Комисия по труда, социалната и демографската политика
П Р О Т О К О Л
№ 19
от проведено извънредно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика на 28 юни 2018 г.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на труда и социалната политика във връзка с Решение на ВАС относно отменените разпоредби на чл. 24, ал. 2, чл. 25 и чл. 26 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Списък на присъствалите народни представители, членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, както и на гостите, присъствали на заседанието, се прилага към протокола.
Заседанието се ръководи от председателя на Комисията по труда, социалната и демографската политика господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден колеги!
Откривам днешното редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Дневният ред включва единствена точка:
Изслушване на министъра на труда и социалната политика във връзка с Решение на ВАС относно отменените разпоредби на чл. 24, ал. 2, чл. 25 и чл. 26 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Уважаеми дами и господа, подлагам на гласуване предложения дневен ред.
Който е съгласен да бъде подкрепен предложеният дневен ред, моля да гласува.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Приема се с консенсус.
Давам думата на министър Петков.
Господин Министър, заповядайте да изложите фактическата обстановка, която е създадена след решение на петчленния състав на Върховния административен съд, мерките, които трябва да бъдат предприети, и какво трябва да направи Комисията по труда, социалната и демографска политика.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Първо, позволете ми да представя моите колеги, ако е необходимо гласуване за присъствието им на заседанието. Това са: госпожа Кремена Огнянова – главен експерт в дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи“; и госпожа Миглена Митева – началник отдел „Интеграция на хората с увреждания“ в Агенцията за социално подпомагане. Те са експертите, които биха могли да отговорят и на съвсем конкретни въпроси.
Първо, искам да благодаря на Комисията за това, че се отзова на желанието ни да дискутираме този проблем, който възникна в резултат от две решения на Върховния административен съд, които са окончателни, тъй като са постановени от петчленния състав.
Става дума за решение, което е от 1 юни 2018 г., по административно дело № 2858/2018 г., обнародвано в „Държавен вестник“ от 15 юни 2018 г. С това решение Върховният административен съд в петчленния си състав отменя решението на тричленния състав. Това решение е свързано с изплащането на една от интеграционните добавки, както ги наричаме по Закона за интеграция на хората с увреждания. Интеграционната добавка е за обучение. Може би е необходимо малко по-общо да дам рамката. Един от основните инструменти за социална интеграция на хората с увреждания са така наречените интеграционни добавки разписани в Закона за интеграция на хората с увреждания. В Закона са дадени най-общите постановки – размерът, редът, условията за изплащане, които съответно са уредени в Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
В случая двете решения на ВАС отменят текстове от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Първото решение, от 1 юни 2018 г., обнародвано на 15 юни 2018 г., отменя текста на чл. 27, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания. Текстът всъщност казва, че добавката за обучение се изплаща съответно при представен от лицето документ за продължителността на обучението. Имаме хипотеза – отпусната по Закона за интеграция на хората с увреждания добавка за обучение, но не изплащана, поради това че лицата не представят такъв документ за обучение. Разликата е голяма, в смисъл – много по-голям е броят на отпуснатите, в сравнение с изплащаните, добавки за обучение. Поради допълнителното условие, което Правилника поставя – лицето да представя документ за продължителността на обучението, съдът намира, че всъщност не следва в подзаконов акт да се поставя такова допълнително условие. Всички обстоятелства трябва да бъдат взети под внимание при решението за отпускане на добавката, тоест не е нормално да има отпусната добавка, която да не се изплаща поради допълнително условие за нейното изплащане.
На тези основания съдът отменя разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания като най-общо основанието е, че я счита за незаконосъобразна.
Това е първото решение, с което се отменя чл. 27, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания, което касае интеграционните добавки за обучение.
Второто решение, тук може би да уточня, че решението е по жалба на физическо лице. Второто решение е също по жалба на физическо лице. Решението е от 11 юни 2018 г., обнародвано е в „Държавен вестник“, от 22 юни 2018 г.
С това решение Върховният административен съд отменя текстовете на три разпоредби на Правилника: чл. 24, ал. 2, който казва, че база за изчисляване на добавката е гарантираният минимален доход; чл. 25, който се отнася за интеграционни добавки за транспорт и телекомуникации; и чл. 26, който се отнася за интеграционни добавки за информационни услуги. В Закона за интеграция на хората с увреждания е записано, че тези интеграционни добавки се предоставят на лицата за допълване на техните доходи и за покриване на допълнителни разходи, които те имат. Изброени са седем вида. В случая става дума за две от добавките, които преди малко цитирах. С решение ВАС отменя три разпоредби в Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания – чл. 24, ал. 2, чл. 25 и чл. 26.
