Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
1. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи изготвен на основание чл.81, ал.2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване на 06.06.2019 г. законопроекти:
•Законопроект за изменение на Закона за българските лични документи, № 954-01-10, внесен от Андон Дончев и група народни представители;
•Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 902-01-17, внесен от Министерски съвет;
•Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 902-01-25, внесен от Министерски съвет.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред







ПРОТОКОЛ
№ 13


На 12 юни 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния



ДНЕВЕН РЕД:

1. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи изготвен на основание чл.81, ал.2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване на 06.06.2019 г. законопроекти:
•Законопроект за изменение на Закона за българските лични документи, № 954-01-10, внесен от Андон Дончев и група народни представители;
•Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 902-01-17, внесен от Министерски съвет;
•Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 902-01-25, внесен от Министерски съвет.
2. Разни.

Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Пламен Нунев.


* * *

ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Колеги, има кворум. Откривам заседанието на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Преминаваме към точка първа:
ОБЩ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ ИЗГОТВЕН НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ.81, АЛ.2 ОТ ПОДНС ВЪЗ ОСНОВА НА ПРИЕТИТЕ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА 06 ЮНИ 2019 Г. ЗАКОНОПРОЕКТИ:
•ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 954-01-10, ВНЕСЕН ОТ АНДОН ДОНЧЕВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ;
•ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 902-01-17, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ;
•ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 902-01-25, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Общият Законопроект Ви е изпратен. Трябва да го гласуваме сега и на основание на приетия днес Доклад, Законопроектът ще бъде представен от Председателя на Народното събрание на народните представители за внасяне на предложение между първо и второ четене.
На основание чл. 83 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание утре, след като го обяви Председателят, аз ще направя предложение срокът между първо и второ четене да бъде удължен с 12 дни. Всички имате Общия доклад. (Реплики.)
Подлагам на гласуване Общият Законопроект, който утре Председателят на Народното събрание…(Реплики.)
Да, имате думата за разискване.
Заповядайте.
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Аз имам само една забележка. Практика в законодателството, особено в този парламент, е в даден закон да се пипат Преходните и заключителните разпоредби. Масово се променят – няма да се променя Законът, а променяме Преходните и заключителните разпоредби. (Реплики.) Параграф 13, където става въпрос за МВР, по-специално за „Пожарната“. Вярно е, че се намалява административната тежест, но смятам, че не трябваше да бъде изменяно в тази форма Преходната и заключителната разпоредба. Трябваше да намерят някакъв друг, оптимален вариант.
Говорим за личните документи на българските граждани и в един момент говорим за „Пожарната“ в Преходните и заключителните разпоредби. Малко не се свързват нещата. Вярно е, че и в единия, и в другия Закон – говоря за административните дейности.… Дайте, като се гледа един закон… Наскоро гледахме законът за МВР – миналата година, законът за „Пожарната“ гледахме миналата година. (Реплики.). Тогава да бъдат отразени тези промени в Преходните и заключителните разпоредби. Цял Закон гледахме за „Пожарната“. Разбирам, че има някакъв пропуск, но като се гледа един закон, нека да се гледа отправно на този закон – да няма пропуски в Закона, да има едно добро законодателство. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, господин Ципов.
ЗАМ.МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Господин Председател, уважаеми народни представители! Внесените промени в Закона за МВР по отношение на процедурите за приемане на Становище на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ произтичат от това, че в едно решение на Министерския съвет, № 704, от миналата година, е отбелязано като пропуск, че по становищата няма разписана процедура как се издават, как се обжалват и поради тази причина, уважаеми господин Заместник-председател на Вътрешната комисия, е направена тази промяна. Аз не възразявам да внесете предложения за отпадане на тези текстове, но така или иначе предстои промяна в Закона за МВР, ще ги внесем, въпреки че няма нищо общо с темата за намаляване на административната тежест.
Въпросът за това как с Преходни и заключителни разпоредби се променят други закони, е въпрос на законодателна дейност. Ще дам този пример, който ми е емблематичен и обичам най-много да го давам: с новия Закон за МВР в Преходните и заключителните разпоредби 2014 г. приехте промени в 90 кодекса и закона. Имаше 90 параграфа Преходни и заключителни разпоредби, тъй като имаше структурни промени и се налагаше те да бъдат отразени в цялата действащата нормативна уредба. Нищо неординарно не се прави в момента. Смятаме, че гражданите ще бъдат облекчени, като разписана една съвсем ясна процедура за издаването на тези становища, за обжалването им и въобще за сроковете, в които трябва да се произнасят органите на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Ципов.
Господин Андреев – реплика?
ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Благодаря Ви, господин Заместник министър. Аз казах, след като проведохме разговор с Вас, и разбрах и прочетох след това, за административните тежести съм съгласен. Аз съм за едно законодателство, когато влиза даден Закон, да се огледа отвсякъде. Давате пример с 2014 г. – прав сте, господин Ципов. Ама, дайте тези практики да ги прекратим. (Реплики.) Предложението ми е принципно ми е. Естествено, че всеки един от Вас е за това да се махнат административните тежести. Кой ще гласува против това нещо?! Никой няма гласува.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви.
Други колеги?
Господин Милков.
ПЕНЧО МИЛКОВ: Ще бъда кратък в същата насока. Ще ме разберете, още повече господин Ципов като юрист. Когато се променя Закон, чийто смисъл, както в случая Законът за българските лични документи е един, Преходните и заключителните разпоредби, макар и полезна норма, е съвсем различен смисъл. Това е проблемът в случая. Ако тази норма беше влязла като отделен законопроект, щеше също да мине бързо. И какво практически се получава за гражданите? Когато се обнародва Законът в „Държавен вестник“, пише: „Закон за изменение и допълнение на българските лични документи“ и който следи даден закон, изобщо не може да предположи, че в Преходните и заключителните разпоредби на един закон ние правим съвършено различна промяна в друг, несвързан със заглавието на този закон. Получава се практическа трудност да проследяваш промените в законодателството.
От тази гледна точка също е хубаво, още повече че нямаме възражение към тази норма, да бъдем в синхрон със Закона за нормативните актове, за създаването им. Това би облекчило и правоприлагането и следенето на промените. (Реплики.)
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Други колеги? Няма.
Уважаеми колеги, подлагам на гласуване Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи изготвен на основание чл.81, ал.2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване на 06 юни 2019 г. законопроекти, с които Ви запознах в началото на заседанието.
Който е „за“, моля да гласува.
20 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“.
Предложението е прието.

Преминаваме към точка
„РАЗНИ“.
От Комитета на ромските обществени съвети „Ром Ромеса“ е получен Доклад, озаглавен „Извънреден кризисен доклад Роми 2012-2020 г.“. Изпратен е до всички органи на държавна власт и комисиите в Народното събрание. Основни теми в Доклада са държавният мониторинг на реализираните политики за интеграция на ромите, както и стартиране на реформа на държавната политика за интеграция на ромите чрез постигане на нов обществен консенсус и нов тип интеграционна политика. Докладът е изпратен до министъра на Вътрешните работи. На разположение е за запознаване от членовете на Комисията.
От Европейската комисия Генерална дирекция „Правосъдие и потребители“ е изпратен въпросник за попълване, който се отнася до проведените избори за Европейски парламент през 2019 г. Въпросникът съдържа питания, свързани със санкциониране за нарушение на правилата за провеждане на прозрачни и честни избори, както и за защита на личните данни в контекста на проведените европейски избори. Въпросникът ще бъде изпратен на вниманието на министъра на вътрешните работи и Комисията за защита на личните данни за отговор.
Заповядайте.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Може ли да поискате от името на Комисията и отговорите, които ще бъдат изпратени, за да бъдем запознати.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добре. (Реплики.)
Благодаря Ви. Закривам днешното заседание.

(Закрито в 11,53 ч.)



ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЛАМЕН НУНЕВ
Форма за търсене
Ключова дума