Комисия по труда, социалната и демографската политика
05/11/2020 първо гласуване
ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29.10.2020 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 5 ноември 2020 г., съвместно с Комисията по бюджет и финанси и Комисията по здравеопазване, разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г.
На заседанието присъстваха Кирил Ананиев, министър на финансите, Костадин Ангелов, министър на здравеопазването, Зорница Русинова, заместник министър на труда и социалната политика, председателят на Фискалния съвет проф. Борис Грозданов, представители на работодателски, професионални, съсловни, синдикални организации и др.
Законопроектът бе представен от министърът на финансите Кирил Ананиев.
При представянето на бюджета министър Ананиев акцентира върху средносрочните икономически перспективи и основни допускания, правителствените фискални цели и приоритети, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.
Приоритетите на Бюджет 2021 са заложени в политика по доходите, образование, политика в областта на здравеопазването, социална политика, пенсионната политика и политика в областта на отбраната.
Приоритетите само в социалния сектор са както следва:
1. Политика по доходите.
Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2021-2023 г. предвижда увеличение на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2021 г. на 650 лв., като този размер ще са запази и през следващите две години.
През 2021 г. ще бъде постигнато планирано удвояване на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти спрямо 2017 г., като за целта са разчетени 360,0 млн. лв. За 2021 г. са планирани целогодишно средства за осигуряване на увеличението с 30% от 01.08.2020 г. на разходите на персонал на системите на органи и администрации, които са натоварени с дейности по овладяване на пандемията и последствията от COVID-19, в т.ч. за служители на първа линия, които бяха включени в социално-икономическия пакет на правителството. Бюджет 2021 предвижда увеличение с 10% на средствата за заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения, включително и на средствата за осигурителни вноски за всички структури, които не попадат в обхвата на пакета от социално-икономическия мерки на правителството. За 2021 г. е разчетено увеличение на средствата за заплати и възнаграждения на персонала за изборните длъжности в системата на съдебната власт, за които законодателно е регламентиран механизъм за формиране на възнагражденията.
2. Социална политика.
Приоритетите в социалната политика са насочени основно към преодоляване на социално-икономическите последици от пандемията от COVID-19, свързани със запазване на заетостта, повишаване на пригодността на работната сила и намаляване на безработицата, особено сред младежите, както и подобряване на адекватността и устойчивостта на системите за социална закрила и социално включване с фокус към най-уязвимите групи в обществото. В Бюджет 2021 са осигурени допълнителни средства, както следва:
- 10,0 млн. лв. за активна политика на пазара на труда, които ще бъдат основно насочени за обучение на безработни лица за придобиване на „Дигитална компетентност";
- 300,0 млн. лв. за продължаване на мярката „60/40“ за запазване на работните места;
- 297,3 млн. лв. за увеличение на средствата за краткосрочни обезщетения и помощи, вследствие на очакван повишен брой безработни лица, естествен ръст на средния осигурителен доход, като се осигурява и предвидената обучение от 9 на 12 лв. на дневния минимален размер на обезщетенията за безработица;
- 73,0 млн. лв. за целева помощ на семействата с деца до 14-годишна възраст, при които родителите нае могат да извършват дистанционна работа от вкъщи и нямат възможност да ползват платен отпуск при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка;
- 390,0 млн. лв. за отпадане на доходния критерий за достъп до месечните помощи за отглеждане на деца до завършване на средно образование по Закона за семейни помощи за деца, както и за увеличение на размера на месечната помощ за отглеждане на деца до една година и целевите помощи за ученици по същия закон;
- 10,0 млн. за целеви помощи за отопление;
- 21,4 млн. лв. за актуализиране на финансовата подкрепа за хората с увреждания по Закона за хората с увреждания;
- 122,0 млн. лв. за механизма за личната помощ по Закона за личната помощ;
- 79,7 млн. лв. за социална услуга „Асистентска подкрепа“, като делегирана от държавата дейност;
- 47,0 млн. лв. за еднократна финансова подкрепа за хранителни продукти, в размер на 120 лв. годишно, на пенсионери, на които пенсията или сборът от пенсиите, заедно с добавките и компенсациите към тях е от 300,01 лв. до 369 лв. включително.
3. Пенсионна политика.
Пенсионната политика за периода 2021-2023 г. продължава да се усъвършенства, за да отговори на предизвикателствата, пред които страната ни е изправена, като усилията са насочени към балансирани и трайни решения, с които да се гарантира, както адекватността и устойчивостта на пенсионната система с демографските и социално –икономическите характеристики на страната, така и с необходимостта от устойчиво нарастване на пенсии, съобразно темповете на икономическия растеж. В Бюджет 2021 са осигурени допълнителни средства, както следва:
- 474,0 млн. лв. за увеличение на размера на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 250 лв. на 300 лв., считано от 1 януари 2021 г.;
- 94,0 млн. лв. за увеличение на максималния размер на получаваните една или повече пенсии от 1200лв. на 1440лв., считано от 1 януари 2021 г.;
- 884,2 млн. лв. за мерки, свързани с осъвременяване и изчисляване на пенсиите, в т.ч. за целогодишно изплащане на увеличените от 1 юли 2020 г. пенсии с 6,7%, както и ново осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2021 г. с 5 на сто;
- 318,0 млн. лв. за изплащане на добавки към пенсиите на всички пенсионери до месец март 2021 г. включително.
В Комисията по труда, социалната и демографската политика бяха получени становищата на работодателски и синдикалните организации.
Синдикалните организации на КТ „Подкрепа“ и КНСБ подкрепят по принцип проекта на бюджет на държавата и представят предложения за конкретни промени.
АИКБ, БСК и БТПП подкрепят някои от политиките, други от политиките на подкрепят и правят конкретни предложения за промяна.
След приключване на обсъждането се проведе гласуване.
С резултати:
1. По законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2, 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2019 г.:
без гласове „за“, без гласове „против“, 18 гласа „въздържал се“.
2. По законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. със становището на Министерски съвет по чл. 1 и чл. 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2019 г.:
11 гласа „за“, 7 гласа „против“, без гласове „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. със становището на Министерски съвет по чл. 1 и чл. 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29.10.2019 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