1. Представяне на информация относно изпълнение на разходната част на бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. по основните направления и проекти.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 86
На 17 декември 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбраната при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на информация относно изпълнение на разходната част на бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. по основните направления и проекти.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбраната, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията отбраната генерал Константин Пенчев.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по отбраната.
На заседанието присъства заместник-министър Анатолий Величков.
Предлагам дневен ред:
1. Представяне на информация относно изпълнение на разходната част на бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. по основните направления и проекти.
2. Разни.
Който е за така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 19, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА РАЗХОДНАТА ЧАСТ НА БЮДЖЕТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА ЗА 2020 Г. ПО ОСНОВНИТЕ НАПРАВЛЕНИЯ И ПРОЕКТИ.
Давам думата на заместник-министър Величков.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбраната! Министерството на отбраната счита, че успешно изпълнява ангажиментите си към НАТО за повишаване на разходите за отбрана до 2%, както е разписано и в Националния план за повишаване на тези разходи до 2024 г.
През изминалата година постигнахме 3,11% от брутния вътрешен продукт разходи за отбрана, а през настоящата година очакваме този процент да бъде 1,6. През 2021 г. с бюджета средствата за отбрана, които са одобрени, ще представляват 1,62% от брутния продукт.
В центъра на усилията на политическото и военно ръководство на Министерството бяха поставени повишаването на привлекателността на военната професия. Затова, както е добре известно и на Комисията, и на обществеността, на три пъти бяха реализирани повишения на възнагражденията и на военния, и на цивилния състав.
Новоназначените военнослужещи през 2019 г. бяха 729, през 2020 г. – 440, с очакване за назначение, сключване на договори с още 440 военно служещи, с което до края на годината очакваме тази бройка да нарасне на 880.
За четвърти път увеличението на възнагражденията ще бъде реализирано, както е предвидено и в частта „Персонал“ на бюджета за отбрана през 2021 г. и той отново ще съставлява 10% увеличение на тези възнаграждения.
На второ място, Министерството съсредоточи усилия върху процеса на превъоръжаване и модернизация, всъщност превъоръжаването като част от модернизацията, и се увенчаха с успех както усилията за сключване на договор по придобиването на самолет F-16, но, на второ място, немаловажно е да се отбележи, че успяхме да реализираме актуализирания инвестиционен проект за придобиване на два многоцелеви патрулни кораба с подписания договор с фирма „Люрсен“. Държа да отбележа за пореден път, че изграждането и на двата кораба ще бъде реализирано в българска корабостроителница във Варна.
Успяхме да разплатим и 21 млн. лв., които са първият аванс за започване на работата по строителството на тези кораби. Знаете, че средствата бяха предвидени в централния бюджет в размер на 171 млн. лв. Късното сключване на договора преди месец доведе до разбирателство между двете страни. Взехме предвид, разбира се, и препоръките за това министерствата да разчетат средства от бюджетите си за противодействие на COVID-19. Респективно и компанията изпълнител се съгласи през идната година да разплатим остатък от 150 млн. лв. за средствата, които бяха планирани в размер на 171 млн. лв.
На трето място, в изпълнение продължава да бъде и другият инвестиционен проект. Някои квалификации за него са, че се забавя и ако това съществува е по-скоро с оглед на тежката процедура и двамата участници в нея, както и ценовите оферти, които значително надвишават финансовата рамка, която е одобрена Вас – от Народното събрание. Продължава да се изпълнява този проект и след като водената от мен междуведомствена работна група приключи с доклад до министъра, той е излъчен вече и към Министерския съвет, следващият етап е провеждане на изпитвания по трите показателя, както сме докладвали в Комисията, а именно: маршови изпитвания, огневи изпитвания и изпитвания на ГИС системите на машините.
На четвърто място, може би с това трябваше да започна, вчера късно вечерта беше подписан Договор за модернизация на основния боен танк на Българската армия с оглед въвеждане в подкрепа на танковите формирования на Сухопътни войски, като този проект, по който беше защитен основен интерес с решение на Министерския съвет, ще се изпълнява също от българска компания, това е групата „ТЕРЕМ холдинг“, военните заводи в сътрудничество с външен доставчик на основните компоненти по това преоборудване или модернизация.
