Комисия по земеделието и храните
Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча № 854-01-63, внесен от Александър Сабанов и група народни представители на 4 юли 2018 г. – за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
П Р О Т О К О Л
№ 37
На 5 юли, четвъртък, 2018 г. от 14 ч. се състоя редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча № 854-01-63, внесен от Александър Сабанов и група народни представители на 4 юли 2018 г. – за първо гласуване.
Заседанието се ръководи от председателя на Комисията по земеделието и храните госпожа Десислава Танева.
* * *
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, имаме кворум, откривам днешното заседание на Комисията по земеделие и храни с предварително обявен дневен ред:
Точка единствена: Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 854-01-63, внесен от народния представител Александър Сабанов и група народни представители на 4 юли за първо гласуване.
Уважаеми колеги, други допълнения към дневния ред има ли? Ако няма, гласувайте. За 14, приема се единодушно.
Това е дневният ред, по който ще работим днес.
На днешното заседание на Комисията по земеделие и храни гости са: заместник-министър Атанас Добрев с ресор „Гори“ – темата на днешния законопроект, госпожа Даниела Ангелова – директор на дирекция в Изпълнителна агенция по горите и господин Гогов – директор на Изпълнителна агенция по горите. Други не виждам, ако има, моля да бъдат включени впоследствие в протокола.
По точка първа и единствена давам думата на вносителите за представяне на законопроекта. Кой ще го представи?
Господин Сабанов, заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Гогов! На предходното заседание на Комисията по земеделие, гори и храни бяха прочетени мотивите по така предложения от мен и група народни представители законопроект. Като цяло аз ще предложа, тъй като вече са четени мотивите и тези мотиви реално са това, което Министерският съвет е приел като идея за това, което правим ние днес, като точка в Преходните и заключителни разпоредби се създава § 13:
„§ 13. До 31 декември 2018 г. се разрешава групов лов на дива свиня извън срока, посочен в т. 3.2. от Приложение № 4 към чл. 54, ал. 1 от Закона за лова и опазване на дивеча, включително и в ден сряда.“
Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ – в заключителните разпоредби е § 2.
Знаете че и в момента има право да се ловува, но може да се ловува само индивидуално, на бележка, което не е достатъчно за ограничаване на разпространението, тоест за ограничаване на популацията на дива свиня, което само по себе си ще доведе до по-малък риск от африканска чума на територията на Република България. Както на всички ни стана ясно още от предната комисия, има огнище, което е в град Тулча, който се намира на 110 километра от българската граница, а това е твърде близко и не оправда очакванията ни, които бяха миналия декември, когато отхвърлихме подобен законопроект, на който също бях съвносител. Тогава се каза, че едва ли не болестта се придвижва по 30 км на година и се очаква след две-три години евентуално да дойде в България. Това се оказа невярно и само шест месеца по-късно от 500 км отдалечена вече е на 100 километра от българската граница, което създава реална опасност не само за популацията на дива свиня, а и за стопанското отглеждане на прасета, което ще доведе до огромни загуби не само на стопанствата – и частните, а и на бюджета в България. Така че мисля, че това е достатъчна причина да приемем това предложение, което правим като промяна в Закона за лова и опазване на дивеча.
Ако има въпроси, разбира се, съм готов да отговоря.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, господин Сабанов.
Колеги, имате ли въпроси?
На практика Законопроектът отразява решението на Министерския съвет на оперативно заседание от предходната сряда.
АНДРИАН РАЙКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник министър, уважаеми колеги! Аз съм съгласен с всичко това, което се предлага, защото това е една от мерките, които трябва да се предприемат за намаляване на популацията на дивите прасета с цел ограничаване, по-скоро недопускане на разпространение на африканска чума по свинете в страната.
Въпросът ми е следният: какво ще се случва с отстреляните прасета от днешна дата например, от обнародване на промените в „Държавен вестник“ до края на годината? Имам предвид, че толкова много дружинки ако ловуват сряда, събота и неделя, ще има голям брой отстреляни прасета, какво ще се случи с тях?
АЛЕКСАНДЪР ШАБАНОВ: Прасетата ще бъдат подлагани на изследвания и ако бъдат годни за употреба…
АНДРИАН РАЙКОВ: Имам предвид, че е летен период, температурите са високи и вероятността да стигнем до разваляне на месото и така нататък, е твърде голяма и е рисковано, и има риск за хората. Това имам предвид.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Да, благодаря.
Заместник-министър Добрев ще отговори на въпроса.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, наистина летен период е. Месото като цяло ще си остане за ловните дружини. От тях ще изискваме вземане на проби за африканска чума, ще бъдат обучени специално лица – по двама души от всяка ловна дружина в България, които ще бъдат обучени от експерти от Българската агенция за безопасност на храните за правилното вземане на проби за африканска чума. След взимането самите ловци, ако месото, дай боже, разбира се, е годно, ще си остава за ловните дружини и не би трябвало да се разваля, което Ви е притеснението.
Отделно от това самите карантии, кожи и животински остатъци ще бъдат загробвани в ями, но вече да не влизаме много в детайли, това ще бъде казано на тези обучения от Българската агенция за безопасност на храните. Мисля, че внесох малко яснота по тази тема. Благодаря.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други въпроси има ли?
Заповядайте, господин Абазов.
БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря.
Госпожо Председател, колеги! Аз по принцип съм съгласен с така направеното предложение предвид на ситуацията с болестта в съседните страни и опасността да се прехвърли в България. Коментарът ми е по-скоро за правната техника към вносителя, дали това трябва да бъде в Преходните и заключителните разпоредби, така както е предложил изменението вносителят, под редакцията до 31 декември 2018 г. се разрешава групов лов, подробно е описано. Такъв подход е избрал вносителят. Тъй като е за конкретния повод, след като отмине това нещо, това ще го отменяме ли, какво ще се случва?
Мисля че не е универсален текстът, колеги. Пак казвам, не съм против, искам това да се случи, но да се случи под една универсална форма. Ако днес ни е проблем чумата по прасетата, утре ще е някакво друго заболяване и тъй като е написано за конкретния случай, по конкретния повод и с конкретните дати и е в Преходните и заключителните разпоредби, така е систематичното място, така е определил вносителят…
Според мен може ли да помисли вносителят, в чл. 54 от Закона, който всъщност регламентира сроковете на лова, и изброява министърът на земеделието какви правомощия има по отношение на сроковете, в последната му редакция на чл. 54 много добре е развит ограничителният режим на лова, не е ли по-удачно, колега, това да го включим като добавка към чл. 54 наред с ограничителните режими, на които даваме правомощия на министъра при определени обстоятелства, при определени становища на Агенцията, да включим и обратния режим – да удължава, да разширява ловния срок в чл. 54, където му е систематичното място, което определя ловните периоди? И тогава вече няма да е за конкретния повод, за конкретния случай, а ще имаме едно общо универсално правило, от което при други подобни ситуации в страната също може да се възползваме от тази хипотеза, развита в тази добавка в чл. 54.
Говоря като правна техника, без да съм юрист, колегите юристи също могат да ме поправят. Като неюрист си мисля, че мястото на предложението на колегите да решим въпроса, е по-скоро тук, за да имаме един универсален характер, приложим във времето и в случаите многократно, защото чл. 54 съм си го разпечатал, много добре описва ограничителните режими при определени ситуации, като дава правомощия на министъра с негова заповед да разменя, увеличава, намалява сроковете и видовете дивеч. Ако тук добавяме и друго правомощие – да разширява сроковете на лов, така както колегите предлагат, естествено със становище от Агенцията по храните, Агенцията по горите и така нататък, мисля че ще се получи един по-работещ текст, не че този е работещ, но е твърде конкретен и в преходните, и в заключителните. Като правна техника, колеги, не че съм против.
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Господин Абазов, имахме такъв текст миналата година, който за съжаление предизвика голямо напрежение откъм зелените организации. Именно поради тази причина този път го внасяме в Преходните и заключителни разпоредби, за да е конкретно в периода за тази година, защото наистина сега е моментът, когато трябва да се направи нещо превантивно относно навлизането на африканската чума по свинете в България. Това са единствените ни резервни относно това да го вкараме в чл. 54 точно там, за да остане. Защото тогава, миналата година, пак казвам, се надигна едва ли не вой че как ще разрешат. В тази член реално министърът има право да намалява лова, а ние да го увеличаваме. И така беше и предходната промяна в Закона за лова и опазване на дивеча. Поради тази причина сега го правим по друг начин, да може да бъде само за тази година, за да не предизвика напрежение в зелените организации и да си създаваме излишни главоболия, а да свършим нещо, за което в крайна сметка е този закон.
Отделно от това, сами знаете като виден ловец и запознат с африканската чума, тази чума мине ли, дойде ли в България, така или иначе, понеже се чу сега като избиете прасето, няма да има какво да ловуват хората следващите 5 години, тя ако дойде, следващите може би и 10 години пак няма да се ловува. Така че сега е моментът да се вземат някакви превантивни мерки и от тази гледна точка сме го поставили по този начин, съгласуваме с Агенция по горите къде да бъде точно текстът на това, което предлагаме, за да бъде най-компактно, най-лесно смилаемо, включително и за зелените. Затова сме го сложили там.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, министър Атанас Добрев искаше думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: В този контекст на господин Абазов, в контекста и на господин Сабанов, миналата година беше предложен точно ЗИД в частта си по чл. 54, но понеже този текст, който в момента е предложен, е спешен и Вие знаете всички, не искам да влизам пак в подробности от това естество, че наближава чумата, бих искал да Ви допълня, не знам дали сте запознат, Министерският съвет ще внесе в скоро време, Министерството е предложило Закон за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, което може би ще се случи през септември месец и там примерно такива предложения, които Вие предлагате в момента, може да се подоизкусурят, защото тогава ще се гледа по-бавно, както му е редът, ще се прегледа изцяло законът. Но понеже тази част наистина е спешна и касае мерките, които ще трябва да се предприемат от цялата държава, затова се касае само императивно и е заложена в момента до 2018 г.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други въпроси имате ли към вносителя или представителя на Министерството?
Господин Георгиев, заповядайте.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Имам едно предложение, тъй като все пак бройката, която тук чета в мотивите, е 111 367, броят ми се струва доста голям, все пак, ако може Комисията по земеделие и храни всеки месец от септември все пак да ни държите в течение и една справка да имаме за това нещо, тъй като все пак сега поемаме ангажимент, от Комисията се нагърбваме да направим спешни законодателни мерки. Хубаво е тази брошура, която заместник-министър Добрев даде, добре направена според мен, да има една по-сериозна информационна кампания, хората да са запознати.
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Доколкото ми е известно, са направени около 110 хил. такива бройки, ще бъдат раздадени на всички ловни дружинки, по възможност на всички ловци, защото много е важно и самите ловци да знаят защо го правят, как точно се извършват дейностите. Отделно както и заместник-министърът Добрев спомена, ще бъде направена разяснителна кампания на това не само как да се вземат проби за африканска чума от самите ловци, от самите дружинки, но и какви мерки трябва да се приемат, как да се загробват вътрешността и кожите и всички други помощни дейности, които ще спомогнат за неразпространение на африканската чума.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте, господин Абазов.
БЮРХАН АБАЗОВ: Този път сме на въпроси, защото преди малко бяхме на становища.
Въпросът ми е към заместник-министър Добрев. Господин Заместник-министър, дали е помислено за безопасността на лова, тъй като според Вашите разчети този извънредният лов ще започне от 31 юни или първи август, или най-късно с птичия лов. По това време на годината гората е достатъчно раззеленена, в гората ходят всякакви хора, които берат гъби, билки, липов цвят или акация, или не знам какъв цвят, животни пасат и от собствен опит и Вие знаете, че при една такава обстановка мерките за безопасност са много важни и ситуацията е твърде сложна както между самите ловци, така и евентуално от хора и животни, които ходят в гората, имам предвид намалената видимост, да не направим бели.
В този смисъл някакви мерки дали са взети?
Изрично пишете, аз затова бях против да се цитират срокове, до 31 декември. На 31 декември или на първи януари отделна таксация ли ще правим дали са изпълнени условията на промяната, демек бройките животни, популацията, плътността на хектар е намалена? Как ще отчетем и изпълнението на плана?
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Дружините нали ще пишат по бележките колко прасета са отстреляни, после ще ги спаднем от общото…
БЮРХАН АБАЗОВ: Ако не ги стигнат, ще продължаваме ли в периода на бременност, питам? Ако сме стигнали – добре, ако не са стигнали, на втората седмица на януари официално ловът се спира по приложението, дали ние ще го продължим в периода на бременност?
И не на последно място, за държавните ловни стопанства, колеги, това е бизнес. Те дали ще имат интерес от такова избиване, за което говорим и намаляване на популацията?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: Аз мисля че не трябва да се съмняваме първо в компетентността на българския ловец, той държи курсове, знаете, безопасно боравене с оръжие, независимо в какви условия, знаете че… Особено през есенно-зимния период пък има и мъгли, когато е активният ловен сезон, има отразителни жилетки, които задължително се ползват. И мисля, че това не са така наречени „нови ловци“, това са хора с дългогодишна практика, върху чиято отговорност ще легнем.
Разбира се, който не може да се оправи, не е задължително да ходи на лов. Това е първото за държавните ловни стопанства.
По втория въпрос – наистина бизнес е, но ако сложим една хипотеза, примерно, не дай си боже, пак казвам, ето, да чукам на дърво, влезе това тежко заболяване, този бизнес никога няма да просъществува. Тук трябва ясно и точно да се уточним – дойде ли това, приключваме. Тези мерки са мерки, които се прилагат от другите страни членки на Европейския съюз. Това не са мерки, които ние сега си ги измисляме. Даже и тази брошура към ловците е препечатана от немския вариант на брошури. Това е уведомление към немския ловец, но ние искаме и българският ловец да е дисциплиниран, както немския, да използва същите методи и начини в този случай да помогне на държавата, защото при влизането на африканска чума в България, знаете, че питомният бранш, да не влизаме пак в подробности, миналия път Ви запознах в доклада, който беше одобрен от оперативното съвещание на Министерския съвет, какви колосални щети ще нанесе на икономиката на България. И затова това са бъдещи неща.
А отделно сроковете – затова Ви казах: предстои влизане септември месец, така предполагам, септември или октомври, на Законопроект за лова и опазване на дивеча. Тогава вече като влезе да се гледа в парламента, ще видим какви резултати имаме от тези мерки, които минат, да речем, през зала, обнародва се това изменение на закона и тогава заедно отново каквото е нужно, дали ще го отменим, дали няма да го отменим този текст.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други въпроси, изказвания? Няма. Закривам дебата. Преминаваме към първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 854-01-63, внесен от Александър Сабанов и група народни представители на четвърти юли 2018 година. За 15, против няма, един въздържал се. С това Законопроектът е приет.
Няма други въпроси, закривам заседанието.
В благодаря за участието и хубав ден.
(Закрито в 14,26 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева
Стенограф:
Антон Лазаров