Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
ПРОТОКОЛ

№ 5
от проведено редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика на 20 февруари 2019 г.
ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерския съвет на 11 декември 2018 г. и приет на първо гласуване на 18 януари 2019 г.

Списък на присъствалите на заседанието народни представители – членове на Комисията, и списък на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от председателя на Комисията господин Хасан Адемов.

* * *

ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Откривам редовното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Дневният ред за днешното заседание е:
Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерския съвет на 11 декември 2018 г. и приет на първо гласуване на 18 януари 2019 г.
Който е съгласен да бъде подкрепен така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към Доклада за второ гласуване.
По заглавието, заглавието на Глава първа, подзаглавието на чл. 1 и чл. 1 няма направени писмени предложения.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме предложения.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Правният отдел?
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма бележки.
Колеги, изказвания? Не виждам изказвания.
Подлагам на гласуване заглавието на Закона – „Закон за социалните услуги“, Глава първа, подзаглавието на чл. 1 и чл. 1 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Приемат се.
По чл. 2 има предложение от народния представител Валентина Найденова:
„В чл. 2, т. 6 след думите „ползващи и“ се добавя „предоставящи“.
Вносителите – по това предложение?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги и гости! По направеното предложение от народния представител Валентина Найденова правя уточнението, че в чл. 2 се регламентират принципите, при които се организират и предоставят-Тоест това са принципи, с които се съобразяват доставчиците на социални услуги – тези, които предоставят услуги и затова считаме, че е неуместно да се добавя към думата „ползващи“ и думата „предоставящи“, защото това са принципи, които предоставящите услуги трябва да спазват.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Колеги изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 2 с подзаглавието „Принципи“ по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 2, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се.
По чл. 3 има предложение от народния представител Валентина Найденова – изреждат се социалните услуги.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
По този член направеното предложение според нас смесва цели и дейности доколкото чл. 3 регламентира целите на социалните услуги, които са формулирани като три основни цели – превенция и/или преодоляване на социалното изключване, реализиране на права, подобряване качеството на живот и привнася в този член, както предполагам, че е видно за всички, и това, което е регламентирано в чл. 15 по-нататък в текста, тоест какво представляват социалните услуги, какви дейности, затова считаме, че не следва да бъде подкрепен.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 11, въздържали се – 2.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване подзаглавието „Социални услуги“ и чл. 3 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
В чл. 4 няма направени писмени предложения.
Заповядайте, госпожо Капитанова.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Благодаря, господин Председател.
Имам една редакционна бележка – думите „благосъстоянието им“ да се заменят с „качеството им на живот“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме възражения.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на Комисията за чл. 4 с подзаглавие „Социална работа“ и със „качеството им на живот“ – редакцията, която е от референтите.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 4 като предложение на Комисията, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 5. има ли бележки от вносителите, от референтите? Няма.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 5 с подзаглавие „Индивидуален подход“ по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 6 има предложение от народния представител Валентина Найденова:
„В чл. 6, ал. 2 след думата „анализ“ се добавя „от социални работници“…
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Според нас направеното допълнение е излишно, защото отговорът на въпроса кой извършва оценката е даден по-нататък в Глава шеста, като оценката се извършва не само от социални работници, а още по-малко от медицински специалисти. В чл. 80, ал. 2 ясно е посочено, че оценката се извършва от мултидисциплинарен екип.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: В членовете от 73 до 76 са обяснени всички неща, за които говори госпожа Найденова.
Други изказвания, мнения? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 6 с подзаглавие „Индивидуална оценка на потребностите“.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 6 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 7 и чл. 8 няма направени писмени предложения.
Вносителите, имате ли бележки?
Референтите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Нямам бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нямате и вносителите и референтите.
Който е съгласен да бъдат подкрепени чл. 7 и чл. 8 със съответните подзаглавия по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
По чл. 9 има предложение от народния представител Валентина Найденова. В чл. 9, ал. 2 след думата „лицата“ се добавя „и препоръки от компетентни органи“.
Компетентните органи?
Вносителите, имате ли бележки?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Считаме, че направеното предложение противоречи на основния принцип на Закона, че социалните услуги се ползват доброволно и в този смисъл не подкрепяме направеното предложение.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова за редакция на чл. 9.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 9 с подзаглавието „Зачитане на правата и желанията на лицата“.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 9 със съответното подзаглавие по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 10 има предложение от народния представител Валентина Найденова, която предлага да се промени систематичното място на чл. 10.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Ако ми давате думата, господин Председател, искам да кажа, че мястото на чл. 10 в Общите положения е обусловено от смяната на модела, който със Закона смятаме да въведем по отношение на резидентната грижа и затова смятаме, че мястото трябва да бъде в Общите положения, а не в Особените правила – каквото е предложението на народния представител.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Подлагам на гласуване предложението от народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен предложението да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване подзаглавието и чл. 10 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По чл. 11 няма писмени предложения.
Вносителите?
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Имам редакционна бележка – в ал. 1 да не започваме „Задължително ползване…“, а ще изчета цялата редакция: „Социални услуги се ползват задължително само по разпореждане на съда и само в случаите, определени в закон“. Това е ал. 1. Алинея 2 си остава същата.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Подкрепяме направеното предложение.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване чл. 11 като предложение на Комисията заедно с подзаглавието в редакцията, която беше прочетена преди малко.
Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на Комисията, моля да гласува за чл. 11.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По Глава втора – „Социални услуги“ – заповядайте.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Имам бележка наименованието на Глава втора да се измени и да стане „Профилиране на социални услуги“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Приемаме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване заглавието на Глава втора – Профилиране на социалните услуги“.
Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на Комисията, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 12 има предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Вносители?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Малко ни е трудно да разберем предложението, защото липсват мотиви, а ги няма и народните представители, за да ги кажат, но за услугите, които са по чл. 12, ал. 2 те са за информиране, консултиране и обучение, за реализиране на социални права, и за развиване на умения не считаме за необходимо да се добавят и потребности, още повече че потребностите не се реализират, а се задоволяват. Тоест и като формулиране точният изказ…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Заповядайте за бележка.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: В чл. 12, ал. 2 думите „за всички лица“ – да отпаднат, а в ал. 3 думите „благосъстоянието“ да се заменят с „качеството на живот“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Тъй като явно нещата са гласувани без нас по отношение на тези редакционни поправки, приемаме становището на експерта – госпожа Кременлиева.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма как да са общодостъпни и да не са достъпни за всички е логиката.
Изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване подзаглавието на чл. 12 и чл. 12 в редакцията на Комисията, с двете бележки, които бях казани.
Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на Комисията, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 13 няма писмено предложение.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма бележки.
Подлагам на гласуване предложението на вносителите за чл. 13 и подзаглавието „Функции на социалните услуги“.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 13 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 14 има предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева:
В чл. 14, ал. 2 се създава т. 8:
„8. деца в конфликт със закона.“.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не считаме за необходимо да се добавя нова група за потребители, които са изброени в тези седем, които са към сегашната ал. 2, защото децата, които са в конфликт със Закона, макар че го няма като дефиниция това понятие, попадат в обхвата на децата в риск по Закона за закрила на детето.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на… (Реплики.)
Ще можете ли да се представите за протокола?
ДИЛЯНА МАРКОВА (Фондация „Асоциация Анимус“): Добър ден! Извинявам се за закъснението, просто отидох в другата сграда. Диляна Маркова от Фондация „Асоциация Анимус“, замествам Катя Кръстанова, тъй като тя отсъства.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нали знаете, че има публично обсъждане, има период, в който се правят предложения?! Сега също можете да се изкажете, но в качеството на какво? Кого представлявате тук в Комисията?
ДИЛЯНА МАРКОВА: Фондация „Асоциация Анимус“, която над 25 години оказва директна подкрепа на пострадали от домашно насилие и трафик на хора.
ПРЕДС ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
ДИЛЯНА МАРКОВА: По отношение на чл. 14 считаме, че е необходимо изрично да бъдат изброени и възрастните, които са жертви на насилие.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Знаете ли каква е процедурата на второ четене в Народното събрание? Някой народен представител трябва да внесе Вашето предложение или да го припознае – друга процедура няма.
ДИЛЯНА МАРКОВА: Добре, вземам си бележка. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не, не мисълта ми е, че ако някой го припознае – кажете си предложението, защото те сега го чуват и няма как.
