Комисия по земеделието и храните
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 902-01-65, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г. – за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
П Р О Т О К О Л
№ 77
На 15 януари 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 902-01-65, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г. – за първо гласуване
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.
* * *
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Уважаеми колеги, добър ден!
За много години! Живи и здрави Вие и Вашите семейства! Пожелавам една успешна, мирна и ползотворна година!
Имаме кворум и откривам заседанието на Комисията по земеделието и храните.
Получили сте съобщение с дневния ред и материали за днешното заседание.
Дневният ред е следният:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 902-01-65, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г. – за първо гласуване.
Има ли други предложения? Няма.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 21, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Гости на днешното заседание са от:
Министерството на земеделието, храните и горите: господин Георги Алексиев – началник отдел в Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”, и госпожа Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Правни дейности и законодателство на Европейския съюз”;
Министерството на икономиката: госпожа Теменужка Янкова – директор на дирекция „Регулиране на икономически дейности”, и господин Иван Павлов – началник на отдел „Регистрация и методология в дирекция „Регулиране на икономически дейности;
Конфедерация на работодателите и индустриалците в България: господин Георги Тенев – юрист на КРИБ;
Националната асоциация на зърнопроизводителите: господин Костадин Костадинов – председател на УС на НАЗ.
Преминаваме към разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 902-01-65, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г. – за първо гласуване.
Давам думата на госпожа Янкова.
ТЕМЕНУЖКА ЯНКОВА: Добър ден!
Уважаеми народни представители, уважаеми колеги от Министерство на земеделието и храните, представители на асоциациите, заинтересовани от Закона, който коментираме днес, и Проектозакона за изменение и допълнение, внесен от Министерския съвет! Бих искала накратко да Ви запозная с повода, по който е бил внесен Законът за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Вие сте запознати по принцип. Това е нов закон, секторен. Идеята е да излязат на светло търговците на едро на горива.
Във връзка с изготвен от Комисията за защита на конкуренцията секторен анализ, извършен на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово автомобилно гориво, в Министерството на икономиката бяха проведени срещи и консултации с представители на заинтересованите браншови организации, в резултат на които е изготвен проектът на Закон за изменение и допълнение, като констатира, че има съмнения за евентуално нарушаване на конкретни норми.
В тази връзка Министерството на икономиката, след като се запозна подробно с анализа, покани заинтересованите браншови организации да обсъдим проблемите и да вземем решение къде какво е необходимо да се поправи в Закона.
Знаем, че това е една много важна дейност за страната – земеделието, и част от земеделските производители, за да осъществяват дейността си, имат собствени съдове за гориво. Регулацията, която беше предвидена в Закона, се установи, че пречи на дейността и че всъщност правилата, които са заложени в Закона, са трудноизпълними. Затова по предложение на част от асоциациите на земеделските производители ние решихме, че трябва да извадим от приложното поле на Закона тези земеделци, които имат резервоари за съхранение с обща вместимост не повече от 50 кубически метра. Тоест това е важно като дейност и като обем, защото целта е тези горива, които се използват единствено и само за земеделските дейности, да не подлежат на регулация. Всички дейности обаче, които биха били търговски, следва да бъдат регулирани. Затова е сложен този праг.
В Закона са предвидени и още няколко важни промени, които касаят регистрационни режими на другите видове търговци, както и са променени изискванията за вътрешните обекти, някои от административно-наказателните разпоредби, това, което е важно за контрола на Закона.
Аз предлагам, ако имате някакви въпроси по отношение конкретните текстове, да ги поставите и да ги обсъдим. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, госпожо Янкова.
Колеги, откривам дебата.
Ако може да се възползвам от правото си, госпожо Янкова, за въпрос.
Моят въпрос е свързан с определяне на петдесетте кубични метра. Как стигнахте до този размер? Лично аз говорих със земеделски производители. Голяма част от тях ми казаха, че с тези 50 кубика донякъде се решава проблемът.
Може би и господин Костадинов като председател на Асоциацията на зърнопроизводителите може да вземе думата – как това би се отразило на земеделските производители, защото ние като Комисия по земеделие следва да защитаваме и техните интереси.
Заповядайте, господин Костадинов.
КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Госпожо Председател, госпожи и господа депутати! Петдесет кубически метра – стигнахме до тази цифра.
Обикновено една цистерна, която зарежда с гориво, е около 20 – 25 тона. При евентуално остатъчно количество на земеделския производител като му дойде една цистерна няма да може да го събере, а знаете, че ние отчитаме всяка цистерна с електронен подпис, веднага я подаваме в НАП и няма възможност по цистерните да има броячи, затова предвидихме този обем от 50 кубика, който е напълно достатъчен за един земеделски производител, за да извършва дейността си и да се зарежда примерно цяла цистерна, която е 25 тона.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
Такава е и моята информация. По-голямата част от земеделците споделиха, че там където имат налични ГСМ-и, са не повече от 25 тона, колкото е една цистерна, така че земеделските производители тази промяна в Закона я приемат много добре.
Заповядайте, колеги!
Заповядайте, господин Сабанов.
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Темата със Закона за нефта и нефтените продукти е доста стара.
Симпатизирам на този закон още от първия ден, когато беше вкаран от Министерството. В крайна сметка последният път, когато го гласувахме на второ четене, бях почти убеден, че сме приключили с всички проблеми на земеделците и че земеделците са изкарани от похвата на Закона изцяло. Обаче впоследствие се оказва, че не е точно така.
Въпросът ми към госпожата от Министерството на икономиката и все като бивш член на Комисията по икономика, със сигурност ли всички текстове са огледани, всичко изчистено ли е? Все пак говорим, че това е Законопроект, който гледаме на първо четене. Между първо и второ четене, ако има технически грешки или някакви забележки от страна на Асоциацията на зърнопроизводителите, от другите земеделски асоциации или, знаете, тогава по този закон имаше протести включително и от Асоциацията на малките търговци на горива, или нещо от сорта, или малките бензиностанции, така че този път да не си позволяваме да гласуваме бързо някакъв закон, който после да преправяме още веднъж. Да не говорим, че тук трябва все пак да гоним и срокове – мисля, че 26-ти беше срокът. До 26-ти трябва да бъде приет на първо и второ четене и публикуван, за да може да не караме земеделците да се регистрират по този закон и включително след 26-ти, ако бъде приет, да се дерегистрират по този закон.
Апелирам към всички колеги да подкрепим Закон на първо четене сега, а между първо и второ да дадем по възможност най-краткия срок – доколкото сме разговаряли с господин Костадинов, който е председател на Асоциацията на зърнопроизводителите, имат някакви дребни забележки, които могат да се отстранят, и другата сряда да приключим с това.
Да бъде гласуван сряда или четвъртък на пленарното заседание на второ четене.
Доколкото знам, утре ще е на първо четене.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Трябва да мине на първо. Предполагам, че водещата комисия би било редно да поискат съкращаване на срока, така че следващата седмица…
АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Тя мина…
Апелирам всички колеги да подкрепим Закона на първо четене такъв, какъвто е, а между първо и второ четене – дали аз, дали някой от колегите ще припознае предложението на Асоциацията на зърнопроизводителите и на други браншове, които имат забележки по тази тема, но така или иначе трябва да бъдем по-акуратни и по-бързи, за да не караме хората, многото земеделски производители, които трябва да се регистрират и впоследствие да се дерегистрират, ако не успеем до 26-ти да го обнародваме. Даже не да го гласуваме, а да го обнародваме.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Сабанов.
Други изказвания?
Заповядайте, професор Бъчварова.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Уважаема госпожо Председател, гости! Според мен това е един естествен завършек на усилията, първо, да се направи закон с добри намерения, но с лошо изпълнение, особено в сектор „Земеделие”, и с претенциите, които имаше за водене на дневници, идеи, които в края на краищата практически никой, който е в сектора, знаеше, че не може да бъде приложено това, което се изисква.
Така че от наша страна това предложение, което се прави в момента, особено в сектор ”Земеделие”, защото сме такава комисия, все пак аз не мога да взема отношение за малките бензиностанции – и там виждам, че има промяна, ми се струва нелогично, но ние ще го подкрепим с наистина желанието нещата да се случват в срокове, защото, както виждам, това е внесено на 6 декември, но някак си неглижирано е удължаването или срокът, в който трябва да има наредба, и затова се налага сега в много бърз порядък, което не най-доброто за нас, да даваме предложения, да минава на две четения, да гледаме датите в календара как ще се случат и евентуално, ако не се случат, да се удължи прилагането на наредбата. Въобще казуси и проблеми, които не е добре в началото на годината да бъдат по този начин представяни.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
Господин Апостолов, заповядайте.
ЙОРДАН АПОСТОЛОВ: Уважаеми колеги!
Професор Бъчварова, оценявам Вашето позитивно отношение към Законопроекта, който гледаме. Още един факт е, че в тази комисия наистина се правят смислени неща и не сме допускали да излизат навън такива разнобои и несъгласия и да ги пренасяме в пленарната зала. Благодаря Ви. Мисля, че ако има някакви предложения между първо и второ, набързо ще ги изчистим детайлно, за да бъдем в услуга на земеделския бранш.
Искам да попитам само от страна на вносителите: изчистен ли е въпросът – да не го казвам като проблем, със зареждането с превозни средства над хиляда литра, които носят гориво? Там какво ще ни кажете? Защото, знае се, че обикновено земеделски производители извън базите си в момента носят гориво над хиляда литра. Там по европейски директиви това е недопустимо. Тоест ние с наш закон не можем да вменяваме някакви промени, така че това нещо трябва също да го заложим. Да не стане така нашите искания и добри намерения да бъдем в услуга на бранша – трябва всичко да е ясно и точно, тоест, който ще носи над хиляда литра, да му е ясно още отсега, че трябва да има специализирана техника, която да е под ADR, защото не можем да променяме европейските правила и норми. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте.
ИВАН ПАВЛОВ: Законът предвижда, че щом едно гориво е отчетено по реда на Закона за данъка върху добавената стойност и Наредба № 18, то може с него да се зарежда. Оттам нататък с какви превозни средства ще бъде транспортирано, това вече е въпрос, който е в дейността „Транспорт”. Тоест, ако дадена автоцистерна е с над хиляда литра, това, което казахте, тя трябва да има съответните ADR документи и така нататък, и няма да има проблем с нея да се зарежда – след като има измервателен уред, ADR и така нататък. Ако търговецът на едро, да го кажем така, който ще продава на земеделеца, съответно транспортира въпросното количество гориво с цистерна, то тя трябва да бъде регистрирана като транспортно средство при нас. Оттам нататък това вече не е задача на земеделеца. Той просто си поръчва горивото и вече транспортът си е друга услуга, която може да бъде със собствен транспорт, може да е с чужд, който трябва да отговаря на тези изисквания.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Явно колегата имаше предвид самия земеделски производител и собственик.
ЙОРДАН АПОСТОЛОВ: Явно не ме разбрахте.
Говорим за получено гориво в база на земеделски производител, който оттук нататък следва да тръгва да зарежда по нивите собствената си земеделска техника. Това че горивото е отчетено – просто, трябва да знае браншът точно какво прави. Да не му правим мечешка услуга. Да знаят: днес правя едно, утре две и темата приключи. Да няма разнобой. Тоест това, че го е получил и е отчетено през фискално устройство, нищо не значи. Защото той, ако излезе с една нерегистрирана цистерна три кубика и тръгне по националната пътна мрежа, за да достигне до някое поле да зареди своя земеделска техника и бъде спрян през това време от контролни органи, той е в нарушение – няма значение дали горивото е отчетено или не.
Нека да стане ясно, да им го кажем на хората – да, до хиляда литра можете да пренасяте в каквото си поискате, образно казано, със съдове, малки 12-волтови помпи в пикапи и т.н., но над хиляда литра, ако Вашите машини имат нужда да имат по-голяма консумация, естествено че имат, защото резервоарът на една компания не е 800 литра и ти трябва да ходиш напред-назад само да я зареждаш, Вие трябва да имате оттук нататък автомобил, който да е по надлежната регистрация регистриран извън обхвата на този закон.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте.
ИВАН ПАВЛОВ: Това е така, но както казахме, извън обхвата на този закон той всъщност трябва да отговаря на Закона за движение по пътищата и т.н. Това са изисквания, които не са в нашия закон, тоест това трябва да бъде дадено като информация, но не й е мястото в Закона.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: То и към момента е така.
Заповядайте.
КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Да уточня на практика как стоят нещата.
Има европейски регламент за движение на гориво до един тон със средство, което не е регистрирано по ADR. Над един тон автомобилите трябва да отговарят на всички изисквания за ADR, защото са пожароопасни и т.н. Всеки, който иска да си превозва горивото, трябва да си регистрира автомобила. Също така имаме колеги, които нямат съдове за съхранение и с такъв автомобил ходят и си зареждат от бензиностанция.
Господин Павлов обясни, че гориво, което е преминало фискален контрол, също може да се зареди оттам.
Така че това не касае този закон. Това е в Закона за пътните превози.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Костадинов.
Други изказвания?
Преминаваме към гласуване.
Който е съгласен с така предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 902-01-65, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2019 г. – за първо гласуване, моля да гласува.
За – 21, против и въздържали се – няма.
Законопроектът се приема.
Поради изчерпване на дневни ред закривам заседанието.
(закрито в 14, 55ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БЕЛОВА
Стенограф:
Маргарита Крачунова