Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
14/11/2018
    1. Блицконтрол.
    2. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 802-01-50, внесен от Министерския съвет на 5 ноември 2018 г. за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните






    П Р О Т О К О Л
    № 45

    На 14 ноември 2018 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Блицконтрол.
    2. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 802-01-50, внесен от Министерския съвет на 5 ноември 2018 г. за първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители, членове на Комисията по земеделието и храните, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,35 ч. и се ръководи от председателя на Комисията по земеделието и храните госпожа Десислава Танева.

    * * *
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми народни представители, уважаеми гости! Има кворум и мога да открия днешното редовно заседание.
    Предварително обявеният дневен ред включва две точки:
    1. Блицконтрол.
    2. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 802-01-50, внесен от Министерския съвет на 5 ноември 2018 г. за първо гласуване.
    Колеги, други предложения по дневния ред има ли?
    Ако няма, моля да гласуваме дневния ред.
    За – 20, против и въздържали се – няма.
    Преди да преминем към дневния ред от името на членовете на Комисията по земеделие да честитим рождения ден на госпожа Ирена Димова, който беше вчера. (Ръкопляскания.)

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    БЛИЦКОНТРОЛ.
    Съгласно Правилника, на въпроси ще отговаря министърът на земеделието, храните и горите.
    Колеги от най-голямата парламентарна група – на Политическа партия ГЕРБ, въпроси към министъра има ли?
    Господин Мацурев, заповядайте.
    АЛЕКСАНДЪР МАЦУРЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Министър, госпожо Заместник-министър, господин Заместник-министър! Моят въпрос е свързан с изминалия период за прием на инфраструктурните проекти, които бяха към Министерството на земеделието, храните и горите, тоест към Фонда: кога горе-долу ще приключи тяхното одобрение? В момента предстои зимният сезон, има вероятност да се правят поръчки по общините и съответно през пролетния сезон да бъде стартирана тази процедура. Също така, ако имате възможност, да ни кажете по предишния прием, колко са сключените договори и какви разплащания ще бъдат направени до края на годината, приблизително? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Министърът има думата.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Добър ден! Ще отговоря, доколкото мога, за другото ще Ви направя справка.
    Първо, бих искал да информирам уважаемите народни представители, че преди малко стартирахме една определено не скъпа кампания, семпла, но надяваме се ефективна за подкрепа на българския производител, с инициативата: „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти!“ Стартирахме с една кръгла маса, с една доста добра информация как се развива секторът „Земеделие“ 2016 г., 2017 г., 2018 г. Ще качим тази презентация на страницата, всеки от Вас ще може да се запознае. Тенденциите са позитивни. В различните направления – различни. Разбира се, има много какво да се желае в изчистване на диспропорции, особено „Плодове и зеленчуци“ от гледна точка на производство и мощности за преработка, но като цяло смятам, че посоката е правилна. Много са важни и темите за продължаване на политиките, които са свързани с подготовката на бъдещия стратегически план. В момента ще стартираме заданието за SWOT-анализ, който да предшества новия програмен период, който трябва да направи анализ, на всеки един от браншовете.
    По отношение на кампанията, бих призовал всеки от уважаемите народни представители, винаги би бил „добре дошъл“ и би било полезно да се включите по Ваша преценка. Ще има различни мероприятия, които ще бъдат направени. Разбира се, разчитаме и на асоциациите, разчитаме и на големия ритейл. Ще направим и кратки, много малки и семпли клипчета в част от телевизиите, не в най-скъпите, тъй като не можем да си го позволим. За това исках да Ви информирам.
    По отношение на Вашия въпрос, господин Мацурев, в момента провеждаме регулярни срещи – вчера две и днес две, с кметове, които са в ход на изпълнение на стария програмен период от гледна точка на това да уточним, какво ще се изпълнява от тях, какви въпроси има, какви плащания ще бъдат направени до края на годината, тъй както знаете, че имаме да изпълняваме цели, които са заложени по Програмата.
    Целият старт – първи програмен период е договорен в началото на годината, без ВиК-та. ВиК-та бяха договорени малко по късно, предвид на това, че чакахме от Европейската комисия становище от гледна точка на това, дали има елемент на държавна помощ, или не. Това беше процедура, стартирана от МРРБ, но трябваше аз да я приключа за ПРСР Програмата. Колегите там си довършват. Така че всичките тези договори по първия прием са в ход. В ход са одобренията на обществените поръчки в една или в друга посока. Всяка община е на различен етап.
    По отношение на втория прием, активно ще се договаря. Стартирало е договарянето. Жалбите ги приключихме преди повече от месец. Там нямаше много жалби. Имаше единствено малко жалби за улици, тъй като в този прием бяха изчистили много критериите от гледна точка на тяхното оценяване, тяхното тълкуване и така нататък. Единствено имаше за улиците, които по този прием бяха до 600 хил. евро, не на 1 милион, за да може да има повече бенефициенти по Програмата.
    Това ми е разговорът с Фонда от вчера, че с изключение на улиците, почти всички останали може би ще бъдат договорени, но нека да Ви го потвърдя, допълнително. Останалото е счетоводна информация и справка, която трябва да се вземе, стотици са договорите. Това, какво е договорено по-различните лотове и какво е разплатено трябва да го видим. Това е налично в Разплащателна агенция, не точно при мен и затова ще трябва да направим справка. Ако пожелаете ще Ви направим и изпратим подобна справка. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Втората по-големина политическа сила – БСП, заповядайте.
    ЦВЕТАН ТОПЧИЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми дами и господа заместник-министри, уважаеми колеги! Господин Министър, моят въпрос е свързан с чумата по дребните преживни животни в Странджанско. Вече няколко месеца не можем да получим информация дали е типизиран вирусът на заболяването. Имате ли някаква информация? Може ли да ми кажете повече по този въпрос, тъй като забраните продължават, а ние не знаем кой е вирусът?
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Няма засега получена типизация на вируса. Трябва да Ви кажа, че за нодуларния дерматит, това ми казаха от Агенцията, разбира се, не ги следя, който беше преди две години, преди няколко месеца се изпрати информацията за типизирането на вируса.
    По отношение на ограниченията, които са в момента, мисля, че отговарях и на парламентарно питане, те са свързани с антителата, които са в около двеста и няколко животни. В момента приключва поредният цикъл от взимане на проби. Животните, които са с антитела ще бъдат взети, за да се махнат от стадото като бъдат обезщетени самите собственици, така че когато приключат следващият кръг проби, ако нещата са чисти, да можем да искаме сваляне на ограниченията от началото на следващата година, когато стартира и активният период на приплодите, активният период малко по-късно и на предаването на млякото. Това мога да Ви отговоря в момента.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте.
    ЦВЕТАН ТОПЧИЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Разбирате нашите притеснения. След като не знаете, какъв е типът на вируса и от къде е влезнал как ще реагираме, ако – не дай боже – се случи нещо подобно? Хората търпят санкции, стоят си там животните не ги продават, не могат да купят нови. Мисля, че много по-осторожно трябва да се занимавате с този въпрос да се типизира вирусът. Те са четири типа, не са повече. Затова обърнете внимание да вземете мерки, да се знае от къде е влязъл…
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Притесненията са ни взаимни.
    ЦВЕТАН ТОПЧИЕВ: Да, да, точно.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Считайте, че типизацията, трябва да бъде направена във френска лаборатория.
    ЦВЕТАН ТОПЧИЕВ: Защото да не излезе някакъв пети тип вирус, който минава и ваксинира животните. Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Третата по-големина политическа сила – „Обединени патриоти“. Въпрос има ли от тях?
    Господин Сабанов, заповядайте.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Уважаеми господин Министър, дами и господа заместник-министри, уважаема госпожо Председател, колеги, гости! Въпросът ми е свързан, с разговора ми вчера с председателя на Националната асоциация на зърнопроизводителите, който изрази опасения относно разписването в момента на някаква наредба от Министерството на икономиката относно Закона за петрола и нефтената индустрия. Доколкото разбрах сте имали днес среща и сте тръгнали нанякъде в тази посока за оправяне на тези нередности, които изразиха вчера.
    Ако може да ни запознаете докъде е стигнал процесът по оправяне на тази наредба, ще Ви бъдем благодарни.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Славен закон, славни наредби. В неформални драфтове, които се бяха появили малко преди да бъде публикувано за обществено обсъждане, се появиха притеснения в бранша от гледна точка на налагане на допълнителни регулации извън това, което се изисква по Закона. Веднага реагирах. Разговарях с икономическия министър да ни изпрати, преди да го качат, за да им кажем бележките. Те ми го изпратиха и едновременно го качиха. Разбира се, той е в правото си да направи това нещо.
    Основен проблем, който притеснява бранша са регулации, свързани с противопожарната безопасност, които сигурно са съгласно изискванията, но са доста рестриктивни. Де факто почти всички от нашите съоръжения, които имат като системни и други, няма да могат да отговорят на това изискване.
    Днес проведохме среща с бранша и с нашите юристи. Това, което имам като уговорка с икономическия министър, в момента всичко е в процес на обсъждане, ние ще си официализираме становището. Тяхната молба е да имаме и конкретни предложения за изменения, а не само да кажем: с това не сме съгласни. Аз лично се надявам, че ще решим въпроса от гледна точка на подобно нещо. Ако трябва ще проведем среща и с генерал Николов от службата за противопожарна безопасност.
    Имаше някакъв регистър, който е трябвало да се заверява в нашата общинска служба, но не да се заверяват данните, които се вписват по доставките, а да се прошнурова и подпечатва, което на пръв поглед не е кой знае колко сложно. Ако трябва ще се направи такова прошнуроване и заверяване на документ, от който да се знае, че няма да се късат страници или нещо подобно. Другите теми трябва да ги видим внимателно, така че да не способстваме отново да възниква напрежение, иначе няма как – това означава отново да се върнем в изходна позиция.
    Заявявам, че от Министерството ще има пълен съпорт към бранша, не случайно днес се видяхме. Продължава срещата с част от зърнопроизводителите, както и кооперациите, мисля, че на АСП имаше. Това беше и по-големия формат, който работеше тогава и по темата със закона. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги от ДПС, господин Абазов, въпрос имате ли?
    БЮРХАН АБАЗОВ: Госпожо Председател, уважаеми господин Министър, колеги! Моят въпрос е свързан с индикативния график, който се обявява за прием по мерките по Програмата за развитие на селските райони, за тези мерки, които са отворени и се приемат документи или са в процес не говоря, където е значителната част от всичко, което беше публикувано в началото на годината под формата на този график. Сами се сещате, че въпросът ми е свързан с двете мерки, които са обявени в графика, но не са отворени към днешна дата.
    Първата мярка е 7.3. – за широколентовия интернет, който знаете, че трябваше да бъде май или юни, днес сме ноември и няма никаква индикация кога ще отвори тази мярка?
    Вторият ми въпрос е свързан с мярка 16.3. – за иновациите, който след един неуспешен старт през пролетта имаше индикации, че ще отвори септември, пак сме ноември. Или коригирайте този график своевременно, или обявявайте на потенциалните бенефициенти кога евентуално ще се отвори мярката, за да може да са наясно с времевия график и да могат да се подготвят. Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Съгласен съм с Вашите забележки, да, той е индикативен, но тук не говорим за един месец или за някакви седмици. Този индикативен график трябваше да бъде коригиран със съответната забележка, защо се коригира.
    По отношение на широколентовия интернет там бенефициент е Агенцията по електронно управление. Вече приключиха всички разговори с тях. До момента комуникацията с тях ни забави от гледна точка на отварянето на тази мярка, но тя ще бъде реализирана. Знаете, че имаше проблем с реализацията и в предходния програмен период.
    По отношение на мярката за иновациите, предстои последно на мониторинговия комитет, който ще се проведе в началото на декември, уточняване на параметрите, след което тя ще бъде отворена, но няма да правим промяна в програмата. Честно казано, аз имах желание да направим промяна в програмата, тъй като таванът на една инвестиция там е 1 милион, което съвсем не е малко, но ще отнеме много време, ако стартираме промяна в Програмата. Ние нямаме тази година повече опции, трябва да стартираме нотификация за следващата година. Една промяна трае няколко месеца. Ще я стартираме с ясни критерии, разбира се – не да ни се появят 20 проекта по 1 милион и да приключим с 20 проекта, което няма да е добре. Тази мярка също се гледа в Комитета по наблюдение и респективно ще бъде отворена. Приемам Вашата забележка за корекцията в графика. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Госпожа Таскова от „Воля“тук ли е? Не я виждам. Няма я.
    Тогава започваме с вторите въпроси.
    От ГЕРБ втори въпрос ще има ли?
    Господин Райков, заповядайте.
    АДРИАН РАЙКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми господин Заместник-министър! Моят въпрос е свързан с още едно заболяване на територията на страната. Става въпрос за африканската чума по свинете. Бихте ли ни дали актуална информация относно епизоотичната обстановка в страната към момента по отношение на заболяването африканска чума по свинете?
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Разбира се. Ако трябва господин Добрев ще ме допълни. Следващият път ще водя на блица и Дамян Илиев.
    Ситуацията към момента е следната. Аз Ви споменах, че имахме случаи до Кайнарджа – точно на 4 метра от оградата умряло прасе. При изследването то беше с позитивна проба. По този повод си писахме и се чухме с румънския колега, който е министърът на горите, там министъра на горите отговаря за лова, за да ме уверят за пореден път, че спазват закона, от гледна точка, че не правят гонки, че не правят гонки с кучета, те го казват и с хора, с викачи. Да, законът е така, колко се изпълнява и се контролира не искам да коментирам. Проблемът беше, че по наша информация има подобни индикации, че това нещо се извършва.
    След този случай направихме масов оглед на 20-километровата зона, която е под възбрана, първо, с нощни уреди, още веднага в близкия район, в близките гори и на 20-километровата зона с горските и ловните дружинки, като тя е като дъга в посока към мястото, където е открито. Това беше по-миналата събота. Не бяха открити прасета – болни или каквито и да е, защото ако прасето не е болно, то си се движи и се крие, много трудно може да се намери. В момента под осторожно наблюдение е целият район, включително от нашите горски и РДГ, и от държавното предприятие. Там нямаме случаи.
    Появиха се случаи в едно заградено ловно стопанство „Зеленика“, над Каварна.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! В „Ловно сдружение „Зеленика“, над Каварна, село Българево в ограда, която е предвидена, муфлонова ограда, има открити няколко случая, тоест при отстреляни диви прасета са с положителни проби за африканска чума по свинете. С наши служители се извършва отстрел в тези заградени територии през два-три дни. Два-три дни се води отстрел, два-три дни почиват, като вече има отстреляни над двадесет и няколко животни, за жалост повечето са с положителни проби за африканска чума.
    Това е положението за положителни проби по африканската чума на територията на Република България. На останали места нямаме все още констатирали.
    Искам тук да кажа, че откакто се изгради съоръжението по сухопътната граница в България с Румъния, в Румъния случаите вече са доста – над 400 000 и това е от началото на юни месец, като близо 80-90 случая има и по диви свине. По диви има над 90 случая, а по питомни са над 400 000.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: При първия случай в Кайнарджа, още тогава доктор Иванов – заместник-министърът, беше там на Епизоотичния съвет в областта. Абсолютно всички хора, които ходят в гората – горски, гъбари, тези, които трябваше да минат на оглед, освен че се прави дезинфекция и така нататък, задължително не трябва да гледат прасета вкъщи, защото по-най лесния начин може заразата от ходенето в гората – там, където е имало, да си го пренесат вкъщи.
    Процесът с усвояването на домашните животни върви спорадично. Надявам се сега, покрай Коледа той да тръгне още по-усилено.
    По същия начин се подходи и в района на Зеленика, като там сме забранили в 20-километрова зона лова, но пък междувременно отворихме лова в Тутраканци от тази седмица, защото там наблюдението продължи около два месеца.
    Наблюдава се, то е малко параноя – като видим сега някъде умряло животно и веднага става страшно. Темата наистина е много сериозна. Има седмични бюлетини на Комисията, в които посочват всяка седмица колко животни са загинали във всяка една от страните. Не е пред мен, по-миналата седмица го гледах: в Полша – 24 животни, в Белгия – 22 диви прасета, в една от Балтийските държави. В Румъния се разширява, аз Ви го казах и предишния път. По границата докъм Свищов, успоредно на границата вече се разширяват и тук е както за заден двор домашни животни, така и за диви прасета. Там и едното, и другото.
    Онзи ден бях във Враца, приключвахме една кампания за рекламите на туристическите маршрути и хората ме питат, и журналистите включително: „Сега, като падне нивото зимата и като замръзне, няма ли повече предпоставки?“ Има, определено има, не е проблем за прасето да преплува и при повече вода, и при по-малко вода. Така че, това, което правим, е да сме абсолютно осторожни. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Аз ще си позволя само една реплика към господин Адриан Райков. Моля да ме извинят колегите, но сигурно и за тях е интересно.
    Тъй като стана въпрос за чумата, по повод искането на ловците от твоя край, моля ти се, задай въпроса, защото ние пак ще го зададем на тях, а така хората ще получат своевременен отговор.
    АДРИАН РАЙКОВ: Голяма част от ловците на територията на Русенска област, които са от ловни дружинки в близост до поречието на реката, имат опасения, че има голямо струпване на диви прасета точно в тези зони, където е разрешен груповият лов, но без кучета. Това са им притесненията и доколкото имам информация са изпратили писмо и до Вас, и до госпожа Танева, и до някои народни представители. Не знам дали е стигнало писмото до Вас.
    Доколкото разбрах и от други дружинки по цялото поречие на реката ще има такива писма точно с тези притеснения. Като тяхната молба, която посочват в тези писма, е да бъдат отменени точка 1 и точка 2 от заповедта, която сте издали по отношение на тези гонки.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: Министърът по принцип пуска тези забрани по предложение на Българската агенция за безопасност на храните. Най-важното, което е приоритет на страната – да не се допусне разпространение на болестта африканска чума по свинете. Ако разгоним прасетата с кучета има опасност, ако има случайно заразени, да заразим питомните свинекомплекси. Особено в Русенско, знаете, че са едни от най-големите свинекомплекси на територията на страната. По принцип в Североизточна България стои седемдесет и няколко процента от цялото свиневъдство като сектор. Нормално е тази година малко повече да се внимава.
    Гонка без куче – извършва се спокойно, това е при желание. Ловът се прави по същия начин, само че животните не се разгонват така, както с кучета. Това е така наречената „тиха гонка“. Може да се ловува, има си гоначи оттатък, викат си, но самите диви прасета не се разгонват да бягат на далечни територии. Тази година е такава, към момента това е положението. Виждате в съседна Румъния, оттатък Дунав, огън гори. Това е в момента коментара.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: От друга страна, Вие знаете, бяхме направили първоначално 10 км + 10. Направихме срещи с двата Ловно-рибарския съюза. Извикахме повече представители, убедихме Агенцията да се съгласи да бъде 5 + 5.
    Истината е, и аз започнах да разбирам от лов, че когато има гонка с кучета прасетата тръгват, ще отнесат и ограда, и всичко. Особено когато имаме чувствителна зона, това означава разселване на болестта.
    Сигурно има струпване. Не знам дали е така. Ако има струпване е добре за ловците. Но няма как да го свалим. По същия начин искаме румънците да не правят подобно нещо от другата страна, като те не правят и с викачи. Дори техният закон забранява на половин километър въобще да се прави.
    В Румъния са заразени територии. Ако погледнете картата, цялата източна част, включително до южната граница, до Свищов 40 – 50 процента румънската територия е заразена. Там въобще се забранява. Там могат да стрелят само подборно, с капани и така нататък, и така нататък.
    Няма как да го вдигнем. Това беше един компромис, който смятам, че беше много разумен. Както знаете, ние имаме в момента ограничение на 20-километровата зона около Кайнарджа. Появи ли се нещо подобно в Русе или другаде, автоматично ще се наложат подобни ограничения. Няма как.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря за изчерпателния отговор.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Само да добавя, понеже Кайнарджа е в моя избирателен район, че там всички подскачаха „Оставка на министъра, лов ще правим“. Те още не вярват, че има такава болест. Има хора, които казват: „Това са измислени работи“. В момента, в който в Кайнарджа се видя, че има болест, всичко утихна, никой не смее да се обади. Да не дава господ да научавате по този начин!
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, втори въпрос от БСП има ли?
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ СТОИЛОВ: Уважаема госпожо Председател, господин Министър, колеги! Правен ли е от Министерството анализ на ефективността или някаква оценка на ползите от изградената ограда по границата пак във връзка с чумата по свинете? Благодаря.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Може ли да ми подскажете точно какъв да бъде анализът на ефективността? Да ми дадете репери?
    Това е стандартна мярка, която се прави от всички държави. Дания в момента строят, но много по-голяма ограда от 1,50 м. Чехите направиха с електропастири, която по-лесно се преминава. Унгарците също направиха. Това са част от превенционните действия. Многократно споменахме, че по този начин пресякохме движението на животни, включително селскостопански, и на диви, разбира се, в конкретния случай при заболяването, което го има в Румъния. Точно като направихме оградата, след една седмица се появи първият случай на 1 км от Силистра. Най-близкият.
