Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
01/11/2017
    Стенограма от заседание
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л
    № 12


    На 1 ноември 2017 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 30.10.2017 г.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията и гости, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Цветан Цветанов.

    * * *
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, имаме кворум.
    Можем да започнем.
    Днешният дневен ред е:
    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 30.10.2017 г.
    3. Разни.
    Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 15, без против и въздържали се.

    Започваме с първа точка от дневния ред – блиц контрол:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СЪГЛАСНО ЧЛ. 29, АЛ. 1 ОТ ПОДНС.
    Колеги от БСП, заповядайте.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: Господин Министър, преди да Ви задам въпроса, ще се опитам накратко да се обоснова. Искам да поговорим малко за наводненията и по-точно за наводнението в Бургаско. Аз съм от бургаския регион.
    По време на големия дъжд от това, което разбрах, водата, която се е изляла постоянно, преди да станат наводненията, е била с дълбочина някъде около 30 см. Тук не говоря за разрушени язоВирни стени. От собствените ми проучвания разбирам, че язоВирните стени, които са разрушени, нямат нищо общо с това, което е станало.
    В село Равнец човек, който е имал измервателни уреди, е успял да замери 225 л./кв.м. вода, която се е изляла. Това са изключително големи количества. Аз говоря в момента за климатичните промени. Много често язовирите, за които ние говорим, всъщност са горе в небето – за кратко време се изливат огромни количества вода.
    Въпросът, който искам да Ви поставя е следният: възможно ли е при една такава ситуация на изключително крайна, непозната, служба „Противопожарна безопасност“, да успява да се справи с всички вменени ѝ задължения като имам в предВид, че в България няма готовност да се реагира своевременно както на самото природно бедствие, така и на предприетите предварително мерки, с оглед избягване на евентуални големи щети?
    Може ли „Противопожарна безопасност“ примерно да уведомява своевременно хората, на място да взема мерки за спасяване на хора; да координира дейността между различни министерства, включително Министерството на отбраната и така нататък, изхождайки от това, че самата „Противопожарна безопасност“ е едно звено от системата на МВР, може равностойно на всички други, но обикновено малко подценявано? Не смятате ли, че с това трябва да се занимае орган, който би следвало да има значително по-големи правомощия от тези, които има пожарната при кризи? Говоря специално за кризи. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми народни предстаВители, уважаеми господин Заместник-министър, гости! Да, аз Ви благодаря за въпроса, и аз усещам добронамереност в него. Каква ли не информация има в медиите.
    Сигурно би могло да се иска много от Главната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, да извършва и това уведомяване по-добре, и координация евентуално. На бюрото ми имаше доклад от миналата седмица и си спомням за уведомяването специално. Не си спомням числото, но беше доста голямо, за да се подменят тези системи, с които оповестяваме, говорейки на населението. Имаше такива тренировки и ред сигурно още такива недостатъци има в системата за уведомяване специално, но тя работи. Има план и това, което аз видях там, то е сработило на местно ниво, включително и кметът, и всички, които бяха ангажирани, работеха за това. В случая ние не разчитахме само на „Пожарната безопасност“, въпреки че фокусът на въпроса е и върху нея.
    Сигурно сте забелязали, че имаше една група от министри, която аз координирах и отидохме намясто. Поради това, че аз за пърВи път чувам такова число, което Вие казахте – 225 л./кв.м. Сигурно и такива е имало, там ми казаха за 186, на места до 200, но това бяха прогнозни. Щом човекът е замерил, сигурно има такова нещо. Поради това, че наистина е извънредна ситуацията, а имаше вече жертВи, знаехме, затова премиерът разпореди и тази група от министри, с които говорихме по телефона, включително с главния прокурор, а другите трима отидохме намясто, беше все в тази връзка – ние да координираме, ние да напраВим това, което Вие очаквате в момента от „Пожарна безопасност и защита на населението“.
    Не знам дали във въпроса Ви има подтекст – една добра идея за връщане на такова министерство или да дадем някакви други функции на тази Главна дирекция. Има международна практика, всичко е съобразено с нея. Предполагам, че когато е правено това нещо от държавата, е направено така, че има една Главна дирекция, която се намира в Министерството на вътрешните работи. Моята задача е, за времето, с което разполагам, това мога да Ви кажа, е, да направя така, че да оптимизирам работата на тази дирекция и те да работят все по-ефективно. Каквото им трябва, включително и сега. Мога да Ви кажа даже какви недостатъци намерих от тяхната реакция и положителни неща, разбира се, имаше много. Те реагираха и най-важното нещо, с което ще завърша, че не се дадоха никакви жертви след това. Обикновено става така, когато има такова нещо, такова бедстВие, при спасителните операции, пострадват хора – дали са от пожарната или от другите системи, които помагат, дали от доброволци. В случая нямаше и това означава, че те все пак работят добре. На мен ми светва лампичката за това, което казвате и запомням, че очакванията Ви са евентуално да бъдат натоварени с повече функции или поне по-ефективно да работят в тези три сфери, които очертахте. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: И аз Ви благодаря.
    Моето притеснение идва от това, че при една такава ситуация не на всички хора е известно какво ще се случва. Например – няма вой на сирени, няма биене на камбани. Една част от хората са спели, когато ги е отнесла водата и са станали наводненията. Аз знам, че преди това беше съобщено по медиите за евентуална такава опасност, но кой, кога следи медиите и специално прогнозите за времето, не ми е много ясно. Предполагам, че възрастните хора – една част от тях не са били наясно с това, което става. Говоря от гледна точка на това, че явно трябва да се вземат комплексни мерки. Имам предвид мерки, включително, свързани със строителството на пътища, с отводняване, с почистване на канализация. Лично моите проверки показват, че вълната, която се е получила и е заляла село Равнец е била от вода, която се е бетонирала в реката, влачейки със себе си в самото начало клони, пръст и камъни и в последствие огромното количество вода е довело до разрушаване на този бент и заливането на една голяма част от селото, което също има жертва.
    Изхождам от това, че следва правителството и не само Вашето, а и всяко друго праВителство, да взема глобални мерки. Може би, даже се закъснява с тези мерки, като изхождам от това, че примерно в Бургас, а и на други места в страната, станаха доста такива наводнения от подобни дъждове.
    Ние винаги можем да намерим виновен, но в случая не Ви говоря за виновни, говоря за едно друго отношение към това, което се случва.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Господин Стоянов, аз отново изразявам удовлетворение от въпроса Ви и насоката, която давате. Със сигурност ще се случват такива, така поне казват учените, събития и такива бедствия за в бъдеще по-често. Въпросът е ние да сме по-готови.
    Да подчертая пак – взехме си поуки от това, включително това уведомление, за което говорите – началното. Тук има една малка особеност. Вие сте видели, че това бяха възрастни хора, там няма как да ги уведомиш, те дори не чуват – от възраст или отдалеченост, тези са били накрая на селата, поне аз където бях в село Черни връх, най-накрая долу в дерето живеят, така че и това уведомление е нямало да помогне. В случая успяхме, поне в началото, с бързи действия да разпределим полиция и жандармерия навсякъде, те да извеждат хората в началото, дори преди да дойдат от „Пожарна безопасност“, за да не допуснем допълнителни жертви. Това успяхме да направим. Със сигурност от всяко такова нещо, което се случва, вадим поуки и ще се опитаме, включително и оборудването им, да не влизам в подробности, за него говорихме как да бъде подобрено на тази Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Само искам да направя едно леко уточнение.
    Мисля, че всеки един от нас трябва да се запознае със Закона за защита при бедствия. Ако бъдем достатъчно внимателни в текстовете, които са разписани, ще видим, че всяка една областна управа и областният управител е важната действаща фигура. Всички останали институции са подчинени на него и той поема цялата отговорност при координацията и взаимодейстВието на всички държавни институции, които трябва да бъдат привлечени и това е на база разгръщане на щабовете и на съответните планове за действие. От тази гледна точка не трябва всичко да фокусираме върху Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Да, те са авангарда, те са най-първите, които пристигат, но мога да Ви уверя, че ако прочетем внимателно, ще видите, че има създадена добра организация, а що се касае до природните бедствия, те ще ни сполетяват все по-често, защото виждате какво се случва и в Западна Европа, и само последните наводнения също имаше жертви, които имаше на територията на Европа. Тук, разбира се, трябва преди всички да направим превантивния елемент с оповестителна система, която може да подпомогне всички институции и организации, респективно и местната власт, която има пряко отношение към първите неотложни действия, които трябва да бъдат предприети, да бъдат окомплектовани с необходимата техническа способност. От тази гледна точка, смятам, че действително всичко е полезно.
