Комисия по труда, социалната и демографската политика
П Р О Т О К О Л
№ 9
от проведено редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика на 27 март 2019 г.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-2, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 24 януари 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-13, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители на 6 март 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-15, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 19 март 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, откривам заседанието на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Дневният ред за днешното заседание е:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-2, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 24 януари 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-13, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители на 6 март 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-15, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 19 март 2019 г. – обсъждане за първо гласуване.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Точка първа:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 954-01-2, ВНЕСЕН ОТ КОРНЕЛИЯ НИНОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 24 ЯНУАРИ 2019 Г. – ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Колегите от „БСП за България“ отсъстват. Няма кой да докладва предложението им. Предупредени са, обадихме им се, за съжаление, ги няма в залата.
Колеги, предлагам вносителите, които са тук, в залата, да представят проектите, и след това да направим обща дискусия. Приемате ли да подходим по този начин? Да. Благодаря.
По реда на внасяне – втора точка от дневния ред е:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 954-01-13, ВНЕСЕН ОТ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 6 МАРТ 2019 Г. – ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Колеги, ще представи Законопроекта?
Господин Сиди, заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Здравейте, колеги! Нямам намерение да чета мотивите, предполагам сте се запознали с тях. Няма и смисъл.
В Закона – с няколко думи: опитваме се да решим един проблем, който е много сериозно наложен в обществото, а именно проблемът с това, че остава впечатлението за група хора, които работят това да бъдат социално слаби, получават социални помощи за едни шумно организирани тържества, които се правят, като циганските сватби например, за които се оказва, че хората, които ги правят, са на социални помощи. Опитваме се в § 4 от този закон да дадем легална дефиниция на недобросъвестно получени средства.
Другото, което се опитваме да въведем с този закон, е регулация, при която да има възможност да бъде поставена оценка за това, как напредва човек в своята социализация, в своята професионална квалификация тогава, когато придобива такава, и ако съответно няма никакъв напредък, ако оценката казва, че този човек по никакъв начин не може да се върне на трудовия пазар, съответно да му бъдат спирани социалните плащания.
Това се опитваме да променим в регулацията на законодателството, за да решим този въпрос. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, господин Сиди.
Колеги от ГЕРБ, кой ще представи Законопроекта?
Госпожо Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми гости, уважаеми народни представители! Предлаганите промени в Закона за социалното подпомагане и Закона за семейните помощи за деца имат за цел по-строго обвързване на получаваните месечни помощи за деца, месечните помощи по чл. 9, както и помощта за заплащане на наем на общинско жилище с редовното посещение на децата в задължителната предучилищната форма на обучение и в училище.
Всички знаем, че проблемът с неграмотността, с ранното напускане от образователната система е изключително сериозен. Образованието е приоритет на това правителство през този мандат, както и в предишните, и непрекъснато предлагаме различни мерки и действия по отношение справяне с този проблем – ранното напускане на образователната система, който в дългосрочен план има негативен ефект. Лицата, които нямат необходимото образование, които са неграмотни, нямат необходимата квалификация, когато трябва да бъдат включени в пазара на труда, де факто са неконкурентно способни на този пазар на труда, тъй като изискванията на работодателите в този динамичен съвременен развиващ се пазар на труд са все по-високи по отношение на квалификация, по отношение на образование. Липсата на такова е невъзможността да се реализират на пазара на труда. Автоматически тези хора стават контингент на системата на социалното подпомагане.
Най-важните промените, които ние предлагаме, са в Закона за семейните помощи за деца. Предлагаме, когато в рамките на един месец от учебната година са допуснати отсъствия повече от три дни от детето, посещаващо група за задължително предучилищно образование, и от пет учебни часа за ученик, за които няма уважителни причини, семейството, което получава тези семейни помощи за съответното дете, се лишава от помощта за срок от една година.
Следващата важна промяна касае отпускането на помощта за първокласници в Закона за семейните помощи за деца, като предлагаме помощта за първокласници да се изплаща два пъти – 50 на сто от нейния размер да се изплаща след влизане в сила на заповедта за отпускането й, това обикновено става в началото на учебната година, а остатъкът от помощта за първокласници да се изплаща в началото на втория учебен срок, ако детето продължава да посещава училище. Целта е да задържим децата в първи клас. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, госпожо Ангелова.
Колеги, чухте представянето на двата законопроекта. По известни причини колегите от „БСП за България“ ги няма.
Поискали сме становище от Министерството на труда и социалната политика, от Министерството на образованието и науката, от Националния съвет за тристранно сътрудничество. Доколкото съм информиран, вчера, на заседанието на Тристранния съвет, са разгледани тези проекти. За съжаление, все още не са готови протоколите. Вероятно до следващата седмица, когато вероятно тези проекти ще влязат в пленарната зала, ще бъдат готови тези становища, така че ще имате възможност да разполагате с тях.
Сега казвам: „Добре дошли!“ и благодаря за отзивчивостта на колегите заместник-министри и останалите колеги от Министерството на труда и социалната политика и от Министерството на образованието и науката.
Ще Ви помоля накратко да представите Вашите становища по трите проекта. Становищата са раздадени на народните представители.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, доктор Адемов.
Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Министерството на труда и социалната политика е представило своите становища по трите законопроекта.
Позволете ми преди да навляза в същината на трите законопроекта, да споделя едни общи съображения, които казват, че социалното подпомагане представлява предоставяне на парични средства за лица, които не могат сами, или са задължени по силата на закон, да осигурят своите жизнени потребности. От тази гледна точка, социалното подпомагане се изразява с предоставянето на три вида социални помощи – еднократни, целеви и месечни. Разглеждайки ги така, всеки един от видовете помощи преследва определена цел и е насочена към различни категории лица.
Споделям всичко това с оглед на съображенията, които има по отношение на първия законопроект, който е свързан с по-тясното обвързване на получаването на всички видове помощи по реда на Закона за социалното подпомагане със заетост и включване в образователния процес.
Бързам да отбележа, че правителството, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на образованието и науката категорично споделят един такъв подход, който действа и в момента в българското законодателство. Имаме опасения по отношение спирането на всички видове помощи. Твърдим, че обвързването на посещението в училище и заетост е релевантно по отношение на месечните социални помощи и помощите, които са свързани с предоставянето на наем за ползването на общински имот – жилище имам предвид. Твърдим, че това са видовете помощи, които следва да отговарят на тези условия. Едните са предвидени в сега действащия закон, другата част от мерките имат своето основание от Закона, но по-категорично и ясно са развити в Правилника за неговото прилагане. През 2016-а и 2017 г. са направени съответните промени, които касаят усъвършенстване на механизмите за обвързване на получаването на тези два вида помощи с посещение в училище и форми на предучилищна подготовка, която е задължителна съгласно действащото законодателство, както и включването в програми за заетост и общественополезен труд.
Спирането на всички видове помощи има три основни въздействия.
От една страна, това ще бъде пряко нарушение на Европейската социална харта, ревизирана – това е международен документ на Съвета на Европа, по който Република България е страна. Преди години имаше въведено ограничение за получаване на месечните социални помощи от определена категория лица. Това доведе до наказателна процедура в Комитета по социални права и от своя страна предположи и промяна в действащото законодателство.
Второто съображение, което следва да имаме предвид при спирането на социалните помощи, е свързано с неизпълнение на конституционния текст, който гарантира осигуряването на социални помощи за лица, които имат нужда от това в съответствие с определени характеристики, които са определени в действащото законодателство.
Третият и немаловажен проблем е свързан с преустановяване на статута „здравно осигурено лице“ за всички лица, които получават социални помощи. Това на практика ще ги лиши от достъп до здравни услуги.
