Комисия по труда, социалната и демографската политика
13/11/2020 проект второ гласуване
ДОКЛАД
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за личната помощ, № 002-01-66, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г., приет на първо гласуване на 13 ноември 2020 г.
Проект!
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за личната помощ
(ДВ, бр. 105 от 2018 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 1 думите „от хора с увреждания“ се заличават и в края на изречението се добавя „на територията на Република България”.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 1 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 1 думите „от хора с увреждания“ се заменят с „в Република България”.
§ 2. В чл. 2 думите „хора с увреждания“ се заменят с „ползвателите“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 2 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. В чл. 2 думите „хора с увреждания“ се заменят с „ползвателите на лична помощ“.
§ 3. В чл. 3 думите „хора с увреждания“ се заменят с „ползвателите“ и изречение второ се заличава.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 3 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
§ 3. Член 3 се изменя така:
„Чл. 3. Лична помощ е механизъм за подкрепа за пълноценно участие в обществото, за извършване на дейности, отговарящи на индивидуалните потребности от личен, домашен или социален характер, и за преодоляване на бариерите на функционалните ограничения.“
§ 4. В чл. 4 думите „на хората с увреждания“ се заменят с
„на ползвателите“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 4 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4:
§ 4. В чл. 4 думите „на хората с увреждания“ се заменят с
„на ползвателите на лична помощ“.
§ 5. В чл. 5, ал. 1 думите „на хора с увреждания“ се заличават.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 5 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
§ 6. В чл. 6 т. 2 и 4 се отменят, а в т. 7 думата „закона“ се заменя със „закон“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 6 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.
§ 7. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „човек с“ се добавя „трайно“.
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Ползвател по ал. 1 е:
1. човек с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;
2. дете с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и се изменя така:
„(3) Когато ползвател на лична помощ е малолетен или поставено под пълно запрещение лице, той се представлява от законния му представител, а когато е непълнолетен или поставено под ограничено запрещение лице, се иска съгласието на неговия родител (осиновител), настойник или попечител.“
4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя така:
„(4) Ползвателят на лична помощ, упълномощеното от него лице или лицето по ал. 3:
1. избира асистенти;
2. участва в договарянето на условията на заетостта;
3. участва в управлението и контрола на вида и времетраенето при предоставянето на личната помощ;
4. уведомява писмено доставчика на лична помощ за конфликт с асистента.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 7 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
§ 7. В чл. 8 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Ползвател на лична помощ е:
1. човек с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;
2. дете с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ.“
2. В ал. 3:
а) точка 3 се изменя така:
„3. участва в управлението и контрола при предоставянето на личната помощ, включително на вида и на времетраенето й;“
б) точка 4 се отменя.
§ 8. В чл. 9, ал. 1 думите „което получава месечни помощи“ се заменят със „за което се получава месечна помощ“.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8:
§ 8. В чл. 9 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „увреждания, което получава месечни помощи“ се заменят с „трайно увреждане, за което се получава месечна помощ“.
2. В ал. 2 думите „в общността, с изключение на социалните услуги в общността от резидентен тип и в специализирани институции“ се заменят със „с изключение на социалните или интегрираните здравно-социални услуги за резидентна грижа“.
§ 9. В чл. 10 в края на изречението се добавя „и попада в обхвата по чл. 8 и по чл. 9“.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9:
§ 9. В чл. 10 навсякъде думите „чужденец с увреждания“ се заменят с „чужденец с трайно увреждане“, а накрая се добавя „и отговаря на изискванията на чл. 8 и 9“.
§ 10. В чл. 11 след думите „индивидуалните потребности и“ се добавя „личния“, а думите „хората с увреждания“ се заменят с „ползвателя“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
В § 10 след думата „личния“ се поставя точка и текстът до края на изречението отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10:
§ 10. В чл. 11 след думите „индивидуалните потребности и“ се добавя „личния“, а думите „хората с увреждания“ се заменят с „ползвателя на лична помощ“.
