Комисия по труда, социалната и демографската политика
18/10/2017 първо гласуване
ДОКЛАД
относно: приемане на Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2016 г., № 702-00-42, внесен от Министерски съвет на 29.09.2017 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 18 октомври 2017 г., разгледа и обсъди: Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2016 г.
В заседанието участваха госпожа Зорница Русинова, заместник-министър на труда и социалната политика, госпожа Светла Костова, директор на дирекция „Държавно съкровище“ и госпожа Петя Кузева, директор на дирекция „Държавен дълг“ от Министерство на финансите и професор Борис Грозданов, Председател на фискалния съвет на България.
Отчетите и докладите към тях бяха представени от г-жа Светла Костова и г-жа Петя Кузева.
В началото на представянето бе съобщено, че Годишният отчет е изготвен на база на данните от годишните отчети за касовото изпълнение на бюджета на първостепенните разпоредители като салдото по консолидираната фискална програма за 2016 г. е положително и е в размер на 1 млрд. 468.1 млн. лв. Отнесен към брутния вътрешен продукт излишъкът по КФП за 2016 г. представлява 1,6 от брутния вътрешен продукт.
За сравнение, в разчетите към Закона за държавния бюджет е заложен дефицит за годината в размер на 1 млрд. 800 хиляди лв., тоест подобрението е с около 3, 3 млрд. лв. Това е първата фискална година с бюджетен излишък след 2008 г.
І. По отношение на Отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г. и Доклада по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г. вносителите акцентираха върху следните фактори:
1.Макроикономическото развитие на България през 2016 г.
- Брутен вътрешен продукт - През 2016 г. растежът на брутния вътрешен продукт на България е нараснал с 3,4% , в реално изражение. Растежът е балансиран с принос, както от вътрешното търсене – 1,6 процентни пункта, така и от нетния износ – 1,8 процентни пункта. В номинално изражение БВП на страната достига 92 635 млн. лв., което представлява повишение от 4,6% спрямо 2016 г.
- Инфлация – През цялата 2016 г., по месеци, инфлацията е била отрицателна. Изменението на потребителските цени, според ХИПЦ (хармонизиран индекс на потребителските цени), е останало отрицателно през цялата 2016 г. Отрицателният темп на инфлацията се е забавил до – 0,5% през месец декември. Средногодишната инфлация е била – 1,3%.
- Пазар на труда и доходи – През 2016 г. броят на заетите лица се е увеличил с 0,5%. Най-много е допринесло разкриването на работни места в услугите, където темпът на нарастване на икономическата активност е останал близък до този от предходната година (3,1%, при 3,3% за 2015 г.). Производствената активност в промишлеността се е забавила спрямо 2015 г., но търсенето на труд е продължило да се увеличава и броят на наетите се е повишил с 1,3%.
Средният за икономиката темп на повишение на доходите се е ускорил до 9,5% през 2016 г., с основен принос от страна на частния сектор. В него средната заплата се е увеличила с 10,6%. В обществения сектор се отбелязва нарастване от 6,4%, което остава под средното за икономиката. В условията на намаление на потребителските цени, покупателната способност на доходите се е увеличила, като реалният им растеж достига 11%, съответно 12,1% в частния и 7,8% в обществения сектор на икономиката.
От януари 2016 г. минималната работна заплата за страната е повишена до 420 лв., с което е осигурено номинален растеж от 13,5% спрямо средната стойност на показателя за предходната година. Средната работна заплата е нараснала с по-бавен темп от 9,5% и делът на минималната в средната заплата се е увеличил до 43,7%. Повишенията на минималната заплата в периода 2011-2016 г. са довели до постепенно възстановяване на отношението към средната заплата, характерно за предкризисния период, когато и двата показателя са се увеличили с двуцифрени темпове.
- Платежен баланс – През 2016 г. и по трите основни сметки на платежния баланс на страната (текуща, капиталова и финансова) са отчетени нетни входящи финансови потоци.
Излишъкът по текущата сметка възлиза на почти 2 млрд. евро или 4,2% от БВП, като положителните баланси по услуги и вторичен доход напълно компенсират търговския дефицит и отрицателното салдо по първичен доход.
2. Изпълнение на приходите по консолидираната фискална програма в частта „Приходи от осигурителни вноски“
Постъпленията от социални и здравноосигурителни вноски за 2016 г. са в размер на 7 317,8 млн. лв., което представлява 102,6 % изпълнение на разчетите и 7,9 % от БВП. Данните показват увеличение на приходите от осигурителни вноски с 370,7 млн. лв. спрямо предходната година.
Факторите, които оказват влияние на приходите от задължителни осигурителни вноски през годината, са следните:
- Увеличение на минималните осигурителни прагове по основни икономически дейности и квалификационни групи професии средно с 8,6 % за 2016 г. в сравнение с 2015 г. в резултат на изравняване на най-ниския минимален осигурителен доход (в размер на 360 лв. за 2015 г.) с размера на минималната работна заплата за 2016 г. от 420 лв.;
- Увеличение от 7,5 %, на минималните осигурителни прагове за дейностите с постигнати споразумения и налагане на административно увеличение от 7,5 % за дейностите без постигнати споразумения
- Постъпили средства от индивидуални партиди на лицата по реда на §51 от ПЗР на КСО, а именно от пенсионирали се лица основно по реда на чл.69 от КСО и лица, получаващи пенсии за инвалидност, които в срок до края на 2016 г. са имали възможност да прехвърлят натрупаните средства по индивидуалните си партиди в Универсалните пенсионни фондове. В резултат на това отпуснатата им пенсията от Държавното обществено осигуряване се преизчислява без т.нар. коригиращ коефициент.
- Приходи от осигурителни вноски по чл. 46, чл. 4в и чл. 157, ал. 7 от КСО, т.е. осигурени лица направили избор на осигуряване от универсални или професионални пенсионно фондове в държавното обществено осигуряване.
Приходите от осигурителни вноски по бюджетите на социалноосигурителните фондове (вкл. ДОО, ФГВРС и УПФ) са в размер на 5 105,2 млн. лв., което представлява 101,8 % изпълнение на годишните разчети и с 268,6 млн. лв. повече спрямо предходната година. Здравноосигурителните вноски по бюджета на НЗОК възлизат на 2 212,6 млн. лв., което е 104,3 % спрямо заложените в разчета за годината и със 102,1 млн. лв. повече спрямо 2015 г.
3. Изпълнение на разходите по икономически елементи по консолидираната фискална програма за 2016г., в частта социални и здравноосигурителни разходи
Социално-осигурителните разходи на консолидирана база за 2016 г. възлизат на 14 425,4 млн. лв., което представлява 15,6% от БВП. Социалните разходи и здравноосигурителните плащания са основен приоритет сред разходните политики. В структурно отношение те са с най-висок относителен дял (44,4 %) в общите разходи (вкл. вноската в бюджета на ЕС) по Консолидираната фискална програма, което се обуславя от провежданата социална политика в условията на неблагоприятна демографска среда. Социалните и здравноосигурителните разходи нарастват нетно с 580,3 млн. лв. (4,2 %) спрямо предходната година, като основен принос за това има нарастването на разходите за пенсии, социални помощи и обезщетения с 421,1 млн. лв., както и увеличението на разходите за здравноосигурителни плащания със 159,2 млн. лева.
Разходите за пенсии за 2016 г. възлизат на 8 734,1 млн. лв. или 9,4 % от БВП и 100,1 % спрямо предвидените разчети за 2016 г. В тази сума са включени разходите за пенсии от ДОО и УПФ, включително добавките към пенсиите на участниците във войните. Спрямо същия период на миналата година отчетените разходи за пенсии са с 301,5 млн. лв. повече. Нарастването на разходите се дължи основно на: целогодишното отражение върху разходите от осъвременяването през 2015 г., на осъвременяването през 2016 г., на увеличението в резултат на по-високите размери на новоотпуснатите спрямо прекратените пенсии, както и на изплатените през м. април и м. декември еднократни добавки към пенсиите в общ размер на 98,9 млн. лева.
Средният месечен размер на пенсията за един пенсионер за 2016 г. е 332,68 лв. (вкл. великденска и коледна добавка за 2016 г.), като номиналното нарастване спрямо 2015 г. е 3,4 на сто. Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2016 г. без изплатените през годината великденска и коледна добавка от 328,96 лв. Средната пенсия на пенсионер за осигурителен стаж и възраст за 2016 г. (вкл. „великденски" и „коледни" добавки за 2016 г.) е 365,21 лева.
На консолидирана основа през 2016 г. са извършени разходи за социални помощи и обезщетения в размер на 2 543,1 млн. лв., което представлява 2,7 % от БВП. В структурно отношение това са разходи, които се извършват по държавния бюджет (главно по бюджета на МТСП), бюджетите на ДОО и общините. Размерът на усвоените разходи за социални помощи и обезщетения по държавния бюджет е 943,3 млн. лв., по бюджета на ДОО за социални помощи и обезщетения по КСО - 1 381,3 млн. лв.
В разходите по КСО са включени основно разходите за обезщетения при временна неработоспособност; разходите за бременност, раждане и отглеждане на малко дете; разходите за обезщетения при безработица и др.
4. Изпълнение на разходите по функции по консолидираната фискална програма за 2016 г. в частта „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“
Разходите в тази функция за 2016 г. са в размер на 12 038,3 млн. лв. или 13,0% от БВП. Тук са включени разходите за пенсии, социални помощи и обезщетения и разходите за издръжка на службите за социалното осигуряване. Изпълнението на разходите във функцията спрямо годишните разчети възлиза на 101,2 %.
Група А: „Пенсии"
В тази група се включват пенсиите, изплащани от бюджета на ДОО и пенсиите, изплащани от УПФ, както и дължимите за изплащането на пенсиите пощенски такси и ДДС. Изпълнението на разходите в групата спрямо годишните разчети е 100,0 %.
Пенсии по бюджета на държавното обществено осигуряване
През 2016 г. е продължило повишаването на изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за всички категории труд и се въведе минимална възраст за пенсиониране на лицата по чл.69 от КСО:
- Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.1 от КСО се е повишила с два месеца - 63 години и 10 месеца за мъжете и 60 години и 10 месеца за жените;
- Необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.2 от КСО е увеличен с 2 месеца - 38 години и 2 месеца за мъжете и 35 години и 2 месеца за жените;
- Въведена е минимална възраст за пенсиониране на лицата по чл.69 от КСО - 52 години и 10 месеца;
- Необходимата възраст за придобиване право за пенсия по чл. 68, ал.З е повишена с 2 месеца - 65 години и 10 месеца за двата пола.
- От 1 януари 2016 г. е въведена възможност за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер на лицата, на които не им достигат до 12 месеца възраст, но имат необходимия осигурителен стаж, като пенсията им се намалява пожизнено с 0,4 на сто за всеки недостигащ месец;
- От 1 юли 2016 г. минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст е увеличен от 157,44 лв. на 161,38 лв.;
- От 1 юли 2016 г. пенсиите за трудова дейност са осъвременени по чл. 100 от КСО с 2,6 на сто;
- Максималният размер на получаваните една или повече пенсии е запазен на нивото от 1 юли 2015 г. - 910,00 лв. месечно.
- Средномесечният брой на пенсионерите за 2016 г. е 2 180 890, с 3 174 пенсионери повече (0,1 %) в сравнение с 2015 г.
- Средномесечният брой на пенсиите за 2016 г. е 2 625 152, с 33 309 пенсии по-малко (1,3 %) спрямо 2015 г.
- Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2016 г. е 365,21 лв. (вкл. великденска и коледна добавка за 2016 г.).
За изплащане на пенсиите по бюджета на ДОО през 2016 г. са разходвани 8 725,7 млн. лв., (в т.ч. 29,3 млн. лв. за пощенска такса и ДДС за изплащането на пенсиите), което е с 290,7 млн. лв. повече от предходната година. Увеличението на разходите се дължи на целогодишното отражение върху разходите за пенсии на осъвременяването им през 2015 г. и 2016 г. и на по-високите размери на новоотпуснатите спрямо прекратените пенсии.
В съответствие с Наредбата за прехвърляне на пенсионни права от и към пенсионните схеми на Европейския съюз, на Европейската централна банка и на Европейската инвестиционна банка, през 2016 г. има извършени капиталови трансфери за прехвърляне на пенсионни права в размер на 1,2 млн. лв., съответстващи на средна прехвърлена сума от 30 483 лв. за 40 лица.
Пенсии по бюджета на Учителския пенсионен фонд
Разходите за изплатените пенсии през 2016 г. от УПФ са в размер на 27,8 млн. лв., като от тях 0,047 млн. лв. са изразходвани за пощенски такси и ДДС за изплащане на пенсиите.
- Броят на лицата, получили срочна пенсия в намален размер по § 5, ал. 2 от КСО от УПФ за м. декември е 1 951, който е с 259 пенсионери повече в сравнение с декември 2015 г. ( 15,3 % увеличение);
- Средният размер на срочна пенсията в намален размер по § 5, ал. 2 от КСО, получавана от УПФ за м. декември е 335,93 лв., който е с 4,0 на сто по-висок от средния размер на срочната пенсия през м. декември 2015 г.;
- Броят на лицата, получили добавка от УПФ за м. декември е 22 883, като има увеличение от 2 316 добавки (11,3 % ръст) спрямо предходната година;
- Броят лицата, получили срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември е 158, което е с 36 повече в сравнение с 2015 г. (29,5 % увеличение);
- Средният размер на срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември е 277,53 лв., който е с 3,0 на сто по-висок от средния размер на пенсията през м. декември 2015 г.
Група Б: „Социални помощи и обезщетения"
Разходите в тази група включват помощите и плащанията към гражданите на основание Закона за социално подпомагане, Закона за интеграция на хората с увреждания, Закона за семейни помощи за деца, Закона за закрила на детето, Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, Закона за ветераните от войните, Закона за Министерството на вътрешните работи и Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Общата сума на разходите по тази група на консолидирано ниво възлиза на 2 314,3 млн. лв., което представлява изпълнение 106,7 % спрямо годишните разчети.
Разходите по държавния бюджет са в размер на 907,0 млн. лв. По бюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2016 г. са изразходвани 870,9 млн. лв., които представляват:
- Изплатени помощи по Закона за семейни помощи за деца - 503,4 млн. лв.;
- Изплатени помощи по Закона за социално подпомагане - 45,8 млн. лв.;
- Целеви помощи за отопление по Наредба № РД 07-5 от 2008 г. - 115,4 млн. лв.;
- Изплатени помощи по Закона за интеграция на хората с увреждания - 192,1 млн. лв.;
- Реализиране на програми и мерки по Закона за закрила на детето в размер на 12,5 млн. лв., от които за помощи и обезщетения 8,6 млн. лв., а за възнаграждения на приемните семейства 3,9 млн. лв. и са отчетени, като средства за персонал по бюджета на МТСП;
- Помощи за диагностика и лечение на социално слаби лица - 2,9 млн. лв.;
- За лекарства по Закона за ветераните от войните и по Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, за дентална помощ по Закона за ветераните от войните, както и за еднократна помощ при смърт на ветеран от войните по Закона за ветераните от войните - 2,8 млн. лева.
Отчетените разходи за социални помощи и обезщетения по бюджета на Държавното обществено осигуряване са в размер на 1 381,3 млн. лв. Спрямо 2015 г. изплатените обезщетения по Кодекса за социално осигуряване са нараснали със 131,2 млн. лв., или ръст от 10,5 %.
Изплатените за годината обезщетения при безработица са в размер на 390,0 млн. лв., с 15,0% (51,0 млн. лв.) повече спрямо 2015 г.
Изплатените обезщетения за бременност и раждане през 2016 г. са в размер на 355,1 млн. лв., което е с 23,7 млн. лв. (7,1%) повече спрямо 2015 г. Изплатените обезщетения за отглеждане на малко дете са в размер на 156,5 млн. лв., което е с 3,7 млн. лв. (2,4 %) повече спрямо 2015 г.
Изплатените обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване, гледане на болен член от семейството и карантина, и нетрудови злополуки са в размер на 454,1 млн. лв., което е с 51,0 млн. лв. (12,7%) повече спрямо 2015 година.
Изплатените обезщетения за осиновяване на дете от 2 до 5 години за 2016 г. са 0,458 млн. лв., което е с 0,085 млн. лв. (23,0%) повече в сравнение с изплатените през 2015 г.
Група В: „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта"
Общият размер на усвоените средства на консолидирана база по тази група за 2016 г. е 960,5 млн. лв., като основните системи, по които са извършени разходите са държавния бюджет, бюджетите на общините и сметките за средства от ЕС.
