Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
01/07/2020 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    Относно решение за приемане Годишен отчет за дейността на Комисия за финансов надзор за 2019 г., и Годишен финансов отчет на Комисия за финансов надзор за 2019г., част от който е и Отчета за изпълнението на бюджета на Комисия за финансов надзор за 2019 г., № 020-00-10, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2020 г.
    В заседанието участваха г-жа Диана Йорданова – зам.-председател на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор“, г-н Драгомир Гочев – директор Дирекция „Осигурителен надзор“ и г-жа Милена Паунова – директор Дирекция „Регулаторни режими на осигурителния надзор“. Кратко резюме направи г-жа Йорданова , като акцентът бе поставен върху дейността на КФН по отношение на небанковия финансов сектор в България.
    Цялостната дейност на Комисията за финансов надзор в качеството и на единен държавен орган за регулиране и надзор се основава на принципната и последователна политика за стабилност, прозрачност и предвидимост на небанковия финансов сектор в България.
    Чрез провеждания през 2019г. превантивен надзор, изразяващ се в процедури по лицензионни, разрешителни, одобрителни и регистрационни производства, Комисията гарантира, че участниците на небанковия финансов сегмент, отговарят на действащата нормативна уредба за извършване на дейност на пазара. Текущата надзорна дейност, осъществявана от Комисията за финансов надзор, се изразява в извършването на дистанционен контрол и проверка на място на участниците в рамките на небанковия финансов сектор. Един от най-значимите резултати, постигнат от КФН през 2019 г.,беше този от действията във връзка с намерението на България за присъединяване към ERM 2.В тази връзка и с оглед изпълнението на мерките, заложени в Националната програма за реформи в отговор на специфичните препоръки на Съвета на ЕС от 2018 г., от изключително значение за подобряване на надзорната дейност на КФН беше въвеждането на риск базиран надзор в областта на застраховането и пенсионното осигуряване. Допълнителното пенсионно осигуряване е дейност с изключително висока обществена значимост. Ето защо на база утвърдения в края на 2018 г. Наръчник за прилагане и надзор, основан на риска спрямо пенсионно осигурителните дружества /ПОД/ и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване /ФДПО/, през 2019 г. се извърши първата комплексна оценка на рисковия профил на всяко дружество. Също така е извършен надзорен преглед относно съобразяването на дейността на ПОД и управляваните от тях ФДПО с новите регулации, в сила от 18.11.2018 г..
    Чрез последващия контрол през 2019 г. са съставени 8 акта за установяване на административни нарушения на разпоредби на Кодекса за социално осигуряване. Издадените наказателни постановления са 5, като с тях са наложени имуществени санкции са в общ размер за 110 000 лв. и една глоба в размер на 1 000 лв.. Сравнително малкият брой на съставените АУАН и издадени НП се дължи на превантивния ефект на наложените през предходни отчетни периоди санкции, които имат възпитателно и предупредително-възпиращо действие спрямо лицата.
    През отчетния период са приложени 2 принудителни административни мерки спрямо пенсионноосигурителни дружества, с които две ПОД са задължени да приемат заявления за промяна на участие на осигурени лица. Принудителните административни мерки са изпълнени от ПОД в определените срокове.
    Нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване (ФДПО) нарастват през 2019г., като към края на годината те достигат 15.6 млрд.лв. Увеличението на нетните активи на пенсионните фондове през годината е в резултат както на постъпленията на вноски от осигуряващите се лица, които към края на 2019 г. са 4 762 943 души, така и на положителния резултат от инвестирането на средствата по индивидуалните партиди от ПОД.Основната цел на управлението на активите на пенсионните фондове е нарастването в дългосрочна перспектива на тяхната стойност чрез постигане на доходност от инвестирането им. Доходността от управлението на активите на ФДПО се влияе от тенденциите на капиталовите пазари, на които се инвестират активите, поради което са възможни и временни спадове в стойностите на показателя. След отчетената през 2018 г. отрицателна доходност през 2019 г. ФДПО регистрират високи стойности на среднопретеглена доходност. Възходящата тенденция при нетните активи се запазва въпреки предоставеното право за промяна на осигуряването от фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване /ФДЗПО/ в Държавното обществено осигуряване /ДОО/.
    Към 31.12.2019 г. дейност осъществяват 9 лицензирани ПОД, като общия брой на управляваните от тях пенсионни фондове е 29, в т.ч. 9 универсални /УПФ/, 9 професионални/ППФ/, 9 доброволни/ДПФ/ и 2 доброволни пенсионни фонда по професионални схеми/ДПФПС/.
    Четири от действащите на пенсионноосигурителния пазар дружества са част от международни финансови групи - "Ен Ен ПОД" ЕАД - NN Group N.V., ПОД „Алианц България" АД - ALLIANZ SE, ПОК ,Доверие" АД - Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe и ПОК ,,ДСК - Родина" АД - ОТР BANK NYRT.
    При четири от лицензираните дружества има акционери, притежаващи пряко повече от 90 на сто от капитала.
    При балансовите активи на ПОД продължава тенденцията на нарастване, като в края на годината те достигат 478.6 млн.лв. (увеличение с 13.7% спрямо 2018г.). Обратна динамика се наблюдава и при общия нетен финансов резултат на ПОД, който за 2019 г. възлиза на 57.1 млн.лв. и е с 2.0 млн.лв. или с 3.4% по- малко в сравнение с общия нетен финансов резултат за 2018 г.
    Средната стойност на показателя капиталова адекватност за 2019 г. на всичките девет лицензирани пенсионноосигурителни дружества е 541.2%, което значително надхвърля нормативно определения минимален размер от 50% от минималния капитал.
    Ликвидните средства на ПОД и на ФДПО надвишават нормативно регламентирания минимален размер,т.е. всички дружества и управляваните от тях фондове са в състояние да покриват текущите си задължения.
    Резервите за гарантиране на минималната доходност в УПФ и ППФ, заделени със средства на ПОД към 31 декември 2019 г. възлизат на 170.9 млн.лв., като размерът им съответства на законовите разпоредби. Инвестициите, извършени със средствата от резервите, както и оценката на активите, обект на тези инвестиции, са в съответствие с нормативните изисквания.
    През 2019 г. отчетената рентабилност на собствения капитал е 18.7% средно за сектора, като спрямо 2018 г. се наблюдава нарастване с 0.4 пр.п.
    Степента на покритие на активите на управляваните ФДПО е в границите между 1.9% и 4.7%. Средната непретеглена стойност на показателя за 2019г.и за 2018 г. е 3.2 % . Стойността на показателя при отделните дружества се запазва почти без промяна.
    Поради отчетения положителен текущ финансов резултат от дейността през 2019 г. всички дружества имат положителна рентабилност на активите, с изключение на едно ПОД. Средната непретеглена стойност на показателя към края на 2019 г. е 10.0% спрямо 10.8% за 2018 г., т.е. намаление с 0.8 пр.п. При шест дружества показателят за рентабилност на активите намалява, като при три от тях това се дължи на нарастване на активите на ПОД с по-бързи темпове от нарастването на печалбата от дейността, а при останалите три печалбата намалява, а активите нарастват. При две дружества рентабилността се увеличава, като при едното това се дължи на нарастване на печалбата с по-бързи темпове от нарастването на активите, а при другото активите нарастват в сравнение с намаляване на загубата. При едно дружество стойността на показателя спрямо предходната година не се променя.Диапазонът на рентабилността на активите за отделните ПОД е широк, най-ниската му стойност е /-0.9%/, а най-високата е 26.3%. Средната непретеглена стойност на показателя за ефективност на дейността на ПОД през 2019 г. е 134.7%, като спрямо 2018 г. се наблюдава намаление с 6.7 пр.п..Приходите от такси и удръжки на 100 лв. активи на фондовете към края на 2019 г. са между 1.04 лв. и 1.36 лв., като средната непретеглена стойност на показателя възлиза на 1.15 лв. спрямо 1.23 лв. през 2018 г. При осъществения надзор върху дейността на ПОД във връзка с управлението на пенсионните фондове през 2019 г. не са установени отклонения от нормативните изисквания относно размера на преведените в полза на ПОД задължителни такси и удръжки.
    Инвестиционната такса в ДПФ през 2019 г. възлиза на 8.8 % спрямо 10.0 % за 2018 г. при законоустановена такса до 10%. Докато към 31.12.2018 г. само един ДПФ е отчетен положителен доход от инвестиции, в резултат на което е отчислена инвестиционна такса за управляващото го дружество, то към 31.12.2019 г. от всички ДПФ е отчетен положителен доход от инвестиции и е отчислена инвестиционна такса за всички ПОД.
    През отчетната година размерът на балансовите активи на ФДПО нараства с по-бързи темпове спрямо предходната година. През 2018 г. балансовите активи на всички ФДПО нараства със значително по-бързи темпове в сравнение с предходната 2018 г. През 2019 г. балансовите активи на ФДПОса се увеличили общо с 16.9 % на годишна база, докато през 2018 г. балансовите активи на ФДПО нарастват с 5.7 %.¬
    Пазарните дялове на отделните дружества на база размер на управляваните балансови активи на пенсионните фондове не се променят съществено през отчетната година. Пенсионноосигурителното дружество с най-голям пазарен дял заема 24.5 % от управляваните балансови активи, а това с най-малък пазарен дял заема 1.1 %.
    Наблюдаваните тенденции при балансовите активи се отчитат и при нетните активи. През 2019 г. нетните активи на ФДПО са се увеличили с 16.9 % на годишна база, което е значително по-вече от ръста им през 2018г. /5.5%/
    Към края на 2019 г. нетните активи на ФДПО са в размер на 1.6 млрд.лв. Те показват общата стойност на задълженията към осигурените лица и представляват ключов индикатор за състоянието на системата за допълнително пенсионно осигуряване. Акумулираните към края на 2019 г. нетни активи се равняват на 13.2% от обема на БВП на страната.
    Брутните постъпления от осигурителни вноски във ФДПО през 2019г. се увеличават с 10.8% спрямо постъпленията през 2018 г.. Увеличението на постъпленията се обуславя от значително нарастване на постъпленията от осигурителни вноски при УПФ – със 166.5 млн.лв. или с 13.0% и при ППФ с 10.6 млн.лв., или с 9.6%. Този ръст се дължи както на включването на новоосигурени лица в пазара на труда и на намаляване на безработицата в страната, така и на повишаване на осигурителния доход през годината. Приходите от осигурителни вноски през 2019 г.отчитат най-високата си стойност за последните пет години.¬
    Начислените и изплатени суми през 2019 г. нарастват спрямо предходната година с 24.9% общо за всички ФДПО. Основен принос за динамиката на начислените и изплатени суми имат сумите, изплащани от ДПФ, чийто дял в общата стойност е 73.6% средно за последните пет години. В условията на развиващ се пазар на допълнителното задължително пенсионно осигуряване в България, който е във фазата на натрупване, съотношението "изплатени суми / постъпили средства" възлиза на 0.02 средно за периода 2015 г. - 2019 г., докато при ДПФ това съотношение е 0.52.
    По отношение на структурата на разпределение на осигурените лица между ФДПО не се наблюдават съществени промени спрямо предходната година. В края на 2019 г.най-голям дял от осигурените лица е концентриран в универсалните пенсионни фондове (79.9%), Лицата, осигурени в доброволните и професионалните пенсионни фондове, заемат съответно дял от 13.4% и 6.5 % в структурата на разпределение на осигурените лица. Най-малък остава делът на осигурените в ДПФПС - едва 0.2%.
    Прехвърлените средства от индивидуалните партиди на лицата, променили участието си във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване през 2019 г., се увеличават общо с 34.5% спрямо 2018 г. и са на стойност 722.3 млн.лв.
    Абсолютната стойност на инвестираните средства на ФДПО в края на 2019 г. е 14.4 млрд.лв., което представлява 91.9% от балансовите им активи. Инвестираните средства на ФДПО през 2019 г. запазват тенденцията си на нарастване, като отчетения ръст през годината е 18.7%. Структурното разделение на инвестираните средства по видове фондове не се променя съществено в сравнение с 2018 г.като с най-висок относителен дял са УПФ (84.3%), следвани от ППФ (7.8%), ДПФ (7.8%) и ДПФПС (0.1%).
    Относителният дял на инвестициите на ФДПО във финансови инструменти, издадени от емитенти извън България, към края на 2019 г. достига 61.7% от балансовите им активи.
    Основна цел на управлението на активите на пенсионните фондове е нарастване в дългосрочна перспектива на тяхната стойност чрез постигане на доходност от инвестирането им. Доходността от управлението на активите на ФДПО се влияе от тенденциите на капиталовите пазари, на които се инвестират активите, поради което са възможни и временни спадове в стойностите на показателя. След отчетената през 2018 г.отрицателна доходност, през 2019 г. ФДПО регистрират високи стойности на среднопретеглена доходност.
    В дискусията взе участие народният представител Георги Гьоков.
    След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати:
    12 гласа „за“, без гласове „против“ и 6 гласа „въздържал се“ ,
    Комисията по труда, социалната и демографската прие Годишен отчет за дейността на Комисия за финансов надзор за 2019 г., Годишен финансов отчет на Комисия за финансов надзор за 2019г.,част от който е и Отчетът за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2019 г., № 020-00-10, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2020 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума