Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 002-01-47, внесен от Министерския съвет на 28 септември 2020 г.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 13
На 21 октомври 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 002-01-47, внесен от Министерския съвет на 28 септември 2020 г.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 12,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
Имаме кворум. Давам начало на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 002-01-47, внесен от Министерския съвет на 28 септември 2020 г.
2. Разни.
Други предложения по отношение на дневния ред? Няма.
Който е съгласен с така предложения на вниманието Ви дневен ред, моля да гласува.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Гости по точка първа от дневния ред са: от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията: госпожа Андреана Атанасова – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; от Министерството на вътрешните работи: главен комисар Стоян Темелакиев – заместник-главен секретар на МВР, и старши комисар Калин Ленков – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“; от Комисията за регулиране на съобщенията: Иван Димитров – председател, и Кристина Хитрова – заместник-председател.
Давам думата на госпожа Атанасова да представи Законопроекта.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНДРЕАНА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Предложените изменения и допълнения на Закона за електронните съобщения са свързани с изпълнение на ангажиментите на Република България като държава – член на Европейския съюз, за привеждане на българското законодателство в съответствие с изискванията на Директива (ЕС) 2018/1972 или така нареченият Европейски кодекс за електронни съобщения, който трябва да бъде въведен в законодателството ни в срок до 21 декември 2020 г.
С новите правила се подобрява хармонизираната рамка за регулиране на електронните съобщителни мрежи и услуги и се определят задачите на националните регулаторни органи и процедурите, свързани с нейното прилагане. Предложените в Проекта на закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения промени имат за цел да отразят новите правила по отношение на управление на радиочестотния спектър, ползването на ограничени ресурси като радиоспектър, номерационни ресурси и позиция на геостационарна орбита.
Максимално се хармонизират изискванията за защита на правата на крайните ползватели, предоставянето на универсалната услуга, както и осигуряването на спешните повиквания. Насърчаването на конкуренцията и стимулирането на инвестициите в мрежи с много голям капацитет и регулирането на достъпа до тях също са елемент от рамката.
Общите цели на предлаганите промени са: подобряване на законодателната уредба по отношение на облекчаване на правоприлагането и ограничаване на административната тежест за гражданите и бизнеса, отразяването на технологичните и пазарните промени и създаването на предсказуема регулаторна среда в областта на електронните съобщения.
Приемането на Проекта на закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения ще доведе не само до пълното въвеждане на изискванията на правото на Европейския съюз в националното ни законодателство, но и ще помогне за насърчаване на иновациите, стимулирането на икономическия растеж и улесняването на ежедневната дейност на гражданите, администрацията и бизнеса, както и ще помогне секторът да стане двигател за цифровата икономика и цифровото общество и да генерира положителни промени в осъществяването на стопанската дейност на всички отрасли на икономиката. Благодаря Ви за вниманието. Оставам на разположение за допълнителни въпроси, ако има такива.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на госпожа Атанасова.
От гостите някои съображения, становища?
Господин Димитров.
ИВАН ДИМИТРОВ: Благодаря, господин Председател.
Господа народни представители! Комисията за регулиране на съобщенията подкрепя Законопроекта на вносителя, който въвежда Европейския кодекс за електронни съобщения, което е втората цялостна ревизия на регулаторната рамка на Европейския съюз. Комисията активно участва във всички етапи на изготвянето на Законопроекта, като считаме, че разпоредбите на Директивата ще се въведат точно.
Проектът е в значителен обем, което, разбира се, е вследствие на обхвата на приемане на европейската рамка и считаме, че измененията са необходима нормативна основа за постигане на целите за свързаност с всички потребители, по-сигурни и надеждни мрежи и услуги, широк избор на потребителите с нови услуги и конкуренти пазари.
Изменението на Закона за електронните съобщения предвижда водеща роля на Комисията за регулиране на съобщенията в изпълнението на Закона. Свързаността ще се гарантира чрез осигуряване на достъп до бърз интернет за всички потребители. Сигурността и надеждността на мрежите е нов приоритет в Закона, който ще осигури чрез подходящи правила, приети от Комисията за регулиране на съобщенията, управление на рисковете за съвременни мрежи и услуги.
Изборът на потребителите ще се запази чрез ефективна конкуренция, като Комисията за регулиране на съобщенията внимателно ще наблюдава ситуацията на всички пазари и при необходимост ще се намесва чрез регулаторните си правомощия, когато е необходимо, в координация с Комисията за защита на конкуренцията. Така че защитата на потребителите ще продължи да се гарантира от конкуренцията между доставчиците, която е най сигурната гаранция за максимален избор от услуги и разумна за потребителите цена. При необходимост Комисията за регулиране на съобщенията ще се намеси и в защита на потребителите, без това да води до неоправдана регулаторна тежест за операторите, което е важно като коментар.
В заключение, надявам се срокът за транспониране на европейската директива в националното законодателство да бъде такъв, какъвто е предвиден, тоест до края на тази година – 21 декември, ако това е възможно, разбира се. Изразяваме нашата готовност да съдействаме и да вземем участие в предстояща работа, когато това е необходимо и по каквото е необходимо. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Димитров.
Господин Темелакиев, заповядайте.
СТОЯН ТЕМЕЛАКИЕВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на вътрешните работи по принцип подкрепя предложения Законопроект, във връзка с което сме изготвили съответното становище, подписано от министър Терзийски.
Единствената лека корекция, която предлагаме, е в текста на § 286, т. 2 от Законопроекта, в която се предвиждат промени в чл. 251б, ал. 2 от Закона за електронните съобщения, а именно думата „жертва“ да бъде заменена с „пострадал“, предвид че последната е понятие от Наказателния кодекс и от Наказателно процесуалния кодекс. Завърших. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Колеги, имате думата за мнения, становища, въпроси към вносителя на Законопроекта.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Аз имам два въпроса.
Първият ми въпрос е: каква част от внесения Законопроект е транспониране на европейска директива и колко текстове има, които са добавени извън европейската директива и какво касаят те?
Имам въпрос и към МВР. Освен текста, който ни представихте тук за промяната, видях, че има текстове, които касаят ДАТО. Те имат ли отношение по работата на Министерството на вътрешните работи, и оперативната също? Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Иванов.
Госпожо Атанасова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНДРЕАНА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Бих казала, че над 90% е транспониране на европейско законодателство, останалите текстове са свързани с промени. Например привеждане в съответствие с Административнопроцесуалния кодекс или други текстове, които са свързани с вътрешно законодателство и синергия между законодателството в България, както и неща, които са свързани със строго специфични наши изисквания, свързани със структурите за национална сигурност – тези добавки, които говорим за ДАТО и така нататък, така че бих казала, че много по-голяма част от 90% е въвеждане на изискванията на Директивата. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Темелакиев.
СТОЯН ТЕМЕЛАКИЕВ: Аз не бих искал да се ангажирам с отговор или коментар, свързан с текстове, които касаят ДАТО. Принципно за нас е важно да намери отражение в Законопроекта промяна, която да улесни нашата чисто оперативна работа, като по конкретно визирам случаи, които касаят издирвани лица, за които има данни, че са извършили тежки престъпления.
Колегата, ако има нещо, да допълни. (Реплика: „Не.“) Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми гости! Нашата парламентарна група ще подкрепи Законопроекта. Смятаме, че той е навременен. От една страна, въвежда всички необходими норми, които са залегнали в Европейския кодекс на регулаторните органи, от друга страна, това, което всъщност интересува нашата комисия, са текстовете, които касаят промяна в режима за достъп на данни по Закона за електронните съобщения на Министерството на вътрешните работи.
Да коментирам и въпроса на господин Иванов – все пак има ресорна комисия, на която е разпределен този законопроект, а тя е за контрол на службите за сигурност, и там Вашите колеги, господин Иванов, ако желаят, да зададат въпросите. Да, има текстове, които касаят промяна на правомощията на ДАТО и ДАНС по отношение на издаването на разрешения за радиочестотния спектър, доколкото успях да се запозная. Но това, което касае нашата комисия, и промените, които се предлагат на вниманието на Народното събрание, смятам, че са удачни дотолкова, доколкото ще могат да регламентират съвсем ясно и конкретно режима за достъп на Министерството на вътрешните работи до тези данни по Закона за електронните съобщения.
Ще призова всички народни представители да подкрепим внесения законопроект. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
Господин Иванов – реплика.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Благодаря на господин Ципов за уточнението, но все пак той като бивш заместник министър много добре знае, че МВР основно и единствено използва ДАТО като организация, която дава… (Реплика.) В тази връзка беше моят въпрос – доколко това касае работата на Министерството на вътрешните работи и отношенията ѝ с Държавна агенция „Технически операции“? Това беше моят въпрос. Мисля, че беше съвсем логичен и разумен. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Иванов, уважаеми народни представители! В конкретния случай по Закона за електронните съобщения, по действащия закон и по Законопроекта Министерството на вътрешните работи не работи с ДАТО. Министерството на вътрешните работи е пряк заявител за достъп до данни по ЗЕС и разрешението се издава от съда. Мобилните оператори предоставят този достъп, а не Държавна агенция „Технически операции“. По един друг закон специално за специалните разузнавателни средства Държавната агенция „Технически операции“ прилага съответните специални разузнавателни средства.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
Други колеги? Не виждам.
Закривам дебата и подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 002-01-47, внесен от Министерския съвет на 28 септември 2020 г.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Благодаря, колеги.
С това Законопроектът е приет на първо гласуване.
Благодаря на гостите за участието в днешното заседание.
Колеги, точка втора:
РАЗНИ.
Виждате, че предвид ситуацията с коронакризата отменихме изнесеното заседание.
РЕПЛИКА: Може да го направим виртуално.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Надявам се. (Реплики.)
Изнесеното заседание, което сме планирали, остава за там. Ще го осъществим. Интересни неща ще има там, но преценихме ситуацията.
Вие, колеги, ако имате въпроси.
Господин Малинов, заповядайте.
РОСЕН МАЛИНОВ: Частен въпрос.
Искам да изкажа пред цялата комисия благодарност към господин Ципов и към госпожа Костова за това, че… (Реплики, смях и оживление.) За това че проявиха колегиалност и добросъвестност. Благодаря им.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Малинов.
Ако няма други въпроси, уважаеми колеги, закривам днешното заседание.
(Закрито в 12,45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Нунев