Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
20/01/2021 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за частната охранителна дейност, № 154-01-1, внесен от Пламен Дулчев Нунев и група народни представители на 14 януари 2021 г.
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх.№ 153-06-2
На свое редовно заседание, проведено на 20 януари 2021 г., Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за частната охранителна дейност, № 154-01-1, внесен от Пламен Дулчев Нунев и група народни представители на 14 януари 2021 г.
На заседанието присъстваха: старши комисар Тодор Гребенаров – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“; комисар Веселин Младенов – началник отдел „Охранителна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“; главен инспектор Борислав Ботев – началник сектор „Частна охранителна дейност“ в Главна дирекция „Национална полиция“; Александър Митев – председател на УС на НАФТСО и АЛИАНС; Радослав Христов – главен секретар на НАФТСО и АЛИАНС и Наталия Кацарова – юрист.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Маноил Манев.
С предложените промени в Закона за частната охранителна дейност (ЗЧОД) се цели да се постигне преодоляване на практическите проблеми при прилагане му. Предлага се от видовете частна охранителна дейност да отпаднат дейностите охрана на обекти на недвижими имоти и охрана на селскостопанско имущество. Практиката показва, че не е необходимо самостоятелното им съществуване, заради което със законопроекта се предлага да бъдат отменени и дейностите да бъдат осъществявани в рамките на другите видове охранителни дейности по чл. 5, ал. 1 от закона. При изготвяне на предложението е отчетено, че като вид охранителна дейност съществува охраната на имущество на физически или юридически лица, която представлява дейност по неговата физическа защита от противоправни посегателства, както и по тяхното предотвратяване и пресичане, и противодействие на противоправно посегателство спрямо физическо лице в обекта, както и сигнално-охранителната дейност, която е дейност по защита от престъпни посегателства на имуществото на физически или юридически лица, намиращо се в охранявани обекти, при която чрез монтиране, поддържане и използване на сигнално-охранителни известителни системи се осъществява наблюдение на обектите и се реагира на получените сигнали с мобилни охранителни патрули.
Промяната, която се предлага в чл. 36 от ЗЧОД дава възможност на ръководителите на охранителна дейност да определят броя на изпълнителите във всеки случай при транспортирането на ценни пратки или товари. По този начин ще се постигне по-голяма оперативна свобода при преценка на обстоятелствата, които в сега действащата законова рамка в някаква степен са ограничени.
В глава втора се създава Раздел X „Подизпълнение“. Разпоредбите, които се създават ще дадат възможност за превъзлагане на дейности и така търговците ще могат да ползват подизпълнители при осъществяване на дейността си.
Динамиката на определени охранителни дейности налага набирането на голям брой служители за изпълнение на поетите договори за охрана. Наличието на свободен трудов ресурс с определеното от закона образование е силно ограничен, поради което се променят изискванията към ръководителя и изпълнителите на частна охранителна дейност.
Дава се правна възможност инструктажът, който е законово определен за всички видове охранителна дейност, да се пренесе в наредбата по чл. 5, ал. 4 от ЗЧОД, като той ще бъде диференциран в зависимост от вида на охранителната дейност. Провеждането на ежедневен инструктаж от ръководния състав на всички обекти с физическа охрана е практически невъзможно при осъществяване на смените в едно и също време.
Със законопроекта се предвижда въвеждане на минимален и максимален размер на глобата при извършване на нарушение от физическо лице, регистрирано като едноличен търговец, член на управителен орган на търговско дружество или от юридическо лице, или друго лице, оправомощено да го управлява и представлява, което е сключило трудов договор с лице от охранителния си състав, без да отговаря на изискванията на чл. 50, ал. 3 и 4 от закона. Към момента е предвидена имуществена санкция в размер 1000 лева за всички случаи, което не позволява да се диференцира тежестта на нарушението.
Старши комисар Гребенаров и г-н Александър Митев изразиха подкрепа за разглеждания законопроект.
В последвалата дискусия участие взеха народните представители Иван Иванов, Красимир Ципов и Маноил Манев. Г-н Иванов изрази несъгласие основно с две от направените предложения със законопроекта – включването на подизпълнител по договор за охрана, което ще бъде неизгодно за малките фирми и с отпадането на изискването за реабилитация при получаване на лиценз за извършване на частна охранителна дейност.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 10, „Против” – 7, „Въздържал се” – 0, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за частната охранителна дейност, № 154-01-1, внесен от Пламен Дулчев Нунев и група народни представители на 14 януари 2021 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ
И ОБЩЕСТВЕН РЕД:
ПЛАМЕН НУНЕВ