Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
22/11/2017
    1. Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, сигн. № 754-01-79, внесен от Станислава Стоянова и гр.н.пр. на 15.11.2017 г. за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните






    П Р О Т О К О Л
    № 16


    На 22 ноември 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 754-01-79, внесен от Станислава Стоянова и група народни представители на 15 ноември 2017 г. за първо гласуване.

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието, и гости.
    Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от заместник-председателя на комисията господин Димитър Гечев.

    * * *

    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Добър ден на всички!
    Имаме нужния кворум, откривам днешното заседание.
    Предлагам да гласуваме дневния ред, който е с точка единствена:
    Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 754 01 79, внесен от Станислава Стоянова и група народни представители на 15 ноември 2017 г. за първо гласуване.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    За – 20, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.

    Гости на днешното заседание са: господин Румен Порожанов – министър на земеделието, храните и горите, госпожа Лозана Василева – заместник-министър, госпожа Цветомира Стайкова – директор на Дирекция „Развитие на селските райони“, от Националния съюз на гражданските експерти и от Движение „Защита на гражданите и държавата“.

    Преминаваме към точка единствена от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ, № 754-01-79, ВНЕСЕН ОТ СТАНИСЛАВА СТОЯНОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 15 НОЕМВРИ 2017 Г. ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Кой ще представи законопроекта?
    Заповядайте.
    СТАНИСЛАВА СТОЯНОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, госпожо Заместник-министър, уважаеми колеги и гости! Ще представя на Вашето внимание мотивите към Проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители.
    С Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители се предвижда:
    Първо, въвеждането на текстове, свързани с извършване на производства чрез Информационна система за управление и наблюдение (ИСУН) пред Управляващия орган или Държавен фонд „Земеделие", на основание следните разпоредби:
    Член 15 от Регламент 1303/2013, съгласно който в Споразумението за партньорство трябва да има уредба за осигуряване на ефективното изпълнение на европейските структурни и инвестиционни фондове, включително оценка на съществуващите системи за обмен на електронни данни и обобщение на планираните действия, с които постепенно да се даде възможност целият обмен на информация между бенефициерите и органите, отговорни за управлението и контрола на програмите, да бъде осъществяван чрез обмен на електронни данни;
    Точка 3 от Приложение 1 от Регламент 1303/2013, съгласно която държавите-членки и управляващите органи, отговорни за управлението на европейските структурни и инвестиционни фондове, следва да работят в тясно сътрудничество при подготовката, изпълнението, мониторинга и оценката на Споразумението за партньорство и програмите.
    Член 66 от Регламент 1305/2013 г., съгласно който Управляващият орган е отговорен за управлението и изпълнението на програмата по ефикасен, ефективен и правилен начин, и по-специално за гарантиране, че има подходяща сигурна електронна система, която да записва, поддържа, управлява и докладва статистическа информация за програмата и нейното изпълнение, която се изисква за целите на мониторинга и оценката, и по-специално информация, която се изисква за наблюдаване на напредъка към определените цели и приоритети.
    Член 70 от Регламент 1305/2013 г., съгласно който ключова информация за изпълнението на. програмата за всяка операция, избрана за финансиране, както и за приключени операции, необходима за мониторинга и оценката, включително ключова информация за всеки бенефициер и проект, се записва и съхранява по електронен път;
    Член 46 от Регламент за изпълнение № 809/2014, съгласно който държавите членки предвиждат подходящи процедури за подаване на заявления за подпомагане, искания за плащане и други декларации по отношение на мерките за развитие на селските райони, които не са свързани с площ й с животни;
    Точка 9 от преамбюла на Регламент № 809/2014, съгласно който следва да бъде определена общата рамка за въвеждане на опростени процедури в контекста на обмена на информацията между бенефициера и националните органи. Тази рамка следва пo-специално да предвижда възможността за използване на електронни средства.
    Член 11 от Регламент за изпълнение № 809/2014, съгласно който държавите членки могат да разрешат или да изискват всички съобщения както от бенефициера към органите, така и обратно да бъдат предавани по електронен път.
    Второ, въвеждането на текстове за работа през Интегрираната система за управление и наблюдение (ИСАК), на основание:
    - чл. 67 от Регламент № 1306/2013, съгласно който всяка държава членка създава и прилага система за администриране и контрол („интегрирана система 1,1), която интегрираната система се прилага към схемите за подпомагане, изброени в Приложение № Ι към Регламент (ЕС) № 1307/2013 и към подпомагането, предоставено в съответствие с чл. 21, параграф 1, буква „а“ и „б“, и членове 28-31, чл. 33, чл. 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 (мерките с плащане на площ от ПРСР 2014-2020 г.);
    - чл. 6 от Регламент 1305/2013, съгласно който Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) действа в държавите членки чрез програмите за развитие на селските райони. В българската Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), раздел 9,2 „Управление и координация" е регламентирано: „Предвижда се инвестиционните мерки на програмата да бъдат управлявани чрез Информационната система за управление и наблюдение (ИСУН) 2020, като в системата ще бъдат отразени процесите, използвани за управление на средствата по оперативните програми. Това ще позволи получаване на текуща информация за мониторинг на Програмата за развитие на селските райони от Централно координационно звено. Освен това, достъпът до информацията в ИСУН на широката общественост ще спомогне за подобряване на публичността и прозрачността на Програмата за развитие на селските райони и ще предостави възможност за по-широк обществен мониторинг на Програмата".
    Трето, въвеждането на изискване за издаване на наредба на министъра на земеделието, храните и горите, с която се определят намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ, на основание:
    - Регламент за изпълнение № 908/2014, който определя специфични правила за финансовото управление, управлението на сметките, правилата за проверките, обезпеченията и прозрачността, извършвани от акредитираните Разплащателни агенции;
    - чл. 5 и чл. 6 от Регламент 809/2014, които определят прилагане на намаления, откази, оттегляния и санкции, както и тяхната последователност по всяка схема за директно плащане или мярка за развитие на селските райони.

    Четвърто, въвеждането на текстове за издаване на решение от страна на изпълнителния директор за финансова корекция се извършва на основание чл. 35 от Регламент № 640/2014, който въвежда специални разпоредби относно мерките за подпомагане на развитието на селските райони, включително налагането на финансови корекции.
    Пето, въвеждането на текстове, свързани с извършване на предварителен подбор на проектни предложения по инвестиционните мерки и подмерки от Програмата за развитие на селските райони, както и текстовете, свързани с процедурата по подаване и разглеждане на възражения по извършения предварителен подбор, в съответствие с изискванията на:
    - Член 49 от Регламент 1305/2013, съгласно който управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони определя критерии за подбор на операции след консултация с комитета за мониторинг. Критериите за подбор имат за цел да гарантират еднакво третиране на кандидатите, по-добро използване на финансовите ресурси и насочване на мерките в съответствие с приоритетите на Съюза за развитие на селските райони.
    - Член 66 от Регламент 1305/2013, съгласно който Управляващият орган е отговорен за управлението и изпълнението на програмата по ефикасен, ефективен и правилен начин и в случаите, когато е делегирал част от функциите си на друг орган.
    - Член 74 от Регламент 1303/2013, съгласно който държавите членки гарантират, че съществува ефективна уредба за разглеждане на жалби във връзка с европейските структурни и инвестиционни фондове. За обхвата, правилата и процедурите във връзка с тези разпоредби отговарят държавите членки съгласно тяхната институционална и правна рамка.
    Предложените в Закона за подпомагане на земеделските производители текстове ще създадат условия и ще гарантират ефективното и ефикасно управление на Програмата за развитие на селските райони с цел изпълнение на междинните цели, заложени в Програмата, които трябва да бъдат изпълнени към края на 2018 г. съгласно изискванията на Регламент 1303/2013 г. Съгласно чл. 22 на същия регламент при непостигане на междинните цели, ще бъдат загубени 6% от стойността на Програмата за развитие на селските райони. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо Стоянова.
    Откривам дебатите.
    Има ли желаещи колеги да се включат в дебатите?
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря на вносителите за този законопроект. Това е повторно разглеждане на темата с Разплащателна агенция, която трябва да стартира работа през ИСУН по приемите. Имаше един законопроект, който знаете, че не беше приет на първо четене. В онзи законопроект вносителите бяха вкарали и някои други теми, които, както виждате, тук са изчистени от гледна точка на директните плащания, една тема с общините, която за мен беше добре да върви, но не върви, което ще попречи на сключване на договори на общини със задължения към фонда, но това е съвсем отделен въпрос, както се казва, болезнен за някои.
    Много грубичко бих искал да поясня за тези, които не са в детайлите на нещата. Разплащателната агенция от своето създаване е акредитирана за работа през Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), която е доста сложна. Включва разглеждане на абсолютно цялата документация входирана, цялата документация вътре ранкиране, разплащане и договаряне, като тук процесът беше малко по-екстензивен, тъй като всеки един прием се извършваше чрез регионалните дирекции, не се извършваше по електронен път.
    Системата ИСУН, по която работят всички оперативни програми, бих казал, че е поне два пъти по-опростена и с по-малко функционалности. Единият от проблемите, който съществуваше, за да не премине Разплащателната агенция по ИСУН е това, че тя не можеше да обхване всички процеси, които трябва да бъдат извършвани в рамките на изискванията по регламентите на Програмата за развитие на селските райони. Тук дори не говорим за директните плащания, те ще си бъдат през ИСАК.
    В настоящият законопроект е предвидено ИСАК да бъде спомагателна програма в ИСУН, приемите да вървят през ИСУН по електронен път, само и единствено по електронен път, като това, което не може да се извършва мисля, че включително и предварителния ранкинг, то да бъде направено през ИСАК с пълен обмен и трансфер на данни между ИСУН и ИСАК, така че да има публичност на целия процес.
    Не е някаква тайна, оферирал съм го, но определено има забавяне, което не е извършено – да се направи електронен прием и през ИСАК, но това, което ще бъде направено, ще работи по-скоро вече за директните плащания, ще работи за пазарните мерки и за другите останали.
    Така че в конкретния случай това, което е заложено, е приеми особено за инвестиционните мерки, за инвестиционните частни и инвестиционните публични мерки и, разбира се, обработка, при необходимост, и в ИСАК.
    Много от одитите, които извършват и се изискват най-различни справки, не могат да бъдат направени в ИСУН – говоря одити на комисията, на сертифициращи органи. Така или иначе те се намират в ИСАК.
    Дълго време се говореше, че трябва да се премине към ИСУН и това беше основният проблем, че и тя не е съвършена и не може да обхване абсолютно всичко.
    Затова настоящите текстове дават тази възможност – приеми през ИСУН с пълна интеграция на обработки през ИСАК и прозрачност през ИСУН.
    Беше поставена темата с необходимостта от междинен ранкинг. Няма как, когато дойдат 4 хил. проекта – давам пример по предните, бюджета е за хиляда проекта. Това означава да се разгледат 4 хил. проекта. Това го правят и по Програмата „Конкурентоспособност“, но там не е толкова глобално. След това да започне договарянето.
    Ако се разгледат 4 хил. проекта по същество, това означава да блокира абсолютно цялата програма.
    Затова предварителният ранкинг на определен процент над 100-те процента от бюджета – това е практика, която вече 10 години се извършва във Фонда, няма как да избягаме от нея. Знам, че при предходното разглеждане имаше най-различни мнения по този въпрос.
    Определено бих искал да кажа, че в момента са на стендбай приемите по 7.2, тъй като мина и на Мониторингов доклад. Това по 7.2 са остатъчния бюджет от общинските инфраструктурни проекти. Имаше Мониторингов комитет по наблюдение, уточнени са направленията за разходване на средствата на остатъчния бюджет, както и критериите за ранкиране. Предстои тяхното – кога ще минат наредбите, официализирани съвсем скоро. Трябва да направите ТРГ. (Обръща се към госпожа Цветомира Стайкова от министерството.)
    По същия начин са и горските мерки – трите направления на 8.3, 8.4 и 8.6 и 4.2, която аз лично вече имам готовност да пусна и при сегашния закон.
    Благодаря на господин Гечев и на всички Вас за оперативността. Така че, ако успеем да затворим този законопроект, това ще бъде добре.
    Истината е, Вие знаете, че се направиха едни изменения в ИСУН, които трябваше да вървят успоредно със Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), но те казаха: „Карайте, в Закона за подпомагане на земеделските производители е отделен“.
    Не беше правилно като подход, затова в момента водим този разговор, както се казва, малко със закъснение, разбира се, от наша гледна точка. Не се съмнявам, че Вашата гледна точка е различна, тя е правилна и затова търсим най-доброто и оптимално решение.
    Това е само една малко повече допълнителна информация. Разбира се, госпожа Стайкова и госпожа Василева, ако има детайли и въпроси, на които биха могли да отговорят, са на разположение.
    Благодаря Ви, господин Гечев.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, преди да се изкажем по законопроекта като цяло и това какво се предлага, тъй като е на първо четене, имаме няколко въпроса, на които искаме да получим отговор, защото от тук нататък зависи ние как разбираме този законопроект.
    По същество могат да изглеждат като много дребни забележки, но аз виждам едно противоречие. Първо, казва, че министъра ще издава „наредби“ и по-нататък в текста вървят „насоки“. Разлика има – „наредби“, „насоки“. Какво ще правим?
    Второ, пак във връзка с наредбите в Преходните и заключителните разпоредби „министъра на земеделието издава наредби и по чл. 9а, т. 3 и 4“. Тази „т. 4“ я няма никъде, което съответно създава някаква идея, че сте имали нещо предвид, но не сте го изписали като наредба или обратното, или просто е пропуснато?!
    Въпросът ми е и практически, свързан с това да се погледнат проектите по 4.1 от месец декември – над 3 хил. проекта бяха постъпили във Фонда. Имаше 700 възражения. Къде е този експертен потенциал в министерството за две седмици да се разгледат 700 възражения, като повечето от нас знаят, че за да се направи тази корекция почти 90% от проектите трябва да се разгледат? Няма как да се направи корекция, ако все пак те нямат – хайде през ИСУН ще имате доста от заявленията, но има и документи, които предполагам, че на хартиен носител ще бъдат предоставени, предвид обемите им. Така поне пише в наредбата, която е пак за публичността … на 4.2, че ще има малко смесена система по някои от тежките документи.
    Един въпрос, който не е намерил решение в този законопроект. Мен ме интересува пак от гледна точка на това, че в Наредба № 42, последната, която сте публикували, някак си не мога да разбера „при еднакъв брой точки“, а то ще има еднакъв брой точки, защото ранкингът е през 5, през 10 и т.н. и знаете, че еднакъв брой могат да имат 20 проекта. Как ги класираме тях? Това е съвсем практичен въпрос, но наистина има такъв случай. Наредба № 42, това, което предлагате, ми се струва не е най-доброто, предвид опита и на другите програми, които има.
    Въпросът е: тук ще се изпишат ли процедурите при еднакъв брой точки какво ще се прави? Защото, във всяка наредба имате изписване по различен начин на това изискване ми се струва, че е доста сериозно?
    Тези 130% знам откъде тръгнаха, знам, че някой гледаше в тавана и каза: „130%“, продължават да стоят заковани. Ами ако е 131% или 100… Просто 130% да се прави предварителен ранкинг, не го разбирам. Защо държите тези 30% отгоре да бъдат ни повече, ни по-малко?! А има случаи, в които с еднакъв брой точки могат да бъдат и повече.
    Това са въпросите и от тук нататък вече ще…
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ:
    Благодаря, госпожо Бъчварова.
    За това по т. 3 и 4 мога да Ви кажа, че текстът не е доизчистен. Няма се нищо предвид. Няма т. 4.
    Заповядайте, госпожо Василева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър! По първи въпрос наредби ще се издават от министъра във връзка с прилагане на директните плащания, във връзка с прилагане на мерките от Програмата, така наречените „площни мерки“ – „Агроекология“, „Натура“ и другите, Втора ос, и Наредба за условията и за реда за изплащане, намаляване и отказване на плащанията. Всички останали мерки, тоест инвестиционните мерки, по тях преминаваме с насоки, така както е и по ЗУСЕСИФ. Това е по първия въпрос.
    Втората точка уточнихме, че т. 4 е техническа.
    Да, в Преходните и заключителните разпоредби е написано, че ще се издадат наредби по чл. 9а, т. 3 и 4. Няма т. 4, така че това е техническа грешка. Става въпрос само за т. 3 – Наредбата за изплащане и намаляване.
    Относно експертният потенциал в министерството. Мисля, че трябва да внесем пояснение. Тук е описано, че ръководителят на управляващия орган на програмата назначава комисия, която ще разглежда възраженията. Но тук, в комисията, ще се включват и служители от Държавен фонд „Земеделие“. Тук въобще не е уточнено какъв е състава на комисията. Така че въобще не визираме, че…
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Срока.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Да.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Има ли двуседмичен срок?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Има двуседмичен срок, да.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Въпросът е ще успеем ли за две седмици да разгледаме? Защото визирайки в закона този срок, това означава да се произнесем след втората седмица.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Ще се спазва. Смятаме, че ще успеем.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Може и да не успеем. Няма как да успеем при 700 жалби. Защото по всяка една жалба се взима досието от Фонда и се гледа по същество, независимо … (говори на изключени микрофони.)
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Продължете, госпожо Стайкова.
    ЦВЕТОМИРА СТАЙКОВА: Добър ден на всички!
    По отношение на въпроса, свързан с проектите с равен брой точки, и в момента в Законопроекта проектите с равен брой точки са включени в чл. 9в, ал. 5 в списъка по т. 1. Този списък включва проекти предложения за финансиране на които е необходим бюджет, който не надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в обявата за откриване на производството за съответния период на прием, включително проектните предложения получили еднакъв брой точки. (Реплики от народния представител Светла Бъчварова.)
    При класирането досегашната уредба предвиждаше възможност, подчертавам, не задължение бюджетът по съответния прием да бъде увеличен с парите, необходими за проектите с равен брой точки, за които е наличен частичен бюджет за финансиране.
    По принцип ЗУСЕСИФ такава възможност не предвижда. Той предвижда списък. Освен това бих Ви обърнала внимание, че по всички критерии за допустимост, критерии за подбор, комисията издава специални насоки гайд лайнс. Специално по Програмата за развитие на селските райони има насоки, издадени от Европейската комисия, които са базирани на одити и нямат задължителен, но имат препоръчителен характер и принципно всяка страна членка се опитва да се съобразява с тях и да ги спазва.
    В тези насоки изрично се препоръчва да не се включват подобни механизми от типа на първи по време, защото те не отчитат качеството на проектните предложения.
    В този смисъл такава възможност, когато преминаваме по реда на ЗУСЕСИФ и в ИСУН няма да бъде предвидена за проектите с равен брой точки, защото ние вече по основните мерки с най-големи бюджети вече имахме първи приеми. Сега ще правим втори приеми с остатъчен бюджет.
    Ще дам пример с Подмярка 4.2 – за преработвателите, при която проектите с равен брой точки бяха 55 и изискваха 80 млн. евро за финансирането им, при положение че всички проекти над 55 точки изискваха 100 млн. евро, какъвто беше бюджета по обявения прием. Тоест ние няма откъде да взимаме такива допълнителни пари. Затова и в старите наредби това беше само възможност, но никога не сме били длъжни да увеличим бюджета. Ние в момента сме в ситуация на изчерпани средства. Бюджетът докъдето стигне. Ако захване следващ брой точки, но няма пари за всички, просто се връщаме стъпка назад. Впоследствие, ако бъде осигурен бюджет, ще предвидим нови приеми, за да осигурим или ще пренасочим, ако остатъка е твърде малък и е безсмислено да се насочи за тази конкретна подмярка, ще ги пренасочим по други схеми за подпомагане. Но това е!
    Законът за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове също не предвижда такава възможност. По другите програми също няма. Има резервен списък, ако не достигат за договаряне, преминаваш към проекта от резервния списък. Това е уредбата. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Стайкова.
    Госпожо Бъчварова, искате ли да вземете отношение по това, което чухте? Заповядайте.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Макара, че последната тема, която според мен е важна и по която съответно могат да се вземат решения. Не съм съгласна, че по другите програми няма решение по тези въпроси, защото все пак всеки проект има някакво ефективно средство, с което приключва, тоест каква е възвращаемостта, кога. Това е един от показателите, който може да бъде взет. Дали една инвестиция се връща за 4 или за 2 години е нещо, което … Защото какво правите? По този начин, както казвате, стигаме 55 точки. Осемдесет милиона не се усвояват, защото следващата стъпка не можете да обхванете всички проекти, прехвърлят се и т.н. Става прекалено сложно и прекалено неефективно от гледна точка на това, че хора, които например имат проекти и които имат възможност на този прием,преди да са си направили другите промени, на практика трябва отново да подават заявление, да имат усилието във времето този проект да отиде по-назад.
    Разбирам важността на самият законопроект, но на този етап ние ще се въздържим по простата причина, че отново има неизяснени въпроси, които според нас няма да доведат до възможността той да изпълни своето предназначение. Тоест основната част освен ИСУН, което и сега в ЗУСЕСИФ има възможност и Програмата за развитие на селските райони е включена там като възможност, но все пак цялата тази процедура със сроковете, които са разписани, начина, по който ще се процедира, според мен няма да бъде работещ. Или трябва друг механизъм, щом решавате, че при всички положения ще има предварителен ранкинг, по което имаме друго становище, но все пак трябва самата процедура да е достатъчно ясна.
    Освен това, след като Вие един път имате ранкинг, този ранкинг ще може ли да се обжалва след окончателния? Това е много важно, защото досега нямаше такава възможност в съда да се обжалва ранкинга. Оттам нататък започва абсолютно всичко.
    На този етап ние ще се въздържим, но в законопроекта между първо четене нашите предложения ще бъдат в насока да има един работещ механизъм, по който всички да са защитени и от гледна точка на това какво представят, и да има справедливост при тяхната оценка. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Други колеги? Заповядайте.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, Уважаеми господин Министър, за неясните неща, които имах за себе си, получих отговор от въпросите на колежката Бъчварова.
    По принцип ние ще подкрепим този законопроект, защото при едно грубо сравняване с предната редакция с предния законопроект забелязвам, че доста неща са изчистени. Доста труд е положен от страна на министерството. Този законопроект е съвсем различен от първия. Разбира се, има текстове, които също подлежат на още малко корекции, но мисля, че те са вече твърде малко и могат да се извършат между първо и второ четене. Така че като дух, като философия, като концепция този вариант е вече приемлив.
    В този вид, говоря на първо четене, ще го подкрепим с уговорката, ще оставащите за прецизиране текстове по-малко на брой в сравнение с първия вариант, ще ги направим между първо и второ четене. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, господин Абазов.
    Заповядайте господин Апостолов.
    ЙОРДАН АПОСТОЛОВ: Добър ден на всички!
    Това, което бих искал да попитам и също така да предложа, е относно подадените възражения до ръководителя на Управляващия орган. В законопроекта е предвиден едноседмичен срок за обжалване на списъка по ал. 2 – това е в чл. 9в, ал. 3.
    Бих искал да помоля колегите и ако е възможно да предложим и да приемем тук този срок да стане 10 дни? Това ще го предложим между първо и второ четене.
    Също така ще помоля вносителят сериозно да прецизира този двуседмичен срок, защото и аз съм на мнение, че при многото жалби, които се очакват и които историята е показала, че ги има, мисля, че няма да има възможност в този двуседмичен срок да се произнесе и оттук нататък биха настъпили доста апокалипсиси и отиване към съдилища, защото този срок, както знаете, записан в закона, трябва да бъде спазен задължително. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, господин Апостолов.
    За предложения срок ние, като вносители, сме водили разговори с министерството. Те са съгласни и нищо не пречи между първо и второ четене пак да направим разговори и този текст да се прецизира.
    Други колеги? Няма.
    Закривам разискванията.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 754-01-79, внесен от народния представител Станислава Стоянова и група народни представители на 15 ноември 2017 г.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 8.
    Законопроектът е приет на първо четене.
    Благодаря Ви.
    Закривам днешното заседание.

    (Закрито в 15,45 ч.)


    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Димитър Гечев


    Стенограф:
    Мая Станкова
    Форма за търсене
    Ключова дума