАТО се ползваха с приоритет в рамките на наличните ресурси.
    Въоръжените сили успешно изпълниха общо 110 задачи за подпомагане на населението, поддържаха постоянна готовност за подпомагане на МВР при охрана на границата и за противодействие на тероризма.
    Докладът очертава насоките за работа през 2020 г., основните от които са:
    - Успешно приключване на Прегледа на отбраната;
    - Реализация на комплексни мерки за постепенно преодоляване на неокоплектоваността във въоръжените сили и доброволния резерв;
    - Приоритетно изпълнение на приетите Цели за способностите на НАТО;
    - Изпълнение на Националния план за повишаване на разходите за отбрана;
    - Реализация на основните инвестиционни проекти;
    - Продължаване на работата по изграждането на Военноморски координационен център на НАТО във Варна;
    - Развитие на Стратегическия диалог между България и САЩ в сферата на сигурността и отбраната.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! През настоящата година предстои вземането на важни и отговорни решения за отбраната на страната. За пръв път в новата ни история тези решения ще бъдат с дългосрочен хоризонт – до 2032 г. Ние ще се съобразим с икономическите и финансови възможности на страната в контекста на кризата с коронавируса, но не бива да допуснем поредното отлагане на модернизацията на Българската армия, защото рисковете и заплахите пред сигурността остават, а предизвикателствата стават все по-сложни. В противен случай, въоръжените ни сили ще са все по-малко способни да изпълнят конституционните си задължения.
    За да не допуснем това да се случи, използвам случая да Ви призова всички народни представители от всички парламентарни групи да постъпите националноотговорно и да подкрепите нашите усилия за укрепване и модернизиране на Българската армия и отбраната на страната в дългосрочен период. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Заповядайте, колеги, имате думата за изказвания и въпроси.
    Заповядайте, господин Цонков.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Господин Председател, позволете ми и аз да се присъединя към поздравленията по случай хубавия празник, който има днес. Специално и от името на колегите от БСП – искаме да Ви поздравим за празника, да сте здрави, все така напред успешни и, разбира се, пожелавам, както на Вас, така и на всички нас повече разбирателство и конструктивизъм при нашата работа, както и досега е било, между другото.
    Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Адмирал, уважаеми гости, уважаеми колеги! Бих искал да кажа няколко думи по отношение на представения ни Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили.
    Разбира се, в Доклада има много положителни моменти, които е хубаво да се споменат. Няма как да не отлича особено работата и усилията на Министерството, които се полагат по отношение на хората в отбраната, макар че не са достатъчни. Все пак поредното увеличение на заплатите, което е отразено в Доклада, има значение и показва не само желание, но и работа в посока да се подобрят условията на хората в отбраната, което ние сме си говорили, че може би е една от основните задачи, да не кажа и главната на този етап, разбира се, без да подценявам важността на модернизационните проекти и на цялостната модернизация на Българската армия.
    Има и много пропуски, които също правят впечатление. И ми се иска да започна оттам моята конструктивни критика, която е свързана с наблюденията ми от последните няколко доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили. Ако ги сравним, ще видим, че освен числата и част от фактологията, те много си приличат по отношение на встъпителните части и по отношение на изводите, и по отношение на препоръките и направленията за действия, приоритетите, които са поставени.
    Искам ми се да видя по-различна структура оттук нататък по отношение на самия Доклад. Какво имам предвид? Знаем всички, а и новият началник на отбраната адмирал Ефтимов каза, че хората в отбраната са най-важните. Знаем, че там има голям проблем с недостига на личен състав – некомплекта, който съществува. Още по-голям се очертава проблемът с резерва, където, само цитирам един факт: от хиляда свободни места, които са обявени, 33-ма са назначените. Това означава, че очевидно трябва да се работи още по отношение на условията и привлекателността на военната служба, на военната професия. Това означава, че освен финансовите условия, трябва очевидно да се помисли и върху по-съществени нормативни доктринални промени, които, разбира се, ще бъдат естествен завършек на целия процес на стратегически преглед на отбраната, който се прави, стратегически преглед на сектор „Сигурност“, по-общо казано.
    Но това, което виждам за поредна година в Доклада, е един механичен сбор от фактология, от данни и ми липсва достатъчно аналитична част, която да показва какво е наистина реалното състояние на Българската армия, къде трябва да се вложат повече усилия, затова и смятам, че трябва малко структурата да се адаптира, да бъде по-разбираема и за широката общественост, не само за професионалните среди. От гледна точка на това, да започнем и с основните проблеми, които са свързани с некомплекта на личния състав, с ресурсите в отбраната, с организационното изграждане на Българската армия, за което и адмирал Ефтимов говори. Тоест да обърнем малко структурата на доклада, като започнем с мисии, минем през преглед на въоръжените сили, да акцентираме върху проблемите, които вече казах и, които са най-важни.
    Виждам, че има сериозен пропуск от гледна точка на нормативната уредба и доктриналната част, тоест не е отделено достатъчно място. Трябва повече да видим в Доклада по отношение на това, което е свършено от гледна точка на промените в нормативната и доктринална база.
    Така също, ако трябва да говоря и за съдържателната част, прави впечатление, че може да бъдем по-прецизни и в началото на доклада, който е свързан с оценка на средата за сигурност. Не съм съгласен с някои от изводите, които се правят, но смятам това да го запазя за пленарната зала.
    Не на последно място, ми се струва, че трябва да избягваме повторението на някои текстове, защото, ако добре вникнем в Доклада, ще видим, че уводната част си прилича почти изцяло в някои текстове с изводите. Нека също да прецизираме начина, по който подхождаме към подготовката на такъв важен документ, какъвто е Докладът за състоянието на отбраната.
    Разбира се, на последно място, бих искал да кажа няколко думи за направленията, в които трябва да се работи, приоритетите. Смятам, че също трябва малко да се приоритизират, защото проблемът с недостига на хора е поставен доста назад, когато са изредени приоритетите за бъдещи действия, свързани с развитието на въоръжените сили.
    След всичко, което казах, ние от „БСП за България“ ще се въздържим по отношение на така представеният ни доклад за състояние на отбраната и въоръжените сили. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    Реплика – заповядайте, господин Христов.
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Репликата ми е добронамерена.
    Господин Цонков, ние с Вас сме започнали явно по един и същи начин да гледаме Доклада. Аз също прегледах предишните доклади и си зададох въпроса: добре, аз какво искам да открия вътре? Какво сме задали ние като изходна база, като норматив, за да очакваме нещо по-различно?
    Структурата на Доклада е такава каквато е била и каквато следва да бъде. Не приемам това, защото и аз не можах да намеря отговора: какво много искаме, как да го разместим това? Ако Вие се наемете да представите своите виждания за структура на доклад, ние сме готови. Убеден съм, Комисията ще е готова да обсъди една нова структура на Доклада, но това, което сме поставили, това получаваме и аз мисля, че е добро.
    Що се отнася до изводите – не приемате аналитичната част. Напротив, аз я харесвам, защото това е, което очакваме. Оставям настрана трябва ли всичко това да бъде изнасяно. Миналата година влязохме в един такъв разговор: всичко това трябва ли ни? Но не мога да приема Вашите изводи, че липсва аналитичната част. Подкрепете ги, защото и в увода, и в изложението, и в заключението има добър анализ.
    Що се отнася до липсата на нормативната и доктриналната част. Вижте, ние сме в един такъв период, обосновете след това, в който следва един преглед. Ние тепърва ще започнем да работим. Дайте изходните данни, за да видим какво можем да предложим и какво да очакваме от тях, когато представят следващия доклад. Но преди да видим следващия доклад, ние трябва да видим вече свършеното от ръководството в тази посока, като доктрини, защото те са заложени. Ще ги чуем в третата точка, нали така? Благодаря, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Христов.
    Втора реплика – заповядайте.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин Адмирал, господин Заместник-министър, колеги! Аз също повече от нещата ще ги оставя за залата, както каза и господин Цонков. Но искам да му кажа, че не съм съгласен изобщо с повечето от нещата, които каза, тъй като структурата си е точно такава, каквато трябва да бъде. Така е в Съединените щати – по същата схема е направен този отчет за състоянието. Той трябва да бъде един и същ, за да се сравнява напредъкът или изоставянето в това, което се е поставяло като цели, по този начин има една сравнимост.
    Не може всяка година да има ново съдържание, ново подреждане на нещата вътре в него. По този начин може само да се разбере какво са направили. Това е един отчет какво е направено през годината, прието е от първото правителство на ГЕРБ да има такива доклади, преди никой е нямало. За 2014 г. не направихте изобщо доклад, нямаше за 2013 – 2014 г. Не знам кой беше тогава на власт? (Шум и реплики.) Не, не помня толкова далеч, но нямаше такъв доклад?
    Затова смятам, че докладът е изключително аналитичен, изключително критичен е, в някои области ми се струва, че е повече, тъй като това е и публичен документ, не е секретен. Има повече казани неща, отколкото могат да се кажат даже, тъй като става въпрос тук и за чувствителна информация, и за национална сигурност. Този доклад се публикува и го гледат всички. С този доклад някои аташета на приятелски страни ще изкарат медали за добре свършена работа – за състоянието на една армия, която е част и от въоръжените сили на НАТО.
    Така че не съм „за“ толкова открито, по този начин записани нещата категорично и смятам, че това е грешка. Но ще говорим в залата. Смятам, че Докладът е много сериозен труд, много аналитичен, много критичен, с изводи и с насоки за работата. Да даде господ и сили на адмирал Ефтимов да изпълни това, което са набелязали за другата година.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Преди да дам думата за дуплика на господин Цонков, само да кажа, че най-вероятно това е последният доклад по състоянието на отбраната, който ще гледа 44-то народно събрание.
    Заповядайте, господин Цонков.
    НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Да, готов съм да Ви представя адаптирана и малко по-различна структура на доклад за състояние на отбраната и Въоръжените сили и се ангажирам да Ви представя и да обсъдим в Комисията по отбрана на някои от бъдещите заседания една възможна структура.
    А по отношение на останалите бележки и критики, които отправихте към мен – къде, освен от 63 страници в началото, в встъпителната част по оценката на средата за сигурност и в изводите, другаде видяхте оценка и анализ на това, което е поднесено, защото аз съм изчел внимателно целия доклад. (Реплики.)
    Не съм съгласен. Не съм съгласен!
    Още веднъж казвам, че има много фактология. Въпросът е тази фактология да бъде интерпретирана, да има оценъчен елемент, не само накрая в изводите, а и във всеки един раздел, който виждаме в Доклада.
    И още едно нещо бих искал да кажа. Сравнявайки отново всички доклади за последните три-четири години, аз не виждам разлика в изводите, дори ще ги донеса да сравним, да видим изводите, които се правят, и всъщност от тях, без да омаловажавам усилията, работата на Министерството на отбраната, всъщност каква крачка напред сме направили в развитието, какви нови отбранителни способности сме развили? Надявам се да ги поддържаме поне. А да не говорим, ако сме отстъпили някъде по отношение на съществуващи отбранителни способности. Това имам предвид, когато казвам, че сравнявам последните няколко доклада за състоянието на отбраната и Въоръжените сили. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Цонков.
    Други изказвания?
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Днес си честитихме всички какво ли не, на кого!
    Първо, честито за именния ден! Всички честитихме на адмирала, честитим и на Цонков – 100 години УНСС. Днес на 21?!
    На тези, които критикуват Доклада, няколко по-общи приказки.
    Всяка година четем такъв доклад, всяка година те не се променят. Министерството на отбраната е тежка машина, то не се променя много. Какво очаквате от този доклад – да се променя съществено ли? Няма как да стане.
    Аз например, като чета, както казва полковникът до мен доклада, се опитвам да намеря това, което мен ме интересува: тези промени наистина къде отиват?! Някакви промени трябва да има. Лъжат ли ни в числата нещо – добавят ли, вадят ли? Това е важното според мен като професионалисти, говоря от Комисията, сега, кой от БСП, кой от ГЕРБ, говорим за отбраната.
    Вие може да критикувате колкото искате, но аз Ви казвам аргументи какво според мен трябва да има вътре в Доклада и следим това. Структурата я каза Манушев, така е, като дойдат онези отгоре те за всичко искат да видят техните стандарти – и в счетоводството е така, във всичко, в банките и в армията е така. Нали сме колеги там, партньори. Идват и трябва да видят какво става в нашата армия, защото ще си помагаме взаимно и съдържанието включително на този доклад по точки може би трябва да бъде същото. Така че, аз там претенции, Николай, нямам и казвам какво ми трябва.
    Ще Ви кажа две неща, които аз виждам примерно, защото обещах да съм кратък. Примерно 26% адмирали, 26% недокомплоктект в Сухопътни войски. Изумително?! Браво, че си казвате – число не може да избягате от него – 26%. (Шум и реплики.) Не, не говоря за другите, аз казвам най-общото за видовете Въоръжени сили – 26% Сухопътни войски. Цонков каза от 1000 души 33 назначени.
    Извинявайте, но ние от ГЕРБ три пъти увеличихме заплатите – 30%, три пъти по 10% в цялата система, Кръстев, нали? МВР дадохме, тук дадохме. Значи май не са парите?
    След това помислете малко, аз затова му казах и на Ефтимов, военните същите ли са като другите, които служат в сигурността на отбраната? Ами не са!
    И ще Ви кажа моите наблюдения. Полицаят 10 или 36 години, както си ти, 36 години гледа едни калпазани, които правят някакъв бизнес и той ги наблюдава да не го правят не по правилата. Излиза отвънка и същият го прави по-добре от тях и о`кей, той не страда като го напусне.
    Кажете ми кой артилерист или командир на кораб, какъвто е бил той на дивизион, излиза и отвън си взима частния кораб и почва да го управлява, защото това може? Не става! Значи нещо друго трябва да намерите Ефтимов и заместник-министър Запрянов, разбира се, той по кадрите отговаря, което да ги мотивира.
    Ето това на мен ми липсва в Доклада. Дали ще бъде анализ, дали някакво число, но дадохме пари – купуваме самолети, купуваме техника. Значи техника им даваме, тоест някакво бъдеще. Увеличихме им три години да служат повече. Това и миналия път Ви казах, аз съм против това – не се знае дали е плюс, или минус, дали някои отдолу няма да напуснат, или няма да идват, но това времето ще го покаже.
    Заместник-министрите и другите казаха: правилно е. Аз вдигнах ръка в залата и говорих други работи, ама щом те казват, може би е така. Това малко по-нататък ще стане ясно.
    Питам се тогава и не намерих отговор в Доклада, не че трябва да отговори на всички въпроси, но ето един от тях: добре де защо 26% и, то Сухопътни войски? – Там не става, няма машините, не виждат перспектива.
    Второто нещо, погледнете таблиците за ученията. Това го е имало и друг път, аз съм го гледал, сега ще го кажа на глас. Сто процента, 99% изпълни се отчетът, тук-там по-малко, ВВС са ги изпълнили почти, натовските някои изпълнили 200%. Ефтимов е бил между другото, ако не знаете, на най-високата натовска длъжност – директор на дирекция в НАТО, нали така беше?
    Така че, моля те Виж там какво правят, може би оттам трябва да си привнесем какво те искат от нас, някой да ни зададе задачата. Ние сами си я задаваме, сами се оценяваме и казваме 100%. Е, дали е вярно това? И това не дава информация в Доклада. Аз не мога да преценя сега те по-добри ли са, защото най-важното нещо за армията е способността. Няма отговор. Сто процента, сто и не знам какви си. Да де, ама няма отговор. Това не съм сигурен дали е вярно.
    Същите забележки бяха и към МВР. Пратени статистики, за да не си ги правят те, затова гледайте чужбина.
    Ето тези две неща исках да споделя, които бих искал да ги видя в доклада за разлика от Николай, който казва: там няма някакви велики работи.
    Другото и да го има, ето тези дребнични неща, може да изберат сигурно позиция. Следете подробно, вижте вътре. Не ме принуждавайте да сравня Вашият доклад – на БСП с нашия. Защото, ако говорите в залата, ще Ви извадя двата и ще Ви ги чета.
    РЕПЛИКА: Не, не то няма тогава.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Как нямаше доклади?! То тогава и доклади нямаше, заради това сега не може да ги критикуваме тях?! (Реплики.)
    Така че браво на ГЕРБ, значи докладите започнахме ние, вярно че беше така. А сега ни критикуват, че правим и доклади изобщо.
    Аз завършвам с това. Това за мен, завършвам, е добър доклад. Той е като дисертация, вътре може да се иска винаги да има нещо повече, но според мен трябва да има ето тези истини. Аз затова на Ефтимов му говорех: говорете професионалистите, казвайте ги на политиците, които не могат да избягат от едни други рамки, които внимават и са важни, разбира се, за държавата. Професионалните отговори трябва да ги има вътре и нашата Комисия, която следи работата и контролира Министерството, да казва: да, вървят в добра посока тук, някои неща не са точно така, нямаме толкова пари, но общо взето вижте от миналата година тази година какво е станало.
    Така че, аз такива отговори бих търсил и това бих Ви посъветвал всички колеги да се вглеждаме, а иначе може да си го критикуваме Доклада, колкото искаме. БСП по политически причини няма да ни подкрепят вероятно, което не е добре. Народът гледа кой подкрепя и не подкрепя най-важното. В държавата може би това са въоръжените сили. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Радев.
    Господин Тошев, заповядайте.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Започвам с поздравления към адмирал Ефтимов. Живи и здрави и всичко, което Ви пожелахме, и, което Вие си пожелаете да се случва, начело с Вас! И наистина бъдете твърд на всякакви нива, защото Вие сте говорителят не само командира, а и командващият – най-старшият офицер в армията, Вие сте говорителят на униформените, които по-принцип са дисциплинирани хора и мълчат, дори и тогава, когато много им се крещи. Така че Вие сте изразил на тяхното мнение и тук и в Министерството, и в Министерския съвет, и при президента казвайте истината за армията, защото няма друг кой да ни я каже.
    По отношение на Доклада аз съм категорично съгласен с моите колеги Радев и Манушев по простата причина, че наистина това е доклад за състоянието. Аз също ще го кажа с няколко думи: изключително обективен, подробен, силно критичен и аналитичен. Аз твърдо държа, докато имаме някакво влияние и докато ни се чува думата на всякакви нива, Докладът да продължи да бъде в тази си форма, за да може да се прави сравнение.
    Никъде в базовите документи върху основата, на които е писан много години вече наред, не иска никой да бъде оригинален, да бъде уникален.
    Не е литература, не е докторска дисертация, не е художествена измислица, за да му правим всяка година различна форма. Защото, ако се случи това нещо, аз мога да Ви кажа от опита, който имам – този доклад ще бъде най-хубавият. Догодина, когато дойде новият министър, ще бъде най-лошият, след 3-4 години ще става все по-добър и по-добър и след 4 години пак ще бъде най-хубавият, и след това пак ще тръгне в същата поредица.
    Това, което ние очакваме от Доклада, сме го получили. И ако се зачетем внимателно в него, ние след това ще чуем още подробности в следващата точка, но дори това да прочетем, аз мисля, че е силно критичен и много хора ще се радват като го прочетат, защото той вече е публичен. Много хора и от приятелите, и от неприятелите, ще се радват да го прочетат. (Реплики.)