Това са трите съображения, които имаме по отношение на Законопроекта, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители. Ние твърдим, че мерките, които сме предприели, водят до съответните резултати – биха могли да бъдат подкрепени със статистика. Вие разполагате в становището ни с тази статистика. Успоредно с това твърдим, че еднократните и целевите помощи за отопление – поради естественото си и поради ограничения период на тяхното предоставяне, не могат и не следва да бъдат обвързвани с редовното посещение на училище, както и с осигуряването и участието във форми за заетост. Това са съображенията, които имаме по отношение на първия законопроект.
По отношение на втория законопроект категорично Министерството на труда и социалната политика и правителството в цялост провежда една последователна политика за намаляване на зависимостта от социални помощи. Именно, и във връзка с това, а това е очевидно и в редовните доклади, които Европейската комисия предоставя по отношение на европейския семестър, добрата политика в тази област е именно обвързване на месечните помощи с форми на заетост, участие в програми и в полагане на общественополезен труд. Категорично, и в момента действието на този регламент е свързан и с определени изисквания, въведени на законово равнище в Закона за социалното подпомагане, а също така и в Закона за насърчаване на заетостта и, разбира се, в нормативните актове по неговото прилагане.
В момента всяко едно лице, което е безработно и получава социални помощи, при определени негови индикации и характеристики – възраст, здравословно състояние и така нататък, задължително следва да поддържа своята активна регистрация в бюрата по труда. Ако то не поддържа активна регистрация в бюрата по труда, лицето няма право да получава месечни социални помощи. Това и в момента са действащи регламенти, които оказват своето позитивно въздействие.
Успоредно с това бих искал да споделя, че от края на 2017 г. в Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на заетостта и в изпълнение на препоръката за дългосрочно безработните лица са направени изменения, които касаят всички продължително безработни лица. За тях след изтичането на определен период се предвижда сключване на Споразумение за интеграция в заетост. Това Споразумение за интеграция в заетост е един нов инструмент, прилага се от май месец 2018 г., и касае конкретни ангажименти и задължения за безработното лице, тоест за неговото включване в определени курове, в определени мероприятия за активирането му на пазара на труда, и ангажименти от страна на трудовите посредници. Успоредно с това, заедно с колегите от Министерството на образование и науката, Министерството на здравеопазването и Националното сдружение на общините, е подписано национално споразумение за реализирането на това споразумение на териториален принцип.
Мога само да споделя, че почти 54 хиляди и 870 са лицата, за които са създадени такива споразумения за заетост. Изключително много е намалял броят на безработните лица само за двугодишен период в резултат на изпълнението на тези мерки. Така че ние подкрепяме тази политика за обвързване на получаването на месечните помощи с форми на заетост, но считаме, че мерките, които са предвидени в Проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за социалното подпомагане са релевантни към друга система и се реализират в системата на Агенцията по заетостта.
По отношение на дефиницията, която предлагат вносителите, и в този момент съществуват поредица от инструменти. Единият от тях е за недобросъвестно получени суми, а другият е свързан с и използване на социалните помощи не по предназначение. И в двата случая на законово равнище са определени санкциониращи механизми, като те са свързани с възстановяване на тези средства и, разбира се, с отказ на лицето с лишаването му от право да ползва определените видове помощи за определен период от време, което е различно в зависимост от това дали помощите са целеви помощи за отопление, или пък са месечни социални помощи.
По отношение на Законопроекта, внесен от народния представител Цветан Цветанов и група народни представители, представен от госпожа Светлана Ангелова, Министерството на труда и социалната политика счита, че с него се поставя, по-скоро се развива, холистичният подход в системата на социалните плащания, като се получава една по-тясна интеграция между мерките, действащи по отношение предоставяне на месечни семейни помощи за деца и месечните социални помощи. Това е Законопроект, който изцяло кореспондира, корелира и допринася за постигането на целите и по отношение на образованието, и по отношение целенасочеността на социалните плащания. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Лазаров.
Заместник-министър Сачева, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Адемов, уважаеми госпожи и господа народни представители! В Министерството на образованието и науката за становище са представени два законопроекта – единият е на госпожа Корнелия Нинова и група народни представители, а другият е на господин Цветан Цветанов и група народни представители.
По първия законопроект считаме, че така представен, в значителна степен нарушава и конституционни права на гражданите, така че за решаване на реалните проблеми, трябва да се търси разумният баланс по отношение превеса на правото на образование пред други конституционни права. Заместник-министър Лазаров, току-що много изчерпателно отговори защо обвързването на конкретни конституционни права, каквото например е здравното осигуряване, в случая би могло да има по-скоро контрапродуктивен ефект.
Държа да подчертая, че цялостната политика, която водим съвместно с колегите от Министерството на труда и социалната политика, заедно и с останалите институции, и с Националното сдружение на общините, до момента е довело до връщането на 40 хиляди деца обратно в клас. Предложенията, които са представени в Законопроекта на Цветан Цветанов и група народни представители, се основават действително на едно много сериозно мащабно национално проучване за това какви са проблемите.
Повече от 1100 екипа бяха създадени в цялата страна с почти 12 000 души служители в тях – учители, социални работници, общински служители и други. Бяга направени над 216 хиляди обхода, по време на които се сблъсквахме с различни ситуации и случаи. Най-често това, което получаваме като обратна връзка, е необходимостта за обвързване на семейните помощи за деца с посещаемостта на училище.
В този смисъл Законопроектът, който е представен от Цветан Цветанов и група народни представители, отговаря именно на това, което получихме като обратна връзка и адекватно очакване от страна на системите както на социалното подпомагане, така и на образованието. Това бяха и най-често поставените проблеми и въпроси, свързани именно с помощите за деца, на първо място. На второ място, също бяха посочени и случаи на злоупотреба с помощите за първолаци, а именно, че децата се записват на училище в първи клас и съответно отпадат във втори клас.
Предложените промени със сигурност ще доведат до реално решаване на проблеми, които са идентифицирани и са много дълбоки.
Още нещо, което бих искала да подчертая, което също е важно, защото е промяна на практика в Закона, това е именно фактът, че при спиране на помощи, след това те ще бъдат насочени към съответната образователна институция, но за конкретното дете.
В този смисъл в Законопроекта на Цветан Цветанов и група народни представители ние имаме един подход, който е ориентиран към детето, към нуждите на детето. На практика това е Законопроект, който не е насочен към бедни родители, насочен е към безотговорни родители и има за цел да подкрепи отговорния учител, а именно в акта, че когато помощта бъде спряна и след това бъде преведена в образователната институция, детето не остава без тези средства. Напротив, тези средства отиват за управление в отговорни хора, в отговорни ръце, които биха могли да осигурят на детето както правото на неговото образование, така и възможността да се прекъсне този сериозен проблем, с който ние се борим, а именно второ и трето поколение неграмотност в България.
Министерството на образованието и науката не подкрепя Законопроекта на Корнелия Нинова и група народни представители, но подкрепя Законопроекта на Цветан Цветанов и група народни представители. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, заместник-министър Сачева.
Колеги, имате думата за изказвания, въпроси, мнения, предложения, съображения.
Заповядайте, доктор Поповски.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаеми колеги, не че аз съм някакъв личен фен на Корнелия Нинова, но предложението за здравните осигуровки е правилно, защото тези хора по никакъв начин ние не можем да ги накараме да си платят осигуровките. Искам да Ви кажа, че за самоосигуряващо се лице здравните осигуровки все още към настоящия момент в държавата са под 20 лева. Тези хора постъпват в болниците през спешните отделения, понякога с диагнози, които струват хиляди левове, болницата не може да ги върне, защото те ще умрат отпред пред болницата – това са дифузни перитонити, травми, апендисити и каквото се сетите. Болницата поема тези неосигурени хора и така ги изписват, че те не плащат осигуровките.
Това е един от начините – нищо, че държавата им дава през друг фонд тези пари, те да бъдат задължени с тази поправка в законодателството да си поемат здравните осигуровки, които са под 20 лева. Ако ние не ги принудим, те няма да ги платят никога, защото те така са разглезени от много години, че държавата е длъжна да ги лекува безплатно. Защо е длъжна? Това вече е друга тема. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, уважаеми господин Поповски.
Реплики към изказването на доктор Поповски?
Аз имам реплика.
Доктор Поповски, първо, въобще не става дума за самоосигуряващи се лица, а в тези проекти става въпрос за лица с право на социално подпомагане, които, съгласно Закона за здравното осигуряване – чл. 40, държавата ги осигурява върху половината от минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се лица.
Второ, лишавайки ги от социални помощи, на практика ние ги лишаваме и от право на здравно осигуряване. Това е проблемът, за който преди малко заместник-министър Лазаров говори. Това е моята реплика към Вас.
Други реплики? Не виждам.
Доктор Поповски – дуплика? Няма.
Други изказвания, колеги?
Аз искам да кажа няколко думи.
Колеги, аз приветствам инициативата да се търсят възможности за интегриран подход към решаването на проблемите с включването в системата на образованието и задържането в системата на образованието. Не смятам обаче, че с предложените мерки, една голяма част от които са част от българското законодателство – да не кажа по-голямата част, дали в закон или подзаконови нормативни актове, се решава проблемът специално със задържането на децата в училище.
Убеден съм, че обхващането от ранна детска възраст в различните форми на предучилищно и училищно образование е гаранция за това да се пресече онзи порочен кръг на предаване на бедността и социалното включване от поколение на поколение, защото образованието е гаранция точно за това. Предложените мерки обаче създават в мен впечатлението, че някак си трябва да конкурираме три конституционни права в чл. 51, чл. 52, чл. 53 – с други думи, правото на социално подпомагане, правото на образование и правото на здравно осигуряване.
Понеже аз нямам решение на този въпрос за себе си, нашата парламентарна група ще се въздържим, а по някои от текстовете, вероятно ще бъдат приети част от предложенията, ще направим съответните предложения с надеждата да можем да ги подобрим.
Що се отнася до предложението на колегите от БСП – да се спрат всички социални помощи, това граничи с пълен абсурд, за да не кажа абсолютно непознаване на материята. Защо казвам това? Защото всички знаете, че има еднократни помощи. Аз ще Ви дам един пример: как на една неосигурена майка, която има право на 150 лева еднократна помощ 45 дни преди раждане, ще й спрете помощта, тъй като тя все още няма да има дете, което да не посещава училище, то не е родено?! Това е пълен абсурд! Разбирате ли за какво говоря? Мога да дам и други примери от всичките възможни видове социални помощи.
От друга страна, недопустимо е, колеги от „Обединени патриоти“, да вкарвате в законодателството терминология, която я няма в българското законодателство. Например няма „трайно безработни лица”. В Закона за насърчаване на заетостта има „продължително безработни лица” с регистрация в бюрата по труда повече от една година, но това е най-малкият проблем. Може би мярката, която заслужава подкрепа, е разделянето на еднократната помощ за първолаци преди и след края на първия учебен срок, защото това е гаранция за задържане на децата в училище.
Аз знам за мерките на Министерството на образованието, знам и за ресурса, който е отделен за подкрепящи мерки. Трябва задължително да има баланс между подкрепящите мерки и санкциониращите мерки. Със санкциониращите мерки съм убеден – практиката показва, че не се решават въпросите, а тъкмо обратното – създават се нови проблеми.
Абсурдно е твърдението на колегите от БСП, съжалявам, че говоря за тях след като ги няма в залата, но поздравления за другите два законопроекта, че поне не етнизират проблема. Ясен е таргетът, който се цели в момента, но те директно в мотивите говорят за антицигански закон – да го кажа направо. Това е недопустимо, защото става въпрос за всички български граждани, няма значение от етническия произход – ако не отговаряш на условията, които са предвидени, естествено че ще бъдат предложени мерки.
Това са нещата и с тези аргументи нашата парламентарна група приемаме решение да се въздържим, с надеждата да направим предложения, които да подобрят евентуално текстовете.
Заповядайте за реплика, господин Шопов.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Господин Председател, съжалява, не е редно след Вас – председателствате, но и в трите законопроекта има свежи идеи, има рационални зърна и според мен е най-добре чисто технически да бъдат подкрепени на първо четене и след това да бъдат компилирани, да бъде извлечено най-доброто – къде ще се прецизират понятия, къде ще се види кое е най-резонно, по някакъв начин и трите законопроекта целят едно и също. Въпросът е да се намери златната среда, най-консенсусното и най-умереното и затова аз ще подкрепя и трите законопроекта.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Шопов.
Други реплики, колеги? Не виждам.
Аз ще отговоря по следния начин.
Господин Шопов, за голямо съжаление, тези предложения няма по никакъв начин, ама по никакъв начин – имам опит в тази работа, няма да подобрят, а тъкмо обратното, има рискове да нарушим не само конституционни права, а правата, които са залегнали – преди малко господин Лазаров Ви каза за Европейската социална харта, ревизирана. Ние сме приели, единайсет или дванайсет членове от нея през 1998 г. сме ревизирали. Европейската комисия, както и Комисията по образование и заетост към Съвета на Европа, веднага ще вземат отношение към такъв тип поведение, защото лишаването от здравни и социални права не е допустимо в тези нормативни документи.
Аз знам, че Вие трудно признавате тези международни актове, но така или иначе, те са действащи към днешна дата.
Други изказвания, колеги?
Вносителите, имате ли някакви въпроси, мнения, допълнения? Не виждам.
Колеги, заповядайте по точките от дневния ред.
Заповядайте.
МАРИН ГРИГОРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Според нас преди да има думичките „социално подпомагане“, трябва да има две други думички „социално дисциплиниране“, „социална дисциплина“ по-точно. Това означава да се въведе незабавно законопроект за трудова полиция, осигуровките на минимални работни заплати да бъдат криминализирани и чак тогава… (Реплика: Те са.) Не се прилага. За съжаление, не се прилага! Масова практика от работодателите е, дори и на четири часа – казват: осигурявам те на четири часа, ако искаш, ако не…
Това са практики, доказани практики! Имате инспекция по труда и социалната политика – доказателствата са хиляди. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, господин Григоров.
Други колеги? Не виждам.
Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане с вносител Корнелия Нинова и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепен този проект, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 14.
Не се приема.
Подлагам на гласуване – по реда на тяхното внасяне, Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, с вносител Искрен Веселинов и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
За – 12, против – няма, въздържали се – 2.
Проектът е приет.
Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, с вносител Цветан Цветанов и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепен на първо гласуване, моля да гласува.
За – 12, против – няма, въздържали се – 2.
Проектът е приет.
Ако трите проекта бъдат приети в пленарната зала, в 14-дневен срок Комисията трябва да изготви общ законопроект, по който да започнат да текат предложенията. Това е процедурата по нашия правилник.
Колеги, преди да закрия заседанието, искам да Ви представя новия старши експерт в Комисията по труда, социалната и демографската политика госпожица Моника Петрова – започва работа от 1 април 2019 г., но днес е проявила интерес към нашето заседание. Ще Ви изпрати своите координати да се запознаете. Благодаря Ви.
Закривам днешното заседание.
(Закрито в 15,05 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ХАСАН АДЕМОВ
Стенограф:
Маргарита Крачунова