Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
27/11/2019
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от Милен Михов и група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагането на кандидати за председател и членове на Комисията за защита на личните данни, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и процедурата за избор от Народното събрание.
    3. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред





    ПРОТОКОЛ
    № 23


    На 27 ноември 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от Милен Михов и група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагането на кандидати за председател и членове на Комисията за защита на личните данни, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и процедурата за избор от Народното събрание.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.


    * * *

    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, уважаеми колеги народни представители и гости! Имаме кворум и давам началото на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Предлагам на вниманието Ви дневния ред, който сте получили, а именно:

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от Милен Михов и група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагането на кандидати за председател и членове на Комисията за защита на личните данни, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и процедурата за избор от Народното събрание.
    3. Разни.

    Колеги, има ли предложения по дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 19, против – няма, въздържали се – няма.
    Благодаря, приема се.





    По точка първа от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОНВЕНЦИЯТА ПО КАСЕТЪЧНИТЕ БОЕПРИПАСИ И КОНВЕНЦИЯТА ЗА ЗАБРАНАТА НА ИЗПОЛЗВАНЕТО, СКЛАДИРАНЕТО, ПРОИЗВОДСТВОТО И ТРАНСФЕРА НА ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ И ЗА ТЯХНОТО УНИЩОЖАВАНЕ, № 954-01-79, ВНЕСЕН ОТ МИЛЕН МИХОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 12 НОЕМВРИ 2019 Г.
    От Министерството на вътрешните работи присъстват: Красимир Петров – главен експерт, сектор КОС при Главна дирекция „Национална полиция“;
    От Министерството на отбраната: бригаден генерал Митко Григоров – директор на дирекция „Логистика“; и Елена Маркова – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“.
    За представянето на Законопроекта давам думата на господин Валентин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин Генерал и гости! Съгласно чл. 87 от Конституцията на Република България и чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание внасяме с колегите Михов, Веселинов, Симеонов, моя милост, Попов и Митев този законопроект с единствената идея, че така според нас по-бързо ще придвижим този въпрос, който от доста време стои нерешен. Става въпрос за касетъчните боеприпаси и за противопехотните мини. България има да унищожава едни касетъчни боеприпаси, има срок за тях. Ние с Вас, или с някои от Вас, които си спомнят, гласувахме такъв Закон за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване. Това е било още през 2015 г. Сега, след една международна процедура, е избран изпълнител за унищожаване на тези касетъчни боеприпаси и се налага по едни причини, които сега ще изложа, да бъде променен този закон със Законопроекта, който внасяме.
    Заедно с това трябва да Ви кажа, че в България има и противопехотни мини, въпреки че има – и ние сме я изпълнили, такава международна договореност, да унищожим всички противопехотни мини, но в страната ни има такива противопехотни мини, които се използват за учебни цели, най-общо казано, тестване на системи за унищожаване на мини и така нататък, така че и те трябва да бъдат унищожени.
    Това е и втората причина, поради която предлагаме промени в един от членовете на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси, накратко казано, и един нов член в този закон.
    Първо, променяме в чл. 6 – това е нашето предложение, да се добавят „или противопехотните мини“ – това, което казах. Все пак, въпреки че сме ги унищожили, има една малка част, които някога ще трябва да ги унищожим. Така че е добре за пълнота и когато дойде ред да ги унищожаваме и тях, да има в Закона и тази думичка.
    Затова предлагам в чл. 6 да бъде добавено „или противопехотни мини“ освен касетъчните.
    След това предлагаме още един чл. 27а, в който казваме, че този, който ще унищожава мини – ще ги унищожава, но не на територията на Република България, което е слабост на Закона, той третира само ако бъдат унищожавани на територията на Република България, а трябва да бъдат транспортирани, трябва да бъдат изнесени в държавата, където ще бъдат унищожавани.
    За да се улесни този режим, за да има право да го прави държавата ни, сме добавили и този чл. 27а, в който казваме, че документите, които трябва да представи фирмата, която е спечелила международният търг в случая, или някакъв друг, и трябва да унищожи такива касетъчни боеприпаси, или противопехотни мини, извън територията, подчертавам, на държавата, трябва да представи съгласно съществуващия чл. 19 на сегашния закон освен документите по т. 2 и т. 3 и още два документа – разрешение за унищожаване в държавата членка – там, където ще се унищожават, че те имат такъв документ, издаден от тяхната държава, и копие от договор, регистриран като търговец, от държавата членка – там, където ще се изнася, просто подчертавам, за транспортиране, за да имат основание тогава нашите държавни органи, в лицето на МВР, да приемат такива документи – тези четири, които споменах, т. 2 и т. 3 от чл. 19, и тези два допълнителни документа.
    Това е по същество, максимално разбираемо, без да чета текстовете, което внасяме с колегите и Ви молим да го подкрепите, за да изпълним този наш международен ангажимент – да унищожим касетъчните боеприпаси на територията на страната – извън страната, те се намират само на територията на страната, и когато му дойде времето и противопехотните мини. Това е накратко. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Радев.
    Сега давам думата на представителите на Министерството на отбраната и на Министерството на вътрешните работи за становище по отношение на представения Законопроект.
    Заповядайте, господин Григоров.
    МИТКО ГРИГОРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Ние благодарим за предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване.
    Становището на Министерството на отбраната е предоставено. Най-общо становището е, че Министерството на отбраната подкрепя изцяло направените предложения като ги счита за необходими и навременни. При действието на настоящите разпоредби на Закона остават неуредени хипотезите, които господин Радев упомена. С изменението ще бъде изпълнено в пълен обем задължението на Република България като страна по Конвенцията за унищожаването на касетъчните боеприпаси. Благодарим Ви за внесения Законопроект.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Петров.
    КРАСИМИР ПЕТРОВ: Благодаря, господин Председател.
    Искам да сведа, че е изпратено официално становище от името на министъра на вътрешните работи до Вас по отношение на становището ни относно внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване.
    Нашето становище е следното, че определянето на Главна дирекция „Национална полиция“, или оправомощено от директора лице, да издава разрешение за транспортиране на касетъчните боеприпаси и противопехотните мини във и извън страната е необосновано, тъй като в Законопроекта липсва обосновка относно причините, които налагат Главна дирекция „Национална полиция“ да бъде определен като компетентен орган за издаване на това решение.
    На следващо място, считаме, че решението за Главна дирекция „Национална полиция“ се явява нецелесъобразно. Предвид на това, че във връзка с издаденото и представено съгласно Законопроекта разрешение за унищожаване на боеприпасите в друга страна, Главна дирекция „Национална полиция“ не разполага с необходимата експертиза за наличието на валидно такова издадено разрешение за унищожаване на боеприпаси, което, от своя страна, се явява потенциален риск за опорочаване на процедурата за издаване на разрешение за транспортиране.
    Освен това, в тази връзка хипотезата на притежавани касетъчни боеприпаси и противопехотни мини от субекти, по отношение на които МВР не осъществява контрол, и при определяне на Главна дирекция „Национална полиция“ като компетентен орган, Дирекцията няма да е в състояние да прецени годността, състоянието, а от там опасността и риска, свързани с транспортиране на боеприпасите при издаване на разрешение за транспортиране.
    Предвид на тези два аргумента не подкрепяме представения Проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за касетъчните боеприпаси и противопехотните мини. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Петров.
    Уважаеми колеги, имате думата за становища, предложения и мнения по така представения Законопроект.
    Няма.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от Милен Михов и група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    За – 19, против – няма, въздържали се – няма.
    Благодаря Ви.
    Законопроектът е приет на първо четене. (Шум и реплики извън микрофоните.)
    Да.
    Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Процедурно ще помоля, ако може да се запознаем в детайли със Становището на МВР между първо и второ четене
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Да, ще го качим на сайта на Комисията.
    Заповядайте, господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Разбирам, че колегите не са запознати със Становището. Аз го имам, мисля, че и Вие го имате.
    Понеже МВР каза: да, възлагате ни една дейност, която по Закон досега я вършехме, ама не щем да я вършим. Аз да допълня това, което каза колегата, да бъдат добри да направят предложения. Не, не можем и не искаме, а какво предлагате, за да стане, защото тази дейност трябва да се извърши от държавата. Това само че възразяват, че да, ама не сме компетентни… (Реплики извън микрофоните.)
    Да, благодаря.
    Само допълвам това, което казва колегата: МВР да бъдат добри между първо и второ четене да предложат какво да направим, че да решим всъщност проблема. (Реплики извън микрофоните.)
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви за участието.




    Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРИЕМАНЕ НА ПРОЦЕДУРНИ ПРАВИЛА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДЛАГАНЕТО НА КАНДИДАТИ ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ, ПРЕДСТАВЯНЕ И ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ИЗСЛУШВАНЕТО НА КАНДИДАТИТЕ В КОМИСИЯТА ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД, КАКТО И ПРОЦЕДУРАТА ЗА ИЗБОР ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    По т. 2 присъства от Съюза на българските журналисти Ирина Дунчева – длъжностно лице по защита на личните данни.
    Колеги, раздали сме Ви Проекта за решение. Имате думата за коментари, за становища.
    Аз тук искам да кажа, че нашите експерти от Комисията са прегледали цялата практика и там, където има от предишни комисии колизии във връзка с Правилата, всичко е отстранено и смятам, че това, което е предложено като Проект за решение е съобразено и законово. Смятам, че Правилата, които са предложени на Вашето внимание са и справедливи, и прозрачни, и обективни.
    Заповядайте, колеги.
    От тази страна разбрах, че няма становища и мнения. При Вас?
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Ако няма становища, подлагам на гласуване: Приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагането на кандидати за председател и членове на Комисията за защита на личните данни, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и процедурата за избор от Народното събрание.
    Който е „за“, моля да гласува:
    За – 19, против – няма, въздържали се – няма.
    Благодаря Ви.



    Преминаваме към трета точка:
    РАЗНИ.
    Колеги, имате ли нещо по тази точка? Няма.
    За сведение едно Решение на Конституционния съд:
    „Конституционният съд с Решение № 8 от 15 ноември 2019 г. по Конституционно дело № 4/2019 г. обявява за противоконституционна Разпоредбата по чл. 25з, ал. 2 от Закона за защита на личните данни, създаден с § 26 на Закона за защита на личните данни, обнародван в „Държавен вестник“, бр. 17 от 26 февруари 2019 г. Съдиите Анастас Анастасов, Гроздан Илиев, Павлина Панова, Красимир Влахов са подписали решението с особено мнение.“
    Това е по т. Разни.
    Ако нямате някакви предложение, благодаря Ви.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,49 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПЛАМЕН НУНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума