Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
06/11/2019 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите № 902-01-50, внесен от Министерския съвет на 7 октомври 2019 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните

    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите № 902-01-50, внесен от Министерския съвет на 7 октомври 2019 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 6 ноември 2019 г., на което обсъди цитирания законопроект.
    В заседанието на комисията взеха участие – от Министерството на земеделието, храните и горите – д-р Лозана Василева – заместник-министър, Ивайло Симеонов – директор на дирекция „Обща политика в областта на рибарството“ и Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Правни дейности и законодателство на Европейския съюз“. От Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) – Ваня Иванова – главен експерт.
    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от зам.-министър Василева, която отбеляза, че промените са свързани с осъществяването на дейностите по управлението на Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007 - 2013 г. от страна на ИАРА и са част от мерките, гарантиращи правилното функциониране на системите за управление и контрол на оперативната програма.
    В тази връзка, със законопроекта ИАРА е определена като отговорен орган по събирането както на недължимо платените и надплатените суми по проекти по програмата, финансирани от Европейския фонд за рибарство и свързаното с тях национално съфинансиране, така и на глобите и другите парични санкции, предвидени в българското законодателство и в правото на Европейския съюз.
    Потвърдено е правомощието на изпълнителния директор на агенцията да издава решения за налагане на финансова корекция по реда на глава пета от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), с които ще се установява дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, поради нарушение от страна на ползвателите на помощ, представляващо основание за налагане на финансова корекция по чл. 70 от същия закон. Тази разпоредба ще се прилага и по отношение на решения за налагане на финансови корекции, издадени до влизането на закона в сила.
    Извън основанията по чл. 70 от ЗУСЕСИФ, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, поради нарушение от страна на ползвателите на помощ, ще се установява с акт за установяване на публично държавно вземане, издадено от изпълнителния директор на ИАРА по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
    Създава се правно основание изпълнителният директор на агенцията да одобри със заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма, като се отчитат естеството и сериозността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз, българското законодателство и сключения договор. Заповедта и правилата ще следва да бъдат обнародвани в „Държавен вестник”.
    В последвалата дискусия от парламентарната група на БСП за България заявиха, че ще се въздържат да подкрепят законопроекта. Изразиха съмнение, че предлаганите промени ще доведат до целения резултат, тъй като разпоредбите са твърде общи и в тях има редица неясноти.
    От парламентарната група на Движението за права и свободи отбелязаха, че на изпълнителния директор на ИАРА се възлагат твърде много правомощия по старата оперативна програма, които той трудно ще изпълни. Все пак ще подкрепят законопроекта, за да дадат възможност на предложените мерки да допринесат за подобряване на прилагането на програмата и събираемостта.
    От парламентарната група на Обединени патриоти оцениха законопроекта като по-балансиран, в сравнение с отхвърления в пленарна зала, но призоваха при изработването на правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване помощ да бъде отчетена спецификата на бранша и преди издаването на заповедта правилата да бъдат съгласувани със заинтересованите страни.
    Във връзка с поставените въпроси от министерството обясниха, че и в момента на основание чл. 70, ал 1 от ЗУСЕСИФ изпълнителният директор на агенцията издава решения за налагане на финансови корекции, но е необходимо изрично в специалния закон да бъде потвърдено това негово правомощие, за да се избегне противоречивата съдебна практика. Подчертаха, че правилата, които изпълнителният директор на агенцията ще одобри, не представляват правно основание за издаването на решенията за налагане на финансови корекции, а касаят единствено начина, по който се определя размера на корекциите. Подчертаха, че новите разпоредби нямат обратно действие и ще се прилагат единствено за проекти, по които периодът на мониторинг не е изтекъл.

    След проведената дискусия, Комисията по земеделието и храните с 13 гласа “за”, 0 гласа “против” и 6 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите № 902-01-50, внесен от Министерския съвет на 7 октомври 2019 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МАРИЯ БЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума