Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
12/07/2017
    Стенограма от заседание
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред





    П Р О Т О К О Л
    № 6

    На 12 юли 2017 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    2. Законопроект за допълнение на Закон за Министерството на вътрешните работи, № 754-01-31, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 27 юни 2017 г. – второ четене.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закон за движението по пътищата, № 754-01-24, внесен от Борис Ячев и група народни представители на 15 юни 2017 г.
    4. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол.
    5. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Цветан Цветанов.

    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Добър ден, колеги!
    Часът е 14,30 ч., имаме кворум и можем да започнем заседанието.
    Ще предложа Дневния ред за днешното заседание, ако имаме съгласие, ще продължим и ще го подложа на гласуване.
    Дневният ред на заседанието е:
    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    2. Законопроект за допълнение на Закон за Министерството на вътрешните работи, № 754-01-31, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 27 юни 2017 г. – второ четене.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закон за движението по пътищата, № 754-01-24, внесен от Борис Ячев и група народни представители на 15 юни 2017 г.
    4. Законопроект за ратифициране на Споразумението между Република България и Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол.
    5. Разни.
    Това е дневния ред, който предлагаме за днешното заседание. Който е съгласен, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се няма.

    Преминаваме към първа точка от днешния дневен ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ.
    Всеки от нас знае какви са изискванията и предоставям думата на парламентарните групи за въпроси.
    Заповядайте, господин Нунев.
    ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Министър, въпросът ми е във връзка с усвояването на отпуснатите средства от Европейския съюз – 160 млн. евро, по спешните мерки по Фонд „Вътрешна сигурност“ и Фонд „Убежище, миграция и интеграция“. Стана ясно, че от посещението Ви в Брюксел имаме отстрочка от една година. Моля да ни запознаете с моментното състояние на процедурите, които се провеждат във връзка с усвояването на тези отпуснати средства.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател!
    Уважаеми народни представители, уважаеми господин Нунев! Първо, искам да благодаря на всички, които дойдоха на празника на Министерството на вътрешните работи на 5 юли, надявам се следващата година да дойдат и от опозицията. Дето се казва МВР-то е на всички.
    По въпроса Ви, между другото постоянно ми го поставят при пътуванията в Брюксел – да, актуален е. Интересуват се от усвояването на парите, и второто нещо, което се усвоява, е доколко прозрачно това се случа. Аз винаги казвам числата, а те са променливи, но ще Ви кажа в момента какви са: вече станаха над 50 милиона, усвоени по договори, които се разплащат, а останалите са разделени почти наполовина. Две трети от остатъка до 160 млн. евро се договарят, разписани са по договори, но не е разплащано още по тях и останаха малка част, по които няма още договори и не са обявени. Между впрочем парите изцяло още не са тук. При последното ми отчитане – върнах се вчера, ми казаха, че са преведени 1,5 милиона от тези средства, така че процесът е постоянно променлив, но числото е важно и над 50 милиона вече усвояваме.
    Казвал съм го и друг път, и ще повторя: за Вас увеличихме капацитета, назначихме и външни хора, които се занимават с тези обществени поръчки за 160 милиона. И те са така. Не могат да бъдат заедно с другите, а трябва да бъде отделна дирекция по правилата. Надявам се, че ще успеем и особено с това назначаване на комисар Димитриус Аврамополус, който беше любезен и, разбира се, разговорите на премиера с госпожа Меркел, да не ги удължим с една година.
    Мога да Ви отговоря, ангажирайки се, че ще успеем с усвояването им и с това удължаване до следващата година. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Министър.
    Ако ми позволите, само да поискам едно уточнение. От всичко това, което казахте, можем да бъде спокойни, че е създадена добрата организация по кандидатстването за всички тези проекти и всички процедури, които се изпълняват. И това, което казахте накрая, че в рамките на предстоящата една година и с това удължаване, ще може действително да имаме усвоени всички пари, отпуснати от Европейската комисия.
    Ако така съм разбрал отговора Ви, благодаря Ви, а и благодаря на ръководството, за начина по който сте създали необходимата организация и сте успели да убедите Европейската комисия. Разбира се, тук благодаря на всички представители от правителството и на всички политици, които са имали възможност също да допринесат за това отстрочване с една година. Благодаря, господин Министър.
    Въпрос от „БСП за България“ – заповядайте.
    ПЕНЧО МИЛКОВ: Уважаеми господин Министър, колеги! Много кратък ще бъда и ще използвам тази възможност. Като народен представител всяка седмица обикалям малки населени места, предполагам и Вие в работата си на Министър, а въпросът, който често се задава, е за битова престъпност.
    Аз обяснявам на гражданите, че в Министерството на вътрешните работи се прави всичко възможно за разрешаването на този въпрос, но съществува голям недокомплект от хора, които да изпълнят своите задачи като служители на МВР. Това стана ясно от изслушването на вашия предшественик – служебния министър, когато в един ден с военния министър ги изслушвахме заедно. Той тогава го спомена, ако не се лъжа, а цифрата е около 5700 човека недокомплект, близо 6000 души.
    В предвид способностите за обучение на нови кадри в службите на МВР аз предполагам, че сте предприели конкретни действия да ни уведомите. Какви действия считате, че следва да се приемат за ускореното, догонващото попълване с кадри, тъй като напускащите системата на МВР са над 1000 човека годишно? Дали това е така, и има ли предприети конкретни мерки? Много Ви благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, уважаеми господин Милков!
    Да, недокомплект има, но не знам дали е точно такова числото. Струва ми се, че беше малко по-малко, а в момента са 4000, може би са били повече. Относно недокомплекта или непопълнения щат до 49 830 – да не сбъркам в малките числа, това е целият щат на Министерството на вътрешните работи. Аз и друг път го казах, даже ме критикувахте от опозицията, но е добре да има известно количество хора, да не бъдат назначени. Винаги така се получава по ред причини, а Вие казахте една от тях – някой напуска, други назначаваме, те пак напускат, пак назначаваме, така че има един здравословен недокомплект, както казват кадровиците, тоест, да има състезание.
    А какви са числата в момента? Над 1000 човека. Обявихме и конкурси, чували сте за нашата програма и там казахме, че до Нова година ще назначим 1000 полицаи, а досега са назначени 400 човека от всичките конкурси, които сме обявили. Между другото да спомена, че не бяха правени така масово конкурси, но сега имаме тази възможност и имаме средства. 400 са назначени, остават около 500 още, тоест числото е малко над 1000 и се опитваме да ги назначим.
    Ще Ви отговоря малко по-широко на въпроса, защото предполагам, че е интересно за всички. Съществен проблем е, че се опитваме да попълним недокомплекта, че нямаме достатъчно кандидати, които отговарят на изискванията за постъпване на работа в Министерството на вътрешните работи. Това е съществен проблем. Опитваме се да правим невъзможното в момента и дори преглеждаме тестовете за интелигентност, за физическата подготовка, и така нататък – ред изисквания, който поставяме. Така е нормално, но не само в Министерството на вътрешните работи, а и у нас, да направим така, че да успеем да наберем с необходимото качество кандидати.
    След това да приемем такива, които да можем да ги обучим, да станат действащи полицаи и не само полицаи, а и пожарникари. Тук Ви споменах числата само за полицаите, а тях ги имам на бюрото си. Някъде около 150 човека са пожарникарите, които са назначени, но нямам точно число. Ако знаех за въпроса, щях да се подготвя за него, така че работим активно в тази посока и отново казвам: не са обявявани в годините назад толкова много кандидати. Поради това, че сега има толкова много конкурси, надяваме се до новата година да изпълним това, което сме обещали и да назначим тези 1000 полицаи. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Ще има ли реплика?
    Заповядайте.
    ПЕНЧО МИЛКОВ: Аз Ви благодаря за отговора.
    По мои данни – не знам до колко са точни и актуални, две учебни заведения обучават кадри за системата и са с възможности за обучение на около 500 – 600 човека годишно. Не считам, че е здравословен недокомплект, който е отрицателен по своя характер и то трайно. Аз не казвам, че Вие имате някаква отговорност, но определено считам, че трябва да има политика да има догонващо, изпреварващо обучение, защото напускащите са над 1000 и действително се получава трайно намаляване на служителите във вътрешното ведомство. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Така е, колега! Не са две, едно е. Ние между другото съвсем скоро подписахме споразумение и с Военната академия, и да се обучават там. Говорих само за полицейските функции, но не трябва да забравяме и другите центрове, които едно време са били сержантски училища. В Пазарджик е по-голямото, а във Варна има две.
    За целта, както Вие питате, съм назначил специален съветник към мен, който се занимава само с това да повишим капацитета. Ние сме го поставили в нашата програма има го и в управленската, говоря за предизборната – да повишим капацитета на МВР. Това е възлово място, тясно място, видяно е от администрацията и от политическото ръководство, а тези преди нас са го открили, опитваме се и ще направим възможното. Хубаво, те ще дойдат, а после какво да ги правим? Те трябва да бъдат обучени, а даже сега имахме забележка от главния прокурор и той е готов да даде прокурори, които да помагат в Академията, само и само да повишим качеството на обучението на разследващите полицаи. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Радвам се, че изпълнявате предизборните си обещания и се радвам, че отговаряте на очакванията на БСП за 1000 служители през 2017 г.
    От „Обединени патриоти“? Няма. Виждам, че от „Воля“ няма представител, а също и от „Движението за права и свободи“, така че минаваме към вторите въпроси.
    От парламентарната група ГЕРБ ще има ли някой?
    Заповядайте.
    ДИАНА САВАТЕВА: Въпросът е малко конкретен, надявам се господин Радев да може да отговори. Той спомена на предното изслушване, че има проблем с една от обществените поръчки, свързана с усвояването на тези 160 млн. евро. Става въпрос за поръчката за сензорните системи, която е била – дано да не използвам силна дума, саботирана. Има ли движение по тази поръчка, тъй като се оказва, че жалбата е подадена от човек, който е полу клошар?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Министър. (Реплики.)
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Да, очевидно е, че Министерството на вътрешните работи е достатъчно открито не само за Вас, от опозицията го чух и от други колеги – за тази поръчка. Да, така е, такъв е Законът. Всеки, който се занимава с обществени поръчки и ведомства, по някакъв начин страда, или пък се оплаква от това, но такива са правилата и ние ги спазваме. Наистина такъв е човекът, а дали е клошар нямам представа, но ние не можем да направим друго. Те няколко пъти не могат да му връчат, да го привикат дори и се очакваше ние като полиция да го правим това, но ние много внимаваме, защото ще ни обвинят в полицейщина.
    Ние спазваме стриктно закона! В момента има произнесено решение, ще напреднем и с тази поръчка, а тя е за доста пари. Спират ни, но какво да направим? Това е моя отговор: няма да нарушим правилата, ще спазим правилата и въпреки това ще успеем в срока, който обявих.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Няма реплика.
    Заповядайте – представител от БСП.
    ТОДОР БАЙЧЕВ: Уважаеми господин Министър, има един въпрос, който ме заинтригува днес.
    В закона за образованието, който се предлага от колегите от ГЕРБ, са възложени едни функции на МВР, а именно издирването на деца, ученици, които не посещават съответно училище и налагането на глоби и санкции на техните родители, което по-скоро е функция на Социални грижи.
    Второ, има една заповед към КАТ, според която трябва да се извършва проверка на пътуващите в автомобила. И, ако имат някакви глоби или неплатени фишове, не знам какво ще се случи – дали ще бъдат глобявани на място, или нещо друго, което от друга страна е функция на публичните изпълнители.
    Въпросите ми са следните: не смятате ли, че това са несвойствени функции, възложени на МВР служителите? Да разбирам ли, че МВР е преборило организираната престъпност, битовата престъпност на „белите якички“ и всички други видове престъпности, и вече вашите служители скучаят и им се възлагат несвойствени задачи? Вашето мнение по въпроса, коментирано ли е на заседание на МС? Лично Вие съгласен ли сте, или сте против? Не зная, може би МВР изпълнява сляпо всяка една заповед, заради това питам. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Аз няма да повторя Вашите думи какво изпълнявам и как точно го изпълнява МВР-то, ние просто спазваме Закона.
    Два въпроса ми зададохте всъщност. За издирването на децата – ще ги издирваме ли, или няма, и какво представлява това, което е записано там? Да, ще Ви отговоря. Ние няма да ги издирваме, но ние ще помагаме, а и има други служби, които се занимават с това. Но се оказва, че те когато отидат – Вие бяхте свидетели през последните дни какво правят и кого ли не набиха вече – говоря за тези, които са недобронамерени, а в случая, за да отидат до детската градина, до предучилищната и след това в училище, то те нападат лекарки, те нападат учители, те бият полицаи едва ли не. Така че те го поискаха от нас и ние го записахме, и казахме: да, повече от това не искайте. Законът ни спира донякъде, но където трябва, ще се появим. Достатъчно е да се появи един униформен – това респектира майката, бащата, които са полуотворили вратата, а детето е някъде отзад и нищо не казва, а социалният работник говори с тях, и дотам.
    Ние искаме да направим така, че това, което се случи в Асеновград и на други места, 4 - 5 случаи, да не се случва поради неграмотност, поне да успеят нашите граждани да направят така, че ние да им помогнем, да влезе полицията и те да се образоват.
    Проверката на автомобилите. Аз не знам Вие защо сте против, ако трябва да Ви отговоря във Вашия стил, но да проверяваме тези, които не мислят лошото на Всички съграждани – няма да Ви отговоря така. МВР има определени функции и е записано: спираме автомобила, проверяваме водача. А защо да не проверим и другите? Имаме такива правомощия и го правим.
    Мога да Ви дам редица примери какво се случва с един водач, който е спрян и дори е наказан, а фишът му е даден и какво правят тези другите около него. Имало е такива случаи да бъдат хващани другите, включително и да бъдат връчвани фишове. Защо не?
    Ще Ви дам един пример, господин Председател, беше ми разказан днес сутринта, когато бях на среща при премиера. Идват и кандидатстват в МВР кандидати за работа – на двама им отнемат книжките за нарушение, а на други двама им дават фишове. Та представете си в един автомобил със случайни граждани, какво и защо да не ги проверим? Няма ли всички да сме по-сигурни, отново казвам, ако не минаваме границата на закона?! Ние това правим, а Вие ще го чувате постоянно от мен, казвам го на всички униформени и неуниформени служители на Министерството на вътрешните работи. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Министър.
    Реплика?
    Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Въпросът на колегата към Вас беше за функциите и задачите на МВР. Вие приемате, че функция на служителите на МВР е те да проверяват не само самоличността и личните документи на пътуващия в МПС, а да се проверява дали има постановление и да му се връчва в качеството му на водач на МПС. При условие, че е зададен въпросът за недокомплекта: колко още несвойствени функции смятате, че могат да приемат служителите на МВР с този социален статус, който имат, при липсата на диалог от Ваша страна?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Сега аз няма да кажа, че Вие пледирате МВР да не изпълнява дори това, което трябва да прави, защото това, което казвате, е функцията на Министерството на вътрешните работи – да провери и, ако установи нарушител, да го глоби, а ако не го глоби и е някакво по-тежко нарушение, да направи съответното. Това ли да не правим?! Защо да не ги проверяваме в автомобила и да нямаме такива правомощия? Проверяваме самоличността му на компютъра и, ако той има да плати фиш, казваме: господине, ти си нарушил дори и това.
    Мога да Ви дам примери и от други държави, но няма да го направя, разбира се, аз говоря само по нашето законодателство. Имаме тези правомощия и го правим с една единствена цел, която е за тази така наречена „война по пътищата“ – да не даваме повече жертви или най-малкото да ги намалим, включително и нараняванията.
    Ако нещо от това Вие решите и има конкретен случай, където ние сме нарушили правомощията или сме направили нещо – сезирайте ни, но така общо да ни казвате, че МВР изпълнява несвойствени функции, изобщо не го приемам и е невярно. Опозиция сте, питайте, но питайте конкретно и ще Ви отговоря конкретно, а сега Ви отговарям най-общо, както и Вие ме питате общо. Не нарушаваме Закона, ако това Ви интересува и с никакви несвойствени функции, най-малкото пък МВР-то, което и без това е натоварено с толкова функции, аз ще си позволя да го натоварвам с несвойствени. В никакъв случай!
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Колегите от „Обединени патриоти“ и представители на другите парламентарни групи отсъстват, смятам, че с това блиц контролът е изчерпан. Аз благодаря на колегите от „БСП за България“, че като парламентарна група не поставиха искане за оставката на господин Министъра, защото днес в кулоарите видяхме, че имаше индивидуални искания в тази посока. Благодаря, господин Министър.
    Относно закона, който ще гледаме, е заявено, че господин Ципов ще бъде тук.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господи Цветанов, може ли думата?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Цветанов, все пак приемаме, че е форма на лично обяснение, след като е към БСП и представителите на БСП, и е във връзка с днешното изявление. Ние сме поискали във връзка с изявленията, които направи Министърът на вътрешните работи, и неговото мислене, което демонстрира с изказването си по нашите въпроси и с неговия отговор, то Министър-председателят да изиска оставката му.
    Много прецизно сме се отнесли към това, тъй като отговорността за назначаването на господин Радев за министър на вътрешните работи е на премиера на републиката, по негово предложение. Разбрах, че Вие първи го защитихте, но в изявлението, което направихме, внимателно се запознайте с него, то има препратка към период, в който Вие сте министър на вътрешните работи и е разбираемо защо веднага защитавате господин Радев, който е последовател на действия, предприемани от Вас като министър.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви, господин Янков.
    Мисля, че ще влезем в друг спор, който няма да е много удачен, и ще бъде извън дневния ред. Все пак бях толерантен и Ви дадох възможност, а ако сте се почувствали засегнат, макар че не съм персонализирал Вашето име, то съжалявам. Аз просто дадох добра оценка за поведението на парламентарната Ви група, участвайки в Комисията по вътрешен ред и сигурност.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: На тази оценка, която Вие ни давате, нали разбирате, че влизате в роля, която едва ли трябва да си позволявате?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, минаваме към втората точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ, № 754-01-31, ВНЕСЕН ОТ ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 27 ЮНИ 2017 г. – ВТОРО ЧЕТЕНЕ.
    Гост е заместник-министърът на вътрешните работи господин Красимир Ципов.
    Ще започна с Доклада. „Законопроект за допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи“. Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
    Който е съгласен, моля да гласува „за“. Само да помоля колегите, че има заявени народни представители в подкрепа на Законопроекта от БСП и от „Обединени патриоти“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Предложение от народния представител Цветан Цветанов и група народни представители.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    „§ 1. В Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 81 от 2016 г.) се създава § 83а:
    „§ 83а. (1) На държавните служители на Министерството на вътрешните работи към деня на влизането в сила на този закон, които са имали право на униформено облекло за 2011 г., 2012 г., 2013 г., 2014 г. или 2015 г., и за които такова не е осигурено, се изплаща левовата му равностойност в размер на лимита за съответната година, пропорционално на отработените месеци на длъжност за държавен служител, носещ униформа през календарната година, като се приспадат усвоените лимити за всяка една от изброените години. След изплащане на левовата равностойност, не се предоставя униформено облекло за съответната година.
    (2) Сумите по ал. 1 не се облагат с данъци и за тях не се изчисляват и внасят осигурителни вноски.
    (3) Редът за изплащане на сумите по ал. 1 се определя със заповед на министъра на вътрешните работи.
    (4) Средствата за изплащане на сумите по ал. 1 се одобряват от Министерския съвет като допълнителни разходи за персонал по бюджета на Министерството на вътрешните работи за 2017 г“.“
    Който е съгласен с така направените предложения и прецизирането на текстовете, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Предложение от народния представител Цветан Цветанов и група народни представители
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да се измени така: „Заключителна разпоредба“.
    Който е съгласен с така направената редакция, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    По § 2 – предложение от народния представител Цветан Цветанов и група народни представители.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    „§ 2. Заповедта по § 83а, ал. 3 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 81 от 2016 г.) се издава в срок до един месец от влизането в сила на този закон.“
    Който е съгласен с така направената редакция, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    По § 3 – предложение от народния представител Цветан Цветанов и група народни представители.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.
    Който е съгласен, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет, с което и измененията на Закона за Министерството на вътрешните работи – на второ четене, от Комисията.
    Утре ще бъде подложен на гласуване в пленарната зала по утвърдената седмична програма. Благодаря на всички народни представители от всички парламентарни групи, благодаря и на екипа, който работи в Комисията.
    Също така искам да благодаря и на референтите, на Министерството на финансите, на Министерството на вътрешните работи за прецизирането на текстовете, за може действително тази правна норма да изпълни със съдържание и да отговори на очакванията на полицейските служители. Благодаря.
    Точка трета от днешното заседание е:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, № 754-01-24.
    Той е внесен от Борис Ячев и група народни представители на 15 юни 2017 г. Представянето трябва да бъде направено от народния представител Борис Ячев. Може ли само да проверим дали е отвън, като тук ще бъде и Красимир Ципов – зам.-министър на вътрешните работи, който може би ще вземе отношение по законопроекта. (Реплика.)
    Заповядайте, господин Ячев, ще Ви помоля да представите законопроекта, за да могат народните представители да вземат отношение, а също така и заместник-министъра на вътрешните работи.
    БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми колеги, имам ангажимента да представя Законопроекта за изменение и допълнение на Закон за движението по пътищата, № 754 -01 24, внесен от Борис Ячев и група народни представители. Целта на така предложените законови промени е породена от две неща.
    На първо място, е разработването на нов нормативен акт по смисъла на чл. 184, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и една наредба за реда за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества и други техни налози от водачите на моторни превозни средства, която вече е качена от Министерството на здравеопазването, изготвена от междуведомствена група, която вече е качена за обществено обсъждане, и на второ място, от съществуващото противоречие между сега действащия Закон за движението по пътищата и Наказателния кодекс.
    В предложения на Вашето внимание Законопроект ние предлагаме в чл. 5, ал., т. 1 да бъде променен изразът „под въздействие на наркотични вещества“ и чл. 5, ал. 3, т. 1 да придобие следната редакция: „да управлява пътно превозно средство под въздействието на алкохол и/или след употребата на наркотични вещества и техните аналози“.
    Същата промяна, тоест замяна на израза „под въздействието“ и израза „след употреба на наркотични вещества“, а и същото изменение да бъдат извършени в чл.102, т. 1, чл. 125, т. 5 и чл. 171, т. 1б.
    Казах каква е целта на така предложените промени, а само няколко думи да кажа по отношение на предварителната оценка на въздействието. Заинтересуваните групи, за които се отнасят предлаганите промени, са водачите на моторни превозни средства, които следва да съобразят поведението си с променените разпоредби – органите на КАТ и останалите прилагащи органи, които ще трябва да следят за спазването на изменените законови норми. За прилагането на Законопроекта не са необходими допълнителни финансови средства, промените в него не увеличават административната тежест и не изискват извършването на структурни промени.
    И ще завърша с това, че приемането на тези промени е спешно, в предвид на това, че в публикувания за обществено обсъждане Проект за наредба за установяване на реда за употребата на алкохол и/или наркотични вещества, или техни аналози от водачите на МПС, навсякъде е записан изразът „след употреба на“.
    Мога да се впусна и в малко повече детайли, макар че тук има представители на Министерството на правосъдието и на МВР, органите на КАТ, които могат да дадат допълнително разяснение. Но основното възражение срещу така предложените промени беше дали е на лице техническа възможност да бъде констатирана употребата на наркотични вещества в краткосрочен период. В момента те разполагат с контролни апарати на фирма „Дрегер“, които установяват употребата на наркотичните вещества в много кратък период от време, между 24 - 36 ч., който е съотносим към времето за шофиране, и съответно спиране и проверка от страна на контролните органи. Това е по отношение на доводите, които чух и в други комисии, и от неправителствени организации, че по този начин едва ли не ще бъдат обучавани водачи за един по-дълъг период от време от 3-5-10 дни, или по-голям период от време, когато евентуално са употребили наркотични вещества.
    Така или иначе употребата на наркотични вещества, независимо дали става дума за водач на МПС, или всякакъв друг представител на обществото, е наказуема по смисъла на Наказателния кодекс. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Ячев.
    Само да добавя, че по Законопроекта за изменение и допълнение на Закон за движението по пътищата са постъпили становища от Министерството на правосъдието и от МВР, с които се подкрепят подлаганите промени. Твърди се, че ще се отстранят възникналите проблеми по докладването на действия, свързани с управляване на МПС, след употреба на наркотични вещества. Министерството на вътрешните работи предлага прецизиране на редакциите, така че ще може в един по-следващ етап действително да бъдат прецизирани текстовете.
    Заповядайте.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: Аз имам едни въпрос: как и има ли такава възможност да се приравни употребата на наркотични вещества с употребата на алкохол? Изхождам от това, че законът е свързан с определен брой промени, които се изискват за налагане на административно наказание, или за наказателно преследване по Наказателния кодекс.
    БОРИС ЯЧЕВ: Най-лесният отговор го казах. По принцип употребата на наркотични вещества е наказуема, но действително и за разлика от алкохола при наркотиците няма общоприета доза, която да позволява да се коментира дали тази доза е достатъчна за въздействие върху водача.
    Техническите средства, с които се проверява на пътя и с които КАТ разполагат, установяват определената доза, установяват наличието на наркотичните вещества в достатъчна степен, която да предполага, че от тук нататък в поведението на водача ще настъпят промени, които ще го направят опасен за себе си или за останалите участници в движението.
    Според специалистите не може обективно да се изследва въздействието на наркотични вещества, защото за разлика от алкохола, където е над 0,5 промила, то въздействието на наркотиците е абсолютно индивидуално при всеки отделен човек. При някои може да не повлиява в достатъчна степен и да го направи опасен за себе си или за останалите участници в движението, а при други може да доведе до промени в координацията, промени в поведението, включително и до смърт. (Реплика.)
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Моля Ви само да не влизате в диалог и да се представите.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: Аз съм адвокат, извинете, народен представител. Да, аз съм адвокат по професия и ми е по-лесно да говоря, че съм адвокат.
    При 0,5% съдържание на алкохол в кръвта се налага примерно едно наказание; при 1,2% или 1,1% се налага друго наказание; над 1,2% се търси наказателна отговорност по силата на Наказателния кодекс. Ако се отиде на 2 и повече промила, тогава се налага още по-голям размер наказание. В това има някаква доза.
    Мисълта ми е: има ли такова разграничение при употребата на наркотици и, ако приемем, че употребата им е изключително сериозно престъпление, тогава предвидена ли е промяна в съответните текстове в Наказателния кодекс? Примерно, чл. 243?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Ципов.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, целта на законовата промяна и на тази нова наредба, която съвсем скоро ще стане факт, е да предложи ред за установяване на употребата не само на алкохол, но и на наркотични вещества.
    По Закона за движение по пътищата е забранено водач на МПС да управлява моторно превозно средство под въздействието на наркотични вещества, така че няма как да говорим тук за праг. В случая не се касае обаче за престъпление по смисъла на Наказателния кодекс, а да се установи, че е на лице употреба на наркотични вещества и да се забрани управлението на МПС след това. Целта е да се установи, че в кръвта на водача на моторното превозно средство има установено наркотично вещество, за което се налага санкция по Закона за движение по пътищата.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря. (Реплики.)
    Колеги, моля Ви, само не влизайте в диалог.
    Заповядайте.
    ПЕНЧО МИЛКОВ: Аз съм народен представител от Русе, юрист съм. Аз подкрепям идеята на Вашия законопроект, ще го гласувам „за“.
    Ние правим законопроект не за конкретния измервателен уред – казахте фирмата „Дрегер“, а той ще се смени във времето, когато нашата правна норма, която сега приемем, ще продължи да действа. Надявам се следващите уреди да установяват не само 36 часа, защото Вашата разпоредба може да има и много съществено социално влияние върху самата употреба на наркотични вещества. Когато върху употребяващите наркотични вещества стои угрозата да спрат да бъдат водачи, то има и социален елемент, така че го подкрепям. Запознат съм със спорната съдебна практика, но виждам проявлението на Вашата разпоредба много по наред, а именно в борбата с употребата на наркотици, особено когато не се е превърнала в социопатия за лицето и е някаква пристрастеност.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Смятам, че с тази парламентарна подкрепа, която се получи от БСП, означава, че във Вътрешната комисия имаме пълен консенсус по текстовете, които дават бъдещи резултати. Благодаря на колегите от „БСП за България“ за подкрепата.
    Нека да преминем към гласуване. Който е съгласен, моля да гласува „за“.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря Ви, господин Ячев.
    БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Председател, колеги, пожелавам приятна работа на Комисията.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Довиждане, господин Ципов.
    Колеги, преминаваме към четвърта точка от днешния дневен ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ВЪРХОВНОТО ГЛАВНО КОМАНДВАНЕ НА ОБЕДИНЕНИТЕ ВЪОРЪЖЕНИ СИЛИ В ЕВРОПА И ЩАБА НА ВЪРХОВНИЯ СЪЮЗЕН ГЛАВНОКОМАНДВАЩ ПО ТРАНСФОРМАЦИЯ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ КЪМ ПАРИЖКИЯ ПРОТОКОЛ.
    Законопроектът ще бъде представен от зам.-министъра на Министерство на отбраната Атанас Запрянов.
    Заповядайте.
    АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Споразумението между Република България и Върховното главно командване на Обединените въоръжени сили в Европа и Щаба на Върховния съюзен главнокомандващ по трансформацията за допълнение към Парижкия протокол беше подписано на 15 март 2017 г. и от двете върховни командвания на НАТО – и на 24 март, и на 26 април 2017 г. Целта на това Споразумение е да регламентира статуса на всички щабове и другите военни структури на НАТО, които може да бъдат установени на територията на Република България.
    В момента на територията на страната е разположен щабен елемент за интегриране на силите на НАТО в изпълнение на решенията от срещата на високо равнище на НАТО в Уелс от 4-ти и 5-ти септември 2014 г.
    Също така в Република България е установен център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способностите на НАТО за управлението при кризи и реагиране при бедствия. Освен това е установен и осигуряван щаб, но в ресурсно отношение и модул на КИС – за способностите за развръщането на втори свързочен батальон на НАТО, разположен в Италия, а модулът е разположен в Горна баня край София.
    Със Споразумението се детайлизира и разширява статусът на съответната структура на НАТО, а и нейния личен състав и придружаващите го членове на семействата, в сравнение с установеното в така наречения „Парижки протокол“ – протокол за статута на международните военни щабове, създадени в съответствие с Евроатлантическия договор, ратифициран от Народното събрание на Република България и обнародван в Държавен вестник, бр. 104 от 2004 г.
    Споразумението беше изготвено и договорено въз основа на предоставено от Главното командване на обединените въоръжени сили в Европа от типов проект, и на така нареченото „допълнително споразумение“ към Парижкия протокол, разпространено до всички страни членки, на чиято територия предстои или е установена структура на Алианса.
    Сключването на това Споразумение е от спешна необходимост за Република България, тъй като на територията на страната вече пребивават чужди военнослужещи, заемащи длъжности в структурите на НАТО. Тяхното пребиваване, както и на техните семейства, поставя много въпроси, които са извън компетентността на Министерството на отбраната. Такива например са: необходимост от издаване или признаване на идентификационни и други документи, регистрация на моторни превозни средства, данъчни облекчения.
    Тези въпроси, както и аспектите от статуса на самата военна структура, не са детайлно разрешени в действащия Парижки протокол и Споразумението между страните по Евроатлантическия договор, относно статута на техните въоръжени сили. Договорът е подписан в Лондон на 19 юли 1951 г. и поради това те са предмет на регламентация в проекта на допълнителни споразумения.
    Ако страната не предприеме мерки за осигуряване на необходимия статус на тези лица и самата организация, това ще доведе до негативни последици за нейния имидж като надежден партньор и ще се отрази върху оценката й относно изпълнението на политическия ангажимент за осигуряване на адекватно домакинство – както на интегрираното логистично формирование, така и на останалите международни структури на Алианса.
    Искам да Ви доложа, че на всички български офицери, сержанти и войници, които служат в подобни структури в другите страни членки, този статут им е уреден с подобно споразумение.
    Споразумението предвижда Република България чрез своите компетентни органи да предприеме редица нормативни и административни действия по осигуряването на неговото изпълнение в области като – освобождаването от дължими данъци и такси, възстановяването на такива, регистрацията на МПС, издаването на документи, идентифициращи статуса на пребиващите лица и други. В предвид на това, то на законово ниво се налага да се възложи на тези компетентни органи да предприемат действия за издаване на необходимите актове в различни области на приложение. Това подлежи на ратификация с закон в Народното събрание на основание чл. 85, ал.1, т. 7 от Конституцията на Република България, тъй като предвиденото в проекта по отношение на правата и привилегиите на щаба на НАТО и неговите членове, изисква мерки от законодателен характер. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз, господин Запрянов.
    Колеги, някакви дебати?
    Предполагам, че генерал Попов може да бъде солидарен с това, което беше представено и вероятно гледано във Вашата Комисия.
    КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Председател.
    В нашата Комисия е гледано, прието е единодушно от всички. Аз имам опит в щабовете, така се е работило и в чужбина, а от тук нататък предстои, разбира се, допълнително работа, но трябва законово да се уредят всички тези параметри. Предлагам това да се приеме, защото е в интерес на българските военнослужещи, които служат в щабове на НАТО, извън страната.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Господин Янков, моля Ви не отклонявайте вниманието на гостите в Комисията, защото имаме общи теми, които може да обсъждаме.
    Колеги, подлагам на гласуване Законопроекта за ратификация и Споразумение.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 18. (Реплика.)
    Благодаря, господин Запрянов, успешен и хубав ден.

    Колеги, минаваме към пета точка:
    РАЗНИ.
    Ако нямате някакви въпроси, ще се възползвам от случая да Ви уведомя, за сведение в Комисията постъпи решение на Конституционния съд – решение № 8 от 2017 г.
    Конституционния съд изпрати препис на това решение, делото е образувано по искане на омбудсмана на Република България за обявяване в противоконституционност разпоредбите на § 69 и § 70 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за МВР, обнародван в ДВ, бр. 81, от 14 октомври 2016 г. Разпоредбите се отнасят до преобразуването на служебните трудови правоотношения, като за работещите в МВР Конституционния съд е отхвърлил искането на омбудсмана, с мотив, че цитираните норми не са противоконституционни, а към решението е приложено особено мнение на съдия Гроздан Илиев, който счита че искането е недопустимо и следва да | Конституционния се остави без разглеждане. Решението е публикувано на сайта на Конституционния съд, разбира се, ако някой има желание, може в Комисията да го получи и да го разгледа съвсем внимателно и обстойно.
    Други коментари или въпроси? Няма.
    Колеги, виждате, че сме малко в ситуация, в която условията не са чак толкова добри, но тук искам да благодаря на администрацията на Комисията, за това, че успяха да резервират тази прекрасна зала, която може би е единствената охладена, предвид ремонтните дейности, които текат в момента в парламента и от тази гледна точка, за да може все пак да има комфортност на народните представители, които участват в работата на Вътрешната комисия.
    Нямаме законопроекти или дейности, които трябва да решаваме другата седмица, а ако не постъпи нещо извънредно, Ви предлагам следващата седмица да няма заседание, а да имаме по-следваща седмица. Това ще бъде последната ни работеща седмица преди лятната ваканция, ако имаме някакви постъпили промени по някои от законите и да могат да бъдат разгледани, и да знаем че сме приключили дейността си преди лятната ваканция, и сме изчистили абсолютно всички постъпили предложения в Комисията.
    Смятам, че ще е добре от сега да помолим колегите от администрацията да осигурят също такива добри условия за работа и по-следващата седмица в сряда.
    Желая спорен и успешен ден, и закривам днешното заседание, поради изчерпване на дневния ред.

    (Закрито в 15,24 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума