Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
20/05/2020
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л
    № 6

    На 20 май 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.

    * * *

    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум. Давам началото на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    Имате ли други предложения за дневния ред? Няма.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Гости на днешното заседание са: министърът на вътрешните работи Младен Маринов, и главният секретар на Министерството на вътрешните работи Ивайло Иванов.
    Тук сме членове на Комисията само от двете групи. Останалите колеги са в други комисии, минаха от тук, разписаха се.

    Преминаваме към първа точка:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СЪГЛАСНО ЧЛ. 29, АЛ. 1 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Започваме с процедурата.
    Господин Министър, моят въпрос към вас е в следната посока. Вчера беше проведена видеоконферентна среща по инициатива на министър-председателя на България господин Бойко Борисов с нашите съседи от Румъния, Гърция и Сърбия. Основната цел, доколкото аз схванах, беше уеднаквяване на действията в посока на разхлабване на мерките. Вие бяхте участник в тази видеоконферентна връзка. Въпросът ми е: предвид разхлабването на тези мерки какви са основните приоритети за работа в Министерството на вътрешните работи, основните насоки за действия и имате ли готовност за допълнителни неща, освен тези, които са коментирали на срещата за 1 юни с премиерите на тези четири държави? Благодаря.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Срещата беше инициирана от премиера на Република България господин Бойко Борисов. Тя беше във връзка с това да се постигне реципрочност по отношение на пътуване на гражданите на четирите държави. Това са Гърция, Сърбия, Румъния и България. Тъй като те се намират в една територия и са със сходни епидемиологични обстановки, така че да може да се подсигурят на първо място, бизнес пътуванията, пътуванията, свързани с международни проекти, пътуванията, свързани със семейни причини и най-вече да се даде възможност на туризма в тези съседни държави, да се намали загубата от пандемията.
    Хубавото беше, че всички са на мнение, че трябва да се постигне такава реципрочност, която да улесни гражданите при пътуването в тези четири държави. Сърбия са готови и чакат нашето решение. Между другото знаете, че от известно време работи договорка за тези, които работят в съседни територии. Те имат право до 50 км. да влизат, без да им се налага карантина. Това беше първата мярка, която позволи да влизат такива сезонни работници и постоянно работещи на тези територии.
    Гърция също са „за“ като те ще предприемат по-постепенно отваряне. До 1 юни ще отворят бизнес пътуванията и пътуванията по семейни причини. От 15 юни основно отварят вече туристическия сезон и тогава ще стане възможно и това пътуване с цел туризъм.
    Румъния също са „за“, но знаете, че там правителството е правителство на малцинството. Остана това нещо да се реши от Народното събрание, такива са техните процедури.
    При всички положения аз смятам, че всички имаме интерес това нещо да се случи, за да се облекчат пътуванията и да не се налагат тези 14-дневни карантини, защото това фактически ще обезсмисли самото пътуване. Това обаче създава повече задължения за нас, тъй като опасността не е отминала, напротив – ние трябва да контролираме този риск, който предприемаме и органите на МВР освен за сигурността – чисто във физическия и националния аспект по отношение на туристите, които пребивават, трябва да следим и за епидемиологичната обстановка, лицата, които по една или друга причина са карантинирани, които се установят със симптоми и се окажат положителни с COVID, всички тези процедури, които и към момента прилагаме.
    С разхлабването на мерките, нашият фокус е към спазване на изискванията за социална дистанция, носене на маски, въпреки че, за съжаление, голяма част от обществото като че ли забрави за този проблем и го подценява, присъствайки на обществени места. Нашата цел никога не е била да налагаме глоби, но това се налага във връзка с общата превенция.
    Нашият фокус в момента е точно към карантинираните лица. Те запазват относително висок брой. Мисля, че около 20 000 са в момента действащи карантинирани лица, които са на контрол. Това е най-добрата мярка и това помогна още в началото, когато въведохме мерките, да ограничим разпространението на заразата. Също така подпомагаме регионалните здравни инспекции при контрола на границата, на граничните пунктове по всички граници – сухопътна, водна и на летищата, включително и със засилване на контрола във връзка с туристическия сезон.
    Това са основните задачи. Едновременно с това влизаме в нормален ритъм по противодействие на основната пристъпна дейност, така че да не позволим да има ескалация.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Колеги от групата на БСП за България.
    РОСЕН МАЛИНОВ: Уважаеми господин Министър, господин Председател, уважаеми колеги! Въпросът ми е следният, господин Министър. Със Закона за временните мерки за карантината имаше един доста спорен текст, който отне около два часа и половина – три парламентарно време. Това е текстът, който беше в промяна в Закона за електронните съобщения. Мисля, че вносител беше господин Лазаров.
    Съгласно този текст се даваше право на областните управления на МВР, без съдебно разрешение, да искат от мобилните оператори, доставчиците на електронни услуги – мисля, че терминът е пилинг – не знам какво означава. Триангулация ми е по ясно какво означава, за лица, които са извън карантината, тоест не спазват карантината, за да могат да бъдат установени по-бързо къде са – без съдебно решение, само по искане на директора на областното МВР.
    Въпросът ми е следният. Знам, че омбудсманът преди седмица Ви е поискал същият въпрос – като обхват, като численост колко хора горе-долу са били обхват на тази дейност. Това не е толкова интересно. По-интересно е следващото. Има различни тълкувания, аз искам да чуя Вашето мнение: след отпадане на Закона за извънредното положение продължава ли действието на този текст от Закона или не? – това е едно.
    Второто, кой събира, обработва, съхранява, в какъв срок съхранява и какъв е механизмът за унищожаване на тези събрани данни? Препратката към Закона за специалните разузнавателни средства юридически е невалидна – това е съвсем друг текст, мен ме интересува и не само мен, а и цялата наша група: какъв брой лица са пеленговани, къде е тази информация, как е събрана, как се съхранява, как се ползва и как ще бъде унищожена? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Министър, заповядайте за отговор.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря.
    Да, има промяна във връзка със спазване на наложените карантини. Промяната в Закона за електронните съобщения дава възможност при отказ на дадено лице да бъде карантинирано или когато е карантинирано, но полицейски орган не може да го установи на адреса или има данни, че той нарушава карантината, имаме право да искаме местонахождение на мобилното устройство, което той е посочил в анкетната карта.
    Искам да стане ясно, че това касае единствено и само локализация на мобилното устройство, без да има достъп до данните – разговори, смс кореспонденция. Няма достъп до кореспонденция, просто се получава локация на устройството. Дали устройството е със собственика, или не, това е отделен въпрос, но имаме право да поискаме информация за местонахождението на устройството.
    В промяната е предвидено това да става веднага след молба към мобилния оператор като изискването е в срок до 24 часа да бъде уведомен компетентния съд и вече съгласно неговото произнасяне, се процедира по сега действащия Закон за специалните разузнавателни средства по отношение на информацията, придобита по тази промяна.
    Единствената промяна тук е само, че търсейки, изхождайки от обществената значимост и обществената опасност, тъй като става въпрос за лице, което може да пренесе зараза, се търси бързина и един вид предварително изпълнение, затова се иска информацията от мобилния оператор, но практиката, която е въведена в Министерството е едновременно с това да се уведомява и Районният съд.
    Не мога да дам точна бройка колко са случаите. Ако имате желание, ще Ви дадем в писмен вид. Тази възможност остана в новия закон. Към момента, след отпадане на извънредното положение, не са ми докладвали такива случаи. Мисля, че мярката не се прилага, тъй като колегите – освободихме доста полицейски ресурс от КПП-тата, те контролират физически и не се натъкваме на нарушаване на карантината.
    Мисля, че няма никаква опасност за свободата на гражданите, тъй като всичко минава отново през съдебен контрол и информацията, която се придобива, ако тя не бъде използвана в рамките на досъдебно и съдебно следствие, се унищожава по действащия Закон за специалните разузнавателни средства и по действащите процедури.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Заповядайте.
    РОСЕН МАЛИНОВ: Два уточняващи въпроса, господин Министър. Не стана много ясно, поне за мен. Бройката ще я поискам писмено, Вие ще ми я дадете, за да бъде сигурно. Не искам с това да занимавам колегите – доколкото знам тя не е значителна, категорично. Общо взето – много шум за нищо. (Реплика от министър Младен Маринов.)
    Въпросът ми е следният обаче: на какво основание и продължава ли тази практика – тъй като Законът за извънредното положение в Преходни и заключителни разпоредби казваше, че всички тези мерки, които са приети, са в рамките на Закона за извънредното положение, сега, доколкото разбрах, Вие казахте, че това продължава да съществува като възможност, като практика, Вие решавате? Моля да уточните това нещо, за да бъдем наясно.
    Второто, което е – мисля, че не е най-правилният начин да се позоваваме на Закона за специалните разузнавателни средства за събиране, обработка и унищожаване на наличната информация. Може би трябва да има друг механизъм, защото това са два коренно различни закона и мерки, които се прилагат. Моля за Вашето становище.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря.
    Текстът беше предложен и беше приет в Закона за здравето с неговата промяна във връзка с извънредната епидемична обстановка. (Реплика от главен секретар Ивайло Иванов.) Сега ми казват от професионалното ръководство, тъй като контролът и координацията е при главния секретар, той ми казва, че от 13-и…
    ИВАЙЛО ИВАНОВ: От 13-и вечерта от 00.00 ч…
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: От 13-и вечерта от 00.00 ч. реално не е прилаган този член, тази възможност.
    РОСЕН МАЛИНОВ: Има възможност.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Законова възможност – да.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    От групата на ГЕРБ – господин Радев, заповядайте за въпрос.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, уважаеми Главен секретар! Първо, да Ви поздравя с това, как се справихте – и политическото ръководство, и професионалното, и всички полицаи, разбира се, с пандемията дотук – най-вече заради Вашата толернтност, искам да подчертая. Като участник и като гражданин, аз видях много неща по КПП-тата в столицата – поздравления за това, така се работи!
    Моят въпрос е за след това. Какво мислите и какви са Ви плановете – преди това работихте много добре с Прокуратурата, сега забелязвам, тези дни имаше пак някаква акция с главния прокурор лично, в едно село в Северна България, с проблема с битовата престъпност. Това е една от основните задачи на Министерството на вътрешните работи. Очаквате ли да се повишава? Има ли такова нещо, няма ли тенденции, имате ли информация, предполагам професионалното ръководство са Ви докладвали? Може ли да успокоите българските граждани, че усилията ще бъдат насочени натам и да се справите и с това предизвикателство? Част от въпроса всъщност е: кажете ми какво стана с онези не по-малко от 1000 души, които назначихме, от нашата програма на ГЕРБ? Има ли ги, поддържате ли ги? Не по-малко от 1000 в трите групи, да не ги казвам кои са формените полицаи. Ако това е така, аз ще съм по-спокоен, но да чуя отговора Ви. Благодрая.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
    Господин Министър – за отвогор.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Аз ще започна и ако позволите, ще дам думата на главния секретар, по отношение на статистиката. Ще започна от това – да, тези над 1000 човека, които бяха назначени, оказа се, че системата на МВР е вече доста привлекателна и за младите хора, а и доста се обнови системата, не забелязваме някакъв бум на напускащите, което дава една устойчивост и сигурност на състава за това, че той ще бъде обучен и няма да напускат обучени хора. Може би промените в редица закони, накараха хората, които имат пенсионна възраст, които са служили дълги години, да напуснат, но тази тенденция вече е намаляла. Хората, които назначихме – основната част от тях остават на работа. За известен период, когато беше пикът на пандемията, ние спряхме конкурсите, но сега ги подновяваме, за да позволим в системата да постъпват нови служители. Смятам, че на този етап имаме количеството от кадри. Тук вече идва следващата задача – да изграждаме техния професионален капацитет и да ги задържим в системата.
    Ако позволите, ще дам думата на главния секретар за статистиката по отношение на битовата престъпност.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Господин Иванов, заповядайте.
    ИВАЙЛО ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще започна отзад напред. Първо ще отговоря относно вчерашните акции. Те бяха в село Оряховица, Плевенско. Поводът беше, че там преди известно време беше извършен грабеж над възрастен дядо, който е самотно живущ. За нас още в първите часове след извършване на престъплението беше ясен извършителят. До вчерашния ден се укриваше. Казвам до вчерашния ден, защото снощи лицето беше установено и е задържано вече, работи се с него и ще получи наказанието, което заслужава. Това е криминално проявено лице, с многократни присъди и така нататък. Общо взето човек, който никога нищо друго не е работил в своя живот, освен да извършва престъпления.
    Другото беше в град Видин, квартал „Нов път“. Поводът за извършване на операцията беше един побой над младо семейство. След като беше извършена вчера специализираната полицейска операция, мисля че имаше общо 24 задържани лица, за различни престъпления, колегите са дали брифинг подробно, не мога да Ви кажа, за да не Ви излъжа, с образуваните досъдебни производства.
    По въпроса: какво смятаме за битовата престъпност. Анализът, който правихме професионалното ръководство и докладвайки на министъра още в началото с обявяването на извънредното положение, чисто статистически аз мога да Ви представя тук най-общо престъпленията за периода от 1 до 30 април сравнен с периода за миналата година. Абсолютно всеки един вид престъпление е надолу – умишлени убийства (довършени и опити), грабежи, кражби, посегателства спрямо МПС, престъпления с наркотици – няма линия, която да не сме надолу чисто статистически.
    Нещо, което ни притесняваше и което следяхме много внимателно, първо, е големият брой граждани, които се завърнаха от чужбина. Искам да внеса едно уточнение, че не слагам някакво клеймо върху всички българи, които работят в чужбина, че са някакъв вид криминални престъпници или че се занимават с престъпна дейност. Аз многократно съм заявявал, че ние поддържаме много тесни и добри взаимоотношения от ежедневен обмен с нашите партньори от Европейския съюз и общо взето имаме представа какво се случва с българските граждани и как те действат на чуждите държави. Този контингент, който се завърна, той е бил постоянно в нашето полезрение.
    Отделно, въпреки че имаше много упреци, че съм казал, че престъпникът си е престъпник, общо взето хората, които се занимават с пристъпна дейност, те винаги не могат да изкарват своите доходи, своите пари по честен начин и за тях гледат по-лесното, продължават да се занимават с престъпления.
    Мерките, които бяха предприети като цяло в държавата във връзка с усложнената епидемиологична обстановка до известна степен затрудниха техните действия. КПП-тата, които бяха около областните градове, освен с цел да предотвратим разпространението на пандемията, изиграха и своята роля при движението на криминалния контингент, тъй като знаете, че във връзка с декларациите, които се подаваха на тях, те нямаше как да оправдаят своето движение, защото голяма част от престъпленията се извършват от пристъпен контингент, който не е от това населено място, в което извършват престъпленията.
    За да не Ви отегчавам, през цялото време сме следили обстановката. Като цяло до края на април – чисто статистически, всички престъпления са надолу. Следим с внимание какво се случва. Предстои летен сезон, дай боже, всичко да е наред, да няма проблем по отношение на здравословното състояние на българските граждани, хората да могат да се движат свободно, да отидат на море, на планина, по родните си места и така нататък. Ние имаме готовност, създадена организация, операциите, които провеждаме по противодействие на битовата престъпност, мобилните групи, които посещават населените места, в които нямаме постоянно полицейско присъствие, пак започват да извършват своята дейност.
    Аз Ви уверявам, че всички служители на МВР, ще положат максимални усилия българските граждани да се чувстват по-сигурни, да противодействаме доколкото може въобще не само на битовата престъпност, а на извършването на всички криминални престъпления и въобще да се справим със ситуацията.
    Ако мога да отговоря кратичко на въпроса – да, очакваме ръст, но ние ще направим всичко възможно да предотвратим това нещо. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Само да допълня с проценти, за да стане ясно. За периода януари – април 2020 г. са регистрирани с 16,4% по-малко престъпни деяния от същия период за 2019 г. като разкриваемостта се е увеличила с 0,8 пункта. Значителен е спадът при кражбите – минус 21%; посегателствата спрямо моторни превозни средства, умишлените убийства – минус 20%; грабежите – 19%. Това го отдаваме наистина на това, че във връзка с пандемията бяха изградени много контролни пунктове, полицейският състав беше ангажиран и това правеше по-трудно придвижването на пристъпния контингент. Дори тук имаме статистика – април спрямо март на 2020 г. също има значително… и процентите се движат в същите граници и също имаме спад, което означава, че след падането на мерките, има обективни причини да смятаме, че ще се усложни до известна степен обстановката, точно поради тази причина предприемаме тези проактивни действия по провеждане на специализирани полицейски операции и най-вече контрол на активния контингент.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря за отговорите. Хубаво, че сте се подготвили.
    Между другото, аз съм един от хората, които вярват в статистиката на МВР, въпреки че тя винаги е радвала, както Ви иронизират, защото знам, че там работят добри и подготвени момчета и момичета. Но една забележка: готвейки се за днешното заседание и въпросите, които Ви зададохме, и този, погледнах сайта – там не ги виждам тези неща. Сложете ги, бе, похвалете се всъщност! Вие това го пропускате. Не само Вие, и аз го пропусках, но това е хубаво. Например такива като нас, които се интересуват, да го има на сайта това. Дали ще му вярваме, дали ще го сравняваме с други системи, които ги има и в Европа, но като го има на сайта – така се повдига доверието в МВР.
    И един малък въпрос: какво стана с телефонните измами? Има ли такива, свързани с пандемията? Съвсем накратко. Това е част от битовата престъпност – дали има някакво движение, или няма? (Шум и реплики.)
    Няма. Единични случаи. Знам, че го сложихме надолу с помощта… (Министърът говори при изключен микрофон.)
    Сега няма движение. Добре.
    Господин Министър, благодаря.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Имаме отделни единични случаи. Опитаха се да използват случая с пандемията, но колегите имаха необходимото оперативно покритие и бързо ги задържахме, така че ги пресякохме, но основните групи, които – в кавички „професионално се занимаваха“ с този бизнес, са в ареста.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на министъра и на главния секретар за изчерпателните отговори.
    Колеги, втори въпрос?
    Господин Янков, заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Първо, и моето усещане, и на колегите, е като на цялото общество – МВР изпълни задачите, поставени от Министерския съвет по предложение на Националния оперативен щаб. Знаем, че допълнително стимулиране в парични средства има към ангажираните, което според мен е недостатъчно, но Ваша работа – на политическото ръководство, е да изложите достатъчно аргументи, за да има идопълнителна възможност за стимулиране, тъй като работата продължава. Смятам, че това, което предстои на служителите на МВР, е повече, отколкото това, което отмина.
    Въпросът ми е по отношение работата на районните и младши районните инспектори, които в една такава критична кризисна ситуация са основно натоварените, тъй като те представляват МВР на териториален принцип по квартали, села и с падането на мерките, но оставане на функциите на МВР по отношение на карантирани, които ще бъдат все повече, отново ще бъдат още повече натоварени.
    Затова Ви обръщам внимание, че към тези служители трябва да има особено внимание, включително и за финансов стимул.
    Въпросът ми е: установихте ли слабости по отношение организацията на работата на районните и младши районните инспектори във връзка с допълнителните задачи, тъй като техните специфични дейности са в много широк обхват? И за това не веднъж съм обръщал внимание има ли недостиг, има ли текучество, в готовност ли е ръководството на МВР да посрещне това предизвикателство, тази натовареност, възможност за допълнителна подкрепа по отношение дейностите на районните и младши районните инспектори, разчитайки на техния професионализъм, който според мен, отново ще бъде гръбнакът при изпълнение на задачите, спускани от Министерския съвет, от това, което предстои след този следкризисен период?
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Янков.
    Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Янков, дами и господа народни представители! Районните и младшите районни инспектори не само в пандемията, и в нормална ситуация са гръбнакът на МВР по отношение на комуникацията и обслужване на населението. Те са лицето на Министерството, тъй като са униформени служители, най-близо са до населението и когато има сигнали за нередности, обикновено търсят първо тях. В тази ситуация те също бяха на първа линия. Поради тази причина са и в определените служители, които наградих с парична награда в рамките на 650 лв., тъй като те поеха основния ангажимент по контрол на карантинирането, обслужване на територията, бързо издирване и подпомагане на органите на РЗИ при издирване на контактни лица, защото това беше много сериозна и важна задача да стане бързо, за да ограничим максимално възможностите за разнасяне на заразата особено в първите дни, когато се прибираха наши съграждани от Западна Европа. Знаете какъв беше обемът на тези пътувания. Всъщност основната част и заплахата идваше точно от там, тъй като страните в Западна Европа бяха с много по-сложна епидемиологична обстановка. Районните и младшите районни инспектори имаха основна роля, тъй като те познават най-добре местното неселение.
    През периода на пандемията, знаете че бяха ограничени със Закона за извънредното положение голяма част от административните производства, от други дейности, които, от една страна, дадоха възможност на районните инспектори, тъй като те пак са хората, които … Голяма част едно административно производство минава и през тях – призовки, снемане на сведения, на обяснения. Това нещо малко беше забавено, тъй като цялата държава работеше в друга посока, което даде възможност да ги насочим към тази друга дейност. Тази длъжност в Министерството бих казал, че не е особено привлекателна. До известно време трудно задържахме служителите на тази длъжност, което наложи да променим и процедурата по йерархично израстване в Министерството, в смисъл такъв, че да могат млади служители, които са постъпили, да могат да заемат и тази длъжност, тъй като до момента беше две години да са патрулни полицаи, за да могат да станат младши районни инспектори. В същото време, минавайки през тази длъжност, имат възможност да участват в конкурси за израстване в кариерата. Това е един опит да насочим състава да минава през тази длъжност – ако минат 50 човека, 10 ще им хареса, ще останат, но има преминаване. Наистина това е дейност, която изисква много активност, много движение. Мисля, че към момента се справяме и звената на Териториална полиция са окомплектовани като ниво за общото ниво на МВР. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Заповядайте.
    ИВАЙЛО ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Господин Янков, аз искам само да допълня една от другите идеи, които са в идеята за тази промяна за условието за заемане на длъжността „Младши районен полицейски инспектор“. По този начин като се премахне изискването за две години трудов стаж, ще има възможност и за конкурс за новоназначени полицейски служители да участват, външни конкурси, които не са от служители на МВР. Отделно в момента се мъча да си спомня, дали по управлението на министър Радев или министър Маринов предприехме и следната стъпка: голяма част от свободните бройки за младши районни инспектори да бъдат трансформирани в такива за инспектори. След това бяха обявени конкурси и те са запълнени, така че това е още една стъпка в попълване капацитета на тази част от териториална полиция. Отделно по време на пандемията искам да кажа, че те бяха много натоварени, но знаейки пред какво са изправени, именно заради това, с мое разпореждане, беше указано на директорите на областни дирекции да направят смесени екипи от служители на охранителна полиция и служители на криминална полиция, които имаха основно изцяло като задача да контролират български граждани, поставени под карантина именно с тази цел да облекчим по някакъв начин районните инспектори, върху които падаше основната тежест в началото. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Иванов.
    Господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Удовлетворен съм от разбирането на изключителната важност на районните и младши районните инспектори.
    Предлагам на професионалното ръководство, на нарочна комисия и на председателя на Комисията, да се направи обсъждане и намиране на консенсус по отношение на мнения, които да завършат и с възможност за законодателна промяна за специално отношение към тази длъжност с оглед на важността и стимула към тази длъжност – както каза министърът, гръбнакът на МВР, особено в една такава ситуация, в която се очаква и за в бъдеще да я има. Това да бъде свързано включително и с извеждане на възможността тази длъжност да бъде по-добре финансово подкрепена.
    Разбира се, Ваше ще бъде виждането и за промяна на подзаконовите нормативни актове, които са свързани с вменените задължения от дейностите на районни и младши районни инспектори. Препоръчвам Ви в тази посока да има по-широк консенсус, тъй като моето разбиране е, че Министерството на вътрешните работи, независимо от политическата конюнктура, трябва да има стабилно законодателство и по отношение на организацията на работа, за да има предвидимост най-вече за служителите, които търсят сигурност. Разбира се, това зависи и от Вашата инициативност. Иначе препоръчвам да имате и стратегически резерв, защото работата на районния и младши районния инспектор ще бъде оценявана тепърва сега, когато предстои гражданите да не бъдат толкова дисциплинирани, а смятайки, че извънредното положение вече е отминало. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Янков.
    Колеги, приключихме процедурата по задаването на въпроси съгласно нашия правилник.
    Искам да благодаря на ръководството на Министерството за участието в днешното изслушване и да ги помоля да предадат на служителите благодарността на цялата Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, предполагам и колегите ще ме подкрепят, на всички полицаи, които бяха включени и ангажирани по всякакъв вид мерки, процеси след обявяване на пандемията.
    Убеден съм, че всички колеги по определен начин са се виждали, срещали, разговаряли са и са помагали кой, колкото има възможност на полицаите, но предайте благодарността на Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред. Господин Янков направи добри предложения, така че трябва да има консенсус и да ги обсъждаме. Благодаря Ви за участието.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря и аз, господин Председател.
    Искам да благодаря на всички народни представители, защото без политическия консенсус особено по дейностите, които имаме, свързани с МВР и пандемията, мисля, че нямаше да се справим толкова добре. Това беше много важен елемент да имаме подкрепата и на политическите партии. Да, винаги има различия, винаги има различни подходи, но мисля, че в началото беше важно първата вълна да я поемем съвместно и с консенсус и мисля, че затова се получиха нещата. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Лек ден!

    Колеги, точка втора:
    РАЗНИ.
    Да Ви уведомя, че в Народното събрание са постъпили и разпределени на нашата комисия следните документи:
    1. Отчет за изпълнението на програмния бюджет на Министерството на вътрешните работи за 2019 г.;
    2. Актуализация за 2020 г. на Национална програма за реформи на Република България в изпълнение на Стратегия „Европа 2020“;
    3. Годишен отчет за дейността на Комисията за защита на личните данни за 2019 г.;
    4. Конвергентна програма на Република България (2020 – 2023 г.);
    5. Обобщена информация по чл. 261а от Закона за електронните съобщения относно случаите на предоставяне на трафични данни на компетентните органи за нуждите на националната сигурност и за предотвратяване, разкриване и разследване на тежки престъпления;
    6. Становище на Фискалния съвет относно Конвергентна програма на Република България за 2020 – 2023 г.;
    Материалите са налични в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Който желае, може да се запознае с тях.
    Колеги, има ли коментари? Няма.
    Благодаря Ви за участието.
    Закривам заседанието на Комисията.

    (Закрито в 15,10 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Пламен Нунев
    Форма за търсене
    Ключова дума