Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
04/11/2020 първо гласуване

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните

    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 4 ноември 2020 г., на което обсъди цитирания законопроект.
    В заседанието взе участие Николина Апостолова – експерт в дирекция „Държавни разходи“ в Министерството на финансите.
    Основните параметри на законопроекта в частта селско стопанство са следните:
    1. По проекта на бюджет на Министерство на земеделието, храните и горите за 2021 г. Предвидените приходи са в размер на 149,4 млн. лв. Предложеният разходен таван е 243,5 млн. лв., от които: за персонал – 152 млн. лв., за капиталови разходи – 16,8 млн. лв. Бюджетните взаимоотношения с централния бюджет са в размер на 142 млн. лв., от които за Селскостопанска академия близо 31,5 млн. лв.
    По области на политики и бюджетни програми тези средства са: за "Земеделие и селски райони" – 186,2 млн. лв., за "Рибарство и аквакултури" – близо 6,2 млн. лв., за "Съхраняване и увеличаване на горите и дивеча" – 30,6 млн. лв. и за "Администрация" – 20,5 млн. лв.
    Максималният размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети, е 92,8 млн. лв., а максималният размер на новите задължения – 89,8 млн. лв.
    В рамките на текущите разходи за извършване на обществена услуга за защита от вредното въздействие на водите, възложена на "Напоителни системи" ЕАД, са утвърдени 24 млн. лв. и 2,1 млн. лв. за обезпечаване изпълнението на дейността на Изпълнителна агенция "Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове". Тези средства не могат да бъдат пренасочвани за други цели.
    2. По проекта на бюджет на ДФ „Земеделие“ за 2021 г. Предвидените приходи са в размер на около 3,5 млн. лв. Разходният таван на фонда е около 370,9 млн. лв., от които за субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия – 300,4 млн. лв., за капиталови разходи – 10 млн.лв. Бюджетните взаимоотношения с централния бюджет са в размер на 407,4 млн. лв. По области на политики и бюджетни програми тези средства са: за "Земеделие и селски райони" – 336,9 млн. лв.; за "Рибарство и аквакултури" – 393,6 хил. лв. и за „Администрация“ – 33,6 млн. лв. Максималният размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети, е 327,4 млн. лв., максималният размер на новите задължения също е 325,4 млн. лв.
    В рамките на бюджетите за електронно управление и за използваните информационни и комуникационни технологии са утвърдени целеви текущи и капиталови разходи общо в размер на 5,6 млн. лв. за Министерството на земеделието, храните и горите и 8,1 млн. лв. за ДФ „Земеделие“.
    По линия на Общата селскостопанска политика за 2021 г. по схемата за единно плащане на площ за директни плащания се предвижда да бъдат усвоени 1 604,9 млн. лв. европейски средства. За финансиране на пазарни мерки общият бюджет е 113,8 млн. лв., от които 76 млн. лв. европейско финансиране и 37,8,4 млн. лв. национално съфинансиране.
    По втория стълб на Общата селскостопанска политика за развитие на селските райони са предвидени – 1 123,3 млн. лв., от които 922,3 млн. лв. европейски средства и 201 млн. лв. национално съфинансиране.
    По линия на Общата рибарска политика за 2021 г. средствата са 38,4 млн. лв., от които 30,4 млн. лв. европейско финансиране и 8 млн. лв. – национално съфинансиране и авансови плащания.
    Предлага се удължаване на срока за прилагане на данъчната преференция за намалена акцизна ставка върху газьола, използван при първично селскостопанско производство, като за целта са утвърдени 100 млн. лв. Ще се прилага и механизма за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури. Държавен фонд "Земеделие" ще продължи да извършва плащания за финансиране на разходи за данък върху добавената стойност на общини по одобрени за подпомагане проекти по различните програми. За земеделските стопани е удължен с два месеца срокът за подаване на годишните данъчни декларации по Закона за данъците върху доходите на физическите лица и за внасяне на дължимия за 2019 г. данък.
    Като елемент от основните допускания в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза е предвидено запазване на минималния осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители на 420 лв.
    Основните акценти от последвалата дискусия могат да бъдат систематизирани както следва:
    Министерството на земеделието, храните и горите подкрепя законопроекта, като отбелязва, че допълнително необходимите средства по бюджета на министерството за 2021 г. и следващи бюджетни години, за доизграждане и функциониране на системата за градозащита са в общ размер на 26,4 млн. лв.
    От парламентарната група на БСП за България заявиха, че няма да подкрепят законопроекта. Отбелязаха, че работещите в системата на висшето образование са напълно недооценени и въпреки общото увеличение от 10 %, при разчетите на средствата за Селскостопанска академия не са калкулирани над 1 млн. лв., които академията дължи за обезщетения. Освен това, предвиденото увеличение на средствата за фонд работна заплата е крайно недостатъчно както за Държавен фонд „Земеделие“, така и за традиционно недофинансираните структури на общинските служби по земеделие.
    От парламентарната група на Движението за права и свободи отбелязаха, че съдейки по разпределението на средствата, в бюджета липсват политиките на правителството и че голямата част от средствата ще бъдат разпределени за нереформирани сектори. Системно недофинансирани остават второстепенни разпоредители като Селскостопанска академия, „Напоителни системи" ЕАД, Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ и Българската агенция по безопасност на храните.
    От парламентарната група на ПП ГЕРБ заявиха, че ще подкрепят законопроекта.

    След проведената дискусия Комисията по земеделието и храните:
    - с 0 гласа „за”, 1 „против” и 15 „въздържали се”, предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2;
    - с 10 гласа „за”, 6 „против” и 0 „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МАРИЯ БЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума