Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
28/07/2020

    ДОКЛАД
    Относно: представянето и изслушването на кандидатите за подуправител на Националния осигурителен институт
    Комисията по труда, социалната и демографската политика на заседание, проведено на 23.07.2020 г., проведе изслушване на предложените кандидати за подуправител на Националния осигурителен институт по реда на раздел IV от Процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидати за подуправител на Националния осигурителен институт, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по труда, социалната и демографската политика, както и процедурата за избор от Народното събрание, наричани по-надолу „Процедурни правила“.
    След откриване на заседанието председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика д-р Хасан Адемов, припомни основните точки от Процедурните правила за провеждане на изслушването. Той отбеляза, че са спазени изискванията на Глави І, ІІ и ІІІ от Процедурните правила, проверени са представените документи, кандидата за подуправител на Националния осигурителен институт отговаря на съответните изисквания за заемане на длъжностите, за които е предложен. Във връзка с Глава ІІІ от Процедурните правила, с писмо от председателя на Комисията по труда, социалната и демографската политика е поискана предварителна проверка на кандидата по Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. В отговор е получено писмо от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, подписан от нейния председател г-н Евтим Костадинов, от който е видно, че към настоящия момент не са открити данни, установяващи принадлежност по чл. 1 от специалния закон. С писмо до г-жа Миглена Визиева, директор на Дирекция „Управление на човешките ресурси“ в Народното събрание председателят на Комисията поиска да бъде извършена проверка за установяване, че кандидата за подуправител на Националния осигурителен институт не е осъждан на лишаване от свобода за престъпления от общ характер. В отговор беше получено писмо, че кандидата не е осъждан на лишаване от свобода за престъпления от общ характер. Беше направен извод, че кандидата за подуправител на Националния осигурителен институт отговаря на изискванията на Кодекса за социално осигуряване и Процедурните правила за заемане на съответната позиция, за която е предложен. Във връзка с това кандидата следва да бъде допуснат до изслушването, което се проведе в открито заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика и се излъчи в реално време в интернет, чрез интернет страницата на Народното събрание.
    За подуправител на Националния осигурителен институт е издигната кандидатурата на г-жа Весела Николова Караиванова–Начева.
    Кандидатурата е предложена от народните представители Даниела Дариткова, Искрен Веселинов, Валери Симеонов, Менда Стоаянова, Борис Ячев, Красимир Ципов, Валентин Касабов, Клавдия Ганчева и Емил Тончев.
    Кандидатурата на г-жа Весела Караиванова бе представена от народният представител от парламентарната група на ГЕРБ г-жа Светлана Ангелова.
    Весела Караиванова-Начева е завършила висше икономическо образование в Университета за национално и световно стопанство, специалност "Счетоводна отчетност". Професионалният си път започва през 1989 г. като икономист. В периода от 1992г. до 2004г. последователно заема различни длъжности в данъчната администрация.
    Народен представител в 39-то Народно събрание. Член на Парламентарната комисия по бюджет и финанси, Парламентарната комисия по земеделие и гори и Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на междуправителствените споразумения за кредити, предоставяни от други държави.
    Избрана е за подуправител на Националния осигурителен институт през 2005 г. и преизбрана през 2009 г. и 2016 г. с Решения на Народното събрание. От месец април 2011г. до месец юни 2016 г. г-жа Караиванова съвместява функциите на директор на фонд "Гарантирани вземания на работници и служители", наред с изпълнението на основните си задължения като подуправител на НОИ. Компонентен лидер е по проект "Провеждане на оптимизация в държавните институции", член на Управителния съвет на "Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система", член на Консултативния съвет на Националната агенция по приходите, член на Националния съвет за закрила на детето.
    Съобразно Процедурните правила кандидатката за подуправител на Националния осигурителен институт представи своята концепция.
    Кандидатът за подуправител на Националния осигурителен институт г-жа Весела Караиванова представи концепцията си за развитие на института в периода 2020 – 2024 г. Тя започна представянето си с това, че Националният осигурителен институт (НОИ) е администрация, на която, по силата на Кодекса за социално осигуряване, е възложено управлението на държавното обществено осигуряване. Има важни функции и по отношение администрирането на Учителския пенсионен фонд, както и за административното, техническо, правно и счетоводно осигуряване на дейността на фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите".
    Институтът отговаря за близо 10% от брутния вътрешен продукт на България.
    Този мащаб на дейността й изисква огромна отговорност за ефективно, ефикасно и законосъобразно управление на този публичен ресурс. Предпоставка за това е стабилността на работеща организация, подчинена на принципите на:
    - Отчетност пред обществото;
    - Прозрачност в резултатите;
    - Приемственост и предвидимост в действията;
    - Трипартизъм и участие на гражданите в управлението;
    - Динамичност и приспособимост към промените.
    Основополагащ момент в концепцията на Весела Караиванова е да се осигури успешното изпълнение на действащата Стратегия за развитие на Националния осигурителен институт за периода 2018-2021 г.
    Според г-жа Весела Караиванова визията за дейността на НОИ може да се определи чрез следните 5 приоритета: НОИ трябва да продължава да се утвърждава като престижно място за работа, да осигурява достъпно и качествено административно обслужване, да направи възможно електронното осигуряване, да се превърне в лидер в противодействието на осигурителните измами, да остане сигурен и надежден партньор в национален и международен план, да прояви активност при прехода от национална валута към евро-то. Тази визия може да бъде постигната чрез инструментите на сигурност и приемственост, законосъобразност, отчетност, добро финансово управление, динамизъм и гъвкавост, прозрачност и трипартизъм и участие на гражданите в процесите.
    Весела Караиванова се спря обстойно върху всеки един от приоритетите на визията за дейността. По отношение на превръщането на Националния осигурителен институт в престижно място за работа тя заяви, че има готовност да предложи програми за приемственост на ключови длъжности и обучителни програми със специфични за работата на НОИ съдържание. Служителите в института трябва да работят в отговорни и безопасни условия на труд, да се придържат към високи етични стандарти и да бъдат ангажирани със социално значими каузи. Що се отнася до осигуряването на достъпно и качествено административно обслужване, според г-жа Караиванова то може да се случи чрез въвеждане в пълнота на общите стандарти на административното обслужване, намаляване броя на посещението на гише, въвеждане на специфични стандарти за качеството на административното обслужване, разширяване и обогатяване на формите на обслужване на граждани в Контактния център и разширяване на каналите за споделяне на удовлетвореността на потребителите на услуги. По отношение на въвеждането на електронното осигуряване госпожа Караиванова отбеляза, че то е възможно като НОИ се трансформира в цифрова организация, като се разработи нова политика за киберсигурност и защита на информацията и като се разработи политика за управление на информацията и знанието. Весела Караиванова обърна особено внимание на превръщането на Националния осигурителен институт в лидер в противодействието на осигурителните измами. Тя каза, че е необходимо да бъде разработен стратегически план за идентифициране, превенция и отстраняване на грешки и осигурителни измами. Тази стратегия ще се позове на няколко елемента, а именно унифициран подход, управление на риска, партньорство и координация, отчетност, използване на големи данни и аналитични техники и развитие на култура на превенция. Госпожа Караиванова е готова да работи за превръщането на Националния осигурителен институт в сигурен и надежден партньор в национален и международен план чрез партньорство с публичните власти и социалните партньори, чрез партньорство с Националната агенция за приходите, Министерството на здравеопазването, Националната здравно-осигурителна каса, Министерството на труда и социалната политика и Агенцията за социално подпомагане за надграждане на националната система за електронен обмен на данни за социалната сигурност, чрез партньорство с дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и чрез активно участие в международните процеси в областта на социалното осигуряване партньорство с други осигурителни институции. Що се касае до стратегическата инициатива за въвеждането на еврото като единна валута в България и администрирането на осигурителната система като част от тази инициатива, госпожа Караиванова заяви, че има готовност да се включи в екипите, които ще адаптират счетоводните системи, документи и стандарти, ще адаптират информационните системи и ще преизчисляват сумите по разпорежданията.
    В проведената дискусия бяха зададени въпроси от народните представители Виолета Желева, Хасан Адемов, Надя Клисурска и Калин Поповски.
    Г-жа Виолета Желева зададе въпрос свързан с възможностите за подобряване на контрола при управлението на финансовия ресурс на държавното обществено осигуряване и изпълнение на дейностите на НОИ. В отговора си Весела Караиванова заяви, че риска и превенцията от осигурителни измами, било то умишлено, било то съвсем неволно, е изключително важно за Националния осигурителен институт и за ефективно управление на публичния ресурс. Това не би било възможно без взаимодействието с останалите институции – Министерство на вътрешните работи, Министерството на здравето по отношение на инвалидните пенсии, Националната агенция по приходите, Инспекцията по труда и Агенцията по заетостта по отношение на фиктивните формите заетост, които все по-често се наблюдават. В концепцията си г-жа Караиванова е заложила няколко подхода по отношение на контрола. На първо място е унифициране на подхода, тоест методологията по отношение на прилагане на обстоятелствата по вземане на решения за изпращане на обезщетенията във всяко едно териториално поделение да бъде единна, тя да бъде синхронизирана със съдебните решения, които са излезли във връзка с това. На второ място е управлението на риска. Той трябва да бъде анализиран и идентифициран. Управлението на риска е заложено като самостоятелен стратегически документ и ще се извършва чрез вътрешния одит, чрез одитните пътеки и доброто финансово управление.
    Д-р Хасан Адемов зададе въпрос, свързан с развитието на човешките ресурси, тяхната квалификация и преквалификация. Ще станат ли дейностите и службите в Националния осигурителен институт атрактивни за качествени кандидати, а не за такива, които трудно се справят със задълженията си. В отговора си г-жа Караиванова подчерта, че развитието на човешкият фактор е изключително важен в институция, каквато е Националният осигурителен институт. През тази година е стартирала и се развива библиотеката на знанието. В НОИ има изключително много форми на обучения, форми на менторство, форми на приемственост от по-възрастни към по-млади служители. Служителите на института имат институционална принадлежност, те са корпоративно социално отговорни, включват се в различни социални инициативи и имайки и подкрепа от ръководството те създават качествени продукт в своята дейност.
    Народният представител Надя Клисурска зададе въпрос, който се отнася до реорганизирането на процесите по време на кризата с корона вируса. Как се е отразила тази криза на потребителската удовлетвореност и бил ли е затруднен достъпа до услуги за гражданите. Весела Караиванова заяви, че формите, които са установени за комуникация между гражданите и Националния осигурителен институт са били няколко. Електронната форма е само една от тях. В изнесени работни места и в териториалните структури на НОИ пенсионерите са можели да подават във всеки един момент своето заявление за отпускане на пенсия, да го изпращат по пощата заедно със съответните документи. Приемните на НОИ по време на корона вируса не са спирали работа. Много силно е била използвана контактната форма на контактния център чрез Български пощи за връзка с Националния осигурителен институт. Заявления за пенсия е можело да се подаде и във всеки клон на банка и във всеки клон на Български пощи. Създадена е организация чрез Обществения съвет на пенсионерските организации при заявка от тяхна страна служители на НОИ да отиват на място и да подпомагат членове на пенсионерските организации в попълването на документите.
    Д-р Калин Поповски зададе въпрос, свързан с издаването на болнични листове за карантина във връзка с COVID пандемията и има ли преразход в бюджета на държавното обществено осигуряване заради това. Какви средства трябва да бъдат заложени в новия бюджет, за да се отговори на разрастването на кризата с корона вируса. Г-жа Караиванова отбеляза, че в момента болничните листове, общо за карантина в това число и за COVID за периода 13 март – 22 юли, са 23 400 броя. Броят на болнични листове само за COVID са 10 499 бр. Общият брой на болнични листове плюс тези, които включват карантина е 790 869. В цифрово изражение това е с 20,7% увеличение на разхода за временна неработоспособност. Средствата за следващата година са предвидени. Г-жа Караиванова каза, че в рамките на предварителните отчетни данни като се изключат болничните листове издадени за карантина – дали поради COVID или друг тип заболявания, които предполагат карантина, броят на болничните листа за изминалите 6 месеца на годината е намалял чувствително, с 265 хил., което има своето отражение и във финансов аспект.
    След приключването на дискусията с народните представители председателят на Комисията, д-р Хасан Адемов обяви, че в Комисията по труда, социалната и демографската политика не са получени въпроси от неправителствени организации и медии, както и становища по предложената кандидатура за подуправител на Националния осигурителен институт.
    В края на дискусията председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика припомни, че във връзка с Глава V, т.9 от Процедурните правила Комисията ще изготви по смисъла на чл. 93, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание доклад от изслушването и към него ще се приложи проект на решение за избор на подуправител на Националния осигурителен институт.
    След приключване на дискусията и въз основа на изслушването
    Комисията по труда, социалната и демографската политика предлага на Народното събрание да разгледа, обсъди и гласува по реда на раздел V от Процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидати за подуправител на Националния осигурителен институт, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по труда, социалната и демографската политика, както и процедурата за избор от Народното събрание кандидатурата на г-жа Весела Николова Караиванова-Начева за подуправител на Националния осигурителен институт.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ


















    Приложение



    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    Проект!


    Р Е Ш Е Н И Е
    за избиране на подуправител на Националния осигурителен институт

    Народното събрание на основание чл. 84, т. 8 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване

    Р Е Ш И:

    Избира Весела Николова Караиванова–Начева за подуправител на Националния осигурителен институт.
    Форма за търсене
    Ключова дума