Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
11/01/2018
    ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ПРЕДПРИЕТИТЕ МЕРКИ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ПРЕСТЪПНОСТТА И ОБЕЗПЕЧАВАНЕ НА СИГУРНОСТТА В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕДСЕДАТЕЛСТВОТО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ - 01 ЯНУАРИ – 30 ЮНИ 2018 Г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред






    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 11 януари 2018 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ПРЕДПРИЕТИТЕ МЕРКИ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ПРЕСТЪПНОСТТА И ОБЕЗПЕЧАВАНЕ НА СИГУРНОСТТА В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕДСЕДАТЕЛСТВОТО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ - 01 ЯНУАРИ – 30 ЮНИ 2018 Г.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Цветан Цветанов.

    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми дами и господа, добър ден на всички!
    Всички от политическото и професионалното ръководство на Министерство на вътрешните работи, главният прокурор, градският прокурор на София са тук. Благодаря на колегите, че в тези кратки срокове, въпреки удълженото заседание днес, успяхме да се съберем в 14,30 ч., за да не губим времето на професионалистите, които в момента са доста натоварени със стартирането на Председателството на България.
    Във връзка със събитията през последните няколко дни и ангажиментите, които има страната ни по Председателството, съгласно чл. 30 и 33 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание свикваме това извънредно заседание, на което искаме да чуем професионалистите и прокуратурата, която да ни даде повече информация, като изнесената информация да не пречи на разследването.
    За нас, като народни представители, като представители на специализираната Комисия по вътрешен ред и сигурност е важно да бъдем информирани за всичко предприето, за всичко, което се планира, за да ограничим възможните политически спекулации за интерпретиране на дадени факти и обстоятелства, които Вие имате и можете да ни предоставите
    Дневният ред за днешното заседание, който ще предложа, е с една-единствена точка: (Изчита дневния ред.)
    Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 20, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Преди изслушването искам да попитам представителите на МВР, разбира се, и главния прокурор, дали данните, които бихте изнесли на заседанието, представляват класифицирана информация? Ако е класифицирана, точката да се гледа на закрито заседание. Ако нещата, които ще се обявят, няма да пречат на разследването, няма проблем.
    ГЛАВЕН ПРОКУРОР СОТИР ЦАЦАРОВ: Класифицирана информация, господин Председател, поне от наша страна, няма да бъде изнасяна.
    Останалата информация ще бъде предоставяна в границите според разрешението на наблюдаващите прокурори. За нас пречка на съществува.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: От Министерство на вътрешните работи господин Маринов.
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: И от наша страна няма да бъде изнасяна класифицирана информация. Естествено, ако има въпроси за такава, ще трябва да променяме формата.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: От Министерство на вътрешните работи кой ще представи информацията?
    Господин Маринов.
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: Аз ще започна, а по конкретните въпроси тук са представители на основните главни дирекции, които може да вземат отношение.
    По общия обзор на предприетите мерки, първо ще започна с мерките по откриването и започването на Българското председателство. Както сами виждате, на територията на София има изключително засилено полицейско присъствие. Днес то е свързано с основните мероприятия по откриване на Председателството. Като съпътстващи мероприятия на самото откриване има заявени 11 протестни мероприятия в различни точки на столицата с различни искания, голяма част от тях противостоящи едно на друго. Съгласувано със Столична община са предприети мерки да не се проведат на едно и също място и по едно и също време, така че да се стигне до конфронтация между участниците в тях.
    По отношение на местата, където ще има заседания, ще има движение на медии, на представители на европейските институции, са предприети всички мерки за тяхната сигурност.
    Основната сграда на НДК е в готовност и в състояние да гарантира сигурността на всички мероприятия, свързани с Председателството
    По отношение на криминогенната обстановка, в медиите ежедневно се дискутират различни информации и интерпретации.
    По отношение на тежкото криминално престъпление, извършено в Нови Искър, с вчерашната пресконференция, организирана от прокуратурата и разследващите, дадохме общата картина. Няма какво друго да добавим, тъй като от страна на МВР по оперативно-издирвателните мероприятия всичко е приключило. В момента нещата са в разследването и прокуратурата.
    Подадената вчера информация беше изчерпателна и няма какво да добавим. Касае се за убийство на повече от едно лица с последвало самоубийство на извършителя. Можем да го отнесем към битовите престъпления, тъй като мотивът е на база на емоционална връзка с пострадалата, съчетан с криминален мотив. Той е искал от нея данни за апартамент, който тя е почиствала, с оглед да извърши последващо разбиване и отнемане на парична сума от касата.
    По отношение на другото убийство, както казах в началото, работим по всички версии, свързани с личността на убития, основно с неговите бизнес дела и икономически интереси, които е имал. Естествено, не можем да пропуснем и писаното в медиите. Всички версии, които произтичат от процеса на работата, ще бъдат потвърждавани или изключвани на база на събраните факти и доказателства.
    Предприети са всички мерки, за да не се допускат груби нарушения, престъпления. На територията на цялата страна е разпоредена и се провежда операция по отношение на криминалния контингент и на издирвани лица.
    Във връзка с информацията за извършителя Росен Ангелов и за издирването му от толкова време съм разпоредил проверка. Господин Терзийски ще Ви запознае с резултатите и констатациите по цялостната дейност по издирването – не само за конкретното лице, а с проблемите и с това, което правим като МВР. Естествено, не сме единствената институция, имаща отношение към случая. Това, което касае МВР, е обобщено в справка и ще бъдат предложени съответни мерки.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Понеже в публичното пространство имаше различни интерпретации, имаше изказвания от политици, в тази връзка смятам, че е добре наблюдаващият или градският прокурор, или Вие, господин Главен прокурор, да дадете някои данни за случая в нови Искър. Те може би ще се повторят с данните от вчерашната пресконференция, но смятам, че тук е мястото ние, като народни представители, да бъдем информирани и всеки един, като представител на дадена парламентарна група, да не участва във внушения, интерпретации или манипулации, които могат да бъдат направени от народни представители.
    Затова правим тази извънредна комисия. Убеден съм, че с днешното заседание и с това, което чуем от Вас, от отговорите на професионалното ръководство, ще може действително да затворим темата и дадем възможност на професионалистите и прокуратурата да си свършат работата, а съдът да се произнесе окончателно в последната фаза.
    Заповядайте.
    ГЛАВЕН ПРОКУРОР СОТИР ЦАЦАРОВ: Уважаеми народни представители! По отношение на всички мероприятия, които се предприемат с оглед охрана, сигурност, обществен ред, както и въобще за криминогенната обстановка, мога да потвърдя, че е налице изключително добра координация с органите на МВР – ежедневна, бих казал ежечасна връзка на всички нива, от главен прокурор до районен прокурор на съответните райони. Такава координация съществува и мисля, че дава своите резултати.
