Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
08/10/2019
    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерски съвет на 19 август 2019 г. – за второ гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните







    П Р О Т О К О Л
    № 69

    На 8 октомври 2019 г., вторник, се проведе заседание на Комисията по земеделието и храните при следния


    Д Н Е В Е Н Р Е Д:


    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерски съвет на 19 август 2019 г. – за второ гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.

    Заседанието беше открито в 16,36 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.


    * * *

    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум, откривам заседанието на Комисията по земеделието и храните. Колеги, получили сте съобщения с дневния ред и материали за днешното заседание. Дневният ред е следният:
    Точка единствена: Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19-ти август 2019 година за второ гласуване.
    Колеги, има ли други предложения относно дневния ред? Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма. Приема се.
    Гости на днешното заседание са: от Министерството на земеделието, храните и горите господин Слави Кралев – директор на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“, госпожа Радка Стоименова – главен експерт в дирекция „Растениевъдство и биологично производство“; от Министерството на икономиката Лилия Иванова – заместник министър, която я очакваме, Нина Христова – държавен експерт в отдел „Търговски механизми“ при дирекция „Външноикономическа политика“, Светослава Бейнова-Малчева – главен експерт в отдел „Търговски механизми“ при дирекция „Външноикономическа политика“; от „Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010“ госпожа Анна Мирчева, от „Българска асоциация на тютюневата индустрия“ господин Кирил Георгиев и госпожа Вержиния Джевелекова, от Асоциация „Български тютюн“ Иванка Варкова – председател, от Българската петролна и газова асоциация господин Андрей Делчев, господин Живодар Терзиев и господин Светослав Бенчев. Добре дошли на гостите!

    Преминаваме към първа и единствена точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТЮТЮНА И ТЮТЮНЕВИТЕ И СВЪРЗАНИТЕ С ТЯХ ИЗДЕЛИЯ, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 година за второ гласуване.
    Преди да започнем, бих искала да Ви уведомя, че работната група по изготвянето на доклада се е събирала неколкократно в разширен състав в присъствието на представителите на Министерството на икономиката, Министерството на земеделието, храните и горите и на бранша. Предложените текстове са редакции на Комисията, консенсусни и съгласувани с тях, смятам, че ще потвърдят всички страни. С оглед на това и като се има предвид, че разполагате с проекта на доклада, Ви предлагам да не четем текстовете на самите редакции, а само спорните предложения.
    Има ли други предложения?
    Моля, гласувайте моето предложение.
    За – 13, против и въздържали се няма. Приема се.
    Раздаден Ви е работният доклад, започваме работа по него.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия“. Предлагам да подкрепим текста на вносителя за наименованието на закона. Моля, гласувайте.
    За – 13, против и въздържали се няма. Приема се.
    Постъпило е предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители за създаване на нов § 1. Предлагам да подкрепим направеното предложение и да гласуваме редакцията на комисията по § 1.
    Заповядайте, професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми колеги, гости! Кое налага промяната на наименованието на наредбата, която към този етап освен че решава спорове, също така има за задача да определи експерти, които могат да осъществяват това окачествяване на тютюна? Означава ли, че въобще няма да има механизъм за оценка на експертите, защото това означава, че ако няма изисквания, всеки може да бъде под някаква форма експерт по окачествяване на тютюн, което не е най-лесното занимание. И затова въпросът ми е защо в наредбата отпадна наименованието и отпадането в наименованието означава ли, че изискванията в тази наредба, която ще публикува министърът, ще бъдат без тези изисквания?
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Господин Кралев, моля да коментирате предложението във връзка с отпадането наименованието на наредбата, което е съгласувано съответно с Министерството на земеделието и храните.
    СЛАВИ КРАЛЕВ: Да, това, което аз мога да кажа, е, че всъщност наредбата продължава, тя е действаща наредба и продължава да урежда и реда за избор на експерти. Така че промяната в заглавието не променя нищо в нейното съдържание.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Има нова наредба с това наименование, което означава, че тя може да бъде преработена и каква е гаранцията, че в тази наредба ще има или няма да има изисквания към експертите? Все пак, това е една важна част от цялата наредба по решаване на спорове по окачествяването.
    ИВАНКА ВАРКОВА (Асоциация „Български тютюн“): Професор Бъчварова, това просто са редакционни корекции в резултат на предходните промени. Държавните експерти бяха много преди това, сега, в момента, терминът, който използва законът, е експерти по тютюна. И поради тази причина е променен точно този параграф. (Реплика от народния представител Светла Бъчварова.)
    Да, наименованието. И тъй като нямаме държавен експерт…
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Не, тук, в наименованието няма държавни експерти!
    ИВАНКА ВАРКОВА: В Закона няма такива! В закона няма вече такива, преди бяха държавни експерти, които извършваха този контрол по окачествяването при спорове, те се явяваха и бяха държавни експерти, но тъй като Законът се промени, в 2016 г., ако не се лъжа, бяха тези промени, тези хора станаха експерти по тютюна и контролът отиде в областните дирекции по земеделие. И тъй като те са експерти по тютюна, а не държавни експерти, поради тази причина се прави и тази промяна. Само думи. И понятия, по-точно.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Професор Бъчварова, в ал. 5 на чл. 9 от Закона за тютюна е посочено, че статутът на държавните експерти по тютюна, както и редът за разглеждане на споровете по окачествяване на тютюна, се уреждат с наредба, издадена от министъра на земеделието, храните и горите в едномесечен срок от влизането на този закон в сила. Отпадат само думите „държавните експерти“ и се променя ал. 5: „редът за разглеждане на споровете по окачествяването на тютюна се урежда с наредба, издадена от министъра на земеделието, храните и горите“. (Реплики.) Те ще си актуализират наредбата след приемането на Закона и там ще отпадне терминът „държавен експерт“.
    Предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 1, и предложението за създаването на нов § 1. Моля, гласувайте.
    За – 9, против няма, въздържали се – 4. Предложението се приема.
    По § 1 Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, който става § 2. Моля, гласувайте.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 2 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението по принцип и да гласуваме редакцията на § 2, който става § 3.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Постъпило е предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители да създадат нови § 4 и 5. Предлагам Комисията да приеме предложението за създаване на нови § 4 и 5 съгласно доклада. Моля, гласувайте.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители – § 3 да стане § 6. Предлагам Комисията да подкрепи предложението и предлагам следната редакция на § 3, който става § 6. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 4 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам Комисията подкрепя по принцип текста на предложението и на предложената редакция на § 4, който да стане § 7. Моля, гласувайте.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    П § 5 има предложение от народния представител професор Светла Бъчварова и група народни представители: В § 5 точка 2 отпада.
    Давам думата на професор Бъчварова да представи предложението си.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Предложението изглежда безсмислено по начина, по който е представено. Аз видях директивата. Такова преписване едно към едно, честно да Ви кажа, на го разбирам, тъй като в директивата накрая е сложно „тютюневи изделия за пушене“ и ние трябва да точно така да го кажем, а не… Все пак българският език може да се използва и малко по рационално в законодателството и затова предложението беше да отпадне, защото смисълът и на сега действащите… Това е променено през 2017 година, тоест по директивата. И сега правим някакви такива безсмислени упражнения, които, според мен, по-скоро затрудняват, отколкото… Затова да отпадне „тютюневи изделия за пушене“, защото то е ясно, така както е разписано в момента в… (Реплики.) Не, в чл. 30, ал. 2 са изброени всички хипотези, включително… Но това добавя сега „тютюневи изделия за пушене“. Така си мисля аз просто, четейки директивата, така я разбирам. Вижте чл. 30, ал. 2 колко е подробен и какво касае.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
    Ще помоля колегите от Министерството на икономиката да вземат отношение, защото те имат друго мнение.
    НИНА ХРИСТОВА (Министерство на икономиката): Благодаря, госпожо Председател.
    Ние не подкрепяме предложението да отпадне „тютюневи изделия за пушене“, тъй като в случая трябва да се разграничи, че това изискване да няма добавки, улесняващи вдишването или абсорбирането на никотина, се отнася само за тютюневите изделия за пушене, но не и за бездимните тютюневи изделия. Те са също тютюневи изделия, но са бездимни. При тях, съгласно директивата, няма изисквания да не съдържат такива добавки, улесняващи вдишването или абсорбирането на никотина. В момента има малко разминаване с текста на директивата.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Оттеглям предложението, обаче 2017 г., когато сме разглеждали пак тази директива, тогава сме били окей, сега изведнъж 2019 г. решаваме, че трябва да конкретизираме нещата тук…
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова, за оттеглянето.
    Има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам Комисията да подкрепи по принцип предложението и да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 5, който става § 8.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 6, който става § 9. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 7 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението, предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 7, който става § 10.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 8 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението. Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 8, който става § 11. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 9 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението. Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 9, който става § 12. Моля да гласуваме.
    За – 13, за против и въздържали се няма.
    По § 10 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението. Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и с редакцията на § 10, който става § 13. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 11 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението. Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и редакцията на § 11, който става § 14. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 12 има предложение от народния представител професор Светла Бъчварова и група народни представители.
    Професор Бъчварова, имате думата да представите своето предложение.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Общо взето § 12 казва, че изображението на потребителската опаковка трябва да отговаря на изискванията на закона и според колегите, като разсъждавахме, щом го пишем в закона, тя трябва да отговаря на изискванията на закона. Видях, че редакцията, която сте направили, е в съответствие с изискванията на тази глава, тоест цялата глава, която е свързана. Така че няма лошо, обаче когато говорим за външна и всякаква потребителска опаковка, тя трябва да отговаря на изискванията на закона. Така че не виждам някаква колизия, че не сте го приели, по-скоро сте го префасонирали някак си да изглежда по-добре.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Коригирали сме се.
    Благодаря Ви, професор Бъчварова. Да разбирам ли, че си оттегляте продължението? Да. Благодаря Ви.
    Предлагам да подкрепим предложението на Мария Белова и група народни представители с редакцията на § 12, който става § 15. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 13 има предложение от народния представител професор Светла Бъчварова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението.
    Предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението.
    Предлагам да не подкрепим текста на вносителя и § 13 да бъде отхвърлен.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 14 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението и предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с редакцията на § 14, който става § 16. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението.
    Предлагам да се създадат нови § 17 и 18. Моля, гласувайте.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 15 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 15, който става § 19.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 16 има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с редакцията на § 16, който става § 22.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 17 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и с предложената редакция на § 17, който става § 21. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим предложението. Предлагаме да се създаде нов § 22.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 18 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с редакцията на § 18, който става § 23. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 19 има предложение от професор Светла Бъчварова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с предложената редакция на § 19, който става § 24.
    За – 13, против и въздържали се няма. предложението се приема.
    По § 20 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя и предложената редакция на § 20, който става § 25.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 21 има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с редакцията на § 21, който става § 26.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 22 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя със следната редакция на § 22, който става § 27.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 23 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя със следната редакция на § 23, който става § 28.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 24 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с предложената редакция на § 24, който става § 29.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 25 предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя с предложената редакция на § 25, който става § 30. Моля да гласуваме.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    По § 26 предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 26, който става § 31.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Има предложение от професор Светла Бъчварова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението, което е отразено на систематичното му място в § 11.
    Има предложение от народния представител Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да се създаде нов § 32.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    „Заключителни разпоредби“. Има предложение от Валери Симеонов и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението. Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя в предложената редакция за наименованието на подразделението „Преходни и заключителни разпоредби“.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението за създаване на § 33 и § 34.
    Заповядайте, професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
    Досега имаме безсрочно издадени разрешителни, сега преминаваме в четиригодишен период. Така или иначе има издадени разрешителни. Защо тези, които са избрали цялата процедура и имат такова разрешително, сега трябва да подадат уведомление? Не е ли възможно тези, които имат безсрочни разрешителни, с влизането на Закона просто с някакъв анекс или по някакъв начин да бъдат направени за четиригодишен период, защото това е пак някакво усилие – в едномесечен срок ако не отиде някой, просто не е разбрал, че има промяна в Закона, не отиде да си поиска промяна на обстоятелството по Закона, той трябва да извърви цялата процедура отново.
    Затова това предложение да подадат уведомление предлагам да отпадне, а да бъде…
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Професор Бъчварова… Това е за машинките за рязане на тютюн.
    А относно регистрацията – да, това беше едно от исканията…
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Да, втория параграф, точно така.
    РЕПЛИКА: Служебно е.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Вече няма ли уведомление?
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Няма.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Извинявам се тогава за загубеното време.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Ако няма други въпроси, моля да гласуваме създаването на § 33 и 34.
    За – 13, против и въздържали се няма. Предложението се приема.
    Има предложение от Валери Симеонов и група народни представители. Давам думата на господин Симеонов да представи своето предложение.
    Заповядайте, господин Симеонов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги, както си спомняте, в началото на годината Народното събрание прие един доста спорен и предизвикал доста полемики в обществото и в икономическите субекти, свързани с нефта и нефтопродуктите, търговия и дистрибуция… Този закон беше отложен с едно решение на Народното събрание чрез удължаване на срока за изготвяне на наредба на 6 месеца. По този начин ние извършихме един вид тактическа стъпка, за да се даде възможност да се съгласуват текстовете на закона, да бъдат обсъдени и да се стигне до някакъв консенсус между засегнатите страни от материята на Закона за административно регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и нефтопродукти. Този срок от шест месеца изтече. Имаше доста предложения. В крайна сметка се стигна до някакъв общ съгласуван текст. За съжаление това е станало някъде около 26 август. Веднага след това Законът е внесен за обществено обсъждане на 27 септември. На 26 септември е изтекъл срокът и практически поради предстоящите избори няма време за да бъде приет този закон, за който имам информация, потвърдена от министъра на икономиката, че всички текстове са консенсусни и са приети от всички страни.
    С други думи, необходимостта да вкараме тези текстове в Закона за тютюна, е това, че няма техническо време поради обстоятелството, че Народното събрание излиза в предизборна отпуска, ваканция или както и да е, парализа, в края на тази седмица. Просто няма време този закон да бъде приет. Съгласно действащата, влязла в действие наредба по стария закон, който беше приет януари месец, фактически срокът за регистриране на субектите и за привеждането на всички икономически субекти, свързани с този закон, към изискванията на Закона, е тримесечен, с други думи, той изтича на 27 октомври. Това е причината да поискаме от Вас подкрепа на предложението да бъде удължена наредбата с още три месеца, в който период ще бъде приет съответно новият закон, който, както казах, е вече обсъден, отбелязани са всички предложения по него, и предстои да бъде приет в Народното събрание вероятно още в първите дни на месец ноември. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Симеонов.
    Други изказвания?
    Заповядайте, само ще Ви помоля за протокола да се представите.
    ЖИВОДАР ТЕРЗИЕВ („Българска петролна и газова асоциация): Уважаеми дами и господа народни представители, госпожо Председател! Тук сме от името на Петролната и газова асоциация. Аз като неин председател съм длъжен да спомена по думите на господин Валери Симеонов, с цялото ми уважение към него, че този ЗИД, който премина през публично обсъждане, е подкрепен от целия бранш и консенсусно, поне за над половината от бизнеса, да не кажа доста по-голям процент – 60 или 70%, не е факт и това моля да бъде записано.
    Моля тези от Вас, които трябва да гласуват след малко предложението на господин Валери Симеонов, да отхвърлят това предложение със следните мотиви.
