Комисия по земеделието и храните
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за второ гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
П Р О Т О К О Л
№ 66
На 11 септември 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за второ гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.
* * *
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Добър ден, уважаеми колеги!
Имаме кворум и откривам редовното заседание на Комисията по земеделието и храните.
Колеги, получили сте съобщения с дневния ред и материали за днешното заседание.
Дневният ред е следният:
Точка единствена. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за второ гласуване.
Колеги, имате ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Ако нямаме други предложения, моля да гласуваме така предложения дневен ред.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Гости за днешното заседание са:
Министерство на земеделието, храните и горите – господин Атанас Добрев, заместник-министър, господин Мирослав Маринов – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по горите, доктор Фатме Демирова – началник-отдел в Изпълнителната агенция по горите, инж. Юлиян Русев – главен експерт в Изпълнителна агенция по горите, доктор Даниел Денев – главен експерт в Българска агенция по безопасност на храните, и госпожа Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Правна“ в Министерство на земеделието, храните и горите;
Асоциацията на парковете в България – инженер Тома Белев, инженер Зорница Стратиева.
Българска фондация „Биоразнообразие“ – господин Стефан Аврамов.
Добре дошли на гостите!
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛОВА И ОПАЗВАНЕ НА ДИВЕЧА, № 954-01-59, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ НА 6 АВГУСТ 2019 г. – второ гласуване
Съгласно установената ни практика Ви е раздаден работен доклад и започваме работа по него.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча“ (Обн., ДВ, бр. …)
Предлагам да подкрепим текста на вносителя за наименованието на Закона.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
По § 1 има постъпило предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители.
По § 1 е предложена редакция на комисията.
Предлагам да подкрепим предложението, да подкрепим по принцип текста на вносителя и да гласуваме редакционния текст на комисията, даден в § 1, както следва:
„§ 1. В чл. 54 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 изречение второ се заличава.
2. Създава се нова ал. 5:
„(5) При усложнена епизоотична обстановка по смисъла на Закона за ветеринарномедицинската дейност, като част от мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестите по животните, министърът на земеделието, храните и горите, по предложение на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните и след съгласуване с министъра на околната среда и водите, със заповед може да:
1. ограничава или забранява лова на някои видове дивеч;
2. прилага санитарен отстрел на диви животни;
3. променя сроковете за ловуване на дива свиня;
4. разрешава групово ловуване на дива свиня в не повече от три дни, включително събота и неделя, от 7 последователни дни за един ловностопански район, като ловуването се извършва по график, утвърден от директора на съответното държавно горско или ловно стопанство.“
3. Алинея 12 се изменя така:
„(12) При свръхпопулация на хищници, министърът на земеделието, храните и горите издава заповед за регулиране на числеността им, по предложение на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите и след съгласуване с министъра на околната среда и водите.“
4. Създава се ал. 13:
„(13) Обжалването на заповедта по ал. 5 и 12 не спира изпълнението й.“
Колеги, откривам дебата.
Заповядайте, професор Бъчварова.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми гости и колеги! Аз продължавам да държа на становището си, изказано на първо четене, когато беше разглеждан Законопроектът в комисията, че водещо при вземането на такова тежко и сложно решение от страна на министъра – да бъде единствено в Българска агенция по безопасност на храните, ми се струва, че не е редно, при условие че в Закона Изпълнителна агенция по горите е структурата, която прилага закона. Затова продължавам да твърдя и предлагам след „Българска агенция по безопасност на храните и/или изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите“ и да продължава текстът: „и след съгласуване с министъра на околната среда“. Тоест да има ангажимент заедно или поотделно двете агенции, които са в структурата на Министерството да имат отношение към това какво ще се променя със заповед на министъра.
Това е моето предложение.
Второ, използва се „усложнена епизоотична обстановка“ като понятие съгласно Закона за ветеринарно-медицинската дейност. В този закон има такова понятие „усложнена епизоотична обстановка“, обаче сигурно има някаква грешка при приемането. Ще Ви го изчета дословно: „усложнена епизоотична обстановка“ е опасност от възникване или възникване на масово заболяване на животни от заразни болести“. Най-вероятно има грешка – „или възникване“, разбирате ли, проблемът е, че не е дефинирано вярно „усложнена епизоотична обстановка“ и най-вероятно има грешка по този закон по това какво представлява.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Според мен се касае за две отделни…
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: От възникване или възникване?
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Единият вариант е опасност от възникване.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Или възникване.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Може би тук трябва „възникване“.
РЕПЛИКА: Или възникване.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Единият вариант е самата реална опасност да възникне заболяване, а вторият вариант е при ситуация на епизоотична обстановка.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Българският език е малко по-сложен според мен, ако искаме да кажем това, което Вие се опитвате да кажете. Но така или иначе формулировката, която се ползва в този закон, не е добра и може би трябва да се помисли когато Законът за ветеринарно-медицинската дейност, както беше обявено, че се работи по него, да се прецизират и тези понятия, за да могат да се ползват работно, а не да бъдат така. Тъй като основанието е Законът за ветеринарно-медицинската дейност. Благодаря, това е.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
При разглеждането на Закона за ветеринарно-медицинската дейност ще обърнем внимание на легалната дефиниция и съответно ще разгледаме Вашето предложение.
Колеги, други изказвания?
(Реплика на народния представител Бюрхан Абазов.)
Господин Абазов, ако може, първо да гласуваме предложението на проф. Бъчварова.
Моля, който е „за“ така прочетения текст с предложението на проф. Бъчварова по чл. 89 и в ал. 5 да бъде посочено „изпълнителният директор на Българска агенция по безопасност на храните и/или изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по горите и след съгласуване с министъра на околната среда и водите“.
Моля да гласуваме.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
Заповядайте, господин Абазов.
БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря.
Госпожо Председател, уважаеми колеги и гости! На първо четене относно предложения текст от вносителите, текстът беше не конкретен, така малко неясен и тогава моите забележки бяха към вносителя да подобри текстовете си, за да имат по-голяма яснота и конкретика.
С предложението, което се прави, мисля, че се изчистват всички тези неясни неща по предложението на вносителя на първо четене и с тези допълнения и изменения и конкретизация на текстовете ще подкрепя този закон в крайна сметка.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Абазов.
Други изказвания? От гостите?
Заповядайте, господин Белев.
ТОМА БЕЛЕВ: Уважаеми госпожи и господа народни представители, искам да обърна Вашето внимание върху израза „съгласуване с министъра на околната среда и водите“.
Промяната на сроковете на ловуване, както и ловуването на диви животни извън тези, обявени за дивеч, в някои случаи би подлежало на процедура по Директивата за Стратегическа и екологична оценка – при нас чрез Закона за опазване на околната среда, а в други случаи, когато е териториално самото разрешение на процедура – по Закона за биологичното разнообразие, чл. 31 по Натура 2000. Считам, че изразът „съгласуване“ не е точният, по-скоро ще е „произнасяне на министъра“. Това беше, благодаря.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря.
Други изказвания?
Господин Добрев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОБРЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Първо, искам да благодаря, че така бързо успяхте да разгледате Законопроекта и да вземете отношение, защото наистина виждате ситуацията в Република България в последните месеци, как се разви това страшно заболяване, как набързо порази нашата държава. В момента с промените в този законопроект наистина ще помогнете да се извършват едни санитарни дейности, като един санитарен отстрел, който българските ловци ще бъдат готови да го изпълнят, което и масово заявяват при нашите срещи с ловните сдружения из цялата страна. Те също подкрепят с две ръце този законопроект и това предложение. Наистина министърът на земеделието, храните и горите трябва да има такава възможност да регулира сроковете заедно с министъра на околната среда. Какво по-добро има от това да бъдат възложени тези оперативни дейности на двама министри в българското правителство?
Тази година наистина ловът ще се открива в строга епизоотична обстановка, начините и методите на ловуване ще бъдат доста по-различни от друг период досега. Ще се ловува извън сроковете, които са заложени законово. Българският ловец ще трябва да се пречупи в себе си, защото наистина ще трябва да се извърши една депопулация на дивата свиня на територията на Република България, за да се сведе на подходящия брой на хектар, за да може поне да се прекрати разрастването това коварно заболяване за бъдещи периоди.
И още нещо бих искал да допълня, което коментират и европейските ветеринарни власти. Наистина ние трябва да се приготвим и като народ да живеем с това заболяване за бъдещите години, тоест това заболяване няма да може да се изкорени тази година, догодина. Експертите, специалистите и ветеринарите казват, че това заболяване, веднъж настанило се в дадена държава, какъвто е примерът на 23-24 страни по света, вижда се колко е устойчиво и ще трябва да се подготвим да живеем заедно с него. Това е.
Още един път искам да благодаря на цялата комисия, че така бързо отреагира на този законопроект. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: И аз благодаря, господин Добрев.
Утре Законопроектът е предвиден в Програмата на Народното събрание като първа точка и се надяваме, че с приемането му да елиминираме всички законови пречки, така че Вие да си вършите по-експедитивно работата и най-вече да удовлетворим всички заинтересовани страни. От една страна, ловците, от друга страна, да намалим и щетите от африканската чума по свинете.
Има ли други изказвания? Няма.
Преминаваме към „Заключителна разпоредба“.
Предлагам да подкрепим текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
По § 2 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и да гласуваме предложената редакция на комисията, както следва“
„§ 2. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Колеги, с това приехме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазването на дивеча, № 954-01-59, внесен от Александър Сабанов на 6 август 2019 г. за второ гласуване.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието. Благодарим гостите, които уважиха днешното заседание на Комисията по земеделието и храните и успешна работа!
(Закрито в 15,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Мария БЕЛОВА
Стенограф:
Катя Бешева