    Между другото, има доста неща, но ще се разберем с колегите в зала да ги говорим по-подробно. Тук все пак не само да не губя времето на професионалистите, много от тях по-добри от мен, просто защото ние ги знаем тези неща, да запознаем колегите в зала по-подробно с нещата. Искам да Ви кажа, колеги от БСП, Вие много добре го знаете, между другото, не знам, може би по политически причини, което мен лично ме учудва в тази комисия да го изтъквате, но нещата в Армията са взаимосвързани. Не можем да очакваме качествен личен състав и пълно окомплектоване на подразделенията тогава, когато техниката, на която се служи, е изключително морално и физически остаряла. Аз мога да Ви дам пример от моя род войски – противовъздушна отбрана. Зенитно-ракетни войски, радарите – аз не знам защо ги наричаме радари, това са радиолокационни станции, радиолокационни постове, те не са радари все още, ние нямаме радари, са от времето, когато вършеха прекрасна работа, но всичко беше на това ниво. Не може една радиолокационна станция и един .... да вършат тази работа, която един 3D радар върши в момента. Не може един занитно-ракетен комплекс, с който наистина учудвахме света, извинявайте за отклонението, но Ви давам конкретен пример – 1990 г., когато станаха промените в Източна и Западна Германия и плениха или по-точно си взеха, те не са ги пленили, защото не са воювали, оса комплексите, са се учудили американците, когато са правили пускова система. Това е било 1990 г., колеги, 1990 г.!
    В тази връзка аз по-подробно ще говоря в зала, но сега имам няколко въпроса към професионалното и към политическото ръководство на Министерството на отбраната. Ще задам конкретни, обаче може би става въпрос по принцип. Говорим само за самолета, за кораба и за бойната машина. Има още доста сериозни проекти, които са конкретно свързани, необходими и който от тях да изведем на тези три първи места, той също ще бъде приоритетен.
    Още по-важно е, колеги, в тази комисия не бих си помислил дори, че има някой, който не знае, че вече имаме пети елемент за водене на военни действия и това е киберпространството. След сушата, морето, въздуха и космоса, вече киберпространството е арена на бойни действия. Радвам се, че и господин Кръстев е тук, защото това не е само работа на Българската армия, това е работа на цялата държава и на всички структури, които се грижат за националната ни сигурност. Ние едва ли ще бъдем водещи, но трябва да бъдем част от това противодействие и от тази готовност.
    В тази връзка имам няколко изречения. Надявам се, заради открития характер на документа и на заседанието не е казано повече, но се надявам да се мисли повече.
    Второто, което е, бийте малко повече тупана за 3D радари, за артилерийски системи, за нови комуникации, системи за управление, командване и така нататък – всичките десетки проекти, които се движат. И ще Ви кажа защо. Първо, за да не изненадаме обществото – това е мое мнение, между другото – да не изненадаме обществото, че ще харчим нови десетки, стотици или милиарди български левове и да не се знае защо.
    И второто е, за да може тези, които пишат бюджета, ние го приемаме, ние не го пишем бюджета – това е ясно, да имат предвид тази работа. И да имат предвид, че тези неща са крайно необходими. Защото ние F-16 или новия патрулен кораб, ако нямаме информационна система и система за управление, те са жертви, може би е силна дума, но е така.
    Още един въпрос – управлението на имотите. Стана въпрос за тази прословута некомплектованост на Българската армия. Един от елементите, и аз винаги съм казвал – заплатите са важни, но не са единствени, дори не са най-важни, важни са компенсационните добавки, които получават военнослужещите. Никога не съм си позволил и винаги съм коригирал, когато някой каже привилегии. Няма никакви привилегии, това е компенсация за 24 часа в денонощието, 365 дена в годината служба. Та в тази връзка в доклада го пише – три хиляди и не знам колко военнослужещи са без апартаменти, без жилища. Знам, че им се дават 90% от наемите, обаче това не решава проблема. Това не решава проблема и имаме доста харчлъци в Министерството по опазване (реплики) нищо друго не се прави, освен да се пази, не се управляват излишни с отпаднала необходимост имоти.
    И за това нещо говорете, за да не Ви задават въпроси коя горичка, коя поляна или кой битак сте го продали на търг, пък била цената не знам каква си. Обяснете на хората. И бизнесът, и общините са готови да съдействат в това отношение, независимо под каква форма ще бъде. И да се компенсират военнослужещите, за да можем да привлечем качествен състав. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Тошев.
    За отговори на въпроси
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Киберпространството – разбира се. Много сериозно работим там, ще имаме и догодина специален съветник към началника на отбраната по тези въпроси, създаваме киберкомандване. Въобще не е много да се пише технологично какво правим, като средства, хардуер, личен състав.
    Тази година изпращаме в магистърската програма на И-колидж в Националния университет по отбраната наш подполковник – офицер, за киберинженер една година да се учи. Така че не сме забравили киберпространството.
    По единната среда за управление, така е, началникът го спомена – той може да вземе отношение, F16 е система, не е летателен апарат. Сложно е, там ние дължим още други неща да направим, за да може нашите пилоти напълно да използват възможностите на този самолет.
    По наемите – много сте прав. Работим за по-справедливо компенсиране на наемите. Министърът е поставил задача по тази тема, тъй като сега ние даваме на всички еднакви пари, но да компенсираш наемът на офицер в Карлово е едно, а пък наемът на офицер в София е друго. Трябва да видим статистиката – как вървят наемите и по базата на тежестта да бъде по-справедливо.
    И последно, да, министърът иска и ние ще започнем с предотстъпено право на строеж да придобиваме жилища, затова той каза, че няма да подарява имоти повече, особено там, където имаме гарнизони. Но това са процеси, които са част от прегледа на отбраната, и ще стартират след като бъдат завършени. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
    Генерал Симеонов – заповядайте, господин генерал.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Аз ще бъдат по-кратък. Само искам да кажа, че по отношение на формата, която се каза – този доклад за състоянието на отбраната е един вид формализован документ, който всяка година трябва да бъде един и същ, за да може да се следи напредъкът или изоставането. Толкова по този въпрос.
    Това обаче, което се каза – че едва ли не всичко е решено, това не отговаря на истината. Много е направено – и миналата година каза, че това е глътка въздух към това, което беше в предни години. Похвално е, че значително нещата се подобряват, повишават се средствата за военнослужещите – по 10%, както се каза вече четвърта година поред, ученията с 30% са се увеличили.
    По отношение на това, което стана дума за кадровия състав на армията. За да се попълни кадровият състав – 19% офицери, 26% от Доклада е за сержантския състав, не 16%, а 29% беше за кадровите войници, както и да е. Мисълта ми е, че трябва да се направи всичко възможно както и във финансово отношение да продължи тенденцията за рязко нарастване на тези средства.
    И тук, господа, трябва да си направим и да си кажем чистосърдечно, че това зависи от всички политически партии, не само от една партия или от две партии – трябва да се повишава процентът за отбрана.
    И в интерес на истината, ако искаме да има някакъв напредък, тъй като ние говорихме само за самолети, за кораби, за бронирана техника, господин Тошев спомена за радарите, за зенитно-ракетни войски, а има и много други, които трябва да бъдат, утилизацията не забравяйте, защото там е един препъникамък в цялостната дейност – пари трябват.
    В интерес на истината би трябвало, може би бюджетът за отбрана, както тази година е над 3%, да бъде четири – пет години, за да се навакса донякъде това изоставане. Но аз не съм сигурен дори и тогава дали ще го наваксаме това изоставане. Друг е въпросът, че сега, вследствие на кризата, която беше с Ковид-19, видяхте в предното обсъждане, на предния съвет обсъждахме за мораториум за модернизационните проекти, които не трябва да има никакво спиране, защото достатъчно армията беше спирана и бяха спирани парите.
    От тази гледна точка, всички колеги трябва да гледаме напред и нищо, че това е последният план за мандата на 44-тото Народно събрание, ние трябва така да направим неща, че бюджетът да бъде увеличаван и за в бъдеще, за да може да има крачка напред и да има повече кандидати и във военните училища, в които кандидатства за офицери, също така тези, които кандидатстват за кадрови войници.
    Искам да обърна внимание – може би Министерството на отбраната започна с тази инициатива „Бъди войник“ и други, но трябва да се започне, и средствата за масова информация имат представители тук. Негативният образ на Българската армия, защото много хора и една част от журналистите дават много негативен отрицателен оттенък на Българската армия, едва ли не, че всичко това е – само стоят, лежат, нищо не правят, което е крайно невярно, което винаги ме е тормозило, когато бях на служба, и затова такива изявления не са позитивни, а армията и Министерството на отбраната трябва да помислят за една по-широка медийна кампания за популяризиране на Българската армия.
    Уважаеми колеги, всъщност адмирал Ефтимов е с пагони, тези, които сме свалили пагоните, си спомняме много добре по колко кандидати бяха във военните училища. Лично аз, когато кандидатствах, бяха над 3500 кандидати за Долна Митрополия, а кандидатствахме за 60 пилотски места плюс 20 за БГА и още 100 технически места. Правете сметка какъв наплив е било! Това трябва да се постигне и в офицерската професия, и в професията на военнослужещият да бъде издигната на много по-високо ниво.
    Аз лично ще гласувам „за“ Докладът да бъде утвърден и същото ще препоръчам и на парламентарната група.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Господин Вангелов, заповядайте.
    БОРИС ВАНГЕЛОВ: Благодаря, господин Председател.
    Аз също ще бъда много кратък, защото не искам да се повтарям с колегите, които говориха от ГЕРБ. Ще кажа, че според мен – аз също много внимателно прочетох този доклад, той наистина е безпощадно точен и наистина е истински доклад за състоянието – всяка дума има своето съдържание и има своя смисъл, ние трябва да я тълкуваме и възприемаме в съдържанието и в смисъла, в който тя се прилага, а не да ѝ вменяваме някакъв друг смисъл. Така че това наистина е една снимка, в нея също има и сериозна аналитична част.
    Бих си позволил само да цитирам един пасаж, защото той сякаш обединява в себе си една голяма част от Доклада. Хайде да не кажа целия Доклад, не е целия, но една голяма част от него е обединена. Сякаш хем е снимка, хем е пътепоказател за бъдещото. Много е кратък ще го цитирам, за да влезе в протокола.
    Цитирам: „Въпреки увеличението на разходите за отбрана спрямо предходната година, те остават недостатъчни, за да компенсират натрупаните в последните 30 години дефицити на способности на Въоръжените сили, причинени от липсата на планомерни, целенасочени и адекватни инвестиции за превъоръжаване и модернизация. Поради това настоящите потребности надхвърлят значително ресурсите, които страната може да си позволи, да отдели за отбрана“ – перфектен абзац. Силата на анализа не е в обемите. Понякога и две изречения са по-перфектен анализ и от 40 страните словоблудство.
    Още нещо, съвсем малко. Тук не знам, дали ще бъда прав – от практиката Вие ще кажете, но с повишената възраст за кандидатстване в армията, можем да мислим, че бихме очаквали и повишен ръст на кандидатите за войници. Говоря за тях най-вече.
    Може би трябва да увеличим честотата на конкурсите и бройките. Получава се понякога – само три бройки се обявяват, кандидатстват – 16 човека. Например – четвъртият също отговаря, но не е класиран, не е пренасочен и за друго място. Сега с увеличение на възрастта може би ще се увеличат и бройките. Дали не трябва, не знам по процедура дали е адекватно това, което казвам – да увеличим честотата на конкурсите и да има пренасочване. Защото четвъртият също отговаря, но не го пренасочват за други места и биха могли да се изпуснат ценни кадри. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Вангелов.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Извинявайте, господин Председател, от това, което каза и господин Вангелов, на мен ми направи впечатление от набирането на кариерното развитие в тази т. 5.3.
    За Сухопътни войски 597 са обявени длъжности, кандидати – 848, приети – 392. Значи от тези – 848, тук 200 не станали, виждате, колко човека. Петстотин човека от тях са негодни. (Реплики.)
    За Военновъздушните сили – 192 77, толкова са били годни, макар че са се явили повече, отколкото са обявени.
    Във Флота са обявени 200, явили са се 232, 135 са приети. Затова исках с две думи по това, което той каза: анализ. Защо е така? Явяват се доста хора и не може да попълним тези бройки, които сме отпуснали и които не са достатъчни. Те са толкова, тъй като Министерството явно си прави сметката, колко може да отпусне за тази година, колко ще е за следващата. Изпълняват, някакъв план. Не може да се обявят – 5000 длъжности.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
    Господин Нецов, заповядайте.
    СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър! Честито, господин Адмирал! Няма да повтарям думите на Вашите колеги. Искам съвсем накратко, не като колегите – накратко, а говорят десетина минути.
    Господин Тошев каза, че в модернизацията на техниката с нова техника, която армията трябва да придобие, ще доведе до повече кандидати. Господин Манушев каза точно, че колкото и да са кандидатите, те не са годни. Част от тях няма как да попаднат в редовете на армията. Ние трябва да помислим за други условия, нека това Министерството да го направи с Министерството на образованието – дали тези хора трябва физически да бъдат годни, пък и умствено, разбира се.
    Второ, господин Заместник-министърът каза: „Въпреки кризата, която сега ни сполетя, ние трябва да продължим въоръжаването“. Нашата политическа формация не беше за това, но подкрепям. Вие имате ли усещането, че Съединените американски щати при тази пандемия, от която и те явно страдат, ще успеят нашите самолети да бъдат доставени в срок и време? Защото не се знае дали може да се удължи тази пандемия – може година, може две?! И ние говорим за самолети, за модернизация, а те могат самолетите да останат в далечно бъдеще – Вашето мнение?! Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Нецов.
    Кой ще отговори?
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: По отношение на изпълнението на договора за F-16 имаме официална информация. „Локхийд Мартин“ изпълнява договора в сроковете, както е заложено. Така че засега, ако това е пандемията на този етап, корпорацията не е засегнала своята производствена дейност до там, че да препланира. Вече се произвеждат първите самолети за първия конктрактор.
    Второ, всички подизпълнителски договори се сключват навреме. Ние работим с представителството на САЩ и с Пентагона по договорите, по всички поддоставки на целия пакет. На тази етап, ако пандемията се управлява по начина, по който вече се управлява и няма втора вълна, засега имаме уверение, че ще се спазят сроковете.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Генерал Милев, заповядайте.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми Заместник-министър, уважаеми господин Генерал, уважаеми колеги! Искам да приема, че е спазена структурата и формата на Доклада, който е прието така да се предлага през последните години. Това е основно на Министерството на отбраната – те са решили по този начин, не че точно НАТО държи така да се представят, ако бъдем по коректни.
    Приемаме също, че в Доклада всичко, което трябва да се поднесе, е поднесено в пълен обем. Все пак ние трябва да си направим някои изводи от това, което е предложено.
    Присъединявам се към това, че Министерството на отбраната полага през последните години и през миналата година много усилия на първо време да подобри окомплектоването на армията с различни методи и форми. Едното е повишаването на заплатите, за което тук се спомена.
    Другото, тази кампания „Бъди войник“ в 31 града, която се проведе, и мога да кажа, че като Комисия по отбрана активно участвахме в пропагандирането на тази амбиция на Министерството на отбраната.
    Също – увеличаването на възрастта. Всичко това водеше до повишаване окомплектоването. Мога да кажа, че изводът, който правим, че въпреки всичко се запази това окомплектоване, а то не се повиши. Или то се запази – дори споменах в началото, че и на базата на приемането, дори и на някои компромиси, на повече жени в армията.
    Другото, което тук се прокрадна и мога да кажа като извод, е, че този доклад дали ще запази същата формула в следващите години след стратегическия преглед на отбраната, той ще бъде може би един от най-добрите доклади, който е правен, защото надали ще има доклад да си отчете примерно 3,17% от брутния вътрешен продукт – че са изразходвани толкова средства за трите модернизационни проекта. И никой да не се заблуждава, че до 2024 г. ние това, което сме го платили тази години и сме заложили, ще ги придобием тези способности примерно до 2024 г., когато ще изтече мандатът и на следващото Народно събрание, примерно казвам, дори какъвто и да е министърът и какъвто и да е докладът.
    Така че с всеобщи усилия – обществото не е в състояние да откликне на изискванията в момента. Дори да се връщаме назад, че през тези последните 30 години кое не е било направено, аз питам: къде бяхме ние? Много от нас бяхме в строя и това сме го преживели. И мога да кажа, че дори и 300% да са си провели ученията нашите колеги от НАТО, ние ги бием по всички показатели, когато се наложи да има състезателност с еднакви критерии, еднаква техника и личен състав. Така че българският офицер – генерал, офицер, войник, е достатъчно амбициозен, когато се налага да се състезава с колеги от НАТО.
    И много други изводи могат да се направят също със самото придобиване на тези мобилизационни комплекти и после с тяхното изпълнение. Няма примерно дадено какви ресурси се използват за различните видове въоръжени сили през последната година или миналата година, защото ВВС – аз не казвам, че ревнувам – но все пак Сухопътните войски са Сухопътни войски. И се присъединявам тук към колегата Радев и Тошев и другите колеги, че трябва да има нещо.
    И другото: не мога да приема аз, че един – заместник-министър Запрянов ме репликира, но аз не съм съгласен, тъй като званието и пагона не дават отговорността. Това, че някой отговаря за 20, за хиляда човека това нищо не значи, има командир на Сухопътните войски, който подава всичко, което е необходимо за тези декларирани формирования. И също, което се прокрадна тук, е за окомплектоването на останалите родови и специални войски, за техните модернизационни проекти, за които малко се говори и надали – да не се оправдаваме с пандемията, ще има време и за тях. Но все пак аз съм съгласен, че Министерството накрая признава, че с определени условности ние изпълняваме нашите задължения по трите емисии, което, дай боже, да бъде и в бъдеще. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, генерал Милев.
    Други колеги?
    Само ако разрешите аз да кажа няколко думи. Първо, няма съвършен доклад. Каквото и да напишеш, какъвто и филм да направиш, критици има винаги. Нито има съвършена комисия. Има различни мнения.
    Лично моето мнение е, че Докладът е добър, достатъчно обширен, достатъчно обективен, супер критичен. А що се отнася за това какво са свършили във въоръжените сили, Българската армия – мисля, че фактите сами говорят.
    Само преди няколко години думата „модернизация“ изглеждаше странна и доста книжна. Модернизацията вече е факт и всички някак си свободно си говорим и за бъдеще и за модернизация, за личен състав се призна какви усилия се полагат – че има много да се работи.
    Има да се работи – аз искам да пожелая успех на колегите, все пак адмирал Ефтимов има четири години хоризонт. Не всички от нас имат такъв хоризонт, дай боже, и да има някой повече, но все пак мисля, че посоката е правилна.
    С това смятам да приключим и да преминем към гласуване.
    Колеги, пристъпваме към гласуване на Проекта за Решение по Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2019 г., № 002-03-09, внесен от Министерски съвет на 16 април 2020 г.
    Който е „за“ Доклада, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 8.
    Колеги, преди да преминем към точка трета, смятам да обявим три минути почивка, за да може да се спазят всички изисквания – GSM-ите да си оставим и ще помоля колегата по сигурността да следи за спазването на режима.
    Форма за търсене
    Ключова дума