Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
24/09/2020 първо гласуване

    Законопроект за виното и спиртните напитки № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11 септември 2020 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за виното и спиртните напитки № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11 септември 2020 г.

    Комисията по земеделието и храните обсъди цитирания законопроект на заседание проведено на 24 септември 2020 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието, храните и горите – д-р Лозана Василева – заместник-министър, Ирина Лазарова – директор на дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“ и експерти. От Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) – Красимир Коев – изпълнителен директор. Присъстваха и представители на браншови организации.
    От името на вносителите законопроектът и мотивите към него беше представен от зам.-министър Василева.
    Със законопроекта се уреждат условията и реда за производство, преработка, етикетиране, търговия и контрол на грозде, предназначено за производство на вино, лозаро-винарски и ароматизирани лозаро-винарски продукти, плодови вина и продукти на тяхната основа, оцет, етилов алкохол от земеделски произход, дестилати, спиртни напитки, както и управлението и контрола на лозаро-винарския потенциал.
    Със законопроекта е предвидено държавната политика в лозаро-винарския сектор и по отношение на производството на плодови вина, продукти на тяхната основа и оцет да се осъществява от министъра на земеделието, храните и горите.
    Уредени са условията и редът за издаване на разрешения за нови насаждения, за презасаждане и присаждане, и за преобразуване на права за презасаждане. Определени са и хипотезите, в които не се изисква издаването на разрешения за лозови насаждения. Регламентиран е редът за поддържане и актуализация на електронен публичен лозарски регистър на гроздопроизводителите, с управляваните от тях лозарски стопанства, и на винопроизводителите и оцетопроизводителите, с управляваните от тях производствени обекти.
    Категориите лозаро-винарски продукти, типът на вината са определени съгласно законодателството на Европейския съюз, а видовете оцет – в зависимост от суровините. Уредени са изискванията към вината със защитено наименование за произход (ЗНП) и със защитено географско указание (ЗГУ), сортовите вина без ЗНП и ЗГУ, вината без ЗНП и ЗГУ. Регламентиран е и редът за предоставяне на правна закрила.
    Уреден е статутът на лицата, които произвеждат и предлагат винено грозде и лозаро-винарски продукти, плодови вина и оцет, както и техните задължения, свързани с ежегодното подаване на декларации и воденето на дневници. Регламентирани са разрешените енологични практики и ограничения при производството и съхраняването на лозаро-винарски продукти и редът за експериментално прилагане на нови енологични практики. Включени са правни норми, свързани с преработката, унищожаването и денатурирането на продукти, произведени чрез неразрешени енологични практики или в нарушение на ограниченията за тяхното производство и съхраняване.
    Регламентирано е етикетирането и представянето на лозаро-винарски продукти, придружителните документи за превоз и предоставянето на специална гаранция при внос на лозаро-винарски продукти.
    Предвидено е държавната политика по отношение на производството и търговията на етилов алкохол и дестилати от земеделски произход, на спиртни напитки, както и търговията с лозаро-винарски продукти, плодови вина, продукти на тяхната основа и оцет да се осъществява от министъра на икономиката. Разписани са правилата за производство, техническите определения, означаването, представянето и етикетирането на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки. Включени са текстове, регулиращи техния внос, износ, описание, представяне, етикетиране и предлагане на пазара, както и текстове, свързани с изпитателните лаборатории и методите за изпитване. Уредени са задълженията на производителите, свързани с ежегодното подаване на декларации и воденето на дневници. Установени са специфични определения и изисквания за ракия, мастика и за дестилатите за тяхното производство. Разписани са правила за производство на спиртни напитки с географско указание.
    Министерството на икономиката ще води публични електронни регистри на производителите на етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртни напитки и регистър на лицата, които извършват внос, въвеждане на територията на страната, производство, продажба, предоставяне или предлагане на дестилационни съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки. Регламентиран е редът за тяхното поддържане и актуализация.
    Уреждат се също условията и редът за признаване на браншови организации на производителите и на дегустационните комисии.
    Подробно са разписани контролните органи и техните правомощия при осъществяването на контрол по закона.
    В административнонаказателните разпоредби са предвидени санкции за извършени нарушения.
    В комисията са постъпили становища от Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори и от Националната лозаро-винарска камара с конкретни бележки по законопроекта.
    В последвалата дискусия от Изпълнителната агенция по лозата и виното, настояха режимът на контрол по отношение на предлагането на лозаро-винарските продукти да остане в компетенциите на Изпълнителната агенция по лозата и виното, тъй като тя е държавният контролен орган, в чийто състав са две лаборатории, нотифицирани от Европейската комисия.
    От Националната лозаро-винарска камара припомниха, че наказателната процедура срещу България е започнала във връзка с липсата на нотификация на приетия през 2012 г. закон. Отбелязаха, че новият проект отново не е нотифициран, което създава риск от нова наказателна процедура. Отбелязаха, че преминаването на контрола върху търговията с лозаро-винарски продукти от ИАЛВ към Министерството на икономиката крие рискове за качеството на осъществявания контрол, тъй като целия експертен и административен потенциал е в структурите на агенцията и нейните териториални поделения.
    От парламентарната група на БСП за България заявиха, че законопроектът следва да премине през процедура на нотификация преди да бъде разглеждан. Отбелязаха, че в него се съдържат текстове, противоречащи на Закона за управление на агрохранителната верига, в който са определени компетентните контролни органи по агрохранителната верига и техните функции. Обърнаха внимание, че Комисията за защита на потребителите не разполага с необходимия капацитет да осъществява вменените й контролни функции и заявиха, че ще се въздържат да подкрепят законопроекта.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 10 гласа “за”, 0 гласа “против” и 11 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за виното и спиртните напитки № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11 септември 2020 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МАРИЯ БЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума