Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 3
На 3 февруари 2021 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г. – първо гласуване;
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, № 002-01-73, внесен от Министерския съвет на 29 декември 2020 г. – второ гласуване.
Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 14,30 ч. и се ръководи от господин Пламен Нунев – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
Имаме кворум. Давам начало на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Дневният ред е изпратен по имейлите и е на Вашето внимание:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, № 002-01-73, внесен от Министерския съвет на 29 декември 2020 г. – второ гласуване.
По дневния ред има ли други предложения?
Който е за, моля да гласува.
За – 16, против и въздържал се – няма.
Точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОНТРОЛ ВЪРХУ НАРКОТИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПРЕКУРСОРИТЕ, № 102-01-4, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 11 ЯНУАРИ 2021 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
По т. 1 гости от Министерството на здравеопазването: Светлана Йорданова – заместник-министър, Венда Зидарова – началник отдел „Контрол на наркотичните вещества“; от Министерството на вътрешните работи: старши комисар Калин Ленков – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“, и комисар Димитър Кошов – заместник-началник на отдел „Криминална полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“.
Предоставям думата на Светлана Йорданова да представи Законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Със сигурност сте запознати с мотивите, които са приложени към Законопроекта, който е внесен от Министерския съвет. Целта на предложения законопроект е подобряване на законодателната уредба за ограничаване на административната тежест и подобряване на административното обслужване за бизнеса и гражданите, като в тази част се изпълнява Приоритет 62 на Управленската програма – намаляване на административната тежест пред гражданите и бизнеса и създаване на по-добри условия за икономическа инвестиционна дейност.
Административни режими, които досега са били разписани на подзаконово ниво, се разписват в Закона. Отпадат задълженията на заявители да подават документи, които могат да се осигурят служебно чрез взаимодействие между административните органи и други подобни регулативни режими. По същество няма промени в съответните режими.
А по отношение на състава, първо, трябва да отбележа, че Министерството на вътрешните работи участваше активно в работната група, която беше създадена към Министерството на здравеопазването. По отношение на състава на Националния съвет по наркотични вещества – предложението на Министерския съвет, с което ние имаме известно разминаване с Министерството на вътрешните работи, това е за заместник-председател на Национален съвет по наркотични вещества – заедно с министъра на здравеопазването да бъде определен ресорен заместник-министър на вътрешните работи. Единствените ни аргументи в тази посока са от гледна точка на това, че досега определеният от Министерството на вътрешните работи главен секретар с изключително големите си ангажименти трудно може да планува предстоящи участия в такива национални съвети и поради тази причина не е имало на това ниво от много години насам участие на Министерството на вътрешните работи. Последният главен секретар, който е участвал в заседание на Националния съвет, е бил Павлин Димитров, а преди това сме имали участие само от още един главен секретар – Бойко Борисов. С това предложение, което изцяло е в полза на по-добра работа и комуникация на Националния съвет по наркотични вещества, изразяваме това становище. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на госпожа Йорданова.
Колеги от МВР, да чуем Вашето становище.
КАЛИН ЛЕНКОВ: Уважаеми господин Председател, от Министерството на вътрешните работи подкрепяме изцяло Законопроекта, като единствено коментар има за състава. Министерството изразява становище, че трябва да остане главният секретар на МВР, а не както се предлага заместник-министър на вътрешните работи. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Чухме обективираното становище на госпожа Йорданова от Министерството на здравеопазването по това разминаване.
Колеги, откривам дебата и Ви давам думата за мнения, за становище по Законопроекта.
Господин Радев, заповядайте.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Искам да Ви питам: като гледам тук какви неща предлагате, сменяте – Вие ще се разберете с МВР, ние ще гласуваме сега, кой както реши, но по-нататък пишете, че регламентирате състава на съветите – стават областни, вместо общински, създават се центрове за превенция, длъжността „председател“ да стане директор на Център за превенция. Тези неща пари искат ли, или всичко е в рамките на същетвуващите финансови възможности на ведомствата, които участват?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
Заповядайте, госпожо Йорданова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Уважаеми господин Радев, всички средства са предвидени. За делегираните от държавата дейности и досега са се отпускали от 2006 г. по сметките на общините за функционирането на общински съвети по наркотични вещества и превантивни информационни центрове към тях. Допълнително към тези средства от две години се отпускат и средства за дейност, които ще бъдат насочени точно към извършването на дейностите на центровете, в които ще работят нашите експерти в превантивно-информационните центрове и общинските съвети по наркотични вещества.
Промяната по отношение от общинския в областен съвет е с цел по-обширна превенция, като могат да бъдат включени задължително и по-малките общини в тези областни съвети поради една проста причина, че досега така функциониращите общински съвети по наркотични вещества ги оставиха извън рамките на Националната стратегия за борба с наркотиците и включваше само областните центрове.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, госпожо Йорданова.
Колеги, други въпроси?
Заповядайте.
РОСЕН МАЛИНОВ: Благодаря, господин Председател.
Въпросът ми е по-скоро като становище, а не като въпрос за това разминаване относно участника на национално ниво. Заместник-министърът е политическа фигура, част от политическия кабинет, а главният секретар е висша професионална длъжност. Аз по-скоро съм склонен да говорим за участието на главния секретар, тъй като той е една по-постоянно действаща фигура и има повече правомощия от гледна точка на оперативната дейност. Въпреки че сегашният главен секретар като гледам, той по-често е придружаващо лице на главния прокурор и не знам дали ще му остане време да се занимава с тази дейност, но по-правилното е от гледна точка на професионализма да участва главния секретар, тъй като, пак казвам, заместник-министърът е политическо лице, част от политическия кабинет и може да се сменя на всеки шест или осем месеца в зависимост от обстановката.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Тук господин Радев ми подсказа – може би заместник-главният секретар, който ще разполага с малко по-свободно време, защото от изложението на заместник-министъра на здравеопазването чухме от колко години физическа възможност като няма, но това…
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Господин Ципов, заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми гости! Нека все пак да напомня на уважаемите народни представители и гости, че не сме водеща комисия, а всеки от нас би могъл да изрази становище. Аз например бих могъл да предложа да е административният секретар на МВР, защо не? Но в крайна сметка не сме водеща комисия. Заявиха ясно позициите си двете министерства, така че нека да оставим решението на този въпрос от водещата комисия.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Комисията по здравеопазването е водеща комисия.
Други колеги?
Ако няма други колеги, закривам дебата.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 14, против – 1, въздържал се – няма.
Законопроектът е приет на първо гласуване.
Благодаря на гостите.
Колеги, продължаваме с точка втора:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕРКИТЕ СРЕЩУ ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ, № 002-01-73, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ДЕКЕМВРИ 2020 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
Гости по т. 2 от Държавна агенция „Национална сигурност“ са: Цветелина Стоянова – началник на отдел в дирекция „Финансово разузнаване“, и Райна Христова-Янева – началник на отдел; от Министерството на вътрешните работи: главен комисар Любомир Янев – директор на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“, главен инспектор Явор Серафимов – началник на сектор „Изпиране на пари“ в Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“; от Министерството на финансите: Цветанка Михайлова – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари“, и Росица Петкова – началник на отдел в дирекция „Регулация на финансовите пазари“.
Колеги, предлагам при параграфите, където няма предложения, да ги чета всичките един след друг и след това да ги гласуваме.
Съгласни ли сте? Приемате.
„Доклад относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, № 002-01-73, внесен от Министерския съвет на 29 декември 2020 г., приет на първо гласуване на 20 януари 2021 г. – второ гласуване.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари“.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържал се – няма.
По § 1 има предложение на народните представители Красимир Ципов, Маноил Манев и Пламен Тачев.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста но вносителя и предлага следната редакция на § 1:
„§ 1. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 след думите „Българска народна банка“ се поставя запетая и се добавя „когато извършва операции и сделки с неограничен кръг лица,“.
2. Точка 5 се изменя така:
„5. застрахователи и застрахователни посредници със седалище в Република България, които са получили лиценз при условията и по реда на Кодекса за застраховането, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на приложение № 1 към Кодекса за застраховането; застрахователи и застрахователни посредници, които са получили лиценз в друга държава членка, които осъществяват дейност на територията на Република България, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на Приложение № 1 към Кодекса за застраховането; застрахователи със седалище в държави, различни от държава членка, получили лиценз от Комисията за финансов надзор да осъществяват дейност в Република България чрез клон, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на Приложение № 1 към Кодекса за застраховането;“
3. В т. 9 след думата „лиценз“ се поставя запетая, а думите „и разрешение“ се заменят с „разрешение или са регистрирани“.
4. В т. 10 след думата „лиценз“ се добавя „или са регистрирани“.
5. Точки 22, 23, 24, 25 и 27 се отменят.
6. В т. 29 думата „спортни“ се заменя с „футболни“.
7. Точки 30, 31, 33 и 34 се отменят.“
Становища, мнения?
Заповядайте.