    Знам, че по разчети, които бяха направени преди година и половина, от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, заедно с Регионалното министерство, заедно с Екологията, превантивните действия, които трябва да бъдат извършени са на стойност 990 млн. лв. – поне това е цифрата, която съм запомнил тогава, когато се обсъждаха възможните финансови ресурси, които трябва да бъдат отделени. Трябва да бъдем наясно, че тези средства, които са годишно в бюджета за бедствия и аварии, те също са недостатъчни за тази превантивна дейност и затова се възползваме много и от европейската солидарност, както по закупуването на техника, така и по други действия, които се предприемат.
    Въпроси, колеги?
    Госпожо Саватева, заповядайте.
    ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Господин Министър, последните атентати, които се случиха преди часове в Ню Йорк, а преди това в Лондон и Барселона, бяха извършени с превозни средства. Това очевидно е начин, който ще се използва от радикализирани елементи и занапред. Този факт отчетен ли е при подготовката и при набелязване мерки за сигурност по време на председателството и по конкретно: предвидени ли са зони в столицата и в други градове, които няма да бъдат достъпни за превозни средства в тази връзка? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми народни представители! Госпожо Саватева, да, ние вчера имахме брифинг. Всеки последен ден или почти в края на месеца, даваме брифинг в Министерството на вътрешните работи и една от точките беше точно тази, за която говорихме.
    Предвидили сме го и в България това се предвижда не от сега, защото е станало нещо в Щатите, Вие само давате последния пример и преди това ставаше. Знаете около някои от посолствата, да не ги посочвам, има такива съоръжения. Ние предвиждаме такива – да не казвам точно какВи и къде, но да бъдат поставени около сградите, където ще се извършва председателството – НДК, хотел Маринела, Тех Парка, може би това са основните три. Ще има такива защити.
    Само да добавя, че ние си даваме сметка, че тези така наречени лоу кост актове – терористични актове, със сигурност ще се използват и в България, ако някога се използват. Дано не се случва, но сигурно, ако се случи, ще бъде нещо такова.
    Искам да уведомя уважаемите народни предстаВители, че ние, поне засега, правим всичко възможно да опазим другите средства, извън тези автомобили примерно, от различен клас, които се използват за такива терористични актове, оръжия, боеприпаси, взривни вещества, да бъдат опазени както в Министерството на отбраната, съвсем скоро имахме разговор с вицепремиера господин Каракачанов по този въпрос, така и в Министерството на вътрешните работи.
    Между другото и Европа прави същото и там под почти не се стига до такива средства. вече започват терористите да използват превозни средства – ножове най-много – нещо, което го има буквално в бита и с него да правят терористични актове.
    Благодаря за въпроса. Насочили сме вниманието и групата, която се занимава в Министерството на вътрешните работи със сигурността не само на тези места, където споменах, включително трафика от летището. Дотам е взела предвид и ще продължава да работи в тази посока евентуално да бъдат предпазени от такива актове. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Министър, въпросът ми е във връзка с много важната превантивна дейност на Министерството на вътрешните работи. Наблюдава се актиВизиране на престъпния контингент до колко МВР осъществява оперативно наблюдение над организираните престъпни групи, които са констатирани и има ли такова наблюдение? Колко са те, което е в контекста и продължение на въпроса, който беше с оглед на готовността на Министерството на вътрешните работи за ефективно противодействие в частта пресичане, включително и на терористичен акт. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря и аз.
    Уважаеми народни предстаВители, уважаеми господин Янков! Дали се наблюдава активизиране – ще кажа така: в сравнение с други периоди е по-малко, въпреки думата, която се използва в медиите – има усещане за активизиране. Данните, които ние имаме за регистрирани престъпления са по-малки – намаляват, 4% надолу е престъпността. Разбира се, това е само в сравнение с двете години –2016 и 2017 г. Ако говорим за годините по-назад – намалена е в пъти, но поради ред причини, обективни причини включително и достъпът до някакви мрежи включително и социални, всичко онова, което се случва, се появява на повърхността, в медиите, и всички го виждаме.
    Моят отговор като министър е, че не се наблюдава по-голяма активност на престъпността, разбира се, знаем кои са чак групи не бих казал, но хора, които имат такива наклонности, по тях се работи превантивно, съвсем рутинно се викат, препитват се, наблюдава се техното поведение. Много от тях се проследяват и се следи тяхното поведение, тъй като те помежду си имат някаква връзка – един, двама, някъде трима, но в никакъв случай няма такива организирани групи каквито е имало едно време. Проследяваме тяхното поведение, включително в социалните мрежи – тяхната активност по определени проблеми, има ключови думи, които се следят в отдела Главна дирекция за борба с организираната престъпност. Ще Ви кажа само едно число – в новия бюджет ще стане дума сигурно за него, но и в стария, и в ноВия е засилено това – 57% от бюджета е заложен за борба с престъпленията включително с организираната престъпност. Накратко, без да навлизам в подробности, а и в открито заседание това мога да кажа по тази тема. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин, Янков, имате ли реплика?
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Министър, аз съм против и остро ще възразявам на тезата, че МВР започва да работи след констатиране на престъпление. Една от основните функции и задачи пред Министерството е превантивна дейност и пресичане на престъпления. В този смисъл е въпросът ми: има ли капацитет МВР за оперативно наблюдение върху организираните престъпни групи в страната?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин председател.
    Господин Янков, аз също съм против да работим след това. В следствието ние работим, защото се е случвало и сме го изпуснали. Да предполагам, но солидализирам се, така е, против – най-важна е превенцията. Най-важно е министърът на вътрешните работи да не излиза пред медиите и да говори, да го няма, да е някъде скрит и всичко да си върви добре и да няма въпроси към неговата работа и работата на Министерството на вътрешните работи – не е точно така.
    Има много неща, които трябва да се поправят. Има ли капацитет? Капацитетът, знаете, че е функция от отбраната и тези, които се занимават с това, тяхната квалификация, с парите, които се отделят затова, държавата, които е отделила, така че помогайте за парите в следващата точка.
    В момента, сравнявайки отново, говорейки за това сравнение преди години какво се е случвало и какво се е случило сега, не само, защото МВР работи по-добре – по ред други причини, които помагат на това. Престъпността е намаляла, няма такива организирани групи, да не споменавам само отвличанията, защото сега има едно, но през 2013 г. няма отвличания. През 2008-2009 г., когато беше пикът, знаете какви числа бяха, да не ги споменавам, включително с откупи седем от тях. Сега такова нещо няма. С всички останали престъпления така с изключение на две. Блудствата и изнасилванията, аз съм го казал това, работим и там, опитваме се да направим нещо, и телефонните измами. Имаме капацитет, според нас, какъвто ни позволяват обстоятелствата – средствата, хората и тяхната квалификация. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Янков, няма процедура…
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Цветанов, Вие разбрахте ли въпроса, който задавам? За оперативно наблюдение над престъпния контингент Ви питам.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Янков, няма процедура, с която да вземете думата отново.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Не получавам отговор, господин Цветанов. Затова Ви питам: Вие разбрахте ли конкретния въпрос?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Министърът имаше предвид – не го каза съвсем конкретно и директно. След 2013 г. действително беше занемарена работата по привеждането в известност на криминалния контингент. Оттам имаше голяма ескалация на напрежението, възраждане отново на престъпността. Аз съм убеден, че това, което каза и министър Радев, колегите полагат максимални усилия и действително виждате, че има намаляване на определени видове престъпност, има за определени, които все още няма необходими нива, които да удовлетворяват ръководството и затова фокусират вниманието върху тях, за да се работи както превантивно, така също и доста по-агресивно спрямо тези престъпни групи.
    Господин Министър, понеже миналата седмица в четвъртък до колкото бяхме запознати, направихте една много хубава работна среща с представители от Западните балкани, с представители от вътрешните министерства, също така беше тук и еврокомисарят Аврамопулос. Смятам, че това също е част от ангажимента ни като председателстващи Европейския съюз и също така основният акцент към Западните балкани.
    Искам просто да ни информирате какви са посланията, които излязоха от тази конференция и, разбира се, начертаните мерки за подобряване на координацията и взаимодействието между всички структури на сигурността с представителите от Западните балкани и, разбира се, това, което е изявено от еврокомисаря във връзка с подкрепа на усилията на българското правителство и респективно на ръководството на Министерството на вътрешните работи за предстоящото председателство и политиките, които трябва да се реализират. Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Това беше първият такъв съвет – заседание на Съвета по правосъдие и вътрешни работи на наша територия. То се председателства, разбира се, все още от колегите от Естония. Тук бяха комисар Юрова и Дмитрис Аврамопулос, който е известен и у нас, и Вие лично го познавате – комисар по миграцията.
    Това е поредна годишна среща – тази година у нас, свързана със Западните балкани. Ние обявихме и аз там представих нашите приоритети на нашето бъдещо председателство, които са почти в окончателен вид, разбира се, има още време да бъдат приети от Народното събрание и да бъдат добавени или пък оптимизирани.
    Забелязах и всички го казаха, че това всъщност са приоритетите в момента на Европа в тази област, така че ние сме хванали най-важните неща. Първото, разбира се, това е сигурността на европейските граждани. На второ място, по-ефективно управление на миграционните процеси. На трето място – сигурни граници, където и аз казах, и всички ги приветстваха за това. България има положителен опит, който ще сподели. Последното, даже ние така казваме, че това ще бъде председателството на Балканите, а не само на България. Това е въпросът с по-добрата интеграция на Западните балкани в Европейския съюз и започването на приемането на шест държави – Македония, Сърбия, Косово, Албания, Хърватия и Черна гора.
    Много важен акцент, който ми направи много силно впечатление, защото ние разпитвахме тези наши колеги и те ни разказваха по определени теми какво мислят те самите пред комисар Аврамопулос и председателството. Много важен акцент беше споделянето на информация. Това, което е акцент и в Европейския съюз имам предвид Съветът, който се провеждат там. Те казваха две неща: информация, но тя да бъде качествена, да бъде навременна.
    Предполагам, всички разбира за какво става дума. Това споделяне между службите, заедно с това говорихме за Дъблин, говорихме за Шенген, всички ни подкрепят, както и ние подкрепяме тях за Европейския съюз. Аз благодарих, получихме отново увереност от комисар Аврамопулос за това, което той направи, че удължи срока за усвояването на тази европейска солидарност. Той ми задаваше въпроси, постоянно питаше: какво става с трафика, усвоявате ли парите? Разбирам, че си пазите границата.
    Последното с, което искам да завърша и, което споменах, че един от приоритетите е сигурните граници, всички се интересуваха много от това как се справяме с мигрантите и защо Турция до такава степен приема нашите искания или по-скоро отговаря на това, което се случва – те идват, ние ги връщаме, те ги приемат – и гърците, и румънците.
    Имам предвид Аврамопулос като представител на гърците и другите колеги, които знаят за Румъния, така че те очакват нашата помощ, а пък ние през цялото време или поне аз, през цялото време се опитвах и мисля, че успяхме да им дадем кураж и да им кажем, че не може да има такива държави, които се намират между външните граници на Европа каквито са България, Румъния и Гърция или Румъния, България и Гърция, и между нас и Средна Европа или Европейския съюз да има държави, които не са членове на Европейския съюз. Това е добре за нас, добре за тях, добре за всички европейски държави – членове на Европейския съюз, пък и не членовете. Това бяха акцентите. Мисля, че България успя да постави бъдещето си председателство и този акцент и тук на тази среща и получихме благодарности и надежди от тези наши бъдещи партньори в Европейския съюз – шестте държави. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря много.
    Надявам се, че след българското председателство, поеманото от Австрия, разбира се, след това трябва да направим много добрата връзка с Румъния, защото те са наши съседи и като цяло, мисля, че можем действително да очертаем по-дългата перспектива за съвместната ни работа и за акцент „Западни балкани“.
    Нямам какво повече да добавя.
    Мисля, че изчерпахме тази процедура по първа точка от дневния ред, съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Преминаваме към втора точка:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г. № 702-01-38.
    Тази точка, може би е най-важната за предстоящата 2018 г. за Министерството на вътрешните работи, разбира се, и за нас нанародните представители, които трябва да гласуваме бюджета за 2018 г.
    Виждам, че тук има представители на синдикалните организации и представители от Министерството на финансите.
    Господин Министър, Вие ли ще представите Законопроекта?
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, уважаеми господин Заместник-министър, колеги! Предвидените със Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2018 г. разходи по Проекта за бюджет на Министерство на вътрешните работи са с 62,8 млн. лв. над утвърдените от Министерството със Закона за държавния бюджет за 2017 г.
    Предвидено е увеличаване на средствата за персонал за 2018 г. с 55 млн. лв. приблизително. За повишаване ефективността на изпълнението на политиките в областта на сигурността и вътрешния ред; осигуряване на плащанията и възнаграждения на дължимите за тях осигурителни вноски във връзка с предвиденото увеличение на минималната работна заплата от 1 януари 2018 г . от 460 на 510 лв., както и предвиденото увеличаване на вноската за пенсии пак от същата дата с един процентни пункта за служителите, чиито правоотношения са свързани със Закона за държавния служител и лицата, работещи по трудово правоотношение.
    С предвидените разходи за персонал, с Проекта на бюджет за 2018 г. следва да бъдат осигурени и плащанията за увеличаване на основните възнаграждения на служителите в системата на Министерството както за някои категории увеличаването ще достигне до 15%, спрямо сегашните възнаграждения както и дължимите за тях осигурителни вноски тире тези 55 милиона.
    На второ място, за издръжка. Предвидените разходи за издръжка по Проекта за бюджет на Министерството за 2018 г. са на нивото на разходите за издръжка от 2017 г.
    На трето място, по показател капиталови разходи, с проектобюджет на Министерството на вътрешните работи за 2018 г. е предвидено увеличение със 7,8 млн. лв. Над утвърдените от Министерството със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. Средства са предвидени за възстановяване на работоспособността на Националната система 112.
    По показателя за капиталовите разходи в Проекта за бюджет в Министерството за 2018 г., са предвидени 7,8 млн. лв. и от тях казах, че за Националната система 112 – една част, и частична подмяна на най-амортизирания хардуер и осигуряване на техническа поддръжка и повишаване функционалността на системата с цел достъп на хората със слухови и говорни увреждания по Единния европейски номер 112.
    Искам да обърна внимание, че разпределението на средствата по политиките в проектобюджета според мен е важно и за Вас като народни представители, е следното за последното. Политика в областта на противодействие на престъпността и опазване на обществения ред – 57%. Политика в областта на защита на границите и контрол на миграционните процеси – 17% . Политика в областта на пожарната безопасност и защита на населението при извънредни ситуации – 14% . Четвъртата политика е в областта на управлението и развитието на системата на Министерството на вътрешните работи са отделени 12% .
    Искам да добавя и това, че това договорно увеличаване на заплатите от 55 милиона, които ще се добавят и ще бъдат раздадени, както казах, до 15% в зависимост от това как се договорим, включително и със синдикатите и след като твърдите сумата дали ще бъде точно такава, ще даде някакво разпределение. Освен тях в преговорите с Министерството на финансите, сме поставили наши искания, наши изчисления, за които ще кажа общо число, които надхвърлят тази сума, която ми е дадена, с близо 185 милиона.
    Такива са нашите разчети, няма да ги казвам подробно, но това е общото число, като капиталовите разходи примерно искаме още 63 милиона, а не само тези, които ни се дават. За текущите разходи около 121 милиона. Общото число – това искам да подчертая е около 180 милиона. Такива са възможностите вероятно на бюджета и справедливостта от разпределението на средствата във Финансовото министерство за целия сектор „Сигурност“ са ни отредили на нас тези 55 милиона, които може да увеличим на персонала за заплати плюс тези, които споменах сега по отделните политики. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Колеги, аз предлагам, първо, да разгледаме бюджета, който е за Министерството на вътрешните работи, за да може министърът да бъде освободен и да си следи съответните дневни задачи, след това да преминем към колегите, които са тук от другите структури, които са свързани с бюджета, който гледаме днес.
    Министерството на финансите ще трябва да изчакат, след като бъде изчерпана цялата точка, за да вземат отношение, ако има такава необходимост.
    Коментар по така предложения бюджет и представянето на министъра на вътрешните работи?
    Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, Заместник-министри, представители на комисии, колеги, гости! Днес пред нас имаме задачата да разгледаме бюджета на Министерството на вътрешните работи, по което ще взема отношение и виждането на БСП в тази посока.
    Както знаете, всеки един бюджет и в частност на определено ведомство трябва да създава определени политики и определени обстоятелства, при които ведомството да може да функционира, да изпълнява своите ангажименти през съответната бюджетна година.
    Анализът, който ние сме направили, за съжаление, показва, че така представените цифри в бюджета в частта му Министерство на вътрешните работи, продължава една тенденция, което наблюдаваме последните години, а именно за пълен застой във всяко едно развитие по отношение на Министерството. Какво имам предвид? Политиките, които са заложени тук, до голяма степен и според потвърденото от господин министъра в изслушването, не отговарят именно на няколко определени условия, които би трябвало да бъдат приоритет в работата на Министерството и са в челото на исканията на българските граждани и техните очаквания. Какво имам предвид?
    На първо място, една от основните заплахи за националната сигурност е както вътрешно естествено, така и от външно естество Това са борбата с организираната престъпност, която след въпроса на господин Янков, останахме с усещането и разбирането, потвърдено от господин министъра, че не се прави нищо в тази посока. Самият бюджет по никакъв начин не ни убеждава, че средствата, които министерството ще получи ще разходва, ще бъдат засилени и използвани именно за повишаване на капацитета както на служителя, така и за подобряване на материално-техническата база.
    Аз се надявам тук, ако вземете реплика на моето изказване, да ме убедите в обратното, защото очакванията ни са именно в тази посока – нещо, което ние държим да бъде част от политиката на МВР, а именно подобряване на капацитета, подготовката на служителите, особено разследващите, в Министерството на вътрешните работи. За никого не е тайна, а и за Вас не е тайна, че голяма част от разследванията не стигат и до съдебна зала, а именно поради ниско качество на подготовката на разследващите служители, тоест министерството трябва да обърне повече внимание, включително и да задели повече средства, именно за преквалификацията и допълнителната квалификация на служителите. Да не говорим за материално-техническата база, защото в частта капиталови разходи, аз не съм убеден, че тази сума, която сте отпуснали тук, ще е достатъчна както за подобряване на материалната база, така и за материално-техническото осигуряване на служителите, за да може Министерството да се похвали със забележителни резултати.
    Да говорим за външните заплахи от външен характер – това са както миграционният натиск, така и тероризмът. Като суми, надявам се да ми обясните какво означава това, но до голяма степен не разчитам в тях някакъв напредък. Тук мога да кажа, че винаги е била последователна политиката от страна на БСП да искаме всяка година този бюджет да бъде увеличен и подкрепяме, и предлагаме такива възможности, които, за съжаление, не се подкрепят от управляващото мнозинство.
    Тази година за първи път и то под натиск именно на служителите се предлага едно увеличение на бюджета, което по наша сметка е крайно недостатъчно. Крайният вариант и Вие ще видите в предложенията , които ние ще внесем в залата под формата на предложения между първо и второ четене, защото това е възможността, която опозицията има и те отговарят адекватно на изискванията, на които заложиха Вашите служители както от… Да не влизам в подробности, но това са исканията на всички тези, които по някакъв начин изразиха протеста си и считаме, че са крайно справедливи. Не стана ясен и начинът, по който тези средства за увеличаване на заплатите, които Вие прокламирахте, ще бъдат разпределени, дали те ще удовлетворят исканията на служителя, защото, съгласете се, Вие на прага на нашето председателство последното нищо нещо, което и ние като опозиция, и Вие като управляващи, желем е да има трусове в системата на Министерството на вътрешните работи.
    Надявах се и не само аз, но всички служители на Министерството, техните искания да бъдат удовлетворени, за да могат те достойно да носят своята службата. Още повече, с последните промени в Закона, които се направиха, за тяхното облекло – надявам се тази година да не изпадаме пак в ситуация, каквато бяхме, да правим екстремни движения, за да могат да бъдат осигурявани средства за облекло на тези хора. Ние все още нямаме окончателна информация какво се случва там, дали всички си получиха средствата, дали има осигурени, складовете действително пълни ли са, не са ли пълни и така нататък.
    Именно поради тези причини, защото написаното на хартия по никакъв начин не отговаря на очакванията, който ние имаме, които и българското общество има от Министерството. Няма да бъдат покрити. Ще бъдем против тази част на държавния бюджет. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, уважаеми господин Иванов, уважаеми колеги. Сега, Вие сте опозиция, можете да употребявате такива термини „пълен застой в МВР“. Сам разбирате, че това е политическо изказване. Вие сте политик. Никакъв пълен застой и аз мога да Ви говоря доста за организираната престъпност. Само ще Ви спомена някои неща, които като говорите, че не сте получили отговор.
    Аз споменах – 57% от бюджета се отделя за борба с престъпността, включително с организираната престъпност. Това е най-голямото перо от четирите политики – 57%! Знаете, че има Контратерористичен център от 2016 г. Постоянна контрабанда в Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ от 2016 г. Много активно се работи там. Имаме даже от нашите партньори постоянно похвали, колко добре се справят тези хора. Сигурно и Вие я имате тази информация.
    Знаете, че назначихме повече от 1100 служители на Министерството на вътрешните работи с полицейски правомощия. Това също е включително и борба с организираната престъпност, след като, разбира се, минат обучение и влязат в средите, те ще освободят други колеги, които са по-опитни ще отидат за борба точно с това.
    Знаета, че имаме в Програмата, работим много силно по това, за обучението от 2000 до 6000 са тези разследващи полицаи, заедно с помощта от прокуратурата, имам писмо от нея и ни съдействат да ги обучим в момента в Академията. Тези, които са там да ги дообучим, в смисъл да подобрим тяхната работа, за което Вие споменавате – разследващите полицаи, които работят точно и по организираната престъпност.
    Всичко това е в посока подобряване ефективността от работата на Министерство на вътрешните работи по борбата и с организираната престъпност.
    Капиталовите разходи – малко са, да. На мен ми направи впечатление, още когато дойдох в Министерството. Виждам, че капиталовите разходи са малки и през годините са били такива. Даже, като правя сравнение между двете системи – Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, виждам как тук са изоставали години наред. Просто повече пари са давани за нещо друго отколкото за капиталови разходи. Сега са увеличени със 7,8 милиона. Тоест, от това от Финансовото министерство се вижда и казват: „Да, да, давайте там и ги усвоявайте“. Това е един елемент само, който аз го добавям, защото и усвояването трябва да върви заедно с даването на парите.
    Не е ясно как ще бъдат разпределени тези 55 милиона. Не е ясно, защото не Ви го казвам в момента. Две от седемте синдикални организации са ни предложили, помолили сме всички на извънредно заседание в петък на Съвета за социално партньорство да ни дадат те как си представят тези 55 милиона да не се раздават на калпак, а на кого – на тези, които са с полицейски правомощия, на какви точно, по колко, но от 1% до 15%.
    Така че, господин Иванов, няма как да го знаете в момента. Ние ще го знаем след като чуем числото, ще сложим на масата и нашето разпределение, и заедно със синдикатите, и с всички, които имат задължения по това, ще направим това разпределение и Вие тогава ще го научите.
    За бюджета на Министерството, той винаги ще е недостатъчен ни аз като министър казах Ви: близо 122 милиона е точното число, искаме още. Да де, ама много ми е интересно Вие депутатите как ще направите баланса не само в сектор „Сигурност“. Казвате: „Да, повече пари“ и за капиталови, и за какво ли не. Е, от къде да дойдат тези точно пари? Направете го Вие, увеличете бюджета, аз като министър ще бъда само благодарен, ако добавим към тези числа, които споменах, допълнителни пари за Министерство на вътрешните работи. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! За съжаление, опасенията ми се сбъднаха, че няма да ме убедите, че тези средства, които са заложени в така предложения бюджет ще отговорят именно на тези слабости, които очертах по-рано.
    По отношение на това, което Вие коментирахте за недостига, аз пак казах: ние системно всяка година имаме своите предложения, а именно за увеличаване на тези средства, които касаят сектор „Сигурност“ и тази година няма да направим разлика.
    За по детайлно наблюдение върху нашите виждания предполагам, че колегите в Бюджетна комисия могат да присъстват и ще видят, защото тук все пак разглеждаме сектор „Сигурност“ няма да се впускаме в детайли по целия бюджет. Ние сме направили съответните предложения и считаме, че има достатъчно резерви в държавния бюджет, без това са определени 1 млрд. 350 млн., мисля че бяха, излишък да има за следващата година, които съвсем спокойно могат да бъдат дадени на Министерство на вътрешните работи за дофинансиране. Пак казвам: няма да влизам тук в детайли да правя разбивка на държавния бюджет.
    Хубаво е, че се съгласихте с нашето Виждане за недостига на средства в Министерството. Ваша работа е тези средства да бъдат изискани от Министъра на финансите и, ако Вие допълнително успеете да поискате такива и да получите, ние ще ги подкрепим. В това може да бъде сигурни на 100%. Важното е после и самото преразпределение на средствата вътре в самото Министерство да бъде по най-качествения начин, защото, пак казвам: основният резултат, който Министерството трябва да даде – един качествен продукт, който да може да бъде защитен и в съда, ние пак не чухме тук, че се вижда, предвижда да бъде подобрена квалификацията и материално-техническата база именно на тези хора, които извършват основната дейност по разследване на престъпленията. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: И аз благодаря.
    Колеги, аз искам все пак да се концентрираме върху позитивните неща на бюджета и да знаем, че Министерство на финансите не е някаква бездънна яма, където може всеки да бърка и да вади каквото си пожелае и каквото поиска. Да, действително, ние изцяло сме солидарни с начина, по който излагат проблемите ръководството на Министерство на вътрешните работи, но трябва да оценим и това, което е направено от страна на държавата през последните 1-2 години.
    Тук мога да кажа, че самият факт, че бюджета се увеличава за фонд „Работна заплата“ с 55 млн. лв., това все пак е плюс в бюджета от 2017. Разбира се, че служителите заслужават по-достойно възнаграждение, но Вие знаете, че основният приоритет на Управленската програма на сегашното правителство, това е тема „Образование“ и тази година за бюджета, който ще се обсъжда, и ще се гласува за 2018 г., е сложен и допълнителен ресурс за сектор „Сигурност“. Тук слагам и Министерството на отбраната, слагам и Министерството на вътрешните работи.
    Аз съм убеден, че през годината, дори и това, което казахте Вие, господин Иванов, за вещевото доволствие и изплащането на паричната равностойност на парите за дрехи, които получиха военнизираните, униформените служители, показва, че държавата също е в състояние да отдели допълнителен финансов ресурс, с който да бъде подпомогнато Министерството, за да може да има действително справедливост и да покажем отношение, и към униформения състав в системата на МВР.
    Средствата, които бяха отделени, мисля, че бяха някъде около 30 милиона, които бяха осигурени, и те са извън бюджета, който в момента се изпълнява за Министерството на вътрешните работи.
    За мен по-важно е, господин Министър, дали имате точната представа за възможните средства, които могат да дойдат по европейско финансиране, където Министерството може да кандидатства и, разбира се, да можем да се възползваме с допълнителен финансов ресурс, който да бъде като добавена стойност към общия бюджет на Министерството. Смятам, че в периода, когато покривахме инструмента Шенген, имаше средства, които бяха в размер на 140 млн. лв. Те бяха усвоени 100% и това, което в момента Вие сте в процедура за усвояването на тези 160 млн. евро, аз мисля, че те също ще допринесат за подобряване средата за работа, окомплектоване на състава и, разбира се, изграждането на технически средства, които ще могат да гарантират сигурността на външната граница на Европейския съюз.
    Ако може, само да ни споделите колко са средствата, които ще бъдат усвоени от проведените поръчки в момента за остатъка от тези 160 млн. евро и, разбира се, това, което е като възможност през 2018 г. да се кандидатства от страна на Министерството по възможните пари от Европейския съюз. Смятам, че това също е част от общата политика на Министерството и възможностите, които можем да получим допълнително на база изградения капацитет и кандидатстването на Министерството по тези програми.
    Тук искам специално да благодаря на Министерство на финансите, че все пак се намери възможност да се отделят 55 млн. лв. за Министерството на вътрешните работи и 100 милиона за Министерството на отбраната.
    Колеги само да кажа, че общият сбор на тези числа прави около 160 млн. лв., което означава, че държавата действително се отнася с изключително голям ангажимент към дейността на сектор „Сигурност“ и гарантиране на сигурността на българските граждани, живеещи на територията на страната.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Това е друг начин за финансиране на Министерството на вътрешните работи, което работи не от тази година, разбира се. Вие споменахте тези 160 млн. евро, солидарно с 320 млн. лв., 40 – 43% вече са усвоени, имаме и договори за тях и се усвояват тези пари, остават останалите, а освен това има 39 милиона за опазване на околната среда от тази програма и между 10 – 15, сега точно не мога да кажа числото, за регионалното развитие от тази програма, тоест всичките тези около 200 милиона, ако обобщим, защото част от тях са за тази година, са допълнително към този бюджет и те отиват за функции включително и за борба с престъпността, включително пазене на границата, знаете основно тези 160 млн. евро, така че това са допълнителни средства, които ние се опитваме и, мисля че го правим, да ги използваме по най-ефективния начин и да ги насочваме точно там, където има нужда Министерството на вътрешните работи. Благодаря.
    Има и още два – швейцарски механизъм, норвежки механизъм, те са по-малки и ще се договарят може би, затова не ги и споменавам, ще дойдат след една година.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Тези неща са важни, защото това също допринася за изпълняване на функциите по дадените направления на дейност, дори и към това, което казаха колегите за превантивната дейност, за борбата с престъпността, защото всички тези технически средства като видеонаблюдение, камери, всичко това допринася точно за тази сигурност, за която говорим.
    Колеги, други коментари по бюджета?
    Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Министър, блиц – на 26 май Вие обяВихте, след среща със синдикатите, че ще изготвите функционален модел и анализ на дублиращите дейности. На база на анализа и на база на този функционален модел ли е изготвен бюджетът на МВР? Какъв личен състав, в смисъл колко заети щата в МВР има заложени в предложения бюджет?
    В крайна сметка, малко не е ясно, затова конкретизирам въпроса: ще се увеличат ли възнагражденията и с колко за служителите в отделните звена, ако можете да отговорите? Колко са средствата за обучение и повишаване на квалификацията и достатъчни ли са? Вие обявихте и увеличение на личния състав, който ще е с разследващи функции и това продължава в следващата година.
    С така предложения бюджет, който Вие защитавате, ще бъдат ли осигурени необходимите технически средства за работата на Министерството на вътрешните работи?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Янков! Сигурно съм ги казал тези работи на 26 май. Бюджетът е направен за 46 хиляди, които са заети в момента, ако това Ви интересува, попитахте така. Как ще бъдат разпределени по групи възнагражденията? Аз вече отговорих на този въпрос, но още веднъж ще Ви го кажа, още не знаем, защото не знаем дали числото ще бъде 55 или 57, или 50 милиона. След като го гласувате в Народното събрание, ще представим нашето разпределение, но отсега Ви казвам, че те ще бъдат от един до 15%. Така решаваме и така мислим, че е справедливо. Отново ще го консултираме за пореден път, с извънреден Съвет на социално партньорство, с нашите колеги от синдикатите, за да намерим най-добрия баланс, най-справедливото разпределение на тези средства и да стимулираме тези, които са били по-активни и така да посочим на другите, че те трябва да бъдат същите за догодина, ако има отново, както се надявам. Затова приемаме това увеличение. Аз няколко пъти го казах, това може да не е много, може да не са 200 милиона, примерно, или 300, както ни се иска, казах, че 200 милиона повече искаме, но да бъде трайно и догодина държавата и правителството да знаят и да посочат, че да, сигурността е важна, но срещу определени услуги, които предлагаме да бъдат по-качествени. Затова ги насочваме към по-голяма ефективност.
    Квалификация дали имаме достатъчно? Правим промени в момента за този модел, за който казвате, то не може да стане от днес за утре, и със синдикатите сме се разбрали да не правим нищо на парче, малко по дългосрочно, работи се в момента как точно да стане, за да направим и промени в дублиращи функции, във функционалния модел въобще на Министерството, който от години е променян на части, може би не по най-добрия начин, но такава е била ситуацията. Сега искаме да го напраВим малко по-дългосрочно и така сме се договори с нашите партньори, отново казвам, със синдикатите.
    Парите за квалификация. Те се разпределят като всички останали средства. Дали са достатъчни? Винаги могат да бъдат повече. Важното е да ги насочим в праВилната посока. Да укрепим капацитета – и това е написано в нашата Програма на Академията на МВР, и на центровете – на Пазарджик, Казанлък и Варна, и това правим. Там част от капиталовите разходи ще бъдат насочени. Квалификацията е едно много важно перо не само като политика на правителството за образованието, а и в Министерството на вътрешните работи.
    Технически средства дали имаме достатъчни? Да, имаме толкова, колкото досега сме имали и средства. Там, където нямаме – мога да посоча веднага една обществена поръчка, за която се борихме и тези дни, това са защитните облекла на полицаите, които ще ни бъдат необходими и по време на председателството, и Винаги, разбира се. Ще насочим средства и натам и не само за тях – за пожарникарите, чували сте и това, и за кои ли не, които имат нужда от това. Средствата Винаги ще бъдат недостатъчни. Винаги има нещо ново, което им се иска на всички, които са служители в Министерството на вътрешните работи. Правим възможното и търсим баланс, така че със средствата, с които разполагаме да ги насочим точно там, където в момента има най-голяма нужда и някаква перспектива да Виждаме напред. Това е отговорът на тези въпроси, които поставихте. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Председател, господин Министър! Няма как да бъда доволен от отговора, който дадохте, но да обобщим. Вероятно през целия мандат, в който сте Министър, ще изготвяте този функционален модел, поне така разбрах, въпреки че са минали повече от шест месеца и Вие си го поставихте като първа задача. Тоест, предложеният бюджет не е на база на функционален модел или анализ, който да се отрази по отношение на средствата, необходими за функционирането на МВР, и то ефективното функциониране.
    Личният състав, който сте заложили, е с недокомплект. Тоест, ще има незаети свободни длъжности от щата. Не е ясно какво ще е възнаграждението. Явно дълги разговори Ви предстоят. Аз Ви попитах на база на тези предложени 55 милиона и Вие явно нямате отговор? Тепърва ще си формирате този отговор и действията, които ще предприемете. Не са достатъчни според Вас средствата, заложени в този бюджет за квалификация и преквалификация, но казахте, че са достатъчни за технически средства. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Аз повече това го възприемам като коментар по изказването на Министъра, а не да търсим някакъв коментар от страна на ръководството.
    Колеги, други изказвания? Народни представители от „Движението за права и свободи,“ от консерваторите? (Реплика.) Моля? Е, те нали са в Групата на консерваторите в Европейския парламент и аз затова...
    Ако няма други въпроси, може би от Финансите? При така спокойната дискусия смятате, че не е необходимо да взимате отношение? Да знаете, че сме в очакване, ако нещо остане, имайте предвид приоритетно за сектор „Сигурност“.
    Колеги, да благодарим тогава на ръководството.
    Накрая ще гласуваме цялостния бюджет.

    Сега преминаваме към:
    БЮДЖЕТА НА КОМИСИЯТА ЗА РАЗКРИВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА ПРИНАДЛЕЖНОСТ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ КЪМ ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ И РАЗУЗНАВАТЕЛНИТЕ СЛУЖБИ НА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА АРМИЯ.
    Заповядайте, господин Костадинов.
    ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми дами и господа! На фона на този бюджет и на… Малко ми е неудобно да говоря за бюджета на Комисията, като имам предвид размера, но за някой е много – особено тук стоящите в ляво от мен, но за нас е изключително важно да оползотворим бюджета, защото отговорността и отчетността, независимо колко е като сума, все пак са обществени, народни пари и смятам, че това е основното ни задължение като бюджет.
    Бях споделил това и на срещата с Министерството на финансите заедно с финансовия директор – тук стоящ в ляво от мен. Ние споделихме, че този бюджет не е голям, но е достатъчен на Комисията да си да планира задачите за 2018 г. и без да нарушава съответното темпо или да създаде някакви други сътресения в работата по тяхното изпълнение, ние ще успеем да изпълним тези задачи.
    За 3 млн. 480 хил. лв. става дума, от които 80 хил. лв. са за капиталови разходи; 1 млн. 56 хил. лв. са за така наречените „данъци“, „осигуровки“, а останалите средства са за изплащане на фонд „Работна заплата“, която тук, преди да влезем с колегите споделихме, че някъде от 2008 г. не е редуцирана. Това е общата ситуация и в крайна сметка ние се придържаме към правилата, които са общи за всички.
    Смятам, че в рамките на този бюджет това, което се иска от нас, ние ще се постараем да го изпълним. Ако има възможности, винаги с Министерство на финансите сме намирали съответните форми и начини. Никога не сме затруднявали особено с нашите си искания нито тях, пък и от тяхна страна те не са ни „орязвали“ в нашите желания, защото винаги сме се стараели да изпълняваме това, което е като политика и като изискване на Министерството на финансите.
    Аз нямам какво точно да конкретизирам. Това е, което споделих. Ако има въпроси, съм готов да отговарям.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Костадинов.
    Дебат? Няма.
    За малките бюджети, дебат няма (Реплика.)
    Нека да се придържаме към дневния ред. Знаете, че това е малко несериозно. (Реплики.)
    Колеги, ако няма дебат, да благодарим на господин Костадинов и на неговия екип и за добрата комуникация, която имат с Министерството на финансите, защото видяхме, че действително има разбиране на база на възможностите на държавата и бюджетът, в който трябва да изпълняват те съответните си функционални задължения.

    Преминаваме към:
    БЮДЖЕТА НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ.
    Заповядайте, господин Караджов.
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни предстаВители! Първо, бих искал да кажа, че обработването на лични данни също е част от националната сигурности. Тази и следващата година се извършва много сериозна реформа в областта на защита на личните данни, която не намира отражение в Бюджет 2018 г.
    В този бюджет, който ние имаме в резултат на нашите предварителни разговори с Министерството на финансите, имаме увеличение само в т. 1.1. Персонал с 80 хил. лв., което е 80 хил. лв. заедно с осигуровките за Ваша информация и касае единствено и само промяната на възнаграждението на членовете на Комисията, защото те са приравнени към средната работна заплата и съответно представляват процент от тази средна работна заплата.
    Като цяло бюджетът няма да ни даде възможност да си изпълним задълженията, които новият Регламент за защита на личните данни ни вменява. Искам да Ви обърна внимание, че реформата в областта на защита на личните данни се случва чрез регламент, тоест задължителен юридически акт, който ще породи на 25 май следващата година правни задължения за държавите членки, включително и България. Той ще разшири правомощията на Комисията за защита на личните данни ще ѝ вмени допълнителни задължения, които ние без промяна в този бюджет не можем да изпълним.
    На първо място, бих искал да Ви кажа, че обработването на лични данни вече ще се извършва като наблюдение от държавните органи, чрез услуга за администраторите на едно гише.
    Тази услуга обаче на едно гише представлява следното: администраторите ще имат възможност да определят водещ орган във всяка една от държавите членки, в зависимост от това къде се намира мястото на функциониране на администратора. Ако този орган е в Белгия, този администратор – фирма е в Белгия и той определи белгийския водещ орган, обработването на едно гише ще бъде в Белгия. Само, че когато има нарушение в България, ние трябва да подадем жалбата в Белгия и те ще ни възложат на нас да извършим тук действия по разследване, събиране на информация, обработване на цялата информация, изпращане съответно на английски на цялата тази информация в Белгия. Това е услугата на едно гише.
    Същото ще бъде ако някой определи българския орган примерно IBM вече се чува, че имат желание да направят „дейта център“ в България и да обработват личните данни на всички европейци, чиито услуги предлагат в Европейския съюз и българският орган ще трябва да се произнася. Това обаче за нас ще означава една може би около две-три хиляди повече жалби, защото говорим за целия Европейки съюз, които нашият орган ще трябва да разгледа.
    Това са човешки ресурси, с които ние в момента не разполагаме. Имаме 14 юриста в жалби и още толкова инспектори.
    Отделно от новият регламент въвежда изискване за въвеждане на механизъм за сертифициране в областта на защита на личните данни, което означава, че ние ще трябва да разработваме правила и ще трябва да сертифицираме фирмите как обработват личните данни – дали са законосъобразно, дали са отчетно. За това изискване ние пак нямаме готовност, тъй като работим в момента с наличните ресурси, но ще трябва да извършваме вече проверка на допълнително 370 хил. администратора, които са в момента регистрирани в България, как точно изпълняват тези свои нови задължения. Като се сертифицира този администратор дали той законосъобразно обработва личните данни, съобразно правилата, за които той се е сертифицирал и така нататък. Доста са новите правомощия на надзорните органи и те са ясно разписани в регламента. Ние ги обработихме и разписахме в закона.
    Отделно реформата изисква назначаване служител по защита на личните данни. По наши статистически проучвания, в резултат на наличните при нас 370 хил. администратора базирано на трите критерия в регламента, а именно: всички публични органи трябва да назначат служител по защита на личните данни, което между другото не може да бъде едно лице. В България такива публични органи са минимум 15 хиляди. Отделно още 30 хил. частни фирми и администратори трябва да назначат такова лице, когато обработват чувствителни лични данни, тоест данни свързани с медицински изследвания или примерно присъди, или извършват системно наблюдение, профилиране на физическите лица, когато предлагат услугите си.
    Тази бройка от 45 хил. администратора, които трябва да назначат служители по защита на данните, няма как да бъде изпълнена със сегашните възможности на закона, тъй като такива експерти в България не съществуват.
    В новия закон ние предложихме и тук искам да Ви обърна внимание, че тогава, когато обсъждахме и приемахте нашия Доклад за изпълнение на програмата ни за миналата година, аз Ви обърнах внимание, че ние предлагаме да се създаде национален обучителен център. Тогава беше споменато, че следва да предвидим равни възможности за всички да бъдат обучени. Да, в Закона ние предвидихме възможност всички тези 45 хил. администратора безплатно да бъдат обучени от този национален обучителен център, но, ако те желаят вече допълнително втори, трети, четвърти, пети експерт да бъдат назначени в техните администрации, то това обучение да става по правилата на Министерството на финансите чрез тарифа, приета от Министерството на финансите.
    Трябва да Ви кажа, че в Европа едно такова обучение струва 2 хил. евро. Ние предлагаме то да се случи между 500 и 1000 лева, и то за курс от 3 до 6 месеца с този Национален обучителен център, за да можем да извършим тази цялостна съществена реформа в областта на защита на личните данни.
    В този смисъл аз считам, че в бюджета на Комисията, така както е предложен от Министерството на финансите, не отговаря на стратегическите приоритети, които ние като държава членка имаме. Убеден съм, че господин Председател, и уважаеми членове на тази Комисия, Вие следите активно европейските изисквания, които са към България като държава членка и то не от днес или от вчера, и съм повече от притеснен как ще изпълним тези изисквания.
    Ще Ви кажа, че примерно в Унгария техният надзорен орган има нови 45 бройки. В Ирландия бяха 25 човека. В момента са 110. В Австрия имат допълнителни 35 бройки. Ние нямаме увеличение на бройките за персонал изобщо, доколкото аз си спомням поне в рамките на моя мандат, който е вече три години и половина.
    С тези бройки, които ние имаме, много трудно ще изпълним новите изисквания и задължения, които им вменява регламентът.
    Моля, да имате предвид, че промяната ще се извърши именно чрез регламент, а не чрез директива или друг вид законодателство, което ще изисква предварително приемане на местни правила, вътрешно законодателство, което да узакони неговото влизане в сила. Не, напротив, то ще влезе в сила на 25 май и ние няма да бъдем готови.
    Другото, което искам да спомена във връзка с този бюджет. Държавата е определила Комисията и мен като председател на ДАПИКС, тоест Е-23, работна група, което е защита на личните данни и обмен на информация. Това е групата в рамките на българското председателство, която аз ще ръководя. Министерството на вътрешните работи са определили заместник-председател. Такова е решението на българското правителство.
    Пари обаче на Комисията за това да пътуваме до Брюксел, за екипа, който ще трябва да е с мен, който ще трябва да води протокол, който ще трябва да подготвя програмите, който ще трябва да ми подсказва накъде и какво, как да защитя най-добре българската позиция нямаме. Не са предВидени и в този бюджет!
    Ние поискахме една обща сума от 620 хиляди, включително за увеличената бройка служители и това представяне на България в рамките на европейското председателство. Тази сума изобщо не беше разгледана.
    Съжалявам, че поставям този въпрос пред Вас, но за мен това е голям проблем. Това ни лишава от възможността да защитим националните интереси по достоен начин. Отделно в рамките на тази група ДАПИСК, която ще председателствам аз и Комисията всъщност, там ще се отчита прогресът по прилагането на новия регламент, който ще влезе на 25 май в рамките на нашето председателство. Ние какво ще отчетем? Само, че сме приели един закон, който така или иначе и без неговото приемане регламентът ще влезе в сила. Всяка една държава, всеки месец в рамките на тези заседания, които са четири подред плюс едно „френдс а президентси“, което ще бъде в България, ще отчитат именно какво е постигнато.
    Отделно, като председател на ДАПИКС, още сега имам заявки за разговори примерно с различни държави членки по различни теми, които ще се обсъждат, които ме канят примерно в Чехия, в Унгария, на друго място, на което аз трябва да отида.
    Вие, господин Председател много добре знаете тези ангажименти и затова и аз Ви поставям този въпрос: тези дейности на България, чрез бюджета на Комисията за защита на личните данни не са финансирани. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Колеги, коментари?
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: За недофинансирането във връзка с работата на Комисията говорим за 620 хил. лв., а иначе за функционирането на Центъра, аз и миналия път Ви споменах говорим за 1,5 млн. лв., които между другото на основание чл. 114 от ЗОП, ние вече проведохме поръчка, за която е избран изпълнител и в случай, че средствата бъдат предоставени може да се започне изграждането на Центъра незабавно.
    Отделно, за да можем да обучим тази голяма група от хора ние предлагаме софтуерна платформа, чиято стойност сме проучили и, която Майкрософт ще даде значително финансиране допълнително с безплатен софтуер, който струва 350 хил. лв.
    В края на краищата сумите, които на нас ни трябват, за да можем да извършим тази реформа, са в порядъка на 2 млн. 100 хил. лв. за обучителния център и обучителната платформа за обучение на служители по защита на лични данни и 620 хил. лв. за изпълнение на новите правомощия от влизане в сила на новия общ регламент за защита на личните данни или общо 720 хил. лв. за 2018 г., които липсват по нашия бюджет.
    Аз разбирам, че има рестрикции и може би тази сума може да подлежи на известен коментар. Примерно тези бройки на служители, които ние искаме 20, може тази година да бъдат отпуснати 10, а следващата година още 10, така че сумата да бъде реципрочно намалена, но в края на краищата на нас трябва да ни се даде възможност, чрез бюджета да осъществим тази реформа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви и аз.
    Заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Караджов, Вие аргументирахте ли се пред Министерство на финансите във връзка с тези обстоятелства, които налагат допълнително средства, които не са предВидени в така предложения Проектобюджет за 2018 г.? От всичко казано, аз оставам с впечатлението, че Вие няма да може да изпълнявате функциите според нормативната уредба като Комисия.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Караджов.
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Янков! Комисията за защита на личните данни още от октомври 2016 г. при приемането на бюджет 2017 г. е поставила тези въпроси пред Министерството на финансите във връзка с бюджетната рамка.
    Отделно с писма от 15 февруари, от 19 май и отделно от 25 октомври многократно сме посочвали на Министерството на финансите необходимостта и мотивите защо ни трябват тези средства.
    За съжаление, това, което имаме в момента и това, което обсъждахме, са 80 хил. лв. в перо 1.1 „Персонал“.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми колеги, господин Председател! Господин Караджов, това е скандално, което Вие ни казвате в момента, като членове на Вътрешната комисия.
    Скандално е от гледна на обезпечаването на функционирането според ангажиментите, които има Комисията. Този скандал не трябва да остане в рамките на днешното обсъждане. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Караджов, аз искам да Ви попитам: Вие казахте, че вече сте три години и половина председател на Комисията: през тези три години Вие успяхте ли добре да представите страната ни и да изпълните функционалните задължения на Комисията в пълния обхват, който имате по Закон – за 2015 г., 2016 г., 2017 г.?
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: Уважаеми господин Председател, по мое скромно мнение, аз правя всичко възможно. Трябва да Ви кажа, че на шестия месец след моето избиране, аз бях избран за заместник-председател на Основната консултативна група на Европейската комисия и парламента, а именно Работна група 29. Това е Основният консултативен орган, който съветва Европейската комисия и парламента тогава, когато приема актове, свързани със защитата на личните данни на европейските граждани изобщо, който разработва основните насоки и политики, и аз бях преизбран на тази позиция. В момента моите колеги ме предлагат за председател на тази Работна група от 2 февруари следващата година.
    От международна гледна точка мисля, че България стои много добре в областта на защита на личните данни. Дори съвсем наскоро Вера Юрова беше тук и заедно с нея представихме новия общ регламент, пред българския бизнес. Отделно Комисията направи всичко възможно да кодифицира правната рамка. Ние заедно с МВР активно работихме. Направихме общ Закон, новата Директива и Регламентът бяха обединени в един общ Закон, който е тук при мен и е изпратен в Министерството на вътрешните работи. Има и формуляр за предварителна оценка на въздействието…
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Караджов, благодаря Ви, това ми е достатъчно, което означава, че и през 2017 г. Вие сте изпълнили функционалните си задължения по компетентност. Нали така?
    Понеже цитирахте писмото от 2016 г. някъде октомври – ноември за повече бюджет и всъщност не е било взето в предвид, което означава, че и с бюджета, който е бил гласуван тогава в парламента Вие сте успели през 2017 г. да изпълните функционалните си задължения.
    Това е в отговор на господин Янков, че няма нищо скандално от това което днес коментираме и дискутираме. (Реплики.)
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Цветанов, явно не слушате внимателно. Това, което всъщност каза господин Караджов, от март месец следващата година се вменяват нови ангажименти и има нови задачи Комисията, които трябва да бъдат обезпечени и финансово. Не може да правите паралел между бюджета, който е имала Комисията 2017 и 2018 г. Това имах предвид. Тази поредица от писма, уточняващият ми въпрос към господин Караджов, беше дали Министерството на финансите, тъй като те са формирали предложението, конкретно за бюджета на Комисията, са информирани за новите обстоятелства. Възможно е и да не са обърнали внимание, да са пропуснали.
    Самият факт, че няма да се обезпечи дейността на Комисията за следващата година с този бюджет е скандален и той не трябва да остане тук, сред нас. Трябва да бъде отнесен към Министерството на финансите, чрез Вас.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да и ще бъде пак в пленарна зала, когато гласуваме бюджета на първо четене.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: И при възможност да бъдат направени корекции в числата между първо и второ четене, от мнозинството зависи това.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да, благодаря.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Дебатът в пленарната зала, бъдете сигурен, че ние ще сведем до знанието на всички народни представители тази информация, която ни е предоставена.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
    Представителите от Министерството на финансите?
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: (Говори при изключени микрофони.) …дали подавате някаква отчетна информация, макар, че това не е в ресора на тази дирекция, в която съм аз, но от министерствата и ведомствата, които участват в такива работни групи, защото казахте, че не са Ви осигурени средства дори за командировка, аз така го разбрах.
    Дали Комисията предоставя такава отчетна информация към Министерството на финансите?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте.
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: Да, ние предоставяме. Става въпрос, че сега ще имаме в рамките на шест месеца, много повече от обичайното пътуване и няма с какво да го финансираме, това пътуване. Тези средства ги няма в нашия бюджет. Нашият бюджет е планиран за друга дейност. Примерно един път в месеца пътуване до Брюксел; или не повече две посещения на определени форуми в областта на защита на личните данни. Тук говорим за може би повече от 20, 30 срещи, които ще трябва да се организират с различни организации, бизнес организации, с неправителствени организации,с конкретни правителства на различно ниво. В качеството ми на председател и съответно МВР, като заместник-председател, ние ще трябва да правим това нещо.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: А досега участието Ви, което е било, тези средства… Вие информация подавали ли сте за тези изразходвани средства И са възстановявани.?
    ВЕНЦИСЛАВ КАРАДЖОВ: Да.
    МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Вие авансово от Вашия бюджет и след това са Ви възстановявани? Това на практика ще се случва и занапред. Въпросът е, че може би към дирекцията, която се занимава с отчитането и възстановяването на тези разходи в МФ, трябва да комуникирате, че Ви предстоят командировки по-чести и нещо авансово, ако трябва.
    От друга страна, има две постановления на Министерския съвет, които именно във връзка с председателството, се увеличиха средствата за тези представители, които са командировани във връзка с председателството.
    От друга страна с ПМС 67, пък за различни дейности, които са свързани с председателството… Сега защо Вашата Комисия няма? Това е прието от Министерския съвет, съгласувано е – не знам. Може би трябва отново да се подобри комуникацията между нас, държавните органи, за да ..
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Госпожо Гърбачева, ние ще приемем бюджета, така както е внесен. Молбата ми е просто да може да направите една допълнителна работна среща, поне всичко свързано с председателство и командировките да бъде изчистено, и ако се наложи действително да направим някаква корекция, която да бъде в помощ на Комисията, за да може да изпълни служебните си задължения във всички тези международни участия, в които държавата ни има пряко участие.



    Само ще помоля после да си размените координати по обичайният ред с тези, които комуникирате от Министерство на финансите. Вие просто да ги информирате за дебата, който се е провел днес във Вътрешната комисия.
    Колеги, има ли други дебати? Няма.

    Преминаваме към:
    БЮДЖЕТА НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ „ДЪРЖАВЕН РЕЗЕРВ И ВОЕННОВРЕМЕННИ ЗАПАСИ“.
    Заповядайте, господин Пеев.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни предстаВители! Бюджетът на държавния резерв за 2018 г. е същият като миналогодишния със завишение малко над 200 хил. лв., които са свързани с увеличението на минималната работна заплата.
    По отношение на останалите пера всичко е идентично с миналата година. Ние имаме разбирането, че средствата в държавния бюджет са ограничени. Приемаме това, че изпълняваме политиката такава, каквато правителството ни свежда с бюджета, който ни дава и в рамките на този бюджет ще се стремим да постигнем възможно най-добри резултати.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви, господин Пеев.
    Бяхте изключително изчерпателен и с огромно разбиране за политиката, която прави държавата и Вие сте част от нея.
    Колеги, дебати по тази тема? Няма.
    Разбира се, че няма и защо да взимате думата от финансите.
    Колеги, с това изчерпваме тази точка по бюджетите, които трябваше да обсъдим и да пристъпим към гласуване.
    Гласуваме представяне, обсъждане и гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г.
    За – 10, против – 5, въздържали се – 3.
    Бюджетът за 2018 г. е приет на първо четене в Комисията.
    Да си пожелаем успех и да благодарим на всички гости, които бяха тук днес.
    Министерство на финансите, благодарим Ви, с това изчерпахме Вашия ангажимент.

    Колеги, пристъпваме към точка:
    РАЗНИ.
    Искам само да продължа темата, която е с Вътрешната комисия на румънския парламент. В момента сме, както казах и в началото, в комуникация с тях. Имат важно гласуване, което им е възникнало за вторник сутринта, затова ще видим в този диалог какво ще праВим и какво ще организираме – дали ще правим срещата, или няма да я правим.
    Другото, което е, в петък от 11,00 ч. ще направим съвместно среща с Комисията по външна политика и Вътрешната комисия, за да може еврокомисарят Мария Габриел да говори по темата за киберсигурност, приоритетите, които са на Европейската комисия. В зала „Изток“ по всяка вероятност ще бъдем този петък. (Реплика.)
    Ще направим една среща, с което ще ни запознае за това, което се предприема. Може да се зададат въпроси, разбира се. Знаете, че на българският еврокомисар винаги има възможност да се задават и въпроси. Мисля, че е добре да чуем все пак какви са нейните приоритети в Комисията.
    С това дневният ред е изчерпан, ако нямате Вие нещо към точка „Разни“.
    Колеги, с това закривам днешното заседание, поради изчерпване на дневния ред.
    Благодаря Ви!

    (Закрито в 16.00 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума