Комисия по труда, социалната и демографската политика
04/02/2021 първо гласуване
ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, № 154-01-7, внесен от Менда Кирилова Стоянова и група народни представители на 29.01.2021 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 3 февруари 2021 г. разгледа и обсъди Законопроект за допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците с вносител Менда Стоянова и група народни представители.
На заседанието присъства госпожа Адриана Стоименова, заместник министър на труда и социалната политика.
От името на вносителите законопроектът беше представен от госпожа Светлана Ангелова.
Във връзка с предмета на дейност на Комисията по труда, социалната и демографката политика бяха представени параграфи 7, 8 и 9 от законопроекта. Параграф 7 се отнася до промени в чл. 8д от Закона за семейните помощи за деца, параграф 8 се отнася до промени в чл. 63, ал.15 и 16 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. и параграф 9 се отнася до промените на параграфи 31, 38 и 44 в преходните и заключителните разпоредби на Закона за социалните услуги.
Промените в Закона за семейните помощи за деца имат за цел изравняване на размерите на месечните помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от Закона за семейни помощи за деца, отпускани на семействата на роднини или близки и на доброволните приемни семейства, с тези на родителите (осиновителите). За разлика от професионалните приемни семейства, тези семейства не получават възнаграждения. Семействата на роднини или близки получават месечни помощи по Закона за закрила на детето, само ако отговарят на определен доходен критерий. Поради това се налага тези семейства да получават по-адекватна подкрепа за това, че отглеждат дете с трайно увреждане.
С цел равнопоставеност се предлага от размерът на помощта за семействата на роднини или близки и доброволните приемни семейства, когато настаненото дете е с определени 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност, да се приспада размерът на месечните финансови помощи съгласно Закона за закрила на детето, ако семействата получават такива. Това са месечните помощи за издръжка и добавката за дете с трайно увреждане. Предложените разпоредби във връзка със Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. са свързани с промяната на размерите на месечните помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от Закона за семейни помощи за деца, отпускани на семействата на роднини или близки и на доброволните приемни семейства. Тези промени произтичат от предложените изменения в Закона за семейни помощи за деца.
Що се отнася до Закона за социалните услуги предлаганите изменения в § 31, ал. 1 и § 44, ал. 1 и 2 от Преходните и заключителните му разпоредби са във връзка с направените промени в Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., както и с предложение на Националното сдружение на общините в Република България по повод бъдещото планиране на социалните услуги. Сдружението предлага сроковете за изготвяне на първите анализи на потребностите от социални услуги и разработването на Националната карта на социалните услуги да бъдат съобразени с предстоящото през 2021 г. преброяване на населението. В противен случай общините през 2021 г. ще трябва да подготвят анализите на базата на данните от 2011 г., които са значително остарели и неактуални, а през 2022 г., поради новите резултати от проведеното преброяване, ще се наложи подготовката на нови анализи на потребностите с цел регламентираната в закона задължителна актуализация на Националната карта на социалните услуги след всяко преброяване на населението. Поради това, предлаганата промяна е наложителна с цел общините да започнат с подготовката на първите анализи на потребностите от социални услуги едва след извършване на преброяването през 2021 г. и представяне па официалните данни от него.
Същевременно, от промяната в срока за приемането на Националната карта на социалните услуги се налага и промяна на срока, в който ще започне финансирането на социалните услуги по стандарти, разработени по новия ред. Независимо кога се приема картата, финансирането следва да съвпада с началото на съответната бюджетна година.
Промяната на § 38, ал. 1 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за социалните услуги, с която се удължава с 6 месеца срокът за лицензирането по новия ред, се налага поради все още усложнената епидемична обстановка в страната.
Към законопроекта за допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците е приложена Предварителна оценка на въздействието на законопроекта.
В Комисията бяха получени становищата на Министерството на финансите и Националното сдружение на общините в Република България.
В становището си Министерството на финансите подкрепя предложените със законопроекта допълнения, насочени към въвеждане на мерки с цел подобряване на социалното и икономическото положение на различни групи от населението и българските общини, които изпитват финансови затруднения във връзка наложените ограничения и преустановени дейности, в резултат от епидемичната обстановка свързана с разпространението и борбата с COVID-19, както и отстраняване на нормативни противоречия, неясноти и несъответствия в отделни закони, предвид че прилагането на законодателните изменения не оказват въздействие върху държавния бюджет и ще се реализират в рамките на утвърдените средствата по съответните бюджети.
Г-жа Адриана Стоименова, заместник министър на труда и социалната политика, от името на Министерството на труда и социалната политика също защити законопроекта, в частта му на промени в двата социални закона.
В становището си по законопроекта Националното сдружение на общините коментират § 9 от него като изразяват подкрепяща позиция.
В проведената дискусия взеха участие народните представители Милко Недялков и Хасан Адемов.
Народният представител Милко Недялков възрази срещу промените в Закона за социалните услуги, с мотива, че националното преброяване едва ли ще промени много картината на социалните услуги в България. Д-р Хасан Адемов възрази срещу стила на правенето на законодателни промени в социалното законодателство чрез преходни и заключителни разпоредби на внесения законопроект и срещу промените в Закона за държавния бюджет, с мотива, че не е редно той да се променя от народни представители.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати: 10 гласа „за“, 6 гласа „против“ и без гласове „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, № 154-01-7, внесен от Менда Кирилова Стоянова и група народни представители на 29.01.2021 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