На пето място, преди три дни беше подписан Договорът за доставка на бронирани машини за специалните сили. Предвид на това, че имаше различно число, споменавано в медиите, те са 98 машини от десет различни вида. Повечето от тях са машини, предназначени за техническо използване от специалните сили, но има и машини, които са евакуационни, медицински и така нататък. По този договор, който е в размер на близо 50 млн. лв., тази година ще бъдат разплатени 10 млн. лв.
По отношение на модернизацията на танковете договорът е в размер на близо 79 млн. лв., от които 50 млн. лв. ще бъдат разплатени тази година от средствата, които бяха заделени в централния бюджет в сектора отбрана, те бяха 124,5 млн. лв., използваме 50 млн. лв. от тях, като останалите отново ще останат като разполагаем ресурс на правителството за използването им по мерките за борба срещу COVID-19.
По отношение на авиационната техника, както многократно сме докладвали, подсигурена е практически цялата авиационна техника с договори за интегрирана логистична поддръжка. Последният сключен договор беше за Ан-30. На практика с този самолет подсигурихме цялостно авиацията с договори за поддръжка.
Приключва изпълнението и на Договора за интегрирана логистична поддръжка на фронтовите бомбардировачи СУ-25. По-голямата част вече пристигнаха на родна земя, облитат се в Авиобаза „Безмер“.
С това считам, че създадох най-обща представа за извършените по-големи разходи в рамките на Министерството на отбраната, а в конкретика при Ваши въпроси съм на разположение да отговарям. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Понеже възникнаха доста въпроси по това как оценяваме ефективността на вложените ресурси, за да можем да постигнем необходимите резултати, бих искал, ако е възможно, да припомните на членовете на Комисията по отбраната самия процес – как минава през СОС, Програмен съвет, как се оценяват нещата, Съвет по отбрана, програмни екипи, за да видим, че този процес е достатъчно сложен и да придобием по-ясна представа за това как се стига до такива решения и как мерим резултата. Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Благодаря за въпроса.
Господин Председател, уважаеми членове на Комисията, първо, има заявяване от страна на войските, които са основния потребител на съответната отбранителна способност. Тази заявка се входира в Съвета по отбранителни способности. Този Съвет е председателстван от Щаба на отбраната. На практика и преди, и понастоящем Началникът на отбраната е председател на Съвета по отбранителни способности. Там се утвърждава съответната отбранителна способност с документ. След което съответният вид въоръжена сила инициира създаването на Борд за управление на проекта. По традиция бордовете за управление на проектите се управляват от председател, който е или командирът на съответния вид въоръжена сила, или длъжностно лице от висшия команден състав. Утвърждава се и ръководител на Борда за управление на проекта. Той извършва цялостната дейност по изграждане на информационната база данни за това дали тази отбранителна способност може да бъде придобита и по какъв способ, като се ръководи и от ръководството за проект на управление.
Знаете, че има няколко варианта за придобиване. Едното е чрез закупуване. Другото е чрез проектиране и изграждане, на практика строителство. Имаме възможност и да придобиваме втора ръка, или да се използва под наем. Министерството не се е възползвало от всички тези способи. Знаете, че проектът за кораба в началото тръгна като проект по един от вариантите, а именно: проектиране и изграждане. А бойната машина е чрез придобиване, въпреки че навсякъде включваме и елементи за индустриално сътрудничество.
След което се прави военно-икономически анализ. Най-вероятно от настоящата година, тъй като влезе в сила и Методиката за сигурност на доставките, ще бъде правена предварителна оценка и за това съответните опции в каква степен отговарят на изискването за сигурност на доставките. Методиката е разработена от Института по отбрана. Проектите се класират в портфолио от проекти. Ако не бъдат финансирани, респективно там се приоретизират – първи приоритет, втори, трети, четвърти приоритет и Бордът за управление на проекти, който се председателства от Постоянния секретар, взема решения на своите заседания за прекатегоризация на съответните проекти и то отново в зависимост от заявения приоритет от Щаба на отбраната.
Финансирането става чрез програмния съвет, където се утвърждават програмните решения и меморандумите и впоследствие, след като бъде финансиран един проект, започва назначаване на комисия, това са междуведомствени комисии, тоест не участват само представители на Министерството на отбраната, а в почти всички случаи имаме задължително представител на Министерството на икономиката, представител на Министерството на финансите, когато иде реч за междудържавни, имаме представител и на Министерството на външните работи, а също така и на Държавна агенция „Национална сигурност“. След като бъдат изпратени поканите до най-често предварително определени, съответстващи на военно-икономическия анализ субекти, които са дали пълни отговори на запитванията за предоставяне на информация, започва процесът по подготовка на техните оферти. След това представените оферти се отварят от председател на междуведомствена работна група и започва оценка и класиране. На втория етап вече идва нова междуведомствена работна група, която провежда преговорен процес. Така беше с последната, когато сключихме договора за корабите. Втората междуведомствена група, председателствана пак от мен, проведе преговори за подобряване на офертите.
Надявам се, че дадох достатъчно информация за процеса. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Може би само малко допълнение за това, че за да се постигне тази ефективност на вложени пари към постигнат резултат, след това има и последващ контрол на изпълнението, тъй като програмният екип продължава да работи по изпълнението с програмен мениджър и така нататък.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Всъщност дадохте отговора. Благодаря за което.
Да, назначава се екип за съпровождане на проекта. Една част от проектите при нас е имало практика да бъдат съпровождани от председател и от Институт по отбрана, тоест по-скоро в частта КИС, но останалите се съпровождат от ръководител Министерство на отбраната. Понастоящем знаете, че търсим вариант за това да разширим и числения състав, и функционално дирекция политика по въоръженията, която декорира този процес по съпровождане на договорите. В тях взима основно участие обаче видът въоръжена сила, за която е предназначено съответното въоръжение и техника.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Колеги, заповядайте.
Генерал Милев, заповядайте.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Искам да питам за проекта за бойната бронирана машина на Сухопътните войски.
Споменахте, господин Заместник-министър за индустриално сътрудничество с тези две фирми, с които не можа да се сключи договорът. Има ли направено проучване в България кои фирми може да се включат в това индустриално сътрудничество и кандидатстващите фирми отвън защо не се съгласиха по някакъв начин да се постигне компромис за изпълнението и на този проект? Благодаря, господин Генерал.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Това бяха два въпроса.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: По първия въпрос: то беше задължително условие при кандидатстване и всички участници – в началото бяха четирима, след това бяха отсети двете оферти, да представят своята визия за сключване на договори под условие с български икономически оператори, които имат капацитет в съответната област. И това беше част от оценката. Повтарям: това беше в критериумния апарат за оценяване и класиране на офертите на този етап. Знаете, че това е двуетапна процедура. В момента е приключил само първият етап.
И в двете оферти има наличие на български икономически субекти. Няма да давам точно цифрата, но са около десет във всяка една от офертите, включително със субсубконтрактори, отново български икономически оператори.
Така че отговорът на този въпрос е: да, задължително условие е. Знаете, че това е и политиката на правителството, както е одобрено в програмата, и на министъра на отбраната тези разходи, които са публични, да бъдат съпровождани в максимална степен с постигане на индустриално сътрудничество с оглед ангажиране на българските икономически оператори.
По втория въпрос ще Ви кажа, че тепърва след приключване на изпитванията – полеви изпитвания, маршови, огневи и ГИС изпитвания, ще се пристъпи към преговорен процес между двете компании, с който да се постигне подобряване на офертите. Наясно сме, че и двете ценови предложения предполагат труден преговорен процес за достигане на финансовата рамка, определена от парламента.
С оглед на това предварително известявам, че в рамките на идната седмица ще свикам политико-военната направляваща военна група под мое председателство, която е действаща, за да направим предварителни разговори и да идентифицираме склонността на участниците да намалят значително цената. В противен случай имаме две опции – или министърът да поиска увеличение на финансовия ресурс, за да постигне заявените способности от Сухопътни войски. Или вторият вариант – част от тези способности, които са заявени от ползвателя, в случая формированието на Сухопътни войски, да бъдат намалени, за да се постигне влизане във финансовата рамка. Това предстои да получим като отговор и да информираме Комисията, след като ПВГНР проведе тези разговори. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Други колеги?
Заповядайте, господин Михов.
МИЛЕН МИХОВ: Уважаеми господин Председател, господа народни представители! Господин Заместник-министър, Вие докладвахте и тук много ясно беше представена широката – нека така да го кажем по-популярно – широката инвестиционна дейност на правителството и на Министерството в процеса на модернизиране на нашите въоръжени сили, но за обществото е много важно да кажем и това дали тези разходи са ефективни, дали са прозрачни. Тук стана ясно колко е сложна процедурата. Въпросът ми е обаче Министерството на отбраната, изпълнявайки тази голяма програма, успя ли да отдели някакви средства от бюджета, които влязоха в републиканския бюджет и бяха използвани за актуалните проблеми, свързани с коронавируса и неговото преодоляване? Тоест всичко ли изхарчихте, или имаше елемент на спестовност и пренасочване към тези въпроси.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Михов.
Да видим спестовното министерство какво ще каже.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Част от отговора вече дадох, представяйки проектите, по които спестихме пари основно. Това са:
Първо, стоте милиона от проекта за придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонните бойни групи. Тази година проектът не приключва, работата продължава, респективно тези 100 млн. лв. остават на разпореждане на централния бюджет. Те са и в централния бюджет.
171 млн. лв., предвидени за придобиването на фрегатите, държа да информирам и за всички да е ясно, че класификационната организация повиши класа и не са вече корвети, както беше в първоначалния вариант преди актуализацията, а вече имат назначен клас фрегати. Оттам сме разплатили 21 млн. лв., респективно спестяваме 150 млн. лв.
Дотук – 250 млн. лв.
И от 124,5 млн. лв., отново разчетени в централния бюджет за персонал, издръжка и капиталови разходи, на практика ще употребим, защото все още не е разплатен авансът по Договора за модернизацията на танковете – 50 млн. лв., което означава, че 74,5 млн. лв. остават на разположение.
Което прави 324,5 млн. лв. нереализирани средства в Министерството на отбраната, които са на разпореждане на централния бюджет. Всичко дотук е за централния бюджет.
Надявам се, че ще успеем да разплатим всички проекти, които са от частта Министерството на отбраната в частта и по единния финансов план, и по единния поименен списък на обектите за строителство.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Колеги, заповядайте.
Може би не като въпрос, а като мое лично мнение. Мисля, че много важно беше в този период да се продължи процесът на модернизация, да не се стопира, защото наистина можеше за в бъдеще да претърпим сериозни загуби, като е започнат един процес и се стопира. Имаме добрия пример с фрегатите и така нататък. Мисля, че тук наистина Министерството на отбраната положи необходимите усилия.
Ако няма други въпроси, да приключим с първа точка.
По втора точка от дневния ред: РАЗНИ.
Аз смятам, че в сектор „Отбрана“ се постигнаха наистина добри резултати, а като работа на Комисията по отбрана, мисля, че сме една от добрите комисии като брой проведени заседания, включително и в условия на корона кризата бяха проведени доста състезания. Ние сме една от активно работещите комисии в Народното събрание. Доста законопроекти минаха през нашата комисия – ратификации и доста други срещи, които бяха в помощ на народните представители и с представители на други държави, и с представители на различни фирми, които участват в проектите за модернизация.
Най-важното е, че разговорът в Комисията беше ползотворен както от управляващи, така и от опозиция. Ако мога да бъда достатъчно неполитичен – ние скандали сме нямали. Мисля, че нивото на разговор винаги е било високо, за което искам да благодаря на всички.
Най-важното, което според мен е в интерес на хората, положиха се усилия и в Министерството, които бяха подкрепени в Комисията – и в бюджета, пък и в законите да имаме отношение към мотивацията и повдигането на бойния дух на личния състав.
С това смятам да приключа. Който иска повече информация за броя проведени заседания, за приети закони и ратификации, тя е налична при мен, може да дойде и ще му бъде предоставена.
Искам да благодаря на Министерството на отбраната, които винаги откликваха. В нашата комисия, сега може би е изключение предвид корона кризата, но винаги е имало широко представителство от специалисти и експерти. Това е важно за нас, защото държим и на мнението на експертите в Министерството, не само на политическото ръководство. И можем да чуем както гледните точки на експертите, така и на политическото ръководство.
Искам да благодаря на всички за работата. Да си пожелаем успех през новата 2021 г.! Най-важното е да сме живи и здрави, по-малко заболели, дай боже никакви да няма оттук нататък. Не останаха много месеци за работа. Надявам се, че и полевите изпитания ще минат добре и Сухопътни войски ще имат повод за радост през следващата година.
Благодаря и на медиите за това, че бяха толкова активни.
Ако няма друго, колеги, закривам заседанието.