    Що се отнася за досъдебните производства, за които стана дума сега, във фокуса на вниманието очевидно са две досъдебни производства. Едното се водеше и все още се води за убийството в Нови Искър. Другото е започнало на 7 януари 2018 г. след откриването на трупа на Росен Ангелов.
    Вчера на пресконференция, на която присъстваха градският и окръжният прокурор, както и моят заместник Борислав Сарафов, мисля, че се изнесоха обилни данни за установеното до настоящия момент. То е установено в резултат на интензивни разпити на свидетели, в резултат на експертизи и прочее. Разбира се, има и още експертизи и действия по разследването, които предстоят.
    Бяха изнесени достатъчно конкретни факти. Ако има конкретни въпроси, съм готов да отговоря на тях, в рамките, които са ми зададени от наблюдаващия прокурор. Бих искал да кажа съвсем ясно: за прокуратурата не съществува каквото и да е съмнение, че убиецът на Еленка Боруджиева, Нанси Иванова, Боби Борисов Иванов, Неделчо Юнаков, Георги Юнаков и Кети Кюхова е Росен Ангелов. За прокуратурата не съществува каквото и да е съмнение, че смъртта на Росен Ангелов се дължи на самоубийство.
    В публичното пространство бяха изнесени множество версии. В публичното пространство продължават да се изнасят версии от хора експерти, от хора, които твърдят, че са експерти, задават се и от медиите много въпроси – и това е нормално, но съпоставката на фактите и на целия доказателствен материал до настоящия момент не опровергава тези два извода. Каквито и спекулации да бъдат правени, каквито и въпроси да бъдат задавани, отделен е въпросът дали част от въпросите се задават с желание да бъде информирано обществото, или част от въпросите са резултат от политическа, медийна или друга спекула, няма съмнение в това, че авторът на убийствата е Росен Ангелов и че самият Росен Ангелов след това се е самоубил. Няма съмнение, защото това показват съвпаденията на проектили, гилзи, ДНК материал и прочее по отношение изследването на веществените доказателства.
    Разбира се, тези престъпления поставят два въпроса, чието разрешаване предстои. Едното от тях е ефективността на системата на изпълнение на наказанията. Аз твърдя, че след промените в Наказателнопроцесуалния кодекс, направени през 2015 г., тази ефективност е силно завишена. Ако има нужда от коментар по тях, ще го направя.
    Вторият момент е свързан с ефективността, бързината и обезпечеността на експертната дейност специално в МВР.
    Подминавам въпросите и не изключвам огромната доза спекула в тях как за 24 часа се прави ДНК експертиза. Отговорът е много прост: прави се в частна ДНК лаборатория, няма да й кажа името, защото то би прозвучало като реклама, срещу солидно заплащане, прави се за изключително тежки престъпления.
    Така нареченият НИК (Научноизследователски институт по криминалистика) – Институтът към МВР, среща изключителни трудности както със своето обезпечаване, така и със своя статут. Утре предстои среща с главния секретар и с директора на НИК, на която ще обсъждаме въпроси, свързани със статута, с обезпечаването, включително финансово, на Института, като има уверението на правителството и лично на премиера, че такива средства могат да бъдат отпуснати.
    Ако трябва да заключа, ще повторя изводите, които направих.
    Що се отнася до другото престъпление, което също съвсем оправдано е във фокуса на общественото внимание, не мога да изнеса каквито и да е данни към настоящия момент, но мога да кажа, че се работи по абсолютно всички версии и се работи изключително интензивно. Работи се и по версиите, свързани с вече приключили наказателни производства, така и по цялостния спектър на бизнеса на убития Петър Христов.
    Вчера бе последното общо съвещание в моя кабинет. Присъстваха професионалното ръководство на МВР. Имам доверие в наблюдаващите прокурори, имам доверие и на колегите от МВР, които работят по това убийство. Ползвам случая пред Вас да изразя колегиална искрена благодарност на всички от СДВР, които бяха ангажирани с работата през последните дни, независимо от това колко елементи от тяхната работа бяха, да не използвам думата „оплюти“, но очернени или представени по безкрайно деформиран начин по едни или други причини. Мога да подходя обективно и да кажа, че тези хора си свършиха работата.
    За мен въпросителни по отношение на тези две досъдебни производства не съществуват.
    Огромната въпросителна сега е проверката, анализът и изчистването на всички доказателства, свързани с убийството на Петър Христов, защото не можем да скрием и няма как да го оценим по друг начин, че това е много тежко криминално престъпление, изключително нагло посегателство в центъра на София.
    Това – на този етап.
    Готов съм да отговоря на всички въпроси на народните представители.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз благодаря особено за точното пояснение за ДНК експертизата, защото тя провокира сериозен дебат от експерти, за които казахте, че публично са се изказвали.
    Може би следващият въпрос ще бъде: как така ДНК-то, изведено от местопроизшествието, толкова бързо се е установило, че е на Росен Ангелов?
    Предполагам тук трябва да се уточни, че той е фигурирал в националната база данни за ДНК анализ, направен когато той е излежавал стари престъпления. Когато има съвпадения, тогава нещата се случват много по-бързо. Това уточнение мисля за важно. Всъщност в националната база данни е фигурирал ДНК профил, който е бил иззет от предишните престъпления и регистрации, които е имал. Това е практика в работата на МВР и прокуратурата. Смятам, че по тази тема вече спекулациите ще намалеят.
    Тук искам специално да благодаря на СДВР и на всички от структурата на МВР, които работиха по случая, защото имаше включени и допълнителни сили и части от Министерството на отбраната. Да поздравим и тях, че участваха активно. Винаги съм казвал, че трябва да оставим професионалистите да могат за определен период от време да си свършат работата и когато нещо бъде представено на обществото, то да бъде определено.
    Колеги, въпроси? (Шум и реплики.)
    Ние нямаме въпроси. От това, което чухме, не смятам, че има нужда от други.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: Аз имам въпрос. Преди това обаче искам да изразя личното си задоволство от бързото приключване на случая с шесторното убийство. Като бивш служител от системата зная какви усилия коства такъв резултат. Няма да задавам въпроси по отношение на това убийство.
    Въпросът, който ме интересува, е следният. Предполагам, че главният прокурор и нашите гости от МВР могат да дадат свои отговори.
    Какъв е процентът на разкритите тежки престъпления, на убийствата в България към настоящия момент – 100% или по-малко?
    Вторият ми въпрос е: понастоящем по колко неразкрити убийства се работи? Имате ли такава информация? Ако нямате, ще си запазя въпроса за следващото виждане. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Доколкото знам от публичната информация, споделена от министъра на вътрешните работи, който заедно с правосъдния министър отсъства поради ангажимент в Брюксел във връзка с Председателството, за 2017 г. има 95 убийства, от които 94 са разкрити. (Шум и реплики.)
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: 94 на 93.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Извинявайте, от 94 са разкрити 93. Това означава, че говорим за близо 100%.
    Заповядайте.