    Това е едно от превенционните действия, които се направиха.
    Анализ на ефективност – ако искаш мога да направя един алгоритъм от гледна точка на това какви биха били потенциалните загуби. Имаме доклад за потенциалните загуби. Аз съм го вкарвал на оперативно заседание от гледна точка на това какво представлява свиневъдният сектор в индустриалната си част. Знаете, че имаме над 400 хиляди животни, които се гледат в индустриалните ферми. Две трети от тях са именно в Централна северна и Централна източна България. Там са две трети от фермите.
    В момента, в който бъдат засегнати тези ферми, знаете за какво става дума – унищожаване на фермите. В Румъния, в Браила 160 хиляди животни в три съседни ферми с холандски собственик бяха унищожени. Интересното беше, че вирусът попадна едновременно в трите. Едно от съмненията е, че са с един източник, това може би е станало чрез заразяване на водата, защото няма как да е едновременно, а имат един водоизточник. Може да бъде по въздух, или по някакъв друг начин чрез транспортни средства.
    Всички тези мерки се правят за икономическите загуби, които могат да се нанесат в сектор „Свиневъдство“. Да, тази болест не е зооноза, тя не е вредна за хората, особено след термична обработка. Извън термична обработка пак не е вредна за хората, но ако една сланина или сурово месо бъде изхвърлено на двора и от куче разнесено на друго място…
    Като говорим за икономически анализ, може да видите, че загубите достигат до половин милиард лева, защото българският свиневъден сектор върти оборот от милиард и двеста – милиард и триста. Свиневъдите минимум три пъти зареждат в своя икономически цикъл.
    Може и това да се направи, но ми е трудно. Ако ми дадете някакъв алгоритъм, ще Ви направя анализ по Вашия алгоритъм.
    По същия начин за дезинфекцията, икономическите ползи от дезинфекцията на границата, разходите за фризерите и граничарите за изземване на продукцията. Това са мерки. Ние трябва да направим всичко възможно за тази превенция.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги от „Обединени патриоти“, ще има ли втори въпрос към министъра? Няма.
    От ДПС втори въпрос ще има ли?
    Господин Абазов, заповядайте.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, рязко ще сменя темата от чумата за едно друго закъснение, което констатирам. Ако междувременно е излязло в Търговския регистър се извинявам и си оттеглям въпроса. Става въпрос за регистрацията на Държавното предприятие в Селскостопанска академия.
    Законът, който приехме мисля през март, беше в тримесечен срок да се регистрира Държавно предприятие, което да обхване производствените бази на Селскостопанска академия. В пакета мерки, които приехме тогава за стабилизиране на Академията, едно от най-важните неща, освен различния начин на финансиране, освен преструктуриране на Академията, най-важното беше създаването на това държавно предприятие по чл. 62 от Търговския закон, което да обхване тези производствени бази.
    След като беше приет Законът не тримесечен срок, минаха още шест месеца и неучредяването на това дружество мисля, че прави нашите мерки, които сме взели по отношение на Академията и въобще целия закон, половинчати. Всъщност не задейства в целия си замисъл, каквато беше идеята да се преструктурира Академията и да се премине към по-различен начин на функциониране и финансиране.
    Моят въпрос е: какви са причините да се забави тази регистрация и да не стартира това държавно предприятие? Благодаря.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Аз съм убеден, че знаете отговора, но все пак да Ви отговоря.
    Знаете, че бяха входирани документи за регистрация…
    БЮРХАН АБАЗОВ: Не, не зная.
    МИНИСТЪР РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Не знаете ли? Агенцията входира документи, условно казано, преди два месеца. Не мога да Ви кажа точно, но зная, че има входирани документи, които са върнати със забележки за доработка. Те трябваше да ги внесат отново в Търговския регистър след отстраняването на препоръките и нередностите. Юридико-техническо е забавянето. Имаше внесени документи, които са върнати за корекция. Още сега, като тръгна ще се поинтересувам и ще Ви върна обаждане.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, с това изчерпахме въпросите в рамките на блицконтрола – по два от всяка група.
    Закривам дебатите по първа точка.
    Благодарим за участието на министъра и неговия екип.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОРЪЖИЯТА, БОЕПРИПАСИТЕ, ВЗРИВНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПИРОТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗДЕЛИЯ.
    Кой ще представи Законопроекта?
    Господин Юлиян Русев – директор на дирекция в Изпълнителна агенция по горите.
    Заповядайте да направите коментар относно текстовете, които касаят системата.
    ЮЛИЯН РУСЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господа народни представители! От Изпълнителна агенция по горите сме направили предложение за две изменения в Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и те касаят облекчаване на два режима. Единият е облекчаване на режима по отношение на предоставянето на ловно оръжие за ползване по линията на организиран ловен туризъм, което в момента не се осъществява. Другото облекчение е по отношение на съхранението на служебното оръжие от страна на горските служители, което оръжие в момента трябва да се съхранява в касите на съответните администрации. Това фактически няма как да се случи, защото те са денонощно в гората и това оръжие реално в повечето случаи остава в тях. Направили сме предложение същото това оръжие да бъде съхранявано в касите по постоянен адрес на лицата, които го ползват.
    Това са двете предложения, които сме направили.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, някакви коментари има ли?
    Заповядайте, господин Сабанов.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Изключително грешен закон. Като се започне с директива, вече започнахме да не вярваме, че има такава директива, използваме по всякакъв начин европейска директива и ние трябва даже да не го четем, а защото е европейска директива трябва да гласуваме всяко едно изречение.
    Законът според мен е объркан тотално, въпреки написаното, че е европейска директива, има много грешки в превода, първо. Като цяло промените, които се правят в този закон, са свързани с тероризма, включая забрана на газовото оръжие, което беше на свободен достъп, можеше всеки да си купи за самоотбрана. Минахме на уведомителен режим – когато си закупиш газово оръжие, уведомяваш служба КОС в Полицията, че си закупил такова и те ти го зачисляват. Сега правим газовото оръжие на разрешителен режим като бойното.
    Оттам насетне преминаваме към вторите видове оръжия – това са бутафорните оръжия, които се използват на възстановки. Те минават на разрешителен режим в служба КОС, което е смешно. Не може да ми побере главата как може по евродиректива такива неща да се изпишат в един закон. Какво ще рече, че трябва служба КОС да събира и да проверява оръжия, които, първо, са продупчени. Наистина гърмят с барут, но в крайна сметка това, че гърми с барут не го прави бойно оръжие. Да не говорим, че с такива оръжия – нито газови, нито бутафорни, няма правени терористични атентати или всякакви такива терористични действия. Хората отиват и си купуват автомати и си правят терористичните акции с истински оръжия, автоматични и така нататък.
    По-голямото притеснение в този закон е забраната на полуавтоматичните карабини, което ще засегне голяма част, да не кажа над 90% от ловците, или 100% от ловците, които имат разрешение за подборен отстрел, защото голяма част от тях не използват болтова карабина, а използват полуавтоматични карабини, които, както е записано в чл. 5, т. 6 от промените: „забранява се придобиването, съхранението, носенето и употребата на огнестрелни оръжия… 6. автоматичните огнестрелни оръжия, които са изменени в полуавтоматични огнестрелни оръжия“, което ще рече, че в порядъка на 500 хиляди полуавтомата ще бъдат предадени на държавата, конфискувани от държавата, което за мен е смешно.
    Да не говорим, че това ще нанесе щета не само на тези ловци, това ще нанесе щета на българската оръжейна индустрия, тъй като всички знаем, че SLR e българският „Калашник“, който в единия вариант го продават като автоматично оръжие, в другия вариант го продават като ловно или спортно оръжие. Това ще нанесе и на тях достатъчно загуби. Да не говорим за хиляди други оръжия, които ги има във вариант автоматично бойно оръжие. Има и австрийски AUG, и доста други, в момента не ми идват като наименование, но не е едно, не са две. Всички полуавтоматични оръжия ще станат забранени.
    Ако идеята е да се забранят полуавтоматичните нарезни карабини – добре, но не е изписано такова нещо. Има Benelli – чисто ловна марка полуавтомат, който няма да бъде забранен с този закон, а всички останали ще бъдат забранени, в което няма логика.
    Ние от групата на „Обединени патриоти“ ще гласуваме против този законопроект, нищо, че е на първо четене, най-малкото заради това, че никой от вносителите не си направи труда да дойде да ни го представи и да ни обори, което пак не е нормално. Поне МВР като вносител, въпреки че е внесено от Министерския съвет.
    Това имах да кажа. Благодаря. Ако има някой да го защити, ще се радвам да подебатираме с него.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други становища има ли?
    БЮРХАН АБАЗОВ: Как нашите ловни стопанства ще предоставят на немеца, който е дошъл по ловния туризъм, правилата на предоставяне на оръжие, как ще борави с него, как ще се връща?
    Не казвам, че всичко в този законопроект е отрицателно. Има и полезни неща и едно от които е регламентиране на реда, по който се предоставя оръжие в нашите ловни стопанства на чуждестранни ловци, които са дошли по линията на организирания ловен туризъм. Имаше вакуум, имаше празнота в законодателството, което регламентираше това.
    Но останалите неща, както каза и колегата, има текстове, които до голяма степен затормозяват и обременяват и без това сложната процедура, която и досега е валидна за боравене, носене, съхранение и така нататък с оръжия. Да се заключва оръжието с катинар, когато го изваждаш от вкъщи, не в калъф, а в кутия с катинар, при условие че и без това редът е доста рестриктивен…
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Само да допълня нещо към ИАГ.
    Като дадохте тези две предложения защо не направихте и третото – в цяла Европа е забранена стрелбата със звуков съспенсър, да не го казвам по друг начин. На всички финландци, немци, белгийци автоматичните им ловни пушки и карабините, които са болтови, всички ходят със заглушители, защото в голяма част от Европа е приет заглушителят, за да не плаши другите животни. Защо не предложите и това да бъде променено в този закон? При нас е забранено, ето сега е моментът да го отбраним.
    ЮЛИЯН РУСЕВ: Ще Ви отговоря. При нас е забранено, защото ние 1991 г. сме ратифицирали Бернската конвенция, а тази забрана е оттам и няма как да въведем това нещо.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Ето, идва заместник-министърът на вътрешните работи.
    Господин Ципов, аз няма как да кажа в резюме какво каза господин Сабанов.
    Господин Сабанов, ще повторите ли в резюме, за да може господин Ципов да даде обяснение по Законопроекта?
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Специално за господин заместник-министър Ципов, чл. 5, т. 6 във връзка със забраната на придобиване, съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие: „автоматичните огнестрелни оръжия, които са видоизменени в полуавтоматични огнестрелни оръжия“.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Е и?
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Това касае много ловци, които имат полуавтоматични оръжия, които в оригиналния си вид са автоматични бойни оръжия, които се използват във войни. Има и такива обаче, като на фирма „Benelli“, сигурно има и други, които имат полуавтоматични оръжия, които обаче са само ловни, нямат боен автоматичен вариант. Какво правим в този случай? Ще оставим само Benelli да продава полуавтомати, нарезни карабини, или? Примерно SLR трябва да бъде забранен, защото има боен вариант.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте, господин Ципов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Сабанов, Законопроектът е изготвен поради необходимостта да бъдат въведени изискванията на правото на Европейския съюз и директивата, която България вече е в забава да въведе в националното си законодателство. Тази забрана съществува поради директивата и заради това е въведен този текст в Законопроекта и се предлага на вниманието на Народното събрание да бъде прието. В крайна сметка тази разпоредба, която се предлага в чл. 5, ще действа занапред. Всеки един ловец, както казвате Вие, може да предприеме съответните действия и да приведе в съответствие оръжието, което притежава с изискванията на Закона.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Аз не мога да разбера, нещо не се разбрахме.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Какво не можете да разберете?
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Нещо не се разбрахме. В превода ли се загубихме?
    Да купи ново оръжие – това казвате, така ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Да.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Други въпроси има ли?
    А това означава ли, че този текст е пряк превод от директивата?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Да, точно това означава.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте.
    ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-министър, колеги! Нашата група ще се въздържи по така предложения законопроект, тъй като ние изповядваме някои от нещата, които колегите споделиха, а именно във връзка с ловците. Въпреки това в Законопроекта има доста смислени текстове – както за единен регистър, както за това, което спомена и колегата за възможността чуждестранни граждани да ползват оръжие, така че ние ще направим нашите предложения на второ четене по така предложения законопроект.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Други въпроси към вносителя има ли?
    Преминаваме към гласуване.
    Който е за приемане на първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 802-01-50, внесен от Министерския съвет на 5 ноември 2018 г., моля да гласува.
    За – 9, против – 3, въздържали се – 8.
    Комисията по земеделието и храните не го приема на първо гласуване.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,30 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Десислава Танева

    Стенограф:
    Нина Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума