Комисия по труда, социалната и демографската политика
09/02/2021 първо гласуване
ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2 внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 14.01.2021 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 03 февруари 2021г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 14.01.2021 г.
В заседанието взе участие господин Борис Ячев от коалиция Обединени Патриоти представител на Вносителя.
Законопроектът беше представен от господин Ячев.
Основният мотив за предложените изменения и допълнения в Закона за автомобилните превози е свързан с това, че в България все още няма наредба, регулираща превоза на болни и ранени лица, извършван от линейки, извън обхвата на спешната помощ. Разпоредбите в чл. 24в от Закона за автомобилните превози не предвижда до този момент създаването на наредба, обхващаща всички изисквания, по примера на Наредбата за спешна помощ и превоз на пътници. На практика в момента е регулирана единствено спешната помощ, като всички останали „линейки” извън системата за спешна помощ, нямат право да извършват спешна помощ, но извършват медицински транспорт без никаква регулация. Реално това е платена дейност за превоз на пътници и следва да подлежи на регулация. Същевременно българските граждани в критична за здравето си ситуация могат да станат жертва на предлаганата услуга. Проверка установи, че в интернет съществуват над 100 сайта, които предлагат тази услуга, всички работещи в сивия сектор.
Проблемите, които ще бъдат решени с предлаганите промени са следните:
- Липса на отговорност по отношение на граждани, търсещи помощ при влошено здравословно състояние, особено в днешната пандемия, когато ресурсите на ЦСМП не могат да стигнат до всеки нуждаещ се, чакането на линейка се превръща в многочасово изпитание, гражданите търсят информация в интернет и стават жертви на некачествени услуги, понякога с фатален край. Подобни линейки нямат медицински екипи, липсва елементарно оборудване, лекарствени средства, реанимационно оборудване.
- Злоупотребява се и чрез подвеждащи надписи за Спешна или Бърза помощ, които имитират линейките на ЦСМП.
- Гражданите сигнализират за масова злоупотреба основно с възрастни хора, които в безизходица са принудени нереални суми за транспортиране с така наречените „линейки”.
- Техническото състояние на тези автомобили не подлежи на задължителен предпътен контрол от дипломиран механик, професионално компетентно лице и няма задължение за дрегер.
Във всички държави членки на ЕС има регулаторен режим за линейки. Практиката е да има лицензионен режим за медицински транспорт, диализен транспорт и др. дейности, които се изпълняват с линейка, като обикновено има разделение на спешна помощ и медицински транспорт.
Мястото на тази регулация е в Закона за автомобилните превози. Министерство на здравеопазването няма компетенциите и техническите възможности да извършва ефективен контрол на пътя.
Ползите от въвеждането на регулация са свързани основно с:
- Приход за бюджета от данъци и осигуровки.
- Регулиране на сивия сектор.
- Въвеждане на правила, изисквания и контрол.
- Намаляване на риска от измама и престъпления.
- Намаляване на потенциалните рискове от зараза и др.
Приемането на проекта на ЗИД на ЗАП не предполага необходимост от допълнителни финансови средства.
Към законопроекта е приложен формуляр за предварителна оценка на въздействието.
Получени са становища от МЗ, МТИТС, БЛС, Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи, Българска асоциация за закрила на пациентите, Федерация български пациентски форум. С позицията която отразяват те подкрепят ЗИД на ЗАП.
В дебата взе участие народния представител д-р Хасан Адемов, който подкрепи регламентирането на тази дейност и подчерта, че трябва да се прави разлика между специализирана линейка към спешна помощ и това, което се предлага в ЗИД.
След приключване на обсъждането на законопроекта се проведе гласуване. С резултати
С 10 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 4 „въздържал се“ ,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