    ГЛАВЕН КОМИСАР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: За 2017 г. от 1 януари до 31 декември на територията на цялата страна са извършени 94 умишлени убийства, от които 93 са разкрити. Едно-единствено остава неразкрито. То е извършено през лятото на миналата година на територията на Казанлък. По него също се работи. Имаме насоки, но оперативната информация е, че едно от лицата, участвали в това убийство, е с ментални отклонения. Това е в процес на изясняване.
    Мога да добавя, че през миналата година бяха разкрити 3 убийства от стари периоди. Едното от тях е от 1999 г., тоест разкрито е две години преди да изтече давностният срок. Следващото убийство е извършено през 2003 г., а третото е от 2006 г., то е от така наречените „студени досиета“.
    Наистина, има доста убийства, неразкрити назад в годините, но по всяко едно от тях има изграден екип под надзор на прокурор от Върховната касационна прокуратура и се прави преглед на всички доказателства и информации, които постъпват.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: От колегите от ДПС няма въпроси.
    От „Обединени патриоти“? Не.
    От „Воля“ имате ли въпроси?
    Заповядайте.
    ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми представители на Прокуратурата и на МВР! Всяко престъпление във всяка една точка по света – говоря за убийството на Петър Христов, е изключително неприятно и говори за усещането на безнаказаност на определени хора. Аз може би ще препредам въпросите, които вчера и днес по цял ден ми задават медиите относно страха.
    Независимо дали е убит журналист, разкрил тежка корупционна практика или някакво престъпление, дали е лекар, който някой счита, че е извършил неправилна операция, има смърт и му отмъщава, дали е убит политик, взел някакво решение, или е убит бизнесмен заради някаква сделка и се е случило такова престъпление, ми се задава въпросът: „Страхувате ли се?“ Въпросът по принцип е има ли страх.
    В тази връзка искам да попитам службите работят ли превантивно? Имат ли информация за който и да е български гражданин, може да е прокурор, който застрашава нечии интереси, дали има застрашени такива български граждани? Разбираме, че господин Петър Христов не е се чувствал застрашен. Имат ли службите данни за други български граждани, без да се споменават имена, разбира се, по които се работи? Могат ли в този смисъл българските граждани да са спокойни, че ако службите имат такива данни и някой превантивно ги гледа, такива престъпления ще бъдат пресичани преди да са извършени?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Маринов.
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: И към момента в служби на МВР има както оперативна информация, така и информация, която идва от явни източници. По част от нея се работи. Мога да Ви уверя, че независимо по какъв път е дошла информацията, се предприемат незабавни мерки.
    Като примери се сещам за две предотвратени убийства, които са поръчани. Едното беше на полицейски служител от столично районно управление, когато от оперативното покритие на служители от Главна дирекция на полицията, които работят по линиите, на Столична дирекция информацията беше получена, беше направена необходимата организация, бяха разобличени и разкрити поръчителите и бяха предотвратени убийствата. Естествено, при всяка такава информация се задвижва целият ресурс на службите. Конкретика естествено не можем да дадем, защото представлява класифицирана информация.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Главен прокурор.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: Само да допълня още няколко изречения.
    По силата на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство, към главния прокурор функционира Бюро по защита. На практика под защитата на Бюрото се намират основно свидетели по наказателни производства, а и членове на техните семейства, чиято степен на застрашеност е изключително висока. До настоящия момент посегателство върху такъв свидетел не е допуснато. Разбира се, включването в програмата за защита може да се извърши по искане – предложение на наблюдаващия прокурор или по искане на съответния съдия – докладчик, ако делото е в съдебна фаза.
    На този етап мога да Ви уверя, че като цяло организацията на Бюрото, начинът, по който се работи, включително и отношението към свидетелите общо взето гарантират тяхната защита. Не са изключение случаите, в които защитени свидетели са изведени и вече имат съвсем друга самоличност и съвсем, ако мога да се изразя, нов живот не на територията на нашата страна, а на партньорски държави, с които имаме съответни споразумения за релокиране. Ние не можем да дадем 100-процентова гаранция, защото в много случаи, както и в случая, който Вие споменахте и дискутираме, степен на застрашеност за покойния Петър Христов очевидно не е съществувала. Това, което зависи от нас и е наше законово задължение, мисля, че се изпълнява.
    Друг е въпросът, че ежедневно възникват случаи, в които такава заплаха съществува. На практика тя съществува дори за всяка жена, съпруга, жертва на домашно насилие. Предстои съвсем скоро, до седмица, да се въведе задължителен регламент, който да обезпечи поредица от задължителни действия на прокуратурите при подаване на такива сигнали. Всички си спомняме, че в публичното пространство бяха изнесени факти, които, за съжаление, отговаряха на истината, за случаи, в които до лишаване от живот се стига след множество случаи на отправяни заплахи, домашно насилие и т.н.
    Грижата към пострадалия, колкото и недобре да звучи, за мен е далеч по-първостепенна, отколкото грижата за извършителя. За пострадалия в крайна сметка трябва да се мисли далеч повече.
    Степен на застрашеност може да възникне и всеки момент и колегите от МВР могат да го потвърдят. Такава степен възникна за определен кръг прокурори, разследващи и съдии преди броени дни, когато една знакова фигура беше оправдана и освободена в съдебната зала. Заплахите бяха към съдии, а отделен е въпросът за множеството дела, които е завел срещу разследващи прокурори и съдии, но тук говорим за заплахи за посегателства срещу физическата им цялост и прочее. Те съществуват и са съществували и налагат вземането на определени мерки. Случват се и неща, които са скрити от общественото пространство, например в малък град в Североизточна България съвсем скоро: съпругата – прокурор в районна прокуратура, съпругът – оперативен работник по криминална линия в МВР, подпален автомобил в гаража под апартамента, в който те живеят, с опасност пламъците да обхванат и апартамента. Следователно рисковете на професията съществуват. Съвсем не искам да кажа, че прокурорите, съдиите и служителите на МВР са най-заплашените хора в тази държава. Предвиденият за нас риск се обезпечава, но съществува и такъв, който възниква към момента и който е непредвидим и понякога е много трудно да бъде обезпечен.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    В тази връзка, преди да дам думата на колегите от БСП, колеги, в публичното пространство се изведоха и възможни предположения за престъпни групи, които получиха осъдителни присъди на последна инстанция. Надявам се, че всичко това се проверява от компетентните органи, за да гарантираме сигурността на всички, работили по тези случаи. Знаем, че и по „Килърите“, и по „Наглите“ – случаи, известни на обществото, знаковите групи са осъдени на последна инстанция. Всички, които са наблюдавали съдебните процеси, знаят какво беше поведението на тези лица и как се държаха както в съдебната зала, така също и към съответните разследващи служители.
    В тази връзка, както каза и главният прокурор, както каза и главният секретар, предполагаме, че всичко това се следи, наблюдава и се вземат адекватни мерки, които да ограничат възможността за осъществяване на посегателство върху лица от държавния апарат или лица, съдействали за дадено разследване.
    Това е пояснение към това, което се говори и казахте преди малко.
    Колеги от БСП, кой ще зададе втория въпрос?
    Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Главен прокурор, уважаеми гости, уважаеми колеги! Знаем и е ясно, че срещата, изслушването днес е във връзка с откриването на Председателството на България на Съвета на Европа. Всички тук присъстващи, не само аз, но и българските граждани са изключително разтревожени и притеснени от ескалацията на криминогенната обстановка и от тези тежки престъпления.
    Не се съмнявам, че тук присъстващите са свършили цялата работа, която е била необходима по този случай и по предишни случаи. Само да припомня, че този случай не е единствен, а низ от събития още от преди Нова година, като започнем с обирджиите на банкомати, минем през отвличането, разстрела на данъчния служител, за който случай все още нямаме никаква информация какво се случва, мисля, че беше редно тук да се сподели какво се случва по тази тема, защото според мен нещата никак не са раздалечени от последното убийство, поне по начина, по който е извършено, минем през масовия разстрел в Нови Искър, който бих казал, е един от най-тежките криминални случаи в България, за който съм слушал, и стигнем до убийството на господин Христов, който по данни от медиите е сериозна, знакова личност, включително свързан с политически партии и се надявам впоследствие разследващите органи да установят действителната причина за смъртта.
    На мен лично ми направи впечатление съвпадение на действията на полицията между това, което стана в Перник – действията на банковите обирджии, и това, което се случи в Нови Искър – огромното струпване на човешка сила. За съжаление, в Перник нямаше резултат. Не знам, Вие ще кажете дали е довело до някакъв резултат. Поне министърът, когато беше тук на блиц контрол, отговори, че няма особен резултат, но беше съсредоточена огромна човешка сила.
    Виждам и беше ясно, че се работи под натиск – не само медиен, но и обществен. Все пак моето впечатление е, че тези случаи не престават. Само днес излязоха в медиите данни, че сутринта в София има два въоръжени грабежа, ако не се лъжа, и няколко заплахи за бомбени атентати на летище София, които допълнително довеждат до хаос в така създадената обстановка.
    Въпросът ми е: каква е Вашата оценка и виждане за цялостната криминогенна обстановка извън това, което преди малко чухме – че всичко е спокойно, защото фактите показват напрежение? Дали в някои случаи това е умишлен опит да бъде дискредитирана страната ни, защото Председателството е изключително важно за България – нашето първо Председателство. Моментът е изключително притеснителен както за нас тук, като български народни представители, надявам се да не стане притеснителен за нашите европейски партньори.
    Работи ли Министерство на вътрешните работи и прокуратурата по тази тема? Има ли основания за притеснения, или това са единични случаи? Механичното струпване на такива неприятни инциденти и тежки престъпления в изключително кратък период е повече от притеснително. Мисля, че това трябва да бъде изяснено днес тук, защото оттук нататък нещата ще бъдат доста по-сложни, ако има такива инциденти за в бъдеще.
    Като стана дума за убийството в Нови Искър, стана ясно, че има над 600 лица с влезли в сила присъди, които не са в местата за изтърпяване на наказания. Защо е така? Лицето, извършило тежкото убийство в Нови Искър, също спада към тази категория. Дали се вземат мерки и в тази посока, за да нямаме подобни случаи? Направен ли е профил на тези лица, които предстои да изтърпяват присъди? Дали някой от тях отговаря на профила на този човек и да не се случи подобно нещо? Все пак тези лица са осъдени за леки или за тежки престъпления, но се укриват от закона и не изтърпяват присъдите си. На какво се дължи това? Какви мерки да очакваме да предприемат компетентните органи?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Маринов.
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: Ще започна първо от проведените мащабни операции, както Вие ги нарекохте, след извършените тежки престъпления.
    Когато говорим за групата за банкоматите, да, беше проведена такава операция. Имаше информация, подкрепена с факти, че лицата е възможно да се намират в зоната. Смятам, че въпреки че не бяха задържани там, бяхме длъжни да проведем тези оперативно-издирвателни мероприятия по горещи следи. Да, така е, някой път действията, които предприемаме, не водят до 100 % конкретен, желан от нас резултат, но винаги имат ефект в последващите действия. Смятам, че решението е било правилно и операцията е била необходима да бъде проведена.
    Във втория случай виждате, че три дни в медиите излизаше информация, че операцията няма да е ефективна, имаше предварителна нагласа за неуспех. Колегите действаха систематично, районът беше труден за претърсване. Към всяко едно жилище трябваше да се подходи с необходимата сериозност от оборудване и екипи, спазвайки правата на гражданите, защото къщите там са чужда собственост и са заключени. Това не е военен конфликт и ние нямаме право да претърсваме тухла по тухла, дом по дом, без да спазваме правата и защитата на собствеността на гражданите. Това ни забави. Районът обаче беше блокиран изключително плътно, за да не може да се оттегли извършителят. Първата задача – да дадем сигурност на населението в района, беше постигната. С всички технически средства, с които разполагахме, обезпечихме горския масив. Радвам се на резултата, тъй като хората си отдъхнаха и лицето вече не е в състояние да навреди на други хора. Случаят беше приключен.
    По отношение на съвкупността от престъпни деяния, за която казахте, наистина всяко тежко престъпно деяние, свързано с насилие, със смъртни случаи, е притеснително. Анализът, който правим за всички тези случаи, е следният: не виждаме да има някаква нарочна последователност и логика. Случаите не са свързани и не са в последователност, която да говори за умишлено действие, което да доведе до нагнетяване на обстановката и до търсене на ефект на паника и злепоставяне на страната по време на Председателството. Ние ги разглеждаме като отделни криминални деяния.
    За хората, които работят в МВР ежедневно, съществува така нареченият „фон на криминогенната обстановка“, да, за нас той изглежда по един начин, за гражданите изглежда по друг начин, особено ако е представен от медиите в дадена посока и последователност.
    Мога да кажа какво е постигнато ниво на престъпност за територията на столицата, а и на страната за 2017 г. То е за основните престъпления и основно за престъпленията, които няма как да се укрият – престъпленията срещу личността, убийствата – господин Терзийски спомена статистиката – това са посегателствата срещу моторни превозни средства. За 2017 г. има 30% намаление на откраднатите такива. За 2016 г. имаше 20 % намаление и натрупано в период, това е доста добър резултат. Същото се отнася за кражбите, въпреки че си остава проблем за полицията. Това е основната престъпна дейност, която формира усещането за несигурност у гражданите, както и грабежите.
    По отношение на бандите, които се занимаваха с разбиване на банкомати, задържането остана незабелязано по време на работата по жестокото убийство в Нови Искър: задържахме двамата извършители на последния взрив на банкомат. Оказаха се 18-годишни младежи. Те споделиха пред разследващите, мисля и пред медиите, че като начин на извършване са мотивирани от това, което гледат от телевизиите.
    Мога да Ви уверя, че наблюдаваме обстановката и не можем да извлечем извод, че тези действия са някакъв заговор, за да се дискредитира страната пред Европредседателството и да се всее паника сред обществото. Разглеждаме ги като отделни престъпни деяния. Естествено, при всяка информация за свързаност ще се работи и в тази посока.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте за реплика.
    ИВАН ИВАНОВ: Моят въпрос имаше две части. Единият от въпросите беше по отношение на лицата, които предстои да изтърпяват присъдите си. В допълнение към това, което казахте, предполагам, се вземат всички необходими мерки. Беше необходимо този отговор да бъде даден тук днес.
    Тъй като и стрелбата по данъчния служител, и убийството на господин Христов са извършени на места, където са маршрути на официални лица и гости на нашето Председателство, на български официални лица, освен масираното присъствие на жандармерия вземат ли се всички предохранителни мерки тези маршрути да бъдат защитени и да няма други такива инциденти, защото това се случи буквално дни преди Председателството? Отговорете, ако отговорът не представлява класифицирана информация.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Предполагам, че дейността на Министерството не е да обезпечите само маршрутите на държавните представители, но и на цялото общество?! (Шум и реплики.)
    Заповядайте.
    ГЛАВЕН КОМИСАР МЛАДЕН МАРИНОВ: Да, по основните трасета и в моментите, в които се придвижва делегацията, се вземат и допълнителни мерки. Към момента знаете, че беше разширено видеонаблюдението на Столична община. Изграден беше и вече функционира обединен център за видеонаблюдение, който е на мониторинг както в СДВР, така и в СОТ. Постоянно се подобряват и превантивните мерки, и тези по конкретен случай във връзка със сигурността.
    П отношение на издирваните лица ще дам думата на господин Терзийски, тъй като е изготвил необходимата справка, която беше разпоредена, с анализ на ситуацията и съответно с предложение за оптимизиране на работата.
    ГЛАВЕН КОМИСАР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще дам съвсем накратко цифри за изминалата година за лицата от най-тежките категории, които сме обявили за издирване.
    Общо в Министерството се издирват 14 категории лица, като най-проблемните са безследно изчезналите лица, както и три категории от лица с влезли в сила присъди и укриващи се, с наложена мярка „задържане под стража“ и отново укриващи се и на последно място са бегълците от затворите. За 2017 г. лицата, обявени за издирване с мярка „задържане под стража“ са 317, като за 2016 г. са били 393. От тях през периода на 2017 г. са издирени 386 лица.
    Обявените за издирване с влязла в сила присъда през 2017 г. са били 511, а през 2016 г. са били 543. От тях издирени съответно през 2017 г. са били 563 при 529 за 2016 г.
    На последно място – цифрите за тези, които са избягали от местата за лишаване от свобода. През 2017 г. са били 61 лица при 66 лица за 2016 г. и издирените с натрупване от предишни периоди от тази категория лица през 2017 г. са били 46, като за 2016 г. са били 59. Това са най-тежките категории лица, които МВР издирва.
    По отношение на Росен Ангелов, който е обявен за издирване с влязла в сила присъда, искам да отбележа, че първоначално привеждането в изпълнение на тази присъда е било ангажимент на структури извън МВР. След неговото ненамиране на търсените адреси е предаден за издирване от органите на МВР и оттогава до извършването на новото тежко произшествие са извършени проверки на всички адреси, за които има информация, че лицето е пребивавало. Извършвани са проверки и по подавани оперативни сигнали от различни източници за територията на РУ – Своге, но лицето не е намерено.
    В тази връзка използвам възможността пред Вас да отправя апел. Мисля, че назад във времето, може би през 2015 г. отправихме предложение по отношение на категориите лица, обявени за издирване – бегълците от затворите, лицата с присъди и лицата с наложена мярка за неотклонение „задържане под стража“, да можем да използваме и други способи, освен оперативно-издирвателни методи, а това е в Закона да ни се даде право да използваме специални разузнавателни средства спрямо тези лица, а също да можем да прилагаме и Закона за електронните съобщения, понеже на този етап това за нас е невъзможно. За нас е важно да можем да разполагаме с този инструментариум за привеждането в известност на лицата от най-тежкия криминален контингент.
    ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Господин Терзийски, имате ли информация, както досега изчетохте, колко случаи има на безследно изчезнали лица за 2017 г., когато сте разкрили всички убийства?
    ГЛАВЕН КОМИСАР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Това е с натрупване. През 2017 г. по заявления на близки, роднини и държавни институции за общодържавно издирване са обявени общо 2647 малолетни и непълнолетни при 2703 за 2016 г. Отчита се запазване на броя на обявените за общодържавно издирване в тази възрастова граница поради наличието на нов инициатор, генериращ издирвателни преписки, а това е Държавната агенция за бежанците. Знаете, че при този миграционен натиск често обявяваме за издирване и непълнолетни.
    Обявените за издирване пълнолетни лица през 2017 г. са 174, а за 2016 г. са били 197. Оставащи за издирване от тази категория са 1098 лица с натрупване от всички години назад.
    ГРАДСКИ ПРОКУРОР ЕМИЛИЯ РУСИНОВА: Ако може да допълня във връзка с привеждане в изпълнение на присъдите?
    Стана въпрос конкретно за Росен Ангелов и останалите 600 лица, на които все още не са приведени в изпълнение присъдите. За някои от присъстващите може би ще се повторя, тъй като го казах на вчерашния брифинг, но използвам възможността да благодаря на народните представители за промяната в законодателната уредба, която според нас – практикуващите, ще даде възможност голяма част от присъдите, постановявани оттук насетне, да бъдат изпълнени на момента. Предишната законодателна уредба беше такава, че от постановяването на присъдата до изпращането на преписката в прокуратурата, компетентна да приведе в изпълнение тази присъда, минаваше срок между 7 до 10 дни. През това време присъдата вече беше ясна както за осъдения, така и за цялата общественост, достатъчно време, през което той да извърши действия, които да осуетят изпълнението на присъдата.
    В настоящия момент законодателната уредба е такава, че при постановяването на присъдата веднага и най-висшата инстанция – имам предвид прокуратурата, може да постанови привеждане на присъдата в изпълнение. Също така може да се вземе и най-тежката мярка – за неотклонение, на момента. Досега мярката за неотклонение беше такава, каквато беше определена. В този смисъл смятам това за много положителна стъпка, която ще даде възможност на нас и на органите на МВР да намалят броя на лицата, които са осуетили изпълнението на влезлите спрямо тях присъди.
    Ако не бъркам, господин Иванов попита дали сме проверявали профилите и на другите лица, чиито присъди не са приведени в изпълнение – по повод престъплението в Нови Искър. Като градски прокурор, имайки предвид, че Градската прокуратура е наблюдаващата прокуратура по убийството, мога да Ви уверя, че за нас няма съмнение, че Росен Ангелов е извършителят на това тежко престъпление. Затова и Градската прокуратура със свое постановление привлече в качеството на обвиняем лицето, докато той беше още жив. Няма да Ви обременявам с броя на експертизите, разпитаните свидетели и процесуално-следствените действия, извършени по това дело, макар и в съвсем кратки срокове – за 2-3 дни. Резултатите от процесуално-следствените действия към момента, в който привлякохме като обвиняем това лице, ни даваха възможност да направим категоричен извод, че той е извършителят на деянието и до настоящия момент продължаваме да твърдим, че той е единственият извършител на деянието.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Главен прокурор.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: Мисля, че след промените през 2015 г. и последните от 2016 г. в Наказателнопроцесуалния кодекс, включително и относно начина на изпълнение на наказанието лишаване от свобода, когато е налице влязла в сила присъда пред съответната инстанция, както и по отношение публикуването в интернет на влезлите в сила присъди далеч преди те да са изпълнени, тоест на интернет страницата на съответния съд, сега нещата са променени, е налице чувствително подобрение в законодателната уредба.
    Може би единственият минус, който поне по мое виждане все още съществува, е на финала. НПК казва, че присъдата се привежда в изпълнение, тоест задържането на осъдения, както и отвеждането му до местата за лишаване от свобода се осъществява от органите на Министерството на правосъдието – това е Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, като те могат да търсят съдействието на Министерство на вътрешните работи. Казано по друг начин, тук е съкратен много пътят, който съществуваше преди. Преди влязла в сила присъда на трета инстанция, да речем, тя изпраща делото на първоинстанционния съд, той изпраща документите по изпълнение на присъдата в определен срок на първоинстанционната прокуратура, тя – на съответните органи на МВР – веригата беше изключително дълга. Сега веригата е съкратена, само че Министерството на правосъдието или Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и това е съвсем оправдано, няма и правомощия по закон, не разполага с какъвто и да е капацитет за издирване на лица. Казано по друг начин, ролята на Министерството на правосъдието се изразява в това да потърси лицето в съответния срок на съответния му последен известен адрес, да установи в немалка част от случаите, че го няма там, тоест не може да изпълни присъдата и след това да прехвърли случая на МВР за издирване. Това води до губене на страшно много технологично време. Може би ще възразят представителите на МВР, но си мисля, че задържането на лицето трябва да се осъществява от МВР, защото то е в състояние незабавно след нереализирано задържане да започне издирване, а отвеждането до местата за лишаване от свобода да остане за Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ към Министерство на правосъдието. Дали това е удачно законодателно решение ще трябва да преценявате Вие.
    Само още едно изречение по отношение наслагването на криминални престъпления, включително много тежки такива. Не мисля, че всичко това има някаква връзка със започващото Председателство. На първо място, какво се случва в човешката глава, както в случая в Нови Искър и каква една или друга житейска ситуация се ражда и възниква всеки момент, е много трудно да бъде обосновано с това – има или няма европейско Председателство. Това са тежки криминални престъпления.
    Що се отнася до последния разстрел, който свързвам също и с опита за убийство на данъчния инспектор, доказателствата на този етап показват, че това са престъпления, планирани през продължителен период от време и е следвало да бъдат осъществени, когато е имало възможност за това, а не непременно и във връзка със събитията днес или с други събития, които следват. Друг е въпросът, че много събития във и извън тази сграда очевидно, макар да изглеждат механично наслагани и нямащи нищо общо с наказателния процес, определено са свързани с Европредседателството и че днес в столичния град е налице такава концентрация на представители на Европейската комисия. Специално за криминогенната обстановка не мисля, че тя е съзнателно насочвана, така че да съвпадне по време с европейското Председателство.
    Споменахте и няколко въоръжени грабежа в град София. Това не е оправдание нито за полицията, нито за прокуратурата. Безоблачна криминогенна обстановка няма. Няма столица, няма град, в който хора, употребяващи наркотици или живеещи живот, основан на реализиране на престъпни доходи, да не извършват всичко това. Това не е оправдание, но нека не го свързваме с Председателството. С него са свързани много други неща – мисля, че всички в тази зала го разбирате, но не и тежките престъпления.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Янков, заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Председател, колеги, ръководство на МВР, господин Главен прокурор, Градски прокурор! Повдигна се много важна тема, защото смисълът на това изслушване и на заседанието на Комисията е в два аспекта. Единият е в присъствието на медиите да има запознаване с факти и обстоятелства на обществеността, на всички български граждани.
    Вторият – и това е нашата работа, е евентуално преглед на законодателството, законодателни промени или решения, които професионалното ръководство на МВР или прокуратурата могат да предложат на нас – народните представители, и по съответен ред да има такава инициатива, с която да подпомагаме работата на прокуратурата и на разследващите.
    Всичко това обаче трябва да бъде след широк обществен дебат и подкрепа на нашето общество, политически консенсус, за да има стабилност в законодателството. Ако Вие имате разминаване по така направените предложения или по развитието на предложенията, то арбитърът ще бъдем ние – отделни народни представители и парламентарни групи.
    Виждам доброто в това изслушване. Разбира се, ще направя един коментар. Без да има нищо злонамерено, но ако Вие се поздравявате взаимно като отделни звена и има синхрон, или оценявате, че работата в синхрон между институциите за бързото разкриване на тежките престъпления, то дали гражданите дават такава оценка? Аз лично няма да поздравя пресцентъра на МВР. Обръщам Ви внимание да разгледате детайлно работата на пресцентъра на МВР специално по отношение на информираността и ангажиране на гражданското общество в разкриването на тежки престъпления.
    Извинявайте, господин Главен секретар, но Вие бяхте пресцентърът на МВР. Няма да Ви питам колко души работят в пресцентъра, кой ги ръководи и по какъв начин те са интегрирано звено в този специфичен диалог с обществеността.
    Готов съм заедно с колегите да участваме в преглед на подзаконовите нормативни актове в МВР, и по-специално питам: доколко се следи изпълнението на Инструкцията за организацията на дейността в МВР за териториално обслужване на населението? Няма да спра да повтарям, че превенцията и пресичането на престъпността е основната и най-важна при работата на Министерство на вътрешните работи. Ако тази инструкция в пълнота – по отношение задачи на полицейските инспектори, организация на работата им, контрола, ръководството, внимателен, детайлен анализ на отчетите, е на ниво, то със сигурност ще има по-малко престъпления.
    Конкретният въпрос: запознахте ли се с адресите, на които е било въпросното лице, извършило престъплението, с работата на тези полицейски инспектори?
    Може би ще задам въпроса по съответния ред и ще Ви дам време да го развиете, да направите преглед на текучеството на районните инспектори, квалификацията и компетентността, недокомплекта. Колегата Иванов Ви зададе въпрос за струпване на сили и технически средства, но пропусна да обърне внимание, че Вие заложихте около 10% недокомплект в щата на МВР като предложение в проектобюджета и вече изпълнявате бюджета за 2018 г. Този недокомплект в МВР със сигурност създава затруднения на политическото ръководство при вземане на решения за задачите, които се поставят, и при изпълнение от страна на професионалното ръководство.
    Защо Ви обръщам внимание и защо, като представител на опозицията, заедно с колегите ще бъдем по-активни с оглед на обществения интерес и това усещане във връзка с множеството обаждания към нас, с несигурността, страха, не само повишения интерес. Защото когато има усещане в обществото, че има хаос в МВР и се е активизирал криминалният контингент, тогава ние като избрани и представляващи народа, трябва да бъдем по-активни. Това изслушване благодарение на председателя на Комисията приемам като първа стъпка, но то е свързано и с конкретика във Вашата работа като контрол от страна на Народното събрание, не само законодателна инициатива, но и контрол по изпълнението на нормативната уредба.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Главен секретар, заповядайте.
    ГЛАВЕН СЕКРЕТАР МЛАДЕН МАРИНОВ: Както казах, разпоредих проверка по отношение конкретно за издирването на господин Росен Ангелов. Господин Терзийски съобщи резултатите, включително и това, че има два подадени сигнала от местни жители към оперативния работник и районния инспектор в Луково, които са проверени. Те са касаели жилища, които не е установено да са обитавани от Росен Ангелов, и лица, които са ги обитавали, които не се издирват.
    По отношение работата на районните инспектори – да, не е тайна, че това е много важна длъжност за дейността по превенцията, наблюдението на криминалния контингент, обслужването на населението, но проблемът там не е от година, две и три, а е откакто аз познавам системата на МВР. Длъжността на районния инспектор, с малки изключения, в зависимост от населеното място, не е предпочитана, тъй като това е длъжност – така е създадена системата за борба с престъпността, че до тях стига изключително и голяма част от административната дейност, свързана с връчване на призовки, връчване на наказателни постановления, въобще каквото се сетите, свързано с административното обслужване на гражданите.
    Смятам, че недокомплектът в МВР също е проблем. Последната година – година и половина има сериозни стъпки по отношение запълването му. Към момента има назначени 1300 нови служители, като остава 250 от тях да завършат своето обучение. Това вкара нова свежа кръв в редиците. Наистина са млади момчета, все още недотам опитни, но вече са минали първоначалната подготовка. Смятам, че ако се продължи с това темпо на системно обявяване на конкурси и приемане на нови хора, може би от тези 1000 човека 300 ще напуснат, може би след 2, 3, 4 години някои няма да се справят с работата и ще бъдат дисциплинарно уволнени, но това е процес, който го има навсякъде. За да поддържаме системата боеспособна, конкурсите трябва да са ритмични и да се провеждат постоянно.
    Може би, за да запълним тази дупка за слабия интерес към длъжността на районния инспектор, може да се помисли в подзаконови нормативни актове развитието в кариерата да е свързано с преминаване за определено време през тази длъжност, за да се фокусира вниманието и хората да минават оттам. Пак казвам: това е въпрос на решение и анализ.
    Не смятам, че навсякъде районният инспектор не си върши работата. Има места, където попадаме на служители, които не си вършат работата, съответно има и много наказани и уволнени. Системата е голяма, винаги някъде може да се допусне недотам добросъвестно изпълнение на задачите. В крайна сметка имаме и органи, които следват за това нещо – инспекторат, вътрешна сигурност. Както виждате, ние може би сме системата, която най-често хваща своите служители и обявяваме това и на обществото. Това не са скрити неща и не смятаме, че трябва да се крият. Напротив, смятаме, че трябва да се работи и в двете посоки.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Главен прокурор.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: Ако позволите, няколко изречения, но не в дебата, аз не мога да участвам в него, но в чисто професионален вариант.
    Първо, не мога да не отчета, че главният секретар умело избягна отговора на въпроса Ви за работата на пресцентъра на МВР. Не е моя работа да бъда защитник на МВР, но ще кажа следното.
    Първо, има строги правила по НПК, които определят обема на разрешената информация.
    Второ, няма нито едно изявление в последните дни на главния секретар на МВР, което да не е съгласувано с прокуратурата и което да не е в рамките на разрешеното от наблюдаващия прокурор.
    В много случаи обемът информация, който се дава, макар да разбирам много добре ситуацията с обществените очаквания, както и работата на медиите, защото журналистите това работят. В много случаи обаче естеството на работата, независимо кой е главен секретар и как вървят нещата в МВР, просто не позволява да бъдат посочени всички налични доказателства, събрани към този момент, или да се разкрият всички версии, какъвто е и сега примерът с Петър Христов, какъвто е и случаят с опита за убийство на данъчния инспектор. В немалка степен пресцентърът на МВР и неговата ефективност зависи от това, което зададем като рамки. Това не е оправдание, а факт.
    Няколко думи за така наречените „районни инспектори“. По-скоро бих задал съвсем друг въпрос – за мислене, защото самите Вие казахте, че целта на дискусията е избистряне на някои законодателни решения. Дали е ефективно, или не е – е отделен въпрос, поставям го като въпросителна.
    Не мислите ли, че институтът на районните инспектори отдавна е изживял своето време?! Районните инспектори са остатък от време, когато населението е общо взето регистрирано, организирано, известно и всяко движение на това население също е известно. Казано по друг начин, районният инспектор знае прекрасно контингента си. Сегашното време в градовете е далеч по-динамично. Сегашното време в селата е далеч по-трудно. Сегашното време предполага много по-голяма мобилност и обезпеченост на районния инспектор, който в много случаи отговаря за 3-4 села и се придвижва или с личен автомобил, или с мотоциклет, или с това, което автомобилният парк на МВР от градовете е отпуснал надолу по селата. За техническото му състояние въобще да не говорим. Ние струпваме върху районните инспектори огромно количество задачи и в същото време казваме защо не са ефективни районните инспектори?!
    Защо не помислим за един съвсем друг модел на работа? накрая ще Ви кажа откъде е идеята. Моделът на работа е, че полицията, имам предвид униформената, национална и въобще полицията като такава да действа на територията на населените места като градове и някои големи, определени индивидуално села. В цялата останала територия на страната действа с абсолютно еднакви правомощия да я наречем условно „жандармерия“. Територията на страната се разделя на съответни жандармерийски участъци и се осигурява на не повече от 2-3 населени места постоянно полицейско присъствие. (Шум и реплики.) Къде го има? В Турция и Испания. Откъде е идеята? От Вашата предизборна програма. Чел съм ги много внимателно – както тази на ГЕРБ, така и на БСП. Тази идея съществува във Вашата предизборна програма.
    Моля Ви да си зададете въпроса не е ли време, без изобщо да се говори за управляващи и опозиция, да се мисли точно за такова решение? Това не съдържа никакъв личен укор към Вас. Може би Вие ги считате за ефективни, но моето наблюдение е, че институтът на районния инспектор отдавна е отживял своето време и той е много, много назад във времето. На хората им трябва полиция в градовете, на хората им трябва жандармерия в селата, която има същите правомощия. На 3-4 села – малък жандармерийски участък, без никакви политически забежки. Там нещата са съвсем други. Погледнете обаче как е конструирана тази система в Турция. Вижте как е конструирана в Испания. Населението има доверие на жандармерията, която работи в селските райони. Във Франция – също.
    Тук всъщност ние имаме следното. Да си спомним един инцидент, който стана навремето в Добринище – районен инспектор беше обвинен за това, че е използвал оръжието си. Да ви припомня с какво районният инспектор беше преследвал хората, които бяха отнели траверси или нещо такова – с личния си Фиат 125-Р, полски фиат. Присъстващите мъже тук знаят много добре този автомобил на каква възраст е. Това поставя въпроса въобще нужен ли ни е този институт, или ни е нужна съвсем друга цялостна визия за това как да изглежда защитата на населението и полицейското присъствие.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Ципов, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми господин Главен прокурор, представители на медиите! Искам да уверя уважаемите народни представители, че на вниманието на политическото и професионалното ръководство е цялата нормативна база, в която МВР има някакви правомощия и функции.
    Господин Янков, искам да Ви уверя, че ще отделим специално внимание и сме задвижили процеси по отношение на Инструкцията за териториалното обслужване на гражданите и Наредбата от 2017 г. за превантивната дейност на служителите с полицейски функции. Искам да изразя съгласие с това, което каза главният прокурор – следва да се преосмислят много от институтите, длъжностите и техните функции.
    Искам да напомня, че служителите на Министерство на вътрешните работи, по-конкретно тези с полицейски и пожарникарски правомощия имат функции и правомощия по над 90 кодекса и закона. В повечето случаи тези функции се изразяват в това да бъде оказано съдействие на органи на държавната администрация, което означава осигуряване на този ресурс. Това означава, че служителите с полицейски функции, когато са извикани за подобно съдействие, не винаги могат да се занимават с превантивна дейност.
    Искам да Ви уверя, че работим сериозно и мислим за предложения, които да представим и на вниманието на народните представители, и на ресорната Комисия. Ще предложим в съвсем скоро време промяна по отношение статута на Националния институт по криминалистика.
    Наистина през последните две години, уважаеми господин Янков, тенденцията за много по-голям брой напускащи служители от системата на МВР, отколкото назначени, вече е обърната. Искам да Ви информирам, че само за тази година са назначени над 1300 служители с полицейски правомощия, а са напуснали малко повече от 380 в рамките на 2017 г. Разработили сме планове, с които да организираме адекватна, бърза реакция чрез така наречените „мобилни групи“ и там, където има възможност, откриваме полицейски участъци. Предприемаме ежедневно всякакви възможни мерки, с които да осигурим сигурност на всички български граждани.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Смятам, че зададохме доста въпроси и имахме възможност да чуем и съответните отговори.
    Искам да благодаря на главния прокурор за това, че се е запознал с предизборните програми на двете партии. (Шум, оживление.) В началото не зная дали господин Маринов или Вие казахте, че в разговорите с премиера е уточнено, че за НИК ще бъдат осигурени допълнителни средства, за да могат да се правят съответни експертизи. Това е част от ангажиментите ни от програмата от предизборния период. Ние сме записали: „обновяване на материално-техническата база на научно-техническите лаборатории за изготвяне на експертизи по наказателни производства“. Те са свързани точно с НИК и областните дирекции. (Шум и реплики.)
    Господин Янков, заповядайте, но моля да бъдем кратки.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Благодаря на главния прокурор, защото нееднократно съм изразявал своето мнение и съм призовавал за такъв дебат, за нов модел на системата за сигурност. Вие цитирате модел, който след много широк обществен и професионален дебат трябва да се прецени доколко е приложим в България, дали могат да се ползват различни подходи – примерно моделът от Германия или Чехия? Има общ консенсус за модела на работата на сектор „Сигурност“, макар че 15 години е провеждан такъв дебат. Това ще е полезно, ако се постигне политически консенсус, защото няма да се променя Законът за МВР ежегодно или да се приема нов закон, защото за последните 8 години промените са десетки. (Шум и реплики.)
    Благодаря за подкрепата от страна на главния прокурор на тезата, която съм изразявал многократно. Призовавам и Вас, господин Цветанов, и мнозинството, да бъде предизвикан такъв дебат. Той няма да отнеме малко време, но може в рамките на този парламент да има общ консенсус и да облекчим работата на сектор „Сигурност“, още повече че и господин Маринов, и господин Ципов признаха, че имат много работа не само по нормативната уредба, но и по начина на организация на работата на Министерството.
    Изключително притеснен съм и аз, изразил съм го и на предишни заседания пред министър Радев, за недостига на средства за обучение в бюджет 2018 г. в Министерството. (Шум и реплики.) Това, върху което главният прокурор обърна внимание – специално за младшите районни инспектори, вероятно ще трябва да се търсят резерви за повече средства.
    Обръщам внимание, че 100-те милиона лева, договорени днес със синдикатите и премиера Борисов, могат да бъдат насочени, за да бъде по-привлекателна точно професията на полицейския инспектор.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    С това изчерпихме въпросите и отговорите.
    Искам да благодаря на Министерство на вътрешните работи, на главния прокурор, на градския прокурор.
    Господин Главен прокурор, тук специално искам да благодаря на парламентарния Ви секретар, защото в осъществената комуникация за днешното заседание Вие приехте поканата и така дадохме възможност и пред медиите, и пред народните представители да дадем повече информация за всичко случило се през последните няколко дни, а същевременно да отхвърлим възможността за евентуални допълнителни спекулации или политически манипулации, които могат да бъдат поднесени на обществото.
    Искам да пожелая успех в Председателството, което вече стартира!
    В началото казахте за добрата координация, създадена между прокуратурата, Министерство на вътрешните работи и другите структури на сигурността. Сигурен съм, че мерките, които се предприемат, ще бъдат много навременни. Както казаха и колегите от опозицията, както и всички, с които сме коментирали темата за престъпността, превенцията е един от основните елементи, за да намаляваме нивата на престъпност в страната.
    Благодаря Ви.
    Желая Ви успех!
    Надявам се че всичко, което правим, го правим под формата на диалог, а не във формата на парламентарен контрол. Смятам, че задълбоченият анализ за всяко престъпление или поредица от престъпления, извършени на територията на страната, може да даде правилния отговор на дефицита, който има в момента както в законодателството, така и в подзаконовата нормативна уредба. Убеден съм, че заедно можем и ще си партнираме и търсим правилните решения, които да дадат по-добра ефективност на системата за сигурност. Благодаря Ви.
    Желая Ви успех!
    Да си пожелаем успешно Председателство!

    (Закрито в 15,50 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Цветан Цветанов
    Форма за търсене
    Ключова дума