ДИЛЯНА МАРКОВА: Жертвите на насилие, според нас, изрично трябва да бъдат включени в обхвата на изброените групи лица в чл. 14.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите по тази бележка?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Считаме, че предлаганите лица, които са жертви на насилие попадат в обхвата на т. 5 „Пълнолетни лица в кризисна ситуация или с потребност за преодоляване на последици от такава ситуация“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Някой от колегите припознава ли това предложение? Не виждам.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Преди това, ако може да ни се поясни: имате предвид възрастни хора, които също стават обект на насилие, имат проблеми – това ли имате предвид?
ДИЛЯНА МАРКОВА: Като казвам възрастни, го казвам като разграничение от деца, тъй като децата, както беше отбелязано, са деца в риск по смисъла на Закона за закрила на детето. Пострадалите от насилие е различно от това, което е кризисната им интервенция, кризисната ситуация и другата подкрепа, от която те имат нужда, която им се оказва – затова, ако няма отделна категория пострадали от насилие, ние считаме…
ПАВЕЛ ШОПОВ: Считате, че това са възрастни хора, споменахте?
ДИЛЯНА МАРКОВА: Не деца – над 18 години, тъй като децата пострадали от насилие са децата в риск.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Интересното е, че не е само за жени.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Интересното е, че т. 5 от ал. 2 казва: „Пълнолетни лица в кризисна ситуация…“
Смятаме, че това, което казвате Вие, влиза в това понятие. Ако искате може да разсъждаваме по тези теми, но не виждам смисъл – ние сме на второ четене.
ДИЛЯНА МАРКОВА: Само едно последно уточнение, пак казвам: има разлика между лица в кризисна ситуация. Интервенцията и подкрепата, която те имат, така наречената „кризисна интервенция“, от едно естество, с една продължителност, а след тази кризисна интервенция, пострадалите от насилие имат нужда от друг тип подкрепа, която те няма да получат, ако не се окаже директно като група лица.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ако прочетем следващите текстове на Закона, ще намерим това, което търсите в това предложение.
Някой припознава ли това предложение?
Господин Шопов го припознава.
Подлагам на гласуване предложението на господин Шопов, което чухте преди малко.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 3, против – няма, въздържали се – 10.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на вносителя за чл. 14 с подзаглавието „Профилиране в зависимост от потребителите“.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 14 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 15. има предложение от: народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева, предложение от народния представител Валентина Найденова; и предложение на народните представители Дора Янкова и Георги Гьоков.
Вносителите по тези предложения?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви.
Считаме, че не е необходимо да се добавя „заместваща грижа“ към дейностите, които формират социалните услуги, защото това са 10-те основни дейности, на които стъпват видовете социални услуги. Могат да се предлагат в комбинация тези дейности и в случая заместващата грижа е такъв вид комбинация – примерно от резидентна грижа или приемна грижа по отношение на приемните семейства като ползватели на тази заместваща грижа. Макар че заместващата грижа е регламентирана по-нататък не считаме за необходимо да се добавя тук като самостоятелен вид дейност, защото тя е комбинация от дейности, измежду тези 10, които се регламентират…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Някъде към чл. 90 го има това.
По предложението на Валентина Найденова, те са приблизително еднакви – по предложението за топлия обяд?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: По отношение на топлия обяд…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това не е социална услуга.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Ако ми давате думата, доктор Адемов?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Тъй като се повтаря и по-нататък, мисля, че някъде беше като обществена трапезария, считаме, че не следва да се допълва, тъй като това не е услуга, а всъщност е вид подпомагане в натура. Предоставянето на топла храна или на топъл обяд на нуждаещите се от това, ако се възприеме предложението и бъде регламентирано, означава, че всички, които предоставят такъв вид услуга – хранителни заведения, Омбудсманът, доколкото знаем, има социална трапезария, ще трябва да се лицензират пред Агенцията за качество на социалните услуги – от тази гледна точка.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: А сега се контролират от Агенцията по храните.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Да, от Агенцията по храните.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Министър.
Колеги, изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението от народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението от народните представители Дора Янкова и Георги Гьоков.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на вносителя заедно с подзаглавието „Основни дейности“ за чл. 15.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 16 има предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева за продължителността за ползването на социалните услуги.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Считаме, че това предложение не следва да бъде подкрепено, тъй като според нас, от една страна, то ще бъде дискриминационно, спрямо останалите лица, които ползват социални услуги, а от друга, ще противоречи на характера на социалните услуги, тъй като тяхната цел е не е да създават зависимост от системата за подкрепа и с тези аргументи не го подкрепяме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Други колеги? Не виждам.
Референтите? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението от народните представители Надя Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен предложението да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на вносителя за заглавието на чл. 16 „Продължителност на ползването на социалните услуги“ и чл. 16 по вносител.
Който съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По чл. 17 има предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева, и предложение от народния представител Валентина Найденова.
Колеги, гости, всеки може да участва в дискусията, само трябва да си вдигне ръката, за да му дам думата.
Вносителите по тези предложения?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
Предложението на народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева принципно го подкрепяме, с предложение за следната редакция, разбира се, тук и референта има думата, т. 4, към която е насочено това предложение да бъде: „места за подкрепа на деца с противоправно поведение“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Може ли още веднъж да повторите, за да запишем.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: „Места за подкрепа на деца с противоправно поведение“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: На деца в конфликт със закона? Да в ал. 5, защото в Закона за закрила на детето деца са всички до 18 години, независимо от това дали са пълнолетни, непълнолетни, всякакви други.
Изказвания, колеги?
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 11, въздържали се няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на Комисията за подзаглавие „ Среда за предоставяне на социални услуги“ и чл. 17, ал. 1 с приетото предложение на народните представители Надя Жекова и Виолета Желева, и с редакционната бележка в ал. 5, т. 4 –думата „непълнолетни“ се заменя с думата „деца“.
Който е съгласен да бъде подкрепен текста на Комисията за редакцията на чл. 17, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
По чл. 18 няма направени писмени предложения.
Референтите? Нямате бележки.
Вносителите? Нямате бележки.
Подлагам на гласуване чл. 18 заедно с подзаглавието „Организация на социалните услуги“.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 18 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
По Глава трета – „Органи на централно, регионално и местно ниво и доставчици на социални услуги“ и Раздел І – „Органи на централно ниво“.
Заповядайте.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Благодаря.
Имам бележки за наименованието на Глава трета. Предлагам да стане: „Държавни и местни органи и доставчици на социални услуги“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Прочетете цялото заглавие на Глава трета.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: „Държавни и местни органи и доставчици на социални услуги“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Приемаме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
Колеги, не виждам желаещи за изказване.
Който е съгласен да бъде подкрепено заглавието на Глава трета като редакция на Комисията, току-що прочетена, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
По Раздел І – „Органи на централно ниво“. Министерски съвет – чл. 19.
Не виждам бележки.
Подлагам на гласуване чл. 19 по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 19 по вносител, заедно с наименованието и Раздел І – „Органи на централно ниво“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
По чл. 20 има ли бележки? Не виждам.
Подлагам на гласуване чл. 20 по вносител с подзаглавие – „Министерството на труда и социалната политика“.
Това е малко странно това подзаглавие, но…
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 20 по вносител, заедно със подзаглавието – „Министерството на труда и социалната политика“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
По чл. 21 няма направени писмени предложения.
Бележки на вносителите? Няма.
Бележки на Правния отдел? Няма.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 21 по вносител, заедно със подзаглавието – „Агенция за социално подпомагане“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
По чл. 22 има предложение от народния представител Валентина Найденова.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Считаме за излишно предложеното допълнение, защото в Глава трета, Раздел ІІІ – „Доставчици на социални услуги“ ясно е посочено кои доставчици на социални услуги се лицензират и кои лица могат да бъдат доставчици, в Глава десета е описан редът за лицензиране.
По отношение на предложението в т. 3 да се добави, че Агенцията разработва и подзаконови нормативни актове, също не считаме за необходимо да се разширяват правомощията на Агенцията, доколкото разработването на тези актове е отговорност на Министерството на труда и социалната политика, респективно на министъра, който ги внася в…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Най-често произтичат от текстове на Закона.
Други изказвания, мнения? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Само една бележка – в чл. 22, ал. 3 да отпадне т. 6. – „Агенцията налага глоби и имуществени санкции по този закон“. Орган налага и те са го предвидили в административнонаказателните разпоредби.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не възразяваме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на Комисията за редакция на чл. 22 с отпадането на т. 6 на ал. 3.
Който е съгласен да бъде подкрепен текста на Комисията в новата редакция за чл. 22, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
По чл. 23, Раздел ІІ и чл. 24 не виждам писмени предложения.
Вносителите? Нямате.
Колеги изказвания? Не Виждам.
Подлагам на гласуване заглавието на Раздел ІІ – „Органи на регионално и местно ниво“. А местното ниво не е ли регионално ниво? Някога ще има региони в България, но не сега.
Заповядайте.
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА: В духа на предложението на правните референти за промяна наименованието на главата, може би тук трябва да остане само „Органи на местно ниво“, ако прецените. Благодаря. (Реплики.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Още веднъж да чуем предложението – Раздел ІІ – „Органи на местно ниво“. (Реплики.)
Подлагам на гласуване чл. 23 по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на Раздел ІІ, с подзаглавието – „Областни управители“ и чл. 24 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 25 има предложение на предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева – „бюджет на общински предприятия“.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
Става дума за функциите на кмета на общината – конкретно в т. 7, да възлага предоставянето на социални услуги на частни доставчици.
По отношение предлагането допълнение – да се добави „и на общински предприятия“, считаме, че не следва да се подкрепи, защото подобно възлагане не е регламентирано в Закона, поради което няма как да се включи и във функциите на кмета. Чрез общинските предприятия, създадени специално за целта, общините могат да организират дейности в сферата на социалните услуги като това е само по избор и преценка на всяка община.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Изказвания?
Заповядайте.
ДАНИЕЛА УШАТОВА (НАЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НА ОБЩИНИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ): Благодаря Ви.
Даниела Ушатова – ръководител екип в „Национално сдружение на общините в Република България“.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Ние също не сме съгласни с това предложение, защото то противоречи на съществуващата уредба в Закона за общинската собственост относно общинските предприятия. Бюджетът на общината има правила, по които се разходва по решение на Общинските съвети и от кмета. Така че няма смисъл да се въвежда нова процедура.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 25 по вносител, заедно с подзаглавието.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 25 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По чл. 26 няма направени писмени предложения.
Бележки? Няма.
Подлагам на гласуване чл. 26, заедно с подзаглавието, по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 26, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Чл. 26 по вносител се приема.
По чл. 27 има предложение от народните представители Светлана Ангелова, Румен Генов, Галя Желязкова, Николай Сираков и Юлиян Папашимов.
Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Направили сме това предложение, тъй като във връзка с чл. 26, където е казано, че: „общинската политика в областта на социалните услуги се осъществява в сътрудничество със следните органи…“, затова в Съвета по въпросите на социалните услуги включваме и висшите училища, обучаващи социални работници на територията на общината и областта, тъй като те са изпуснати в състава на Съвета по въпросите на социалните услуги и ние ги добавяме. Тоест казваме в ал. 1, че във всяка община се създава Съвет по въпросите на социалните услуги, в който се включват представители на органите и лицата по чл. 26, т. 3 – 6. Ние казваме: от 3 до 7 да бъдат включени и представители на висши училища, обучаващи социални работници на територията на общината и областта.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ако ги има?!
Колеги, изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Светлана Ангелова, Румен Генов, Галя Желязкова, Николай Сираков и Юлиян Папашимов.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване като редакция на Комисията чл. 27 с току-що приетото предложение.
Който е съгласен да бъде подкрепена новата редакция на Комисията, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По Раздел III – „Доставчици на социални услуги“ няма направени предложения.
Вносителите? Не виждам.
Подлагам на гласуване подзаглавието на Раздел III, заедно с подзаглавието на чл. 28 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По чл. 29 има предложение от народния представител Валентина Найденова – в ал. 3 в т. 3 думата „частни“ да се замени с „други“.
Вносителите, по това предложение?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не приемаме направеното предложение – то е мотивирано с разбиране, което не е прокарано в Закона, а именно за разделение на собствеността така, че в случая, доколкото Законът борави с частни доставчици на социални услуги, считаме, че трябва да си остане т. 3 „възлагане на предоставянето на социалните услуги на частни доставчици на социални услуги“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Предложение на вносител за чл. 29.
Който е съгласен да бъде подкрепено, заедно с подзаглавието, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 30 и чл. 31 няма писмени предложения.
Вносителите? Не виждам.
Заповядайте, Правния отдел.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Имам редакционна бележка. Думите „или на друга държава от Европейското икономическо пространство“ да се заменят с „или на друга държава страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство“. И в двата члена – и в чл. 30 и в чл. 31.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Съгласни сме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Други мнения и изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на Комисията за нова редакция на чл. 30, заедно с подзаглавието, и чл. 31 с подзаглавието по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приемат се като редакция на Комисията чл. 30 и чл. 31 по вносител.
По Глава четвърта – заглавие „Планиране и финансиране на социалните услуги“, Раздел І, по чл. 32. има предложение на народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Не подкрепяме направеното предложение в чл. 32. Става дума за планиране на социални услуги, а една от функциите на планирането е да определи максималния брой потребители на всички социални услуги, за които се осигурява изцяло, или частично финансиране от държавния бюджет. Това е правомощие на практика на Министерския съвет, чрез Националната карта на социалните услуги. Считаме, че то не може да бъде изземвано или ревизирано от Агенцията за социално подпомагане, каквото е предложението
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Други мнения по този въпрос? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено предложението, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване заглавието на Глава четвърта, Раздел I, подзаглавието на чл. 32 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
По чл. 33 има предложение на народния представител Валентина Найденова – в чл. 33 да се добавят думите „планиране на“.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
В чл. 33 се дават дефиниции на социални услуги на общинско и областно ниво – не става дума за планиране, затова не считаме за необходимо да се добави в началото на заглавието на този член думичката „планиране“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Министър.
Други мнения? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 33 с подзаглавието по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 33, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 34, чл. 35 и чл. 36 няма направени писмени предложения.
Вносителите? Не виждам.
Подлагам на гласуване чл. 34, с подзаглавие „Национална карта за социалните услуги, чл. 35 с подзаглавие „Разработване на Националната карта на социалните услуги, и чл. 36 с подзаглавие „Актуализация на Националната карта на социалните услуги“.
Който е съгласен да бъдат подкрепени чл. 34, чл. 35, и чл. 36 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
По чл. 37, чл. 38, чл. 39 и чл. 40 не виждам писмени предложения.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме бележки.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Нямам бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване със съответните подзаглавия чл. 37, чл. 38, чл. 39 и чл. 40 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени чл. 37, чл. 38, чл. 39 и чл. 40 по вносител, заедно със съответните подзаглавия, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията са приети.
По Раздел ІІ има предложение от народния представител Валентина Найденова.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не приемаме направеното предложение, защото то противоречи, според нас, на духа, философията и концепцията на Закона, тъй като с направеното предложение се предлага централизация на социалните услуги, а не децентрализация – посоката, в която в последните 15 години практиката и законодателството се развиват. С този Законопроект правим още една стъпка към реалната централизация. Разбира се, още много мотиви могат да се дадат срещу това предложение, но основното е, че то противоречи на концепцията и философията на Законопроекта.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Противоречи и на Закона за администрацията, на всичко отгоре.
Колеги, други мнения? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на вносителя за наименованието на Раздел ІІ, наименованието на подзаглавието на чл. 41.
Който е съгласен да бъдат подкрепени по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
Предложение от народния представител Валентина Найденова за създаване на нови от чл. 41а – 41 ж.
Вносителите имат ли бележки по тези предложения?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Със същите мотиви, които изложих преди, не ги подкрепяме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
По чл. 42 няма предложение и бележки.
Подлагам на гласуване чл. 42 по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 42 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Предложението се приема.
По чл. 43 има предложение на народния представител Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева, и народния представител Валентина Найденова.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: И двете предложения, направени от народните представители не ги подкрепяме, като съответно замяната на думичката „приходи“ с „печалба, считаме, че трябва да остане „приходи“ защото то е по-широко понятие от „печалба“. Тук говорим като икономически категории.
По отношение на предложението на народния представител Валентина Найденова считаме съответно, че никъде в ал. 4 не се говори за финансиране от ползвателите на услуги на дейностите за администриране на дейността на доставчиците и затова не подкрепяме отпадането на текста на сегашната ал. 4.
Това са нашите аргументи за не подкрепа.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нали в Единния стандарт, който изготвя Министерството на финансите има компонента за административни услуги. В новия стандарт поне има такава компонента.
Другият въпрос е дали да бъде 20% или по-малко? Това е въпрос на друга преценка.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Надя Жекова и Виолета Желева.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението от народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване подзаглавие „Принципи при финансиране от държавния бюджет“ и чл. 43 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 44 и подзаглавие „Управление на средствата от държавния бюджет“ няма направени писмени предложения.
Вносителите? Нямате бележки.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 44 по вносител, заедно с подзаглавието, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 45 има предложение от народните представители Светлана Ангелова, Румен Генов, Галя Желязкова, Николай Сираков и Юлиян Папашимов.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Изпуснато е подзаглавието на чл. 45. Предлагам то да бъде „Стандарти за финансиране на социалните услуги от държавния бюджет“. Благодаря.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Приемаме. Пропуск е, само в този член да липсва подзаглавие. Нормално е да има заглавие, както във всички други членове.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Правният отдел има ли бележки? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Светлана Ангелова, Румен Генов, Галя Желязкова, Николай Сираков и Юлиян Папашимов.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване чл. 45 в редакцията на Комисията с току-що приетото предложение за подзаглавие.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 46, чл. 47, чл. 48, чл. 49 и чл. 50 няма внесени писмени предложения.
Вносителите имате ли бележки? Нямате.
Правният отдел има ли бележки? Нямате.
Подлагам на гласуване чл. 46, чл. 47, чл. 48, чл. 49 и чл. 50 по вносител, заедно със съответните подзаглавия.
Който е съгласен да бъдат подкрепени чл. 46, чл. 47, чл. 48, чл. 49 и чл. 50, заедно със съответните подзаглавия, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията са приети.
По чл. 51 няма направени писмени предложения.
Бележки от вносителите? Няма.
Подлагам на гласуване чл. 51 по вносител, заедно с подзаглавието.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 51 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По чл. 52 има предложение от народния представител Валентина Найденова:
Вносителите имат ли бележки по това предложение?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря. Не считаме за необходимо да се ограничават доставчиците да наемат физически лица само по трудов договор. Считаме, че могат и по граждански договор и затова не подкрепяме този текст.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
Заповядайте.
Ще Ви помоля съвсем свободно и спокойно да си заявявате мнението, за да мога да Ви видя.
ДАНИЕЛА УШАНОВА: Ние също подкрепяме това, което вносителите изразиха. За редица услуги се налага еднократно консултиране само по граждански договор и Кодексът на труда ще ограничи възможностите за работа с висококвалифицирани специалисти. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Валентина Найденова.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – няма, против – 13, въздържали се – няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване чл. 52 по вносител, заедно с подзаглавието.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 52 по вносител, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
По Глава пета, Раздел І, подзаглавие на чл. 53 има ли изказвания, предложения от вносителите? Не виждам.
Подлагам на гласуване: Глава пета – „Създаване и прекратяване и възлагане на предоставянето на социални услуги“; Раздел І – Създаване и прекратяване на предоставянето на социални услуги“; подзаглавие на чл. 53 – Създаване на социални услуги от общините; и чл. 53 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията са приети.
По чл. 54 няма направени писмени предложения.
Вносителите, имате ли бележки?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване подзаглавието „Предварително одобрение“ и чл. 54 по вносител.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 54 по вносител, заедно с подзаглавието, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
По чл. 55, чл. 56, чл. 57 и чл. 58 няма направени писмени предложения.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Референтите?
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване чл. 55, чл. 56, чл. 57 и чл. 58 по вносител, заедно със съответните подзаглавия.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: По чл. 59, чл. 60, чл. 61 и чл. 62 има ли бележки?
Заповядайте.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: В чл. 60, ал. 1 думите „последващо“ да отпаднат.
В чл. 60, ал. 1 „при констатирано последващо неизпълнение…“ да стане „при констатирано неизпълнение…“. В чл. 59 има допълнителен срок. След като не са спазени…последващо да отпадне.
В ал. 3 има една техническа: „…като министърът на труда на социалната политика уведомява…“, да стане …“като министърът на труда и социалната политика уведомява…“. Това е техническа бележка.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Техническа бележка е.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не възразяваме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване чл. 59, чл. 60, в редакция на Комисията с бележката, която преди малко чухте, чл. 61, чл. 62 по вносител, със съответните подзаглавия.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
По Раздел ІІ – „Възлагане на предоставянето на социални услуги и публично-частно партньорство“ няма направени писмени предложения.
Няма предложения и по чл. 64, чл. 65 и чл. 66.
Вносителите, имате ли бележки?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Правната? Не виждам.
Подлагам на гласуване заглавието на Раздел ІІ – „Възлагане на предоставянето на социални услуги и публично-частно партньорство“, чл. 63, чл. 64, чл. 65 и чл. 66 по вносител.
Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
По чл. 67 по вносител, чл. 68, чл. 69 и чл. 70 няма направени писмени предложения.
Има ли бележки?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: От наша страна няма.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо Капитанова?
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Нямаме бележки.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Който е съгласен да бъдат подкрепени чл. 68, чл. 69 и чл. 70 по вносител, заедно със съответните подзаглавия, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Предложенията се приемат.
По чл. 71 има предложение от народните представители Светлана Ангелова, Румен Генов, Галя Желязкова, Николай Сираков и Юлиян Папашимов.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители, нашето предложение е редакционно и уточняващо.
Предлагаме в чл. 71, ал. 1 след думите „за финансиране“ да се добави „на предоставянето“ и ще стане: „При сключването на договор за възлагане на предоставянето на социални услуги кметът на общината е длъжен да предостави на частния доставчик целия размер на средствата за финансиране на предоставянето на съответните услуги, когато те се финансират от държавния бюджет в рамките на сроковете, в които се осъществява предоставянето на субсидиите от държавния бюджет.“
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Искам да чуя Националното сдружение на общините в България по този въпрос.
ДАНИЕЛА УШАТОВА: Съгласни сме с направеното предложение от народните представители. То дава по-голяма яснота относно условията, при които ще бъдат финансирани доставчиците.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Подкрепяме предложението. То е необходимо уточнение, защото стандартът за финансови услуги включва средства както за предоставяне, така и за насочване. Насочването се прави от общините и е редно тази част от стандарта за общините да остане, а съответно другата – за предоставяне, когато се възлага на частен доставчик – да отиде при него.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: В чл. 71, ал. 1 думата „предостави“ да се замени с „осигури“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това в първото изречение ли е?
БОРЯНА КАПИТАНОВА: Да, „кметът на общината е длъжен да осигури на частния доставчик…“
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите ?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Може би редакционно по-добре звучи така.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светлана Ангелова и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване чл. 71 като редакция на Комисията с отпадането на думата „предоставя“ и приетото предложение на госпожа Светлана Ангелова.
Който е съгласен да бъде подкрепена новата редакция на Комисията, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
По чл. 72 има предложение от народните представители Надя Клисурска-Жекова и Виолета Желева.
Господин Министър, заповядайте по това предложение.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
Не възразяваме да се уточни кога съответно трябва да стартира процедурата – не по-късно от два месеца преди изтичане на срока, за да няма прекъсване на предоставянето на услугите, така че подкрепяме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на народните представители Надя Клисурска-Жекова и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
Заповядайте.
БОРЯНА КАПИТАНОВА: В чл. 72, ал. 1 думите „съгласно“ преди Националната карта, да се заменят с „включени в“.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не възразяваме. Включени в Националната карта, да?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложението на Комисията за нова редакция на чл. 72, заедно с подзаглавието и приетите предложения.
Който е съгласен да бъде подкрепен чл. 72, в новата редакция на Комисията, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Предложението се приема.
Колеги, дотук са съгласуваните текстове заедно с вносителите и с Правния отдел.
Предлагам да прекъснем дотук, за да може да се подготвим до другата седмица с още уточнения и да можем да продължим по нататък.
Някакви възражения? Не виждам, за което Ви благодаря.
Благодаря на всички за участието в днешното заседание.
Закривам заседанието до Глава шеста.


(Закрито в 15,40 ч.)


Председател:
Д-р Хасан Адемов

Стенограф:
Катя Данчева
Форма за търсене
Ключова дума