РОСЕН МАЛИНОВ: По-скоро един въпрос към вносителите, тъй като не мога да се ориентирам в тематиката, ако може да ми помогнат. Става въпрос за т. 6 от текста или по-скоро т. 29, където думата „спортни“ се заменя с „футболни“. И футболът е спорт. Каква е логиката? Искам просто, ако някой може, да ми обясни.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: От вносителите кой ще отговори?
Заповядайте.
ЦВЕТЕЛИНА СТОЯНОВА: Аз ще предоставя отговор.
По принцип досегашната редакция предвиждаше професионалните спортни клубове да бъдат задължени лица. Това е категория задължени лица, която не е сред задължителните и по отношение на които в Доклада за националната оценка на риска от месец ноември 2019 г. не са нотифицирани рискове. Тъй като в наднационалната оценка на риска на Европейската комисия в категорията нови идентифицирани рискови сектори е включен именно секторът на професионалния футбол, беше взето решение в работната група да спазим все пак наднационалната рамка и да направим редакция, която да стесни малко приложното поле на тази точка. Това е причината да го предложим.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте.
РОСЕН МАЛИНОВ: Не е уместно специално за трансферите, ако говорим, не толкова в България, но и тук стават тези работи. Не знам, някак си ми звучи, как да Ви кажа, може би някаква допълнителна редакция „спортни, включително и футболни“, въпреки че и това е силогизъм. Футболът също е спорт, разбирате ли? Ако го изваждаме пред скоби, трябва да се мотивираме. Това ми е единственото. Не че имам възражение по съдържанието, имам възражение по формата, защото внася някаква неяснота.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте.
РОСИЦА ПЕТКОВА: Само да допълня колегите от ДАНС. Това е към мотивите на самия законопроект, с който изключваме част от лицата, и тези лица, за които не е идентифициран риск не са задължени лица. В случая другите спортни клубове, които не са футболни, няма. Увеличаваме административната тежест за тях, без да има основание. Това е причината да се стесни само до футбол.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Други въпроси? Няма.
Подлагам на гласуване § 1 и предложението.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържал се – 6.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
Комисията предлага да се създаде нов § 4.
„§ 4. В чл. 15, ал. 1 думите „издаването на постановление за възлагане по чл. 13, ал. 4“ и запетаята пред тях се заличават.“
Мнения? Няма.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 5.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 7.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 8.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 10.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 11.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12.
Подлагам на гласуване параграфи 2 – 11.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържали се – 6.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 13, като в т. 1 думите „ал. 1 – 3“ се заменят с „ал. 1, 2 и 3“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 15.
Подлагам на гласуване предложените параграфи 12 – 14.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържали се – 6.
Предложение на народните представители Пламен Нунев и Красимир Ципов да се създаде § 14а:
„§ 14а. В чл. 109, ал. 1 след думите „чл. 108, ал. 3“ се поставя запетая и се добавя „4“.
Комисията подкрепя предложението.
Господин Ципов, заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Нека да мотивирам предложението и ще си позволя да направя предложение по реда на чл. 83, ал. 2, т. 5.
Всъщност това, което предлагаме на вниманието на народните представители от Комисията, има за цел самото предложение да внесе яснота по отношение правомощията на контролните органи и органите за надзор тогава, когато те извършват съвместни проверки във връзка с прилагането на мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари, както и при съмнение за изпиране на пари. Това са нашите предложения за допълнение на текстовете.
Позволете ми да направя и това допълнително предложение: идентифицирахме необходимостта освен в това предложение, което в момента разглеждаме, да бъдат създадени два нови параграфа със следното съдържание, тъй като в тях също има като правомощия на органите осъществяване на съвместни проверки, а именно да се създаде нов параграф, който да гласи следното:
„§… В чл. 111, ал. 1 след думите „ал. 3“ се добавя „и 4“.
„§… В чл. 115, ал. 1 думите „ал. 3 или 6“ се заменят с „ал. 3, 4 или 6“.“
Това е при положение че бъдат подкрепени предложенията, които сме внесли между първо и второ гласуване.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
Други становища?
От ДАНС?
ЦВЕТЕЛИНА СТОЯНОВА: Да, подкрепяме предложението. Смятаме, че е уместно и изразяваме благодарност, че е идентифициран пропускът при първоначалното подаване.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Други колеги по тези предложения?
Първо подлагам на гласуване предложението за създаването на § 14а.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Пламен Нунев и Красимир Ципов за създаване на § 14б.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Сега подлагам на гласуване предложението на господин Ципов по реда на чл. 83,ал.2, т. 5 от ПОДНС.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – 1, въздържал се – 6.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 16.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 17.
Подлагам на гласуване параграфи 15 и 16.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържали се – 8.
Предложение на народните представители Пламен Нунев и Красимир Ципов да се създаде § 16а.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 18:
„§ 18. В чл. 123a т. 6 се изменя така:
„6. степента на съдействие, което физическото или юридическото лице оказва на контролните органи на дирекция „Финансово разузнаване” на Държавна агенция „Национална сигурност“ и на Националната агенция за приходите, на определените длъжностни лица на Българска народна банка или на определените от органите на Комисията за финансов надзор длъжности лица;“
Имате ли мнения, становища, предложения? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Пламен Нунев и Красимир Ципов за създаване на нов § 18 по редакцията на Комисията.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 17, който става § 19:
„§ 19. В Глава десета се създава чл. 128:
„Чл. 128. Органите, които упражняват контрол за спазване на изискванията на този закон, Законът за мерките срещу финансирането на тероризма и актовете по прилагането им от лицата по чл. 4, т. 1 – 6 и т. 8 – 10, както и председателят на Държавна агенция „Национална сигурност” или оправомощено от него лице могат да сключват писмени споразумения с компетентните органи за надзор на държавите членки за целите на сътрудничеството и обмена на информация за целите на Директива (ЕС) 2015/849.”
Предложения, становища, мнения? Не виждам.
Подлагам на гласуване § 17, който става § 19 ведно с редакцията.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
По § 18 има предложение на народните представители Красимир Ципов, Маноил Манев и Пламен Тачев.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 18, който става § 20:
„§ 20. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 1:
а) в т. 6 накрая се добавя „или държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство“;
б) в т. 11 след думите „Комисията за финансов надзор“ се добавя „и нейните органи“;
в) в т. 20 думите „членка на Европейския съюз“ се заменят с „държава членка по смисъла на т. 6“;
г) създава се т. 26:
„26. „Годишен оборот“ по смисъла на чл. 98, ал. 4 на лице по чл. 4, т. 28 е общият оборот на лицето, който включва сумата от приходите, посочени в раздел І „Приходи от дейността“ от Отчета за приходи и разходи от нестопанска дейност (приложение № 2 към Национален счетоводен стандарт 9), и общо приходи от оперативната дейност, посочени в Отчета за приходи и разходи от стопанска дейност (приложение № 2 към Национален счетоводен стандарт 1), ако е изготвян такъв.“
2. В § 3 след думите „(ОВ, L 141/73 от 5 юни 2015 г.)“ се поставя запетая, думите „и изискванията на“ се заличават, а накрая се добавя „и Директива (ЕС) 2019/2177 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2019 година за изменение на Директива 2009/138/ЕО относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност II), Директива 2014/65/ЕС относно пазарите на финансови инструменти и Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма (ОВ, L 334/155 от 27 декември 2019 г.)“.“
Становища, въпроси, мнения, предложения? Няма.
Подлагам на гласуване § 18 с редакцията, който става § 20.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението „Заключителни разпоредби“.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 21:
„§ 21. В Закона за мерките срещу финансирането на тероризма (обн., ДВ, бр. …) се правят следните изменения и допълнения:
1. 1. В чл. 9, ал. 6:
а) създава се ново изречение второ: „Органите на Националната агенция за приходите и митническите органи са длъжни да предоставят информация на дирекция „Финансово разузнаване” на Държавна агенция „Национална сигурност” незабавно, ако при осъществяване на законоустановените си функции установят факти и обстоятелства, които може да са свързани с финансиране на тероризъм.“;
б) досегашното изречение второ става изречение трето.
2. В чл. 15:
а) в ал. 5, т. 1 навсякъде думите „и 12 – 35“ се заменят с „и 12 – 39“;
б) в ал. 10, изречение пето думите „Европейските надзорни органи“ се заменят с „Европейския банков орган“.
3. В чл. 16, ал. 1, изречение първо след думите „Националната агенция за приходите“ съюзът „или“ се заменя със запетая, а думите „и Комисията за финансов надзор“ се заменя с „или от определените от органите на Комисията за финансов надзор длъжностни лица“.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 22.
Мнения, становища? Не виждам.
Подлагам на гласуване така направените предложения за § 19, който става § 21, и за § 20, който става § 21 и наименованието „Заключителните разпоредби“.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
Благодаря, колеги.
Законопроектът е приет на второ гласуване.
Благодаря Ви за участието.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 15,05 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Нунев
Стенограф:
Любка Самодумова