Ще дам малко повече информация: в чл. 42 от Закона за интеграция на хората с увреждания водещият критерий, който е записан, е, че добавките се отпускат в зависимост от индивидуалните потребности на хората с увреждания и съобразно вида и степента на увреждането. По-нататък е описано, че хората, които имат слухови и зрителни, нарушения – вида на увреждането – имат право на определени добавки. Хората, които имат степен на увреждане, примерно – от 50 до 70, над 70, над 90%, също имат право на определени добавки. Това е диференциацията. Съдът обаче намира, че след като водещият критерии в Закона са индивидуалните потребности, неправилно и незаконосъобразно, като база за определяне на добавките, в Правилника се въвежда една разчетна величина, каквато е гарантираният минимален доход, който всъщност е термин регламентиран в Закона за социалното подпомагане и чийто размер, знаете, от началото на тази година се увеличи от 65 на 75 лв.
Вторият аргумент на съда е, че след като водещ критерий са индивидуалните потребности на лицето с увреждания, не могат чрез Закона, съответно чрез изчисляването върху величина, каквато е гарантирания минимален доход, да унифицират на практика тези добавки. Казват, че обвързването на добавките с гарантирания минимален доход, като процент от него, води до неговото унифициране, а не диференциране. На това основание съдът отменя трите разпоредби от Правилника. В случая с двете решения има отменени четири разпоредби от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Колегите от Агенцията за социално подпомагане, на 25 юни 2018 г., са дали указания към териториалните структури как да действат в тази ситуация, като най-общо се очертават следните проблеми от тези решения на ВАС.
Първо, по отношение на добавките за транспортни услуги и комуникации и информационни услуги, всички, които са отпуснати, с решение на директорите на Дирекциите за социално подпомагане до съответната дата – до 11 юни 2018 г., те продължават да се изплащат до срока на ТЕЛК или до срока на социалната оценка, която е направена – за тях няма проблем. Тези, които са предписани в социалната оценка, в социалните доклади, които са изготвени на лицата, които имат такава потребност – ще бъдат висящи производствата, тъй като потребността е установена и няма основание, на което да бъде отпусната тази добавка. Те ще бъдат висящи производства и ще чакат някакво уреждане, за да могат да продължат. Лицата ще бъдат известени за това по реда на АПК.
По отношение на отмяната на чл. 27, ал. 3 – добавката за обучение. Ситуацията в момента е, че при отпадане на тази разпоредба – да се изисква документ за продължителността на обучението на лицата – на практика ще се отпускат добавките, без да се изисква този документ. Това, което, с колегите експерти предлагаме и молим Комисията по труда, социалната и демографската политика, е, за да не се допусне прекъсване на изплащането на интеграционни добавки, което би породило сериозно социално напрежение, да припознаете законодателна инициатива, свързана с изменение в Закона за интеграция на хората с увреждания.
Текстовете в Правилника за прилагане на Закона, които съдът е отменил като незаконосъобразни, противоречащи на Закона, да бъдат уредени по приблизително сходен начин в Закона за интеграция на хората с увреждания, за да може да се осигури изплащането, непрекъсваемостта на изплащането на интеграционните добавки.
По информация на колегите от АСП, на всички правоимащи са изплатени интеграционните добавки за месец май 2018 г. Това е станало в периода от 14 до 19 юни 2018 г., в зависимост от датата на постъпване на платежните нареждания от дирекциите за социално подпомагане. Редът и сроковете, регламентирани в Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания, е, че месечната добавка за социална интеграция се изплаща най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който се отпуска. Отпуснати през месец юни добавки трябва да бъдат изплатени до края на месец юли. За да не се допусне прекъсване на плащане на отпуснати добавки, всъщност нашата преценка е, че този законодателен вакум, който се получава, е добре да бъде запълнен до средата на месец юли, за да могат службите, дирекциите за социално подпомагане, да подготвят съответната документация и добавките да бъдат изплатени в регламентирания срок.
В заключение ще кажа, че явно начинът, по който са уредени в Правилника и дълго време са действали тези плащания, които са основните към хората с увреждания и ги получават около 500 хиляди лица с увреждания, като разхода в бюджета за интеграционни разходи е 152 млн. лв., не е достатъчно стабилен. Макар че текстовете действат от много отдавна, в момента с тези решения, на практика те са отменени.
Информирал съм Ви на предходни заседания – в момента има работна група, която подготвя нов закон за хората с увреждания. Дори днес има заседание на работната група, на което се коментира точно тази глава „Социално-икономическа защита“. Не е моя работа да коментирам решение на съда. Дали са индивидуални потребностите, според тези седем вида допълнителни разходи, за които се предполага, че лице с определен вид увреждане, слухово, зрително, със степен на увреждане, има право, защото от седем възможни, колегите казват, че получават най-много по три, а някой получават по две допълнителни добавки. Общата е сбор от отделните. Техните размери са 15 и 20% от гарантирания минимален доход. Работната група има задача, в новия закон за хората с увреждане, да уредим по стабилен и траен начин тази финансова подкрепа, която получават хората с увреждания.
С оглед на кратките срокове, на форсмажорността на ситуацията и с оглед на това, че сме в средата на бюджетната годината и ресурсът е разчетен, нашето предложение е, да се уредят нещата в закона по сходен, аналогичен начин – както са в Правилника за прилагане на ЗИХУ, за да не се дава основание на съда най-общо да смята, че с Правилника се до-разписва Закона, или че Правилникът противоречи на основни положения в Закона.
Това е накратко. Благодаря, че ме изслушахте.
Знам, че времето е ограничено. Готови сме да отговорим на въпроси.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Уважаеми колеги, след като излезе решението на съда от 11 юни 2018 г. екип от Министерството на труда и социалната политика запозна ръководството на Комисията със създадената ситуация след решението на петчленния състав на Върховия административен съд. Идеята беше да запознаем колегите от Комисията по труда, социалната и демографска политика с фактическата обстановка след решението на Върховния административен съд, за да може да предприеме необходимите мерки, за да има устойчивост в получаването на интеграционните добавки.
Знаете, че в Закона за интеграция на хората с увреждания е записано, че интеграционните добавки са на база на индивидуални потребности след социална оценка. Тази социална оценка е различна, както стана ясно преди малко, за различните потребности на хората с увреждания. За да няма прекъсване на получаването на интеграционните добавки трябва да предприемем спешни мерки, които да са различни от традиционните мерки: традиционната процедура от Министерския съвет, съгласувателната процедура, публичното обсъждане. Затова решихме да запознаем народните представители от Комисията, а чрез медиите да запознаем и обществеността, защо предприемаме тази мярка – по бързата писта да решим този изключително, социално-чувствителен въпрос. Разбира се, няма как да коментираме решението на съда, ние трябва да го изпълним. Искам да припомня – органът, който всъщност е постановил тази уредба, трябва да предприеме мерките, за да преодолее законодателния вакум, ако такъв съществува след решението на съда.
В Закона е казано, че според индивидуалните потребности се отпуска тази материална подкрепа, и когато тя е с материално-правен характер, задължително съгласно Закона за нормативните актове, тя трябва да фигурира в действащия текст на Закона, който да препраща към подзаконов нормативен акт. Това е едно от основанията.
Сега е важно да успокоим хората с увреждания, че благодарение на действията, които предприемаме, няма да има прекъсване на получаването на тези интеграционни добавки, за които става въпрос в решението на съда.
Независимо от спешността на проблема ще поискаме, от името на Комисията, становище от Националния съвет за интеграция на хора с увреждания, от Агенцията за хора с увреждания, от Министерството на труда и социалната политика, от Националния съвет за тристранно сътрудничество, които се надявам в много кратък срок да излязат със своите становища.
Въпросът, който ще си позволя да задам накрая: мерките, които се предвиждат, ще изискват ли допълнителен финансов ресурс, за да може колегите от Министерството на финансите да могат коректно да дадат своето становище? Знаете как реагират те, когато става въпрос за допълнителен финансов ресурс в средата на годината, но това е черезвичайно действие след решене на Върховния административен съд, което няма как да бъде предвидено в проекта за бюджет на Министерството на труда и социалната политика.
Колеги, имате думата за въпроси.
Госпожа Ангелова, след това господин Гьоков.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, гости! Уважаеми министър Петков, благодаря на Вас и на вашия екип, че своевременно уведомихте членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика за този изключително важен и същевременно обществено значим проблем, защото решението на ВАС както беше казано и от Вас и от доктор Адемов, засяга близо 500 хиляди лица с увреждания.
Близо 500 хиляди лица с увреждания получават интеграционна добавка за транспортни услуги; за информационни и телекомуникационни услуги – близо 70 лица; а месечна добавка за обучение – близо 90 лица. Трябва, както доктор Адемов каза, както предлагате и Вие, незабавно да бъдем готови с Проект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, за да не се получи този вакуум на неполучаване на интеграционни добавки, тъй като хората с увреждания получават такива интеграционни добавки за транспортни услуги, за телекомуникационни услуги, за обучение, съгласно Закона за интеграция на хората с увреждания, още от 2005 г.
Моят апел е още утре, тъй като Министерството на труда и социалната политика има готов Проект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, да подпишем Проекта и да можем да успокоим, както каза и доктор Адемов, лицата с увреждания, че няма да загубят интеграционните си добавки и най-вече, че няма да има прекъсване. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Ангелова.
Реплики към изказването? Не виждам.
Господин Шопов, преди Вас поиска думата господин Гьоков.
След това, ще Ви дам думата и на Вас.
Заповядайте, господин Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми господин Министър и представители на Агенцията за социално подпомагане!
Господин Министър, поздравявам Ви, първо, за бързата реакция.
Второ, за това, което правим днес в Комисията, че сме поканили и медиите, и чрез заседанието на Комисията да направим публично това, което правим, защото не за първи път се прави заобикаляне или търсене на вратичка в закона, за бързо решаване на някои проблеми, като директно минаване през народното представителство на различни законодателни инициативи, но за първи път се обяснява на обществото за какво се прави, защото в много от случаите се прави с користни цели, а в случая не е така. В случая е в интерес на 500 хиляди души – хората, които получават интеграционни добавки и да нямат прекъсване при получаваните им.
Имам един въпрос, разбира се, ако сте готов да ми отговорите: по тези четири оспорвани, или отменени текста, какви групи хора засягат по отделно, и за какъв финансов ресурс става въпрос като численост? Аз имам коментар и по решенето на съда, но решенията на съда не се коментират, а се изпълняват, така че е излишно да го коментираме. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Гьоков.
Реплики?
Преди малко госпожа Ангелова спомена за бройката.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, мога да ги повторя – имам ги точно.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не виждам реплики.
Господин Шопов, имате думата.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Изправени сме пред рядък случай, в който явно, и след изказването на господин Гьоков от БСП, се вижда, че всички политически сили са така ангажирани с проблема, че ще бъде направено всичко за бързото му решаване.
Ние от „Обединени патриоти“ сме се ангажирали пред майките на децата с увреждания, които протестират пред Народното събрание в определени насоки. Една от тях е точно тази – да се решат проблемите на хората с увреждания съобразно конкретните случаи и индивидуалните им потребности. Щеше ми се в залата да бъдат и техни представители, но ми е ясно, че днешното заседание се свиква много бързо, за да се даде ход на процеса и да се даде законодателна инициатива.
Ние заявяваме, че сме готови и призоваваме гледането и решаването на този въпрос, разбира се, след като се мине през съответните процедури и комисии, от които най-важна е нашата, това да може да стане и по време на парламентарната ваканция, защото така сочат графикът и процедурата. Няма да има пречка въпросът да бъде решаван през месец август, да се свика Народното събрание, да се мине на първо, пък ако щете, защо не и на второ гласуване този закон. Колкото по-бързо се решат проблемите, толкова по-добре!
Призовавам и ръководството на Комисията, защото аз ще се срещна с тях, да уведоми протестиращите пред парламента, че така поставения от тях въпрос много бързо и скоростно, се движи към решаване. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Реплики?
Заповядайте госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Господин Шопов, може би бъркате законопроектите. В момента обсъждаме решение на ВАС, свързано с отмяна на членове в Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания за интеграционни добавки, които имат право и получават от 2005 г.
Мисля, че ние като народни представители и отговорни членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, ще се справим до края на месец юли 2018 г. Още утре имаме готовност да внесем текстовете, другата седмица да ги гледаме на първо четене, и до края на месец юли 2018 г. промяната в Закона за интеграция на хората с увреждания да бъде приета. Това, за което Вие говорите, мисля, че се касае за Закона за личната помощ, или за нов Закон за хората с увреждания.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Госпожо Ангелова, аз мисля, че отиваме натам да говорим за него.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин Шопов, моля Ви!
Други реплики? Не виждам.
Дуплика – господин Шопов.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Мисля, че се отива натам. Имам предвид и това – този разговор е толкова общ, че ние включихме няколко теми, няколко въпроса, няколко законодателни намерения. Ако считате, че всички въпроси в пакет могат да се решат до края на месец юли – толкова по-добре. Спазвайки Правилника, като знаем сроковете, които текат, технологията за приемането на законите, мисля, че ще се наложи да се прекъсне лятната ваканция.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Шопов.
Колеги, други въпроси, мнения, изказвания и коментари? Не виждам.
Тази процедура не подлежи на гласуване.
Идеята, пак се връщам на това, беше да запознаем както народните представители, така и медиите с решението, което сме взели, да внесем по бързата писта Законопроект, с който да решим конкретният казуса създаден, след решението на Върховния административен съд. Оттам нататък, всички останали проблеми са си проблеми, които предстои да бъдат решени на базата на дискусията, която се води през последните няколко дни.
Още веднъж Ви благодаря за участието!
Благодаря, господин Министър, и на екипа на Министерството.
Закривам заседанието.
(Закрито в 12,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д-р ХАСАН АДЕМОВ
Стенограф:
Катя Данчева