Комисия по труда, социалната и демографската политика
28/07/2020 второ гласуване
ДОКЛАД
Относно: общ законопроект № 053-08-23 от 17 юли 2020г. на приетите на 17 юли 2020г. на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 054-01-55, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители на 23 юни 2020г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 054-01-71, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 14 юли 2020г., изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Общ проект!
Второ гласуване!
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги
(обн., ДВ, бр. 24 от 2019 г.; изм., бр. 101 от 2019 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от 2020 г. - бр. 65 от 2020 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Чрез предоставянето на социалните услуги се осъществява конституционно установената закрила на семейството, майчинството и децата, на възрастните хора и на лицата с физически и психически увреждания.“
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
3. Създава се ал. 4:
„(4) Предоставянето на социални услуги не е търговска дейност по смисъла на Търговския закон.“
Предложение на народния представител Милко Недялков:
§ 1 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народните представители Светлана Ангелова и Николай Сираков:
Параграф 1 се изменя така:
„§ 1. В чл. 3 се създава ал. 3:
„(3) Социалните услуги не са услуги по смисъла на Търговския закон."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 3 се създава ал. 3:
„(3) Социалните услуги не са услуги по смисъла на Търговския закон.“
Предложение на народните представители Кристиан Вигенин, Надя Клисурска – Жекова, Виолета Желева, Георги Гьоков, Дора Янкова и Валентина Найденова:
1. Създават се § 1а - 1л:
„§ 1а. В чл. 7, ал. 2 след думата "потребности" се добавя „като се зачита мнението и на законните му представители - родители или настойници, или от неговия попечител".
„§ 1б. В чл. 25 се правят следните изменения:
1. Ал. 1 се изменя така:
„(1) Общинските съвети:
1. определят общинската политика в областта на социалните услуги в съответствие с установените потребности на общинско ниво и приоритетите на държавната политика;
2.възлагат предоставянето на социални услуги, които се финансират със средства от държавния и общинския бюджет, на частни доставчици на социални услуги.".
2. В ал. 2 т. 7 се отменя.".
„§1в. В чл. 27, ал. 1 думите „чл. 26, т. 3-7" се заменят с „чл. 26, т. 3, 5, 6 и 7".
„§ 1г. В чл. 29, ал. 3, т. 3 накрая се добавя „при изчерпване на възможностите по т. 1 и 2".
„§ 1д. В чл. 31 ал. 3 се отменя.".
„§ 1е. В чл. 41, ал. 2 т. 5 се отменя.".
„§ 1ж. В чл. 57, ал. 1, т. 2 думата „информирал" се заменя с „получил одобрение от", а думите „относно направения" се заменят „като предварително е представил".
„§ 1з. В чл. 63 ал.1 накрая след думата „услуги" се поставя запетая и се добавя „само ако общината няма възможност да предостави същите".
„§ 1и. В чл. 64, ал. 1 думите „Кметът на общината" се заменят с „Общинският съвет", а думите „решение на общинския съвет" се заменят с „негово решение".
„§ 1к. В чл. 67 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 „Кметът на общината" се заменят с „Общинският съвет".
2. В ал. 2, т.3 думата „едногодишен" се заменя с „двугодишен"."
„§ 1л. В чл. 76 ал. 3 се отменя.".
Комисията не подкрепя предложението.
§ 2. В чл. 81 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) При изготвяне на индивидуална оценка на потребностите на дете, информация се предоставя със съгласието на родителя или настойника на детето, а когато то е непълнолетно — от детето, със съдействието на родителя или попечителя.“
2. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
Предложение на народния представител Милко Недялков:
§ 2 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народните представители Светлана Ангелова, Галя Желязкова и Калин Вельов:
Параграф 2 се изменя така:
§ 2. В чл. 81 ал. 1 се изменя така:
„(1) Индивидуалната оценка на потребностите и индивидуалният план за подкрепа се изготвят от избрания по реда на чл. 78 доставчик с участието на лицето въз основа на информация, предоставена от него или получена с негово съдействие и съгласие, а когато се изготвят оценка и план на деца - информация, предоставена от родителите, настойниците или попечителите или получена с тяхно съдействие и съгласие.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на народните представители Светлана Ангелова и Николай Сираков:
Параграф 2 се изменя така:
„§ 2. В чл. 81 се създава ал. 4:
„(4) При изготвянето на индивидуална оценка на потребностите и индивидуален план за подкрепа на деца информацията от органите, институциите и лицата по ал. 1 се осигурява от родителите, настойниците или попечителите, когато са изразили несъгласие за искането й от съответния доставчик на социалната услуга, който изготвя оценката и плана."
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
Параграф 2 се изменя така:
§ 2. В чл. 81 се създава нова ал. 1:
„(1) Индивидуалната оценка на потребностите и индивидуалният план за подкрепа се изготвят въз основа на информация, предоставена от лицето или получена въз основа на негово писмено съгласие. Когато се изготвят оценка на потребностите и план за подкрепа на деца информацията, съответно съгласието се предоставят от техните родители, настойници или попечители."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. В чл. 81 се създава нова ал. 1:
„(1) Индивидуалната оценка на потребностите и индивидуалният план за подкрепа се изготвят въз основа на информация, предоставена от лицето или получена въз основа на негово писмено съгласие. Когато се изготвят оценка на потребностите и план за подкрепа на деца информацията, съответно съгласието се предоставят от техните родители, настойници или попечители.“
Предложение на народните представители Светлана Ангелова, Галя Желязкова и Калин Вельов:
Създава се нов параграф:
„§(..)Член 87 се изменя така:
„Задължение при поискана подкрепа от дете
Чл. 87. (1) Когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен незабавно да уведоми дирекция „Социално подпомагане” и родителите, настойника или попечителя на детето.
(2) Когато детето не предостави на доставчика информация за родителите, настойника или попечителя си, те се уведомяват от дирекция „Социално подпомагане”.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
Създава се нов § 3:
„§ 3. Създава се нов чл. 87:
„Задължение при поискана подкрепа от дете
Чл. 87. (1) Когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен незабавно да уведоми дирекция „Социално подпомагане“ и родителите, настойника или попечителя на детето.
(2) Когато детето не предостави на доставчика информация за родителите, настойника или попечителя си, те се уведомяват от дирекция „Социално подпомагане“.“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 3:
§ 3. Създава се нов чл. 87:
„Задължение при поискана подкрепа от дете
Чл. 87. (1) Когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен незабавно да уведоми дирекция „Социално подпомагане“ и родителите, настойника или попечителя на детето.
(2) Когато детето не предостави на доставчика информация за родителите, настойника или попечителя си, те се уведомяват от дирекция „Социално подпомагане“.“
Предложение на народните представители Светлана Ангелова, Галя Желязкова и Калин Вельов:
Създава се нов параграф:
„§(..)В чл. 116, ал. 1 се правят следните изменения:
1. Точка 3 се изменя така:
„3. да посещават лицата, които ползват социални услуги в домашна среда, при тяхно искане и съгласие с цел проверка за спазване на правата им и на стандартите за качество на предоставяната услуга;"
2. Точка 7 се изменя така:
„7. да получават пряко от лицата, ползващи социални услуги, мнението им относно спазването на техните права и качеството и ефективността на ползваните от тях социални услуги."
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Светлана Ангелова и Калин Вельов, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
Създава се нов § 4:
„§ 4. В чл. 116, ал. 1 се правят следните допълнения:
1. Създава се нова т. 3:
„3. по искане или въз основа на съгласие на лицата, които ползват социални услуги в домашна среда, да ги посещават и проверяват спазването на правата им и на стандартите за качество на предоставяните услуги;“.
2. Създава се нова т. 7:
„7. да получават пряко от лицата, ползващи социални услуги, мнението им за спазването на техните права, както и за качеството и ефективността на ползваните от тях социални услуги.“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 4:
§ 4. В чл. 116, ал. 1 се правят следните допълнения:
1. Създава се нова т. 3:
„3. по искане или въз основа на съгласие на лицата, които ползват социални услуги в домашна среда, да ги посещават и проверяват спазването на правата им и на стандартите за качество на предоставяните услуги;“.
2. Създава се нова т. 7:
„7. да получават пряко от лицата, ползващи социални услуги, мнението им за спазването на техните права, както и за качеството и ефективността на ползваните от тях социални услуги.“
Предложение на народните представители Кристиан Вигенин, Надя Клисурска – Жекова, Виолета Желева, Георги Гьоков, Дора Янкова и Валентина Найденова:
Създава се § 2а:
„ § 2а. Чл. 163 се отменя.“
Предложението е оттеглено.
§ 3. В преходните и заключителните разпореди се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 31:
а) в ал. 1 числото „12“ се заменя с „18“;
б) създават се ал. 4 и 5:
„(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги становището по ал. 2, т. 3, буква „в“ се изготвя от инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
(5) До приемането на Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги:
1. насочването на всички лица за ползване на социални услуги по ал. 2, т. 1 се извършва само от дирекции „Социално подпомагане“ чрез изготвяне на писмена предварителна оценка по чл. 73, ал. 2 с участието на лицето в 20-дневен срок от заявяване на желание за ползване на услуга;
2. индивидуалната оценка на потребностите и индивидуалният план за подкрепа на лицата, които желаят да ползват социални услуги, се изготвят преди подписване на договора по чл. 85 по досегашния ред;
3. кметовете на общини писмено заявяват искания в Агенцията за социално подпомагане за предварително одобрение за създаване, промяна на броя на потребителите и на мястото на предоставяне на социални услуги по ал. 2, т. 1, като представят документите и информацията, изисквана по досегашния ред, с изключение на решение на общинския съвет;
4. изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане издава заповеди за предварително одобрение или за отказ на такова в 30-дневен срок от искането по т.3;
5. започналите и неприключили до влизането в сила на закона производства за създаване, прекратяване, промяна на броя на потребителите и мястото на предоставяне на социални услуги по ал. 2, т. 1 се довършват по досегашния ред.“
2. В § 38:
а) в ал. 1 думата „януари“ се заменя с „юли“;
б) създават се ал. 3, 4 и 5:
„(3) Започналите и неприключили до влизането в сила на закона производства по лицензиране от председателя на Държавната агенция за закрила на детето и вписване на лицензираните доставчици на социални услуги в регистъра към Агенцията за социално подпомагане се довършват по досегашния ред.
(4) До създаването на регистъра по чл. 162 Агенцията за социално подпомагане поддържа регистъра на доставчиците на социални услуги.
(5) Започналите и неприключили до влизането в сила на закона общински конкурси за възлагане на управлението на социални услуги, които са делегирани от държавата дейности и местни дейности, се довършват по досегашния ред.“
3. В § 39 се създават ал. 3 и 4:
„(3) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги председателят на Държавната агенция за закрила на детето осъществява контрола по отменения чл. 31, ал. 3 от Закона за социално подпомагане по досегашния ред.
(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги инспекторатът към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане осъществява по досегашния ред контрола по чл. 31, ал. 2 от Закона за социално подпомагане в редакцията преди изменението му с този закон."
4. В § 44:
а) в ал. 1 думите „1 януари 2021 г.“ се заменят с „1 януари 2022 г.“;
б) в ал. 2 думите „31 декември 2020 г.“ се заменят с „31 декември 2021 г.“
Предложение на н.п. Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
В § 3 т. 3 се изменя така:
„3. В § 39 се създават ал. 3 и 4:
(3) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги председателят на Държавната агенция за закрила на детето осъществява контрола по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца при досегашните условия и ред.
(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги инспекторатът към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане осъществява контрола по чл. 31, ал. 2 от Закона за социално подпомагане в редакцията до влизането в сила на закона при досегашните условия и ред.“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 5:
§ 5. В преходните и заключителните разпореди се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 31:
а) в ал. 1 числото „12“ се заменя с „18“;
б) създават се ал. 4 и 5:
„(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги становището по ал. 2, т. 3, буква „в“ се изготвя от инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
(5) До приемането на правилника за прилагане на закона:
1. насочването на всички лица за ползване на социални услуги по ал. 2, т. 1 се извършва само от дирекции „Социално подпомагане“ чрез изготвяне на писмена предварителна оценка по чл. 73, ал. 2 с участието на лицето в 20-дневен срок от заявяване на желание за ползване на услуга;
2. индивидуалната оценка на потребностите и индивидуалният план за подкрепа на лицата, които желаят да ползват социални услуги, се изготвят по досегашния ред преди подписване на договора по чл. 85;
3. кметовете на общини писмено заявяват искания в Агенцията за социално подпомагане за предварително одобрение за създаване, промяна на броя на потребителите и на мястото на предоставяне на социални услуги по ал. 2, т. 1, като представят документите и информацията, изисквана по досегашния ред, с изключение на решение на общинския съвет;
4. изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане издава заповеди за предварително одобрение или за отказ в 30-дневен срок от искането по т. 3;
5. започналите и неприключени до влизането в сила на закона производства за създаване, прекратяване, промяна на броя на потребителите и мястото на предоставяне на социални услуги по ал. 2, т. 1 се довършват по досегашния ред.“
2. В § 38:
а) в ал. 1 думата „януари“ се заменя с „юли“;
б) създават се ал. 3, 4 и 5:
„(3) Започналите и неприключени до влизането в сила на закона производства по лицензиране от председателя на Държавната агенция за закрила на детето и вписване на лицензираните доставчици на социални услуги в регистъра към Агенцията за социално подпомагане се довършват по досегашния ред.
(4) До създаването на регистъра по чл. 162 Агенцията за социално подпомагане поддържа регистъра на доставчиците на социални услуги.
(5) Започналите и неприключени до влизането в сила на закона общински конкурси за възлагане на управлението на социални услуги, които са делегирани от държавата дейности и местни дейности, се довършват по досегашния ред.“
3. В § 39 се създават ал. 3 и 4:
„(3) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги председателят на Държавната агенция за закрила на детето осъществява контрола по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца при досегашните условия и ред.
(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги инспекторатът към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане осъществява контрола по чл. 31, ал. 2 от Закона за социално подпомагане в редакцията до влизането в сила на закона при досегашните условия и ред.“
4. В § 44:
а) в ал. 1 думите „1 януари 2021 г.“ се заменят с „1 януари 2022 г.“;
б) в ал. 2 думите „31 декември 2020 г.“ се заменят с „31 декември 2021 г.“
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 4. В Закона за закрила на детето (Обн. ДВ. бр.48 от 2000г., изм. ДВ. бр.75 и 120 от 29 2002г., бр.36 и 63 от 2003г., бр.70 и 115 от 2004г., бр.28, 94 и 103 от 2005г., 30, 38 и 82 от 2006г., бр.59 и .69 от 2008г., бр.14, 47 и 74 от 2009г., бр.42, 50, 59 и 98 от 2010г., бр.28 и 51 от 2011г., бр.32 и 40 от 2012г., бр.15, 68 и 84 от 2013г., бр.79 от 13 от 2015г., бр.8 от 2016г., бр.85 и 103 от 2017г., бр.17, 77 и 102 от 2018г., бр.17 , 24 , 58 и 101 от 2019г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 27, ал. 6 (ДВ, бр. 24 от 2019 г.) думите „и обжалват“ се заличават.
2. В чл. 27, ал. 6 (ДВ, бр. 101 от 2019 г.) думите „и обжалват“ се заличават.
3.Създава се чл. 27а:
„Оспорване на заповедта за временно настаняване по административен ред
Чл. 27а. (1) Заповедта на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ по чл. 27, ал. 1, включително и в случаите на спешно настаняване извън семейството подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, но може да се обжалва от родителите на детето в 7-дневен срок от съобщаването.
(2) Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ изпраща жалбата в съда в деня, следващ получаването й.
(3) Административното дело се образува в 3-дневен срок и се насрочва в 7-дневен срок от постъпването на жалбата в съда.
(4) Сроковете по Административнопроцесуалния кодекс за отстраняване на нередовност на жалбата, представяне на писмен отговор по жалбата, представяне на заключение на вещо лице и за призоваване на страните не се прилагат. Съдът определя срок за извършване на съответното процесуално действие, който не може да е по-кратък от 3 дни и по-дълъг от 7 дни.
(5) Съдът постановява решение в 7-дневен срок от заседанието, в което е приключило разглеждането на делото.
(6) Решението по ал. 5 подлежи на касационно обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(7) Административното дело се прекратява, ако преди постановяване на решението е налице влязло в сила решение по чл. 28, ал. 4 за настаняване на дете по съдебен ред.“
4. В чл. 28, ал. 3 след думата „искането“ се добавя „родителите“.
5. В чл. 36а, ал. 2 се създава изречение второ: „Анонимни сигнали не се разглеждат.“
6. В чл. 36г, ал. 3 (ДВ, бр. 24 от 2019 г.) думите „и представител на доставчик на социална услуга“ се заличават.
7. В чл. 36г, ал. 3 (ДВ, бр. 101 от 2019 г.) думите „и представител на доставчик на социална услуга“ се заличават.
Предложение на народния представител Милко Недялков:
§ 4 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народните представители Светлана Ангелова и Николай Сираков:
В § 4:
1. В т. 3:
а) в чл. 27а, ал. 1 цифрата „7" се заменя с числото „14";
б) в чл. 27а, ал. 2 думата „деня" се заменя с „първия работен ден".
2. Точка 4 се изменя така:
„4. В чл. 28 ал. 3 се изменя така:
„(3) Съдът разглежда незабавно искането в открито заседание с участието на:
1. органите или лицата, направили искането;
2. детето при спазване разпоредбата на чл. 15;
3. родителите или настойника/попечителя на детето."
3. Точка 6 се изменя така:
„6. В чл. 36г, ал. 3 думите „доставчик на социална услуга" се заменят с „доставчика на финансираната от държавния бюджет социална услуга, която детето ползва".
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
В § 4 т. 5 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 6:
§ 6. В Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр. 48 от 2000г.; изм., бр.75 и 120 от 2002 г., бр. 36 и 63 от 2003 г., бр. 70 и 115 от 2004г., бр. 28, 94 и 103 от 2005г., бр. 30, 38 и 82 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 14, 47 и 74 от 2009 г., бр. 42, 50, 59 и 98 от 2010 г., бр. 28 и 51 от 2011 г., бр. 32 и 40 от 2012 г., бр. 15, 68 и 84 от 2013 г., бр. 79 от 2015 г., бр. 8 от 2016 г., бр. 85 и 103 от 2017 г., бр. 17, 77 и 102 от 2018 г., бр. 17 , 24 , 58 и 101 от 2019 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 27, ал. 6 думите „и обжалват“ се заличават.
2. Създава се чл. 27а:
„Оспорване на заповедта за временно настаняване по административен ред
Чл. 27а. (1) Заповедта на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ по чл. 27, ал. 1, включително в случаите на спешно настаняване извън семейството, подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, но може да се обжалва от родителите на детето в 14-дневен срок от съобщаването.
(2) Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ изпраща жалбата в съда в първия работен ден, следващ получаването й.
(3) Административното дело се образува в тридневен срок и се насрочва в 7-дневен срок от постъпването на жалбата в съда.
(4) Сроковете по Административнопроцесуалния кодекс за отстраняване на нередовност на жалбата, представяне на писмен отговор по жалбата, представяне на заключение на вещо лице и за призоваване на страните не се прилагат. Съдът определя срок за извършване на съответното процесуално действие, който не може да е по-кратък от три дни и по-дълъг от 7 дни.
(5) Съдът постановява решение в 7-дневен срок от заседанието, в което е приключило разглеждането на делото.
(6) Решението по ал. 5 подлежи на касационно обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(7) Административното дело се прекратява, ако преди постановяване на решението е налице влязло в сила решение по чл. 28, ал. 4 за настаняване на дете по съдебен ред.“
3. В чл. 28 ал. 3 се изменя така:
„(3) Съдът разглежда незабавно искането в открито заседание с участието на:
1. органите или лицата, направили искането;
2. детето при спазване разпоредбата на чл. 15;
3. родителите или настойника/попечителя на детето.“
4. В чл. 36г, ал. 3 думите „доставчик на социална услуга“ се заменят с „доставчика на финансираната от държавния бюджет социална услуга, която детето ползва“.
§ 5. В Семейния кодекс (обн., ДВ, бр. 47 от 2009 г.; изм., бр. 74 и 82 от 2009 г., бр. 98 и 100 от 2010 г., бр. 82 от 2012 г., бр. 68 от 2013 г., бр.74 от 2016 г., бр. 103 от 2017 г., бр. 24 и 101 от 2019 г.) чл. 138а, ал. 1 се отменя.
Предложение на народния представител Милко Недялков:
§ 5 отпада.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
Параграф 5 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 5 да бъде отхвърлен.
Предложение на н.п. Хасан Адемов, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
Създава се § 7:
§ 7. В Закона за социално подпомагане (обн., ДВ, бр. 56 от 1998 г.; изм., бр. 45 и 120 от 2002 г., бр. 18, 30 и 105 от 2006 г., бр. 52 и 59 от 2007 г., бр. 58 от 2008 г., бр. 14, 41 и 74 от 2009 г., бр. 15 от 2010 г., бр. 9 и 51 от 2011 г., бр. 32 от 2012 г., бр. 15 и 66 от 2013 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 8 от 2016 г., бр. 85 от 2017 г. и бр. 7, 17, 77, 91 и 105 от 2018 г., бр. 24, 35 и 101 от 2019 г.) чл. 17 се отменя.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 7:
§ 7. В Закона за социално подпомагане (обн., ДВ, бр. 56 от 1998 г.; изм., бр. 45 и 120 от 2002 г., бр. 18, 30 и 105 от 2006 г., бр. 52 и 59 от 2007 г., бр. 58 от 2008 г., бр. 14, 41 и 74 от 2009 г., бр. 15 от 2010 г., бр. 9 и 51 от 2011 г., бр. 32 от 2012 г., бр. 15 и 66 от 2013 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 8 от 2016 г., бр. 85 от 2017 г., бр. 7, 17, 77, 91 и 105 от 2018 г., бр. 24, 35 и 101 от 2019 г.) чл. 17 се отменя.
§ 6. Този закон влиза в сила от 1 юли 2020 г.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 6 да бъде отхвърлен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КТСДП:
Д-р ХАСАН АДЕМОВ