    Чисто формално не мога да приема, че при Закона за тютюна, колкото и това да е станало популярно в последните години за Народното събрание, ние ще правим изменение за такъв особен и деликатен въпрос, какъвто е сивият сектор и проблемите в търговията с петролни продукти. В същото време да правим два пъти една и съща грешка и да очакваме различен резултат, е недопустимо най-малко за Народното събрание. Какво имам предвид?
    На 26-ти или 27 януари, поправете ме, ако греша може би не съм точен в датата, 22-и, ако не се лъжа, беше наистина направена промяна с 6 месеца, аргументирана от господин Валери Симеонов, който беше вносител на тази поправка, с която ние се съгласихме, че за следващите шест месеца – до 28 юли, всички заинтересувани лица ще свършат нещо и то всеотдайно и целеустремено.
    Мога да Ви кажа, че едва в последните месеци преди изтичането на този преклузивен срок от шест месеца беше свършено и то не много, за да се стигне до тази ситуация, че днес искаме отново отлагане. И ще имаме отлагане на отлагането, и отлагане на следващото отлагане. И аз съм убеден, че след тези три месеца, за които пледира или по-скоро има молба към Вас господин народният представител, ще се появи нов срок и това не води до нищо съзидателно.
    Затова Ви моля, и нека това да бъде протоколирано, от името на Петролната и газова асоциация: ние не можем да приемем и не бива да се удължава срокът с три месеца! Още повече, че ние сме в края на тримесечния период по регистрация, която колегите от Министерството на икономиката, предполагам, ще потвърдят, тече и тя е към своя край. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Други изказвания?
    Заповядайте, господин Симеонов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Очаквах някакви аргументи. Аз лично не чух аргументи, а твърдения, че след като има една отмяна, ще има и втора, и трета.
    Повтарям това, с което запознах народните представители: общественото обсъждане на Закона е при-клю-чи-ло! Той предстои да бъде внесен в комисии. Кое не е ясно? За какво отлагане говорим? Законът в този си вид, в който сега ще бъде предложен, е съгласуван с всички икономически субекти. Това е твърдението на господин Караниколов – министъра на икономиката, не мое твърдение, и също го казах това. Ако трябва да се създаде някакво впечатление за хаотична работа в случая и то по точно такъв закон, който е изключително важен и е рисков, бих казал, в случая не мисля, че трябва тук да го правите. Може би пред медиите е по-удачно да го направите този опит. Извинявайте, че Ви говоря по този начин.
    Но ако тази наредба влезе в сила, последиците ще са такива, че ще се постигне даже парализа на цели браншове. Ако трябва да повторя пак: за минните машини, за земеделските машини, за строителните машини. И ако ние всички искаме да имаме едни много интересни драматични избори при една много интересна обстановка на затваряне на малки бензиностанции и съответните реакции – да.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Симеонов.
    Заповядайте.
    ЖИВОДАР ТЕРЗИЕВ („Българска петролна и газова асоциация): За аргументите. Аз наистина още веднъж ще кажа пред Вас, че наистина имаше обсъждане на текстове по ЗИД и ще кажа, че господин Караниколов прие всяко едно предложение, било то ползотворно или абсурдно. Той го постави още в началото на срещата.
    Ние присъствахме и смело мога да заявя, че аз лично ще проявя интерес, когато въпросният ЗИД постъпи в Министерския съвет, за да видя въобще насоката му. Няма да скрия, че сигурно като първи такъв закон има проблеми и има неуточнени текстове. Може би е така. Но в последния момент да бламираме за втори път сроковете, не считам, че е удачно, още повече, че наистина голяма част от сектора, тук ще си позволя да спомена цифра над 90%, са подготвили своите заявления и разчитат да не бъдат подадени те единствено и само с обещанията от миналия четвъртък за нови три месеца. Това е игра на време, която в никакъв случай не е ползотворна нито за бюджета, нито за сектора. В този случай аз представлявам в момента наистина поне половината, може би много скромно се изразявам, от бизнеса с нефт и продукти от нефтен произход. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Симеонов.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма да влизам в диалог, мисля, че е безсмислено, но просто за информация, пропуснах да Ви информирам, че в утрешното заседание на Министерския съвет Законът ще бъде гласуван.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Да, това е и е нашата информация като народни представители.
    Само да Ви обърна внимание, че за народните представители няма особени и неособени закони. Всеки един внесен законопроект е нормативен акт, в който ние влагаме цялата си енергия, сериозност и търсим обективната истина. В така направеното предложение като представител на парламентарната група на ГЕРБ смятам, че срокът до 25-ти октомври, който е визиран в предложението, няма да бъде пагубен за който и да е бранш и считам, че е по-удачно да спазим и законодателната инициатива на Министерския съвет, имайки предвид, че като време никой не е прогнозирал колко ще бъде така наречената ваканция за предстоящите местни избори, за да направи такъв план, че Законът да бъде гледан в зала преди 25 октомври. Предполагам, че това е бил мотивът и на вносителя за предложението и изразявам позицията на парламентарната група на ГЕРБ, че ще подкрепим предложението на народния представител Валери Симеонов за приемане на този шестмесечен срок, който е 25 октомври, нали така господин Симеонов? 28 октомври, касае се за две седмици.
    Заповядайте, професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Уважаема госпожо Председател! Първо, все пак наистина в Закона за тютюна се появява текст от закон, който ние даже мисля, че не го и обсъждахме като водеща комисия и не сме и водеща комисия. Но колко е броят на регистрираните досега по наредбата?
    И аз си спомням, господин Симеонов, когато януари месец се отложи с шест месеца регистрацията. Тогава императивно беше зададен въпрос: 6 месеца ще Ви стигнат ли? И Вие го зададохте, и други. „Да, шест месеца е възможно най дългият срок, в който ние ще се справим“. Сега изведнъж… Нали разбирате, че ние се поставяме в някакво такова положение, че изпълнителната власт гарантира нещо, което впоследствие трябва да бъде спасяване под някаква форма от такива много резки движения, и което правим в момента – Закона за тютюна и тютюневите изделия. И това не се знае от сега, 28 октомври се знае като срок още от януари месец. Разбирате ли, в законодателството такива промени не създават предпоставки каквото и да е било да се прави в дългосрочен план, поне за поне за нас.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
    Други изказвания? Заповядайте.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Когато става въпрос, пак повтарям, за един такъв закон, който променя като цяло философията в тази насока, аз не виждам как изпълнителната власт ще поеме отговорност за точно спазване на сроковете, когато става въпрос за група, в която участват десетки, да не кажа стотици субекти, ето, колегите тук също са участвали. И там има коренно противоположни позиции. Е, не са успели, какво да направим, какво предлагате Вие? Да се държим като достойни народни представители, да не променяме сроковете и да създадем една обстановка, от която всички губят?
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания? Ако няма, подлагам на гласуване предложението на народния представител Валери Симеонов.
    За – 9, против няма, въздържали се 4. Предложението се приема.
    Предлагам да се създаде нов § 35 в редакцията, която току-що подкрепихме – предложението на господин Симеонов, редакцията на текста.
    За – 9, против няма, въздържали се 4. Предложението се приема.
    По § 27 има предложение от народния представител Валери Симеонов и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Има предложение от Мария Белова и група народни представители. Предлагам да подкрепим по принцип предложението.
    Предлагам да подкрепим по принцип текста на вносителя по предложената редакция на § 27, който става в § 36.
    За – 9, против няма, въздържали се 4. Предложението се приема.
    Колеги, с това приехме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, № 902-01-43, внесен от Министерския съвет на 19 август 2019 г. за второ гласуване.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието. Благодаря и на тютюневата индустрия, и на бранша.
    (Закрито в 17,20 ч.)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Мария Белова
    Стенограф:
    Антон Лазаров
    Форма за търсене
    Ключова дума