Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
19/09/2019
    Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 г. – за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните







    ПРОТОКОЛ
    № 67

    На 19 септември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 г. – за първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.

    * * *

    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Добър ден, уважаеми колеги!
    Имаме кворум и откривам редовното заседание на Комисията по земеделието и храните.
    Колеги, получили сте съобщение с дневния ред и материалите за днешното заседание.
    Дневният ред е следният:
    Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 г. – за първо гласуване.
    Има ли други предложения относно дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Гости на днешното заседание са: от Министерството на земеделието, храните и горите – господин Петър Кировски – началник отдел в дирекция „Растениевъдство и биологично производство“; доцент доктор Мария Къшева – директор на Института по тютюна и тютюневите изделия, с. Марково към Селскотопанската академия; проф. доктор Христо Бозуков – Институт по тютюна и тютюневите изделия, с. Марково към ССА. От Министерството на икономиката – господин Лъчезар Борисов – отсъства; госпожа нина Христова – държавен експерт в дирекция „Върншноикономическа политика“; госпожа Светослава Малчева – главен експерт в дирекция „Върншноикономическа политика“. Национална асоциация на тютюнопроизводителите – 2010 – господин Цветан Филев – отсъства; госпожа Анна Марчева. Българска асоциация на тютюневата индустрия – Цанка Бочева – Кемалова – председател; Борислав Лалев; Димитър Найденов; Диляна Якова; Кирил Георгиев; Михаил Михайлов; Вержиния Джевелекова. Българската асоциация на търговците с тютюневи изделия – Иван Делчев – председател. Асоциация „Български тютюн“ – Иванка Варкова – председател.
    Добре дошли на гостите!

    Преминаваме към единствената точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТЮТЮНА, ТЮТЮНЕВИТЕ И СВЪРЗАНИТЕ С ТЯХ ИЗДЕЛИЯ, № 902-01-43, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 19 АВГУСТ 2019 Г. – ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Давам думата на госпожа Христова за представяне на Законопроекта и мотивите за неговото внасяне.
    НИНА ХРИСТОВА (Министерство на икономиката): Благодаря.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Представяме на Вашето внимание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия.
    Законопроектът има за цел намаляване на административната тежест за икономическите оператори в сектора на производството и търговията с тютюневи и свързани с тях изделия, както и привеждане на националното законодателство в съответствие с правото на Европейския съюз, регламентиращо производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия.
    Основните изменения, предвидени в Законопроекта се отнасят до следното. Директива 2014/40 на Европейския съюз предвижда данните и информацията за тютюневите и свързаните с тях изделия да бъдат представени само от определен кръг икономически оператори, а именно от производителите и от вносителите на тези изделия.
    Действащият Закон за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия въвежда изискване данните и информацията за тютюневите и свързаните с тях изделия да се представят не само от производителите и вносителите, но и от лицата, които въвеждат съответното изделие на територията на страната от друга държава – членка на Европейския съюз.
    Разглежданият законопроект предвижда това задължение за предоставяне на информация да бъде само за производителите и вносителите на съответните изделия, както изисква Директива 2014/40 ЕС. Лицата, които въвеждат тютюневи изделия на територията на страната от друга държава членка имат възможност да уведомят компетентните органи в съответните срокове за пускането на пазара на съответното изделия като се идентифицират и посочат датата на представяне в общия електронен портал на Европейския съюз на изискванията съгласно Закона, подробна информация за изделията.
    Друго изменение, предвидено в Законопроекта е това, че се прецизират разпоредбите относно съдържанието на публичните регистри на икономическите оператори и предлаганите от тях изделия, които публични регистри се поддържат от компетентните органи. Законопроектът изрично посочва, че данните и информацията за тютюневите и свързаните с тях изделия се предоставят от задължените лица на компетентните органи чрез общия електронен портал на Европейския съюз за представяне на данни ЮСЕК.
    Разпоредбата на чл. 8, § 8 от Директива 2014/40 ЕС предвижда изображенията на потребителските опаковки и на всякакви външни опаковки на тютюневите изделия, насочени към потребителите в Европейския съюз, да отговарят на разпоредбите на Глава втора „Етикетиране и опаковане“ на Директивата.
    Независимо, че тези разпоредби са въведени вече в Закона за тютюна, Европейската комисия счита, че цитираният чл. 8, § 8 на Директивата следва изрично да бъде цитиран в Закона и това е направено с разглеждания законопроект.
    Предлагаме на Комисията по земеделието и храните да разгледа и приеме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, госпожо Христова.
    Колеги, откривам дебата.
    Имате думата за изказвания. (Реплики.)
    Искате първо да дадем думата на гостите – добре.
    Преди да дам думата на гостите, искам да Ви уведомя, че вчера проведохме работна среща с представителите на бранша и с госпожа Малчева от Министерството на икономиката. Тази среща беше проведена по тяхно искане и премина изцяло в работен порядък.
    Представителите на всички асоциации изразиха подкрепа по така предложения от Министерския съвет законопроект. Колегите от бранша имаха две забележки – по-скоро редакционни, с които искам да Ви запозная, но тъй като вече тези промени бихме могли ние като народни представители да бъдем вносители между първо и второ гласуване, смятам, че ще получат подкрепата от всички парламентарни групи.
    Техните редакционни предложения бяха свързани с § 35 от Закона за тютюна. Може би после юристът ще Ви каже по-подробно какво е тяхното искане.
    Към гостите – искам да Ви уведомя, че току-що разговаряхме с господин Кировски от Министерството на земеделието и храните и той изрази позицията на Министерството, че не е необходимо да свикваме нова работна група, на която да изчистим текста на § 1, а са съгласни с Вашето предложение да се конкретизира, че за вече издадените предсрочно разрешителни, четиригодишният срок започва да тече от 1 април 2020 г., което беше Вашето искане. Смятам, че няма да имаме проблеми между първо и второ четене народните представители да входират предложенията.
    Заповядайте.
    ДИЛЯНА ЯКОВА (Българска асоциация на тютюневата индустрия): Уважаеми дами и господа народни представители, благодарим Ви, че ни поканихте и ни приемате днес на Вашето заседание.
    Имаме едно предложение, с молба някой от народните представители да го припознае. Както каза госпожа Белова, поправката е от технически аспект или редакционна. Става дума за поправка в § 35 от Преходните и заключителните разпоредби на сега действащия Закон за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, където предлагаме да се добави… Може би трябва да изчета параграфа, за да стане по-ясно.
    § 35 в момента казва, че: „Чл. 30, ал. 2, т. 18 от Закона се прилага считано от 20 май 2020 г., ако се установи, че в целия Европейски съюз обемът на продажбите на тютюневите изделия с характерни вкусови ароматни качества се равнява на три и повече от три на сто за дадена продуктова категория.“
    За да Ви дам малко обща информация какво говори този параграф, трябва първо да кажа, че чл. 30, ал. 2, т. 18 от Закона забранява цигарите и тютюна за пушене – за ръчно свиване на цигари, с характерни вкусово-ароматни качества. Това е забрана, изискване, което идва от Европейската Директива за тютюневите изделия и беше транспонирана коректно в българския закон още през 2016 г.
    § 35 транспонира едно изключение, един преходен период, който отново Директивата дава за всички цигари и тютюн за пушене, които са с характерни вкусови ароматни качества, чиито пазарен дял са повече от 3% за целия Европейски съюз. Това съгласно комуникация на Европейската комисия, става дума само за ментоловите цигари и тютюн за пушене. За ментоловите цигари и тютюн за пушене забраната трябва да влезе от 20 май догодина. Къде виждаме ние необходимост за малко конкретизиране?
    Тъй като § 35 в настоящата си редакция говори общо за тютюневи изделия, ние считаме, че това би могло да доведе до тълкувание, че всички категории тютюневи изделия с характерни вкусово-ароматни качества ще бъдат забранени от 20 май 2020 г.
