Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Стенограма от заседание
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 7
На 26 юли 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне от Министерство на вътрешните работи на проект на Програма на Република България за Председателството на Съвета на Европейския съюз (1 януари – 30 юни 2018 г.), приета с Решение № 387 на Министерски съвет от 2017 г., както и Доклад за изпълнението на плана за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. към 30 юни 2017 г.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Цветан Цветанов.
* * *
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, имаме кворум.
Ще пристъпя към програмата за днешния ни дневен ред на последното ни заседание преди ваканцията
Предлагам дневен ред:
1. Представяне от Министерство на вътрешните работи на проект на Програма на Република България за Председателството на Съвета на Европейския съюз (1 януари – 30 юни 2018 г.), приета с Решение № 387 на Министерски съвет от 2017 г., както и Доклад за изпълнението на плана за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. към 30 юни 2017 г.
Гости на днешното заседание по тази точка от дневния ред са:
- Валентин Радев – министър на вътрешните работи;
- Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи;
- Милко Бернер – заместник-министър на вътрешните работи;
- главен комисар Христо Терзийски – директор на Главна дирекция „Национална полиция“;
- Снежина Маринова – директор на дирекция „Европейски съюз и международно сътрудничество“;
- Десислава Маркова – медиен съветник на министъра;
- Моника Панайотова – заместник-министър в Министерството за българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г.;
- Петя Василева – директор на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ от администрацията на Министерския съвет;
- Весела Кирова – експерт в дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“, администрацията на Министерския съвет;
- Ангелина Субашка – парламентарен секретар.
2. Разни.
Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ НА ПРОЕКТ НА ПРОГРАМА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛСТВОТО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (1 ЯНУАРИ – 30 ЮНИ 2018 Г.), ПРИЕТА С РЕШЕНИЕ № 387 НА МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ ОТ 2017 Г., КАКТО И ДОКЛАД ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПЛАНА ЗА ПОДГОТОВКА НА БЪЛГАРСКОТО ПРЕДСЕДАТЕЛСТВО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2018 Г. КЪМ 30 ЮНИ 2017 Г.
Господин Министър, заповядайте.
Има ли нещо, което е класифицирана информация, което би трябвало да бъде в закрита форма на днешното заседание.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Не.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря за възможността да представя пред Вас приоритетите в областта на вътрешните работи на Българското председателство в Съвета на Европейския съюз през първата половина на 2018 г.
България вече 10 години пълноправно участва в процеса за вземане на решения. През следващата година за първи път ще поеме ролята за ротационно председателство и то в сложен момент – когато Съюзът продължава да бъде изправен пред множество предизвикателства в областта на сигурността и миграцията.
Важно е да се отбележи, че държавата председател изпълнява ролята на безпристрастен посредник, който с конструктивен подход търси компромиси и взаимно приемливи решения от полза на целия Европейски съюз. Така ще бъде и в нашата част – на Министерството на вътрешните работи.
Председателството ни дава уникална възможност да укрепим доверието в България като държава членка, която може да работи за общия европейски интерес. Успехът ни ще се измерва с броя досиета, които ще успеем евентуално да постигнем като общ подход в Съвета, или чрез политически дебат за търсене на общи решения по важни други въпроси.
За да гарантира приемственост в работата по общите приоритети България поддържа активен диалог и в момента с партньорите от Естония и Австрия, с които сме в тройката съпредседателство.
В областта на вътрешните работи приоритетите на българското председателство са в две основни направления: повишаване сигурността на граждани от Европейския съюз; и повишаване на граничната сигурност и по-ефективно управление на миграционните процеси.
По първия приоритет – за повишаване сигурността на гражданите от Европейския съюз, е от ключово значение ефективното противодействие най-вече на тежката организирана престъпност и международният тероризъм. За тази цел трябва да се повиши ефективността от използване на европейските информационни системи и база данни. В рамките на естонското председателство продължава обсъждането на три предложения за изменения на правната рамка на функционирането на Шенгенската информационна система, с която се разширяват функционалностите й за целите на полицейското сътрудничество, граничния контрол и връщането на мигранти. Очакваме Естония да постигне общ подход и да финализира трилога в Европейския парламент. Ако не успеят и се окаже необходимо, в България сме готови да продължим работата по тези досиета.
На финален етап е работата по законодателните приложения за системата „вход – изход“ и Европейската система за решаване на пътуванията (ETIS). Това са две нови информационни системи, които трябва да подобрят граничния контрол и укрепят възможността за превенция на нелегалната миграция, както е известно.
Важна задача на българското председателство ще бъде работата по предложенията за оперативна съвместимост на информационните системи, които Европейската комисия ще предостави до края или може би в началото на следващата година. С новите предложения ще се създаде нова архитектура на европейските информационни системи – подчертавам, това е много важно – те ще бъдат свързани помежду си и с базата данни на „Европол“ чрез автоматизирана услуга за биометрична идентификация и общо хранилище на данни. Това ще съкрати времето за проверка и ще позволи на държавите от първа линия, каквато е България, да разполагат с цялата налична информация за дадено лице по бърз и ефективен начин.
Българското председателство си постя амбициозната задача да постигне общ подход по тези досиета, като отчитаме силната политическа воля на бързото им финализиране и се надяваме да постигнем максимален резултат и това да е успех за нашето председателство. В този контекст ще наследим едно много важно досие, по което ще работим до приключване на преговорите в Европейския парламент – това е регламентът за разширяване на мандата на Европейската агенция за широкомащабни информационни системи EU-LISA, българин го ръководи.
Друга важна насока за работа е ефективното прилагане за обмен на резервационни данни за пътниците, известна като PNR, за целите и борбата с организираната престъпност и тероризма. От самото начало на дискусиите по този акт България е сред държавите членки, които най-активно го подкрепят. Директивата трябва да бъде въведена в националните законодателства до средата на следващата година. Българското председателство ще осигури възможност за обсъждане на най-важните практически аспекти за прилагането на тази директива като комуникация с авиопревозвачите, взаимна обвързаност на тези PNR звена, които трябва да бъдат изградени, обмен и практическо използване на данни след това. В тази връзка сме планирали провеждането на професионална конференция в София. България е външна граница на Европейския съюз и държава на транзит на чуждестранни бойци. В този смисъл е от изключително значение за нас своевременното установяване на тези лица и предприемането на последващи действия за връщането им в държавите по произход. В този контекст българското председателство ще инициира дискусия на правоприлагащите органи и на службите за сигурност за разработване на общоевропейска процедура за действие. В хода на обсъжданията ще предоставим добри национални практики за междуведомствено сътрудничество, които да бъдат отчетени при изготвянето на процедурата. Имаме такива практики, разбира се.
В цялостния контекст на борба с тероризма българското председателство ще насърчава използването на всички възможности за подобряване на взаимодействието между правоприлагащите органи и службите за сигурност, както и обмена на информация с европейските агенции, отново подчертавам това.
Вторият основен приоритет на българското председателство е повишаване граничната сигурност и по-ефективното управление на миграционните процеси. Знаете, че в тази посока България имаме много успехи. България ще работи за повишаване на процента за връщане на незаконно пребиваващите граждани на трети страни. В унисон със заключенията на Съвета от 9 юни т.г. ще се стремим към подобряване на сътрудничеството с тези страни, ще продължим работата на естонското председателство за изпълнение на договореностите за партньорство между Европейския съюз и трети страни с цел облекчаване на миграционния натиск.
Паралелно ще работим за подобряване на националните процедури и системи за връщане, съгласно препоръките на Комисията от март т.г. за по-ефективно прилагане на директивата за връщане.
Успехът на българското председателство ще се измерва в голяма степен и от напредъка по законодателните предложения за реформа на общоевропейската система за убежище, основана на принципите отговорност и солидарност.
Позволете ми да припомня два пакета от досиетата със законодателни предложения, които Европейската комисия представи съответно през май и юни 2016 г. В първия се разглеждат предложенията за реформа така известния Регламент „Дъблин“ и Регламента „Евродак“ и Регламента за Европейската агенция в областта на убежищата. Вторият пакет обхващаше предложенията за регламент на процедурите, квалификационния регламент и Директивата за условията за приемане на мигранти. В допълнение се обсъжда и проект за регламент за презаселване. Общите цели на законодателните предложения за подобряване на функционирането на системата за убежище, са чрез премахване на различното третиране на търсещите убежища лица и различните равнища на признаване на молбите им, намаляване на вторични движения, и на трето място, по-справедливо разпределение между държавите членки на задължението да предлагат закрила за нуждаещите се. Става въпрос за детайли.
Известно е, че политически чувствителен е въпросът за реформата на Регламента „Дъблин“. Три председателства поред се опитват да предложат вариант на така наречения „механизъм за ефективна солидарност чрез сближаване позициите на държавите членки“. В моите участия, които имам досега, забелязвам, че проблемите остават, ако не почти нерешими, много трудно се решават. Очаква се естонското председателство да постигне общ подход по три от досиетата, като България проведе преговори с Европейския парламент по тях. Това са: квалификационния регламент, Директивата за условията за прием и Регламента по презаселването. Като предизвикателство пред българското председателство се очертава постигането на общ подход в рамките на Съвета по две най-чувствителни досиета, а именно: реформата за Регламента от Дъблин, за който споменах, и предложението за процедурен регламент. Ако България съумее да се справи с тази трудна задача, нейното първо председателство на Съвета ще остане в историята, както ме увери един мой колега – един от най-влиятелните вътрешни министри – на Германия, ако успеем да направим нещо по тези досиета.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, в заключение бих искал да подчертая, че представените приоритети се основават на 18-месечна програма на тройката председателство: Естония, България и Австрия, и проекта за Национална програма, приет на 13 юли т.г. от Министерския съвет.
Националната програма, това е последното, което искам да Ви уведомя, е отворен документ, който може да претърпи развитие и който ще бъде окончателно приет непосредствено преди председателството, за да отговаря на актуалната ситуация и етапа на развитие на досиетата. Така че сме готови да добавим вътре бележки, ако и Вие имате включително. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Министър.
Някой друг? – Не.
Колеги, имате правото на въпроси към министъра на вътрешните работи по така изнесената информация.
Заповядайте, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Председател, господин Министър! От така направеното изложение разбираме, че извеждате основно два приоритета, но Ви припомням, че още 2003 г. страните – членки на Европейския съюз, приемат Стратегия за сигурност, която разширяват и допълват през 2010 г. вече с участието на България, от гледна точка на рисковете и заплахите и пресичането на корупция в страните – членки на Европейския съюз. На тази база и като основа е и нашата Стратегия за национална сигурност.
Не чух във Вашето изложение нищо по отношение на борбата с корупцията, която е изведена като основен приоритет по отношение на Стратегията за сигурност на Европейския съюз.
Предвиждате ли дискусии, срещи, чужд опит, който да бъде приложим в работата на повереното Ви ведомство по отношение на тази заплаха от корупция в Република България?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Янков, да, съгласен съм с Вас, има го това нещо, за което говорите, но то не е предмет на Съвета на министрите на вътрешните работи. Аз засягам само целите, които засягат Министерството на вътрешните работи. Това е тема на Съвета на министрите на правосъдието. Където имаме общи заседания ние, разбира се, ще вземем участие, но то е приоритет на Министерството на правосъдието.
Това е моят отговор.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, други въпроси?
Заповядайте, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Абдикирането на функциите на Министерството на вътрешните работи от борбата и противодействието с корупцията и прехвърлянето като отговорност на Министерството на правосъдието за мен е неприемливо, господин Министър.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Нека само да не влизаме в диалог, но ще направя уточнение, че днес имахме гласуване на текстове по Наказателно-процесуалния кодекс, с което дадохме много ясен знак както по предложенията на правителството, които бяха гласувани и в пленарна зала, за борбата срещу корупцията и всичко, което е свързано с ефективността на правоохранителните и правораздавателните органи.
Господин министър, нещо имате ли да добавите?
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Разбира се. Ако отворим дебат, мога да обясня, че много неща, които сме записали тук и става въпрос за борба с престъпност и т.н., те по някакъв начин корелират с това, което каза колегата. Но основната тема не е при нас. Тя е в Правосъдието. Това подчертавам само. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Само, ако ми позволите, мисля, че целите, които си поставя държавата ни, трябва да бъдат ангажимент на всички и да бъдем с интегриран подход, така че не трябва да прехвърляме към една или друга институция.
Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми гости, уважаеми колеги! Моят въпрос е свързан с едно решение на Министерския съвет, което ни е изпратено и като материал за днешното заседание на Комисията, с което е приеман Доклад за изпълнението на плана за подготовката на българското председателство – част от което изложихте тук.
По-скоро ме интересува в тази част, където Министерството на вътрешните работи ще има пряка функция, а именно осигуряване сигурността, съвместно, разбира се, с Националната служба за охрана на пребиваващите тук чуждестранни лица и съответно и българските участници.
Въпросът ми е следният: предвид неуредиците в Националния дворец на културата, очевидното забавяне на подготовката на сградата като основна сграда, където ще се извършват всички мероприятия, аз съм задавал въпрос и към министър Павлова, когато все още НДК беше към нея, тя го управляваше, отговорът беше, че тепърва предстои да се изпълняват и провеждат обществени поръчки за система за сигурност, изобщо да се осигурява сигурността на лицата.
Това в унисон със заявените претенции на синдикатите на МВР за увеличаване на заплатите и неясна заплаха, че трудно биха работили в такава ситуация при неувеличени заплати, има ли готовност Министерството на вътрешните работи да осигури необходимите в плана мерки, които са залегнали, за осигуряване на неприкосновеността на тези лица, които ще присъстват в различните категории и събития? Ще се навакса ли това забавяне, което е в основната сграда? Разбира се, ако отговорът не съдържа класифицирана информация, дали може да отговори министърът при нас: каква е готовността на Министерството всички тези пречки, които изредих, да бъдат избегнати и ние да проведем безпрепятствено провеждане на нашето председателство? Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Иванов.
Господин Министър, от отговора, който ще дадете, има ли нещо, което представлява класифицирана информация?
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Ще внимавам.
Само искам да Ви помоля, господин Председател, няма ли да ми давате думата за друго експозе за готовността? Ако искате сега ще отговоря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Това е всъщност втората част от точката. Ние бяхме предвидили евентуално, при Ваше желание, да бъде класифицирана информация. Преценете дали това няма да намери отговор на това, което Вие ще представите във втората част от точката. И ако има класифицирана информация, просто преценете дали не трябва да го направим като част от второ заседание.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Ще внимавам, няма да има.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Иванов и в отговор на Вашия въпрос:
С Решение № 383 от 13 юли 2017 г. на Министерския съвет е приет Доклад за изпълнението на Плана за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. Докладът е изпратен за сведение в Народното събрание, както казахте – Вие сте го получили.
В изпълнение на Плана за подготовка на българското председателство за периода от м. април до момента, редовно са провеждани заседания на Работната група „Сигурност“ на председателството. Последното заседание е било вчера.
С моя заповед от 26 юни т.г. за ръководител на работната група е определен заместник-министърът на вътрешните работи господин Красимир Ципов. Преди това ръководител беше главен комисар Христо Терзийски – директор на Главна дирекция „Национална полиция“, и той е в залата.
Както сами можете да се убедите от доклада, ако сте присъствали на представянето му от госпожа Павлова в парламента, или който Ви е раздаден, част от мерките вече са изпълнени, а друга част, които имат заложен по-дълъг времеви хоризонт за изпълнение са в процес на поетапна реализация. Припомням, че след изготвения анализ беше отчетена необходимостта от допълнителни средства за изпълнението на мерките за сигурност. В тази връзка през м. юни на заседание на Министерския съвет по мое предложение бяха одобрени допълнителни разходи в размер на 12 млн. лв., разпределени както следва: по бюджета на Министерството на вътрешните работи – 9 млн. 500 хил. лв., по бюджета на Държавна агенция „Национална сигурност“ – 500 хил. лв., и трансфер по бюджета на Столична община – 2 млн. лв.
В заключение Ви уверявам, че в Министерството на вътрешните работи сме създали необходимата организация за изпълнение на задачите ни по подготовката.
И да разширя малко отговора конкретно за това, за което питате, защото Вие зададохте и други въпроси, за които не сме пряко отговорни, но все пак трябва да имате информация народните представители – как ще осигурим сигурността на чужденците? Всичко това е записано и е дебатирано в тази работна група. Тя е имала повече от 15 заседания, ако не ме лъже паметта, и е стигнала до тези средства, които цитирах – 12 млн. лв., които правителството намери за необходимо и ги отпусна. Въпросът беше тези пари да бъдат дадени до средата на м. юли. Ако не успеехме да ги осигурим дотогава, нямаше да могат да минат обществените поръчки и да успеем да направим това, което е необходимо за сигурността на тези гости, пък и на нашите граждани, които ще участват в председателството – летището, пътят до НДК, Бояна, пътищата дотам и сградите, където ще бъдат настанени, да не казвам хотелите.
Всичко това е направено, парите са дадени и обществените поръчки са пуснати. Надяваме се, уверяват ни работната група, че ще успеят да се справят. Ако ние се бяхме справили, а ние се справихме, както казах, до средата на миналия месец да осигурим финансовите средства.
Не искам да навлизам в подробности, тъй като ме предупредихте, господин Председател. Как точно как ще осигуряваме сигурността бих могъл лично да Ви отговоря. Засега ще се огранича с това. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Аз имах и още една част на въпроса, която беше свързана с Вашите преговори със синдикатите. Знаете, че те поставят редица условия. Тези протестни действия, мога да разширя въпроса, ако не сте го разбрали първия път, дали по някакъв начин ще се отразят и на самата дейност по охраната на всички събития, свързани с председателството, защото един от акцентите, които те поставят, е именно, че неудовлетворяването на техните искания, бих се отразило на качеството на извършваните мероприятия от страна на Министерството?
И не разбрах – Вие пряко следите ли това, което се случва в НДК, защото там системите за сигурност, които трябва да са инсталирани, все пак трябва да са в някаква координация със служителите на Министерството и на Националната служба за охрана да бъдат взаимно използвани. Това исках да разбера.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Записах си го, просто го пропуснах.
Докладвам Ви, че вчера имаше поредно заседание, пето, на Съвета за социално партньорство и синдикатите. И мисля, че там за пореден път се договорихме.
Въобще не е вярно това, че заплатите са ниски. Оказа се, че не са съвсем ниски заплатите, сравнени с други заплати. Да, говорихме си за заплатите. Ако си спомняте, а няма как да не го знаете от опозицията, те заплашваха, че ще продължат протестите, включително и ще започнат по време на председателството. Сега вече не говорят за това. В момента има, знаете, регионални протести, които организират. Мисля, че се договорихме, особено след вчера, а от днес има прието постановление на Министерския съвет и буквално от утре започваме да изплащаме средствата за дрехи – по над 1400-1500 лв. на човек, които са дължани, знаете, преди това.
Така че там нещата, според моята гледна точка, участваха и синдикатите, мисля, че и според тях, ако случайно сте видели по телевизията интервютата. По моя инициатива вече на тези съвети ще присъстват камерите, всички телевизии, заседанията са открити, за да не си говорим по телевизията и Вие да се възползвате като опозиция, пък и който иска, да присъства там, да слуша и да няма различно говорене от синдикатите и от страна на Министерството на отбраната.
Така че Ви отговарям пряко – не считам, че може да има проблем от посока ниски заплати, протести, което да попречи на сигурността и изпълнението на задачите ни по председателството.
На втория Ви въпрос, или част от него – да, следя, аз внимателно слушам какво казва новият принципал на НДК – министърът на културата. Той каза, че там проблеми в момента няма и ще направи всичко възможно и занапред да няма. Аз му вярвам. Знам какви са проблемите, или поне знаех преди на НДК да стане принципал министърът на културата. Имаше известни проблеми, Вие ги знаете и по вестниците ги пишат, но той ме уверява, че това няма да е така. Аз се интересувам с моите колеги основно за системите за сигурност. Там няма да има проблеми. Включително има и план Б – ако има проблем със системите, представете си, че ги изграждаме, успяват обществените поръчки, няма обжалвания, идва Нова година, системите заработват, има технологично време, и за това много сме говорили, има технологично време месец, два, за да свикнат системите да използват тези системи. Ако се наложи, готови сме с жива сила, за да осигурим тази сигурност. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: И аз благодаря.
С това, което направихме като законодателно решение за парите за униформения състав мисля, че е факт. Но пък и ние като народни представители, участници във Вътрешната комисия, отправяме призив към служителите да изпълняват и служебните си задължения за осигуряването на нормалния обществен ред и сигурност на обществото, защото знаете, че в момента обществото е доста чувствително на тема сигурност, а виждаме, че имаме и зачестяване на криминални случаи. Затова призивът към полицейските служители е действително да проявят повече професионализъм, за да докажат на обществото, че можем да застанем зад всички техни справедливи искания. Благодаря.
Заповядайте.
ДИАНА САВАТЕВА: Моят въпрос е свързан с предстоящото създаване на Общия координационен щаб. Вярно е, че срокът е през септември, но бихте ли ни информирали има ли вече някаква яснота каква ще бъде неговата структура, численост и по какъв начин той ще функционира?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Само да уточня – Общ координационен щаб за кое имате предвид? Вие сигурно говорите за тази група, която ще прерасне в щаб. В момента има такава разработена група. В момента работи работна група под председателството на заместник-министър Ципов и тя ще прерасне в такъв щаб, разбира се, когато му дойде времето. В момента ни трябва тези хора, които участват, може би ще променим състава, да довършат обществените поръчки, да помогнат там, да наблюдават взаимодействията между двете министерства, а и не само на двете министерства. Тогава ще стане Общ координационен щаб, ако това имате предвид. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Министър.
Други въпроси? Ако няма, да минем към втората част от точката – Доклада за изпълнение на плана за подготовката на председателството. Вие се бяхте подготвили. Ще има ли нещо, което е класифицирана информация?
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Не, господин Председател, аз Ви питах. Това е всъщност експозето, аз го прочетох преди малко буквално за плана за подготовка – говоря за тези 12 млн. лв., за това, което е направено, за обществените поръчки, които са в ход.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Имате ли някакви въпроси?
Ако нямате, да считаме, че точката е изчерпана.
Преминаваме към втора точка – РАЗНИ.
Има ли въпроси?
Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, господа заместник-министри и колеги! По-скоро въпросът ми е от процедурен характер.
Въпросът ми е господин Министърът ще присъства ли на втората точка, за да могат да се задават към него въпроси. Ако не да знам как да се организирам. Това е питането.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, точка „Разни“ касае организацията и дейността на Комисията. Знаете, че има Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, същевременно имаме и Правилник за дейността на Комисията. Имаме Блицконтрол, на който могат да се задават въпроси към министъра на вътрешните работи, това е всяка първа сряда от месеца. Имаме възможност да задаваме като народни представители писмени и устни въпроси. Това е процедура, която е утвърдена във времето. В точка „Разни“, поне към настоящия момент, от всичките ми участия в заседания на Вътрешната комисия и като член, и като председател, не сме имали въпроси и отговори към министъра. Ако прецените в нещо неформално, мисля, че след приключване на заседанието министърът няма да има нещо против, ако имате нещо конкретно да отправите към него, да Ви отговори.
Колеги, ако няма нищо по втора точка от дневния ред, да закрием днешното заседание.
Благодарим на Министъра и неговото ръководство, благодарим на заместник-министър Моника Панайотова и нейния екип.
Да си пожелаем хубава и ползотворна ваканция, за да може, когато се съберем на първо заседание след ваканцията, да можем да бъдем позитивни, градивни, а Министърът да ни докладва за всичко това, което е свършено по точките, които са начертани в изпълнение на този план на Министерския съвет.
Желая успех и ползотворен ден.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,45 ч.)