Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
25/07/2019

    ОТНОСНО: Указ № 122 от 22 юни 2020 г. на Президента на Република България, постъпил на 23 юни 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-48, внесен от Министерския съвет на 18.09.2019 г., приет от Народното събрание на 11.06.2020 г. и мотивите към указа.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД


    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Указ № 122 от 22 юни 2020 г. на Президента на Република България, постъпил на 23 юни 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-48, внесен от Министерския съвет на 18.09.2019 г., приет от Народното събрание на 11.06.2020 г. и мотивите към указа.
    На свое заседание, проведено на 25 юни 2020 г. , Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъди Указ № 122 от 22 юни 2020 г. на Президента на Република България, постъпил на 23 юни 2020 г. , за връщане за ново обсъждане на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерство на вътрешните работи , приет от Народното събрание на 11.06.2020 г. и мотивите към указа.
    На заседанието присъстваха: от Администрация на Президента на Република България – Стефан Янев – секретар по сигурност и отбрана и Иванка Иванова – съветник по правни въпроси и Невин Фети – съветник по правните въпроси; от Министерство на вътрешните работи – главен комисар Ивайло Иванов – главен секретар на МВР; Милко Бернер – зам.-министър на вътрешните работи; Стефан Балабанов – зам.-министър на вътрешните работи; Ирена Дамянова - началник отдел „Нормотворческа дейност и Право на ЕС“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“; Биляна Стойкова – гл.юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и Право на ЕС“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“ и Петър Тошков - гл.юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и Право на ЕС“ “ в дирекция „Правно-нормативна дейност“.
    Иванка Иванова запозна членовете на Комисията с Указа на Президента на Република България и мотивите към него.
    На основание чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България Президентът връща за ново обсъждане в Народното събрание разпоредбите на параграф 1, параграф 6 т.3 относно чл.39,ал.8 и параграф 8, относно чл.44,ал.1 и 6 от законопроекта за изменение и допълнение на Закона за министерство на вътрешните работи, приет от 44-то Народно събрание на 11.06.2020 г.
    В мотивите си Президентът посочва, че с приетите промени в Закона за МВР – охранителната дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасността на движение по пътищата е допълнен с нови задачи по охрана на лица.Твърди, че фокус от висш порядък в тази допълнителна дейност действително е защита на висши ценности – личната свобода, правото на живот, неприкосновеност на физическите лица. В новоприетите текстове, обаче не се определят ясно целите и условията за осъществяване на дейността по охрана от страна на МВР. По този начин се създава възможност за ограничаване на права, противопоставяне на интереси, на субекти и на институции.
    Предвижда се тази нова функция за охрана на лица да се осигурява при условия и по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. По този начин се изоставя нормата от Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност, изискваща Народното събрание, Президентът на Републиката и Министерски съвет, съобразно компетентността си да определят основните задачи на държавните структури. Атакуваните норми не са съобразени и с други законови изисквания, което е в разрез с принципа на правовата държава.
    Президентът посочва, че при създаването на параграф 6, т.3 от ЗИД на МВР не е отчетено, че част от лицата по чл. 20 от ЗНСО не могат да откажат охрана по време на мандата си, а се създава законова възможност да поискат охрана от МВР.
    Счита, че това според него дублиране на функции влиза и в противоречие с Актуализираната стратегия за национална сигурност на Република България, приета с Решение на Народното събрание от 14.03.2018 г. Тази стратегия изключва дублиращи се структури. Липсват и аргументи за ефективност и ефикасност при създаването на тази паралелна структура. Липсва и концепция по отношение механизма на взаимодействие и координация между упражняващите тази дейност структури, което е проблем при осъществяване дейността на оперативно ниво.
    Президентът сочи, че разпоредбата на чл. 44, ал.1 от новоприетия ЗМВР позволява създаване на специализирани звена за охрана на лицата както в новосъздадената Главна дирекция „Жандармерия, специализирани операции и борба с тероризма“, така и в други три Главни дирекции в МВР. Според Президента, това предполага привличане на експертен потенциал и отделяне на значителен финансов потенциал.
    Президентът изразява несъгласието си освен със съдържанието по оспорвания параграф 1,т.3 относно чл.39,ал.8 и параграф 8 относно чл. 44, ал.1, а и към начина на приемане – между първо и второ гласуване във водещата комисия.
    Воден от така изложените мотиви Президентът упражнява правото си по чл.101, ал. 1 от Конституцията на Република България за връщане за ново обсъждане параграф 1,параграф 6 т.3 и параграф 8, ал.1 и 6 от ЗИД на ЗМВР, приет от 44-то Народно събрание на 11.06.2020 г.


    Заместник –министър Милко Бернер отбеляза, че Министерството на вътрешните работи счита, че законодателят е осигурил необходимата нормативна среда за изпълнение на възложените от Конституцията и Законите правомощия на МВР за провеждане на държавната политика по превенция, противодействие на престъпността, защита на националната сигурност, защита правата и свободите на гражданите.В подробно и аргументирано становище заяви, че основна цел на предложените и приети промени в ЗМВР, които се оспорват е защита на служителите, заемащи държавни длъжности, при възникване на заплаха за живота и здравето им при изпълнение на служебните им задължения. Взаимодействието между НСО и МВР е регламентирано в ЗНСО и в подзаконовите актове чрез оперативни, технически , охранителни или други специализирани дейности. Основното в ЗИД на ЗМВР е, че охраната се осигурява, не поради заеманата длъжност, а само при конкретна заплаха.Предвидено е конкретната застрашеност, видът, обхватът и срокът на охрана да се определя от комисия с председател Гл.секретар на МВР и членове директорите на Главна дирекция „Национална полиция“, Гл.дирекция „Борба с организираната престъпност и Гл.дирекция „Жандармерия, специализирани операции и борба с тероризма“. Изтъкна довод, че лицата по чл. 20 от ЗНСО не могат да се откажат от охрана, но е предвидено комисията по чл.23 от ЗНСО да взема решение за охрана на лицата от МВР. Именно тази комисия ще преценява обстоятелствата, свързани с конкретното лице и конкретната застрашеност. Това на практика означава, че паралелна охрана няма да се осъществява. В мотивите на Президента се твърди, че със създаването на звена към Гл. дирекции се разширява възможността за охрана и от тези нива. Отбеляза , че те се създават на основание сега действащия ЗМВР и целта е да се конкретизират районите на действие при критични ситуации, а осъществяването на охрана е само правна възможност и тя подлежи на анализ и решение с преценка. Министърът на вътрешните работи утвърждава само правила, свързани с тактическите действия.На последно място отбеляза, че направените предложения от народните представители са на основание чл. 83, ал. 1 от ПОДНС и са относими към предмета и обхвата на внесения и приет на първо гласуване законопроект.
    Поради тази причина Министерството подкрепя така атакуваните с вето на Президента текстове и счита, че с направените промени ще се повиши ефективността на дейността на МВР.

    В дискусията взеха участие народните представители Росен Малинов, Валентин Радев и Пламен Нунев

    Росен Малинов подчерта, че мотивите на Президента са грамотно изложени и издържани и в зала ще подкрепят ветото.
    Валентин Радев подчерта, че основните задачи на МВР е осъществяване на охранителна дейност, свързана с опазване на обществения ред и национална сигурност. МВР участва в редица местни и международни охранителни мероприятия и притежава голям опит при охрана на събития. Освен това МВР и НСО винаги са взаимодействали чрез технически, оперативни и други специфични охранителни способи за които МВР е с доказан капацитет. Приетите и атакувани текстове не създават паралелна структура, а само създават условия за повишаване ефективността на охранителната дейност.
    По отношение на аргументите на Президента, г-н Нунев посочи, че оспорените текстове отговарят на конституционната норма на чл.105, ал.2, съгласно която Министерски съвет осигурява обществения ред и националната сигурност на държавата. Застрашаване дейността на служителите в администрацията директно рефлектира върху стабилността, обществения ред и националната ни сигурност.
    В ЗМВР са посочени служители в органите на власт, а в ЗНСО – органите на държавна власт, а това са висшите държавни фигури – премиер,президент,вицепрезидент, председател на парламента,главен прокурор, народни представители и др.застрашени свързани с националната сигурност. Служителите, които подпомагат дейността на органите на държавна власт и са част от техните администрации са в обхвата на нормата на ЗМВР. Не случайно в ЗМВР се споменават функциите, които упражняват съответните лица, подлежащи на охрана- служители в администрацията на органите на държавна власт, за да се отграничат те от висшите държавни фигури посочени по-горе. Участници и в Комисиите по ЗНСО и ЗМВР са представители на изпълнителната власт, което е предпоставка за взаимодействие и синхронизация в дейността по охрана, включително и да преценяват вида на охраната и да осигуряват най-ефективната и форма, съобразно потребността на охранявания субект от гледна точка на националната сигурност. По този начин се елиминира възможността да се охраняват лица и по ЗМВР и по ЗНСО. Изборът е форма на утвърждаване на най-добрите практики и на база конкуренция е и форма за усъвършенстване на охранителната дейност.
    Практиката в нормотворчеството ни дава и други примери за съществуване на самостоятелно уредени охрани като Съдебна охрана, а също и Бюрото по защита, които имат сходни функции.
    Всичко това изключва твърдението за създаване на паралелна охрана в ЗМВР. Разширяването на кръга от охраняеми лица при застрашеност в администрациите на централната и местната власт от МВР е в кръга на компетенциите на изпълнителната власт съгласно Конституцията и е своеобразна мярка за борба с противообществените прояви, престъпността и защита на националната сигурност.


    В резултат на проведеното обсъждане, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с 10 гласа „за 1 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме повторно Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-48, внесен от Министерския съвет на 18.09.2019 г., приет от Народното събрание на 11.06.2020 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ВЪТРЕШНА
    СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД:


    ПЛАМЕН НУНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума