Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
1. Законопроект за изменение на Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия, № 954-01-64, внесен от Славчо Атанасов и група народни представители на 05.09.2019 г.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред





П Р О Т О К О Л
№ 19


На 11 септември 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Законопроект за изменение на Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия, № 954-01-64, внесен от Славчо Атанасов и група народни представители на 05.09.2019 г.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,05 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.

* * *

ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Уважаеми колеги и гости, добър ден! Имаме кворум. Можем да дадем начало на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, № 954-01-64, внесен от Славчо Атанасов и група народни представители на 5 Септември 2019 г.
2. Разни.
Има ли, колеги, други предложения към дневния ред? Не виждам. Който е съгласен, моля да гласува.
ИВАН ИВАНОВ: Едно процедурно предложение.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Председател, ако е възможно, разбира се, да се проведе консултация с Комисията за контрол на службите, ако е възможно, да се проведе съвместно заседание за изслушване на министъра на вътрешните работи и председателя на ДАНС по днешната тема.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: В 14,30 ч. имаме заседание с председателя на Комисията и ще получите отговор дали се приема това предложение.

Преминаваме към точка първа от дневния ред:
1. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД ПРИ ПРОВЕЖДАНЕ НА СПОРТНИ МЕРОПРИЯТИЯ, № 954-01-64, внесен от Славчо Атанасов и група народни представители на 5 септември 2019 г.
По т. 1 гости от Министерството на младежта и спорта: Асен Марков – главен секретар на Министерството, от МВР Антоан Петков – главен юрисконсулт в Главна дирекция „Национална полиция“, Георги Иванов – инспектор в Национален център по сигурността на спортните мероприятия, ГД „Национална полиция“.
Законопроектът ще бъде представен от господин Манев.
МАНОИЛ МАНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Няма да чета мотивите, които са написани, само ще кажа мотивите за това предложение. След поредица от срещи в работни групи и анализ се оказа, че мерките, които бяха възложени за борба със спортното хулиганство в Законопроекта, в голямата си част оказват своето влияние и работят перфектно, но има 2 мерки, които досега не са показали ефективност, да не говорим, че едната изобщо няма как да бъде прилагана към момента. В тази връзка става въпрос за продажбата на билети за срещи, които са обявени за рискови, в деня на състезанието, да отпадне, да бъде отменена, и заедно с това да бъде отменен и текстът, който касае, казано на разговорен език, събирането на лични данни или идентификацията на билетите при допуск до спортните мероприятия. Основанията са, че има нов закон, който е вече в работна група, към края си, всеки момент ще влезе, има нова постановка в самото законодателство за личните данни.
В тази връзка предлагам на Комисията да приемем следното предложение:
„Закон за изменение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия
§ 1. В чл. 11, ал. 3, 5, 6, 7 и 8 да се отменят.
§ 2. В чл. 45 „чл. 11, ал. 1, 3, 5, 7 и 8“ се заменят с „чл. 11, ал. 1“.“
Това е предложението, което правим като законодателна инициатива по този закон. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Нунев.
От гостите?
АСЕН МАРКОВ: От Министерството на спорта подкрепяме предложението на народните представители.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
От МВР?
АНТОАН ПЕТКОВ: Не знам дали може да се говори по същество. Нямам опит в такива неща, извинете ме.
Относно § 1, отмяната и на ал. 5, че не се продават на каса в деня на мероприятието, това беше обсъждано на работна група. Доколкото си спомням, всички са приели. Но второто изречение на ал. 5, че документите по ал. 2, т. 1, а това са входните билети, могат да се продават по електронен път – защо отпада, и то ведно с цялата ал. 5?
РЕПЛИКА: Доколкото знам, може да се продават и се продават по електронен път, или не съм прав?
АСЕН МАРКОВ: Само за рисковите мачове, големите, се продава през „Евентим“ и другите разпространители на билети по електронен път. (Реплики.)
АНТОАН ПЕТКОВ: Второто изречение на ал. 5 според мен трябва да остане, то дава една възможност – „може да се продават по електронен път“.
МАНОИЛ МАНЕВ: Добре, ще го направим между първо и второ четене това.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Колеги, друго?
АНТОАН ПЕТКОВ: Да, аз щях да продължа, ако ми разрешите.
В ал. 6 е ясно, че Министерският съвет няма наредба за вида и знаците по ал. 2, тоест поименните входни билети. Ще отпадне ли и задължението да издаде наредба и за условията и реда за достъп до мероприятието? Защото условията и редът за достъп до спортното мероприятие не са само начина на издаване на поименните билети.
МАНОИЛ МАНЕВ: Да, сега ще отпадне, защото в новия закон целият раздел е структуриран по друг начин. Това е един от мотивите да отменим текста, за да може новият закон да влезе с цялата си функционалност по тези текстове – степента на риск на съоръженията, там ще бъде заложен редът за допуск, редът за определяне, кой ще определя…
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: На работната група тези неща не ги ли обсъждахме, Вие участвахте ли там?
АНТОАН ПЕТКОВ: Да, но тогава останах с друго впечатление. Всъщност всички се обединихме около мнението, че към настоящия момент, тъй като не е сработила на практика нормата на ал. 3, следва да бъде отменена, съответно и да бъдат отменени нормите по административно-наказателните разпоредби за нарушение по ал. 3.
А за другите норми, които се отменят, само в частта относно защитата на личните данни във връзка с тези поименни билети, виждам, че те на ангро отпадат – 5, 6, 7…
МАНОИЛ МАНЕВ: Твърдо решението на вносителите и изводът от работната група е, че отменяме всички тези текстове, за да можем да ги структурираме в новия закон така, както ще бъдат подредени и да може да осигурим възможността да бъдат приложени мерките за пропускателния режим, тоест за събиранията на тези данни, и т. н.
КРАСИМИР ЦИПОВ: И за защита на тези лични данни, които ще фигурират на съответния билет или знак.
МАНОИЛ МАНЕВ: Да, и за защита…
Всичко това беше обсъдено и последния път, но Вие сте прав, във становището, което ще поискаме за второ четене, ще представите…
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Едно писмено становище на МВР.
АНТОАН ПЕТКОВ: Аз не знам каква е идеята, каква е волята и какво се случва зад кадър, затова просто казвам, че това, което чух на работната група, беше по отношение на забраната за продажба в деня на мача и по отношение на поименните билети. Сега виждам, че в ал. 7 няма да се предприемат мерки за защита на билетите срещу подправяне или повторно ползване. Защо? Защо и това да се отменя?
МАНОИЛ МАНЕВ: Нямаме матрицата, която е изградена, и Вие го знаете, ние го коментирахме това, няма я матрицата на билета, която ще съдържа и личните данни, и чековете. Дали ще минава това през идентификацията на самия билет и ще бъдат… Това го коментирахме с всички в Комисията.
Говорим за данните, които ще съхранява самият билет като носител – тоест дали ще минава това през лични карти или като някоя информация, която ще бъде вграждана в матрицата, наречена билет, тоест това, което ще остава като билет.
И в тази връзка, пак казвам, господин Председател, предлагам да го подложим на гласуване в този вид, в който го предлагаме като вносители, а становището на МВР за второ четене да бъде представено с всички тези неща, които МВР смята… Могат да бъдат поправени, коригирани.
АНТОАН ПЕТКОВ: Аз просто не виждам в мотивите мотиви защо отпада отговорността на организаторите да вземат мерки да не бъдат повторно използвани тези билети? Няма мотив за това нещо в Законопроекта. Няма мотив да отпада продажбата по електронен път. Просто няма мотиви. Аз не се противя, а питам защо.
МАНОИЛ МАНЕВ: Отговаряме: защото технологично не сме наясно с предложението, което ще бъде оформено за носителя, така наречения билет, ще има ли карта, която ще е с многократно използване, с чип вътре и така нататък. Това са предложенията, които са залегнали в новия закон и които ние трябва да имаме предвид, а не да кажем, че като издадем картата, след ползването ще я унищожим, тоест трябва да си изясним в новия закон дали това ще бъде носител като билета, познат досега, или ще бъде с формата на многократно използваема карта, магнитен носител или нещо от сорта, защото има и такива предложения и те трябва да бъдат прегледани. Вашите становища между първо и второ четене на този законопроект са основателни. Дайте ни ги, това, което казвате в момента, за да можем да предложим и в работната група, и на второ четене да се спрем на идеята как да стане това, как да определим носителя, който наричаме билет, но засега не сме наясно какъв вид ще бъде. В момента оставаме със старите хартиени билети и няма как да правим... Със старите билети, които се ползват до момента, това е целта на Законопроекта, до влизането на новия закон да не правим промени по тях.
АНТОАН ПЕТКОВ: Мярка дори и късането от контролата, при влизането късат, контролата е мярка срещу…
МАНОИЛ МАНЕВ: Да не влизаме в това как ще късат… Ами ще я скъсат, разбира се, кой ще те пусне на стадиона със стар билет?!
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Други колеги? Добре, благодаря.
Закривам дебата.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, № 954-01-64, внесен от Славчо Атанасов и група народни представители на 5 септември 2019 г.
Моля, гласувайте. За 14, против и въздържали се няма. С условието МВР да предостави становище по темите, които обсъждаме, тъй като са основателни, за да могат да се имат предвид при второто четене.

По втора точка Разни имате ли въпроси? Нямате.
Благодаря Ви, колеги! Пожелавам Ви приятен ден.
Закривам заседанието.
(Закрито в 14,17 ч. )

ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Нунев
Форма за търсене
Ключова дума