    Логиката и изричните текстове на Директивата както и на нашия чл. 30, ал. 2, т. 18, говорят само за забрана на цигарите и тютюна за пушене, които са с характерни вкусово-ароматни качества. Всички останали категории – пури, пурети, нагреваеми тютюневи изделия не следва да влязат в тази забрана от догодина.
    Тъй като, за да ги изключим, както и Директивата ги изключва от тази забрана, предлагаме една добавка – референция към чл. 30, ал. 2, т. 18, че именно само тези изделия ще бъдат забранени от 20 май 2020 г. Малко е сложно за обяснение. Надявам се да съм успяла да Ви обясня. (Шум и реплики.) Да, но само за цигарите и тютюна за пушене, а не за всички останали. (Реплики.) Да, с тази конкретизация изцяло отново ще бъдем в съответствие с Директивата за тютюневите изделия.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Ако може да запознаете колегите с искането Ви за промяната в параграф… (Реплики.) Колеги, ако може да се изслушваме.
    ИВАНКА ВАРКОВА (Асоциация „Български тютюн“): Добър ден! Председател съм на Асоциация „Български тютюн“, в която членуват фирми, работещи на територията на Република България, извършващи промишлена обработка и изкупуващи съответно тютюн от страната.
    В последния момент се вкара един § 1 в Закона за изменение на тютюна и тютюневите изделия, който принципно променя един сравнително нов текст в Закона. Става въпрос за разрешения за изкупуване на тютюн. Първоначално тази промяна влезе през 2016 г. От тогава лице, което иска да изкупува тютюн на територията на страната е задължено да получи разрешение за извършване на тази дейност като въпросното разрешение беше безсрочно.
    Със сега внесения Законопроект за изменение е предложено вместо безсрочни тези разрешения да имат срок от четири години. Ние принципно нямаме против. С оглед намаляване на административната тежест всяка година все нови и нови изисквания да подаваме, и отчитайки, че все пак сравнително скоро лицата, които искат да изкупуват тютюн са получили разрешенията си.
    В Преходните и заключителните разпоредби на сегашния ЗИД, просто да се сложи допълнителен параграф, който да казва, че лицата, които вече притежават разрешение за изкупуване, за тях четиригодишният срок по настоящия закон, започва да тече от датата на обнародването или респективно от 1 април догодина – така както пък реферира § 1. Просто да е ясно – четиригодишният период от кога започва да тече, за да не тръгнем наново и наново прелицензиране, което… Ние на практика всяка година докладваме какво сме направили. През 2016 г. сме получили разрешенията. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте.
    ЦАНКА КЕМАЛОВА (Българска асоциация на тютюневата индустрия): Нещо, което вчера коментирахме съвсем бегло в края, но ние считаме, че както чухме мотивите за промяната са намаляване на административната тежест за бизнеса и директно транспониране на Директива 2014/40, нещо, на което не обърнахме толкова съществено внимание по време на публичното обсъждане, но в последствие констатирахме, че това би могло да създаде проблеми при тълкуването и със сигурност увеличава административната тежест, е един текст, който минава от Правилника – чл. 52 в Закона. Това е новият § 13. Този текст няма връзка с Директивата. Той указва, че върху опаковката на потребителската и всяка външна опаковка на тютюневите изделия, освен комбинираните надписи, трябва да бъде посочен броят късове цигари, пури и пурети или теглото на тютюна за пушене, тютюна за ръчно свиване на цигари, за водна лула, за дъвчене и за смъркане. Трето – производител и вносител, ако тютюневото изделие е от внос.
    Премествайки го в Закона на текста се слага една редакция – наименование на производителя или вносителя. Тук въпросът е, че определение за производител има в Закона и то е изцяло транспонирано от Директивата. Това е всяко лице, което произвежда или възлага производство на тютюневи изделия и предлага на пазара от свое име и за своя сметка. Така вече изписано предпоставя тълкувание, което вече в Закона ще има строги административни санкции от контролиращия орган и в повечето случаи би могло да се счита, че това е фабриката производител, а не е такъв смисълът на определението в Директивата. Ние смятаме, че за да нямаме опасности от нови тълкувания, административни тежести, още повече, че това е текст, който съществува в настоящата правна норма, Правилникът така или иначе съществува и ще остане да съществува, нашето предпочитание е да отпадне § 13 и този текст да остане в Правилника. Да остане настоящият текст, такъв, какъвто е в Правилника – чл. 52. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Други изказвания?
    Заповядайте.
    ЦАНКА КЕМАЛОВА: Ние ще им входираме писмо. Молим, когато се разглежда въпросният § 35 да се има предвид и § 13, ще Ви копираме и Вас. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми гости, колеги! Аз се запознах с предложения законопроект на Министерския съвет. Първо, искам да обърна внимание, че заместник-министърът е добре да присъства, когато се представят такива законопроекти, защото все пак промените, които се предлагат, освен на експертно ниво, трябва да имат и своето обяснение защо се предлага този законопроект, какви са промените, които се предлагат и от там нататък да можем по същество да говорим и да работим.
    Прави ми впечатление – поне една голяма част от Законопроекта повтаря това, което го има в Закона в момента – едно към едно. Добавяме едно изречение, не знам каква е тази практика, която се ползва вече при изписването на законопроектите. Например § 3 – той е за чл. 26 а, повтаря точно това, което има в момента в Закона, с една добавка – т. 3. Защо тряба да преписваме действащ в момента Закон, за добавка, която може да бъде представена като добавка. Почти целият Законопроект върви така с малки изключения. Това затруднява изключително много, когато се работи по Законопроекта, трябва да се сравнява кое е ново, какво искаме и защо го правим в момента. Отделно от това ме притеснява и фактът, че този закон в тази си част – прилагането на Директивата, ние сме го променяли и през 2018 г. доколкото си спомням. Беше със законопроект на народни представители, но тогава Директивата пак беше тази, която бързахме да променяме. Сега пак имаме промени.
    Искам да попитам и вносителите, а и представителите на бизнеса – всичко ли вече транспоринрахме в тая Директива от 2014, защото, ако така както върви, ние можем… Имаме ли някакви санкции от Европейската комисия, забележки, за това, да направим в момента поредната промяна, която въвежда изисквания на Директива 2014/40?
    Трябва да Ви кажа, че Комисията по земеделието и храните от своя гледна точка, когато коментирам въпроса, сякаш производството на тютюн, регистри, всичко ми е много ясно, но навлизаме в една материя, която е на Директивата и която създава изключително големи трудности, поне за нас и за мен, защото прилагането е извън компетенцията на Министерството на земеделието, храните и горите, а в Министерството на икономиката. Липсата на допълнителна съгласуваност при въвеждането на текстовете, честно-казано ме притеснява. Притеснява ме като цяло Законопроектът – намаляваме административната тежест, повтаряме текстове, които съществуват, а те са едно или две неща, които в момента се предлагат и вместо да бъде Законопроектът две страници, той става някакъв обемен законопроект, в който може да потънеш в понятията.
    Не можах да разбера, гледайки конкретните текстове, може би да задам въпрос към вносителите – „§12. Изображението на потребителските опаковки и на всякакви външни опаковки на тютюневите изделия, насочени към потребителите, трябва да отговарят на изискванията на Закона.“ Ама как няма да отговарят на изискванията на Закона? То няма начин те да не отговарят! Тук записано така, някак си ми звучи… как да Ви кажа – оттук нататък целият Законопроект ми изглежда повърхностен от гледна точка на формулировките. Вие казахте някой от тях.
    Може би последното – икономически оператор. Това, което е в момента икономически оператор в стария закон, аз общо взето не виждам никаква разлика със сегашното определение. Там е „търговец на едро“, тук – „преди търговския обект на дребно“. Дотам спирам. Естествено, той е икономически оператор, той е индустриален оператор. Дали е игра на думи или нещо съществено се променя в това определение?! Директивата ли пак сме объркали като сме я транспонирали точно в това наименование? Много е важно понятията да са изчистени и те оттук-нататък създават предпоставки и в Закона да се работи прецизно.
    Чухме и Министерството на икономиката, те изчетоха мотивите, които са написали, и представителите на бизнеса, но някак си не оставам с впечатлението за спешност на промяната на Закона и съответно за това, че ако не се осъществи тази промяна, няма да може да работите или нещо сме пропуснали. Аз пак се връщам на въпроса: имаме ли санкции, имаме ли някакви предписания, които са задължителни и ние не сме ги отразили в предходните промени точно в тази си част на Законопроекта. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
    Само да Ви кажа, че заместник-министър Борисов щеше да присъства на Комисията, но взимайки единодушно решение за промяна на часа на заседанието, в този час беше възпрепятстван, така че на следващото заседание ще присъства. Благодаря.
    ИВАНКА ВАРКОВА: Само един кратък отговор.
    Има спешност, професор Бъчварова, и това е § 2 с новия текст, който се създава. Наскоро бяха направени промени в Наказателния кодекс, в резултат на които всяко лице, което работи в предприятие за промишлена обработка и респективно Института по тютюна, разполага с лабораторни оборудвания за рязане на тютюн. Тъй като няма регламент и нямаме право, според промените в Наказателния кодекс, да притежаваме, да знаем, че имаме такива съоръжения, грози ни от три до пет години затвор – това е спешното. В рамките на шегата, но това наистина е много сериозно. Директивата е друга тема, но Законопроектът е общ. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Други изказвания?
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Въпросът беше дали всичко, което е необходимо, сме приложили, защото наистина, ако видите колко пъти е поменян – през 2018 г., през 2017 г., през 2016 г. и все тази част е била водеща в промяната.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте от Министерството на икономиката.
    НИНА ХРИСТОВА: По въпросите на госпожа Бъчварова, за това дали сме въвели всичко от Директивата – смятаме, че да. Въвели сме вече всичко.
    По отношение на § 12, който споменахте, точно с този параграф от Законопроекта, се въвежда изрично текстът на чл. 8, § 8 от Директивата, който… Ние имахме задължение да се нотифицира текста на нашия закон пред Европейската комисия. Те го прегледаха изключително внимателно и въпреки че смятаме, че този текст действително и в настоящия закон, макар че не е точно в тази редакция, както е в Директивата… мисълта ми е, че е въведено това изискване и в настоящия закон.
    От Европейската комисия настояха както е записано в Директивата, да се изпише и в Закона. Това е причината да го повторим тук отново.
    За спешността на Закона, мисля, че бизнесът отговори, ние нямаме какво да добавим към него. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря.
    Заповядайте.
    ВЕРЖИНИЯ ДЖЕВЕЛЕКОВА (Българска асоциация на търговците с тютюневи изделия): В духа на това, което от Министерството на икономиката обясниха. Това е една от най-сложните в нашия бранш, а може би не само в нашия бранш директиви и нейното транспониране в България е направено на едно от най-високите нива, въпреки че този текст, който Вие казвате колко е безсмислен, че опаковките и етикетирането на тютюневите изделия трябва да отговарят на Закона. Когато беше транспониран и работен с Министерството на икономиката, всички смятахме, че това е излишен текст, но няколко години по-късно от самата Европейска комисия започнаха да казват: „Ама тук има един текст, който не е въведен“. Виждате колко е важно да се следва буквата на Директивата и за това се налага да се направи тази промяна, инициирана, разбира се, от Министерството на икономиката.
    Що се отнася до това дали абсолютно всичко 100% веднъж завинаги няма да се налага да се отваря Закона, да се правят промени, просто имайте предвид, че има делегирани актове и актове по прилагане, които все още не са издадени от Европейската комисия по част от текстовете, които предстои да бъдат издадени, и да, най-вероятно отново ще бъде отварян Законът, неговият Правилник, и така нататък, за да се въвеждат допълнителните изисквания, които уточняват въвеждането. Всяка промяна, която излиза извън обхвата на Директивата, трябва да се нотифицира, трябва да бъде уведомявана Европейската комисия.
    Ние от бизнеса напълно подкрепяме това, което Министерството на икономиката вършат, огромната работа, която вършат по транспонирането, което продължава. От бизнес гледна точка за нас би било много добре, ако всичко е много лесно и просто, но с развитието на прилагането, ние виждаме някои пропуски, които се налага да бъдат изчиствани и това е реалността.
    Благодарим за срещите и за диалога, които имаме с Министерството. Използвам възможността да благодаря и на Вас, народните представители, и се надяваме този диалог да продължи в ползотворна посока. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    Заповядайте, господин Абазов.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря.
    Уважаема госпожо Председател, колеги, гости! Аз се съгласявам със забележките на професор Бъчварова. В същото време намирам предложенията на бранша за коректни и за удачни. Мисля Комисията по земеделието и храните да не се формализира, да ги приеме по някакъв начин между първо и второ четене.
    Това, което искам да кажа, е, че според мен лично специално този ЗИД мисля, че е неправилно разпределен в Комисията по земеделието и храните. Според мен трябваше да бъде разпределена в Комисията по икономическа политика, защото единственото свързващо между земеделската комисия и Закона за тютюна, е думичката тютюн като земеделска култура. Иначе тематиката, текстовете, които се изменят, според мен по-скоро са свързани с Министерството на икономиката и с регулациите, които са там, не толкова с Министерството на земеделието и Комисията по земеделие към настоящия парламент.
    По отношение на реакцията на Европейската комисия, опасявам се, че тук също можем да имаме забележка от страна на Комисията и по този законопроект, въпреки че разбирам, че дословно преписваме Регламента. Това изключение, което въвеждаме в едно от предложенията в бранша за специфичния вкус, всъщност Регламентът казва: „Всички тютюневи изделия със специфичен вкус.“. Ние разделяме само ментоловите и оставяме тези другите с вкус на плодове, канела и така нататък, или аз се бъркам?
    Ако се бъркам, моля да ме поправи браншът.
    ДИЛЯНА ЯНКОВА: Всъщност Директивата и нашият закон забраняват всички цигари и тютюн за пушене с вкусове на ванилия, черешка, каквото Ви хрумне, още от момента на влизане в сила, транспониране на Директивата от 2016 г.
    Директивата и нашият закон дават преходен период само за ментола, който може да се продава до 2020 г., тоест за него може малко повече, малко по-дълго време може да седи на пазара, да не е забранен от 2016 г. ами от 2020 г.
    Проблемът всъщност е не за какви видове ароматни качества става дума или какви аромати, а кои категории тютюневи изделия биха могли да бъдат включени в тази забрана. Директивата изрично казва, че това е за цигари и за тютюн за пушене само, а не за всички останали категории.
    Нашият § 35 би могъл да бъде изтълкуван, че става дума за всички – това е единственото. За да се преведем максимално, максимално до Директивата, затова искаме конкретната референция към чл. 30 да бъде добавена още веднъж в § 35, за да може да се каже: да, става дума само за цигарите и за тютюна за пушене. Пури, пурети и нагреваеми тютюневи изделия, а не за видове… (Реплики.) Точно така – да. Не се отдалечаваме по никакъв начин от Директивата.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Господин Абазов, само да Ви обърна внимание, че Комисията по икономика е участваща Комисия, ние сме водеща Комисия по Закона – така ни е разпределено.
    БЮРХАН АБАЗОВ: А трябваше да бъде обратното.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Колеги, ако няма повече изказвания, предлагам да преминем към гласуване.
    Колеги, който е съгласен с така предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 г. за първо гласуване, моля да гласува.
    За – 17, против – няма, въздържали се – 2.
    Колеги, с това приехме Законопроекта.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.

    (Закрито в 13,15 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Мария Белова

    Стенограф:
    Галина Мартинова
    Форма за търсене
    Ключова дума