Размерът на разходите по държавния бюджет е 182,3 млн. лв. От тях по бюджетите на министерствата и ведомствата са отчетени 163,7 млн. лв. и по централния бюджет 18,7 млн. лв. Планираните разходи със ЗДБРБ за 2016 г. за министерства и ведомства в групата възлизат на 170,6 млн. лв. В тази група са планирани средствата по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за активни мерки на пазара на труда, с които се осигурява запазването и развитието на политиката по намаляване на безработицата, съхраняване и поддържане на работната сила, както и финансирането на дейността на агенциите второстепенни разпоредители към министъра на труда и социалната политика, които са ангажирани с изпълнението на социалната политика като: Агенцията по заетостта, Агенцията за социално подпомагане, Държавната агенция за закрила на детето и др., както и разходи за издръжка на дейността на Дома на ветераните на културата и изкуствата към Министерство на културата. Изразходваните средства за реализиране на активната политика по заетостта са в размер на 70,6 млн. лв., в т.ч. трансфери към министерства, ведомства и общини в размер на 21,2 млн. лева.
Европейски средства - в група „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта".
Изразходваните средства са 235,3 млн. лв., основно по следните програми:
- за програмен период 2007 - 2013 г.
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси" - 51,9 млн. лв. Програмата има за цел да се подобри качеството на живот на хората в България чрез подобряване на човешкия капитал, постигане на високи нива на заетост, повишаване на производителността, достъп до качествено образование и учене през целия живот и засилване на социалното включване. Програмата финансира дейности за развитие на пазара на труда, увеличаване на адаптивността на заетите, развитие на социалната икономика, транснационално и междурегионално сътрудничество.
- за програмен период 2014 - 2020 г.
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси" 146,1 млн. лв. Основни цели на програмата в това функционално направление са целите в областта на трудовата заетост и борбата с бедността и социалното изключване. По значимите операции по тази оперативна програма са следните: „Младежка заетост" с конкретен бенефициент Агенция по заетостта и бюджет в размер на 82 млн. лв., „Обучение и заетост на младите хора" с конкретен бенефициент Агенция по заетостта и бюджет в размер на 115 млн. лв., „Обучение и заетост" с конкретен бенефициент Агенция по заетостта и бюджет в размер 81 млн. лв. и „Независим живот" - конкретни бенефициенти са общини на територията на Република България. Операцията се изпълнява в партньорство с доставчици на социални услуги и неправителствени организации, като са сключени 293 договора на обща стойност 149 млн. лева.
Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане от „Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица" - 24,7 млн. лв. Основна цел на Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица е намаляването на бедността с крайна цел премахване на най-тежките форми на бедност. За 2016 г. са утвърдени следните операции по тази оперативната програма: „Закупуване на хранителни продукти" с бюджет за 2016 г. в размер на 48,0 млн. лв. и продължителност 2016-2018 г., „Предоставяне на индивидуални пакети хранителни продукти" с бюджет за 2016 г. в размер на 4,8 млн. лв. и продължителност 2016-2017 г. и „ Осигуряване на топъл обяд" с бюджет за 2016 г. е в размер на 23,8 млн. лв. и продължителност 2016-2017 г.
5. Основни параметри на изпълнението на държавния бюджет за 2016 г.
Разчетите към ЗДБРБ за 2016 г. предвиждат приходите по държавния бюджет да са в размер на 20 623,6 млн. лв., като отчетените касови постъпления за 2016 г. са 20 688,3 млн. лв. или изпълнението на приходната част на държавния бюджет е 100,3% спрямо разчета.
Разходите по държавния бюджет (включително трансферите за други бюджети и вноската в бюджета на ЕС) за 2016 г. са в размер на 21 788,0 млн. лв., което представлява 97,2% изпълнение на разчетите в ЗДБРБ за 2016 г. При съпоставяне на разходите по държавния бюджет през 2016 г. с предходната година се наблюдава ръст на разходите през 2016 г. с 4,0% или 842,1 млн. лв.
Бюджети на социалноосигурителните фондове
- Бюджет на Държавното обществено осигуряване
Общата сума на приходите и помощите по бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2016 г. възлиза на 5 238,1 млн. лв., което представлява 105,1 % спрямо заложените в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2016 г. (ЗБДОО) 4 982,5 млн. лева. Най-голям е делът на приходите от осигурителни вноски (96,7 % от общите приходи), които за отчетния период са в размер на 5 064,9 млн. лй"., 101,9 % спрямо заложените в ЗБДОО за 2016 година.
Съпоставени с 2015 г. приходите по бюджета на ДОО нарастват с 388,0 млн. лв. (8,0 %). Факторите, които оказват влияние върху състоянието на приходите през 2016 г. са следните:
- Увеличение на минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и квалификационни групи професии средно с 8,6 % за 2016 г. в сравнение с 2015 г. в резултат на: изравняване на най-ниския минимален осигурителен доход (в размер на 360 лв. за 2015 г.) с размера на минималната работна заплата за 2016 г. от 420 лв. и увеличение от 7,5 %, на минималните осигурителни прагове за дейностите с постигнати споразумения и налагане на административно увеличение от 7,5 % за дейностите без постигнати споразумения;
- по-висок брой на осигурените лица - с 1,8 хиляди повече от плана (0,07 на сто);
- по-висок среден осигурителен доход - с 29,73 лв. или 4,1 на сто от планирания;
- постъпили средства от индивидуалните партиди на лицата по реда на §51 от ПЗР на КСО, а именно от пенсионирали се лица по реда на чл.69 от КСО и лица, получаващи пенсии за инвалидност, които до края на 2016 г. са прехвърлили натрупаните средства по индивидуалните партиди в Универсалните пенсионни фондове, в резултат на което пенсията им отпусната от държавното обществено осигуряване се преизчислява без т.нар. коригиращ коефициент;
Приходи от осигурителни вноски по чл. 46, чл. 4в и чл. 157, ал. 7 от КСО, т.е. осигурени лица направили избор на осигуряване от универсални или професионални пенсионни фондове в държавното обществено осигуряване.
Отчетените неданъчни приходи за 2016 г. по бюджета на ДОО възлизат на 173,2 млн. лв., в т.ч. 143,9 млн. лв. постъпили средства от прехвърлени (възстановени) акумулирани средства от индивидуалните партиди на лица, направили избор да се осигуряват в НОИ. Приходите от глоби, санкции и наказателни лихви са в размер на 22,8 млн. лева.
Размерът на извършените разходи за 2016 г. по бюджета на ДОО е 10 188,0 млн. лв., което представлява 101,5 % спрямо предвидените в ЗБДОО за 2016 г. средства. Спрямо предходната година, общо разходите по бюджета на ДОО са с 426,1 млн. лв. (4,4%) повече. От структурна гледна точка с най-голям относителен дял в общите разходи са разходите за пенсии и обезщетенията и помощите, изплащани на основание Кодекса за социално осигуряване - общо 10 087,7 млн. лв., или 99,0% от общия размер на разходите за годината.
Отчетените разходи за пенсии по бюджета на ДОО за 2016 г. възлизат на 8 706,4 млн. лв., което е с 297,6 млн. лв. повече спрямо 2015 г. През 2016 г. са отчетени следните показатели:
- Средномесечен брой пенсионери - 2 180 890, с 3 174 пенсионери повече (0,1 на сто увеличение) в сравнение с 2015 г.;
- Средномесечен брой пенсии - 2 625 152, с 33 309 пенсии по-малко (1,3 на сто намаление) спрямо 2015 г.;
- През 2016 г. броят на пенсиониралите се лица е 107 078, с 585 (0,5%) по-малко спрямо 2015 г. Лични пенсии са получили 90 493 пенсионери, с 5 173 (5,4 %) по-малко спрямо предходната година, а наследствени пенсии са получили 16 585 лица, с 4 588 (38,2%) повече спрямо 2015 г.;
- Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2016 г. е 332,68 лв. (вкл. великденска и коледна добавка за 2016 г.);
- Средната пенсия на пенсионер за осигурителен стаж и възраст за 2016 г. (вкл. „великденски" и „коледни" добавки за 2016 г.) е 365,21 лв.
Отчетените разходи за краткосрочни обезщетения и помощи по КСО са в размер на 1 381,3 млн. лева. Спрямо миналата година изплатените обезщетения по КСО са със 131,2 млн. лв. (10,5%) повече.
- Бюджет на Учителски пенсионен фонд
Отчетените приходи по бюджета на Учителския пенсионен фонд (УПФ) за 2016 г. са в размер на 56,0 млн. лв. или 96,8% от предвидените за 2016 г. Постъпленията от осигурителни вноски в края на 2016 г. са в размер на 40,2 млн. лв. или 104,8% спрямо отчетените през 2015 г.
Общите разходи по бюджета на УПФ за 2016 г. са в размер на 27,8 млн. лв. или 102,% спрямо планираните. От тях са изплатени пенсии и добавки от УПФ в размер на 27,7 млн. лв. и 0,1 млн. лв. са изразходвани за пощенски такси и ДДС за изплащане на пенсиите и други финансови услуги.
През 2016 г. по бюджета на УПФ са получени погашения по ДЦК в размер на 45,1 млн. лв., а разходите за закупуване на ДЦК с различен матуритет възлизат на 26,1 млн. лева.
- Бюджет на фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите"
Приходите по бюджета на фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" (ФГВРС) за 2016 г. са в размер на 9,9 млн. лв., което е 99,0 % от предвидените в бюджета на фонда за 2016 г. Основната част от тях (98,1%) са приходи от лихви от ДЦК, които са в размер на 9,7 млн. лв. Приходите от вноски са 0,1 млн. лв. и представляват вноски от работодатели за минали периоди, а приходите от наказателни лихви за осигурителни вноски също са 0,1 млн. лева. Общите разходи по бюджета на ФГВРС за 2016 г. са в размер на 2,1 млн. лв. при предвидени 1,8 млн. лева.
ІІ. По отношение на Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. Съгласно Закона за ДФГУДПС в полза на фонда се отчисляват от централния бюджет средства от паричните постъпления от приватизация и приходите от концесии, отчетени по държавния бюджет, двадесет и пет на сто от отчетения за съответната бюджетна година излишък по държавния бюджет, както и приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
От създаването си до настоящия момент акумулираният ресурс на фонда се намира в отделна сметка в Българска народна банка. По този начин ресурсът на фонда представлява част от международните валутни резерви на страната и се управлява съгласно Закона за БНБ.
В съответствие с разпоредбите на чл. 1, ал. 4 и чл. 11 от Закона за ДФГУДПС във връзка с чл. 129, ал. 12 от Кодекса за социално осигуряване по сметка на фонда през 2016 г. са трансферирани средства в размер на 124,0 млн. лв., в това число:
- 2,0 млн. лв. - парични постъпления от приватизация, отчетени по държавния бюджет за 2015 г. (чл. 11, ал. 1, т. 1 от Закона за ДФГУДПС);
- 88,0 млн. лв. - приходи от концесии, отчетени по държавния бюджет за 2015 г. (чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за ДФГУДПС);
- 1,9 млн. лв. - приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет - средства от глоби, имуществени санкции и неустойки, свързани с приватизационния процес по реда на чл. 8, ал. 8 (2) и ал. 9 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол (чл. 11, ал. 1, т. 4 от Закона за ДФГУДПС);
- 32,1 млн. лв. - съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 1, ал. 4 от Закона за ДФГУДПС.
Акумулираните по сметка на фонда средства са инвестирани в депозитни сметки в общ размер на 2 657,0 млн. лв. съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти.
Във връзка с въвеждане на нова лихвена политика на БНБ, считано от 04.01.2016 г., допускаща възможността за начисляване на отрицателна лихва върху публични средства и с оглед запазването на средствата на фонда и минимизирането на плащанията на отрицателни лихви за сметка на централния бюджет, на 29.12.2015 г. с решение на управителният съвет е открит депозит за сумата от 2 534,0 млн.лв. със срок една година при нулев лихвен процент. Депозитът е подновен (предоговорен) в края на 2016 г. при лихва -0,10 %.
През 2016 г. в съответствие с нормативните разпоредби на чл. 11 от ЗДФГУДПС по сметката на фонда в БНБ са трансферирани средства в размер на 91,9 млн. лв. и е открит депозит със срок от една година за сумата от 92,0 млн. лв. в съответствие с решението на УС при лихва -0,03 %.
Отрицателните лихви по срочните депозити са за сметка на централния бюджет и не ощетяват ресурса на ДФГУДПС.
С натрупаните през 2016 г. средства в общ размер на 32,1 млн. лв. съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от КСО и чл. 1, ал. 4 от ЗДФГУДПС (суми, които подлежат на внасяне в ДФГУДПС във връзка с промяна на осигуряването от универсален пенсионен фонд към фондове на ДОО, съгласно промените в КСО) с решения на управителния съвет на фонда са открити две депозитни сметки за 15 млн. лв.и 16 млн. лв. със срок от една година съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти съответно при лихва -0,07 % и -0,10 %.
Общият паричен ресурс към 31.12.2016 г. по сметка на фонда в БНБ е в размер на 2 658,1 млн. лв., от който 2 657,0 млн. лв. са оформени в годишен депозит с решения на УС на фонда. Общата наличност от 2 658,1 млн. лв. включва:
- наличност на 01.01.2016 г. - 2 534,1 млн. лв., от които: на депозит -2 534,0 млн. лв. и по текуща банкова сметка - 0,1 млн. лв.
- трансфери от централния бюджет, от тях:
Съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система — 91,9 млн. лв.
Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 1, ал. 4 от Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система - 32,1 млн. лв.
III. По отношение на Годишен отчет за състоянието на държавния и държавногарантирания дълг за 2016г. вносителите отчитат следното:
Политиката по управление на държавния дълг през 2016 г. изцяло е съобразена с основните приоритети на правителството, средносрочните икономически перспективи и необходимостта от осигуряване на финансов ресурс от дългови източници за рефинансиране на дълга, за покриване на бюджетния дефицит и обезпечаване на стабилността на фискалния резерв при оптимално възможна цена и приемлива степен на риск.
В края на декември 2016 г. номиналният размер на държавния дълг възлиза на 25 751.1 млн.лв. (вътрешен - 6 724.6 млн.лв. и външен - 19 026.5 млн.лв.) или под предвиденото в чл. 65 от ЗДБРБ за 2016 г. ограничение за максимален размер на държавния дълг към края на годината от 26,6 млрд.лв. В сравнение с нивото, регистрирано в края на предходната година дългът бележи увеличение от 3 037.0 млн.лв.
В края на 2016 г. съотношението на държавния дълг към БВП е 27.8% при 25.6% за предходната година или и се увеличава с 2.2 процентни пункта. Съотношението вътрешен държавен дълг към БВП намалява от 8.2% в края на предходната година на 7.3% в края на 2016 г., като съотношението външен държавен дълг към БВП бележи увеличение от 17.4% в края на 2015 г. на 20.5% в края на 2016 г.
В структурата на дълга и през 2016 г. се запазва тенденцията за намаляване на относителният дял на вътрешния държавен дълг (26.1%) спрямо дела на външния държавен дълг (73.9%).
Размерът на държавногарантираният дълг към края на 2016 г. възлиза 1 673.7 млн.лв. (1 607.8 млн.лв. външен и 65.9 млн.лв. вътрешен) и представлява 1.8 % от БВП, като бележи ръст от 1.1 п.п. спрямо предходната година. Увеличението в номиналния размер на държавногарантирания дълг, спрямо нивото му в края на 2015 г. е в размер на 1 087.3 млн.лв.
В обсъждането на отчетите се включи и председателят на Фискалния съвет, проф. Борис Грозданов. Той направи извода, че макроикономическата рамка, включваща фискалната рамка за 2016 г. се характеризира с положителни резултати на изпълнение и постигани на съответствие с всички фискални правила в Закона за публичните финанси. На база гореизложеното Фискалният съвет на България съгласува изцяло предложения от Министерски съвет Отчет за изпълнението на държавния бюджет за 2016 г., както и свързания с него доклад на Министерството на финансите, на Годишния доклад и Отчет на дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. и на Годишния отчет за състоянието на държавния дълг за 2016 г.
От друга страна Фискалният съвет счита, че:
- Както в приходната, така и в разходната част на Консолидираната фискална програма за 2016 г. има значителни номинални отклонения поради недостатъчно прецизна оценка и планиране на макроикономическите показатели. Особено проблемна област са системите за планиране на бюджета в разходната част, тъй като разминаването при изпълнение на капиталовите разходи е съществено.
- Изследвайки връзката на БВП и дела на държавните разходи в него, следва да се обобщи, че ефективността на държавните разходи и приносът им за икономическия растеж са на ниско равнище, което е в резултат от слабости в процеса на планирането, в частност при капиталовите разходи.
След приключване на представянето и обсъждането, в резултат на проведеното гласуване с резултати: 12 гласа „за“, без гласове „против“ и 8 гласа „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2016 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2016 г., № 702-00-42, внесен от Министерски съвет на 29.09.2017 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