Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 6
На 25 февруари 2021 г., четвъртък, се проведе извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 102-01-12, внесен от Министерския съвет на 12 февруари 2021 г. – първо гласуване
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 102-01-15, внесен от Министерския съвет на 19 февруари 2021 г. – първо гласуване
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите, се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 11,40 ч. и ръководено от господин Пламен Нунев – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
Откривам днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 102-01-12, внесен от Министерския съвет на 12 февруари 2021 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 102-01-15, внесен от Министерския съвет на 19 февруари 2021 г. – първо гласуване.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 8, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ГОРИТЕ, № 102-01-12.
Гости по тази точка са: от Министерството на земеделието и храните – инженер Джемиле Милаахмед – директор на дирекция „Горски територии“ в Изпълнителна агенция по горите; от Министерството на вътрешните работи – главен комисар Николай Николов – директор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“; и заместник-министъра на вътрешните работи – Михаил Златанов.
Давам думата на госпожа Малаахмед да представи Законопроекта – заповядайте.
ДЖЕМИЛЕ МАЛААХМЕД (Министерство на земеделието, храните и горите): Благодаря.
Добър ден на всички!
Със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите се цели и се предлага актуализация и прецизиране на някои от действащите норми и въвеждане на такива в изпълнение на Решение на Министерския съвет № 704 от 5 октомври 2018 г., както и запълване на празноти в Закона, относно извършването на дейности в горски територии при бедствия и при проучвания във връзка с изграждането и поддържането на обекти на техническата инфраструктура и съоръженията към тях.
В Законопроекта се предвижда нова законова възможност за извършването на инженерно-геоложки и хидрогеоложки проучвания в горски територии във връзка с изграждането или поддържането на обекти на транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея, включително за изграждането на временни пътища за достъп до горски територии, до площадките за проучване.
С цел намаляване на административната тежест се предлагат промени в процедурата за учредяване право на ползване, както и процедурата за предварително съгласуване за промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии, с цел да отпадне представянето на документи, с които компетентният орган може да се снабди служебно.
Създава се чл. 86а, съгласно който при бедствия се допуска изпълнението на неотложни аварийновъзстановителни работи с цел овладяване на възникналото бедствие и защита на живота и здравето на хората, имуществото и околната среда, преди издаването на акт за промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии или преди издаването на акт за учредяването на ограничени вещни права.
Също така с предложеното изменение и допълнение на чл. 99 се регламентира редът за изготвяне и одобряване на проекти за рекултивация на нарушени терени в поземлени имоти в горски територии. Това е накратко Законопроектът, който предвижда тези промени, изменения и допълнения.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви.
От Министерството на вътрешните работи – заповядайте за становище, господин Николов.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ (МВР): Благодаря, господин Председател.
Господин Председател, госпожи и господа народни представители, колеги! Министерството на вътрешните работи съгласува без забележки, внесения законопроект.
Поддържаме предложението да се даде възможност по-добре, по-бързо да се регламентира дейността при бедствени ситуации. По смисъла на Закона за защита при бедствия, компетентни органи са: ако бедствието е на територията на една община – съответно кметът на общината взема решение по предложение на общинския щаб; на областно ниво – областният управител; на национално ниво – министърът, ръководещ кризата като възникнала бедствена ситуация.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Господин Златанов, да добавите нещо? Не – благодаря.
Колеги, откривам дебата.
Имате думата за мнения, за становища. Не виждам.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 102-01-12, внесен от Министерския съвет на 12 февруари 2021 г.
За – 10, против – няма, въздържали се – 5.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за горите е приет. Благодаря.
Благодаря на гостите за участието.
Продължаваме с точка втора от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 102-01-15.
Внесен е от Министерския съвет на 19 февруари 2021 г. – първо гласуване.
По този Законопроект гости са:
- от Министерството на вътрешните работи: Михаил Златанов – заместник-министър на вътрешните работи; главен комисар Звезделин Колев – началник на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“; гланен инспектор Дамян Владинов – началник-сектор „Специализиран обмен на информация за свидетелство за управление на моторни превозни средства“; Биляна Стойкова – главен юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и Право на Европейския съюз“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“.
- от Министерството на външните работи: господин Иван Кондов – постоянен секретар; Данчо Мичев – директор „Консулски отношения“; и Румяна Йорданова – началник-отдел „Консулско-правни въпроси, Европейски съюз и Шенген“, дирекция „Консулски отношения“.
Господин Кондов, заповядайте да представите Законопроекта.
ИВАН КОНДОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Ще представя на Вашето внимание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, предложен съвместно от Министерството на външните работи и Министерството на вътрешните работи, съдържащ предложения за законови промени в кръга лица, имащи право на дипломатически и служебни паспорти.
Промените се предлагат след извършени проверки и преглед на нормативните и вътрешноведомствените актове, уреждащи реда на издаване на дипломатическите и служебните паспорти.
Целта на измененията е да се сведе до минимум възможността от злоупотреби, тъй като настоящата нормативна уредба дава практически възможност всеки дееспособен български гражданин да получи служебен паспорт, ако регистрира юридическо лице с нестопанска цел, което представлява сдружение, федерация или браншова организация и бъде избран в нейното ръководство.
С новите предложения в Проекта на Закона и по-специално чл. 38, ал. 1, т. 2к право на служебни паспорти ще имат само членовете на ръководствата на лицензираните спортни федерации, вписани в регистъра по Закона за физическото възпитание и спорта, както и членовете на ръководствата на представителните организации и на работниците и служителите и на представителните организации на работодателите на национално равнище.
Към днешна дата е налице дублиране на разпоредби в Закона и Наредбата за условията и реда за издаване на дипломатически и служебни паспорти от Министерството на външните работи. Считаме за необходимо категориите лица, които имат право на дипломатически паспорти и съответно на служебен паспорт, да бъдат разписани само в чл. 38 от Закона за българските лични документи.
Действащата нормативна уредба позволява голям брой лица, които не са служители на администрацията, да използват служебни паспорти при пътуванията си в чужбина.
Практиката показа, че използването на основание членство в ръководството на браншова организация, федерация или сдружение, се използва за злоупотреба и използване на привилегиите, които предоставят този вид паспорти и най-вече безвизовото пътуване в чужбина до всички трети страни, с които има сключени споразумения за освобождаване от изискването за виза на притежателите на дипломатически и служебни паспорти.
В допълнителните разпоредби на Закона за първи път се въвежда и легална дефиниция на понятието „външнополитически задачи“, което бе другото основание за злоупотреба при издаване на дипломатическите и служебните паспорти.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, в заключение позволете предварително да благодаря за Вашата подкрепа. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на господин Кондов.
Становище на Министерството на вътрешните работи – господин Златанов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИХАИЛ ЗЛАТАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! МВР изцяло подкрепя Законопроекта, като предлага допълнение на чл. 51 от Закона за българските лични документи, което отговаря на изискванията, определени с Решение № 704 от 2018 г. на Министерския съвет по отношение заложеното намаляване на административната тежест на български граждани, предоставяне на услуги, свързани с издаване и подмяна на свидетелство за управление на моторни превозни средства.
Видовете услуги и срокове за издаване на български лични документи – лична карта и паспорт, са регламентирани в Закона за българските лични документи, но в Закона липсва уредба относно услугите и сроковете за издаване на свидетелства за управление на МПС, което също е български личен документ, по смисъла на Закона. За издаването на лична карта и паспорт съществуват три вида услуги – обикновена – до 30 дни от приемането на заявлението, бърза – до три работни дни и експресна – до 8 работни часа.
Услугите за издаване на свидетелство за управление на МПС, които към настоящия момент са уредени само в правилника за издаване на български лични документи са две – едната е обикновена – до 30 дни от приемането на заявлението, другата е бърза – 10 дни.
С цел подобряване на административното обслужване на българските граждани, се предвижда въвеждането на нов вид услуга – ускорена – със срок за подмяна на свидетелството за управление на МПС поради изтичане на срока на валидност, вече изтекъл срок и така нататък, преиздаване на дубликат – до три работни дни от приемането на заявлението в звената на „Пътна полиция“, СДВР и областните дирекции.
Реализирането на новата услуга ще се осъществява със съществуващи към момента ресурси след необходимите вътрешни промени в организацията на работата на звената на „Пътна полиция“. Освен това след направен анализ в Главна дирекция „Национална полиция“ се установи, че през мрежата за автоматизиран обмен на данни за свидетелство за управление са заявени голям брой проверки от СДВР и областни дирекции за автентичност и валидност на свидетелствата, издадени от държави – членки на Европейския съюз в срока на бърза административна услуга до 10 дни, което е недостатъчно като технологично време за получаване на необходимия отговор от органа, издал съответното свидетелство. Това от своя страна води до забавяне при административното обслужване на гражданите и в тази връзка е предложено създаване на ал. 9, в чл. 51 от Закона, която указва, че чуждестранното свидетелство за управление на МПС се подменя с българско при обикновена услуга в срок до 30 дни от приемане на заявлението. Заявления се подават само в звената „Пътна полиция“, в СДВР и областни дирекции на МВР. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на господин Златанов.
Колеги, откривам дебата – имате думата за мнения и становища във връзка с представения Законопроект.
Заповядайте.
ГЕОРГИ АЛЕКСАНДРОВ: Това всъщност е един уточняващ въпрос. Очевидно е, че тези корекции за дипломатическите и служебните паспорти са крайно необходими. Водена ли е някаква статистика колко души евентуално са извършили тези злоупотреби през последните две години? Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, колега.
Господин Кондов, заповядайте.
ИВАН КОНДОВ: Благодаря Ви.
Да, направена е такава статистика. Всъщност има проверка на Инспектората на Министерството на външните работи, който е изготвил доклад, но в момента не мога да Ви дам точни цифри. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Други колеги? Няма.
Колеги, подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Българските лични документи, № 102-01-15, внесен от Министерския съвет на 19 февруари 2021 г.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Заповядайте, господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители, уважаеми представители на Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи! Тъй като виждам, че има консенсус и този законопроект беше приет току-що с единодушие, господин Председател, ако не възразявате, да подложите на гласуване, процедурата ми – да мине и на второ гласуване, нищо че се касае за осем параграфа. Мисля, че има малки технически корекции, които трябва да бъдат направени. Колегите, ако не възразяват, параграфите да бъдат изчетени и ако има консенсус, да го подкрепим и на второ гласуване.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
Колеги, подлагам на гласуване предложението на господин Ципов за гласуване на второ четене на Законопроекта.
За – 15, против и въздържали се – няма.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, като в него думите „Данните по ал. 2, т. 1 се посочват от заявителя“ и запетаята след тях се заменят с „Освен в случаите по ал. 3, данните по ал. 2, т. 1 се посочват от заявителя и“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, като в т. 2, буква „в“ думите „директорите на окръжните следствени служби и на Столичната следствена служба“ се заменят с „председателите на административните съдилища и на специализираните съдилища и ръководителите на специализираните прокуратури“, а накрая се добавя „съдиите във Върховния касационен съд и Върховния административен съд, на прокурорите във Върховната касационна прокуратура и Върховната административна прокуратура и на следователите в Националната следствена служба“ и се поставя точка и запетая.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3, като в него думите „Данните по ал. 3, т. 1 се посочват от заявителя“ и запетаята след тях се заменят с „Освен в случаите по ал. 4, данните по ал. 3, т. 1 се посочват от заявителя и“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, като в него навсякъде думите „моторни превозни средства“ се заменят с „моторно превозно средство“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.
„Заключителни разпоредби.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да се измени така: „Преходни и заключителни разпоредби“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, като в него думата „преди“ се заменя с „до“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.
Колеги, имате думата за мнения и становища, по предложените параграфи от 1 до 8. Няма.
Подлагам на гласуване наименованието на закона заедно с така предложените параграфи по Законопроекта от § 1 до § 8.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет в Комисията на първо и на второ гласуване.
Благодаря на всички колеги от Комисията за консенсуса.
Благодаря на гостите по Законопроекта.
Колеги, закривам заседанието на днешната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред.
Закривам заседанието на днешната Комисия.
(Закрито в 12,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Нунев
СТЕНОГРАФ:
Галина Мартинова