§ 11. В чл. 12 ал. 2 се изменя така:
„(2) Броят на часовете за лична помощ се определя в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания, съгласно Методиката за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания, въз основа на четири степени на зависимост от интензивна подкрепа от друго лице за реализиране на различни дейности в ежедневния живот, поради частична или пълна загуба на физическа, психическа, интелектуална и/или сетивна автономност, както следва:
1. първа степен на зависимост - до 15 часа месечно право на лична помощ;
2. втора степен на зависимост - до 42 часа месечно право на лична помощ;
3. трета степен на зависимост - до 84 часа месечно право на лична помощ;
4. четвърта степен на зависимост - до 168 часа месечно право на лична помощ.”
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 11 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
§ 11. В чл. 12 ал. 2 се изменя така:
„(2) Броят на часовете за лична помощ се определя в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания, съгласно Методиката за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания, въз основа на четири степени на зависимост от интензивна подкрепа:
1. първа степен на зависимост - до 15 часа месечно право на лична помощ;
2. втора степен на зависимост - до 42 часа месечно право на лична помощ;
3. трета степен на зависимост - до 84 часа месечно право на лична помощ;
4. четвърта степен на зависимост - до 168 часа месечно право на лична помощ.”
§ 12. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, изречение първо, след думите „Човек с“ се добавя „трайно“, думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“, а в изречение трето думите „на лицето с увреждания“ се заличават.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Когато ползвател на лична помощ е дете с трайно увреждане, за което се получава месечна помощ по чл. 8д, ал. 5, т. 2 от Закона за семейни помощи за деца, в заявлението-декларация по ал. 1 заявителят изрично и безусловно дава съгласие до 380 лв. от помощта, като конкретният размер съответства на определения брой часове в индивидуалната оценка на потребностите, да се превеждат по бюджета на общината от Агенцията за социално подпомагане, след определянето на асистент и сключването на трудовия договор. Средствата са за сметка на ежегодно определения със Закона за държавния бюджет на Република България размер на месечната помощ по чл. 8д, ал. 5, т. 2 от Закона за семейни помощи за деца и за часовете, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания. Копие от заявлението се изпраща служебно в Агенцията за социално подпомагане. Въз основа на съгласието в заявлението Агенцията за социално подпомагане превежда сумата по бюджета на общината.“
3. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Когато ползвател на лична помощ получава добавка за чужда помощ по чл. 103 от Кодекса за социално осигуряване, в заявлението-декларация по ал. 1 заявителят изрично и безусловно дава съгласие добавката да се превежда на Агенцията за социално подпомагане от Националния осигурителен институт след определянето на асистент и сключването на трудовия договор. Копие от заявлението се изпраща служебно в Националния осигурителен институт. Въз основа на съгласието в заявлението Агенцията за социално подпомагане превежда получените средства за добавката по бюджета на общината.“
4. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Когато броят на часовете, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания, е по-голям от броя на часовете, които могат да се заплащат със средствата по ал. 2 или 3, доставчикът на лична помощ е длъжен да осигури предоставянето и да заплати на асистента личната помощ за пълния брой часове, определени в направлението, при съобразяване с отчетените отработени часове за месеца.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
В § 12 т. 1 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 12:
§ 12. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, изречение първо след думите „Човек с“ се добавя „трайно“, а в изречение трето думите „на лицето с увреждания“ се заличават.
2. Алинеи 2, 3 и 4 се изменят така:
„(2) Когато ползвател на лична помощ е дете с трайно увреждане, за което се получава месечна помощ по чл. 8д, ал. 5, т. 2 от Закона за семейни помощи за деца, в заявлението-декларация по ал. 1 заявителят дава писмено съгласие до 380 лв. от помощта, като конкретният размер съответства на определения брой часове в индивидуалната оценка на потребностите, да се превеждат по бюджета на общината от Агенцията за социално подпомагане, след определянето на асистент и сключването на трудовия договор. Средствата са за сметка на ежегодно определения със закона за държавния бюджет на Република България размер на месечната помощ по чл. 8д, ал. 5, т. 2 от Закона за семейни помощи за деца и за часовете, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания. Копие от заявлението се изпраща служебно в Агенцията за социално подпомагане. Въз основа на съгласието в заявлението Агенцията за социално подпомагане превежда сумата по бюджета на общината.
(3) Когато ползвател на лична помощ получава добавка за чужда помощ по чл. 103 от Кодекса за социално осигуряване, в заявлението-декларация по ал. 1 заявителят дава писмено съгласие добавката да се превежда на Агенцията за социално подпомагане от Националния осигурителен институт след определянето на асистент и сключването на трудовия договор. Копие от заявлението се изпраща служебно в Националния осигурителен институт. Въз основа на съгласието в заявлението Агенцията за социално подпомагане превежда получените средства за добавката по бюджета на общината.
(4) Когато броят на часовете, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания, е по-голям от броя на часовете, които могат да се заплащат със средствата по ал. 2 или 3, доставчикът на лична помощ е длъжен да осигури предоставянето и да заплати на асистента личната помощ за пълния брой отработени часове, но не-повече от броя на часовете, определени в направлението.“
§ 13. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 навсякъде след думите „на човека с” се добавя „трайно“.
2. Алинея 3 се изменя така:
„(3) В срок до 7 дни от постъпването на документите по ал. 1 или изтичането на срока по ал. 2, след проверка за съответствие с изискванията на закона, кметът на общината:
1. подготвя сключването на споразумение между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ;
2. сключва споразумението между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ;
3. уведомява заявителя при невъзможност за предоставяне на лична помощ, поради липса на кандидат-асистент/и.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 13 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 13:
§ 13. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 навсякъде след думите „на човека с” се добавя „трайно“.
2. Алинея 3 се изменя така:
„(3) В срок до 7 дни от постъпването на документите по ал. 1 или изтичането на срока по ал. 2, след проверка за съответствие с изискванията на закона, кметът на общината:
1. подготвя сключването на споразумение между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ;
2. сключва споразумението между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ;
3. уведомява заявителя при невъзможност за предоставяне на лична помощ, поради липса на кандидати за асистенти.“
§ 14. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“.
2. Създава се ал. 3:
„(3) В случаите на провеждане на лечение в чужбина и/или извършване на рехабилитационна услуга на ползвател, асистентът може да продължи да предоставя лична помощ след уведомяване по ал. 1, ако придружава ползвателя.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
В § 14 т. 1 отпада.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14:
§ 14. В чл. 15 се създава ал. 3:
„(3) При провеждане на лечение в чужбина и/или извършване на рехабилитационна услуга на ползвател, асистентът може да продължи да предоставя лична помощ след уведомяване по ал. 1, ако придружава ползвателя.“
§ 15. В чл. 16 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 2 думите „чл. 8, ал. 2” се заменят с „чл. 8, ал. 3“.
2. Създава се т. 4:
„4. при невъзможност за продължаване предоставянето на лична помощ, поради липса на кандидат-асистент/и.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 15 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 15:
§ 15. В чл. 16 се създава т. 4:
„4. при невъзможност за продължаване предоставянето на лична помощ, поради липса на кандидати за асистенти.“
§ 16. В чл. 17 след думите „тази глава“ се добавя
„и осъществяването на контрол за предоставянето на личната помощ“.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 16:
§ 16. В чл. 17 накрая се добавя „и глава осма“.
§ 17. В чл. 18 се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Кметът на общината с договор може да възложи дейностите по предоставяне на лична помощ на доставчик на социални услуги с издаден лиценз да предоставя специализираната социална услуга асистентска подкрепа, съгласно Закона за социални услуги. Възлагането се извършва по реда и условията на Закона за социални услуги.”
2. Алинеи 3, 4, 5 и 6 се отменят.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 17:
§ 17. В чл. 18 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думата „личната“ се заменя с „лична“.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Кметът на общината с договор може да възложи на доставчик на социални услуги, с издаден лиценз за предоставяне на социална услуга асистентска подкрепа съгласно Закона за социалните услуги, дейностите на доставчик на лична помощ. Възлагането се извършва при условията и по реда на Закона за социалните услуги.“
3. Алинеи 3, 4, 5 и 6 се отменят.
§ 18. Член 19 се отменя.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 18 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18.
Комисията предлага да се създаде нов § 19:
§ 19. В чл. 20 думите „юридическите лица“ се заменят с „доставчиците“.
§ 19. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се отменя.
2. В ал. 2 думите „по чл. 18, ал. 1 или 2“ се заличават.
3. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Доставчикът на лична помощ е длъжен да осигури предоставянето и да заплати на асистента личната помощ за пълния брой часове, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания, при съобразяване с отчетените отработени часове за месеца.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 19 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 20:
§ 20. В чл. 21 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се отменя.
2. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Доставчикът на лична помощ е длъжен да осигури предоставянето и да заплати на асистента личната помощ за пълния брой отработени часове, но не-повече от броя на часовете, определени в направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания.“
§ 20. Член 23 се отменя.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 20 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 21.
§ 21. В чл. 24 думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 21 отпада
Комисията подрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 21 да бъде отхвърлен.
§ 22. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашния текст става ал. 1 и в т. 2 думите „за защита по Закона за защита от домашното насилие на ползвател на лична помощ“ се заменят с „като извършител по Закона за защита от домашното насилие“.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Доставчикът на лична помощ може да поставя и други изисквания към асистентите по своя преценка, в зависимост от потребностите на ползвателя.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 22:
§ 22. В чл. 25 се правят следните допълнения:
1. Досегашния текст става ал. 1 и в т. 2 след думите „спрямо него“ се добавя „като извършител на домашно насилие“.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Доставчикът на лична помощ може да поставя и други изисквания към асистентите по своя преценка в зависимост от потребностите на ползвателя.“
§ 23. Член 26, ал. 1 се изменя така:
„Чл. 26. (1) Кандидатът за асистент подава до доставчик на лична помощ заявление по образец, към което прилага:
1. автобиография;
2. копие от трудов договор, ако кандидатът за асистент работи, или декларация, че няма сключен трудов договор;
3. декларация, че спрямо него не са налагани мерки като извършител по Закона за защита от домашното насилие;
4. документ, удостоверяващ професионален опит за предоставяне на асистентски грижи и/или документ, удостоверяващ професионална квалификация, при наличие на такъв;
5. медицински документ за постъпване на работа.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 23:
§ 23. В чл. 26 ал. 1 се изменя така:
„(1) Кандидатът за асистент подава до доставчик на лична помощ по чл. 18, ал. 1 или 2 заявление по образец, към което прилага:
1. автобиография;
2. копие от трудов договор, ако кандидатът за асистент работи, или декларация, че няма сключен трудов договор;
3. декларация, че спрямо него не са налагани мерки като извършител по Закона за защита от домашното насилие;
4. документ, удостоверяващ професионален опит за предоставяне на асистентски грижи и/или документ, удостоверяващ професионална квалификация, при наличие на такъв;
5. медицински документ за постъпване на работа.“
§ 24. В чл. 27, ал. 2 думите „по чл. 18, ал. 1 или 2“ се заличават и думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 24 отпада.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 24 да бъде отхвърлен.
§ 25. Член 31 се изменя така:
„Чл. 31. Средствата, предназначени за заплащане на отработен час по механизма лична помощ от лице по чл. 25 включват:
1. коефициент 1,4 от размера на минималната часова работна заплата, установена за страната за съответната година;
2. допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит, и
3. социалноосигурителните и здравноосигурителните вноски за сметка на работодателя.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 24.
§ 26. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3, изречение първо, думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“, а в изречение второ думите „В този случай“ се заменят с „В случай че обясненията са основателни“. Създава се изречение трето: „Отказът за приемане на обясненията се мотивира.“
2. Създава се ал. 4:
„(4) В случаите по чл. 15, ал. 3 асистентът представя отчет за отработените часове в първите три работни дни на месеца, следващ месеца на извършеното лечение и/или рехабилитационна услуга, и документ, удостоверяващ реализираното лечение и/или услуга. Заплащането на дължимото възнаграждение се извършва по реда на
ал. 2 за съответния период.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
В § 26 т. 1 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 26, който става § 25:
§ 25. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3, изречение второ думите „В този случай“ се заменят с „В случай че обясненията са основателни“ и се създава изречение трето: „Отказът за приемане на обясненията се мотивира.“
2. Създава се ал. 4:
„(4) В случаите по чл. 15, ал. 3 асистентът представя отчет за отработените часове в първите три работни дни на месеца, следващ месеца на проведеното лечение и/или предоставената рехабилитационна услуга, и документ, удостоверяващ тяхното извършване. Заплащането на дължимото възнаграждение се извършва по реда на ал. 2 за съответния период.“
§ 27. Член 33 се изменя така:
„Чл. 33. (1) Средствата за финансирането на личната помощ, съгласно предоставяния месечен брой часове, се превеждат от Агенцията за социално подпомагане по бюджета на общината.
(2) За администриране на механизма лична помощ на общината се предоставят средства в размер на три на сто от средствата за финансиране по ал. 1.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27, който става § 26.
§ 28. В чл. 34 думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“, след думите „на месеца“ се допълва със „съгласувано с асистента“, а думата „индивидуално“ се заличава.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
В § 28 думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“ и запетаята след тях отпадат.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 28, който става § 27:
§ 27. В чл. 34 думата „индивидуално“ се заменя със „съгласувано с асистента“.
§ 29. В чл. 35 след думите „ползватели на лична помощ“ се поставя запетая и се добавя „включително средствата по чл. 33, ал. 2“.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 29, който става § 28:
§ 28. В чл. 35 накрая се добавя „включително средствата по чл. 33, ал. 2“.
§ 30. В чл. 36 ал. 2 се изменя така:
„(2) Кметовете на общини упражняват контрол за предоставянето на личната помощ и извършват наблюдение за нейното качество по ред, определен в наредбата по чл. 17.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 30, който става § 29.
§ 31. В чл. 37, ал. 1, т. 3 думите „чл. 8, ал. 2“ се заменят с „чл. 8, ал. 3“.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 31 отпада
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 31 да бъде отхвърлен.
§ 32. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и думите „или наруши правилата за ползване на личната помощ“ се заменят с „и/или не изпълнява точно и добросъвестно задълженията си, съобразно изискванията на споразумението по чл. 14, ал. 3“.
2. Създава се ал. 2:
„(2) При повторно нарушение по ал. 1 ползвател на лична помощ се лишава от тази подкрепа за срок от 6 месеца от органа, издал направлението по чл. 25, ал. 2 от Закона за хората с увреждания.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 32 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32, който става § 30.
§ 33. Член 40 се изменя така:
„Чл. 40. Асистент, който декларира неверни данни и/или не изпълнява точно и добросъвестно задълженията си, съобразно изискванията на споразумението по чл. 14, ал. 3, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33, който става § 31.
§ 34. В § 1 от допълнителната разпоредба се създава т. 3:
„3. „Човек с трайно увреждане“ е лице по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителната разпоредба на Закона за хората с увреждания.“
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 34 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 34, който става § 32.
§ 35. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. В § 5 думите „От 1 януари 2021 г.“ се заменят с „От 1 януари 2022 г.“
2. В § 6 ал. 1 се отменя.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 35 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 35, който става § 33:
§ 33. В преходните и заключителните разпоредби в § 5 думите „2021 г.“ се заменят с „2022 г.“, а думите „на хората с увреждания“ се заличават.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 36. До 31 декември 2021 г. коефициентът по чл. 31, т. 1 е 1,2.
Предложение от народните представители Антон Кутев, Милко Недялков, Весела Лечева, Виолета Желева, Георги Гьоков, Надя Клисурска – Жекова, Полина Шишкова и Кристина Сидорова:
§ 36 отпада
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 36, който става § 34:
§ 34. До 31 декември 2021 г. по чл. 31, т. 1 се прилага коефициент 1,2.
§ 37. Неприключилите до влизането в сила на този закон производства за включване в механизма лична помощ се довършват по досегашния ред.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 37, който става § 35.
§ 38. В 6-месечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема необходимите изменения в подзаконовите нормативни актове по прилагането му. До приемането на измененията се прилагат досегашните
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 38, който става § 36.
§ 39. Министърът на труда и социалната политика привежда наредбата по чл. 17 от Закона за личната помощ в съответствие с този закон в 6-месечен срок от влизането му в сила.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 39, който става § 37.
Комисията предлага да се създаде нов § 38:
§ 38. До привеждането на подзаконовите нормативни актове в съответствие с този закон се прилагат действащите подзаконови нормативни актове.
§ 40. Законът влиза в сила от 1 януари 2021 г.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 40, който става § 39.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